Рішення
від 22.10.2019 по справі 921/292/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

22 жовтня 2019 рокуСправа № 921/292/19

Господарський суд Тернопільської області у складі судді Сидорук А.М.

при секретарі судового засідання: Шмир А.І.

розглянув матеріали справи

за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Центр 13» , 47501, Тернопільська обл., м. Бережани, Площа Ринок, 13

до відповідача: Бережанської міської ради Тернопільської області, вул.Банкова, 3. м. Бережани Тернопільської області, 47501

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Еко-Інвест» , 47522, Тернопільська обл., Бережанський район, с.Куряни, вул.Шевченка, буд. 1А, ідентифікаційний код 36938688.

про: визнання незаконними та скасування Рішень сесії Бережанської міської ради Тернопільської області № 861 від 22.02.2018 "Про передачу в оренду комунального майна територіальної громади м.Бережани, сіл Лісники та Рай"; № 1302 від 23.04.2019 п.1.2. щодо продовження дії договору оренди нерухомого майна, що належить на праві власності територіальній громаді на строк проведення експертної оцінки; № 1376 від 25.06.2019 Про внесення змін в Рішення сесії міської ради № 1178 від 20.12.2018 та зобов`язання Бережанську міську раду Тернопільської області усунути перешкоди в управління будинком № 13, що на пл.Ринок в м.Бережани Тернопільської області шляхом надання доступу до допоміжних приміщень, розташованих на першому поверсі в будинку АДРЕСА_1 13, що на пл..Ринок в місті Бережани Тернопільської області площею 10,2 кв.м., площею 20,8 кв.м. та шляхом передання Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» документів: примірників технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок АДРЕСА_2 , технічного паспорта і планів інженерних мереж.

За участі представників:

Позивача: Лемякіна У.Є. - керівник ОСББ «Центр 13» , Паращак В.В. - адвокат.

Відповідача: Загнійна І.В.- представник Бережанської міської ради Тернопільської області

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Еко-Інвест» - не з явився.

Суть справи: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» , 47501, Тернопільська обл., м. Бережани, Площа Ринок, 13 звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Бережанської міської ради Тернопільської області, вул. Банкова, 3. м. Бережани Тернопільської області, 47501 про визнання протиправними дій Бережанської міської ради Тернопільської області VII кликання щодо розпорядження нежитловими приміщеннями, розташованими за адресою: пл.Ринок,13 в м.Бережани площею 15,12 кв.м. та площею 4 кв.м. щодо надання їх в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанії "Еко-Інвест"; скасувати рішення Бережанської міської ради Теропільської області VII скликання № 1178 від 20.12.2018 року "Про взяття на баланс нежитлових приміщень".

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 31 травня 2019 року відкрито провадження у справі № 921/292/19 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 25 червня 2019.

09.07.2019 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» , 47501, Тернопільська обл., м. Бережани, Площа Ринок, 13 звернулось із заявою № б/н від б/д (Вх.№ 11983 від 09.07.2019 року) про зміну предмета позову, а саме: визнати незаконним та скасувати рішення Бережанської міської ради Тернопільської області VII скликання № 861 від 22 лютого 2018 року "Про передачу в оренду комунального майна територіальної громади м.Бережани, сіл Лісники та Рай"; скасувати рішення Бережанської міської ради Тернопільської області VII скликання № 1302 від 23.04.2019 року в частині пункту в 1.2. щодо продовження дії договору оренди нерухомого майна, що належить на правах власності територіальній громаді на строк проведення експертної оцінки; визнати незаконними та скасувати рішення Бережанської міської ради Тернопільської області VII скликання № 1178 від 20 грудня 2018 року "Про взяття на баланс нежитлових приміщень"; зобов"язати Бережанську міську раду Тернопільської області усунути перешкоди в управління будинком № 13, що на пл.Ринок в місті Бережани Тернопільської області шляхом надання доступу до допоміжних приміщень, розташованих на першому поверсі в будинку № 13, що на пл.Ринок в м.Бережани Тернопільської області площею 10,2 кв.м., площею 20,8 кв.м. та шляхом передання Об"єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Центр13" документів: примірників технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок № 13 АДРЕСА_3 м.Бережани, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

Ухвалами суду підготовче засідання неодноразово відкладалося. Ухвалою суду від 30 липня 2019 року продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі № 921/292/19 на 30 днів. Прийнято до розгляду Заяву про зміну предмета позову Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» /вх.№ 11983 від 09.07.2019/. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Еко-Інвест» , 47522, Тернопільська обл., Бережанський район, с.Куряни, вул.Шевченка, буд. 1А, ідентифікаційний код 36938688.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 21 серпня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу № 921/292/19 до судового розгляду по суті на 18 вересня 2019 року.

12 вересня 2019 рок на адресу суду від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Еко-Інвест» надійшов лист № 25 від 05.09.2019 про розгляд справи у відсутності повноваженого представника.

17 вересня 2019 року на адресу суду від позивача у справі Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Центр 13» надійшла заява про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку із перебуванням представника у іншому судовому засіданні.

Ухвалою господарського суду від 18 вересня 2019 року розгляд справи по суті відкладено на 11 жовтня 2019 року.

10 жовтня 2019 року на адресу суду від відповідача по справі Бережанської міської ради Тернопільської області, вул.Банкова, 3. м. Бережани Тернопільської області, 47501 надійшла заява про відкладення розгляду справи на іншу дату.

Ухвалою господарського суду Тернопільської області від 11.10.2019 року розгляд справи по суті відкладено на 22 жовтня 2019 року.

В судовому засіданні 22.10.2019 року представники позивача підтримали позовну заяву, просили визнання незаконними та скасування Рішень сесії Бережанської міської ради Тернопільської області № 861 від 22.02.2018 "Про передачу в оренду комунального майна територіальної громади м.Бережани, сіл Лісники та Рай"; № 1302 від 23.04.2019 п.1.2. щодо продовження дії договору оренди нерухомого майна, що належить на праві власності територіальній громаді на строк проведення експертної оцінки; № 1376 від 25.06.2019 Про внесення змін в Рішення сесії міської ради № 1178 від 20.12.2018 та зобов`язання Бережанську міську раду Тернопільської області усунути перешкоди в управління будинком № 13, що на пл.Ринок в м.Бережани Тернопільської області шляхом надання доступу до допоміжних приміщень, розташованих на першому поверсі в будинку АДРЕСА_1 13, що на пл.Ринок в місті Бережани Тернопільської області площею 10,2 кв.м., площею 20,8 кв.м. та шляхом передання Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» документів: примірників технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок АДРЕСА_2 , технічного паспорта і планів інженерних мереж.

Представник відповідача в судовому засіданні 22.10.2019 року просила в задоволенні позовних вимог Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Центр 13» до Бережанської міської ради відмовити в повному обсязі у зв`язку з їх безпідставністю, з огляду на таке:

Житлові будинки АДРЕСА_1 13 та № 14 по пл. АДРЕСА_4 .Бережани об`єднані спільним дахом При цьому приміщення на першому поверсі багатоквартирного житлового будинку площею 31,3 кв.м. є нежитловими приміщеннями. Вхід в дане приміщення розміщений окремо, не з"єднаний з житловим будинком. З даного коридору, крім входу в спірне приміщення є вхід в інші нежитлові приміщення, які є на балансі Бережанської міської ради та відносяться до об`єктів комунальної власності Бережанської міської територіальної громади.

Використовується дане приміщення за рішенням сесії ради для пункту збору платежів комунальними підприємствами за надані послуги населенню з водопостачання та водовідведення, за надані послуги з утримання житлових будинків та прибудинкових територій, міський архів та 4кв.м. передані за рішенням сесії в оренду для збору платежів від населення за надані послуги із збору та вивезення твердих побутових відходів ТзОВ "Компанії "Еко-Інвест" задля зручності жителів м.Бережани.

З 21.07.2010 року № 1111 частина нежитлового приміщення передана в оренду товариству. На підставі рішення сесії міської ради № 1302 від 23.04.2019 року продовжено термін дії договору оренди від 01.03.2018 року.

Дане приміщення утримувалось за рахунок коштів комунального підприємства балансоутримувача.

Дані приміщення не відносяться до приміщень загального користування, не є допоміжними, а є нежитловими приміщеннями. Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 02.03.2000 у справі № 4-рп/2004 допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і т.ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку є співвласником (співвласниками) допоміжних приміщень нарівні з власниками приватизованих квартир.

З огляду на таке, відповідач зазначив, що позивач помилково вважає дані приміщення об"єктами їх права спільної власності та відносить їх до категорії "допоміжних", адже дані приміщення не володіють жодною із ознак, що характеризує саме допоміжні приміщення.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача у судове засідання не прибув.

Згідно з приписами частини 1 та пункту 2 частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

За таких обставин, беручи до уваги приписи ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду спору впродовж розумного строку та норми ч.ч.1,3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті і суд розглядає справу за відсутності такого учасника, враховуючи той факт, що представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, а у суду є всі необхідні матеріали (докази) для вирішення спору по суті, спір належить вирішити у відсутності представника представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача за матеріалами справи, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору .

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Акорд", відповідно до вимог статей 8, 222 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та представника відповідача, оцінивши належність, допустимість доказів, а також достатність і взаємний зв»язок доказів у їх сукупності, повно, всебічно і об»єктивно з»ясувавши обставини справи, суд встановив:

Рішенням сесії Бережанської міської ради Тернопільської області № 309 від 18.05.2007 року "Про затвердження матеріалів інвентаризації майна комунальної власності територіальної громади м.Бережани" житловий будинок на площі Ринок 13 м.Бережани переданий на баланс МКП "Житло" з 01.01.2011 року - БМКП "Господар".

22.02.2018 року рішенням Бережанської міської ради Тернопільської області № 861 "Про передачу комунального майна територіальної громади м.Бережани, сіл Лісники та Рай " вирішено: "1. Надати в оренду ТзОВ "Компанії "Еко-інвест" комунальне майно територіальної громади м.Бережани, сіл Лісники та Рай частину нежитлового приміщення по пл.Ринок,13 в м.Бережани, площею 4кв.м. з 01.03.2018 року по 01.02.2019 року..."

21 червня 2018 року Бережанською міською радою прийнято рішення № 991 "Про погодження Акту списання з балансу Бережанського МКП "Господар" багатоквартирного житлового будинку № 13, що на площі Ринок в м.Бережани".

Таке рішення Бережанською міською радою було прийняте на підставі вимог ст.12,16 Закону України "Про об"єднання співвласників багатоквартирного будинку" та п.1 ст.10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 1005316937 від 08.05.2019 року, 02.11.2018 року зареєстровано Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "Ценр 13" ЄДРПОУ 42618524.

20.12.2018 року Бережанською міською радою прийнято рішення № 1178 яким вирішено: "1.Нежитлові приміщення по пл.Ринок,13 в м.Бережани площею 15,12кв.м. та площею 4кв.м. визнати об"єктами комунальної власності Бережанської міської територіальної громади. 2. Вищевказані приміщення взяти на баланс міської ради".

23 квітня 2019 року Рішенням Бережанської міської ради Тернопільської області № 1302 "Про передачу в оренду нежитлового приміщення комунальної власності Бережанської міської територіальної громади " вирішила : "1. Продовжити дію договорів оренди нерухомого майна, що належить на правах власності територіальній громаді на строк проведення експертної оцінки майна, а саме: 1.1. Договір оренди № 46 від 01.08.2018 укладений з орендарями - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ; 1.2. Договір оренди від 01.03.2018 року № 44 укладений з орендарем - ТзОВ "Компанія "Еко - Інвест".

25 червня 2019 року рішенням Бережанської міської ради Тернопільської області № 1376 від 25.06.2019 року "Про внесення змін в рішення сесії міської ради № 1178 від 20.12.2018 року" вирішено: "1. Пункт 1 рішення сесії міської ради № 1178 від 20.12.2018 року скасувати та викласти в наступній редакції: "Нежитлове приміщення загальною площею 31,3 кв.м., а саме: приміщення (1-2)-11,6 кв.м. та приміщення (1-1) площею 19,7 кв.м.за адресою: АДРЕСА_5 визнати об"єктами комунальної власності та взяти на баланс міської ради."

Як вбачається з матеріалів справи, 18 березня 2019 член ОСББ "Центр13" Віняр К ОСОБА_6 звернулась до Бережанської міської ради із запитом про надання інформації щодо нежитлових приміщень площею 15,12 кв.м. та 4 кв.м. в будинку 13 , що на площі Ринок АДРЕСА_3 місті АДРЕСА_2 .

20 березня 2019 року Бережанською міською радою листом № 677/03-08 повідомлено, що нежитлові приміщення площею 15,12 кв.м., та площею 4 кв.м. в будинку АДРЕСА_2 , що на площі АДРЕСА_4 передані в оренду Бережанською міською радою на підставі рішення сесії Бережанської міської ради № 861 від 22.02.2018 року "Про передачу в оренду комунального майна територіальної громади в місті Бережани, сіл Лісники та Рай".

У відповіді також вказано, що Бережанська міська рада направила листа ТзОВ "Компанії "Еко-Інвест" щодо продовження договору оренди нежитлових приміщень площею 15,12 кв.м. та площею 4кв.м. в будинку АДРЕСА_2 , що АДРЕСА_4 , оскільки ТзОВ "Компанія "Еко-Інвест" продовжує користуватись цими приміщеннями.

Позивач у позовній заяві (з врахуванням поданої заяви про зміну предмету позову № б/н від 08.07.2019) стверджує, що Бережанська міська рада, приймаючи оскаржувані рішення порушила його (Позивача) право на управління майном багатоквартирного будинку, так як ОСББ "Центр13" фактично утримує будинок, в тому числі допоміжні приміщення на першому поверсі в будинку АДРЕСА_2 , що на АДРЕСА_4 площею 10,2 кв.м. та площею 20,8 кв.м., а відповідач фактично здійснює розпорядження цими нежитловими приміщеннями, передаючи їх в оренду ТзОВ "Компанії "Еко-Інвест", ти самим перешкоджаючи Членам ОСББ "Центр13" реалізовувати своє право на використання приміщення, та порушуючи ст.382 Цивільного Кодексу України, ст.41 Конституції України, ст.10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду".

Вважає, що спірні приміщення відносяться до допоміжних приміщень багатоквартирного будинку, тому відсутні підстави вважати власником таких приміщень (на першому поверсі в будинку АДРЕСА_2 , що на площі АДРЕСА_4 площею 10,2 кв.м. та площею 20,8 кв.м.) територіальну громаду міста Бережани.

Позивач у позовній заяві наголошує на тому, що оскаржувані ним рішення порушують права співвласників багатоквартирного будинку щодо володіння та користування спільним майном, оскільки у відповідача відсутнє право власності на спірне майно, у зв"язку з чим у нього відсутні повноваження щодо володіння, користування та розпорядження приміщеннями, розташованими у будинку АДРЕСА_2 на АДРЕСА_4 .

Проаналізувавши подані позивачем докази в обгрунтування заявлених ним вимог, докази відповідача на заперечення таких вимог, виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд прийшов до висновку , що вимоги позивача задоволенню не підлягають, з огляду на наступне:

Згідно з п.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Частиною 2 ст. 15 Цивільного кодексу України встановлено, що кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

В частині 1 ст. 16 Цивільного кодексу України зазначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Приписами п. 2 ст. 20 Господарського кодексу України передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються, зокрема, шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.

З огляду на вищевикладене, застосування судом певного способу судового захисту вимагає наявності сукупності наступних умов: - наявність у Позивача певного суб`єктивного права/інтересу; - порушення цього права/інтересу з боку Відповідача; - адекватність (з точки зору визначеності законом та відповідності суті порушення і спроможності його усунути) обраного способу судового захисту.

Отже, особа, звертаючись до суду, повинна довести наявність суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, тобто довести, що особа, за позовом якої (або в інтересах якої) порушено провадження у справі є належним позивачем. Лише наявність права обумовлює виникнення у інших осіб відповідного обов`язку перед особою, якій таке право належить, і яка може вимагати виконання такого обов`язку (вчинити певні дії або утримуватись від їх вчинення) від зобов`язаних осіб.

Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорювання і відповідно приймає рішення про захист порушеного заява або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Позивач в позовній заяві наголошує на тому, що оскаржуваними рішеннями Бережанська міська рада порушує права співвласників багатоквартирного будинку щодо володіння та користування спільним майном, оскільки у відповідача відсутнє право власності на нежитлове приміщення, у зв"язку з чим відсутні повноваження щодо володіння, користування та розпорядження приміщеннями, розташованими у будинку АДРЕСА_2 на АДРЕСА_4 , які є допоміжними.

Проте, законодавством України, зокрема Постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.1991р. № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю" був затверджений перелік державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), та встановлено, що розмежування майна між власністю областей, міст Києва та Севастополя і власністю районів, міст обласного підпорядкування, районів міст Києва та Севастополя провадиться облвиконкомами. Зокрема, відповідно до затвердженого цією постановою Кабінету Міністрів України переліку державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), у власність областей передається, серед іншого, житловий та нежитловий фонд Рад народних депутатів, житлово-експлуатаційні, житлово-комунальні, ремонтно-будівельні, інші організації, пов`язані з обслуговуванням та експлуатацією цього житлового фонду.

Відповідно до ч. 1 ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Згідно з ч. 2 ст. 328 Цивільного кодексу України право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Згідно з ч. 1 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на нерухоме майно (у тому числі, житловий фонд, нежитлові приміщення, визначене відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності).

Відповідно до ч. 2 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також, майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку встановленому законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Згідно з частиною 10 цієї ж статті акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Рішенням сесії Бережанської міської ради Тернопільської області № 309 від 18.05.2007 року "Про затвердження матеріалів інвентаризації майна комунальної власності територіальної громади м.Бережани" житловий будинок на площі Ринок 13 м.Бережани переданий на баланс МКП "Житло" з 01.01.2011 року - БМКП "Господар".

Таким чином, з огляду на зазначені норми законодавства України, до початку приватизації житлового фонду, Бережанська міська рада як орган місцевого самоврядування набув на нього (житловий фонд) право власності та прийняв його баланс.

В процесі приватизації житлового фонду, власними квартир у будинку АДРЕСА_2 що на площі АДРЕСА_4 стали фізичні особи, якими створено ОСББ.

Згідно Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" , ОСББ набуває права на допоміжні приміщення, як на спільну сумісну власність його членів.

Статтею 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" багатоквартирний будинок визначено як житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; співвласник багатоквартирного будинку - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

02.11.2018 співвласниками житлових приміщень в багатоквартирному будинку № АДРЕСА_2 на АДРЕСА_4 зареєстровано юридичну особу - Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "Ценр 13" ЄДРПОУ 42618524., про що внесено відповідну інформацію до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно абзацу 6 статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - це приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення).

Нежитлові приміщення - це приміщення в структурі житлового будинку, що не відноситься до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин (Державні будівельні норми України "Будинки і споруди Житлові будинки. Основні положення ДБН В.2.2-15-2005" (Додаток Б), затверджені наказом Держбуду України від 18.05.2005 №80).

Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних та кримінальних справ в ухвалі від 01 квітня 2015 року у справі № 6-36875св14 звертається увага, що для визначення приміщення допоміжним, необхідним є доведення факту, що без доступу до спірних об`єктів неможлива експлуатація будинку. Аналогічна правова позиція міститься і в ухвалі Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ в ухвалах від 11 лютого 2015 року у справі № 6-39117св14 - " допоміжні та нежилі приміщення являють собою різні частини багатоквартирного будинку, які відрізняються між собою своїм призначенням, необхідно встановити, чи є це приміщення допоміжним, в в якому чи в частині якого може знаходитися технічне обладнання будинку (інженерні комунікації та технічні пристрої, які необхідні для забезпечення санітарно-гігієнічних умов та безпечної експлуатації квартир тощо), без доступу до якого експлуатація житлового будинку є неможливою".

Згідно п.10 Порядку у разі коли у списаному з балансу багатоквартирному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі квартири та/або нежитлові приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.

Згідно технічного паспорту, виготовленого Бережанським обласним комунальним міжрайонним бюро технічної інвентаризації, станом на 26 березня 2019 року спірні приміщення охарактеризовано як нежитлові, натомість позивачем в обгрунтування його позиції щодо цих приміщень як допоміжних не надано жодних доказів, на підставі яких, суд міг би дійти висновку, що власне ці приміщення є допоміжними .

Більше того, вказане приміщення виступило самостійним об"єктом нерухомого майна за договором оренди з ТзОВ "Компанія "Еко -Інвест", орендодавцем якого виступила Бережанська міська рада.

Таким чином, враховуючи, що позивачем не доведено належними і допустимими доказами його права користування нежитловими приміщеннями (на першому поверсі в будинку АДРЕСА_2 , що на АДРЕСА_4 площею 10,2 кв.м. та площею 20,8кв.м.), як то права власності чи права користування, тому підстав вважати оспорюванні ним рішення такими, що порушують його суб"єктивне право , суд не вбачає.

З приводу твердження позивача пов"язане з визнанням зареєстрованого права на нежитлові приміщення на першому поверсі в будинку АДРЕСА_2 , АДРЕСА_4 площею 10,2 кв.м. та площею 20,8 кв.м. за відповідачем Бережанською міською радою , суд зазначає, що вони не заслуговують на увагу з огляду на таке:

- законодавство, яке діяло на момент виникнення такого права власності, у тому числі Цивільний кодекс Української РСР, не передбачало обов`язкової його реєстрації, державна реєстрація права комунальної власності Бережанською міською радою на нежитлові приміщення за адресою: площа Ринок АДРЕСА_6 не була проведена.

- відповідно до ч.4 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (із змінами, внесеними згідно із Законом № 5037-VI (5037-17) від 04.07.2012) права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов`язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.

На підставі наведеного, суд приходить до висновку про те, що право спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області в особі Бережанської міської ради на нерухоме майно, а саме: на нежитлові приміщення на першому поверсі в будинку АДРЕСА_2 , АДРЕСА_4 площею 10,2 кв.м. та площею 20,8 кв.м. за відповідачем Бережанською міською радою , як таке, що виникло до набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", є дійсним.

Відповідно, з огляду на встановлені судом обставини не підлягає до задоволення позовна вимога ОСББ "Центр 13" про усунення перешкод в управлінні будинком АДРЕСА_2 , АДРЕСА_7 на АДРЕСА_4 м.Бережани Тернопільської області шляхом надання доступу до допоміжних приміщень, розташованих на першому поверсі в будинку АДРЕСА_4 площею 10,2 кв.м., площею 20,8 кв.м.

Щодо позовних вимог про усунення перешкод в управлінні будинком АДРЕСА_2 , що на АДРЕСА_4 м.Бережани Тернопільської області шляхом передання Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» документів: примірників технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок АДРЕСА_2 , технічного паспорта і планів інженерних мереж, суд відмовляючи у їх задоволенні керувався таким:

Частиною 6 статті 11 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що передача майна відбувається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМ України).

Постановою КМ України від 11 жовтня 2002 року № 1521 "Про реалізацію Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" затверджено Порядок передачі майна на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - Порядок).

Згідно пункту 3 «Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №301 від 20.04.2016р. списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування, на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки (далі - балансоутримувач), у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності (далі - багатоквартирні будинки), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку.

Цей порядок встановлює процедуру такої передачі на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку як житлових комплексів, що перебували на балансах ЖЕКів та інших організацій.

Тобто, законодавством встановлено порядок передачі з балансу органу місцевого самоврядування на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку майна шляхом підписання акту прийому-передачі, в т.ч. документації, наявної і необхідної для його обслуговування.

Як зазначено відповідачем у відзиві № 1631/03-12 від 25.07.2019 року документація на житловий будинок за адресою площа Ринок 13 АДРЕСА_2 знаходиться АДРЕСА_8 БМКП "Господар", а не у Бережанської міської ради.

Враховуючи, що позивачем не додано доказів, які б підтверджували факт його звернення до БМКП "Господар" чи до Бережанської міської ради про передачу йому на баланс в установленому законом порядку майна та документації, тому підстави для задоволення позову про усунення перешкод в управлінні будинком АДРЕСА_2 , що на АДРЕСА_4 м.Бережани Тернопільської області шляхом передання Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» документів: примірників технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок АДРЕСА_2 , технічного паспорта і планів інженерних мереж - відсутні.

Як встановлено ст. ст. 73, 74 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Статтею 79 Кодексу передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

В порядку, передбаченому ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає позовні вимоги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Центр 13» , 47501, Тернопільська обл., м. Бережани, Площа Ринок, 13, про визнання незаконними та скасування Рішень сесії Бережанської міської ради Тернопільської області № 861 від 22.02.2018 "Про передачу в оренду комунального майна територіальної громади м.Бережани, сіл Лісники та Рай"; № 1302 від 23.04.2019 п.1.2. щодо продовження дії договору оренди нерухомого майна, що належить на праві власності територіальній громаді на строк проведення експертної оцінки; № 1376 від 25.06.2019 Про внесення змін в Рішення сесії міської ради № 1178 від 20.12.2018 та зобов`язання Бережанську міську раду Тернопільської області усунути перешкоди в управління будинком АДРЕСА_1 13, що на пл.Ринок в м.Бережани Тернопільської області шляхом надання доступу до допоміжних приміщень, розташованих на першому поверсі в будинку АДРЕСА_2 , що на пл.Ринок АДРЕСА_3 місті Бережани Тернопільської області площею 10,2 кв.м., площею 20,8 кв.м. та шляхом передання Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Центр13» документів: примірників технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок АДРЕСА_2 , технічного паспорта і планів інженерних мереж, недоведеними, необґрунтованими, такими, що не відповідають фактичним обставинам справи і спростовані належним чином і у встановленому законом спосіб - відповідачем, а відтак, заявлені вимоги задоволенню не підлягають.

Судові витрати, відповідно до ст. 129 ГПК України, у разі відмови в позові покладаються на позивача.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 42, 46, 73, 74, 76-80,91,123,126,129, 237,238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову відмовити повністю.

2. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення підписано 01.11.2019.

Суддя А.М. Сидорук

Дата ухвалення рішення22.10.2019
Оприлюднено01.11.2019
Номер документу85328822
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/292/19

Постанова від 05.05.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 17.03.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 13.03.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 06.02.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 21.01.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 17.12.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 05.12.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 25.11.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Рішення від 22.10.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Рішення від 22.10.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні