ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.003674
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2019 року
м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Сакалоша В.М.,
секретаря судового засідання Гулкевича В.О.,
за участю: представника позивача Михальчишин Н.Л.,
представника відповідача Чабана О.С.,
свідка ОСОБА_1 .,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Бейден до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Львівській області, про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Бейден (далі - ТОВ Бейден , позивач) до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач 1 ), Головного управління ДФС у Львівській області (далі - ГУ ДФС України у Львівській області, відповідач 2) в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Львівській області №156014/41725815 від 07.05.2019 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.04.2019 р. №2;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Львівській області №1192165/41725815 від 12.06.2019 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.04.2019 р. №3;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Львівській області 1192141/41725815 від 12.06.2019 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.04.2019 р. №1;
- зобов`язати Державну фіскальну служби України зареєструвати податкову накладну №2 від 09.04.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, вказавши строк її реєстрації 25.04.2019 р.;
- зобов`язати Державну фіскальну служби України зареєструвати податкову накладну №3 від 26.04.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, вказавши строк її реєстрації 15.05.2019 р.;
- зобов`язати Державну фіскальну служби України зареєструвати податкову накладну №1 від 02.04.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, вказавши строк її реєстрації 25.04.2019 р.
Ухвалою суду від 22.07.2019 відкрито провадження в адміністративній справі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ Бейден було отримано рішення комісії ГУ ДФС України у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про відмову у реєстрації податкових накладних від 09.04.2019 №2, від 26.04.2019 №3, від 02.04.2019 №1. Такі рішення ТОВ Бейден вважає протиправними та такими що не відповідають фактичним обставинам здійснення господарських операцій товариства. На переконання позивача, товариством було надано усі необхідні документи, які в повному обсязі підтверджують реальність здійснення господарських операцій. Вказує, що у висновку про відповідність податкової накладної вимогам підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, відповідач 2 не зазначив конкретного критерію, що перелічені у підпункті 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості, якому не відповідає платник податку. Зазначає, що до податкових накладних, при вирішенні питання про реєстрацію таких у Реєстрі, застосовано критерії відповідності, які застосовуються до платника податку, а не податкової накладної.
Від відповідачів на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву (вх. №28588 від 08.08.2019). На заперечення позовних вимог зазначено, що комісією прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки надані платником податку документи не були достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію.
Протокольною ухвалою суду від 29.10.2019 замінено відповідачів у справі на їх правонаступників - Головне управління Державної податкової служби України та Головне управління Державної податкової служби України у Львівській області.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив адміністративний позов задовольнити.
Представник відповідачів проти позову заперечив, просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Заслухавши пояснення сторін, всебічно та повно дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
ТОВ Бейден є платником податків розумінні Податкового кодексу України та зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
28.03.2019 між ТОВ Бейден та ТОВ Новомосковськ Агро було укладено договір №2803/Б-2019 транспортно-експедиторського обслуговування.
09.04.2019 ТОВ Бейден було складено податкову накладну №2 на суму 1519292,64 грн. в тому числі ПДВ на суму 303858,53 та 25.04.2019 відправлено таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Квитанцією №2 Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України було повідомлено ТОВ Бейден що документ прийнято, реєстрація зупинена. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Повідомленням № 1 від 02.05.2019 ТОВ Бейден надано пояснення по господарській операції та надано копії підтверджуючих документів.
07.05.2019 комісією ГУ ДФС України у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення №156014/41725815 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 09.04.2019. Дане рішення прийнято у зв`язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, порушено порядок виписки податкової накладної.
25.03.2019 ТОВ Бейден було укладено договір транспортно-експедиторського обслуговування з ТОВ Осойо №ТЕО/18.
15.05.2019 ТОВ Бейден відправило на реєстрацію податкову накладну №3 складену 26.04.2019 на суму 162312,50 грн. в тому числі ПДВ на суму 32462,50 грн.
ТОВ Бейден отримало квитанцію Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно, якою було повідомлено, що документ (податкову накладну №3 від 26.04.2019 року) прийнято, реєстрацію зупинено.
Також було запропоновано надати пояснення та /або копію документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, оскільки податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критерії ризиковості платника податку .
Повідомленням № 3 від 07.06.2019 ТОВ Бейден було надано пояснення по господарській операції та надано копії підтверджуючих документів.
12.06.2019 комісією ГУ ДФС України у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення №1192165/41725815 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 26.04.2019. Рішення прийняте у зв`язку із ненаданням платником податку копій первинних документів, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
27.03.2019 ТОВ Бейден було укладено договір з ТОВ ФГ Аграрні Технології про надання транспортно-експедиторських послуг №2703/Б-2019.
02.04.2019 ТОВ Бейден було складено податкову накладну №1 на суму 2441926,23 грн. в тому числі ПДВ на суму 488385,25 грн. та 25.04.2019 відправлено її на реєстрацію.
ТОВ Бейден отримало квитанцію Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно, якою було повідомлено, що документ (податкову накладну №1 від 12.06.2019 року) прийнято, реєстрацію зупинено. Крім того, було запропоновано надати пояснення та /або копію документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, оскільки податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критерії ризиковості платника податку .
Повідомленням № 2 від 07.06.2019 ТОВ Бейден було надано пояснення по господарській операції та надано копії підтверджуючих документів.
12.06.2019 комісією ГУ ДФС України у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення №1192141/41725815 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 02.04.2019. Рішення прийняте у зв`язку з ненаданням платником податків копій договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій, первинних документів, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
ТОВ Бейден звернулося до суду з цим позовом не погоджуючись з вищезазначеними рішеннями комісії ГУ ДФС України у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, вважаючи що при поданні декларацій було надано усі необхідні документи.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 Податкового кодексу).
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21.02.2018 № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 177 податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
На виконання пункту 10 Порядку № 117 ДФС України 21.03.2018 наказом № 144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків).
Порядком формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі Критерії).
Як встановлено під час розгляду справи, реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з підстав їх відповідності вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку . У квитанціях запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Разом з тим, Критерії ризиковості платника податку визначені у листі Державної фіскальної служби України від 21 березня 2018 року № 959/99-99-07-18, згідно з підпунктом 1.6 якого визначено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу;
наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Яка саме із наведених обставин стала підставою для висновку контролюючого органу про відповідність податкових накладних Критеріям ризиковості платника податку в рішеннях не зазначено, матеріали справи не містять.
При цьому, суд приймає до уваги те, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Наведена правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18.
Разом з тим, пунктом 14 Порядку № 117 визначений перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, який включає в себе:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Як встановлено під час розгляду справи, позивачем на підтвердження реальності здійснення господарських операцій та з метою реєстрації податкових накладних було надіслано контролюючому органу повідомлення про надання пояснень по суті господарських операцій та копії первинних бухгалтерських документів в тому числі банківських виписок з особових рахунків.
Щодо оскаржуваного рішення від 12.06.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної від 02.04.2019 №1, однією з підстав його прийняття стало ненадання платником податків копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію інтересах платника податку для здійснення операцій.
У поясненнях зазначено, що ТОВ Бейден було зареєстровано 10.11.2017, з 12.03.2019 керівником товариства призначено ОСОБА_1 і внесено зміни до видів економічної діяльності (КВЕД) основним видом діяльності товариства є КВЕД 49.20 Вантажний залізничний транспорт. Для провадження діяльності товариства заключено договір з Акціонерним товариством Укрзалізниця для надання транспортно-експедиційних послуг по перевезенню вантажів. На підтвердження зазначеного позивачем додано ряд документів довільного формату: акт виконаних робіт №2 від 09.04.2019, договір транспортного експедиційного обслуговування №2803/Б 2019 від 28.03.2019, рахунок на оплату №7 від 28.03.2019, договір з АТ Українська залізниця №05916Л3-2019, від 19.03.2019, пояснення №1 від 02.05.2019, виписки з банку №1 від 10.04.2019, №2 від 15.04.2019, №3 від 09.04.2019, №4 від 16.04.2019. З наявних у матеріалах доказів вбачається, що позивачем було подано достатній перелік документів для реєстрації податкової накладної.
Щодо оскаржуваного рішення від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної від 09.04.2019 №2, з нього вбачається, що підставою відмови стало надання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Щодо оскаржуваного рішення від 12.06.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної від 26.04.2019 №3, то воно як і рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 02.04.2019 №1 містить формальну підставу для його прийняття, що зазначена у Постанові КМУ №117 - ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
У рішеннях не конкретизовано та не підкреслено, які саме документи не надано, навіть, за наявності в самому рішенні законодавчо затвердженої форми відповідної відмітки: документи, які не надано підкреслити .
Всупереч визначених у рішеннях підставах їх прийняття, податковим органом у рішеннях не наведено жодного порушення норми матеріального права, не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відповідно до підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України .. ПК України ) господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Водночас, в статті 1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні встановлено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Відповідно до ч.2 ст.3 Закону Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Статтею 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні . Визначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Вони повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо -безпосередньо після її закінчення. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Тобто, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів на підтвердження здійснення господарської операції.
З пояснень викладених у повідомленнях та долучених до матеріалів справи доказів вбачається, що позивачем надано необхідні документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних, та які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію таких податкових накладних. Зазначене також підтвердив у своїх поясненнях свідок - директор ТОВ Бейден , вказавши на факти укладення договорів транспортно-експедиторського обслуговування, підписання актів надання послуг та здійснення оплати даних послуг. При цьому, суд зазначає, що дослідження факту здійснення господарських операцій, на виконання яких складено податкові накладні, є предметом документальних перевірок, обов`язком контролюючого органу при реєстрації податкових накладних є перевірка відповідності вказаних документів формі, встановленій чинним законодавством.
Таким чином, суд дійшов висновку, що, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не подано належних доказів правомірності прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №2 від 09.04.2019, №3 від 26.04.2019, №1 від 02.04.2019.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на все викладене суд вважає, що оскаржувані рішення є таким, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягають скасуванню як протиправні.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до приписів пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Аналіз цих положень дозволяє зробити висновок, що ДФС України реєструє податкову накладну в тому числі на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх надіслання на реєстрацію до вказаного реєстру.
Відповідно до п.5 ч.1 ст.244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати. Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено, що за подання даного позову позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 11526,00 грн., отже зазначена сума судового збору підлягає стягненню на користь ТОВ Байден солідарно з ДПС України та ГУ ДПС у Львівській області.
Керуючись ст. ст. 6, 9, 73-77, 139, 242-246, 250, 255, 293, 297, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Львівській області №156014/41725815 від 07.05.2019 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.04.2019 р. №2.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Львівській області №1192165/41725815 від 12.06.2019р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.04.2019 р. №3.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Львівській області №1192141/41725815 від 12.06.2019 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.04.2019 р. №1.
Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати податкову накладну №2 від 09.04.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, вказавши строк її реєстрації 25.04.2019 р.
Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати податкову накладну №3 від 26.04.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, вказавши строк її реєстрації 15.05.2019 р.
Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати податкову накладну №1 від 02.04.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, вказавши строк її реєстрації 25.04.2019 р.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Бейден (79057, м. Львів, вул. Антоновича, 102 в; ЄДРПОУ 41725815) з бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; ЄДРПОУ 37472277) судовий збір у сумі 5763 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три) грн. 00 коп. сплачений відповідно до платіжного доручення №192 від 17.07.2019.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Бейден (79057, м. Львів, вул. Антоновича, 102 в; ЄДРПОУ 41725815) з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35; ЄДРПОУ 43143039) судовий збір у сумі 5763 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три) грн. 00 коп. сплачений відповідно до платіжного доручення №192 від 17.07.2019.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Згідно ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції, з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 04.11.2019.
Суддя В.М. Сакалош
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2019 |
Оприлюднено | 04.11.2019 |
Номер документу | 85361475 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні