Рішення
від 04.11.2019 по справі 640/8870/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

04 листопада 2019 року № 640/8870/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Федорчука А.Б., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Регіональний будівельний союз" (01033, м.Київ, вулиця Антоновича, 40) до Державної фіскальної служби України ( 04053, м.Київ, Львівська площа, 8) Головного управління ДФС у м. Києві (04119, м. Київ, вул. Шолуденка, будинок 33/19) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз (далі по тексту - позивач) з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1), Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (відповідач-2), в якому (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві №1139529/33905295 від 12 квітня 2019 року, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної №8 від 18 березня 2019 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві №1139530/33905295 від 12 квітня 2019 року, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної №9 від 27 березня 2019 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві №1142419/33905295 від 16 квітня 2019 року, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної №10 від 28 березня 2019 року;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрі податкових накладних за №8 від 18 березня 2019 року та вважати її прийнятою та зареєстрованою датою направлення 09 квітня 2019 року ;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрі податкових накладних за №9 від 27 березня 2019 року та вважати її прийнятою та зареєстрованою датою направлення 09 квітня 2019 року ;

зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрі податкових накладних за №10 від 28 березня 2019 року та вважати її прийнятою та зареєстрованою датою направлення 12 квітня 2019 року .

В обґрунтування заявлених вимог представник позивача зазначив, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки не містять в собі чіткої підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, в рішенні не зазначено, яких саме первинних документів не вистачає для реєстрації податкових накладних, відтак такі дії відповідача позбавили позивача можливості надати ті документи, яких не вистачало у розумінні податкового органу.

Також, представник позивача стверджував, що згідно квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, реєстрацію накладних позивача зупинено через те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1.6 пункту 1Критеріїв ризиковості платника податку, що свідчить про зупинення реєстрації податкових накладних з підстав, які не передбачені чинним законодавством України.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 травня 2019 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснити її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

В подальшому, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 серпня 2019 року судом залучено до участі у справі в якості співвідповідача Головне управління Державної фіскальної служби у місті Києві.

Представники відповідачів у визначений судом строк відзиву на адміністративний позов не надали.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

На виконання умов договору купівлі-продажу №7/2018-Т від 31 липня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз склало податкову накладну №8 від 18 березня 2019 року, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказана податкова накладна доставлена до центрального рівня Державної фіскальної служби України, однак її реєстрацію зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України з підстав того, що ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

На виконання пунктів 14, 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України від 21 лютого 2018 року №117 позивачем 10 квітня 2019 року направлено на адресу податкового органу повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, додатком до повідомлення направлено копії документів, а саме: договір купівлі-продажу №7/2018-Т від 31 липня 2018 року, видаткову накладну №1803 від 18 березня 2019 року на загальну суму 860 400,00 гривень, рахунок на оплату №1803 від 18 березня 2019 року на суму 860 400,00 гривень, електронну виписку клієнт-банку за період з 22 березня 2019 року по 10 квітня 2019 року, договір про надання транспортних послуг між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ Кропивницька нафто-транспортна компанія №09-1/10 від 09 жовтня 2018 року, ТТН №1803/2019 від 18 березня 2019 року, паспорт якості №413 на паливо дизельне дата виготовлення 15 березня 2019 року та сертифікат відповідності палива дизельного №000050 від 03 квітня 2018 року.

Рішенням комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 12 квітня 2019 року №1139529/33905295 відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної від 18 березня 2019 року №8 з підстав ненадання платником податку копій документів - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Між Товариством з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз та Товариством з обмеженою відповідальністю МАРГАЗ 25 березня 2019 року укладено договір поставки нафтопродуктів №8/2019- БДТ, за умовами якого позивач зобов`язався передати у власність покупця нафтопродукти згідно заявок Товариства з обмеженою відповідальністю МАРГАЗ .

Так, на виконання умов договору поставки нафтопродуктів №8/2019-БДТ від 25 березня 2019 року позивачем здійснено поставку нафтопродуктів згідно видаткової накладної №2703 від 27 березня 2019 року на загальну суму 817 000,00 гривень, в тому числі ПДВ - 136 166,67 гривень та в подальшому, згідно із вимогами пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України по здійсненим операціям з постачання товару позивачем складено податкову накладну від 27 березня 2019 року №9, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, як зазначено у квитанції Державної фіскальної служби України від 09 квітня 2019 року податкова накладна доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України, але її реєстрацію зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачем 09 квітня 2019 року направлено на адресу податкового органу повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, додатком до повідомлення направлено копії документів, а саме: договір постачання нафтопродуктів №8/2019-БДТ від 25 березня 2019 року, довіреність № б/н від 04 січня 2018 року, видаткову накладну №2703 від 27 березня 2019 року на загальну суму 817 000,00 гривень, рахунок на оплату №2703 від 27 березня 2019 року на суму 817 000,00 гривень, електронну виписку клієнт-банку за період з 27 березня 2019 року по 29 березня 2019 року від 09 квітня 2019 року, договір про надання транспортних послуг між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ Укрінформтрейд №04/09/18 від 04 вересня 2018 року, ТТН №2703/2019-Д від 27 березня 2019 року, паспорт якості № 381 дата виготовлення 24 січня 2019 року на паливо дизельне та сертифікат відповідності палива дизельного №UA1/190/1565-18 від 23 листопада 2018 року.

Рішенням комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 12 квітня 2019 року №1139530/33905295 відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної від 27 березня 2019 року №9 з підстав ненадання платником податку копій документів - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Наявними матеріалами справи підтверджується, що між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ СЕВЕР-АВТО 21 серпня 2018 року укладено договір купівлі-продажу №21/2018-Т, за умовами якого позивач зобов`язався передати у власність покупця паливо згідно заявок ТОВ СЕВЕР-АВТО .

На виконання умов договору поставки нафтопродуктів №21/2018-Т від 21 серпня 2018 року позивачем здійснено поставку нафтопродуктів згідно видаткової накладної №2803-с від 28 березня 2019 року на загальну суму 358 500,00 гривень, в тому числі ПДВ - 59 750,00 гривень та згідно із вимогами пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України по здійсненим операціям з постачання товару позивачем складено податкову накладну від 28 березня 2019 року №10, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, як зазначено у квитанції від 12 квітня 2019 року податкова накладна доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України, але її реєстрацію зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачем 12 квітня 2019 року направлено на адресу податкового органу повідомлення №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, додатком до повідомлення направлено копії документів, а саме: договір купівлі-продажу №21/2018-Т від 21 серпня 2018 року між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ СЕВЕР-АВТО , видаткову накладну №2803-с від 28 березня 2019 року на загальну суму 358500,00 гривень, рахунок на оплату №2803-с від 28 березня 2019 року на суму 358 500,00 гривень, електронну виписку клієнт-банку за період з 09 квітня 2019 року по 12 квітня 2019 року від 12 квітня 2019 року, договір про надання транспортних послуг між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ Укринформтрейд №04/09/18 від 04 вересня 2018 року, ТТН №2803/2019 від 28 березня 2019 року, паспорт №413 на паливо дизельне дата виготовлення 15 березня 2019 року та сертифікат відповідності палива дизельного №000050 від 03 квітня 2018 року.

При цьому, рішенням комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 16 квітня 2019 року №1142419/33905295 відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної від 28 березня 2019 року №10 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Незгода позивача із рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних зумовила його звернення до суду з даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.

Згідно з підпунктами а , б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики

За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі по тексту - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 -1 .3 і 200 -1 .9 статті 200 -1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (надалі - Порядок №117), податкова накладна/ розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Відповідно до змісту пункту 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Пунктом 13 Порядку №117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних №8 від 18 березня 2019 року, №9 від 27 березня 2019 року та №10 від 28 березня 2019 року позивача вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Водночас, фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН .

Згідно з вимогами пп. 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної / розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідачами не надано пояснень та підтверджуючих доказів з приводу обставин, на підставі яких дійшли висновку про відповідність зазначених податкових накладних критеріям ризиковості платника податку і не доведено правомірність зупинення реєстрації зазначених накладних.

В свою чергу, позивачем на підтвердження правомірності виписування податкових накладних надав наступні докази на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, а саме:

- договір купівлі-продажу №7/2018-Т від 31 липня 2018 року, видаткову накладну №1803 від 18 березня 2019 року на загальну суму 860 400,00 гривень, рахунок на оплату №1803 від 18 березня 2019 року на суму 860 400,00 гривень, електронну виписку клієнт-банку за період з 22 березня 2019 року по 10 квітня 2019 року, договір про надання транспортних послуг між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ Кропивницька нафто-транспортна компанія №09-1/10 від 09 жовтня 2018 року, ТТН №1803/2019 від 18 березня 2019 року, паспорт якості №413 на паливо дизельне дата виготовлення 15 березня 2019 року та сертифікат відповідності палива дизельного №000050 від 03 квітня 2018 року;

- договір постачання нафтопродуктів №8/2019-БДТ від 25 березня 2019 року, довіреність № б/н від 04 січня 2018 року, видаткову накладну №2703 від 27 березня 2019 року на загальну суму 817 000,00 гривень, рахунок на оплату №2703 від 27 березня 2019 року на суму 817 000,00 гривень, електронну виписку клієнт-банку за період з 27 березня 2019 року по 29 березня 2019 року від 09 квітня 2019 року, договір про надання транспортних послуг між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ Укрінформтрейд №04/09/18 від 04 вересня 2018 року, ТТН №2703/2019-Д від 27 березня 2019 року, паспорт якості № 381 дата виготовлення 24 січня 2019 року на паливо дизельне та сертифікат відповідності палива дизельного №UA1/190/1565-18 від 23 листопада 2018 року;

- договір купівлі-продажу №21/2018-Т від 21 серпня 2018 року між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ СЕВЕР-АВТО , видаткову накладну №2803-с від 28 березня 2019 року на загальну суму 358500,00 гривень, рахунок на оплату №2803-с від 28 березня 2019 року на суму 358 500,00 гривень, електронну виписку клієнт-банку за період з 09 квітня 2019 року по 12 квітня 2019 року від 12 квітня 2019 року, договір про надання транспортних послуг між ТОВ Регіональний будівельний союз та ТОВ Укринформтрейд №04/09/18 від 04 вересня 2018 року, ТТН №2803/2019 від 28 березня 2019 року, паспорт №413 на паливо дизельне дата виготовлення 15 березня 2019 року та сертифікат відповідності палива дизельного №000050 від 03 квітня 2018 року.

Пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

З аналізу змісту вказаних норм убачається, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

У свою чергу, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена, як зазначено у квитанції, через те, що ПН/РК відповідає певним вимогам Критеріїв ризиковості платника податку , тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію накладної зупинено з підстав, які не передбачені Порядком №117.

Водночас, згідно з пунктами 14, 15 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Згідно з пунктами 18-21 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена додатком №2 до Порядку № 117.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Позивачем були надані необхідні документи, що пропонувались для надання податковим органом. Проте, в порушення вимог податкового законодавства відповідачем-2 прийнято спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. При цьому, матеріали справи містять первинні документи, платіжні документи та банківські виписки, про відсутність яких зазначено у спірних рішеннях.

Інші підстави у прийнятих рішеннях про відмову в здійсненні реєстрації не зазначені; зважаючи на відсутність зазначення конкретного документа, якого не вистачає або який складено з порушеннями та не приймається до уваги.

Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01 липня 2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Таким чином, оскаржувані рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 12 квітня 2019 року №1139529/33905295, від 12 квітня 2019 року №1139530/33905295, від 16 квітня 2019 року №1142419/33905295 про відмову у реєстрації податкових накладних №8 від 18 березня 2019 року, №9 від 27 березня 2019 року, №10 від 28 березня 2019 року є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з положеннями частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття відповідних рішень, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз №8 від 18 березня 2019 року, №9 від 27 березня 2019 року, №10 від 28 березня 2019 року датами їх фактичного надходження.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту, що зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачами не доведено правомірність винесення оскаржуваних рішень, з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, на користь позивача належить присудити понесені ним судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві та Державної фіскальної служби України пропорційно.

Керуючись ст.ст. 72-73, 76-77, 139, 143, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві №1139529/33905295 від 12 квітня 2019 року, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної №8 від 18 березня 2019 року.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві №1139530/33905295 від 12 квітня 2019 року, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної №9 від 27 березня 2019 року.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві №1142419/33905295 від 16 квітня 2019 року, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз у реєстрації податкової накладної №10 від 28 березня 2019 року.

5. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз : №8 від 18 березня 2019 року, №9 від 27 березня 2019 року, №10 від 28 березня 2019 року -датами їх фактичного надходження (09 квітня 2019 року та 12 квітня 2019 року відповідно).

6. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз (01033, місто Київ, вулиця Антоновича, 40, код ЄДРПОУ 33905295) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 5 763 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 39439980).

7. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Регіональний будівельний союз (01033, місто Київ, вулиця Антоновича, 40, код ЄДРПОУ 33905295) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 5 763 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 39292197).

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення встановленого ст. 295 КАС України строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя А.Б. Федорчук

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.11.2019
Оприлюднено05.11.2019
Номер документу85384219
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/8870/19

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 29.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 05.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 18.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні