Господарський суд Рівненської області
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" жовтня 2019 р. м. Рівне Справа № 918/1092/16
Господарський суд Рівненської області в складі головуючого судді Романюк Ю.Г. при секретарі судового засідання Фаєвській Л.Ю. , розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом Здолбунівської міської ради Рівненської області до Приватного підприємства фірми "Інтерфейс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
представники:
від позивача: Рощенко О.О.;
від відповідача: Чуйко В.М., Ярмольчук В.С.
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Господарського суду Рівненської області знаходиться справа за позовом Здолбунівської міської ради Рівненської області до Приватного підприємства фірми "Інтерфейс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Ухвалою суду від 22 січня 2018 року Господарським судом Рівненської області у даній справі призначено повторну судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз. Одночасно вказаною ухвалою провадження у справі зупинено на час проведення експертизи.
Ухвалою суду від 14 березня 2018 року погоджено термін проведення повторної судової земельно-технічної експертизи, призначеної ухвалою Господарського суду Рівненської області від 22 січня 2018 року у справі № 918/1092/16, у строк понад 90 календарних днів.
28 січня 2019 року до Господарського суду Рівненської області з Волинського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшли матеріали справи №918/1092/16.
Розпорядженням керівника апарату від 28.01.2019р. №01-04/08/2019 в зв`язку із закінченням повноважень з відправлення правосуддя судді Політики Н.А. відповідно до пунктів 2.3.49, 2.3.52 Положення про автоматизовану систему документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл справи № 918/1092/16.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.01.2019 року справу № 918/1092/16 передано судді Романюк Ю.Г.
Ухвалою суду від 31.01.2019 року суддею Романюк Ю.Г. прийнято дану справу до свого провадження.
Також, ухвалою суду від 31.01.2019 року поновлено провадження у справі № 918/1092/16. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 12.02.2019 року.
Ухвалою суду від 21.03.2019 року призначено у справі № 918/1092/16 повторну судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз, провадження у справі зупинено на час проведення експертизи.
Ухвалою суду від 13.05.2019 року поновлено провадження у справі №918/1092/16. Клопотання судового експерта Волинського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз Мисковець Н.О. задоволено та уточнено експертні питання. Провадження у справі №918/1092/16 зупинено.
06.08.2019 року до Господарського суду Рівненської області з Волинського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшли матеріали справи №918/1092/16 з результатами проведеної експертизи.
Ухвалою суду від 02.09.2019 року поновлено провадження у справі № 918/1092/16. Продовжено строк підготовчого провадження у справі №918/1092/16 на 30 днів - до 11 жовтня 2019 року включно. Розгляд справи призначено на "17" вересня 2019 року.
Ухвалою суду від 11.09.2019 року відкладено розгляд справи на 25.09.2019 року.
В судовому засіданні 25.09.2019 року оголошено перерву до 02.10.2019 року.
В судовому засіданні 02.10.2019 року оголошено перерву до 08.10.2019 року.
В судовому засіданні судом встановлено, що 27 лютого 2019 року представником позивача подано заяву про збільшення позовних вимог, а саме: внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 року НОМЕР_1 №294412, виклавши частину 1 пункту 2.3 договору в наступній редакції:
"Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста, що на даний час становить 51 372, 32 грн. (п`ятдесят одна тисяча триста сімдесят дві грн.,32 коп.)
Орендна плата вноситься у такі строки: 1/12 частина річної орендної плати на розрахунковий рахунок 33212812017172, МФО 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК у Здолбунівському районі, код платежу: 18010600 щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця".
Однак, 01.10.2019 року представником позивача подано заяву про зменшення позовних вимог, а саме: внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 року НОМЕР_1 №294412, виклавши частину 1 пункту 2.3 договору в наступній редакції:
"Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунів в рік.
Орендна плата вноситься у такі строки: 1/12 частина річної орендної плати на розрахунковий рахунок 33212812017172, МФО 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК у Здолбунівському районі, код платежу: 18010600 щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця".
Ухвалою суду від 08.10.2019 року вказану заяву про зменшення позовних вимог прийнято судом до розгляду та заяву позивача, подану 27 лютого 2019 року про збільшення позовних вимог залишено без розгляду.
Таким чином, позовні вимоги викладено наступним чином: внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 року НОМЕР_1 №294412, виклавши частину 1 пункту 2.3 договору в наступній редакції:
"Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунів в рік.
Орендна плата вноситься у такі строки: 1/12 частина річної орендної плати на розрахунковий рахунок 33212812017172, МФО 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК у Здолбунівському районі, код платежу: 18010600 щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця".
Ухвалою суду від 08.10.2019 року закрито підготовче провадження у справі № 918/1092/16 та призначено справу до судового розгляду по суті на "10" жовтня 2019 року.
08 жовтня 2019 року від представника відповідача надійшов відзив на заяву про зменшення позовних вимог зі змісту якого вбачається, що позовні вимоги, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, відповідач не визнає та наполягає, зокрема, на закритті провадження у справі з огляду на те, що позивач вже звертався до суду з аналогічним позовом. З даного спору судом ухвалено рішення. Рішенням господарського суду Рівненської області від 25 січня 2016 року в справі №918/1271/15 відмовлено в задоволені позові. Предметом позову є та сама земельна ділянка. Підстава позову - те саме рішення Здолбунівської міської ради Рівненської області №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради".
Однак дані твердження представника відповідача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи судом, з огляду на наступне.
Ухвалою суду від 08.10.2019 року витребувано в судді Господарського суду Рівненської області Марача Віктора Васильовича матеріали справи №918/1271/15 за позовом Здолбунівської міської ради Рівненської області до Приватного підприємства фірми "Інтерфейс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
Як вбачається з матеріалів справи №918/1271/15, предметом даного позову було внесення зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 р. в частині встановлення орендної плати за земельну Ділянку №1 - площею 0,0238 га (238 кв.м.) для будівництва кафе в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста, що на даний час становить 8933,66 грн. (вісім тисяч дев`ятсот тридцять три грн. 66 коп.) та за земельну ділянку №2 - площею 0,0662 га (662 кв.м.) для влаштування міні-ринку в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земель міста, що на даний час становить 19 879,28 грн. (дев`ятнадцять тисяч вісімсот сімдесят дев`ять грн. 28 коп.).
Предметом оренди за договором оренди земельної ділянки від 18.02.2003 р., укладеним між Позивачем та Відповідачем, є земельна ділянка, яка знаходиться в межах АДРЕСА_1 . Здолбунів, вул .Базарна, №10, Рівненської області, загальною площею 0,09 га (901 кв.м.) (п.1.1 Договору).
З огляду на те, що предметом позову було внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 р. в частині встановлення орендної плати за земельну Ділянку №1 - площею 0,0238 га (238 кв.м.) для будівництва кафе та за земельну ділянку №2 - площею 0,0662 га (662 кв.м.) для влаштування мімі-ринку, а предметом оренди по договору є земельна ділянка, яка знаходиться в межах АДРЕСА_1 . Здолбунів, вул. Базарна, №10, Рівненської області, загальною площею 0,09 га (901 кв.м.) (п.1.1 Договору), рішенням Господарського суду Рівненської області від 25.01.2016 року у справі №918/1271/15 було відмовлено в задоволенні позову.
В даній справі, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, предметом позову є внесення зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 року НОМЕР_1 №294412, виклавши частину 1 пункту 2.3 договору в наступній редакції: "Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунів в рік".
Предметом оренди за договором оренди земельної ділянки від 18.02.2003 р., укладеним між Позивачем та Відповідачем, є земельна ділянка, яка знаходиться в межах АДРЕСА_1 . Здолбунів, вул.Базарна, №10, Рівненської області, загальною площею 0,09 га (901 кв.м.) (п.1.1 Договору).
З вищенаведеного вбачається, що в справі 918/1271/15 предметом позову було внесення змін щодо орендної плати за дві земельні ділянки з різними відсотками: за земельну ділянку №1 - площею 0,0238 га (238 кв.м.) для будівництва кафе та за земельну ділянку №2 - площею 0,0662 га (662кв.м.) для влаштування мімі-ринку; а в даній справі - предметом позову є внесення змін щодо орендної плати за одну земельну ділянку, яка знаходиться в межах АДРЕСА_1 . Здолбунів, вул. Базарна, № 10, Рівненської області, загальною площею 0,09 га (901 кв.м.), та яка є предметом договору.
Таким чином, в справі 918/1271/15 та в даній справі, що розглядається судом різні предмети позову.
Також відповідач у відзиві на заяву про зменшення позовних вимог наполягає, зокрема, на закритті провадження у справі з огляду на те, що відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду. Отже закон однозначно передбачає досудове вирішення питання про внесення змін до договору. Відповідно до ст. 19 Конституції України, ст. 188 ГК України, позивач, на думку відповідача, зобов`язаний був надіслати на адресу останнього пропозицію про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від вісімнадцятого лютого 2003 року в редакції, яка викладена в заяві про зменшення позовних вимог. Такої пропозиції з урахуванням позовних вимог у заяві про зменшення позовних вимог не було. Позивач ніколи з такими пропозиціями не звертався. Відповідно на сьогоднішній день не існує предмету спору, а отже провадження в справі має бути закрито за відсутності предмета спору.
Щодо доводів відповідач щодо того, що закон однозначно передбачає досудове вирішення питання про внесення змін до договору оренди, а такої пропозиції не було, відповідно на сьогоднішній день не існує предмету спору, а отже провадження у справі має бути закрито за відсутності предмету спору, - суд зазначає, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому, надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
Зазначеного висновку дійшов Верховний Суд України у своїй постанові від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012 з посиланням на рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 року, де визначено, що надсилання відповідачу про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання вимог ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
В судовому засіданні 10.10.2019 року оголошено перерву до 22.10.2019 року.
В судовому засіданні 22.10.2019 року оголошено перерву до 28.10.2019 року.
У судовому засіданні 28.10.2019 року представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі з підстав, зазначених в позовній заяві. Представник відповідача - заперечив проти задоволення позову (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог) .
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступне.
На підставі рішення виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 26 вересня 2001 року №308, 18 лютого 2003 року між Здолбунівською міською радою (Орендодавець) та ППФ "Інтерфейс" (Орендар) було укладеного договір оренди земельної ділянки (надалі Договір) який посвідчено приватним нотаріусом Здолбунівського районного нотаріального округу Собіною О.А. (т.1, а.с.12-13).
Відповідно до умов Договору Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду земельну ділянку, яка знаходиться в межах АДРЕСА_1 . Здолбунів, АДРЕСА_2 . АДРЕСА_3 , №10, Рівненської АДРЕСА_4 , загальною площею 0,09 га (901 кв.м.) (п.1.1).
Договір укладено терміном на 49 років (п.2.2 Договору).
Відповідно до п.2.1 Договору земельна ділянка передається в оренду для несільськогосподарського використання з метою обслуговування кафе та влаштування міні-ринку.
Згідно договору (п.2.3) загальна сума орендної плати за весь строк оренди становить 601 30, 35 грн. Орендна плата за землю площею 0,09 га (901 м.кв.) вноситься, орендарем у грошовій формі в сумі трикратного розміру земельного податку на розрахунковий рахунок Орендодавця.
Згідно п.3.1. договору Орендодавець має право вимагати від Орендаря зміни розмірів орендної плати у разі зміни, відповідно до законодавства, земельного податку та інших мотивів, визначених, у п.2.3. договору. Згідно п.2.3.договору розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту підвищення цін і тарифів у тому-числі внаслідок інфляційних процесів.
Відповідно до положень ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч.1 ст. 23 цього Закону).
Рішенням сесії шостого скликання Здолбунівської міської ради від 05.06.2013 року №844 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунова" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Здолбунова із показниками базової вартості та грошової оцінки 1м.кв забудованих земель в розрізі економіко - планувальних зон з показниками наведеними в додатку №1. (т.1, а.с15-16).
Водночас, рішенням сесії шостого скликання Здолбунівської міської ради від 23.04.2014 "Про затвердження порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" затверджено річний розмір орендної плати за земельні ділянки комерційного використання, а також встановлено розміри орендної плати на рік у відсотках від нормативної грошової оцінки землі в залежності від виду цільового використання земельної ділянки (т. 1, а.с.17-21).
Згідно з указаним рішенням селищної ради, після затвердження порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської ради необхідно провести перерахунок орендної плати суб`єктам господарської діяльності.
Згідно з порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради, річний розмір орендної плати за земельні ділянки комерційного використання, встановлюються: Обслуговування кіоску, павільйону, магазину, бару, аптеки, платних лікувальних закладів, платних навчальних закладів, павільйони по наданню платних послуг населенню площею до 100 кв. м.. - 10 % від нормативної грошової оцінки; Обслуговування літнього майданчика з розміщенням морозильної камери, бочки, лотка - 12 % нормативної грошової оцінки; Розміщення АЗС - 5 % від нормативної грошової оцінки; Розміщення СТО, майданчика для миття автомашини - 5 % від нормативної грошової оцінки; Розміщення та обслуговування водонапірних башт - 7 % від нормативної грошової оцінки; Обслуговування банківських установ - 10 % від нормативної грошової оцінки; Обслуговування ангарів, складів - 5 % від нормативної грошової оцінки; Обслуговування ринку - 4 % від нормативної грошової оцінки; Обслуговування готелів, офісних приміщень - 4 % від нормативної грошової оцінки; Обслуговування об`єктів побуту (пошиття та ремонт одягу, взуття, хімчистки, пральні, лазні, ремонт годинників) - 5 % від нормативної грошової оцінки; Розміщення автостоянки - 4 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки під об`єктами, діяльність яких є реалізація (продаж) друкованих видань - 3 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки зайняті під торгівлю виключно хлібобулочними та молочними виробам, дитячим харчуванням - 5 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки виробничої діяльності площа яких становить до 0,5000 га - 5% від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки виробничої діяльності площа яких становить понад 0,5000 га - 4% від нормативної грошової оцінки; Розміщення та обслуговування підприємств енергопостачання та газопостачання - 5% від нормативної грошової оцінки; Розміщення та обслуговування підприємств поштового та телефонного зв`язку - 5 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки що виробляють та реалізують продукти харчування власного виробництва 4 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки на яких розташовані державні установи - 3 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки, що не ввійшли до даного переліку - 5 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки, які надані для промислового риборозведення - 3 % від нормативної грошової оцінки; За земельні ділянки , які надані для обслуговування житлового будинку (присадибної земельної ділянки) - 3 % від нормативної грошової оцінки.
Таким чином, відповідачу було запропоновано внести зміни до договору, виклавши ч.1 п.2.1. в наступній редакції:
"Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста, що на даний час становить 48 410,71 грн. (сорок вісім тисяч чотириста десять грн. 71 коп.).
Орендна плата вноситься у такі строки: 1/12 частина річної орендної плати на розрахунковий рахунок 33216812700172, місцевий бюджет м. Здолбунів, УДК у Рівненській області, 37993013, МФО833017, код платежу: 18010600 щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця".
Однак, відповідач не погодився внести зміни до зазначеного договору.
В подальшому представником позивача подано заяву про збільшення позовних вимог, а саме: внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 року НОМЕР_1 №294412, виклавши частину 1 пункту 2.3 договору в наступній редакції:
"Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста, що на даний час становить 51 372, 32 грн. (п`ятдесят одна тисяча триста сімдесят дві грн., 32 коп.)
Орендна плата вноситься у такі строки: 1/12 частина річної орендної плати на розрахунковий рахунок 33212812017172, МФО 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК у Здолбунівському районі, код платежу: 18010600 щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця".
Однак, 01.10.2019 року представником позивача подано заяву про зменшення позовних вимог, а саме: внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 року НОМЕР_1 №294412, виклавши частину 1 пункту 2.3 договору в наступній редакції:
"Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунів в рік.
Орендна плата вноситься у такі строки: 1/12 частина річної орендної плати на розрахунковий рахунок 33212812017172, МФО 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК у Здолбунівському районі, код платежу: 18010600 щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця".
Ухвалою суду від 08.10.2019 року вказану заяву про зменшення позовних вимог прийнято судом до розгляду та заяву позивача, подану 27 лютого 2019 року про збільшення позовних вимог - залишено без розгляду.
Таким чином, позовні вимоги викладено наступним чином: внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2003 року НОМЕР_1 №294412, виклавши частину 1 пункту 2.3 договору в наступній редакції:
"Оренда землі є платною. Орендна плата за користування землею розраховується згідно рішення міської ради №1102 від 23.04.2014 року "Про затвердження Порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради" і справляється в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунів в рік.
Орендна плата вноситься у такі строки: 1/12 частина річної орендної плати на розрахунковий рахунок 33212812017172, МФО 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК у Здолбунівському районі, код платежу: 18010600 щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця".
Вказані обставини підтверджуються наданими суду та дослідженими у судовому засіданні матеріалами справи.
Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує наступне.
Судом встановлено, що між сторонами виникли правовідносини, пов`язані із внесенням змін в договір оренди в частині сплати орендної плати, регулювання яких здійснюється Законом України "Про оренду землі", ГК України, ЦК України тощо.
Згідно з ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 ст. 651 ЦК України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У позовній заяві позивач, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, наполягає на тому, щоб встановити в спірному договорі оренди землі ставку орендної плати в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тобто наполягає на зміні самої ставки орендної плати.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на рішення сесії шостого скликання Здолбунівської міської ради від 05.06.2013 року №844 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Здолбунова" якою затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Здолбунова із показниками базової вартості та грошової оцінки 1м.кв. забудованих земель в розрізі економіко - планувальних зон з показниками наведеними в додатку №1 та рішення сесії шостого скликання Здолбунівської міської ради від 23.04.2014 року "Про затвердження порядку надання в оренду земельних ділянок із земель Здолбунівської міської ради", яким затверджено річний розмір орендної плати за земельні ділянки комерційного використання, а також встановлено розміри орендної плати на рік у відсотках від нормативної грошової оцінки землі в залежності від виду цільового використання земельної ділянки
Суд вважає, що одностороннє збільшення позивачем ставки орендної плати по договору оренди землі порушувало б загальні принципи цивільного законодавства, визначені ст. 3 Цивільного кодексу України принципи справедливості, добросовісності та розумності.
Зокрема, позивач не має права в односторонньому порядку збільшувати ставку орендної плати по договору оренди землі, оскільки це не передбачено нормами чинного законодавства.
Виходячи зі змісту ст.ст. 632, 651 Цивільного кодексу України та ст. 30 Закону України "Про оренду землі" за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
З огляду на те, що за змістом п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу та ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то згідно з умовами договору оренди підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цього договору, має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку, а не визначення рішенням селищної ради.
Суд наголошує, що до переліку повноважень селищних рад у галузі земельних відносин, визначеного статтею 12 Земельного кодексу України, не входить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів ст. 288 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).
Таким чином, у контексті спірних земельних правовідносин, пов`язаних зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, норми статей 632, 651 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" повинні розумітися і застосовуватися таким чином: "Зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативно-грошової оцінки), оформлена додатками до рішень селищної ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки цими рішеннями законодавчо не встановлюються граничні (мінімальний та максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Водночас, зазначені рішення ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України".
Вказана правова позиція висловлена Судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі № 910/7905/17.
З вищевказаного випливає, що рішення Здолбунівської міської ради про затвердження нових ставок орендної плати може бути підставою для внесення змін до Договору оренди землі лише тоді, якщо безпосередньо в самому Договорі оренди землі вказано таку підставу для перегляду розміру орендної плати.
Згідно п .3.1. Договору Орендодавець має право вимагати від Орендаря зміни розмірів орендної плати у разі зміни, відповідно до законодавства, земельного податку та інших мотивів, визначених, у п.2.3. договору. Згідно ж п. 2.3. цього Договору, розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту підвищення цін і тарифів у тому-числі внаслідок інфляційних процесів.
Відтак, в Договорі оренди землі, укладеному між сторонами у справі, відсутня така підстава для перегляду розміру орендної плати, як рішення Здолбунівської міської ради про затвердження нових ставок орендної плати.
Окрім вищезазначеного, відповідно до ч. 2 ст. 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
В матеріалах справи відсутні докази того, що відповідач порушував вимоги договору або невчасно виконував свої грошові зобов`язання.
Відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.
Позовна заява і саме рішення міської ради не містить жодного посилання на істотну зміну обставин, які є підставою для зміни розміру орендної плати.
Таким чином, орендна плата - це істотна умова договору, а зміна істотних умов договору можлива лише у випадку істотної зміни обставин або істотного порушення договору.
З огляду на викладене вище, суд вважає, що відсутні правові підстави для внесення змін до договору оренди земельної ділянки з вищевказаних підстав та у спосіб, обраний позивачем, шляхом встановлення в договорі оренди землі, укладеному між сторонами у даній справі, ставки орендної плати в розмірі 5%.
Разом з цим, за змістом ст.ст. 1, 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
За змістом ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду орендної плати.
В обґрунтування нового розміру орендної плати за земельну ділянку загальною площею 900 кв.м, наданої ППФ "Інтерфейс" для обслуговування будівлі кафе та облаштування міні-ринку позивачем надано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №01/13-08 від 21.01.2016 року, розроблений Управлінням Держгеокадастру у Здолбунівському районі Рівненської області (т.1, а.с.27).
Як вбачається з зазначеного Витягу, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки складає 968 214,24 грн., нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки - 131,87 грн., коефіцієнт Км2 - 1,72, коефіцієнт Км3 - 1,06, коефіцієнт Кф - 2,5, коефіцієнт індексації станом на 01.01.2015 року - 1,433, коефіцієнт індексації станом на 01.01.2016 року - 900. При цьому, будь яких відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки в зазначеному витязі не міститься.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).
Відповідно до статті 16 Закон України "Про Державний земельний кадастр" та пункту 26 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок), кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до пункту 29 Порядку кадастровий номер земельної ділянки є індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Спеціальний закон, який встановлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру, є Закон України "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон).
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 2 ст. 24 Закону).
Оскільки у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №01/13-08 від 21.01.2016 року, відсутній кадастровий номер земельної ділянки, суд зазначає про відсутність всіх даних для ідентифікації конкретної земельної ділянки, та відповідно, відсутність підстав для внесення змін до договору оренди даної земельної ділянки з посиланням на вказаний витяг.
Решта тверджень позивача, викладених у позовній заяві та поясненнях представника позивача у судових засіданнях, не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної справи судом, а тому не можуть бути покладені в основу прийнятого у даній справі рішення.
Згідно з ч. 2-3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Частиною 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, оскільки позивачем не доведено належними та допустимими доказами обставин, покладених в основу обґрунтування позову, наявність яких є необхідною умовою для задоволення позову, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати в розмірі 1 378,00 грн. за позовом залишаються за позивачем.
Разом з цим, відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 129 ГПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.
Таким чином, на підставі п. 2 ч. 4 ст. 129 ГПК України витрати на проведення експертиз в сумі 17 364,00 грн., з яких 7 944,00 грн. - оплата першої експертизи та 9 420,00 грн. - оплата другої експертизи, оплачені відповідачем у даній справі, необхідно стягнути з позивача на користь відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. В задоволені позову Здолбунівської міської ради Рівненської області до Приватного підприємства фірми "Інтерфейс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - відмовити.
2. Стягнути з Здолбунівської міської ради Рівненської області (35700, Рівненська обл., м. Здолбунів, вул. Приходька,1, ЄДРПОУ05391130) на користь Приватного підприємства фірми "Інтерфейс" (35700, Рівненська обл., м. Здолбунів, вул. Базарна, 8/6, ЄДРПОУ 21084308) 17 364 (сімнадцять тисяч триста шістдесят чотири) грн. 00 коп. - витрат на оплату судових експертиз.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 05.11.2019 року.
Суддя Романюк Ю.Г.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2019 |
Оприлюднено | 05.11.2019 |
Номер документу | 85393197 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Романюк Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні