Рішення
від 07.11.2019 по справі 360/2484/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

07 листопада 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2484/19

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Борзаниці С.В.

при секретарі судового засідання: Кравцовій Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом виконувача обов`язків керівника Старобільської місцевої прокуратури до Старобільської районної ради, Відділу освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява виконувача обов`язків керівника Старобільської місцевої прокуратури (далі також - позивач) до Старобільської районної ради (далі також - відповідач 1), Відділу освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області (далі також - відповідач 2, відділ освіти Старобільської РДА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області (далі також - третя особа, Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів), в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача 1 та відповідача 2 щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів;

- зобов`язати відповідача 1 та відповідача 2 вжити заходи щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Старобільською місцевою прокуратурою під час вивчення інформації відділу освіти Старобільської РДА від 23.05.2019 № 620 з`ясовано, що на виконання рішення сесії Старобільської районної ради від 28.11.2001 № 18/7 у спільну власність територіальних громад Старобільського району прийняті будівлі сільських установ освіти, у тому числі будівлі і споруди Хворостянівської НСШ (Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів), розташовані за адресою: с. Хворостянівка, загальною площею приміщення 1352 кв. м, із залишковою балансовою вартістю 138271 тис. грн.

Рішенням сесії Старобільської районної ради від 22.12.2017 № 24/10 делеговано Старобільській державній адміністрації повноваження по управлінню об`єктами спільної власності територіальних громад, у тому числі Хворостянівською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів.

Згідно з договором про закріплення майна, спільної власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління від 29.12.2017, укладеного Старобільською районною радою від імені територіальних громад Старобільського району на правах власника, Старобільською районною державною адміністрацією та відділом освіти Старобільської РДА, передано в оперативне управління відділу освіти Старобільської РДА майно об`єктів спільної власності територіальних громад Старобільського району, у тому числі до Переліка входить і Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів.

Будівля Хворостянівської НСШ (Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів) з листопаду 2001 року перебуває на обліку основних засобів у відділі освіти Старобільської РДА.

Крім того, з інформації вбачається, що до цього часу правовстановлюючі документи на нерухоме майно навчального закладу не оформлені.

Таким чином, за наявності підстав та відповідних повноважень Старобільською районною радою та відділом освіти Старобільської районної державної адміністрації дотепер заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю не прийняті.

Отже, саме бездіяльність Старобільської районної ради та відділу освіти Старобільської РДА, яка виразилась у невиконанні вимог Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень створює передумови для зловживань щодо розпорядження нерухомим майном, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відділ освіти Старобільської РДА позов визнав в частині зобов`язання Старобільської районної ради та Відділу освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області вжити заходи щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, в частині визнання протиправною бездіяльність Відділу освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів не визнав, подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив таке (а. с. 91-93).

Згідно договору про закріплення майна, спільної власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління від 29.12.2017 в оперативне управління Відділу освіти Старобільської РДА передано майно об`єктів спільної власності територіальних громад Старобільського району, а також і Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів.

Відповідно до пункту 1.4 Статуту Хворостянівської загальноосвітня школа І-ІІ ступенів затвердженого рішенням сесії Старобільської районної ради від 30.08.2013 №26/4 засновником (власником) навчального закладу є Старобільська районна рада. Заклад входить до сфери управління Старобільської РДА, підпорядковується управлінню освіти, молоді та спорту Старобільської РДА (на даний час - Відділу освіти Старобільської РДА).

У пункті 6.9 Положення про Відділ освіти Старобільської РДА, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 20.09.2018 №529 (далі- Положення) зазначено, що основними завданнями Відділу освіти Старобільської РДА є: управління закладами освіти, що є комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні.

В Хворостянівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів відсутній технічний паспорт на будівлю. Усі інші документи, необхідні для оформлення права власності на будівлю навчального закладу, у Відділі освіти Старобільської РДА наявні.

Відділ освіти Старобільської РДА надсилав листа до Старобільської райдержадміністрації з проханням клопотати перед районною радою щодо виділення коштів для виготовлення технічних паспортів, у тому числі і для Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (лист від 16.05.2019 № 145). А також, неодноразово Відділом освіти Старобільської РДА подавались бюджетні запити на виділення коштів для оформлення технічних паспортів для подальшого оформлення правовстановлюючих документів.

Таким чином, на даний час Відділ освіти Старобільської РДА без технічного паспорта Хворостянівської загальноосвітня школа І-ІІ ступенів не має змоги оформити право власності на будівлю зазначеного закладу. На підставі викладеного, позовні вимоги виконуючого обов`язки керівника Старобільської місцевої прокуратури визнав частково.

Старобільська районна рада позов не визнала, подала відзив на позовну заяву, в якому в задоволенні вимог просить відмовити повністю з таких підстав (а. с. 114-115).

Управління майном Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів здійснює відділ освіти Старобільської РДА на підставі рішення Старобільської районної ради від 22.12.2017 № 24/10 Про делегування Старобільській районній державній адміністрації повноважень по оперативному управлінню об`єктами спільної власності територіальних громад Старобільського району , Договору про закріплення майна, спільної власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління від 29.12.2017, та Акту приймання-передачі майна спільної власності територіальних громад Старобільського району в оперативне управління від 29.12.2017. Крім зазначеного, відділ освіти Старобільської РДА здійснює управління навчальним закладом також відповідно до Статуту Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, затвердженого рішенням Старобільської районної ради від 30.08.2013 № 26/4 (пункт 1.4 розділу І Статуту).

Щодо заходів з виготовлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно позашкільного закладу, то ці повноваження делеговано безпосередньо відділу освіти Старобільської РДА, як структурному підрозділу районної державної адміністрації, пунктом 3 Рішення районної ради від 22.12.2017 № 24/10, пунктом 4.6 розділу 4 Договору про закріплення майна від 29.12.2017.

Тобто, відділу освіти де-юре і де-факто делеговані повноваження з управління об`єктами обговорення і всім переданим майном, яке крім іншого, супроводжується передачею фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення управлінських функцій.

Відповідно до статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , районні ради - є представницькими органами місцевого самоврядування, які не мають у своєму складі виконавчих органів. Діяльність з оформлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно належить до виконавчих функцій і покладається на виконкоми відповідних місцевих рад та місцеві державні адміністрації. Для цих цілей виконавчі органи (виконкоми) місцевих рад, як і місцеві державні адміністрації мають у своєму складі відповідні підрозділи з необхідними повноваженнями. Районні та обласні ради, як зазначалося вище, не мають у своєму складі виконавчих органів. Відповідно до ст. 118 Конституції України виконавчу владу в областях і районах здійснюють місцеві державні адміністрації, тому частина повноважень районних та обласних рад, які повинні реалізуватись виконавчими структурами, делегуються відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та інших нормативно-правових актів, - місцевим державним адміністраціям.

Також зазначає, що районна рада неодноразово, а саме, 05.07.2018, 08.10.2018 та 08.05.2019 письмово зверталася до голови Старобільської районної державної адміністрації з нагадуванням та наполяганням щодо виконання рішення Старобільської районної ради від 22.12.2017 № 24/10 в частині оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти відділу освіти та відділу культури Старобільської РДА. Зрозуміло що на теперішній час ще не всі об`єкти оформлені, однак процес оформлення документів на ці об`єкти триває, не так швидко як хотілося, але триває.

Позивачем надана відповідь на відзив Відділу освіти Старобільської РДА, в якій зазначено таке (а.с. 89-91).

По-перше, до відзиву долучено лише один лист Відділу освіти Старобільської РДА № 145 від 16.05.2019, інших листів та запитів щодо виділення коштів для оформлення технічного паспорту на будівлю Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів не надано.

По-друге, відповідно до статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Стаття 5 Бюджетного кодексу України передбачає, що бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів. Місцевими бюджетами є бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.

Відповідно до статей 75-1, 77 вказаного кодексу України встановлено, що місцеві фінансові органи до 15 серпня року, що передує плановому, подають до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів відповідних місцевих рад прогнози відповідних місцевих бюджетів. Місцеві бюджети затверджуються рішенням відповідної місцевої ради до 25 грудня (включно) року, що передує плановому.

Таким чином, Відділу освіти Старобільської РДА необхідно було планувати витрати на 2019 рік та клопотати перед Старобільською районною радою щодо виділення коштів для виготовлення технічних паспортів, у тому числі і для Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, щонайменше наприкінці минулого року. Доказів вжиття означених дій відловідачем-2 не надано.

Також слід зазначити, що запит відділу освіти від 16.05.2019 № 145 підготовлено та направлено до Старобільської РДА лише після постановлення Східним апеляційним господарським судом ухвали від 14.05.2019 у справі № 913/494/18 з метою надання документів, які підтверджують право власності на приміщення, розташоване у будівлі Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, яке було предметом оспорюваного договору оренди нежитлових приміщень, та додаткових пояснень за документальним та нормативним обґрунтуванням щодо питань, що виникли під час розгляду справи апеляційним судом.

Враховуючи вищевикладене, вважає доводи Відділу освіти Старобільської РДА викладені у відзиві на позовну заяву є необґрунтованими, у зв`язку з чим, прошу суд прийняти відповідь на відзив Відділу освіти Старобільської РДА та задовольнити позовні вимоги виконувача обов`язків керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області у повному обсязі.

Позивачем надана відповідь на відзив Старобільської районної ради, в якій зазначено таке (а.с. 92-94).

На підставі рішення Старобільської районної ради № 18/7 від 28.11.2001 будівлі сільських установ освіти, у тому числі будівлі і споруди Хворостянівської НСШ (Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів), прийняті у спільну власність територіальних громад Старобільського району.

У пункту 1.4 Статуту Хворостянівської ЗОШ І-ІІ ступенів зазначено, що засновником (власником) навчального закладу є Старобільська районна рада Луганської області.

При цьому, відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження. державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Право власності нерухомого майна оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

На підставі частин першої та третьої статті 3, статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою.

Рішенням Старобільської районної ради від 22.12.2017 № 24/10 делеговано Старобільській РДА повноваження по управлінню об`єктами спільної власності територіальних громад, у тому числі Хворостянівською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів.

У той же час, пунктом 3.3 Договору про закріплення майна, спільної власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління від 29.12.2017 передбачено, що при оформленні Користувачем (Відділ освіти Старобільської РДА) правовстановлюючих документів Сторона 1 (Старобільська районна рада) на правах власника майна видає відповідну довіреність, якою уповноважує представника інтересів Сторони 1 отримати відповідні правовстановлюючі документи на об`єкти спільної власності територіальних громад Старобільського району у відділ з питань надання адміністративних послуг Старобільської районної державної адміністрації Луганської області.

При цьому, разом з листом від 24.06.2019 № 314 про заміну статусу сторони у адміністративному суді Старобільська районна рада надала Старобільській місцевій прокуратурі дві довіреності від 24.01.2018 № 57 (дійсна до 01.03.2018) та від 04.07.2018 № 348 (дійсна до 31.07.2018), відповідно яких Старобільська районна рада уповноважує Двоіменну Юлію Віталіївну юриста централізованої групи господарського обслуговування закладів освіти відділу освіти Старобільської РДА представляти інтереси Старобільської районної ради у всіх державних, комунальних та громадських організаціях з правом отримання правовстановлюючих документів на об`єкти спільної власності територіальних громад Старобільського району у центрі надання адміністративних послуг Старобільської РДА.

Однак, долучені довіреності є тимчасовими та не мають даних щодо яких саме об`єктів спільної власності територіальних громад вони надані.

Таким чином, Старобільською районною радою і за період з 29.12.2017 по цей час не надана належна довіреність щодо отримання відповідних правовстановлюючих документів на будівлю Хворостянівської загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів.

Враховуючи вищевикладене, вважаю доводи Старобільської районної ради Луганської області, викладені у відзиві на позовну заяву, необґрунтованими, у зв`язку з чим, прошу суд прийняти відповідь на відзив Старобільської районної ради та задовольнити позовні вимоги виконувача обов`язків керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області у повному обсязі.

По справі вчинені такі процесуальні дії.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 18.06.2019 відкрито провадження у справі, визначено справу розглядати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 09.07.2019 (а.с. 1-2).

Ухвалою від 09.07.2019 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 05.09.2019, підготовче засідання призначено на 04.09.2019 (а.с. 124).

Ухвалою від 04.09.2019 провадження у справі поновлено (а.с. 137).

Ухвалою від 04.09.2019 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 03.10.2019, підготовче засідання призначено на 03.10.2019 (а.с. 141).

Ухвалою від 03.10.2019 провадження у справі поновлено (а.с. 151).

Ухвалою від 03.10.2019 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 24.10.2019, підготовче засідання призначено на 24.10.2019 (а.с. 156).

Ухвалою від 24.10.2019 провадження у справі поновлено.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 24.10.2019 закрито підготовче провадження та призначено адміністративну справу до судового розгляду по суті, судове засідання призначено на 07.11.2019 (а.с. 171).

Прокурор підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Відповідача та третя особа у судове засідання не прибули, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином (а.с. 176-178), до відповідача до суду надіслали заяви про розгляд справи за їх відсутності (а.с. 179, 182).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов такого.

Судом встановлено, що на підставі рішення сесії Старобільської районної ради від 28.11.2001 № 18/7 у спільну власність територіальних громад Старобільського району прийняті будівлі сільських установ освіти, у тому числі будівлі і споруди Хворостянівської НСШ, розташовані за адресою: с. Хворостянівка, загальною площею приміщення 1352 кв. м, із залишковою балансовою вартістю 138271 тис. грн (а.с. 56-58).

Рішенням сесії Старобільської районної ради від 22.12.2017 № 24/10 делеговано Старобільській державній адміністрації повноваження по управлінню об`єктами спільної власності територіальних громад, у тому числі Хворостянівською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів (а.с. 59-62).

Згідно з договором про закріплення майна, спільної власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління від 29.12.2017, укладеного Старобільською районною радою від імені територіальних громад Старобільського району на правах власника, Старобільською районною державною адміністрацією та відділом освіти Старобільської РДА, передано в оперативне управління відділу освіти Старобільської РДА майно об`єктів спільної власності територіальних громад Старобільського району, у тому числі до Переліка входить і Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів (а.с. 63-73).

Відповідно до пункуту 1.4 Статуту Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів затвердженого рішенням сесії Старобільської районної ради від 30.08.2013 №26/4 засновником (власником) навчального закладу є Старобільська районна рада. Заклад входить до сфери управління Старобільської РДА, підпорядковується управлінню освіти, молоді та спорту Старобільської РДА (Відділу освіти Старобільської РДА) (а.с. 30-45).

У пункті 6.9 Положення про Відділ освіти Старобільської РДА, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 20.09.2018 №529, зазначено, що основними завданнями Відділу освіти Старобільської РДА є: управління закладами освіти, що є комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні (а.с. 17-29).

Відповідно до інформації відділу освіти Старобільської РДА від 23.05.2019 № 620 власником майна, вказаному у спірному договорі оренди нежитлових приміщень від 13.10.2015 №16, є територіальні громади Старобільського району, згідно рішення № 18/7 від 28.11.2001 Старобільської районної ради. Управління майном делеговані Старобільській РДА згідно рішення №24/10 від 22.12.2017 Старобільської районної ради. Майно перебуває на баланс Відділу освіти Старобільської РДА згідно акту приймання-передачі за листопад 2001 року та договору про закріплення майна, спільної власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління від 29.12.2017 року. Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, свідоцтво про право власності у Відділі освіти Старобільської РДА відсутні (а.с. 16, 46-47).

Вирішуючи по суті заявлені позовні вимоги, суд виходить з такого.

Згідно зі статтею 4 Конвенції про права дитини, прийнятою Резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989, яка набула чинності 02,09.1990, ратифікована Постановою Верховної Ради України № 789-ХІІвід 27.09.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей та вживають таких заходів, як введення безплатної освіти та надання у випадку необхідності фінансової допомоги.

Статтею 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України Про освіту від 05.09.2017, кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

Згідно з частиною другою статті 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Частиною третьої статті 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Заклади освіти діють на підставі власних установчих документів, що затверджуються їх засновниками відповідно до законодавства (частина восьма статті 22 Закону України Про освіту ).

Відповідно до частини першої статті 24 Закону України Про освіту система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами.

Згідно з частинами першою та третьою статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.

У статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На підставі пунктів 17, 20 частини першої статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні на пленарних засіданнях районної ради, у тому числі, вирішуються такі питання; розгляд прогнозів районних бюджетів, затвердження таких бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних рад.

Відповідно до частини четвертої статті 60 вказаного закону України районні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Право власності нерухомого майна оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до частин першої та третьої статті 3, статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Частина перша статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачає, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

З вище описаних матеріалів справи судом встановлено, що відповідачами протягом 2018 та 2019 років вживались заходи щодо оформлення технічних документів, а саме:

- листом від 16.05.2019 №145 Відділ освіти Старобільської РДА просив Старобільську РДА клопотати перед районною радою щодо виділення коштів для виготовлення технічних паспортів, у тому числі і для Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (а.с. 107);

- листами від 05.07.2018 № 354, від 08.10.2018 № 553 та від 08.05.2019 № 250 Старобільська районна рада зверталася до голови Старобільської районної державної адміністрації з нагадуванням та наполяганням щодо виконання рішення Старобільської районної ради від 22.12.2017 № 24/10 в частині оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти відділу освіти та відділу культури Старобільської РДА (а.с. 116-118).

В рамках адміністративного судочинства бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України.

Отже, дослідивши наявні у справі докази, суд дійшов висновку про те, що відповідачі протягом 2018-2019 років вчиняли певні дії направлені на оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів

У такому випадку стверджувати про бездіяльність відповідачів правових підстав немає.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності відповідачів щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів задоволенню не підлягають.

Однак, враховуючи той факт, що права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов`язковій державній реєстрації відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , і відсутність правовстановлюючих документів на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів створюють передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування шкільного закладу та виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, а станом на теперішній час відповідачами заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю не прийняті, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Старобільську районну раду та Відділ освіти Старобільської РДА вжити заходи щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів.

За таких обставин судом встановлено, що позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, у зв`язку з чим понесені позивачем судові витрати у вигляді сплати судового збору за подачу адміністративного позову відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги виконувача обов`язків керівника Старобільської місцевої прокуратури до Старобільської районної ради, Відділу освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, Хворостянівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Зобов`язати Старобільську районну раду (код ЄДРПОУ: 20188655, адреса місцезнаходження: 92703, Луганська область, Старобільський р-н, м. Старобільськ, вул. Центральна, буд. 35) та Відділ освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ: 02142129, адреса місцезнаходження: 92700, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Чернишевського, буд. 26) вжити заходи щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області.

У задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Старобільської районної ради та Відділу освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області щодо оформлення права власності на будівлю і споруди та державної реєстрації права власності на будівлю і споруди Хворостянівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Борзаниця

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2019
Оприлюднено07.11.2019
Номер документу85447482
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/2484/19

Рішення від 07.11.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 09.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні