Рішення
від 04.11.2019 по справі 620/1994/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2019 року Чернігів Справа № 620/1994/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Непочатих В.О.,

при секретарі Клименок А.С.,

за участю позивача ОСОБА_1 , представників відповідача Жайворонка І.В. , Харченко В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Малківської сільської ради Прилуцького району про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Малківської сільської ради Прилуцького району, в якому просить: визнати протиправними та скасувати рішення відповідача Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи № 4-29/VII від 15.02.2019, Про схвалення проекту рішення на добровільне об`єднання територіальних громад № 1-31/VII від 23.04.2019, Про добровільне об`єднання територіальних громад № 2-32/VII від 05.06.2019.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачем при прийняті оскаржуваних рішень порушено вимоги чинного законодавства, оскільки постановлено без врахування реального волевиявлення жителів села Малківка, без проведення громадських обговорень та з порушенням процедури їх прийняття.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, оскільки спірні рішення прийняті Малківською сільською радою в межах наданих їй повноважень та на підставі Закону України Про добровільне об`єднання громадян . Стверджує, що процес об`єднання територіальних громад був проведений у чіткій відповідності до закону, де кожен бажаючий житель громади мав право прийняти участь в обговоренні питання доцільності добровільного об`єднання в територіальну громаду.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що відповідач в порушення вимог Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , Регламенту Малківської сільської ради, з перевищенням своїх повноважень та без урахування думки громадян територіальної громади прийняв оскаржувані рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Від Сухополовянської сільської ради до Малківської сільської ради надійшов лист від 18.01.2019 №03-04/37 про вивчення пропозицій, щодо ініціювання обговорення питання доцільності добровільного об`єднання в територіальну громаду з адміністративним центром у селі Сухополова (а.с. 77).

Малківським сільським головою було видано розпорядження Про проведення вивчення пропозиції щодо ініціювання обговорення питання доцільності об`єднання в Сухополов`янську територіальну громаду з адміністративним центром у селі Сухополова від 24.01.2019 № 1, згідно якого розпорядився провести громадське обговорення, затвердити порядок громадських обговорень, провести інформування населення (а.с. 78).

13.02.2019 в залі засідань Малківської сільської ради було проведено громадське обговорення пропозицій щодо добровільного об`єднання громад в Сухополов`янську територіальну громаду в якому взяли участь 40 жителів сіл Малківка та Сухоярівка, депутати сільської ради, члени виконкому, керівництво ТОВ Ресурс Агро , а також запрошені представники Прилуцької районної держадміністрації та Прилуцької районної ради, про що свідчить протокол громадського обговорення № 1 від 13.02.2019 (а.с. 81).

За результатами обговорення було прийнято рішення від 13.02.2019, згідно якого вирішено: надати згоду на добровільне об`єднання територіальних громад Сухополов`янської, Богданівської, Валківської, Дідовецької, Заїздської, Замостянської, Знам`янської, Канівщинської, Колісниківської, Лісовосорочинської, Мазківської, Малківської, Нетяжинської, Охіньківської, Переволочнянської, Рудівської, Ряшківської, Смоської сільських рад в Сухополов`янську територіальну громаду з центром у селі Сухополова; включити до порядку денного 29 сесії сьомого скликання Малківської сільської ради питання про добровільне об`єднання територіальних громад Сухополов`янської, Богданівської, Валківської, Дідовецької, Заїздської, Замостянської, Знам`янської, Канівщинської, Колісниківської, Лісовосорочинської, Мазківської, Малківської, Нетяжинської, Охіньківської, Переволочнянської, Рудівської, Ряшківської, Смоської сільських рад в Сухополов`янську територіальну громаду з центром у селі Сухополова (а.с. 82).

В подальшому, на 29 сесії 7 скликання Малківської сільської ради було прийнято рішення від 15.02.2019 № 4-29/VII про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад у Сухополов`янську територіальну громаду з центром у селі Сухополова та делеговано до складу спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад Малківського сільского голову Харченко В.М. (а.с. 83).

14.03.2019 відбулись загальні збори представників територіальної громади за участю 87 осіб - жителів сіл Малківка та Сухоярівка, представників Прилуцької районної державної адміністрації, Прилуцької районної ради, Прилуцької міської ради, депутатів обласної, районної та сільських рад, керівників установ та організацій.

Відповідно до протоколу загальних зборів від 14.03.2019 Малківським сільським головою підіймалось питання про стан впровадження реформи децентралізації в Україні та про участь у процесі створення територіальної громади (а.с. 84-86).

Рішенням 30 сесії Малківської сільської ради 7 скликання від 05.04.2019 № 6-30/VII було затверджено Порядок проведення громадських обговорень проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад (а.с. 87, 88).

08.04.2019 Малківським сільським головою видане розпорядження № 9 Про порядок громадського обговорення проекту рішення Про добровільне об`єднання громад (а.с. 89).

Оголошення з інформацією щодо дня та часу проведення громадських обговорень було розміщене в місцях масового перебування громадян та на дошці оголошень сільської ради, також населення повідомлялось депутатами сільської ради (а.с. 90).

У період з 08.04.2019 по 23.04.2019 вивчалась думка жителів громади щодо проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад в Сухополов`янську територіальну громаду з центром у селі Сухополова, шляхом опитування, приймались пропозиції і зауваження в письмовій та усній формах (а.с. 93-97).

Відповідно до розпорядження Малківського сільського голови від 19.04.2019 № 13, 23.04.2019 відбулось засідання 31 сесії Малківської сільської ради 7 скликання де було прийнято рішення № 1-31 VII Про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад (а.с. 91, 98-100).

05.06.2019 на 32 сесії Малківської сільської ради 7 скликання, яка була скликана на підставі розпорядження від 28.05.2019 № 18, було прийнято рішення № 2-32/VII про добровільне об`єднання територіальних громад та про затвердження плану організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад з адміністративним центром в с. Сухополова (а.с. 102-105).

Крім того, розпорядженням голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 10.05.2019 № 264 затверджено висновок Чернігівської обласної державної адміністрації щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Сухополовянської, Білорічицької, Дідовецької, Заїздської, Замостянської, Знам`янської, Канівщинської, Колісниківської, Лісовосорочинської, Мазківської, Малківської, Нетяжинської, Охіньківської, Переволочнянсьекої, Піддубівської, Погребівської, Рудівської, Ряшківської, Смоської сільських рад Прилуцького району Чернігівської області Про добровільне об`єднання територіальних громад (а.с. 106-109).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 2 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад № 157-VIII від 05.02.2015 (далі - Закон № 157-VIII) добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

За приписами частини першої статті 5 Закону № 157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Згідно з частинами третьою, четвертою, статті 5 Закону № 157-VIII сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Статтею 6 Закону № 157-VIII встановлено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

У відповідності до вимог частин першої-п`ятої статті 7 Закону № 157-VIII проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що сільський, селищний, міський голова територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених Законом № 157-VIII, визначається сільською, селищною, міською радою та може відбуватися у формі громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю.

Як вбачається з матеріалів справи, громадські обговорення з приводу об`єднання територіальних громад відбулись 13.02.2019 в залі засідань Малківської сільської ради, 14.03.2019 відбулись загальні збори представників територіальної громади за участю жителів сіл Малківка та Сухоярівка, в період з 08.04.2019 по 23.04.2019 вивчалась думка жителів громади шляхом опитування, 23.04.2019 відбулись громадські слухання в приміщення Малківської сільської ради.

Також в судовому засідання позивач пояснив, що він приймав участь в обговоренні з приводу об`єднання територіальних громад та мав можливість висловити свою позицію.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що відповідачем забезпечено належне громадське обговорення пропозицій щодо добровільного об`єднання територіальних громад, на виконання вимог Закону № 157-VIII.

Посилання позивача на те, що 13.02.2019 проведено громадське обговорення на якому були присутні лише 40 осіб з 646 осіб зареєстрованих за громадою, судом не приймаються до уваги, оскільки нормами Закону № 157-VIII, який регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, не встановлено умов щодо кількості членів територіальних громад, які залучаються до обов`язкового громадського обговорення.

Доводи позивача про те, що Малківський сільський голова не звітував перед громадянами щодо проведення обговорення про добровільне об`єднання територіальних громад спростовуються протоколом Загальних зборів представників громадян сіл Малківка та Сухоярівка від 14.03.2019 (а.с. 144-147).

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно частини першої статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Отже, адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, вирішуючи спір, суд повинен встановити, що у зв`язку з прийнятим рішенням, вчиненням дій чи допущенням бездіяльності суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи або законні інтереси особи у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Так, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Повідомлені позивачем обставини щодо не оприлюднення рішення відповідачем у встановлений спосіб та строки, порушення порядку скликання сесії ради, не дотримання процедури прийняття рішення на сесії не свідчать про порушення індивідуальних прав позивача при прийнятті відповідачем спірних рішень.

Таким чином, суд приходить до висновку про недоведеність позивачем того факту, що оскаржувані рішення призвели до виникнення правових наслідків, які б свідчили про порушення прав, свобод чи охоронюваних законом інтересів позивача на участь у місцевому самоврядуванні.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову ОСОБА_1 необхідно відмовити повністю.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Малківської сільської ради Прилуцького району (вул. Франка, буд. 37-Б, с. Малківка, Прилуцький район, Чернігівська область, 17581) про визнання протиправними та скасування рішень - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 08.11.2019.

Суддя В.О. Непочатих

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2019
Оприлюднено10.11.2019
Номер документу85490463
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1994/19

Ухвала від 11.02.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Постанова від 24.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 24.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 04.11.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Рішення від 04.11.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні