ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
7 листопада 2019 року
м. Харків
Справа № 610/1823/17
Провадження № 22-ц/818/ 3294 /19
Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого Кругової С.С.,
суддів Маміної О.В., Пилипчук Н.П.,
секретаря Кучер Ю.Ю.,
Учасники справи :
Позивач: перший заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави,
Відповідачі: Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Харківській області, ОСОБА_1 , Приватне акціонерне товариство Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Харкові цивільну справу за позовом першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Харківській області, ОСОБА_1 , Приватного акціонерного товариства Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів про визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсними договорів оренди та суборенди земельних ділянок, скасування їх державної реєстрації,
за апеляційними скаргами Приватного акціонерного товариства Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , Прокуратури Харківської області, Головного управління держгеокадастру у Харківській області на рішення Балаклійського районного суду Харківської області від 05 квітня 2019 року , ухвалене суддею Стригуненком В.М.,
в с т а н о в и в :
У липні 2017 року перший заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області звернувся до суду в інтересах держави з позовом до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Харківській області, ОСОБА_1 , Приватного акціонерного товариства Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , в якому просив:
- визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Харківській області Про передачу в оренду земельних ділянок від 12.11.2014р. № 3062-СГ;
- визнати недійсними, укладені 12.12.2014р. між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та ОСОБА_1 договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, загальною площею 413,9186га, які розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області, скасувавши їх державну реєстрацію у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №№ 18051257, 18047798, 18052960, 18051973, 18050640, 18052646, 18053211, 18053419, 18051624, 18052323, 18050286 від 16.12.2014р.;
- визнати недійсними, укладені 03.03.2015р. між ОСОБА_1 та ПРАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , договори суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, загальною площею 413,9186га, які розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області, скасувавши їх державну реєстрацію у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №№ 20352872, 20352278, 20351880, 20352472, 20352093, 20351979, 20352383, 20352790, 20351765, 20353315, 20352192 від 28.03.2015.
Позов мотивований тим, що Балаклійським відділом Лозівської місцевої прокуратури в ході вивчення стану законності відведення земельних ділянок для ведення фермерських господарств встановлено, що ОСОБА_1 14 жовтня 2014 року звернувся до Головного управління Держземагентства у Харківській області із заявою про надання в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею 413,9186га, що розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області.
До заяви заявником додані графічні матеріали земельних ділянок, довідки форми № 6-зем, копія паспорту, довідка про присвоєння ідентифікаційного номеру, диплом про вищу освіту та обґрунтування розмірів земельних ділянок з урахуванням перспективи діяльності фермерського господарства.
Наказом Головного управління Держземагентства у Харківській області Про надання в оренду земельних ділянок від 12 листопада 2014 року № 3062-СГ ОСОБА_1 надано в оренду 11 земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, загальною площею 413,9186га, які розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області, строком на 49 років.
Пунктом 3.3. наказу встановлено, що земельні ділянки використовувати за цільовим призначенням, з дотриманням вимог статті 96, 103 Земельного кодексу України, Закону України Про фермерське господарство та інших нормативно-правових актів.
На підставі вищевказаного наказу 12 грудня 2014 року між ГУ Держземагентства у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договори оренди вищевказаних земельних ділянок, які 13 грудня 2014 року зареєстровано реєстраційною службою Балаклійського районного управління юстиції Харківської області.
В подальшому, 26 лютого 2015 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до Головного управління Держземагентства у Харківській області щодо надання згоди на передачу в суборенду вищевказаних земельних ділянок та 02 березня 2015 року Головним управлінням Держземагентства у Харківській області надано погодження за № 19-20-14-4961/0/9-15 на передачу цих земель в суборенду, при цьому не зазначено кому саме будуть передаватись вказані землі в суборенду, для яких цілей, на яких умовах та на який строк.
03 березня 2015 року між ОСОБА_1 та ПРАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів укладено договори суборенди цих же земельних ділянок, які 27 березня 2015 року зареєстровано реєстраційною службою Балаклійського районного управління юстиції Харківської області.
Наказ Головним управлінням Держземагентства у Харківській області, на думку позивача, прийнято з порушенням вимог земельного законодавства, у зв`язку з чим надання у користування (оренду) ОСОБА_1 , а в подальшому в суборенду ПРАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , вищевказаних земельних ділянок відбулося незаконно.
Рішенням Балаклійського районного суду Харківської області від 05 квітня 2019 року визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держземагентства у Харківській області Про передачу в оренду земельних ділянок від 12.11.2014 року № 3062-СГ. Визнано недійсними, укладені 12.12.2014 року між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та ОСОБА_1 договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, загальною площею 413,9186га, які розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області, скасувавши їх державну реєстрацію у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №№ 18051257, 18047798, 18052960, 18051973, 18050640, 18052646, 18053211, 18053419, 18051624, 18052323, 18050286 від 16.12.2014 року. Визнано недійсними, укладені 03.03.2015 року між ОСОБА_1 та Приватним акціонерним товариством Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , договори суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, загальною площею 413,9186га, які розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області, № ШФ 28.15, № ШФ 33.15, № ШФ 25.15, № ШФ 34.15, № ШФ 3015, № ШФ 27.15, № ШФ 31.15, № ШФ 32.15, № ШФ 29.15, № ШФ 26.15, № ШФ 24.15.
Відмовлено в задоволенні позову в частині скасування державної реєстрації договорів суборенди у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, зазначених в п. 4 резолютивної частини цього рішення.
Рішення мотивоване тим, що Головне управління Держземагентства у Харківській області не пересвідчилось в дійсності волевиявлення громадянина ОСОБА_1 на створення фермерського господарства та спроможності вести господарство такого виду, виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства, не перевірив, чи матиме можливість фермерське господарство, створене заявником, обробляти орендовані землі, чи буде досягнута законна мета оренди земельних ділянок, тобто чи насправді виникли та існують законні сподівання на здійснення майнового права - оренду землі, чи є такі сподівання практичними в своїй реалізації. ОСОБА_1 передав земельні ділянки в суборенду як фізична особа, проте лише фермерське господарство, як юридична особа може передавати земельні ділянки в суборенду. З інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно убачається, що рішення про реєстрацію вказаних договорів суборенди було скасовано на підставі рішення суду, доказів її поновлення суду не надано, тому вимоги про їх скасування не підлягають задоволенню. Прокурором наведено достатньо підстав для представництва держави в суді.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, перший заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області, Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Харківській області, Приватне акціонерне товариство Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів звернулись з апеляційними скаргами.
В апеляційній скарзі заступник прокурора Харківської області просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про скасування державної реєстрації договорів суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення позовних вимог.
Зазначає, що всупереч ст. 2, 10-13, 76-81, 89, 263-265 ЦПК України, рішення суду в частині відмови в задоволенні позовних вимог ухвалено на підставі неналежних доказів - Інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24.10.2018, які не містять інформації щодо предмета доказування. Договори суборенди землі між ОСОБА_1 та ПрАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів укладено незаконно та є недійсними, а тому й рішення реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області про державну реєстрацію вказаних договорів також підлягають скасуванню.
В апеляційній скарзі ПрАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів просить скасувати рішення суду першої інстанцї в частині задоволення позовних вимог, ухвалити в цій частині нове, яким позов залишити без задоволення. Зазначає, що позивачем не доведено та не підтверджено жодним доказом факт наявності виключного випадку для подання позову в інтересах держави. Вказані позивачем порушення не визнані ГУ Держгеокадастру у Харківській області. Воно також може бути позивачем у даній справі . Позивачем не надано доказів в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , попереднього звернення прокуратурою до ГУ Держгеокадастру у Харківській області про встановлення підстав та наміру здійснювати представництво інтересів держави в суді щодо вищевказаних порушень, проведення перевірок з даного приводу відносно посадових осіб ГУ Держземагенства у Харківській області та притягнення останніх до відповідальності. Доказів нецільового використання вказаних у позові земельних ділянок або несплати орендної плати за їх використання прокурором до позову не надано. Суд першої інстанції не зазначає конкретної законодавчої норми, яку порушив ОСОБА_1 . Посилання суду першої інстанції щодо не підтвердження ОСОБА_1 під час подання заяви наявності в нього необхідної матеріально-технічної бази для обробітку є безпідставним. Судом не враховано, що на момент подання ОСОБА_1 заяви та видачі Держземагенством оспорюваного наказу, чітко закріпленого на законодавчому рівні переліку документів не було, тому посилання суду на нормативно-правовий акт, який набув чинності через 2 роки після подання заяви ОСОБА_1 є безпідставним. Позивачем не надано і не доведено наявність порушень при виданні оспорюваного наказу ГУ Держземагенства у Харківській області, оскільки наказ був виданий з дотриманням чинного на той час законодавства, що в свою чергу передбачає відсутність підстав для визнання зазначеного наказу недійсним та його подальшого скасування. Суд не перевірив чи встановлено законом строк реєстрації фермерського господарства після отримання земельних ділянок для таких цілей і що на час розгляду справи ОСОБА_1 створено фермерське господарство, здійснено його державну реєстрацію.
В апеляційній скарзі Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Харківській області просить скасувати рішення суду першої інстанцї в частині задоволення позовних вимог, ухвалити в цій частині нове, яким позов залишити без задоволення. Зазначає, що позивач не довів яку норму та саме якого закону було порушено Головним управлінням, не надано доказів на підтвердження визнання незаконними та скасування наказу Головного управління Держземагенства у Харківській області Про передачу в оренду земельних ділянок від 12.11.2014 року № 3062-СГ та скасування їх державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, визнання недійсними укладені 03.03.2015 року між ОСОБА_1 та ПАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , договори суборенди земельних ділянок та скасування їх державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру як центральний орган виконавчої влади має право звернення до суду для здійснення своїх повноважень, в тому числі і з питань, які зазначені у поданій прокурором позовній заяві. Звертає увагу на те, що органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Також зазначає, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру як центральний орган виконавчої влади має право звернення до суду для здійснення своїх повноважень, в тому числі і з питань які зазначені у поданій прокурором позовній заяві.Всупереч Закону України "Про прокуратуру" позивачем в позовній заяві не зазначено про попереднє повідомлення Голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру чи Міністра аграрної політики та продовольства України щодо звернення до суду. Позовна заява не містить даних про нездійснення чи неналежне здійснення Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру своїх повноважень.
Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області до суду апеляційної інстанції надано відзив на апеляційну скаргу ПрАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , в якому воно просить її задовольнити та відзив на апеляційну скаргу Прокуратури Харківської області, в якому воно просить відмовити у її задоволенні.
Згідно зі ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи апеляційної скарги та дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та ПрАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів не підлягають задоволенню, апеляційна скарга Прокуратури Харківської області підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно зі ст.12 ЦПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що 14 жовтня 2014 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держземагентства у Харківській області із заявою про надання в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею 413,9186 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області.
До заяви заявником додані графічні матеріали земельних ділянок, довідки форми № 6-зем, копія паспорту, довідка про присвоєння ідентифікаційного номеру, диплом про вищу освіту та обґрунтування розмірів земельних ділянок з урахуванням перспективи діяльності фермерського господарства (том 1 а.с. 19-49).
Наказом Головного управління Держземагентства у Харківській області Про надання в оренду земельних ділянок від 12 листопада 2014 року № 3062-СГ ОСОБА_1 надано в оренду 11 земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, загальною площею 413,9186га (кадастрові номери 6320287200:04:000:0204; 6320287200:04:000:0503; 6320287200:04:000:0502; 6320287200:04:000:0505; 6320287200:04:000:0504; 6320287200:04:000:0205; 6320287200:04:000:0209; 6320287200:04:000:0208; 6320287200:04:000:0206; 6320287200:04:000:0202; 6320287200:04:000:0203), які розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільської ради Балаклійського району Харківської області, строком на 49 років (том 1 а.с. 50, 51).
Пунктом 3.3. наказу встановлено, земельні ділянки використовувати за цільовим призначенням, з дотриманням вимог статті 96, 103 Земельного кодексу України, Закону України Про фермерське господарство та інших нормативно-правових актів.
На підставі вищевказаного наказу, 12 грудня 2014 року між ГУ Держземагентства у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договори оренди вищевказаних земельних ділянок, які рішеннями від 16 грудня 2014 року зареєстровано реєстраційною службою Балаклійського районного управління юстиції Харківської області за №№ 18051257, 18047798, 18052960, 18051973, 18050640, 18052646, 18053211, 18053419, 18051624, 18052323, 18050286 (том 1 а.с. 52-94).
В п. 14 вказаних договорів вказано, що земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства та в п. 30 вказано, що орендар має право передавати в суборенду земельну ділянку або її частину без зміни цільового призначення за письмовим погодженням з орендодавцем.
26 лютого 2015 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до Головного управління Держземагентства у Харківській області щодо надання згоди на передачу в суборенду вищевказаних земельних ділянок та 2 березня 2015 року Головним управлінням Держземагентства у Харківській області надано погодження за № 19-20-14-4961/0/9-15 на передачу цих земель в суборенду, при цьому не зазначено кому саме будуть передаватись вказані землі в суборенду, для яких цілей, на яких умовах та на який строк (том 1 а.с. 139-141).
3 березня 2015 року між ОСОБА_1 та ПРАТ Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів укладено договори суборенди цих же земельних ділянок, які рішеннями від 28 березня 2015 року зареєстровано реєстраційною службою Балаклійського районного управління юстиції Харківської області за № 20352872, 20352278, 20351880, 20352472, 20352093, 20351979, 20352383, 20352790, 20351765, 20353315, 20352192 (том 1 а.с. 95-138).
Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ОСОБА_1 зареєструвався як фізична особа-підприємець 07 грудня 2017 року (том 2 а.с. 206, 207).
За змістом статті 22 ЗК України (тут і надалі у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Статтею 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до частини першої статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
За змістом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою статті 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), зокрема, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства , ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Відповідно до частини другої, третьої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом із тим відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України,Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону).
У спірних правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Відповідно до частин першої, другої статті 1 Закону України Про фермерське господарство (тут і надалі у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 Закону України Про фермерське господарство ).
Згідно з частиною першою статті 7 Закону України Про фермерське господарство для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом (частини друга, четверта статті 7 Закону України Про фермерське господарство ).
Отже, спеціальний Закон України Про фермерське господарство визначає обов`язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства , які відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, у заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає у створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання й охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбула Закону України Про фермерське господарство ).
Враховуючи наведене, при вирішенні вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, визначений статтею 7 Закону України Про фермерське господарство як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
Таким чином, за змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність передбачених частиною першою статті 7 цього Закону відомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, у тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства.
Разом з тим відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб`єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
До подібних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 24 квітня 2019 року у справі № 525/1225/15-ц (провадження № 14-6 цс 19).
Колегія суддів погоджується з висновками суду першгої інстанції, що звертаючись з заявою до Головного управління Держземагентства у Харківській області Томко А.І. не обґрунтував необхідності одержання землі такої значної площі з урахуванням можливості її обробітку, не вказав перспектив діяльності фермерського господарства, наявності в нього техніки для обробітку землі, не зазначив про кількість членів фермерського господарства та наявності у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність.
Договори суборенди відповідач уклав майже через 3 місяці після отримання земельних ділянок. Отримавши земельні ділянки для ведення фермерського господарства у грудні місяці, вже в березні він їх позбувся, що на думку судової колегії свідчить про відсутність у ОСОБА_1 наміру обробляти земельні ділянки. Приватним підприємцем він зареєструвався вже після цього майже через 3 роки, а фермерське господарство не зараєстрував взагалі.
За таких обставин судова колегія вважає, що суд першої інстанції обгрунтовано дійшов висновку про задоволення позову.
Що стосується рішення суду про відмову у задоволені позову в частині реєстрації договорів суборенди, судова колегія вважає, що рішення суду підлягає скасуванню і позовні вимоги задоволенню.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції послався на той факт, що державна реєстрація вже скасована на підставі рішення суду і не була поновлена, а тому підстав для скасування реєстрації немає.
Судова колегія вважає висновок суду помилковим, оскільки рішення суду на підставі якого скасовано держреєстрацію договорів суборенди скасовано, а тому підстава для скасування відпала і реєстрація може бути поновлена у будь який час. За таких обставин, апеляційна скарга прокурора підлягає задоволенню.
Керуючись ст. ст. 3 , 10 , 12 , 13 , 89 , 351 , 367 , 368 , 374 , 375, 376 , 382 , 384 ЦПК України , суд -
п о с т а н о в и в:
Апеляційні скарги Приватного акціонерного товариства Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів , Головного управління держгеокадастру у Харківській області - залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу прокуратури Харківської області - задовольнити.
Рішення Балаклійського районного суду Харківської області від 05 квітня 2019 року - скасувати в частині відмови у задоволенні позову. Позовні вимоги в цій частині задовольнити.
Скасувати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно за № 20352872, 20352278, 20351880, 20352472, 20352093, 20351979, 20352383, 20352790, 20351765, 20353315, 20352192 від 28.03.2015 року договорів суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, загальною площею 413, 9186 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Шебелинської сільради Балаклійського району Харківської області, укладені 03.03.2015 року між ОСОБА_1 та Приватним акціонерним товариством Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів .
Стягнути з Приватного акціонерного товариства Краснопавлівський комбінат хлібопродуктів та ОСОБА_1 в рівних частках судовий збір на користь Прокуратури Харківської області в сумі 7 200 грн по 3 600 грн з кожного.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Касаційна скарга може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий С.С. Кругова
Судді О.В. Маміна
Н.П. Пилипчук
повний текст постанови
складено 11 листопада 2019 року
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2019 |
Оприлюднено | 12.11.2019 |
Номер документу | 85526520 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Кругова С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні