Справа № 420/5291/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Танцюри К.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс -В» до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Транс -В» звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 30.07.2019р. №1239682/42011334, зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс -В» №1 від 26.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою суду від 12.09.2019р. відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України ним було складено податкову накладну № 1 від 26.03.2019 р. та направилено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових
накладних, реєстрацію якої було зупинено. Позивач вказав, що ним, на виконання п. 15. 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 було направлено пояснення та копії документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, повідомленням № 1 від 23.07.2019 р., однак комісією ДФС 30.07.2019 р. прийнято рішення № 1239682/42011334 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 26.03.2019 р. Позивач, посилаючись на положення Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 та Податкового кодексу України зазначив, що комісією ГУ ДФС в Одеській області формально визначено підстави для прийняття оскаржуваного рішеня та не наведено конкретної інформації з приводу документів, які не надані ТОВ Транс-В , проте є необхідними для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. У зв`язку з чим, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги ТОВ «Транс -В» у повному обсязі.
09.10.2019р. до суду від ТОВ «Транс -В» надійшло клопотання про розгляд справи у відсутність позивача.
30.09.2019р. до суду від відповідачів надійшов відзив на адміністративний позов, у якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ «Транс -В» , зазначивши, що з урахуванням фактичних обставин справи, ТОВ Транс - В після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних було відправлено засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, за наслідками розгляду яких комісією ГУ ДФС в Одеській області прийнято рішення № 1239682/42011334 від 30.07.2019р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 26.03.2019 р., у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків. У зв`язку з викладеним, як зазначив відповідач у відзиві, рішенням комісії № 1239682/42011334 від 30.07.2019 р. ТОВ Транс - В відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 26.03.2019р. із посиланням на підставу - надання документів платником податку копій документів недостатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, - є повністю обгрунтованим.
Сторони повідомлялись про день та час слухання справи однак у судове засідання їх представники не з`явились.
У відповідності до п. 9 ст.205 КАС України, справа розглянута у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань до видів діяльності ТОВ Транс - В відносяться: Код КВЕД 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; Код КВЕД 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н. в. і. у.; Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний); Код КВЕД 52.24 Транспортне оброблення вантажів; Код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
12.04.2019р. ТОВ Транс - В було направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкову накладну №1 від 26.03.2019р.(а.с.27-28).
За результатами обробки податкової накладної №1 від 26.03.2019р. ДФС України було зупинено реєстрацію податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України та зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних(а.с.28).
Так, на пропозицію ДФС України ТОВ Транс - В направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено(а.с.34), пояснення на рішення комісії ДФС від 12.04.2019р. про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 26.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних(а.с.29-33) та первинні документи(додатки).
Рішенням голови комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації(а.с.64-65) про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1239682/42011334 від 30.07.2019р. відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 26.03.2019р., у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків (а.с.64-65).
Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України (в редакції, яка діяла на час складання та зупинення реєстрації ПН) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України (в редакції, яка діяла на час складання та зупинення реєстрації ПН) податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкову накладні №1 від 26.03.2019р., реєстрація якої була зупинена.
Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент формування податкової накладної) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
21 лютого 2018 року постановою Кабінету Міністрів України №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , яка набрала чинності 22.03.2018 року затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п.14 Порядку №117 (тут і далі - у редакції, чинній на момент формування податкової накладної) встановлено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. (п.16 Порядку 117).
Як вбачається з рішення від 30.07.2019р. №1239682/42011334, підставами його прийняття є зокрема ненадання позивачем копій документів, а саме розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Згідно п.21 Порядку 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як вбачається з пояснення на рішення комісії ДФС від 12.04.2019р. про зупинення в реєстрації податкової накладної №1 від 26.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних(а.с.29-33), відповідно до п.1 та п.2 Договору №1903-П/2019 від 19.03.2019р., ТОВ Транс-В взяв на себе зобов`язання здійснити перевезення вантажу СВКП КОЛОС , а саме насіння соняшнику врожаю 2018 року до морського порту м.Чорноморськ. На виконання зазначеного положення замовник перерахував на розрахунковий рахунок підрядника оплату, що підтверджується платіжним дорученняи та випискою по рахунку. За правилом першої події ТОВ ТРАНС-В було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №1 від 26.03.2019р. ТОВ ТРАНС-В не здійснював постачання товарів, а предметом договору №1903-П/2019 від 19.03.2019р. взагалі є виконання робіт з перевезення товару.
Як зазначалось судом, за результатами обробки податкової накладної №1 від 26.03.2019р. ДФС України було зупинено реєстрацію податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України та зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, податковим органом лише запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію та/або таблицю даних платника податків, без уточнення їх переліку.
Натомість платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій. Так, разом із поясненнями на рішення комісії ДФС від 12.04.2019р. про зупинення в реєстрації податкової накладної №1 від 26.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних товариством було надано: договір про транспортні послуги №1903-П/2019, укладений між ТОВ ТРАНС-В та СВК пайовиків КОЛОС , предметом якого автомобільне перевезення вантажів (а.с.59-62), акти здачі-прийняття робіт та товарно -транспортні накладні (а.с.38-48), а також договори найму транспортних засобів(а.с.49-58). Крім того, до позовної заяви додано банківську виписку з якої вбачається, що 26.03.2019р. була здійснена оплата за перевезення соняшнику згідно рахунку №1 від 26.03.2019р. у розмірі 146250,90 грн., ПДВ -20% 29250,18грн.
Суд приходить до висновку, що вказівка у спірному рішенні про те, що позивач не надав розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків при надісланні повідомлення про надання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено є безпідставною, оскільки не витребовувався податковим органом.
Надані ТОВ ТРАНС-В до суду первинні документи, доводять відсутність підстав для зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 26.03.2019р. та в подальшому відмову в їх реєстрації.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому, здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Крім того, з рішення від 30.07.2019р. №1239682/42011334 вбачається, що у розділі «Прийнято рішення про» після пункту «Ненадання платником податку копій документів» міститься також графа «додаткова інформація» , яка у цьому рішенні не заповнена. Отже, оскаржуване рішення не містить конкретної інформації про причини та підстави для його прийняття.
Згідно ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Щодо аналізу господарських операцій між позивачем та СВКП КОЛОС , то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином, оскаржуване рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області є необґрунтованим, не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень, та відповідно вимога позивача визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 30.07.2019р. №1239682/42011334, підлягає задоволенню.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У зв`язку з тим, що суд прийшов до висновку про протиправність прийняття рішення від 30.07.2019р. №1239682/42011334, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ТОВ Транс-В про зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс -В» №1 від 26.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс -В» підлягає задоволенню.
Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з платіжного доручення №295 від 03.09.2019р. позивачем сплачено судовий збір за подання вказаного адміністративного позову у загальному розмірі 1921,00грн.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс -В» , суд приходить до висновку про наявність підстав для стягнення солідарно з Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області та Державної фіскальної служби України на користь позивача 1921,00грн. сплаченого судового збору.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс -В» -задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 30.07.2019р. №1239682/42011334.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс -В» №1 від 26.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стянути з Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (код ЄДРПОУ 39398646, м. Одеса, вул. Семінарська,5 ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Транс-В (код ЄДРПОУ 42011334, Одеська обл., смт.Зеленогірськ, вул. Виноградна,7) судовий збір у розмірі 960,50 грн. (дев`ятсот шістдесят гривень п`ятдесят копійок ).
Стянути з Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, м. Київ, Львівська площа 8) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Транс-В (код ЄДРПОУ 42011334, Одеська обл., смт.Зеленогірськ, вул. Виноградна,7) судовий збір у розмірі 960,50 грн. (дев`ятсот шістдесят гривень п`ятдесят копійок ).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2019 |
Оприлюднено | 14.11.2019 |
Номер документу | 85570168 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні