ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/441/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді - Слободянюк Н.І.,
розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції Центрального округу до Приватного сільськогосподарського підприємства "Нива" про тимчасову заборону (зупинення) діяльності,-
В С Т А Н О В И В:
Державна екологічна інспекція Центрального округу /далі - ДЕІ Центрального округу, позивач/ звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного сільськогосподарського підприємства "Нива" /далі - ПСП Нива , відповідач/ про тимчасову заборону (зупинення) діяльності Приватного сільськогосподарського підприємства "Нива" в частині експлуатації зерносховища, зерноскладу, пилорами, плотні, критого току, корівника №4, корівника №5, силосної траншеї 714,8 , конюшні, складу цементного, ангару сільськогосподарської техніки, верстату слюсарного, станку свердлильного, складу міндобрив та скотомогильника до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря /а.с. 6-8 т. І/.
Позов обґрунтований тим, що ПСП Нива допускається провадження господарської діяльності за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, чим порушується вимога статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . В свою чергу недотримання суб`єктом господарювання вимог природоохоронного законодавства є підставою для застосування до такого суб`єкта заходів державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення діяльності до усунення виявленого порушення.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 46-51 т. І/ зазначив, що позивач всупереч статті 2 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності здійснив захід контролю (нагляду) за дотриманням ПСП Нива вимог природоохоронного законодавства в період дії мораторію, а відтак безпідставно виявив у ході проведення такого заходу порушення ПСП Нива статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря та зафіксував це в акті заходу від 25 жовтня 2018 року № 224/07-04. При перевищенні позивачем визначених законом повноважень щодо проведення заходу контролю (нагляду) вказаний акт не є допустимим доказом підтвердження виявленого заходом порушення. А за відсутності доказів вчинення відповідачем порушення вимоги статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря відсутні підстави для застосування до відповідача заходів державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової заборони діяльності.
У судове засідання представники учасників справи не з`явилися, надавши суду клопотання про розгляд справи за їх відсутності /а.с. 199-200 т. ІІ/.
Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Зважаючи на те, що всі учасники справи заявили клопотання про проведення судового засідання без їх участі, суд визнав за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Згідно з планом перевірок на 2018 рік, затвердженим наказом Державної екологічної інспекції № 710 від 30 листопада 2017 року, заплановано здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог природоохоронного законодавства ПСП "Нива".
11 жовтня 2018 року начальником Державної екологічної інспекції Центрального округу Осипенко В. видано наказ № 235 про проведення планового заходу (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства приватним сільськогосподарським підприємством "Нива" /а.с. 14 т. І/, а також виписано направлення № 224/07-04 /а.с. 15 т. І/.
За результатами проведеного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів складено акт № 224/07-04, в якому зафіксовано порушення ПСП Нива статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря внаслідок провадження господарської діяльності за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Позивач вважає, що порушення відповідачем вимоги статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря є підставою для тимчасового зупинення його діяльності в частині експлуатації зерносховища, зерноскладу, пилорами, плотні, критого току, корівника №4, корівника №5, силосної траншеї 714,8 , конюшні, складу цементного, ангару сільськогосподарської техніки, верстату слюсарного, станку свердлильного, складу міндобрив та скотомогильника до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Надаючи оцінку встановленим обставинам, заявленим позовним вимогам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" №1264-XII від 25 червня 1991 року /далі Закон №1264-XII/.
Згідно зі статтею 34 цього Закону завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Відповідно до статті 35 Закону №1264-XII державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.
Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.
Пунктами "а" та "в" частини першої статті 20-2 Закону №1264-XII передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля, про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, про охорону атмосферного повітря, щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов; в) обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19 квітня 2017 року, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Одним із основних завдань Держекоінспекції, визначених пунктом 3 цього Положення, є: реалізація державної політики зі здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів.
Підпунктами "в" та "г" підпункту 2, підпунктами 3, 19 пункту 4 цього ж Положення встановлено, що Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: 2) здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог: г) законодавства про охорону атмосферного повітря щодо: наявності та додержання дозволів на викиди забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря; 3) проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування); 19) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Підпунктом 15 пункту 6 Положення про Державну екологічну інспекцію України передбачено, що Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право приймати рішення про обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин, за винятком суб`єктів підприємницької діяльності (інвесторів), що провадять свою діяльність відповідно до законодавства про угоди щодо розподілу продукції.
Згідно з пунктом 7 вказаного Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України № 102 від 21 лютого 2018 року утворена Державна екологічна інспекція Центрального округу (Полтавська та Черкаська області).
Пунктами 1 та 3 розділу І Положення про державну екологічну інспекцію Центрального округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 17 травня 2018 року №82, встановлено, що Державна екологічна інспекція Центрального округу є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується та основним завданням якої є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах відповідних територій.
Згідно з пунктами 2, 3 та 6 розділу ІІ вказаного Положення до функцій Державної екологічної інспекції Центрального округу віднесено: 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; 3) проведення перевірки (у тому числі документальних) із застосуванням інструментрально-лабораторного контролю, складення відповідно до законодавства актів за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції; 6) звернення до суду із позовами щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Враховуючи вищевикладені норми законодавства, на Державну екологічну інспекцію Центрального округу покладено повноваження щодо здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища; складення відповідно до законодавства актів за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства та звернення до суду із позовами щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів у разі виникнення небезпеки для навколишнього природного середовища та для життя і здоров`я людей.
Разом з тим, згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
За приписами частини сьомої статті 7 названого Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Системний аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що передумовою для звернення контролюючого органу до адміністративного суду з позовом про обмеження чи зупинення діяльності суб`єкта господарювання є виявлення у ході проведення заходу державного нагляду (контролю) суб`єкта господарювання порушення останнім вимог законодавства, про що складається відповідний акт.
Як встановлено судом, на підтвердження порушення вимог природоохоронного законодавства, виявленого заходом державного нагляду (контролю) суб`єкта господарювання, позивачем надано акт № 224/07-04.
Надаючи оцінку цьому акту як доказу у справі, суд звертає увагу на те, що акт складений за результатами планового заходу державного нагляду (контролю) ПСП Нива , проведеного ДЕІ Центрального округу на підставі наказу № 235 від 11 жовтня 2018 року.
В той же час дії Державної екологічної інспекції Центрального округу з проведення перевірки приватного сільськогосподарського підприємства Нива на підставі наказу № 235 від 11 жовтня 2018 року були предметом спору у справі Полтавського окружного адміністративного суду № 440/1193/19.
Рішенням у вказаній адміністративній справі, що набрало законної сили 22 серпня 2019 року /а.с. 162-167 т. ІІ/, позов приватного сільськогосподарського підприємства Нива до Державної екологічної інспекції Центрального округу задоволено повністю: визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції Центрального округу з проведення перевірки приватного сільськогосподарського підприємства Нива на підставі наказу № 235 від 11 жовтня 2018 року.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року у справі № 440/1193/19 обґрунтовано тим, що згідно з Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням підприємствами вимог законодавства про екологічну та радіаційну безпеку, про охорону земель, надр, про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, про охорону атмосферного повітря, про охорону, захист, використання та відтворення лісів, про раціональне використання, відтворення і охорону об`єктів тваринного світу та інше. При реалізації владної управлінської функції контролю ДЕІ зобов`язана була в силу приписів частини другої статті 19 Конституції України врахувати приписи Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (чинного до 31 грудня 2018 року), якими встановлено до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (стаття 2); дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України (стаття 6). Постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2017 року № 1104 затверджений "Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", серед яких є Держекоінспекція та її територіальні органи (в частині здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки). Таким чином, Державна екологічна інспекція Центрального округу вийшла за межі повноважень при призначенні та проведенні планової перевірки ПСП "Нива" у 2018 році, так як на час здійснення перевірки діяв мораторій на проведення планових перевірок з таким предметом, який було перевірено, а перевірку за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки, яку мала право здійснювати Держекоінспеція у відповідний період, проведено не було.
Враховуючи, що плановий захід державного нагляду (контролю) за додержанням вимог природоохоронного законодавства проведено ДЕІ Центрального округу у період дії мораторію без достатніх на те правових підстав та відповідні дії ДЕІ Центрального округу визнано судом протиправними, суд дійшов висновку, що акт № 224/07-04 складений позивачем за результатами протиправно проведеного заходу державного нагляду (контролю) ПСП Нива .
Оскільки акт № 224/07-04 є носієм доказової інформації про виявлені порушення, він має бути оцінений судом за правилами оцінки доказів, встановленими статтями 72-78, 90 Кодексу адміністративного судочинства України.
Зокрема, статтею 74 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
В контексті наведеного суд зазначає, що акт № 224/07-04 не є допустимим доказом у справі, а непідтверджені заходом контролю (нагляду) порушення вимог природоохоронного законодавства ПСП Нива виключають право Інспекції на звернення до адміністративного суду з позовом про застосування до ПСП Нива заходів реагування у вигляді тимчасової заборони діяльності.
Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,-
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні позову Державної екологічної інспекції Центрального округу (вул. Коцюбинського, буд. 6, м. Полтава, Полтавська область, 36039, ідентифікаційний код 42149108) до Приватного сільськогосподарського підприємства "Нива" ( с. Баранівка, Шишацький район, Полтавська область, 38021, ідентифікаційний код 03770684) про тимчасову заборону (зупинення) діяльності в частині експлуатації зерносховища, зерноскладу, пилорами, плотні, критого току, корівника №4, корівника №5, силосної траншеї 714,8, конюшні, складу цементного, ангару сільськогосподарської техніки, верстату слюсарного, станку свердлильного, складу міндобрив та скотомогильника до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2019 |
Оприлюднено | 18.11.2019 |
Номер документу | 85641190 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні