Ухвала
від 24.10.2019 по справі 520/9403/19
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження: 11-сс/813/1633/19

Номер справи місцевого суду: 520/9403/19 1-кс/520/9283/19

Головуючий у першій інстанції ОСОБА_1

Доповідач ОСОБА_2

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.10.2019 року м. Одеса

Одеський апеляційний суд у складі:

головуючого судді ОСОБА_2 ,

суддів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ,

секретаря судового засідання ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,

за участі прокурорів ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ,

представників НБУ адвокатів ОСОБА_9 , ОСОБА_10 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника Національного банку України ОСОБА_9 на ухвалу слідчого судді Київського районного суду м. Одеси від 26.07.2019 р. про зміну відповідального зберігача та оперативного управління речових доказів та про передачу речових доказів в управління в рамках кримінального провадження № 12014160020000076 від 24.02.2014 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366, ч. 2, ч. 3 ст. 212, ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 209, ч. 3, 4 ст. 358, ч. 1 ст. 255 КК України та за підозрою ОСОБА_11 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 212, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 364, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 358, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 4 ст. 358, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 209 КК України,

встановив:

Зміст оскаржуваного судового рішення і встановлених обставин судом 1-ої інстанції.

Зазначеною ухвалою слідчого судді задоволено клопотання старшого слідчого СВ Київського ВП в м. Одесі ГУНП в Одеській області ОСОБА_12 , яке погоджено з прокурором відділу прокуратури Одеської області ОСОБА_13 про зміну відповідального зберігача та оперативного управління речових доказів та про передачу речових доказів в управління в рамках кримінального провадження № 12014160020000076 від 24.02.2014 р. за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366, ч. 2, ч. 3 ст. 212, ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 209, ч. 3, 4 ст. 358, ч. 1 ст.255 КК України та за підозрою ОСОБА_11 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 212, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 364, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 358, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 4 ст. 358, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 209 КК України.

Мотивуючи необхідність задоволення клопотання, слідчий суддя вважав обґрунтованими доводи сторони обвинувачення в частині того, що передача зазначеного майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів є об`єктивною необхідністю з метою виключення прямого або опосередкованого впливу та посягання на арештоване майно, виключення ймовірності користування майном, а також можливого отримання державою прибутку від залучення управителя активами. В свою чергу, незастосування заходів щодо передачі вказаного майна в управління Національному агентству значно утруднить або зробить неможливим досягнення завдань кримінального провадження. Зокрема, у випадку винесення обвинувального вироку у даному кримінальному провадженні можуть бути створені перешкоди у застосуванні заходів кримінально-правового характеру, конфіскації майна, відшкодування шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінальних правопорушень тощо.

Вимоги наведені в апеляційній скарзі та узагальнення доводів особи яка її подала.

В апеляційній скарзі представник НБУ ОСОБА_9 зазначила, що рішенням Господарського суду м. Києва від 25.11.2014 року позов Національного банку України до ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз» задоволено в повному обсязі та в рахунок погашення кредитної заборгованості ПАТ «Реал Банк» перед НБУ за кредитним договором № 1 від 08.11.2013 року, звернуто стягнення на предмет іпотеки за Договором іпотеки № 1/2 від 15.11.2013 року, а саме: 1) комплекс, нафтобаза, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 ; 2) комплекс, що розташований за адресою: АДРЕСА_2 , шляхом реалізації в межах процедури виконавчого провадження, передбаченого ЗУ « Про виконавче провадження». 19.05.2015 року майно описано та арештовано, а у вересні на сайті «setam» було розміщено оголошення про реалізацію вказаного нерухомого майна.

Отже на сьогоднішній день в межах виконавчого провадження здійснюється реалізація нерухомого майна для задоволення вимог Національного банку України, як іпотекодержателя.

Тому, заборона проведення реєстраційних дій визначена в ухвалі слідчого судді від 26.07.2019 року прямим чином буде впливати на можливість завершення торгів, та подальшого оформлення їх результатів.

Посилаючись на наведені доводи, представника НБУ ОСОБА_9 просить частково скасувати ухвалу слідчого судді та постановити нову ухвалу, якою у задоволенні клопотання слідчого в частині зобов`язання державних реєстраторів, нотаріусів усіх нотаріальних округів, як спеціальних суб`єктів, наділених функціями державного реєстратора, а також інших осіб, уповноважених на виконання функцій державних реєстраторів, вчиняти реєстраційні та нотаріальні дії щодо вказаного майна лише за відповідним зверненням національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та уповноважених ним осіб відмовити.

Окрім того, представник ОСОБА_9 просила поновити їй строк на апеляційне оскарження ухвали слідчого судді від 26.07.2019 р. з огляду на те, що про її існування стало відомо лише 12.09.2019 р. та представник НБУ не був присутнім під час розгляду клопотання слідчого.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник НБУ ОСОБА_10 підтримав доводи, викладе в апеляційній скарзі представника ОСОБА_9 та просив їх задовольнити, в свою чергу прокурор ОСОБА_8 частково погодився з вимогами апеляційної скарги, зважаючи на те, що нормами діючого КПК України не передбачене часткове скасування ухвал слідчого судді.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників судового розгляду, перевіривши матеріали провадження, апеляційний суд дійшов до висновків про таке.

Мотиви суду апеляційної інстанції.

Згідно ч. 1 ст. 404 КПК України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду 1-ої інстанції в межах апеляційної скарги.

Разом з тим, ст. 309 КПК України не передбачає права оскарження ухвал слідчого судді про зміну відповідального зберігача та оперативного управління речових доказів та про передачу речових доказів в управління в рамках кримінального провадження.

Однак, відповідно до правового висновку, викладеного Верховним Судом України у постанові від 12 жовтня 2017 року (справа № 757/49263/15-к): «У разі постановлення слідчим суддею ухвали, що не передбачена кримінальними процесуальними нормами, до яких відсилають положення ч. 3 ст. 309 КПК України, суд апеляційної інстанції не вправі відмовити у перевірці її законності, посилаючись на приписи ч. 4 ст. 399 КПК України. Право на апеляційне оскарження такого судового рішення підлягає забезпеченню на підставі п. 17 ч. 1 ст. 7 КПК України та ч. 1 ст. 24 КПК України, які його гарантують, з огляду на положення ч. 6 ст. 9 КПК України, яка встановлює, що у випадках, коли положення КПК не регулюють або неоднозначно регулюють питання кримінального провадження, застосовуються загальні засади кримінального провадження, визначені ч. 1 ст. 7 КПК України».

Аналогічну позицію висловила і Велика Палата Верховного Суду у своїй Постанові № 13-16 кс від 23 травня 2018 року, яка не вбачає підстав для відходу від такої судової практики та вважає, що з метою забезпечення єдності судової практики у вирішенні питань відкриття апеляційного провадження за скаргами на ухвали слідчих суддів про призначення позапланових перевірок суди апеляційної інстанції повинні діяти з урахуванням судової практики Верховного Суду України, а саме згаданої вище постанови.

Відповідно до ч. 3 ст. 395 КПК України, якщо ухвалу суду або слідчого судді було постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, або якщо вирок було ухвалено без виклику особи, яка його оскаржує, в порядку, передбаченому статтею 382 цього Кодексу, то строк апеляційного оскарження для такої особи обчислюється з дня отримання нею копії судового рішення.

Зважаючи на те, що під час розгляду клопотання слідчого, представник НБУ не ставився до відома про судовий розгляд клопотання, а з того часу, як він дізнався про існування оскаржуваної ухвали, а саме 12.09.2019 р. до моменту подання апеляційної скарги (16.09.2019 р.), ним не пропущений 5-ти денний строк на апеляційне оскарження, відповідно до положень п. 3 ч. 2 ст. 395 КПК України, тому, необхідності в поновленні пропущеного строку колегія суддів не вбачає.

З матеріалів кримінального провадження вбачається, що слідчим відділом Київського ВП в м. Одесі ГУ НП в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12014160020000076 від 24.02.2014 за підозрою ОСОБА_11 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 212, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 364, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 358, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 4 ст. 358, ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 209 КК України.

Під час досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_11 приблизно у 2011 році за попередньою змовою з іншими особами, досудове розслідування стосовно яких проводиться у іншому кримінальному провадженні, створено злочинну організацію з метою вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів, зокрема умисного ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, фіктивного підприємництва, організації підроблення службовими особами первинних фінансово-господарських документів, використання завідомо підроблених документів, легалізації (відмиванні) доходів, одержаних злочинним шляхом, в особливо великому розмірі.

Суть діяльності злочинної організації полягала у створенні та реєстрації ряду фіктивних суб`єктів підприємницької діяльності (юридичних осіб резидентів та нерезидентів) з метою прикриття незаконної діяльності, пов`язаної із ввезенням на територію України та розповсюдженням нафтопродуктів, відкриттям митних складів на нафтобазах, розташованих у різних областях України, для розміщення на них нафтопродуктів та їх митного оформлення, документальним оформленням фіктивного вивезення нафтопродуктів за територію України, реалізацією нафтопродуктів підприємствам - нафтотрейдерам (резидентам України), організацією підроблення первинних фінансово-господарських документів щодо здійснення продажів нафтопродуктів; зарахуванням, списанням та переведенням безготівкових коштів, які надійшли на банківські рахунки фіктивних підприємств, подальшої легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, координацією та сприянням незаконній діяльності службовими особами Державної митної служби України.

Метою злочинної організації ОСОБА_11 було отримання незаконного збагачення за рахунок коштів, не сплачених до державного бюджету у вигляді обов`язкових податків, зборів та платежів, які мали б бути сплачені у випадку випуску у вільний обіг на митній території України імпортованих нафтопродуктів.

Взявши на себе функцію загального керівництва злочинною організацією, ОСОБА_11 залучив до участі в ній як співорганізаторів довірених осіб із свого найближчого оточення, які мали відповідну кваліфікацію, а також достатній досвід роботи у сфері нафтопереробки, перевалки нафтопродуктів та їх оптової реалізації, а також осіб з достатнім досвідом управління суб`єктами господарювання, діяльність яких, зокрема, пов`язана із здійсненням будь-яких операцій із нафтопродуктами.

За замислом ОСОБА_11 , осередки зазначеної злочинної організації повинні були діяти у різних регіонах держави, виконуючи відведені їм функції щодо ввезення на митну територію України від імені створених його злочинним угрупуванням офшорних компаній та фіктивних підприємств нафтопродуктів під виглядом їх транзиту з подальшим розміщенням зазначених нафтопродуктів на митних складах, розташованих у різних областях України, реалізацією вказаних не розмитнених нафтопродуктів із цих митних складів вітчизняним оптовим покупцям, без сплати до державного бюджету відповідних податків, зборів і платежів та оформлення при цьому фіктивних документів щодо вивозу нафтопродуктів за межі митної території України.

Маючи значний фінансовий капітал, отриманий від незаконної діяльності вказаних суб`єктів господарської діяльності та вплив на державні органи влади, а саме Державну митну службу України та інші служби, ОСОБА_11 у 2011 році приступив до виконання задуманого плану вчинення злочинних дій.

Для успішної реалізації злочинного умислу ОСОБА_11 та інші члени злочинної організації вступили у попередню змову з невстановленими службовими особами Державної митної служби України, які зловживаючи своїм службовим становищем, всупереч інтересам служби, діючи в їх інтересах, навмисно створили їм умови для ввезення та незаконного розповсюдження нафтопродуктів без сплати зборів, податків та платежів.

З метою реалізації розробленого плану злочинної діяльності, ОСОБА_11 організував створення та придбання низки суб`єктів господарської діяльності, як вітчизняних, а саме: ТОВ «Зовнітрансгаз», ТОВ «Цикловаст», ПП «Фірма «Армада-Плюс», ТОВ «ГазУкраїна-2020», ТОВ «Торговий дім «ВЕТЕК», а також інші невстановлені суб`єкти підприємницької діяльності, так і підприємств-нерезидентів, в тому числі й офшорних - «KSANDRO ENTERPRISE» (Британські Віргінські Острови), «FREMINGHAM INVESTMEN CORP» (Республіка Панама), «SOPREMA TRADING LTD» (Британські Віргінські Острови), «PROSPERITY DEVELOPMENT S.A.» (Республіка Панама) та інші невстановлені.

Для надання злочинній діяльності легального вигляду та створення позитивного іміджу в суспільстві, ОСОБА_11 вирішив об`єднати фіктивні підприємства єдиними брендами - групами компаній, спочатку - у 2011 році, «ГазУкраїна-2009», а пізніше, у лютому 2013 року - «Східно-Європейська паливно-енергетична компанія» («СЄПЕК»). З цією метою зареєстровані відповідні однойменні материнські підприємства у формі товариств з обмеженою відповідальністю.

З використанням останніх, а також фіктивних суб`єктів господарської діяльності резидентів та підконтрольних офшорних компаній - нерезидентів, на територію України ввозились нафтопродукти в митному режимі «транзит» та в подальшому на підставі підроблених документів нібито вивозились за межі митної території України на адресу вищевказаних підконтрольних офшорних компаній.

Крім того, за вказівкою ОСОБА_11 у період з січня 2012 року по лютий 2014 року члени злочинної групи підшукали та взяли в оренду від імені ТОВ «Зовнітрансгаз», ТОВ «Цикловаст», ПП «Фірма «Армада-Плюс» бази зберігання нафтопродуктів, якими вони фактично керували, та які вони використовували для незаконної реалізації нафтопродуктів.

Також, членами злочинної організації у 2013 році придбано Одеський нафтопереробний завод з метою прикриття фіктивної переробки і реекспорту нафтопродуктів за контрактами з компаніями-нерезидентами, які в дійсності реалізовувались на території України без сплати обов`язкових платежів (зборів).

Водночас, з метою документального забезпечення фіктивного вивезення нафтопродуктів за межі митної території України, 22.11.2011 ОСОБА_11 для забезпечення реалізації злочинної схеми з ухилення від сплати податків придбано цілісний майновий комплекс по наливу, схову та зливу зрідженого вуглеводородного газу у Ренійському морському торговельному порту який використовувався членами злочинної організації виключно для документального оформлення фіктивного вивезення нафтопродуктів та завершення митних режимів транзит та переробка, шляхом складання завідомо підроблених документів про їх вивезення за межі митної території України.

Членами злочинної організації підшукано та орендовано від імені підприємств-резидентів ТОВ «Зовнітрансгаз», ТОВ «Цикловаст» та інших підконтрольних підприємств бази зберігання нафтопродуктів, якими вони фактично керували.

Спочатку діяльності злочинної схеми компанія «PROSPERITY DEVELOPMENT S.A.» морськими суднами ввозила на територію України в митному режимі «транзит» нафтопродукти з Румунії та Болгарії через АР Крим (Феодосія), які залізничним транспортом доставлялись до нафтобаз, розташованих по майже всій території України, з метою подальшої незаконної їх реалізації в реальний сектор економіки. Документально ж нафтопродукти нібито вивозились до Румунії через термінал по наливу, схову та зливу зрідженого вуглеводородного газу у Ренійському морському торговельному порту.

У подальшому, на початку 2013 році, з метою маскування ввезення великих обсягів не розмитнених нафтопродуктів та їх подальшу незаконну реалізацію на території України, організаторами злочинної організації, придбано Одеський нафтопереробний завод.

На Одеському НПЗ документально оформлювалось ввезення нафтопродуктів, які належать підконтрольним злочинній організації офшорним компаніям «KSANDRO ENTERPRISE», «FREMINGHAM INVESTMEN CORP» в митному режимі «переробка» для їх начебто переробки та подальшого вивезення (реекспорту) за кордон, які в дійсності, без фактичної переробки, реалізовувались без належної процедури розмитнення від імені підконтрольних злочинній організації підприємств резидентів (ТОВ «ТД «ВЕТЕК», ТОВ «Газ Україна 2020» та інших).

У листопаді 2013 року підконтрольне ОСОБА_11 ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз», учасниками якої є ТОВ «ОСТРО» та компанія нерезидент Весторгія Холдінгз ЛТД (Кіпр), придбала активи увигляді Херсонського нафтоперевалочного комплексу, який складається з нафтогавані, за адресою: м. Херсон, вул. Нафтогавань, б/н та нафтобази за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236, де здійснювалось розвантаження нафтопродуктів, які надходили водним транспортом (вантажними суднами, танкерами), їх зберігання та завантаження до автомобільних та залізничних цистерн для подальшої реалізації на території України без сплати митних зборів, податків та платежів.

При цьому, ОСОБА_11 та інші співучасники, з метою прикриття своєї протиправної діяльності щодо реалізації нерозмитнених нафтопродуктів, організували виготовлення невстановленими особами первинних бухгалтерських та фінансово-господарських офіційних документів в які вносились недостовірні відомості, а саме: договорів, угод, контрактів, додаткових угод, актів прийому передачі, актів виконаних робіт, податкових накладних, товарно-транспортних накладних тощо, до яких внесено завідомо неправдиві відомості про те, що ТОВ «ГазУкраїна-2020» здійснювало поставки нафтопродуктів на адресу підприємств - нафтотрейдерів, хоча в дійсності дане підприємство не ввозило, не оформляло та не володіло жодними паливно-мастильними матеріалами та було створено виключно з метою прикриття незаконної діяльності.

Також, з цією ж метою ОСОБА_11 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та інші співучасники, організували виготовлення товарно-транспортних накладних, до яких внесені завідомо неправдиві відомості про переміщення нафтопродуктів, які знаходяться в митному режимі «митний склад», з територій нафтобаз ТОВ «Зовнітрансгаз», ПП «Фірма «Армада Плюс», ТОВ «Цикловаст» за межі території України в митному режимі «транзит» та «реекспорт» через порт Рені, хоча згідно інформації ДП «Укрзалізниця» ці нафтопродукти перевезені по території України та розміщені на нафтобазах підприємств нафтотрейдерів, які їх придбали у ТОВ «ГазУкраїна-2020» без розмитнення та сплати належних податків, зборів та платежів.

З метою удосконалення вже діючої злочинної схеми, у листопаді 2013 року підконтрольне ОСОБА_11 ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз», учасниками якої є ТОВ «Остро» та компанія нерезидент ВесторгіяХолдінгз ЛТД (Кіпр), придбало активи у вигляді Херсонського нафтоперевалочного комплексу, який складається з нафтогавані, за адресою: м. Херсон, вул. Нафтогавань, б/н та нафтобази за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236.

Встановлено, що майже одразу після придбання Херсонський нафтоперевалочний комплекс, за адресами: м. Херсон, вул. Нафтогавань, б/н та м. Херсон, вул. Чайковського, 236, 18 листопада 2013 року передано в оренду ТОВ «Нафтоспецтранс» (код ЄДРПОУ 38913269, єдиний засновник РОССО БІЗНЕС ГРУПП ЛТД Британські Віргінські Острови).

Херсонський нафтоперевалочний комплекс використовувався підконтрольними ОСОБА_11 компаніями-нерезидентами FREMINGHAM INVESTMENT CORP., KSANDRO ENTERPRISE Ltd для ввезення на територію України нафтопродуктів водним транспортом (вантажними суднами, танкерами), а також для їх зберігання та завантаження на залізничний транспорт для подальшої транспортування, зокрема до Одеського нафтопереробного заводу для подальшої переробки.

Відповідно до залізничних накладних, відправлення нафтопродуктів з Херсонського нафтоперевалочного комплексу, за договором між компаній-нерезидентів FREMINGHAM INVESTMENT CORP., KSANDRO ENTERPRISE Ltd та Одеським нафтопереробним заводом, здійснювалось від ТОВ «Нафтоспецтранс».

Тобто, Херсонський нафтоперевалочний комплекс фактично використовувався підконтрольними ОСОБА_11 підприємствами нерезидентами для ввезення нафтопродуктів морським транспортом.

У подальшому, у лютому 2014 року, ОСОБА_11 планував використовувати Херсонський нафтоперевалочний комплекс також для документального оформлення фіктивного завершення митного режиму «переробка» ввезених на територію України нафтопродуктів.

Так, у лютому 2014 року учасниками злочинної організації оформлено від Одеського нафтопереробного заводу відправку нафтопродуктів автомобільним транспортом до Херсонського нафтоперевалочного комплексу начебто для їх вивезення за межі митної території України на адресу компаній-нерезидентів FREMINGHAM INVESTMENT CORP., KSANDRO ENTERPRISE Ltd. Проте, у зв`язку викриттям злочинної схеми, співробітниками митниці зафіксовано фактичну не доставку нафтопродуктів, які повинні були транспортовані до Херсонського нафтоперевалочного комплексу.

В результаті вказаних злочинних дій членами злочинної організації, створеної ОСОБА_11 та іншими учасниками злочинної організації, за період з 07.12.2012 по 28.02.2014 спричинено Державі України збитки у виді не сплати митних платежів на суму 2 620 276 531,15 грн.

В ході досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12014160020000076 від 24.02.2014 ухвалами Печерського районного суду м. Києва від 16.04.2014 по справам № 757/9434/14-к, № 757/9431/14-к накладено арешт на все нерухоме майно нафтобази, яка розташована за адресою: м. Херсон, вул. Нафтогавань, б/н, та м. Херсон, вул. Чайковського, 236, та належить ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз» (код ЄДРПОУ 32827075).

Ухвалою слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси від 30.09.2014 по справі № 522/15746/13-к у кримінальному провадженні № 12014160020000076 від 24.02.2014 надано дозвіл на передачу належного ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз» (код ЄДРПОУ 32827075, юридична адреса: м. Київ, вул. Кіквідзе, 13) Херсонського нафтоперевалочного комплексу, який складається з нафтогавані за адресою: АДРЕСА_2 та нафтобази за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236, на які накладений арешт, на відповідальне зберігання та оперативне управління у відповідності до чинного законодавства України, - держадміністрації в особі Державного підприємства «Підприємство із забезпечення нафтопродуктами» (код ЄДРПОУ 03482347, адреса: м. Київ, вул. Артема, 60-А, кім. 712-713). Зобов`язано службових осіб Херсонського нафтоперевалочного комплексу передати вищевказаний комплекс, а Державному підприємству «Підприємство із забезпечення нафтопродуктами» прийняти його зі складанням відповідних актів прийому-передачі на відповідальне зберігання та оперативне управління у відповідності до чинного законодавства України, проводити відповідні необхідні заходи та роботи з метою підтримання майна в належному технологічному стані.

В свою чергу, слідчий у клопотанні послався на те, що Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів створене Законом України від 10 листопада 2015 року № 772-VIII, в зв`язку з чим станом на 2014 рік передача належного ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз», а саме вищезазначеного Херсонського нафтоперевалочного комплексу, на відповідальне зберігання та оперативне управління здійснювалось не спеціально створеному Центральному органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні, а Державному підприємству «Підприємство із забезпечення нафтопродуктами».

З огляду на що, у органу досудового розслідування виникла необхідність у зміні відповідального зберігача та оперативного управління речових доказів та про передачу речових доказів у вигляді Херсонського нафтоперевалочного комплексу в управління в рамках кримінального провадження № 12014160020000076 від 24.02.2014 р. з Державного підприємства «Підприємство із забезпечення нафтопродуктами» на Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Розглянувши клопотання, слідчий суддя прийняв рішення про задоволення клопотання слідчого.

Разом з тим, відповідно до приписів ст. 370 КПК України, судове рішення повинно бути законним, обґрунтованим і вмотивованим.

Зі змісту мотивувальної частини ухвали слідчого судді видно, що вона загалом є обґрунтованою та вмотивованою, однак, слідчий суддя не в повній мірі дослідив всі обставини справи та прийняв рішення, що не відповідає фактичним обставинам кримінального провадження в частині зобов`язати державних реєстраторів, нотаріусів усіх нотаріальних округів, як спеціальним суб`єктам, наділеним функціями державного реєстратора, а також іншим особам, уповноваженим на виконання функцій державних реєстраторів, вчиняти реєстраційні та нотаріальні дії щодо вказаного майна лише за відповідним зверненням Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Так, чинний КПК України не містить норми, яка безпосередньо регламентує можливість та порядок звернення слідчого (прокурора) з клопотанням про зміну відповідального зберігача та розгляд слідчим суддею такого клопотання.

Натомість, згідно абз. 2 ч. 6 ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

Постановою ст. слідчого СУ ГУНП в Одеській області ОСОБА_19 від 16.02.2017 р. Херсонський нафтоперевалочний комплекс, який складається з нафтогавані за адресою: АДРЕСА_2 та нафтобази за адресою: АДРЕСА_1 визнаний речовим доказом у кримінальному провадженні (а.п. 104-107).

Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» встановлено, що мінімальна заробітна плата у місячному розмірі з 01 січня 2019 року становить 4173 гривні.

Таким чином, відповідно до вимог ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», вартість активів, що передаються Національному агентству має перевищувати 200 розмірів мінімальної заробітної плати, тобто, починаючи з 01 січня 2019 року 834 600 гривень.

Згідно висновку про вартість майна від 16.09.2013 року, загальна вартість разом з ПДВ комплексу нафтобаза, що розташований за адресою: Херсонська область, м. Херсон, вул. Чайковського, будинок 236 та комплексу (нафтогавань), що розташований за адресою: АДРЕСА_2 , на дату оцінки, а саме на 16.09.2013 року, становить 1 374 208 800 гривень, тобто вказане майно підпадає під дію абз. 2 ч. 6 ст. 100 КПК України.

В свою чергу, відповідно до підпункту 14 пункту 4 Положення про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, затверджене постановою Кабінету Міністрів України № 613 від 11.07.2018 Агентство відповідно до покладених на нього завдань здійснює заходи, пов`язані з фактичним прийняттям активів в управління за зверненням прокурора або слідчого за вказівкою прокурора, приймає від прокурора активи згідно з актами приймання-передачі, передає за договором управління активи управителеві в управління згідно з актами приймання-передачі. Активами, що передаються в управління, Агентство не управляє самостійно, натомість, має залучати до такого управління професійних менеджерів за ринкову винагороду. Таким чином, реалізація функції Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів управління арештованим майном по суті є управління арештованим майном на простих, прозорих засадах: розумних доходів, розумних витрат і розумного прибутку.

Статтею 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» встановлено, що: 1. Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року. Зазначені активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів, копії яких надсилаються Національному агентству не пізніше наступного робочого дня після їх винесення (надання) з відповідним зверненням прокурора. 2. У разі прийняття в управління активів, які чи права на які та їх обтяження підлягають державній реєстрації, Національне агентство надсилає того самого дня інформацію про накладення арешту на активи органам, що ведуть державні реєстри таких активів, прав на них або їх обтяжень. У разі прийняття в управління цінних паперів інформація також надсилається відповідним учасникам депозитарної системи України.

Згідно ч. 1 ст. 21 вказаного Закону управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Пунктом 2 вказаної статті визначено, що активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб`єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі.

Відповідно до долучених до апеляційної скарги документів, встановлено, що рішенням Господарського суду м. Києва від 25.11.2014 р. у справі № 910/12234/14 позов Національного банку України до ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз» задоволено в повному обсязі та в рахунок погашення кредитної заборгованості Публічного АТ «Реал Банк» перед НБУ за Кредитним договором № 1 від 08.11.2013 р., звернуто стягнення на предмет іпотеки, а саме: комплекс нафтобаза, що розташований за адресою: Херсонська область, м. Херсон, вул. Чайковського, будинок 236 та комплекс (нафтогавань), що розташований за адресою: АДРЕСА_2 .

07.08.2015 р. постановою державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України відкрито виконавче провадження № 48395317, а 19.05.2016 р. майно описано, арештовано та 09.09.2019 р. розміщено на сайті електронних торгів https://setam.net.ua з метою його реалізації. Тобто, на теперішній час в межах виконавчого провадження здійснюється реалізація зазначеного майна для задоволення вимог Національного банку як іпотеко держателя.

Зважаючи на те, що Національний банк відповідно до ст. 3 Закону України «Про іпотеку» має переважне право на майно, що відповідно до оскаржуваної ухвали слідчого судді передано на відповідальне зберігання Національному агентству, колегія суддів вважає, що ухвалою слідчого судді останнє позбавлено права кінцевої реалізації свого права на звернення предмету іпотеки у власний дохід.

Окрім того, діючим КПК України не передбачена процесуальна можливість під час розгляду клопотання слідчого (прокурора) про зміну відповідального зберігача та оперативного управління встановлювати зобов`язання, або заборони для інших осіб щодо вчинення реєстраційних дій, або погодження таких дій з Національним агентством.

В свою чергу, згідно ч. 2 ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» передбачено лише те, що у разі прийняття в управління активів, які чи права на які та їх обтяження підлягають державній реєстрації, Національне агентство надсилає того самого дня інформацію про накладення арешту на активи органам, що ведуть державні реєстри таких активів, прав на них або їх обтяжень. У разі прийняття в управління цінних паперів інформація також надсилається відповідним учасникам депозитарної системи України. Будь-яких зобов`язань зазначеним суб`єктам щодо погодження вчиняти реєстраційні та нотаріальні дії щодо вказаного майна лише за відповідним зверненням Національного агентства або його уповноважених осіб, даний Закон не містить.

Відповідно до ч. 3ст.407КПК України,за наслідкамиапеляційного розглядуза скаргоюна ухвалислідчого суддісуд апеляційноїінстанції маєправо:1)залишити ухвалубез змін;2)скасувати ухвалуі постановитинову ухвалу.

Враховуючи вищевикладене, апеляційний суд дійшов висновку, що слідчим суддею не в повній мірі досліджено всі обставини справи та ухвалено рішення, яке частково суперечить вимогам діючого КПК України, а також спеціального закону, який регламентує питання щодо визначення відповідального зберігача та оперативного управління речовими доказами.

З огляду на що, апеляційна скарга представника НБУ ОСОБА_9 підлягає частковому задоволенню, а ухвала слідчого судді скасуванню з постановленням нової ухвали, якою клопотання слідчого слід задовольнити частково.

Керуючись статтями 100, 170-173, 370, 404, 405, 407, 419, 422, 532 КПК України, апеляційний суд,

ухвалив:

Апеляційну скаргу представника Національного банку України ОСОБА_9 задовольнити частково.

Ухвалу слідчого судді Київського районного суду м. Одеси від 26.07.2019 р. про змінувідповідального зберігачата оперативногоуправління речовихдоказів тапро передачуречових доказівв управлінняв рамкахкримінального провадження№ 12014160020000076від 24.02.2014року скасувати.

Постановити нову ухвалу, якою клопотання старшогослідчого СВКиївського ВПв м.Одесі ГУНПв Одеськійобласті ОСОБА_12 про змінувідповідального зберігачата оперативногоуправління речовихдоказів тапро передачуречових доказівв управлінняв рамкахкримінального провадження№ 12014160020000076від 24.02.2014року задовольнити частково.

Змінити відповідального зберігача належного ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз» (код ЄДРПОУ 32827075, юридична адреса: м. Київ, вул. Кіквідзе, 13) Херсонського нафтоперевалочного комплексу, який складається з нафтогавані, за адресою: м. Херсон, вул. Нафтогавань, б/н та нафтобази за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236, на який накладений арешт ухвалами Печерського районного суду м. Києва 16.04.2014 з Державного підприємства «Підприємство із забезпечення нафтопродуктами» (код ЄДРПОУ 03482347) на Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) для подальшого управління арештованим майном у відповідності до вимог Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» та Положення про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Зобов`язати службових осіб Державного підприємства «Підприємство із забезпечення нафтопродуктами» (код ЄДРПОУ 03482347) передати Херсонський нафтоперевалочний комплекс, який складається з нафтогавані, за адресою: м. Херсон, вул. Нафтогавань, б/н та нафтобази за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236, а службових осіб Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) прийняти вищевказане майно, в управління у відповідності до чинного законодавства України.

Зобов`язати Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) та уповноважених ним осіб в установленому законом порядку зареєструвати право управління належним ТОВ «Всеукраїнський промисловий союз» (код ЄДРПОУ 32827075, юридична адреса: м. Київ, вул. Кіквідзе, 13) Херсонським нафтоперевалочним комплексом, який складається з нафтогавані, за адресою: м. Херсон, вул. Нафтогавань, б/н та нафтобази за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236.

В іншій частині клопотання старшого слідчого відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Судді Одеського апеляційного суду:

ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4

Дата ухвалення рішення24.10.2019
Оприлюднено21.02.2023

Судовий реєстр по справі —520/9403/19

Ухвала від 01.07.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 01.07.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 02.06.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 02.06.2022

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 17.12.2021

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Ковтунович Микола Іванович

Ухвала від 08.09.2021

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 25.08.2021

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Ковтунович Микола Іванович

Ухвала від 24.06.2021

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 17.06.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 17.06.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні