Рішення
від 15.11.2019 по справі 540/1891/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1891/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Войтовича І.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Клімат" до Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі-відповідач 1), Державної фіскальної служби України (далі-відповідач 2), в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати Рішення Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 01.07.2019 №1208224/39836856 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 21.06.2019, від 02.07.2019 №1209345/39836856 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 22.06.2019 та від 09.07.2019№1217400/39836856 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 23.06.2019;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3 від 21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019, що подані ТОВ "АТЛАНТ КЛІМАТ".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 27.05.2019 між ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ (постачальник) та ТОВ СП НІБУЛОН (покупець) було укладено Договір поставки №1451/2019 сільськогосподарської продукції власного виробництва.

21.06.2019 року ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ відповідно до Додатку №ГП_2 від 21.06.2019 року до Договору поставки №1451/2019 від 27.05.2019 року, за накладною №0000002 від 21.06.2019 року та на підставі Довіреності №111 від 20.06.2019 року передало у власність ТОВ СП НІБУЛОН ячмінь в кількості 72,780 т на суму 351527,40 грн. (в т.ч. ПДВ - 58587,90 грн.) та, відповідно, було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №3 від 21.06.2019 року.

22.06.2019 до Договору поставки №1451/2019 від 27.05.2019 року, за накладною №0000003 від 22.06.2019 року та на підставі Довіреності №111 від 20.06.2019 року передало у власність ТОВ СП НІБУЛОН ячмінь в кількості 82,8 т на суму 399924,00 грн. (в т.ч. ПДВ - 66654,00 грн.) та, відповідно, було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №4 від 22.06.2019.

23.06.2019 року ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ відповідно до Додатку №ГП_4 від 23.06.2019 року до Договору поставки №1451/2019 від 27.05.2019 року, за накладною №0000004 від 23.06.2019 року та на підставі Довіреності №111 від 20.06.2019 року передало у власність ТОВ СП НІБУЛОН ячмінь в кількості 39,9 т на суму 192717,50 грн. (в т.ч. ПДВ - 32119,50 грн.) та, відповідно, було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №5 від 23.06.2019.

У реєстрації зазначених вище податкових накладних було відмовлено та запропоновано позивачу надати пояснення або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач зазначає, що вимоги відповідача - 1 виконав у встановлений строк та у повному обсязі. Однак, Рішеннями Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 01.07.2019 №1208224/39836856, від 02.07.2019 №1209345/39836856, від 09.07.2019 №1217400/39836856 відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказані рішення позивач вважає протиправними з огляду на те, що контролюючому органу надані усі необхідні документи, тому у останнього були відсутні підстави для відмови у реєстрації зазначених податкових накладних. На підставі викладеного позивач просить скасувати оскаржувані рішення та зобов`язати відповідача-2 зареєструвати податкові накладні №3 від21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019, що подані ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ .

Ухвалою від 16.09.2019 провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

03.10.2019, ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання представника Державної фіскальної служби України про розгляд справи №540/1891/19 у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Відповідачами надані до суду відзиви на позовну заяву, зі змісту яких вбачається, що контролюючий орган не визнає позов з наступних підстав. Зокрема, зазначають, що підставами для зупинення реєстрації податкових накладних стало те, що обсяг постачання товару/послуги 1003, 1205 перевищує величину залишку обсяг придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п. 2 «Критеріїв ризиковості платника податку» . Про зупинення реєстрації податкових накладних від 21.06.2019 №3, від 22.06.2019 №4, від 23.06.2019 №5, позивача повідомлено квитанціями та запропоновано надати пояснення та копії підтверджуючих документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Так, ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ подано на розгляд Комісії Повідомлення щодо подачі пояснень та документів №1 27.06.2019, №2 01.07.2019, №3 від 01.07.2019 про підтвердження реальності здійснення господарських операцій по відмовлених ПН/РК.

За результатами розгляду наданих пояснень та документів прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ґрунтувалися на тому, що позивачем надано копії документів, які є недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема щодо:

накладної №5 від 23.06.2019, встановлено, що не надано: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій. Також , не встановлено в наявності достатньої кількості працівників для здійснення діяльності. Платником залучено для проведення с/г робіт комбайн у ФОП ОСОБА_1 з екіпажем. Згідно податкової звітності не встановлено найманих осіб у ФОП ОСОБА_1 ;

накладної №4 від 22.06.2019, встановлено, що не надано: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. Відсутні оборотно - сальдові відомості. Згідно податкової звітності не встановлено в наявності працівників для здійснення діяльності;

накладної №3 від 21.06.2019, встановлено, що не надано: договори, довіреності ; акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб , які одержують продукцію і в інтересах платника податку для здійснення операції; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. Відсутні первинні документи щодо відвантаження, транспортування, зберігання товару, розрахункові документи. Згідно податкової звітності не встановлено в наявності працівників для здійснення діяльності.

На підставі викладеного відповідачі зазначають, що оскаржувані рішення прийнято на підставі, у порядку та у спосіб, що визначені законом, а тому є правомірним. Просять відмовити у задоволенні позову.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини, судом встановлено наступне.

27.05.2019 між ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ (постачальник) та ТОВ СП НІБУЛОН (покупець) було укладено Договір поставки №1451/2019 сільськогосподарської продукції власного виробництва.

21.06.2019 року ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ відповідно до Додатку №ГП_2 від 21.06.2019 року до Договору поставки №1451/2019 від 27.05.2019 року, за накладною №0000002 від 21.06.2019 року та на підставі Довіреності №111 від 20.06.2019 року передало у власність ТОВ СП НІБУЛОН ячмінь в кількості 72,780 т на суму 351527,40 грн. (в т.ч. ПДВ - 58587,90 грн.) та, відповідно, було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №3 від 21.06.2019 року.

24.06.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ отримало Квитанцію про реєстрацію податкової накладної і розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до якої вказану податкову накладну в ЄРПН зареєстровано за №9134120830, Результатом обробки документу є його прийняття ДФС України та зупинення реєстрації на підставі: Відповідно до п.201.16 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.06.2019 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару послуги 1003 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

27.06.2019, ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ подало до Відповідача-1 Повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №3 від 21.06.2019 року.

01.07.2019 Відповідачем-1 було прийнято Рішення №1208224/39836856, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 21.06.2019 року, підстава - ненадання платником податку копій документів.

09.07.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ звернулося із скаргою до ДФС України щодо оскарження Рішення №1208224/39836856 від 01.07.2019 року. Однак, 26.07.2019 року за №35815/6/99-99-29-02-02-115 ДФС України відмовила у задоволенні Скарги на Рішення №1208224/39836856 від 01.07.2019 року (в одній відповіді було об`єднано дві скарги).

Також, 22.06.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ , відповідно до Додатку №ГП_3 від 22.06.2019 до Договору поставки №1451/2019 від 27.05.2019 року, за накладною №0000003 від 22.06.2019 року та на підставі Довіреності №111 від 20.06.2019 року передало у власність ТОВ СП НІБУЛОН ячмінь в кількості 82,8 т на суму 399924,00 грн. (в т.ч. ПДВ - 66654,00 грн.) та, відповідно, було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №4 від 22.06.2019.

30.06.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ отримало Квитанцію про реєстрацію податкової накладної і розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до якої вказану податкову накладну в ЄРПН зареєстровано за №9140352857. Результатом обробки документу є його прийняття ДФС України та зупинення реєстрації на підставі: Відповідно до п.201.16 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.06.2019 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару послуги 1003 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 н.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

01.07.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ подало до Відповідача-1 Повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №4 від 22.06.2019 року.

02.07.2019 Відповідачем-1 було прийнято Рішення №1209345/39836856, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 22.06.2019 року, підстава - ненадання платником податку копій документів.

09.07.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ звернулося із скаргою до ДФС України щодо оскарження Рішення №1209345/39836856 від 01.07.2019 року.

26.07.2019 року за №35815/6/99-99-29-02-02-115 ДФС України відмовила у задоволенні Скарги на рішення №1209345/39836856 від 02.07.2019 року ( в одній відповіді було об`єднано дві скарги).

Крім цього, 23.06.2019 року ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ відповідно до Додатку №ГП_4 від 23.06.2019 року до Договору поставки №1451/2019 від 27.05.2019 року, за накладною №0000004 від 23.06.2019 року та на підставі Довіреності №111 від 20.06.2019 року передало у власність ТОВ СП НІБУЛОН ячмінь в кількості 39,9 т на суму 192717,50 грн. (в т.ч. ПДВ - 32119,50 грн.) та, відповідно, було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №5 від 23.06.2019.

30.06.2019 ТОВ АТЛАНТ-КЛІМАТ отримало Квитанцію про реєстрацію податкової накладної і розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до якої вказану податкову накладну в ЄРПН зареєстровано за №9140414338. Результатом обробки документу є його прийняття ДФС України та зупинення реєстрації на підставі: Відповідно до п.201.16 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.06.2019 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару послуги 1003 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

01.07.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ подало до Відповідача -1 Повідомлення №3 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №5 від 23.06.2019.

09.07.2019 Відповідачем-1 було прийнято рішення №1217400/39836856, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 23.06.2019 року, підстава - ненадання платником податку копій документів.

18.07.2019 ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ звернулося із скаргою до ДФС України щодо оскарження Рішення №1217400/39836856 від 09.07.2019 року.

31.07.2019 за №99-99-29-01-02-15 ДФС України відмовила у задоволенні Скарги на Рішення №1217400/39836856 від 09.07.2019 року.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.

Положеннями ст.201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (п.201.10 ст.201 ПК України).

Відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.7 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі-Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація.

Слід звернути увагу, що редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII).

Пунктом сьомим Прикінцевих та перехідних положень Закону №2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону № 2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117).

Відповідно до положень пунктів 12-14 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

При цьому слід звернути увагу, що окремими положеннями Порядку №117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.

Цією ж нормою визначено, що ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року за погодженням з Міністерством фінансів України від 22 березня 2018 року, який станом на день розгляду даної справи розміщений на офіційному веб-сайті ДФС України (http://sfs.gov.ua/baneryi/zupinennya-reestratsii-pn/357077.html). Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Отже, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірного рішення, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у відповідності до вимог якої прийнято Порядок №117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у період, що аналізується, визначалися листом ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18.

Відповідно до квитанцій від 26.06.2019, 30.06.2019, 30.06.2019 підставою зупинення реєстрації податкових накладних №3 від 21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019 є пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку.

Вирішуючи питання щодо законності рішень відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної, суд надає оцінку рішенню (діям) щодо зупинення реєстрації цих податкових накладних, яке за своїм змістом є передумовою для прийняття відповідачем оскаржуваних у даній справі рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.

Так, надаючи оцінку підставам зупинення реєстрації податкових накладних №3 від 21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019, суд враховує, що акти, які затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством. Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, не є джерелом права відповідно до статті 7 КАС України.

Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а, відтак, є неправомірним.

Аналогічні правові висновки Верховного Суду викладено, зокрема, у постановах від 02.04.2019р. у справі №822/1878/18, від 30.07.2019р. у справі №320/6312/18, 21.05.2019р., у справі № 815/2791/18, 09.07.2019р. у справі №140/2093/18.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч.5 ст.242 КАС України).

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на невідповідність спірного рішення відповідача вимогам статті 2 КАС України щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості.

Так, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення вимог фіскальним органом.

У даному випадку у квитанція від 26.06.2019, 30.06.2019 та 30.06.2019 про зупинення реєстрації податкових накладних, фіскальним органом запропоновано позивачу «надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в ЄРПН.» З наведеного убачається, що контролюючим органом не визначено чітких вимог до позивача, натомість використано загальні фрази положень Порядку №117, процитовано п.14 цього Порядку, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної.

Як вбачається з матеріалів справи, на підтвердження проведених господарських операцій по податковим накладним №3 від 21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019, у позивача є документи з його контрагентами, які є достатніми, виходячи з наступного.

ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ є виробником ячменю врожаю 2019 року, який був реалізований за Договором поставки №1451/2019 від 27.05.2019 року на користь ТОВ СП НІБУЛОН і копії документів щодо виробництва (вирощування) даного врожаю були направлені на адресу ДФС України разом з відповідними повідомленнями та скаргами.

ТОВ АТЛАНТ-КЛІМАТ є платником єдиного податку четвертої групи, дані про основний вид економічної діяльності: код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).

Для здійснення господарської діяльності відповідно до договорів оренд земельних часток (паїв), станом на 01.01.2019 року ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ орендовано 170,34 га земель на території Микільської сільської ради, що підтверджується Довідкою Микільської сільської ради Білозерського району, Херсонської області №219 від 30.01.2019 року. Вказані земельні ділянки ТОВ Атлант Клімат відображено в Податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік (з додатками), поданої до податкового органу 14.02.2019.

Крім того, щодо посівних площ, підприємством подані: Звіт про посівні площі сільськогосподарський культур врожай 2019 року, Звіт про реалізацію продукції сільського господарства за січень-червень 2019 року; Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 липня 2019 року.

Також для здійснення господарської діяльності ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ в с. Микільське Білозерського району Херсонської області, орендує нежитлове приміщення за Договором оренди від 20.06.2018 року.

Обробка земель, на яких вирощувався ячмінь, здійснювалася на транспортному засобі, який перебуває на обліку у ТОВ Атант Клімат на підставі Договору оренди транспортного засобу від 11.04.2018 року (ТТЗ: Трактор ЮМЗ-6АКЛ;ПЛН-3-35;КРН-3,8;СЗТ -3,8) агрегатом грунтообробним дисковим причіпним АГД-2,5Н, придбаним ТОВ АТЛАНТ-КЛІМАТ 31.07.2018 у ТОВ Техноторг (видаткова накладна №Х-4502 від 31.07.2018 р.). Також було придбано у ПП Таврійські АЗС за Договором поставки нафтопродуктів від 18.12.2018 року 3000 літрів дизельного палива ДП-3-Євро5-ВО на загальну суму 71112,00 грн., що підтверджується видатковими накладними № РН-0000010 від 18.12.2018 р., №РН-0000031 від 07.03.2019 та №РН-0000044 від 19.03.2019; за Договором поставки нафтопродуктів №130619-1 від 13.06.2019 року та видатковою накладною №0000000971 від 18.06.2019 р., податковою накладною №961 від 13.06.2019 року було придбано 3005 літрів дизельного палива.

Насіння озимого ячменю Достойний 1р було придбане у ПСП Альфа-Агро за Договором купівлі-продажу №134 від 03 вересня 2018 року та накладною №230 від 29.09.2018 р. та №235 від 01.10.2018 р. в кількості 11,170 т. Насіння ячменю Сталкер 1 реп. було придбане у СТОВ Перше травня в кількості 20,00 т. на суму 170000,00 грн. і отримане по видатковій накладній №РН-0001259 від 20.02.2019 р.

В технології вирощування зернових культур було застосовано кореневе і листове підживлення добривами: аміачна селітра 15,0 т. на суму 166500,00 грн., карбамід у кількості 3 т. на суму 38100,60 грн., добриво азотно-фосфорно калійне комплексне у кількості 2,8 т. на суму 38361,12 грн., придбано у ТОВ Мінерал-Трейд по Договору №19 від 11.02.2019 р. і отримано по накладній №59 від 15.02.2019 р., накладній №177 від 08.04.2019 р.; селітра аміачна у кількості 10,45 т. на суму 109725,00 грн. придбана у ТОВ Торговий дім Укрросхим по Договору №538

Від 06.03.2019 і отримана по накладній №4234 від 20.03.2019; роза соль 18-18-18-МЕ 25кг на суму 1468,50 грн., Іншур Перформ 12% у кількості 10 л на суму 8429,40 грн. придбано у МПП Ерідон по Договору №562/19/209 від 19.02.2019 р. і отримано по накладним №6051 від 21.02.2019 та №6052 від 21.02.2019 р.

Також задля обробітку земель та збору врожаю підприємством були укладені наступні договори з фізичними особами:

- між ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ та гр. ОСОБА_2 було украдено Договір підряду №1 від 19 лютого 2019 року, роботи були прийняті відповідно до Акту виконаних робіт №8 від 30.03.2019 року, оплата послуг підтверджується випискою з банківського рахунку ТОВ Атлант Клімат , відкритому у ХФ АТ Ощадбанк за 29.03.2019р. про податки які утримано та перераховано, Розрахунково-платіжною відомістю №3 від 31.03.2019 року та видатковим касовим ордером № 70 від 02.04.2019 р.

- між ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ та гр. ОСОБА_2 було украдено Договір підряду №2 від 02 квітня 2019 року, роботи були прийняті відповідно до Акту виконаних робіт № 11 від 30.04.2019, №15 від 30.05.2019 Оплата послуг підтверджується випискою з банківського рахунку ТОВ Атлант Клімат , відкритому у ХФ АТ Ощадбанк за 30.05.2019 р. про податки які утримано і перераховано, Розрахунково-платіжними відомостями №5 та №6 від 31.05.2019, видатковий касовий ордер №83 від 31.05.2019 р.

- між ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ та ФОП ОСОБА_1 було укладено Договір оренди транспортних засобів та самохідних машин чи механізмів з екіпажем від 03.06.2019 року. Роботи по збору врожаю підтверджуються Додатком №1 до Договору оренди транспортних засобів та самохідних машин чи механізмів з екіпажем від 03.06.2019 року, Актами приймання-передачі від 03.06.2019 та від 01.07.2019, листом ФОН Піддубний ОСОБА_3 , Додатком №1 до Договору оренди транспортних засобів та самохідних машин чи механізмів з екіпажем від 03.06.2019 року (в зміненій редакції), Актом прийому-передачі наданий послуг №1 від 01.07.2019 року, розрахунком №03/06/2019 від 03.07.2019 року, випискою по банківському рахунку ТОВ Атлант Клімат , відкритому у ХФ АТ Ощадбанк з 01.07.2019 по 31.07.2019 року.

Також між ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ та ФОП ОСОБА_4 було украдено Договір №1 про надання послуг (бухгалтерський облік) від 01.04.2019 року, роботи були прийняті за Актом приймання передачі наданих послуг від 30.04.2019 року, їх оплата підтверджується випискою з банківського рахунку за період з 01.05.2019 по 07.05.2019 року. Та Договір N 3 про надання послуг (бухгалтерський облік) від 01.06.2019 року, роботи були прийняті за Актом приймання передачі наданих послуг від 30.06.2019 року, їх оплата підтверджується випискою з банківського рахунку за період з 01.07.2019 по 04.07.2019

Щодо сплати податків з доходів, нарахованих на користь громадян, які надавали послуги ТОВ АТЛАНТ КЛІМАТ - підприємством подавалися відповідні Податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку.

Однак, фіскальний орган дійшов до висновку про відмову у реєстрації податкових накладних, про що прийняв рішення.

Відповідно до п.9 Порядку №1246 причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є:

1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної;

2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.

Дослідивши податкові накладні №3 від21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019 та інші матеріали справи, судом не встановлено наявності будь-якої з вищевикладених підстав для відмови у реєстрації податкової накладної.

Крім того, судом звертає увагу, що подані позивачем для реєстрації податкової накладної документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які в силу частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, та підтверджують факт здійснення господарських операцій. Стосовно форми, змісту або походження вищевикладених документів також не висловлено жодного зауваження з боку контролюючого органу.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Тобто, загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності.

Аналізуючи оскаржувані рішення, суд дійшов до висновку, що вони не відповідають вище визначеним вимогам, а отже є протиправними.

Статтею 77 КАС України, встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, доводів позивача, наведення ним відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем до комісії документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень податкового органу.

Натомість позивачем надано достатньо належних та допустимих доказів на підтвердження того, що надані ним податковому органу документи безпосередньо пов`язані із договором поставки №1451/2019 укладеного з ТОВ СП НІБУЛОН , на виконання умов якого здійснено реалізацію товару та складено податкові накладні №3 від21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019, надані позивачем документальні підтвердження господарських операцій дають можливості зробити чіткий висновок, що вони проводилися саме в рамках договору поставки №1451/2019 від 27.05.2019.

Таким чином, виходячи із презумпції правомірності рішень/дій платника податків відповідно до практики Європейського суду з прав людини (рішення у справах «Вуліч проти Швейцарії» , «Компанія «Вестберга таксі Актіеболаг» ) та, враховуючи приписи статті 77 КАС України щодо покладення обов`язку доказування на податковий орган при вирішенні спорів, зокрема щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, суд дійшов до висновку про протиправність рішень від 01.07.2019 №1208224/39836856 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 21.06.2019, від 02.07.2019 №1209345/39836856 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 22.06.2019 та від 09.07.2019№1217400/39836856 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 23.06.2019.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1, 2, 3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

На підставі викладеного суд дійшов до висновку про задоволення позову у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Звертаючись до суду з даним позовом, позивачем сплачено судовий збір в сумі 3842,00 грн., отже саме ця сума підлягає відшкодуванню.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати Рішення Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75, ЄДРПОУ 39394259) від 01.07.2019 №1208224/39836856 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 21.06.2019, від 02.07.2019 №1209345/39836856 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 22.06.2019 та від 09.07.2019№1217400/39836856 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 23.06.2019.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3 від 21.06.2019, №4 від 22.06.2019, №5 від 23.06.2019, що подані ТОВ "АТЛАНТ КЛІМАТ" (73009, м. Херсон, вул. Качалова, 44, ЄДРПОУ 39836856).

Стягнути на користь ТОВ "АТЛАНТ КЛІМАТ" (73009, м. Херсон, вул. Качалова, 44, ЄДРПОУ 39836856) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 3842,00 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві гривні 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби України в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Войтович І.І.

кат. 111030600

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2019
Оприлюднено17.11.2019
Номер документу85676265
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1891/19

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 03.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 15.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 16.09.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні