Рішення
від 15.11.2019 по справі 824/925/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/925/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в письмовому провадженні матеріали адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Ломачинецької сільської виборчої комісії Сокирянського району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (далі - позивачі) звернулися до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Ломачинецької сільської виборчої комісії Сокирянського району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просили:

- визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №3;

- визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №7;

- визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №10,

- визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №12;

- визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 , обраної в одномандатному виборчому окрузі №14.

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що на засіданні Ломачинецької сільської виборчої комісії 02.08.2019р. прийнято постанову, якою вирішено відкликати за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, а саме: ОСОБА_5 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

Позивач вказує, що вказана постанова є протиправною та повинна бути скасована, оскільки прийнята з порушенням встановленого законом порядку. Вказує, що всупереч вимогам чинного законодавства у Протоколі №2, зокрема, в порядку денному засідання, не міститься розгляд питання про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, не містить інформації щодо обговорення та голосування за відкликання таких депутатів, не відображає відомостей про зміст та номер постанови про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради. Також, позивачі звертають увагу на те, що постанова №8 прийнята із порушеннями чинного законодавства щодо форми і змісту постанов виборчої комісії, оскільки, оскаржувана постанова не містить відомостей про найменування комісії та часу її прийняття, наскрізної послідовної нумерації не має. В мотивувальній частині постанова №8 не містить жодної із законних підстав для відкликання депутатів за народною ініціативою, визначені статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Крім того, позивач звертає увагу на те, що зміст Постанови №8 вчасно не був доведений до відома депутатів ради, котрих вона стосується, у зв`язку з чим, останні не мали змоги скористатись правами, передбаченими в ст.47 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Також, позивачі звертають увагу на те, що оскаржувана постанова, в порушення ч.2 ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" прийнята Ломачинецькою сільською виборчою комісією без проведення вибіркової перевірки правоохоронними органами підписів громадян у підписних листах.

Ще однією підставою неправомірності оскаржуваної постанови позивачі вважають той факт, що постанова про призначення виборів N3 від 06.08.2018р. не містить у мотивувальній частині у якості підстави оскаржувану Постанову Ломачинецької сільської виборчої комісії «Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах» за N8 із зазначеною датою прийняття 02.08.2018р.

Зазначені вище підстави, на думку позивачів, свідчать те, що Постанова №8 є протиправною та підлягає скасуванню.

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, надав суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначає, що Ломачинецькою ТВК виконано приписи ч.2 ст.41 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад в частині перевірки отриманих матеріалів на предмет дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).

Відповідач вказує, що постанови Ломачинецької сільської виборчої комісії №1-7 від 02.08.2018р., які прийняті Ломачинецькою сільською виборчою комісією на засіданні 02.08.2019р., порядок прийняття яких зафіксований у протоколі №2 від 02.08.2019р., є саме тими рішеннями відповідача, які засвідчують визнання останнім факту наявності правових підстав (у розумінні ч.5 ст.41 Закону) для прийняття рішення про відкликання депутатів сільської ради та її голови, наслідком чого є прийняття оскаржуваної постанови №8. У зв`язку з чим спростовує доводи позивачів про те, що вони дізналися про факт свого відкликання лише 04.09.2018р.

Таким чином, відповідач стверджує, що комісією дотримано вимог Закону України Про статус депутатів місцевих рад та на підставі ч.5 ст.41 цього Закону прийнято відповідне рішення.

У поданій до суду відповіді на відзив представник позивачів спростовує доводи відповідача, викладені у відзиві та наполягає на порушенні Ломачинецькою сільською виборчою комісією Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при прийнятті оскаржуваної постанови.

Ухвалою суду від 27.09.2018р. відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 24.10.2018р. у підготовчому засіданні відмовлено у задоволенні клопотання представника позивачів про об`єднання даної справи з справою №824/764/18-а, з підстав не дотримання заявником строку, визначеного ст.172 КАС України, для об`єднання справ в загальному позовному провадженні (а.с.76).

Ухвалою суду від 15.11.2018р. витребувано з відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації письмові докази проведення 02.08.2018р. під час засідання Ломачинецької сільської виборчої комісії перевірки представником Відділу Державної реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах щодо відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради із зазначенням способу перевірки та осіб відомості про яких перевірялись.

Ухвалою суду від 15.11.2018р. зупинено провадження у даній справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №824/764/18-а.

Ухвалою суду від 22.08.2019р. поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 02.10.2019р. відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у даній справі до розгляду справи №824/764/18-а в касаційній інстанції.

Представник позивачів в призначене судове засідання 16.10.2019р. не з`явився, хоча йому повідомлено про дату, час і місце розгляду даної справи.

Представник відповідача у поданому 16.10.2019р. клопотанні просила розглянути справу в порядку письмового провадження.

Згідно з ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

У відповідності до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи наведені положення КАС України та заяву представника відповідача, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження.

Судом встановлено наступні обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

14.07.2018р. були проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №3, по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_6 В ОСОБА_7 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №3, за народною ініціативою.

Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 14.07.2018 року, вирішено: - внести пропозицію про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_6 В.В в одномандатному виборчому окрузі №3, за народною ініціативою; - утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №3, за народною ініціативою в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено її персональний склад ( ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , на ОСОБА_17 ); - визначено офіційним представником для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №3, за народною ініціативою ОСОБА_18 (т.2 а.с.136-137).

Додатком до протоколу зборів є підписні листи №1 та №2 із підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №3, за народною ініціативою, останні скріплені підписами офіційного представника ОСОБА_18 та трьома членами ініціативної групи: трьома членами ініціативної групи: ОСОБА_14 , ОСОБА_13 та ОСОБА_12 (т.2 а.с.167-168).

15.07.2018 року від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_18 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів виборців округу №3, у зв`язку із внесенням пропозиції щодо відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 . До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців округу №3 від 14.07.2018р. та звернення секретаря зборів до виборців округу №3 (т.2 а.с.161).

15.07.2018 року були проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №10 по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №10, за народною ініціативою.

Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 15.07.2018 року, вирішено: - внести пропозицію про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №10, за народною ініціативою; - утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №10, за народною ініціативою в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено її персональний склад ( ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 ); - визначено офіційним представником для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №10, за народною ініціативою ОСОБА_24 (т.2 а.с.102-104).

17.07.2018р. від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_29 С.М ОСОБА_30 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів виборців округу №10, у зв`язку із внесенням пропозиції щодо відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 . До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців округу №10 від 15.07.2018 року (т.2 а.с.127).

Додатком до протоколу зборів є підписні листи №1 та №2 із підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №10, за народною ініціативою, останні скріплені підписами офіційного представника ОСОБА_24 та трьома членами ініціативної групи: ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 (т.2 а.с.132-133).

16.07.2018 року були проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №7, по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №7, за народною ініціативою.

Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 16.07.2018р., вирішено: - внести пропозицію про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №7, за народною ініціативою; - утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №7, за народною ініціативою в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено її персональний склад ( ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 ); - визначено офіційним представником для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №7, за народною ініціативою ОСОБА_38 (т.2 а.с.69-71).

Додатком до протоколу є підписний лист №1 із підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №7, за народною ініціативою, останній скріплений підписами офіційного представника ОСОБА_38 та трьома членами ініціативної групи: ОСОБА_32 , ОСОБА_39 , ОСОБА_35 (т.2 а.с.99).

17.07.2018р. від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_38 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів виборців округу №7, у зв`язку із внесенням пропозиції щодо відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 . До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців округу №7 від 16.07.2018р. (т.2 а.с.94).

17.07.2018р. були проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №3, по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №14, за народною ініціативою.

Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 17.07.2018 року, вирішено: - внести пропозицію про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради Маланчук Г. ОСОБА_41 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №14, за народною ініціативою; - утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради Маланчук ОСОБА_42 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №14, за народною ініціативою в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено її персональний склад ( ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 ); - визначено офіційним представником для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №14, за народною ініціативою ОСОБА_50 (т.2 а.с.36-38).

Додатком до протоколу є підписні листи №1 та №2 із підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради Маланчук ОСОБА_42 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №14, за народною ініціативою, останні скріплені підписами офіційного представника ОСОБА_50 та трьома членами ініціативної групи: ОСОБА_52 , ОСОБА_47 , ОСОБА_43 (т.2 а.с.65-66).

19.07.2018р. від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_50 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів виборців округу №14, у зв`язку із внесенням пропозиції щодо відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 . До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців округу №14 від 17.07.2018р. (т.2 а.с.61).

17.07.2018р. були проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №3, по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №12, за народною ініціативою.

Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 17.07.2018 року, вирішено: - внести пропозицію про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №12, за народною ініціативою; - утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №12, за народною ініціативою в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено її персональний склад ( ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 ); - визначено офіційним представником для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №12, за народною ініціативою ОСОБА_53 (т.1 а.с.249-251).

Додатком до протоколу є підписні листи №1, №2 та №3 із підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №12, за народною ініціативою, останні скріплені підписами офіційного представника ОСОБА_53 та трьома членами ініціативної групи: ОСОБА_56 , ОСОБА_58 , ОСОБА_63 Ю ОСОБА_64 (т.2 а.с.32-34).

19.07.2018р. від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_53 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів виборців округу №12, у зв`язку із внесенням пропозиції щодо відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 . До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців округу №12 від 17.07.2018р. (т.2 а.с.27).

Згідно довідки Комунального підприємства Сокирянської районної ради "Телерадіоорганізація "Сокиряни" №55/17 від 20.09.2018р., "Телерадіоорганізація "Сокиряни" повідомила, що на частоті 104.7 Мгц 14, 16, 18, 20 липня 2018 року було оприлюднено інформацію Ломачинецької сільської виборчої комісії щодо рішення зборів виборців про внесення пропозицій про відкликання сільського голови та депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою: а саме: ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 (т.2 а.с.170).

Судом встановлено, що 02.08.2018р. в приміщенні ЗОШ І-ІІІ ступенів с.Ломачинці відбулось засідання Ломачинецької сільської виборчої комісії, яке оформлено протоколом №2. Присутніх членів комісії 9: ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_12 , ОСОБА_69 , ОСОБА_18 , ОСОБА_70 (без права голосу у зв`язку з відмовою прийняття присяги). Відсутні: ОСОБА_71 Запрошені на засідання комісії: ОСОБА_38 , голова ініціативної групи, ОСОБА_72 - ОСОБА_73 , начальник відділу Державного реєстру виборців державного реєстру виборців Сокирянської РДА, представник Сокирянського відділу поліції (т.1 а.с.17-23).

Порядком денним засідання комісії було питання про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 (округ №7), ОСОБА_2 (округ № НОМЕР_1 ), ОСОБА_3 (округ №12), ОСОБА_4 (округ №14), ОСОБА_74 (округ №6), ОСОБА_5 (округ №3) та ОСОБА_75 сільського голови ОСОБА_76 .

На підтвердження перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів відповідачем надано Акт перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів по округах №3, №6, №7, №10, №12, №14 та сільського голови ОСОБА_76 за народною ініціативою від 02.08.2018 року із зазначенням кількості опитаних громадян, що складає не менше 10% від загальної кількості підписантів. Акт підписали члени Ломачинецької сільської виборчої комісії ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_12 , ОСОБА_69 , ОСОБА_18 та ОСОБА_77 (т.1 а.с.94).

02.08.2018р. Ломачинецької сільської виборчої комісії на своєму засіданні за наслідками перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону та підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів та голови Ломачинецької сільської ради було узагальнено підсумки збору підписів щодо їх відкликання та складено протокол №2.

За результатами розгляду питань порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів та Ломачинецького сільського голови комісією, зокрема, вирішено:

- відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" визнати відомості про осіб зазначених у підписних листах та підписи виборців вважати достовірними;

- відповідно до частини 5 ст.41 (прикінцеві та перехідні положення) Закону України Про місцеві вибори вважати відкликаними за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

Кожне питання порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою розглядалось окремо по кожному з депутатів та Ломачинецькому сільському голові.

За наслідками розгляду питань порядку денного Ломачинецькою сільською виборчою комісією прийнято Постанови, якими затверджено Протокол Про узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою та наслідки перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах і перевірку їх підписів, а саме:

1) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 " (т.1 а.с.24-25);

2) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 " (т.1 а.с.34-35);

3) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №3 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 " (т.1 а.с.36-37);

4) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №4 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 " (т.1 а.с.38-39);

5) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №6 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 " (т.1 а.с.40-41).

Ломачинецька сільська територіальна виборча комісія на своєму засіданні 02.08.2018р. прийняла Постанову №8, якою узагальнила підсумки збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування в одномандатних виборчих округах, та прийняла відповідні постанови №№1-6 (т.1 а.с.42).

У відповідності до Постанови №8, враховуючи, що при ініціюванні відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутатів сільської ради, відповідають вимогам Закону, керуючись частиною п`ятою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , Ломачинецька сільська виборча комісія постановила:

Відкликати за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування:

1. ОСОБА_5 , одномандатний виборчий округ №3,

2. ОСОБА_74 , одномандатний виборчий округ №6,

3. ОСОБА_78 , одномандатний виборчий округ №7,

4. ОСОБА_2 , одномандатний виборчий округ № 10,

5. ОСОБА_79 , одномандатний виборчий округ №12,

6. ОСОБА_4 , одномандатний виборчий округ №14.

Не погоджуючись із вказаною постановою Ломачинецької сільської ради №8, в частині, що прийнята стосовно кожного з них, позивачі звернулись до суду із даним адміністративним позовом про визнання її протиправною та скасування.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

У відповідності до ст.2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 року №93-IV (далі - Закон №93-IV) відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради

Згідно з ч.1 ст.2 Закону №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

У відповідності до ч.1 ст.4 Закону №93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

В силу ч.1 ст.5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: 1) його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку; 2) пункт 2 частини першої статті 5 виключено; 3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; 4) обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; 5) обрання його депутатом іншої місцевої ради; 6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; 7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 8) його смерті.

Відповідно до ч.2 ст.10 Закону №93-IV депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.

Судом встановлено, що виборці округів №№ 3, 7, 10, 12, 14 звернулися із пропозицією про відкликання депутатів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_79 , ОСОБА_4 , Злой ОСОБА_80

Порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначено розділом V Закону №93-IV.

Статтею 38 Закону №93-IV визначено підстави для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради, а саме: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції, законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чітко унормована статтями 38-41 Закону №93-IV, та, зокрема, включає такі етапи: - внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; - проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; - утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (у разі прийняття на зборах виборців відповідного рішення); - фіксування у протоколі зборів виборців, на яких розглядається таке питання: змісту звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців; - повідомлення відповідної територіальної виборчої комісії про факт проведення зборів особою, визначеною офіційним представником ініціативної групи; - інформування депутата щодо ініціативи про його відкликання; - збір підписів у підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі за народною ініціативою; - встановлення зборами виборців форми підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється; - передача заповнених підписних листів офіційним представником ініціативної групи до відповідної територіальної виборчої комісії; - перевірка на засіданні територіальної виборчої комісії дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірка достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркова перевірка їхніх підписів.

Судом встановлено, що саме на порушення вище наведеного порядку, встановленого положеннями статтей 38-41 Закону №93-IV, указує позивач у поданому позові, а саме:

- відсутності в порядку денному засідання по розгляду питання про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради інформації щодо обговорення та голосування за відкликання таких депутатів, не відображення відомостей про зміст та номер постанови про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради;

- прийняття оскаржуваної постанови із порушеннями чинного законодавства щодо форми і змісту постанов виборчої комісії, оскільки, така не містить відомостей про найменування комісії та часу її прийняття, наскрізної послідовної нумерації;

- відсутності в постанові №8 законних підстав для відкликання депутатів за народною ініціативою, визначених статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад";

- не доведення змісту Постанови №8 до відома депутатів ради, котрих вона стосується в установлений Законом №93-IV, що позбавило останніх можливості скористатись правами, передбаченими в ст.47 Закону №93-IV;

- прийняття виборчою комісією оскаржуваної постанови без проведення вибіркової перевірки правоохоронними органами підписів громадян у підписних листах.

Поряд із цим, судом встановлено, що вказані обставини були предметом дослідження Чернівецького окружного адміністративного суду в адміністративній справі №824/764/18-а за позовом ОСОБА_76 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_74 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення.

Предметом спору у справі №824/764/18-а було дотримання Ломачинецькою сільською територіальною виборчою комісією процедури прийняття рішень про відкликання депутатів сільської ради ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_74 , ОСОБА_5 та сільського голови ОСОБА_76 за народною ініціативою.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.01.2019р. адміністративний позов зазначених вище позивачів задоволено повністю з поміж іншого:

- визнано протиправним та скасовано Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 ";

- визнано протиправним та скасовано Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 ";

- визнано протиправним та скасовано Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №3 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 ";

- визнано протиправним та скасовано Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №4 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 ";

- визнано протиправним та скасовано Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №6 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 ".

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.06.2019р., апеляційну скаргу Ломачинецької сільської виборчої комісії залишено без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.01.2019р. у справі №824/764/18-а - без змін.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Згідно рішення суду Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.01.2019р. у справі №824/764/18-а суд встановив, що Ломачинецькою сільською виборчою комісією було порушено ч.ч.1, 2 ст.48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", п. 4.4 Порядку № 228, в частині дотримання гарантій прав депутатів та голови Ломачинецької сільської ради під час розгляду питання про їх відкликання, оскільки, позивачі не запрошувалась на засідання виборчої комісії 02.08.2018 року; виборчою комісією здійснено перевірку підписів виборців в підписних листах при ініціюванні відкликання депутатів та голови Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою без участі правоохоронних органів, що є порушенням вимог ст.41 Закону №93- IV; Ломачинецькою сільською виборчою комісією, під час перевірки 02.08.2018 року підписних листів, у відповідності до ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" не було повно та об`єктивно перевірено дотримання норм ст.ст.38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Таким чином, обставини, на які посилаються позивачі у даній справі, як на підстави для скасування оскаржуваної постанови вже встановлені судом у справі №824/764/18-а та їм надано відповідну правову оцінку, відтак, суд, керуючись ст.78 КАС України, вважає вказані обставини такими, що не підлягають доказуванню та повторному перегляду.

Водночас, у відповідності до ч.5 ст.41 Закону №93- IV якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

З наведеного слідує, що правовими підставами для прийняття оскаржуваної постанови є постанови Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018р. №1, 2, 3, 4, 6 про народну ініціативу із відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , які визнані на підставі рішення суду протиправними та скасовані.

За таких обставин, суд вважає, що Постанова №8 від 02.08.2019р. як правовий наслідок прийняття зазначених вище постанов, також прийнята Ломачинецькою сільською виборчою комісією з порушенням вимог ст.ст. 37-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а відтак оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Враховуючи наведене вище, адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень ч.2 ст.77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не довів, що під час прийняття оскаржуваного рішення він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а відтак вимоги позивачів є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Таким чином, сплачений позивачами судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Ломачинецької сільської виборчої комісії.

Керуючись статтями 2, 9, 70, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 , обраного в одномандатному виборчому окрузі № 3.

3. Визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі № 7.

4. Визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , обраного в одномандатному виборчому окрузі № 10.

5. Визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 , обраного в одномандатному виборчому окрузі № 12.

6. Визнати протиправною та скасувати постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 , обраної в одномандатному виборчому окрузі №14.

7. Стягнути на користь ОСОБА_5 за рахунок бюджетних асигнувань Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії витрати - судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп., сплачений згідно квитанції №90415 від 24.09.2018 р.

8. Стягнути на користь ОСОБА_4 за рахунок бюджетних асигнувань Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії витрати - судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп., сплачений згідно квитанції №90404 від 24.09.2018р.

9. Стягнути на користь ОСОБА_3 за рахунок бюджетних асигнувань Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії витрати - судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири)грн. 80 коп., сплачений згідно квитанції №90392 від 24.09.2018р.

10. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії витрати - судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп., сплачений згідно квитанції №90325 від 24.09.2018р.

11. Стягнути на користь ОСОБА_2 за рахунок бюджетних асигнувань Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії витрати - судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп., сплачений згідно квитанції №90370 від 24.09.2018р.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач-1 - ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 )

Позивач-2 - ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 )

Позивач ОСОБА_81 - ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_4 , с.Ломачинці, Сокирянський район, Чернівецька область, 60235)

Позивач-4 - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_5 , АДРЕСА_3 )

Позивач ОСОБА_82 - ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_6 , с.Ломачинці, Сокирянський район, Чернівецька область, 60235)

Відповідач - Ломачинецька сільська територіальна виборча комісія (код ЄДРПОУ 34090165, с. Ломачинці, Сокирянський район, Чернівецька область, 60235)

Суддя В.О. Кушнір

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2019
Оприлюднено17.11.2019
Номер документу85676346
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/925/18-а

Рішення від 15.11.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 02.10.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 27.09.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні