Постанова
від 12.11.2019 по справі 400/1548/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 листопада 2019 р.м.ОдесаСправа № 400/1548/19

Категорія: 111030000 Головуючий в 1 інстанції: Гордієнко Т. О..

Час і місце ухвалення: м. Миколаїв

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук`янчук О.В.

суддів - Бітова А. І.

- Ступакової І. Г.

при секретарі - Черкасовій Є.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Казбек-Миколаїв» до Головного управління ДФС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И Л А :

ТОВ «Казбек-Миколаїв» звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 00027451406 від 22.04.2019 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що позивач не допускав порушення п.11 розд. ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 №148 та здійснював оприбуткування готівкових коштів у касі підприємства відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Казбек-Миколаїв" до Головного управління ДФС у Миколаївській області задоволено.

Не погоджуючись з таким рішенням, Головне управління ДФС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій у зв`язку з порушенням судом першої інстанції норм права просить сковувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначається, що прибуткові касові ордери із підписом головного бухгалтера ОСОБА_1 оформлені за умови відсутності працівника на робочому місці, оскільки згідно табелю обліку використання робочого часу ОСОБА_1 була відсутня на робочому місці, що унеможливлює своєчасне у день надходження готівки її оприбуткування.

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста їх участь в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що Головним управлінням ДФС України у Миколаївській області було проведено фактичну перевірку ТОВ «Казбек-Миколаїв» щодо дотримання порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, виробництво та обігу підакцизних товарів, за результатами якої складено акт від 01.04.2019 № 0070/14/29/33310351.

Актом перевірки встановлено, що позивачем в порушення п.11 розд. ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 №148, не оприбутковані готівкові кошти у касі підприємства на загальну суму 67231 грн.

Так, перевіркою встановлено випадок не оприбуткування готівкових коштів в касі підприємства 02.02.2019 на суму 4971 грн. та 03.02.2019 на суму 5247грн. До перевірки було надано прибутковий касовий ордер від 02.02.2019 № 38, 03.02.2019№39 (прийнято від ОСОБА_2 - в касу (згідно звіту РРО № 589, готівкова виручка за 02.02.2019 та №590, готівкова виручка за 03.02.2019) на суму 4971грн. та суму 5247грн. відповідно, яку отримав головний бухгалтер ОСОБА_1 Однак даний факт не відповідає дійсності, оскільки згідно табелю робочого часу 02.02.2019, 03.02.2019 головний бухгалтер ОСОБА_1 була відсутня, а отже не мала змоги отримати готівкові кошти в сумі 4971 грн. 02.02.2019 та 03.02.2019 на суму 5247грн. В акті перевірки зазначено, що загальна суму неоприбуткованої готівки складає 67231 грн.

За наслідками перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення № 00027451406 від 22.04.2019, яким до позивача застосовано суму штрафних санкцій в сумі 336155 грн. на підставі абз.3 ч.1 Указу Президента України « Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 № 436/95.

Позивач вважає зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим звернувся до суду з позовом.

Приймаючи рішення суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведено належними та допустимими доказами обставин не оприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) позивачем у касах готівки, а тому спірне податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України, на момент виникнення спірних правовідносин визначено Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 №148 (чинне з 05.01.2018) (далі - Положення №148).

Відповідно до п.1 Положення №148 яке розроблено відповідно до Закону України "Про Національний банк України" і визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділами незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - підприємства), органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час здійснення ними діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності (далі - установи), фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність (далі - фізичні особи - підприємці) (далі разом у тексті - суб`єкти господарювання), фізичними особами.

Водночас в силу вимог пункту 3.18 Положення №148 оприбуткування готівки - проведення суб`єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі/книзі обліку доходів і витрат/книзі обліку доходів/фіскальному звітному чеку/розрахунковій квитанції.

Згідно з п.11 розділу ІІ Положення №148 готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі.

Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Приймання готівки в касу проводиться за прибутковим касовим ордером (додаток 2), підписаним головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником установи/підприємства. До прибуткових касових ордерів можуть додаватися документи, які є підставою для їх складання.

Про приймання установами/підприємствами готівки в касу за прибутковими касовими ордерами видається квитанція (що є відривною частиною прибуткового касового ордера), підписана головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником, підпис яких може бути засвідчений відбитком печатки цієї/цього установи/підприємства. Використання печатки установою/підприємством не є обов`язковим. Приймання і видача готівки за касовими ордерами проводиться тільки в день їх складання (п.25,32 Положення № 148).

Абзацом 3 ч.1 ст.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" (надалі - Указ №436/95), який прийнятий згідно зі статтею 25 Конституційного договору між Верховною Радою України та Президентом України від 8 червня 1995 року та діє до прийняття відповідного закону, установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем проведено перевірку, предметом якої відповідно до наказу про проведення фактичної перевірки від 12.03.2019 № 468 є питання регулювання обігу готівки, порядок здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявність ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів.

Перевіркою встановлено випадок не оприбуткування готівкових коштів в касі підприємства 02.02.2019 на суму 4971 грн. та 03.02.2019 на суму 5247грн. До перевірки було надано прибутковий касовий ордер від 02.02.2019 № 38, 03.02.2019№39 (прийнято від ОСОБА_2 - в касу (згідно звіту РРО № 589, готівкова виручка за 02.02.2019 та №590, готівкова виручка за 03.02.2019) на суму 4971грн. та суму 5247грн. відповідно, яку отримав головний бухгалтер ОСОБА_1 Однак даний факт не відповідає дійсності, оскільки згідно табелю робочого часу 02.02.2019, 03.02.2019 головний бухгалтер ОСОБА_1 була відсутня, а отже не мала змоги отримати готівкові кошти в сумі 4971 грн. 02.02.2019 та 03.02.2019 на суму 5247грн. В акті перевірки зазначено, що загальна суму неоприбуткованої готівки складає 67231 грн.

До позивача застосована штрафна санкція за не оприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки.

Оприбуткування готівки - це проведення суб`єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі/книзі обліку доходів і витрат/книзі обліку доходів/фіскальному звітному чеку/розрахунковій квитанції(пп.18 п.2 Розділу І Положення №148 від 29.12.2017).

Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Надані позивачем при перевірці документи свідчать, що облік готівки в повній сумі її надходження здійснювався у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Сума зазначена у звітах РРО відповідає сумі зазначеної у прибуткових касових ордерах в день одержання готівки в повній сумі, що вірно встановлено судом першої інстанції.

Водночас, апелянтом в апеляційній скарзі зазначено, що прибуткові касові ордери із підписом головного бухгалтера ОСОБА_1 оформлені за умови відсутності працівника на робочому місці, оскільки згідно табелю обліку використання робочого часу ОСОБА_1 була відсутня на робочому місці, що унеможливлює своєчасне у день надходження готівки її оприбуткування.

Колегія суддів не приймає до уваги вищезазначені доводи апелянта та зазначає, що в матеріалах справи міститься наказ підприємства від 01.03.2018року, яким був затверджений Порядок оприбуткування готівки в касі, на виконання вимог Положення № 148, п. 4 якого передбачено, що головному бухгалтеру надається на кожний тиждень сумарно одна година відпочинку в рахунок компенсації часу, протягом якого головний бухгалтером здійснюється оприбуткування готівки у його вихідні дні.

При цьому, колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції обґрунтовано зазначено, що питання щодо ведення обліку робочого часу не входить до предмету цієї перевірки.

За таких обставин, відсутня об`єктивна сторона правопорушення, що виключає відповідальність в разі відсутності складу правопорушення. Порушення позивачем трудової дисципліни не охоплюється правопорушенням, за яке до позивача застосували штраф, відповідальність до позивача не може ґрунтуватись на припущеннях, що вірно встановлено судом першої інстанції

Фактично доводи апеляційної скарги обґрунтовані посиланням на обставини, викладені в акті перевірки. Ці обставини були перевірені судом першої інстанції з дослідженням в судовому процесі доказів, на підставі оцінки яких судом зроблено правильний висновок про їх необґрунтованість.

За таких обставин, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 308, 313, 315, 316, 321, 322, 329, 331 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Миколаївській області залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено та підписано 15 листопада 2019 року .

Головуючий суддя: О.В. Лук`янчук

Суддя: А. І. Бітов

Суддя: І. Г. Ступакова

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2019
Оприлюднено17.11.2019
Номер документу85677722
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/1548/19

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 12.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 04.07.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні