Постанова
Іменем України
14 листопада 2019 року
м. Київ
справа № 343/1380/16-ц
провадження № 61-33667св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду: Калараша А. А. (суддя-доповідач), Мартєва С. Ю.,
Сімоненко В. М.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідачі: ОСОБА_2 , Тростянецька сільська рада Долинського району Івано-Франківської області,
треті особи: Відділ Державного земельного кадастру України в Долинському районі, приватне підприємство Золото Карпат ,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження справу за касаційною скаргою ОСОБА_1 , поданою представником ОСОБА_3 , на рішення Долинського районного суду Івано-Франківської області від 04 квітня 2017 року та ухвалу Апеляційного суду Івано-Франківської області від 21 червня 2017 року,
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до пункту 4 розділу XIII Перехідних положень ЦПК України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів (далі - ЦПК України) касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до
ОСОБА_2 , Тростянецької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області (далі - Тростянецька сільська рада), треті особи: Відділ Державного земельного кадастру України в Долинському районі, приватне підприємство Золото Карпат (далі - ПрП Золото Карпат ), про визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування та скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки.
Позовна заява мотивована тим, що рішенням Тростянецької сільської ради №529-27/2010 від 18 травня 2010 року їй було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в
АДРЕСА_1 . 30 грудня 2010 року виконавчий комітет Тростянецької сільської ради рішенням № 55 надав їй дозвіл на виготовлення містобудівного обґрунтування. В 2011 році комунальним підприємством Архітектурно-планувальне бюро на її замовлення було виготовлено містобудівне обґрунтування розміщення житлового будинку з господарською будівлею і спорудами в АДРЕСА_1 . Містобудівне обґрунтування серед іншого містить топографо-геологічні вишукування, акт встановлення довгострокових межових знаків земельної ділянки пропонованої під будівництво, підписаний Тростянецьким сільським головою і спеціалістом по землевпорядкуванню Тростянецької сільської ради, експлікацію, погоджену начальником відділу містобудування і архітектури Долинської районної державної адміністрації. Протягом жовтня 2014 року - березня 2016 року проектною організацією Геоукрпроект згідно договору № ПЗК-163 від
01 жовтня 2014 року було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Проект землеустрою серед іншого містить викопіювання з плану забудови с. Тростянець, посвідчене Тростянецьким сільським головою, ситуаційну схему з описом меж, в якій відображено, що суміжними землекористувачами є Тростянецька сільська рада і Тростянецька ЗОШ, акт про встановлення на місцевості, погодження зовнішньої межі земельної ділянки та передачу на зберігання межових знаків, підписаний Тростянецьким сільським головою і представником Тростянецької ЗОШ, каталог координат меж земельної ділянки. За інформацією, отриманою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, а також з відповіді Тростянецької сільської ради на адвокатський запит адвоката
Парфана Т. Д. їй стало відомо, що 11 червня 2014 року Реєстраційною службою Долинського районного управління юстиції здійснено державну реєстрацію права ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,2225 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою АДРЕСА_1 кадастровий номер 2622086901:01:001:0115. Дана земельна ділянка отримана ОСОБА_2 на підставі рішення Тростянецької сільської ради від 23 січня 2009 року № 229-20/2009р., яким було внесено зміни у рішення сесії Тростянецької сільської ради від 17 липня 2008 року № 194-17/2008р. Первинним рішенням було визначено передати у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,1305 га та замовлено ним у проектній організації розробку технічної документації для виготовлення державного акту на право власності на земельну ділянку. Наступним рішенням площа земельної ділянки, що надавалася ОСОБА_2 була збільшена майже вдвічі і склала 0,2225 га. Вказує, що в процесі виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і її державної реєстрації було допущено порушення норм чинного законодавства, які призвели до перетину зазначеної вище земельної ділянки ОСОБА_2 , з земельною ділянкою, наданою їй для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в
АДРЕСА_3 . Посилаючись на те, що при виготовленні проектної документації ОСОБА_2 не звертався до неї за погодження меж суміжних земельних ділянок, а його земельна ділянка перетинається з її земельною ділянкою, чим порушується її право на землю.
У зв`язку з викладеним позивач просила визнати недійсним рішення Тростянецької сільської ради від 23 січня 2009 року № 229-20/2009р., визнати недійсним рішення Тростянецької сільської ради від 23 січня 2009 року
№ 230-20/2009р. в частині передачі у власність ОСОБА_2 ділянки
№ 2 площею 0,0450 га для ведення особистого селянського господарства, визнати недійсним рішення Тростянецької сільської ради від 17 липня 2008 року № 195-17/2008р. в частині передачі у власність ОСОБА_2 ділянки площею 0,0352 та для ведення особистого селянського господарства, скасувати державну реєстрацію земельної ділянки гр. ОСОБА_2 , кадастровий номер 2622086901:01:001:0115, скасувати державну реєстрацію земельної ділянки гр. ОСОБА_2 , кадастровий номер 2622086901:01:001:0109.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Долинського районного суду Івано-Франківської області від 04 квітня 2017 року, залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду Івано-Франківської області від 21 червня 2017 року,у задоволенні позову ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Тростянецької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області, треті особи: Відділ Державного земельного кадастру України в Долинському районі, ПрП Золото Карпат , про визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування та скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки відмовлено.
Судові рішення мотивовані тим, що ОСОБА_1 , якій рішенням сесії Тростянецькою сільською радою 18 травня 2010 року, тобто пізніше - більш одного року, ніж ОСОБА_2 , надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в
АДРЕСА_3 , та її представник не надали жодних доказів на підтвердження заявлених ними позовних вимог та не надали доказів на підтвердження порушень, допущених Тростянецькою сільською радою, відділом Держгеокадастру у Долинському районі Івано-Франківської області будь-яких матеріальних або процесуальних норм. Земельні ділянки були виділені та передані у власність ОСОБА_2 Тростянецькою сільською радою у встановленому порядку. Процедура набуття ОСОБА_2 права власності на земельні ділянки: земельної ділянки площею 0,2225 га розміщеної в
АДРЕСА_3 і призначеної для будівництва та обслуговування житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами (присадибна ділянка); земельної ділянки НОМЕР_1 площею 0,0450 га в с. Тростянець, урочище Городи для ведення особистого селянського господарства відповідала вимогам чинного законодавства. Також судами було враховано, що межі земельних ділянок сторін у цій справі погоджені з суміжними землевласниками, будь-яких претензій між ними на час погодження не виникало. Правових підстав для визнання недійсним рішення Тростянецької сільської ради від 23 січні 2009 року № 229- 20/2009р., рішення Тростянецької сільської ради від 23 січня 2009 року № 230-20/2009р., рішення Тростянецької сільської ради від 17 липня 2008 року № 195-17/2008р. та скасування державної реєстрації земельної ділянки ОСОБА_2 , кадастровий номер 2622086901:01:001:0115, державної реєстрації земельної ділянки ОСОБА_2 , кадастровий номер 2622086901:01:001:0109 судами при розгляді цієї справи по суті встановлено не було.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі ОСОБА_1 , поданій представником ОСОБА_3 , посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
У липні 2017 року до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 , подана представником ОСОБА_3 , на рішення Долинського районного суду Івано-Франківської області від 04 квітня 2017 року та ухвалу Апеляційного суду Івано-Франківської області від 21 червня 2017 року .
Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 09 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі і витребувано цивільну справу з Долинського районного суду Івано-Франківської області .
Згідно зі статтею 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
У червні 2018 року справу № 343/1380/16-ц передано до Верховного Суду.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що суд першої інстанції розглядаючи вказану справу не зміг всебічно та повно з`ясувати обставини справи, які мають значення для вирішення спору, і як наслідок цього ухвалив незаконне та необґрунтоване рішення. Суд апеляційної інстанції помилково вважав, що відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції. Вказує, що суди не звернули уваги на її доводи стосовного того, що земельна ділянка, яку вона мала намір оформити на своє ім`я в 2010 році ще задовго до цього перебувала у користуванні її сім`ї, спочатку матері ОСОБА_4 , а після її смерті - брата ОСОБА_5 . Вказує, що ОСОБА_2 оформив на себе право власності на спірні земельні ділянки з порушеннями, оскільки йому було виділено у власність значно більшого розміру земельні ділянки ніж йому було потрібно, зокрема вказує, що земельна ділянка для будівництва та обслуговування його будинку мала бути в розмірі 0,1305 га, однак Тростянецька сільська рада внесла в своє рішення зміни та видала йому у 2009 році земельну ділянку розміром 0,2225 га, а земельна ділянка для сільськогосподарського призначення мала бути виділена йому в розмірах 0,0352 га, однак сільська рада внесла зміни в своє рішення та видала йому у 2009 році земельну ділянку у розмірі 0,045 га. Також вказує, що поза увагою судів обох інстанцій залишився той факт, що технічна документація виготовлялась на замовлення ОСОБА_2 проектною організацією на земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою АДРЕСА_1 , а спірна земельна ділянка площею 0,22225 га знаходиться за адресою
АДРЕСА_1 . Більше того, суди посилаються як на підставу законності прийнятих Тростянецькою сільською радою рішень про виділення ОСОБА_2 земельної ділянки те, що останньому на підставі договору купівлі-продажу належить домоволодіння за адресою АДРЕСА_1 , в той час як на підставі витягу з державного земельного кадастру, місцем розташування земельної ділянки кадастровий номер 2622086901:01:001:0115 площею 0,2225 га є с. Тростянець, АДРЕСА_3 . Крім того, в процесі виготовлення технічної документації проектною організацією було допущено самовільну зміну конфігурацію земельних ділянок, що підтверджується виправленнями в кадастровому плані земельної ділянки, що призвело до перетину земельних ділянок, власником яких є ОСОБА_2 з її земельною ділянкою. Вказує, що земельна ділянка, яка надана Тростянецькою сільською радою для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд відповідачу, на момент прийняття нею оспорюваних рішень перебувала в користуванні її сім`ї, що підтверджується довідкою сільського голови с. Тростянець №185-02/27 від 04 жовтня 2016 року в якій зазначено посилання на запис у по господарських книгах №5 і 39, що земельна ділянка площею 0,1727 га перебуває в користуванні її матері та брата. Даний факт підтверджується наявними в технічній документації відповідача матеріалами - журналом польових робіт та обрисом земельних ділянок, з яких вбачається, що ОСОБА_4 була користувачем земельної ділянки. Також вказує на те, що межі суміжних ділянок відповідачу ОСОБА_2 при виготовленні ним проектної документації на спірні земельні ділянки вона не погоджувала, однак була законним користувачем суміжної земельної ділянки площею 0,1727 га на підставі рішення сільської ради від 18 травня 2010 року, а підпис в Акті погодження цих меж вчинений її братом ОСОБА_6 йому не належить, однак суди не надали жодної оцінки факту ймовірної підробки його підпису, оскільки він навіть візуально не схожий на підпис її брата в паспорті. Також вказує, що висновки судів обох інстанцій про те, що ОСОБА_7 отримав у власність спірні земельні ділянки раніше за неї є необґрунтованими та спростовуються матеріалами справи, зокрема довідку про присвоєння кадастрових номерів йому було видано в грудні 2010 року, обмінний файл сформований в липні 2011 року, а вся його документація щодо земельних ділянок була зареєстрована державним кадастровим реєстром лише у 2014 році. На її думку, на момент виготовлення технічної документації ОСОБА_2 вона була законним користувачем земельної ділянки 0,1727 га, тому її право на отримання земельної ділянки вказаним нею розміром порушене незаконними діями відповідачів. Вказує, що технічна документація на спірні земельні ділянки ОСОБА_2 виготовлялася на підставі рішень Тростянецької сільської ради, які були нею з порушенням порядку надання її у власність, оскільки ОСОБА_2 отримав у власність земельну ділянку для будівництва та обслуговування будинку в значно більшому розмірі ніж йому потрібно було, оскільки попередньому власнику ОСОБА_8 житлового будинку, який останній придбав, сільською радою виділялося лише 0,0761 га для обслуговування двору. Зазначає, що вказані нею обставини підтверджують правомірність її вимог.
У листопаді 2017 року до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ надійшло заперечення ОСОБА_2 на касаційну скаргу ОСОБА_1 , подану представником ОСОБА_3 , у яких вказано, що оскаржувані судові рішення є законними та обґрунтованими, а доводи касаційної скарги правильних висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують, а лише зводяться до незгоди з ними. Також зазначає, що оспорювані позивачем рішення Тростянецької сільської ради про передачу йому у власність земельних ділянок ніяким чином не можуть порушувати її прав та інтересів, з тих підстав, що він набув права власності на земельні ділянки у серпні 2009 року, а позивач почала реалізовувати своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки лише у травні 2010 року, тобто майже більш ніж через рік після відповідача.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Суди встановили, що рішенням сесії Тростянецької сільської ради від 18 травня 2010 року № 529-27/2010р. позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 площею 0,1727 га (а. с. 142 том 1).
Разом з тим, суди встановили, що згідно рішення сесії Тростянецької сільської ради від 18 травня 2010 року № 529-27/2010р., яке отримано представником відповідача ОСОБА_2 в архівному відділі Долинської РДА, ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_3 0,1549 га
(а. с. 106 том 1).
Згідно порядку денного двадцять сьомої сесії Тростянецької сільської ради п`ятого скликання від 18 травня 2010 року під пунктом 8 передбачалось розгляд питання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в
АДРЕСА_3 . Однак судами було встановлено, що в самому протоколі в пункті 8 зазначили, що слухали: про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для реконструкції бувшого адмінприміщення комбікормового заводу під кафе з допоміжними приміщеннями на першому поверсі та житлової квартири у мансардному поверсі в АДРЕСА_4 В протоколі немає даних, що цього числа було розглянуто питання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_3 (а. с.127-128 том 1).
Також судами встановлено, що позивачка ОСОБА_1 розпочала підготовку документів, необхідних для приватизації земельної ділянки (проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 а. с. 136-170 том 1). Зазначені обставини свідчать про її намір реалізувати своє право на отримання земельної ділянки у приватну власність, однак рішенням № РВ-2600071262016 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 18 березня 2016 року, Державним кадастровим реєстратором Відділу Держгеокадастру у Долинському районі Івано-Франківської області відмовлено ОСОБА_1 , у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, з підстав невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: земельна ділянка перетинається з ділянкою 2622086901:01:001:0115 площа співпадає на 30,4305 % розробник ПрП Золото Карпат земельна ділянка перетинається з ділянкою 2622086901:01:001:0109 - площа співпадає на 0,0746 % розробник ПрП Золото Карпат 2009. Рекомендовано виправити перетин (а. с. 9 том 1).
Також судами встановлено, що згідно договору купівлі-продажу від 25 червня 2001 року (а. с. 224 том 1) та копії витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 05 листопада 2004 року № 5332059 ОСОБА_2 на праві приватної власності належить домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 (а. с. 225 том 1).
Рішенням сесії Тростянецької сільської ради від 17 липня 2008 року
№ 194-17/2008р. вирішено передати у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,1305 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1
(а. с. 187 том 1).
Рішенням сесії Тростянецької сільської ради від 17 липня 2008 року
№ 195-17/2008р. вирішено передати у власність ОСОБА_2 земельні ділянки загальною площею 0,3661 га, а саме: ділянка пл. 0,0352 га для ведення особистого селянського господарства; ділянка пл. 0,3309 га для ведення особистого селянського господарства урочище Городи (а. с. 186 том 1).
Рішенням сесії Тростянецької сільської ради від 23 січня 2009 року
№ 229-20/2009р. внесено зміни у рішення сесії сільської ради від 17 липня
2008 року № 194-17/2008р. Про передачу у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та викладено у такій редакції: передати у власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,2225 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 (а. с. 185 том 1).
Рішенням сесії Тростянецької сільської ради від 23 січня 2009 року
№ 230-20/2009р. внесено зміни у рішення сесії сільської ради від 17 липня
2008 року № 195-17/2008р. Про передачу у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства та викладено у такій редакції: передати у власність гр. ОСОБА_2 земельні ділянки загальною площею 0,4331 га, а саме: ділянка №1 пл. 0,3881 га для ведення особистого селянського господарства; ділянка НОМЕР_1 пл. 0,0450 га для ведення особистого селянського господарства (а. с. 184 том 1).
З метою приватизації вищезазначених земельних ділянок на замовлення ОСОБА_2. ПрП Золото Карпат на підставі висновків-погоджень управління Держкомзему у Долинському районі, відділу містобудування та архітектури Долинської РДА, Івано-Франківської регіональної філії Центру ДЗК при Держкомземі України, виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 АДРЕСА_3
Також судами встановлено, що згідно акта встановлення меж земельної ділянки в натурі від 08 серпня 2009 року, комісією в присутності землекористувача і представників суміжних землекористувачів проведено встановлення меж земельної ділянки ОСОБА_2 та закріплено положення її на місцевості, а саме земельна ділянка: для будівництва та обслуговування жилого будинку та господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в
АДРЕСА_1 , загальною площею 0,2225 га від А до Б - землі гр. ОСОБА_10 ; від Б до В - землі Тростянецької сільської ради (дорога); від В до Г - землі Тростянецької сільської ради (АДРЕСА_1); від Г до А - територія Тростянецької ЗОШ І-ІІІ ступенів. Суміжними землекористувачами ніяких претензій при встановленні меж землекористування не заявлено.
Межові знаки, якими була закріплена земельна ділянка на місцевості спеціалістами земельного управління по обслуговуванню місцевих рад в кількості 11 шт. вказані представником в натурі і передані під нагляд на зберігання. Акт підписаний виконавцем робіт, спеціалістом по землевпорядкуванню, сільським головою, землекористувачем, представником управління Держкомзему у Долинському районі та суміжними землекористувачами (а. с. 214 том 1).
З Акту встановлення меж земельної ділянки в натурі від 08 серпня 2009 року вбачається, що комісією в присутності землекористувача і представників суміжних землекористувачів проведено встановлення меж земельної ділянки ОСОБА_2 та закріплено положення її на місцевості, а саме: земельна ділянка: для ведення особистого селянського господарства в с. Тростянець, урочище Городи , загальною площею 0,0450га від А до Б - землі Тростянецької сільської ради (чагарники); від Б до В - землі ОСОБА_11.; від В до Г - землі Тростянецької сільської ради (стежка); від Г до А - територія Тростянецької ЗОШ І-ІІІ ступенів. Суміжними землекористувачами ніяких претензій при встановленні меж землекористування не заявлено.
Межові знаки, якими була закріплена земельна ділянка на місцевості спеціалістами земельного управління по обслуговуванню місцевих рад в кількості 4 шт. вказані представником в натурі і передані під нагляд на зберігання. Акт підписаний виконавцем робіт, спеціалістом по землевпорядкуванню, сільським головою, землекористувачем, представником управління Держкомзему у Долинському районі та суміжними землекористувачами (а. с. 216 том 1).
Судами також встановлено, що згідно акта встановлення довгострокових межових знаків та передачі їх на збереження від 08 серпня 2009 року комісією було передано на збереження громадянину, фізичній чи юридичній особі на земельну ділянку (ділянки): діл. АДРЕСА_5 , для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) площею 0,2225 га; діл. АДРЕСА_6, для ведення особистого селянського господарства, площею 0,3881 га; діл. АДРЕСА_7, для ведення особистого селянського господарства, площею 0,0450 га межові знаки винесені в натурі (на місцевості) у вигляді дерев`яних кілків в кількості 26 штук (а. с. 217 том 1).
Згідно довідок виданих управлінням Держкомзему у Долинському районі від
30 грудня 2010 року № 1103 судами було встановлено, що земельній ділянці площею 0,0450 га для ведення особистого селянського господарства в с. Тростянець в урочищі Городи присвоєно індексно-кадастровий номер: 2622086901:01:001:0109 (а. с. 198 том 1); від 30 грудня 2010 року № 1105 земельній ділянці площею 0,2225 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) в АДРЕСА_3 , присвоєно індексно-кадастровий номер: 2622086901:01:001:0115 (а. с. 196 том 1).
Після виготовлення технічної документації на земельні ділянки ОСОБА_2 звернувся до кадастрового реєстратора про реєстрацію земельних ділянок в державному земельному кадастрі.
З копії витягу з Державного земельного кадастру № НВ-2600661432014 від
02 квітня 2014 року судами було встановлено, що 02 квітня 2014 року було проведено реєстрацію в державному земельному кадастрі права власності на земельну ділянку площею 0,0450 га, кадастровий номер 2622086901:01:001:0109. Місце розташування: Івано-Франківська область Долинський район
с. Тростянець, урочище Городи . Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення. Підставою для реєстрації даної земельної ділянки і права власності на неї здійснено на підставі Технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок (а. с. 47-49 том 1).
З копії витягу з Державного земельного кадастру № НВ-2600661432014 від
02 квітня 2014 року судами було встановлено, що 02 квітня 2014 року було проведено реєстрацію в державному земельному кадастрі права власності на земельну ділянку площею 0,2225 га, кадастровий номер 2622086901:01:001:0115. Місце розташування: АДРЕСА_8 . Категорія земель: землі житлової та громадської забудови для будівництва жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Підставою для реєстрації цієї земельної ділянки і права власності на неї здійснено на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (а. с. 53-55 том 1).
Отже судами було встановлено, що право власності на спірні земельні ділянки було зареєстровано за ОСОБА_2 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Івано-Франківської області про що свідчить копія свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 13 червня 2014 року
НОМЕР_2; копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності від 13 червня 2014 року № 22970985; копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності від 13 червня 2014 року № 22968826; копія свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 13 червня 2014 року № НОМЕР_3
(а. с. 38-41 том 1) та копія інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (а. с. 17-18 том 1).
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Згідно частини першої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Перевіривши доводи касаційної скарги та дослідивши матеріали справи, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до частини першої статті 3 ЦПК України, 2004 року, частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Частиною першою статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Отже, об`єктом захисту є порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес, саме вони є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту.
Звертаючись до суду, позивач за власним розсудом обирає спосіб захисту (стаття 16 ЦК України).
Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на порушника.
Відповідно до частини другої 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Аналогічні норми містяться у Земельному кодексі України.
У частині першій статті 12 ЗК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до пункту б частини першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Відповідно до частини першої другої статті 116 ЗК України громадяни набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (пункт в частина третя стаття 116 ЗК України).
У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара; для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.
З огляду на це, ОСОБА_2 , який є громадянином України, має право на набуття права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства та для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (частина перша стаття 122 ЗК України).
Отже, підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами України визначено у статті 118 ЗК України.
Аналіз наведених норм права у взаємозв`язку дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у користування громадян та визначено органи, уповноважені розглядати ці питання та підстави оскарження до суду рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування.
Таким чином суди обох інстанцій дійшли правильного висновку, що ОСОБА_2 , який є громадянином України та має право на отримання безоплатно у власність спірні земельні ділянки, розмір яких не перевищує передбачених статтею 121 ЗК України норм.
Відповідно до статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Згідно статтею 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав, визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів влади або органів місцевого самоврядування тощо.
Таким чином суди обох інстанцій, дійшли правильного висновку, що на момент оформлення ОСОБА_2 права власності на спірні земельні ділянки ним не було і не могло бути порушено прав позивача, оскільки він з заявами про отримання у власність цих земельних ділянок звернувся ще у липні 2008 року (рішеннями сільської ради від 23 січня 2009 року їх розмір було збільшено), а вона звернулася до органів місцевого самоврядування з заявою про отримання у власність земельної ділянки у травні 2010 року, тобто після відповідача.
Встановивши, що при передачі у власність ОСОБА_2 як громадянину України спірних земельних ділянок були дотримані вимоги чинного на той час законодавства, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позову за недоведеністю.
Доводи касаційної скарги про те, що позивач не підписувала ОСОБА_2 акт погодження межі земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,2225 га є необґрунтованими та не заслуговують на увагу, оскільки на той час позивач не була власником сусідньої земельної ділянки чи землекористувачем. Крім того, вказаний акт було погоджено її братом ОСОБА_5 , який на той час користувався сусідньою земельною ділянкою.
Також є необґрунтованими її доводи, що суди обох інстанцій залишили поза увагою її доводи щодо недійсності підпису її брата - ОСОБА_5 на акті погодження меж, оскільки нею не було надано до суду на підтвердження цих доводів жодних належних та допустимими доказів, а клопотання про призначення почеркознавчої експертизи вона не заявляла.
Крім того, доводи касаційної скарги позивача є аналогічними підставам позову та доводам апеляційної скарги та були предметом дослідження судами першої і апеляційної інстанцій та додаткового правового аналізу не потребують, оскільки при їх дослідженні та встановленні судами було дотримано норми матеріального і процесуального права.
Доводи касаційної скарги висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують, на законність судових рішень не впливають та зводяться до переоцінки доказів, що знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції згідно з вимогами статті 400 ЦПК України.
При вирішенні справи суди правильно визначили характер правовідносин між сторонами, правильно застосували закон, що їх регулює, повно і всебічно дослідили матеріали справи та надали належну правову оцінку доводам сторін і зібраним у справі доказам.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
Згідно з частиною третьою статті 401 ЦПК Українисуд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Враховуючи наведене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
Керуючись статтями 400, 401, 416, 419 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу ОСОБА_1 , подану представником ОСОБА_3 , залишити без задоволення.
Рішення Долинського районного суду Івано-Франківської області від 04 квітня 2017 року та ухвалу Апеляційного суду Івано-Франківської області від 21 червня 2017 року залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді: А. А. Калараш
С. Ю. Мартєв
В. М. Сімоненко
Суд | Касаційний цивільний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2019 |
Оприлюднено | 17.11.2019 |
Номер документу | 85679048 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Калараш Андрій Андрійович
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Фаловська Ірина Миколаївна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Фаловська Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні