УХВАЛА
18 листопада 2019 року
Київ
справа № 815/1882/18
адміністративне провадження № К/9901/30970/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Гімона М.М.,
суддів: Білоуса О.В., Гусака М.Б.,
перевіривши касаційну скаргу Головного управління ДФС в Одеській області на ухвалу П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019 про відмову у відкритті апеляційного провадження у справі № 815/1882/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬТА-СИСТЕМ до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень ,
ВСТАНОВИВ:
08.11.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління ДФС в Одеській області (далі - ГУ ДФС) на ухвалу П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019 про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ГУ ДФС на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.08.2018.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційним судом встановлено, що П`ятий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 18.10.2018 вперше подану апеляційну скаргу ГУ ДФС повернув скаржнику у зв`язку з тим, що вона була підписана особою, яка не підтвердила свої повноваження щодо підписання такої апеляційної скарги. У грудні 2018 року ГУ ДФС вдруге подало апеляційну скаргу, яку ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2018 залишено без руху, у зв`язку з несплатою судового збору. Ухвалою апеляційного суду від 03.01.2019 за клопотанням ГУ ДФС було продовжено строк для усунення недоліків, а в подальшому ухвалою від 28.02.2019 повернуто заявникові у зв`язку з не усуненням недоліків. У серпні 2019 ГУ ДФС втретє подало апеляційну скаргу. П`ятий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 12.08.2019 визнав неповажними причини пропуску строку на апеляційне оскарження, а апеляційну скаргу залишив без руху.
Апеляційний суд дійшов висновку, що своєчасне звернення до суду з вперше поданою апеляційною скаргою та повернення цієї скарги судом скаржнику не може бути поважною причиною пропуску строку на апеляційне оскарження та не впливає на перебіг даного строку. Крім того, звертаючись до суду з апеляційною скаргою втретє, ГУ ДФС так і не було сплачено судовий збір. У зв`язку з наведеним, суд запропонував скаржнику у десятиденний строк з моменту вручення цієї ухвали звернутись до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку на апеляційне оскарження судового рішення, обґрунтовану іншими доводами, надати оригінал документа про сплату судового збору у встановленому законом розмірі.
Як вбачається з оскаржуваної ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019 на виконання вимог ухвали суду апеляційної інстанції 29.08.2019 ГУ ДФС подало клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, яке обґрунтовано тим, що ГУ ДФС фінансується за рахунок бюджетних асигнувань, відповідне фінансування не надходить на рахунки, отже, це є поважною причиною пропуску процесуального строку, оскільки не залежить від самого органу, у зв`язку із чим просили поновити строк для подачі апеляційної скарги.
Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження суд виходив з того, що поважними визнаються обставини, які є об`єктивно непереборними та не залежать від волевиявлення сторони і пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення сторонами у справі процесуальних дій. Проте обставини, на які посилається відповідач є суб`єктивними та пов`язані з неналежною організацією роботи суб`єкта владних повноважень. Крім того, скаржником не усунуто й інші недоліки апеляційної скарги, а саме - не надано документ про сплату судового збору.
У касаційній скарзі відповідач зазначає, що не погоджується з такими висновками апеляційного суду, оскільки повідомлені ним підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження є поважними, а судом не враховано, що ГУ ДФС не має можливості сплатити судовий збір. Зазначає, що адміністративні суди мать забезпечити доступ до суду з неухильним дотриманням вимог Закону про судовий збір, у тому числі щодо відстрочення та розстрочення сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення від сплати. Наголошує, що усі дії вчиненні контролюючим органом, спрямовані на захист Державного бюджету України та недопущення безпідставних втрат.
Проте, колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків апеляційного суду, оскільки відповідно до пункту 4 частини першої статті 299 КАС України, суд відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
З огляду на наведене, колегія суддів вважає, що апеляційним судом прийнято правильне рішення про відмову у відкритті апеляційного провадження за скаргою відповідача, оскільки наведені скаржником підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження обґрунтовано визнано неповажними та на пропозицію суду апелянт не навів інших поважних підстав для цього.
Поряд суд касаційної інстанції зазначає, що відсутність у суб`єкта владних повноважень коштів для своєчасної сплати судового збору є суто суб`єктивною причиною, а негативні наслідки, які настали у зв`язку з такою причиною є певною мірою відповідальністю за неналежне виконання своїх процесуальних обов`язків, які для усіх учасників справи мають бути рівними. Відповідач, що діє від імені держави, як суб`єкт владних повноважень, не може та не повинен намагатись отримати вигоду від фінансових складнощів, які склались у нього на поточний день, шляхом уникнення або зволікання виконання ним своїх процесуальних обов`язків, в тому числі і щодо сплати судового збору.
Слід зазначити, що право на апеляційний та у визначених законом випадках касаційний перегляд судових рішень кореспондується з обов`язком дотримуватися процесуального законодавства щодо порядку, строків і умов реалізації цього права. Такі процесуальні обов`язки для всіх учасників судового процесу є однаковими, що забезпечує принцип рівності сторін.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 15 травня 2008 року "Надточій проти України" принцип рівності сторін - один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду - передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище у порівнянні з опонентом.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 333 КАС України, у справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), а також у випадку оскарження ухвали (крім ухвали, якою закінчено розгляд справи), суд може визнати касаційну скаргу необґрунтованою та відмовити у відкритті касаційного провадження, якщо правильне застосовування норми права є очевидним і не викликає розумних сумнівів щодо її застосування чи тлумачення.
З огляду на наведене та виходячи з того, що правильне застосовування апеляційним судом норм права є очевидним і не викликає розумних сумнівів щодо їх застосування чи тлумачення та доводи наведені у касаційній скарзі не спростовують наведеного, колегія суддів вважає, що у відкритті касаційного провадження за поданою касаційною скаргою слід відмовити.
На підставі вищенаведеного та керуючись статтями 133, 169, 295, 299, 333, 359 КАС України,
УХВАЛИВ:
Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДФС в Одеській області на ухвалу П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019 про відмову у відкритті апеляційного провадження у справі № 815/1882/18.
Копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження разом з касаційною скаргою та доданими до скарги матеріалами направити особі, яка подала касаційну скаргу.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
М.М. Гімон
О.В. Білоус
М.Б. Гусак ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2019 |
Оприлюднено | 20.11.2019 |
Номер документу | 85742675 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гімон М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні