Рішення
від 14.11.2019 по справі 440/1954/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1954/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Удовіченка С.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Сендецької В.О.,

представника позивача - Захарової О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області, голови Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання протиправними та скасування розпоряджень, -

В С Т А Н О В И В:

31.05.2019 ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі - Гребінківської РДА Полтавської області, відповідач-1), голови Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі - голови Гребінківської РДА Полтавської області, відповідач-2) про визнання протиправними та скасування розпоряджень, а саме просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 09.10.2017 № 258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради";

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258";

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 № 5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради";

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 01.03.2019 №5 "Про затвердження проекту землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб ТОВ "Оржицьке" за межами населених пунктів Наталівської сільської ради".

В обґрунтування позову позивач зазначив, що оскаржувані розпорядження порушують права та обов`язки жителів територіальної громади Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, зокрема ОСОБА_1 , оскільки не було проведено громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розробки проекту містобудівної документації, всі розпорядження були видані з порушенням передбаченої законом процедури як їх прийняття, так і опублікування (доведення до відома громадян), у порушення закону не було опубліковано детального плану території (враховуючи графічні зображення, текстові матеріали, експертизу детального плану), не було проведено громадські слухання щодо зміни виду використання земель та не надано обґрунтування доцільності виділення під будівництво птахокомплексу земельних ділянок загальною площею 242,9909 га, у зв`язку з чим громада була позбавлена можливості належним чином ознайомитися з указаними документами, підготувати відповідні пропозиції і зауваження та прийняти участь у громадських слуханнях. Крім того, за твердженням позивача, наслідком будівництва птахокомплексу на земельних ділянках не значно віддалених від населених пунктів та які були землями для сінокосіння та випасання худоби (пасовища), може призвести до забруднення ґрунтових вод (питна вода у населених пунктах сільської місцевості), повітря та самого ґрунту.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.06.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/1954/19; розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче судове засідання на 02.07.2019.

21.06.2019 до суду Гребінківською РДА Полтавської області подано відзив на позов в якому зазначено, що розпорядження від 09.10.2017 № 258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" та розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258" було оприлюднено на офіційному веб-сайті Гребінківської РДА. Також указано, що інформацію про прийняте розпорядження від 09.10.2017 № 258 з внесеними змінами опубліковано у випуску районної газети "Гребінчин край" № 46/8468 від 15.11.2018. За доводами Гребінківської РДА Полтавської області після розроблення детального плану та проведення громадських слухань було прийнято розпорядження № 5 від 14.01.2019 про затвердження плану території, тому як наслідок оскаржуване розпорядження № 258, що є актом індивідуальної дії, вичерпало свою дію. Крім того, Гребінківською РДА Полтавської області зазначено, що з метою забезпечення урахування інтересів громадськості при розробленні містобудівної документації у районній газеті "Гребінчин край" від 29.11.2018 № 48/8470 було розміщено оголошення щодо проведення громадського обговорення поданого на затвердження детального плану території та зазначено про можливість ознайомлення з матеріалами детального плану у приміщенні Наталівської сільської ради. Указано, що у період з 29.11.2018 по 09.01.2019 представники громадськості мали можливість ознайомитися з Детальним планом території у приміщенні сільської ради та надати свої пропозиції чи зауваження. Станом на 10.01.2019 письмові пропозиції та зауваження до детального плану території Полтавської області не надходили. Також зазначено, що позивач правом подати свої пропозиції чи зауваження не скористався. Крім того, указано, що доводи позивача стосовно того, що проект детального плану було частково розміщено нічим не підтверджені та безпідставні. Гребінківська РДА Полтавської області звертає увагу суду на те, що оскільки розпорядження про затвердження проекту землеустрою прийняте на виконання розпорядження № 5 від 14.01.2019 про затвердження проекту детального плану території, законність якого підтверджено рішенням суду у справі № 440/302/19, розроблення та затвердження відповідного проекту землеустрою відповідає вимогам законодавства. Також відповідач-1 зазначає, що позивачем не надано до суду доказів порушення його прав оскаржуваними рішеннями /т. 1 а.с. 173-186/.

У підготовчому засіданні 02.07.2019 оголошено перерву до 01.08.2019 для надання додаткових доказів.

02.07.2019 до суду позивачем надано відповідь на відзив в якій зазначено щодо необґрунтованості доводів відповідача-1 про відсутність порушеного права позивача, оскільки саме громада Наталівської сільської ради, жителем якої є позивач, приймає безпосередню участь у розробці проектів містобудівної документації на місцевому рівні шляхом участі у громадських слуханнях. Також указано, що Гребінківська РДА Полтавської області повинна була в обов`язковому порядку у двотижневий строк оприлюднити розпорядження "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" від 09.10.2017 № 258, як в засобах масової інформації, що поширюються на території Наталівської сільської ради, так і на своєму офіційному веб-сайті. За твердження позивача, відповідачем-1 у порушення закону взагалі не було оприлюднено розпорядження № 258 на своєму офіційному веб-сайті та оприлюднено лише 15.11.2018 в газеті "Гребінчин край", тобто більше ніж через рік після прийняття. Крім того, позивач стверджує, що в газеті "Гребінчин край" № 46/8468 від 15.11.2018 було оприлюднено не повний текст розпорядження № 258 та не оприлюднено прогнозовані правові, економічні та екологічні наслідки, що позбавило можливості жителів Наталівської територіальної громади вчасно ознайомитися з таким розпорядженням, можливими наслідками після будівництва птахокомплексу та в подальшому підготувати свої зауваження та пропозиції і прийняти участь у громадських слуханнях. Також указано, що розпорядження № 205 у порушення вимог постанови КМУ № 555 не було опубліковано у двотижневий строк з дня його прийняття в засобах масової інформації, що поширюються на території Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, що позбавило частину жителів Наталівської територіальної громади можливості вчасно ознайомитися з його змістом та прийняти участь у громадських слуханнях після оприлюднення вказаного розпорядження /т. 1 а.с. 203-210/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 27.08.2019.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.08.2019 провадження у справі зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №440/302/19.

23.10.2019 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника ОСОБА_1 адвоката Захарової О.О. про поновлення провадження у справі №440/1954/19.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.10.2019 поновлено провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 14.11.2019.

У судовому засіданні 14.11.2019 представник позивача позов підтримала та просила суд його задовольнити.

Відповідачі явку уповноважених представників у судове засіданні 14.11.2019 не забезпечили, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

18.07.2019 Гребінківською РДА Полтавської області подано клопотання про розгляд справи без участі представника /т. 1 а.с. 239/.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

З матеріалів справи вбачається, що 09.10.2017 головою Гребінківської РДА за наслідками розгляду клопотання ТОВ "Оржицьке" прийнято розпорядження №258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" /т. 1 а.с. 187/.

Вказаним розпорядженням вирішено:

1. Розробити детальний план території птахокомплексу по утриманню курей на 1000000 штук поголів`я птиці, загальною площею 242,9909 га, розташованого за межами населених пунктів Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, що складається з наступних земельних ділянок: 41,8036 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1013; 17,6347 га, кадастровий номер 5320883200:00:001:1062; 95,1819 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1014; 38,1004 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1022; 50,2703 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1012.

2. Визначити замовником та організатором розроблення містобудівної документації державну адміністрацію.

3. Платником розроблення містобудівної документації, зазначеної в п. 1 розпорядження визначити ТОВ "Оржицьке".

4. При розробці детального плану, зазначеного у п.1 розпорядження, врахувати положення Схеми планування Полтавської області.

5. Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації (Охріменко О.Ф.) спільно з ТОВ "Оржицьке" ( ОСОБА_2 В. ОСОБА_3 ):

5.1 залучити до розроблення детального плану території, зазначеного в п.1 розпорядження, суб`єкта господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має відповідний кваліфікаційний сертифікат.

5.2 забезпечити проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розробки проекту містобудівної документації на місцевому рівні відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555 "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розробки проектів містобудівної документації на місцевому рівні".

5.3 по завершенню розроблення містобудівної документації, зазначеної у п.1 розпорядження, подати її на розгляд Управлінню містобудування та архітектури Полтавської обласної державної адміністрації.

6. Контроль за виконання розпорядження покласти на заступника голови райдержадміністрації Князєва О.В.

Розпорядженням голови Гребінківської РДА від 13.11.2018 №205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 №258" /т. 1 а.с. 188/ за клопотанням ТОВ "Оржицьке" вирішено внести до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 №258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" такі зміни:

1) Виклавши пункт 1 у такій редакції: "1. Розробити детальний план території птахокомплексу по утриманню курей на 500000 штук поголів`я птиці, загальною площею 242,9909 га, розташованого за межами населених пунктів Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області".

2) Виклавши підпункт 5.3 пункту 5 у такій редакції:

"5.3 По завершенню розроблення містобудівної документації, зазначеної у п.1 розпорядження, подати її на затвердження Гребінківській районній державній адміністрації у встановленому законом порядку."

2. Контроль за виконанням вказаного розпорядження покладено на заступника голови райдержадміністрації Князєва О.В.

Розпорядження голови Гребінківської РДА від 13.11.2018 №205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 №258" оприлюднено на офіційному веб-сайті Гребінківської РДА /т. 1 а.с. 92/.

Також інформацію про прийняте розпорядження від 09.10.2017 №258 опубліковано у випуску районної газети "Гребінчин край" №46/8468 від 15.11.2018 /т. 1 а.с. 79-80, 198/.

На виконання розпорядження від 09.10.2017 №258, з урахуванням змін до нього, внесених розпорядженням від 13.11.2018 №205, розроблено детальний план території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради та подано його на затвердження до райдержадміністрації.

У випуску районної газети "Гребінчин край" №48/8470 від 29.11.2018 розміщено оголошення щодо проведення громадських слухань та обговорення поданого на затвердження детального плану території та зазначено про можливість ознайомлення з матеріалами детального плану у приміщенні Наталівської сільської ради /т. 1 а.с. 81-82/.

З метою забезпечення можливості ознайомлення громадськості з проектом детального плану території та надання зауважень і пропозицій на нього, останній було передано до Наталівської сільської ради.

За змістом листа виконавчого комітету Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області від 10.01.2019 №02-26/10 /т.1 а.с. 195/ детальний план території птахокомплексу по утриманню курей на 500000 штук поголів`я птиці, загальною площею 242,9909 га, розташованого за межами населених пунктів Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, розроблений на виконання розпорядження голови Гребінківської РДА від 09.10.2017 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", був розміщений у приміщенні сільської ради. У період з 29.11.2018 по 09.01.2019 представники громадськості мали можливість ознайомитися з детальним планом території у приміщенні сільської ради та надати свої пропозиції чи зауваження. 11.12.2018 проведено обговорення детального плану території з представниками територіальної громади. За період, передбачений чинним законодавством, письмові пропозиції та зауваження до детального плану території до Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області не надходили.

У результаті проведення наради у голови райдержадміністрації про завершення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення ТОВ "Оржицьке" проекту "Детального плану території птахокомплексу по утриманню курей на 500000 штук поголів`я птиці, загальною площею 242,9909 га, розташованого за межами населених пунктів Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області" вирішено відповідно до статті 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" рекомендувати до затвердження райдержадміністрацією розроблений проект детального плану та подати проект на розгляд архітектурно-містобудівної ради при Департаменті будівництва, містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Полтавської облдержадміністрації (протокол наради у голови Гребінківської РДА від 10.01.2019 /т. 1 а.с. 196-197/.

14.01.2019 головою Гребінківської РДА прийнято розпорядження №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" /т. 1 а.с. 189/.

Вказаним розпорядженням вирішено:

1. Затвердити детальний план території птахокомплексу по утриманню курей на 500000 штук поголів`я птиці, загальною площею 242,9909 га, розташованого за межами населених пунктів Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, що складається з наступних земельних ділянок: 41,8036 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1013; 17,6347 га, кадастровий номер 5320883200:00:001:1062; 95,1819 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1014; 38,1004 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1022; 50,2703 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1012.

2. Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства районної державної адміністрації (Охріменко О.Ф.):

прийняти на зберігання від головного розробника затверджені матеріали детального плану території;

врахувати матеріали затвердженого детального плану території при коригуванні схеми планування території району;

забезпечити зберігання та використання містобудівної документації відповідно до чинного законодавства.

3. Сектору з питань внутрішньої політики, взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи апарату райдержадміністрації (Федоренко Т.В.) забезпечити оприлюднення цього розпорядження в засобах масової інформації.

4. Контроль за виконанням розпорядження покласти на заступника голови райдержадміністрації ОСОБА_4 О.В.

У випуску районної газети "Гребінчин край" від 24.01.2019 опубліковано зазначене розпорядження /т. 1 а.с. 194/.

01.03.2019 головою Гребінківської РДА прийнято розпорядження №35 "Про затвердження проекту землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб ТОВ "Оржицьке" за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" /т. 1 а.с. 190/.

Вказаним розпорядженням:

1. Затверджено проект землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, внутрішньогосподарського будівництва об`єктів нерухомого майна ТОВ "Оржицьке" на земельні ділянки площею: 41,8036 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1013; 17,6347 га, кадастровий номер 5320883200:00:001:1062; 95,1819 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1014; 38,1004 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1022; 50,2703 га, кадастровий номер 5320883200:00:003:1012; загальною площею 242,9909 га, що знаходяться за межами населених пунктів Наталівської сільської ради.

2. Рекомендовано ТОВ "Оржицьке" здійснити заходи щодо внесення змін до Державного земельного кадастру згідно з чинним законодавством.

3. Контроль за виконанням зазначеного розпорядження покладено на першого заступника голови райдержадміністрації ОСОБА_5 .

Позивач, не погодившись з розпорядженнями голови Гребінківської РДА від 09.10.2017 № 258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258", від 01.03.2019 №35 "Про затвердження проекту землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб ТОВ "Оржицьке" за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 № 586-XIV голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.

Проекти нормативно-правових актів місцевих державних адміністрацій виносяться на громадське обговорення шляхом оприлюднення в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Акти місцевих державних адміністрацій індивідуальної дії, прийняті в межах їх повноважень, набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо самими актами не встановлено пізніший строк введення їх у дію. Ці акти доводяться до їх виконавців, а також обов`язково оприлюднюються, крім внутрішньоорганізаційних актів.

Нормативно-правові акти місцевих державних адміністрацій підлягають державній реєстрації у відповідних органах юстиції в установленому порядку і набирають чинності після реєстрації з моменту їх оприлюднення, якщо самими актами не встановлено пізніший строк введення їх у дію.

Визначені в цій статті акти місцевих державних адміністрацій підлягають обов`язковому оприлюдненню в порядку, установленому Законом України "Про доступ до публічної інформації".

Положеннями частини першої статті 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 № 2939-VI (надалі - Закон № 2939-VI) розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані: 1) оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; 2) систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні; 3) вести облік запитів на інформацію; 4) визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо; 5) мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації; 6) надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI /надалі - Закон № 3038-VI/ детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

Відповідно до частини другої статті 19 Закону № 3038-VI детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів.

Розроблення детального плану території за межами населених пунктів та внесення змін до нього здійснюються на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації.

Відповідно до частини четвертої статті 19 Закону № 3038-VI детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).

Відповідно до частин першої та другої статті 21 Закону № 3038-VI /у редакції, чинній на момент прийняття розпорядження від 09.10.2017 №258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради"/ громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.

Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється.

Положеннями частини третьої статті 21 Закону № 3038-VI визначено, що сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов`язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні (у разі її утворення); 4) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 5) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно до частин п`ятої та шостої статті 21 Закону № 3038-VI оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування.

Пропозиції громадськості мають бути обґрунтовані в межах відповідних законодавчих та нормативно-правових актів, будівельних норм, державних стандартів і правил та надаватися у строки, визначені для проведення процедури громадських слухань.

Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються.

Суд зазначає, що відповідно до Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку" від 20.03.2018 № 2354-VIII положення статті 21 Закону № 3038-VI викладено в наступній редакції:

"1. Громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.

2. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

При вирішенні відповідно до Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" питань відчуження для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадські слухання не проводяться.

3. Замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

4. Оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.

5. Пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні. Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.".

Порядком проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 (надалі - Порядок № 555) /у редакції, чинній на момент прийняття розпоряджень голови Гребінківської РДА Полтавської області від 09.10.2017 №258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" та від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258"/, визначено механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі - містобудівна документація).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 555 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

За приписами пунктів 9, 11 Порядку №555 відповідно до частини шостої статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил.

Пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк.

За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.

У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії (далі - комісія).

Зі змісту позову вбачається, що в обґрунтування протиправності розпоряджень голови Гребінківської РДА від 09.10.2017 № 258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" та від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258", позивач, зокрема зазначає, що останні не було оприлюднено у визначеному законом порядку /т. 1 а.с. 15/.

Відповідно до частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Так, у рішенні Полтавського окружного адміністративного суду від 12.04.2019 у справі № 440/302/19 /дата набрання рішенням законної сили - 18.09.2019/ за позовом Приватного підприємства "Телерадіокомпанія "Пирятин" до Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області, голови Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання протиправним та скасування розпорядження, судом встановлено, що текст розпорядження голови Гребінківської РДА від 09.10.2017 № 258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" був оприлюднений на офіційному веб-сайті Гребінківської РДА, а у випуску районної газети "Гребінчин край" №46/8468 від 15.11.2018 мало місце розміщення інформації про прийняте розпорядження від 09.10.2017 №258 та його зміст, а також про забезпечення проведення громадських слухань.

Крім того, матеріалами даної справи підтверджено оприлюднення на офіційному веб-сайті Гребінківської РДА розпорядження голови Гребінківської РДА від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258" /т. 1 а.с. 92/.

Також суд звертає увагу на те, що станом на момент прийняття розпоряджень головою Гребінківської РДА Полтавської області від 09.10.2017 № 258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" та від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258" відповідно до Порядку № 555 обов`язок оприлюднення прийнятих органами місцевого самоврядування рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації було покладено виключно на сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

З огляду на викладене, суд вважає доводи позивача щодо не оприлюднення розпоряджень необгрунтованими, та як наслідок дійшов висновку щодо правомірності розпоряджень голови Гребінківської РДА від 09.10.2017 № 258 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" та від 13.11.2018 № 205 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2017 № 258".

Надаючи оцінку вимогам позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 № 5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", суд зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що на виконання приписів Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку №555 оголошення про проведення громадського обговорення поданого на затвердження детального плану території птахокомплексу по утриманню курей на 500000 штук поголів`я птиці, загальною площею 242,9909 га, розташованого за межами населених пунктів Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, а також про можливість ознайомлення з матеріалами вказаного детального плану у приміщенні Наталівської сільської ради, було розміщене у районній газеті "Гребінчин край", випуск №48/8468 від 29.11.2018.

Також згідно з інформацією, що викладена у листі виконавчого комітету Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області від 10.01.2019 №02-26/10, детальний план території птахокомплексу по утриманню курей на 500000 штук поголів`я птиці, загальною площею 242,9909 га, розташованого за межами населених пунктів Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, розроблений на виконання розпорядження голови Гребінківської РДА від 09.10.2017 "Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", був розміщений у приміщенні сільської ради. У період з 29.11.2018 по 09.01.2019 представники громадськості мали можливість ознайомитися з детальним планом території у приміщенні сільської ради та надати свої пропозиції чи зауваження. 11.12.2018 проведено обговорення детального плану території з представниками територіальної громади. За період, передбачений чинним законодавством, письмові пропозиції та зауваження до детального плану території до Наталівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області не надходили.

Позивачем не надано до суду доказів часткового розміщення проекту детального плану території у приміщенні сільської ради.

Таким чином, з огляду на розміщення оголошення про проведення громадського обговорення поданого на затвердження детального плану в районній газеті, а також забезпечення можливості вільного ознайомлення із вказаним детальним планом у приміщенні Наталівської сільської ради в період з 29.11.2018 по 09.01.2019, тобто протягом більше тридцяти днів з часу подання детального плану на затвердження, суд вважає безпідставними доводи позивача щодо відсутності у громадськості можливості ознайомитися з детальним планом та надати свої зауваження та пропозиції до вказаного детального плану.

Отже, відповідачами не було допущено порушень приписів статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку №555 у частині оприлюднення детального плану та проведення його громадського обговорення.

Крім того, у рішенні Полтавського окружного адміністративного суду від 12.04.2019 у справі № 440/302/19, судом зазначено, що на виконання приписів вказаної норми, розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" з дотриманням 10-денного строку оприлюднення було розміщене на сайті Гребінківськї РДА за посиланням http://grebinka.adm-pl.gov.ua/sites/grebinka.adm-pl.gov.ua/files/5-2019_0.pdf та опубліковане в районній газеті "Гребінчин край" у випуску від 24.01.2019 №4/8475.

Так, на переконання суду у справі № 440/302/19, при прийнятті спірного розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" відповідачі діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством.

З урахуванням вище зазначеного, відсутні підстави для задоволення вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради".

Стосовно вимог позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 01.03.2019 №35 "Про затвердження проекту землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб ТОВ "Оржицьке" за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", суд зазначає наступне.

Так в обґрунтування необхідності визнання протиправними та скасування вказаного розпорядження позивач зазначає, що останнє підлягає скасуванню, оскільки прийнято на підставі розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради".

Положеннями частини третьої статті 19 Закону № 3038-VI /у редакції, чинній на момент прийняття розпорядження/ на підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід`ємною частиною детального плану території.

Суд зазначає, що відповідно до частин першої та другої статті 51 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 № 858-IV /у редакції, чинній на момент прийняття розпорядження/ проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб розробляються в межах кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту та за межами населеного пункту з метою формування земельних ділянок, на яких передбачається будівництво чи реконструкція об`єктів нерухомого майна.

Проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб розробляються на підставі рішення відповідної сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації.

Положеннями частини сьомої статті 186 Земельного кодексу України визначено, що проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб погоджуються у порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, та затверджуються: у разі якщо проект передбачає впорядкування для містобудівних потреб території, розташованої в межах населених пунктів, - відповідними сільськими, селищними, міськими радами; у разі якщо проект передбачає впорядкування для містобудівних потреб території, розташованої за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а у разі якщо районна державна адміністрація не утворена - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Суд звертає увагу на те, що розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради" було оприлюднене на сайті Гребінківської райдержадміністрації за посиланням: http://grebinka.adm-pl.gov.ua/sites/grebinka.adm-pl.gov.ua/files/35-2019.pdf.

З урахуванням висновків суду щодо правомірності розпорядження голови Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради", а також з огляду на наявність повноважень у відповідача-2 з прийняття зазначеного рішення, суд не вбачає підстав для задоволення вимог позивача стосовно визнання протиправним та скасування розпорядження Гребінківської РДА Полтавської області від 14.01.2019 №5 "Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів Наталівської сільської ради".

Інші доводи позивача не доводять протиправності оскаржуваних розпоряджень.

Крім того, звертаючись до суду із цим позовом ОСОБА_1 указує, що оскаржуваними розпорядженнями порушені права і обов`язки жителів територіальної Наталівської громади Гребінківського району Полтавської області, зокрема, ОСОБА_1 , оскільки не було проведено громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розробки проекту містобудівної документації, всі розпорядження були видані з порушенням визначеної законом процедури як їх прийняття, так і опублікування (доведення до відома громадян), у порушення закону не було опубліковано детального плану території (враховуючи графічні зображення, текстові матеріали, експертизу детального плану), не було проведено громадські слухання щодо зміни виду використання земель, у зв`язку з чим громада була позбавлена можливості належним чином ознайомитись з указаними документами, підготувати відповідні пропозиції і зауваження та прийняти участь у громадських слуханнях.

Згідно із частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений у цій статті.

У справі за конституційним поданням щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 4 Цивільного процесуального кодексу України (справа про охоронюваний законом інтерес) Конституційний Суд України в Рішенні від 01.12.2004 №18-рп/2004 дав визначення поняттю "охоронюваний законом інтерес", що вживається у частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу та інших законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" (інтерес у вузькому розумінні цього слова), означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Системний аналіз, який провів Конституційний Суд України, свідчить, що поняття "охоронюваний законом інтерес" у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" має один і той же зміст.

Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявник вважає начебто певні положення норм законодавства впливають на його правове становище.

Не поширюють свою дію ці положення й на правові ситуації, що вимагають інших юрисдикційних (можливо, позасудових) форм захисту від стверджувальних порушень прав чи інтересів.

Також Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої його прийнято, або прав, свобод та інтересів якої це рішення (індивідуальний акт) стосується. Якщо позивач не є учасником (суб`єктом) правовідносин, які виникли з прийняттям оскаржуваного рішення, яке є правовим актом ненормативного характеру, таке рішення, відповідно, не породжує для позивача й права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом (постанови Великої Палати Верховного Суду від 14.03.2018 у справі №9901/22/17, від 06.06.2018 у справі №800/489/17, від 06.02.2019 у справі №9901/815/18).

Відповідно до постанов Верховного Суду від 20.02.2019 №522/3665/17 судовому захисту підлягають порушені права, свободи та інтереси, належні безпосередньо заявникам, та таке порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення, що не дозволяє скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно лише тому, що заявники зважають начебто певні положення норм законодавства впливають на їх правове становище.

Водночас розглянувши доводи позивача, суд дійшов висновку, що позивач не зазначив належних обґрунтувань щодо порушення оскаржуваними розпорядженнями його прав, свобод та охоронюваних законом інтересів.

Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.

Враховуючи викладене, відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області (пров. О. Припутня, 1, м. Гребінка, Гребінківський район, Полтавська область, 37400, код ЄДРПОУ 04057391), голови Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області (пров. О. Припутня, 1, м. Гребінка, Гребінківський район, Полтавська область, 37400) про визнання протиправними та скасування розпоряджень відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України № 2147-VIII від 03 жовтня 2017 року).

Повний текст рішення складено 20.11.2019.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2019
Оприлюднено21.11.2019
Номер документу85769387
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1954/19

Рішення від 14.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Рішення від 14.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні