П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 листопада 2019 р.м.ОдесаСправа № 540/2622/18 Головуючий в 1 інстанції: Бездрабко О.І.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Крусяна А.В.,
Яковлєва О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 5 квітня 2019р. по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Ангор-Транс" до Головного управління Держпраці у Херсонській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И Л А:
У грудні 2018р. ПП "Ангор-Транс" звернулося в суд із позовом до ГУ Держпраці у Херсонській області, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову за №ХС2627/1497/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13.11.2018р. про накладення штрафу.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що 30.10.2018р. посадовими особами контролюючого органу здійснено інспекційне відвідування ПП "Ангор-Транс", за результатами якого 31.10.2018р. складено акт за №ХС2627/1497/АВ, припис за №ХС 2627/1497/АВ/П від 6.11.2018р., у відповідності до яких встановлено порушення ПП "Ангор-Транс" ч.3 ст.24 КЗпП України та постанови КМУ за №413, а саме: допуск працівників до роботи без укладення трудових договорів, оформлених наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу.
На підставі встановлених порушень, 13.11.2018р. ГУ Держпраці у Херсонській області прийнято постанову за №ХС2627/1497/АВ/П/ПТ/ПД-ФС, якою на ПП "Ангор-Тарнс" накладено штраф у розмірі 781 830грн..
Підприємство вважає вказану постанову протиправною та незаконною, у зв`язку із чим звернулось в суд із відповідним позовом.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 5 квітня 2019р. адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову про накладення штрафу за №ХС2627/1497/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13.11.2018р..
Стягнуто з ГУ Держпраці у Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ПП "Ангор-Транс" судовий збір у сумі 11 727,45грн..
В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.
Сторони були сповіщені по час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку, проте, представником ПП Ангор-Транс подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, інші сторони в судове засідання не прибули, про причини неявки не повідомили.
З урахуванням належного сповіщення сторін, судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї, перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, рішення суду без змін, з наступних підстав.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що Держпраця приймаючи оскаржувану постанову діяла не в межах та з порушенням чинних норм законодавства України, оскільки розглянула справу про накладення на підприємство штрафу без його участі та без належного повідомлення, а також судом встановлено відсутність будь-яких доказів, які б дійсно засвідчували використання підприємством найманої праці без належного оформлення трудових відносин.
Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 29.10.2018р., у відповідності до пп.3 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ за №295 від 26.04.2017р., на підставі рішення керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у пп.1, 2, 4-7 цього пункту, звернення ОСОБА_1 (вхідний №З-495/11-06 від 29.10.2018р.) та службової записки головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Казиміра М.М. від 29.10.2018р., ГУ Держпраці у Херсонській області прийнято наказ Про проведення інспекційних відвідувань за №1094, в частині оформлення трудових відносин ПП "Ангор-Транс".
На підставі вказаного наказу посадовими особами Держпраці видано направлення на проведення інспекційного відвідування ПП Ангор-Транс за №1460 від 29.10.2018р..
У період з 30.10.2018р. по 31.10.2018р. інспекторами праці Казиміром М.М., Венгер О.В., Щекою С.М. здійснено інспекційне відвідування ПП "Ангор-Транс" за адресою: м.Херсон, вул.49 Гвардійської Херсонської дивізії,47, кафе "Ангор", за результатами якого 31.10.2018р. складено акт за №ХС 2627/1497/АВ, у висновках якого встановлено порушення ПП Ангор-Транс вимог ч.3 ст.24 КЗпП України та постанови КМУ за №413, а саме: допущено працівників до роботи без укладення трудових договорів, оформлених наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення до органу Державної фіскальної служби про прийняття 7 осіб. З письмових пояснень директора ОСОБА_2 та працівників встановлено, що на підприємстві ПП "Ангор-Транс" (кафе "Ангор") роботи виконують: ОСОБА_3 - кухар (стажер); ОСОБА_4 - помічник кухаря (стажер); ОСОБА_5 - бармен (стажер); ОСОБА_6 - офіціант; ОСОБА_7 - офіціант (стажер); ОСОБА_8 - мангальщик (стажер); ОСОБА_9 - бухгалтер. Документів щодо офіційного працевлаштування зазначених осіб не надано.
Також, інспекторами праці Казиміром М.М., Венгер О.В., Щекою С.М. 6.11.2018р. складено припис про усунення виявлених порушень за №ХС 2627/1497/АВ/П, відповідно до якого надано строк для усунення порушень до 20.11.2018р..
У листопаді 2018р. першим заступником начальника ГУ Держпраці у Херсонській області Франкевич Т.І. прийнято рішення за №ХС 2627/1497/АВ щодо розгляду справи про накладення штрафу за результатами інспекційного відвідування ПП "Ангор-Транс", який призначено на 13.11.2018р. на 12:00год., та направлено повідомлення про розгляд справи про накладення штрафу за порушення законодавства про працю №01-08/1/2768.
На підставі встановлених порушень, 13.11.2018р. начальником ГУ Держпраці у Херсонській області Берлим В.В. прийнято постанову за №ХС 2627/1497/АВ/П/ПТ/ТД-ФС про накладення на ПП "Ангор-Транс" штрафу в розмірі 781 830грн..
Перевіряючи правомірність та законність дій та рішень Держпраці, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.
Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ст.259 КЗпП України встановлено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Приписами п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ за №96 від 11.02.2015р. (надалі - Положення №96) визначено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику, крім іншого, з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
За правилами пп.9 п.4 Положення №96, Держпраця у відповідності до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування.
У відповідності до пп.5 п.6 Положення №69, Держпраця для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.
Пунктом 7 Положення №96 визначено, що Держпраця здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Отже, в даному випадку ГУ Держпраці у Херсонській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці та має права на здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про працю.
Згідно абз.6, 7 ч.2 ст.265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у разі:
- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;
- вчинення дій, передбачених абзацом шостим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, - у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
Відповідно до ч.3 ст.265 КЗпП - штрафи, накладення яких передбачено ч.2 вказаної статті є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій.
Механізм накладення фінансових санкцій у вигляді штрафу визначений Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, що затверджений постановою КМУ №509 від 17.07.2013р. (надалі - Порядок).
Відповідно до п.2 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення штрафи накладаються Головою управління Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).
Штрафи можуть бути накладені на підставі:
- рішення суду про оформленім трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації;
- акта про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу;
- акта документальної виїзної перевірки ДФС, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю.
У відповідності до п.3 - 7 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу (надалі - справа).
Справа розглядається у п`ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд.
У разі надходження від суб`єкта господарювання або роботодавця, щодо якого порушено справу, обґрунтованого клопотання про відкладення її розгляду, строк розгляду справи може бути продовжений Головою Держпраці, його заступниками, але не більше ніж на 10 днів.
Про розгляд справи Держпраці та її територіальні органи письмово повідомляють суб`єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за п`ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в Держпраці чи її територіальному органі, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Справа розглядається за участю представника суб`єкта господарювання або роботодавця, щодо якого її порушено. Справу може бути розглянуто без участі такого представника у разі, коли його проінформовано відповідно до пункту 6 цього Порядку і від нього не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення її розгляд.
Як вбачається із матеріалів справи, що розгляд справи про накладення штрафу на ПП Ангор-Транс за порушення законодавства про працю було призначено у приміщені ГУ Держпраці об 12:00год. на 13.11.2018р., та в цей же день прийнято постанову про накладення штрафу на ПП Ангор-Транс
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, що ПП Ангор-Транс про розгляд справи про накладення на нього штрафу дізналось лише 20.11.2018р., що підтверджується повідомленням про вручення кореспонденції, а тому не мало можливості прибути для розгляду справи і надання пояснень щодо суті виявлених порушень.
Аналізуючи вищевказане, судова колегія вважає, що ГУ Держпраці у Херсонській області розглянуло справу відносно ПП "Ангор-Транс" без участі представника останнього та без своєчасного сповіщення (не пізніше ніж за п`ять днів до дати розгляду), що є порушенням вимог п.6 Порядку №509, та підставою для скасування постанови, складеної за результатом такого розгляду.
Окрім того, апеляційний суд звертає увагу на той факт, що Держпрацею під час розгляду справи про накладення штрафу за порушення законодавства про працю не встановлено та належними, достовірними і допустимими доказами не підтверджено факт використання ПП "Ангор-Транс" найманої праці без належного оформлення трудових відносин.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки оскаржувана постанова про накладення штрафу за №ХС2627/1497/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13.11.2018р. прийнята з порушенням встановленого порядку розгляду справи про накладення штрафу та права особи на участь у процесі прийняття рішення.
В доводах апеляційної скарги апелянт посилається на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.
За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалена з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для її скасування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.311,315,316,322,325 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Херсонській області - залишити без задоволення.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 5 квітня 2019р. - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2019 |
Оприлюднено | 21.11.2019 |
Номер документу | 85773021 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні