ПОСТАНОВА
Іменем України
21 листопада 2019 року
Київ
справа №501/3014/16-а
адміністративне провадження №К/9901/24037/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів - Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну каргу Чорноморського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області на постанову Іллічівського міського суду Одеської області від 28 березня 2017 року (суддя Максимович Г.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року (колегія суддів: Бойко А.В., Танасогло Т.М., Яковлєв О.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Чорноморського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
В грудні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Чорноморського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області, в якому просив суд: визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №48 від 04.11.2016 року про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах; зобов`язати відповідача зарахувати до пільгового стажу період роботи у ТОВ Україна 3 з 01.03.2002 року по 01.11.2003 року за спеціальністю тракториста-машиніста; зобов`язати УПФУ призначити пенсію за віком на пільгових умовах згідно п. в ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з 09.09.2016 року.
Постановою Іллічівського міського суду Одеської області від 28 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року, позов задоволено.
Не погодившись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що у не підтверджено пільговий стаж роботи у ТОВ Україна 3 з 01.03.2002 по 01.11.2003, оскільки, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, підприємство ліквідовано в 2013 році, у зв`язку з чим ним не могла бути видана пільгова довідка від 01.09.2016.
Відзив на касаційну скаргу не надходив
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 червня 2017 року відкрито касаційне провадження.
Справу передано до Верховного Суду.
У зв`язку з відсутністю клопотань про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами встановлено, що 09.09.2016 ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) звернувся до Чорноморського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. в ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .
До заяви позивачем надано трудову книжку колгоспника, пільгову довідку про стаж роботи трактористом від 01.09.2016р. №449, видану ТОВ Україна-2010 , пільгову довідку про стаж роботи трактористом від 01.09.2016р. №1, видану ТОВ Україна 3 , довідку про стаж роботи від 29.08.2016р. №236.
Рішенням №48 від 04.11.2016 року Чорноморське об`єднане управління Пенсійного фонду України Одеської області відмовило позивачу у призначені пенсії за віком на пільгових умовах, як трактористу - машиністу, безпосередньо зайнятому у виробництві сільськогосподарської продукції, з посиланням на відсутність у нього пільгового стажу роботи 20 років. Зокрема, зазначено, що загальний стаж роботи ОСОБА_1 становить 35 років, з яких стаж роботи машиністом-трактористом 19 років 6 місяців 29 днів. Не зараховано стаж роботи з 01.03.2002 по 01.11.2003 оскільки, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ Україна 3 ліквідовано в 2013 році, у зв`язку з чим ним не могла бути видана довідка від 01.09.2016.
Не погоджуючись з отриманою відмовою, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідач безпідставно відмовив позивачу в призначенні пільгової пенсії, оскільки надані ним документи підтверджували пільговий стаж роботи та право на призначення пенсії згідно з пунктом "в" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", оскільки записами трудової книжки та уточнюючими довідками підтверджується пільговий стаж позивача.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон №1058).
Згідно з п. 2 Прикінцевих положень Закону, в редакції діючій на час виникнення спірних правовідносин, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди:
1) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення".
Згідно з пунктом "в" частини першої статті 13 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
Відповідно до ст.62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
У пунктах 1 та 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 (далі - Порядок №637) зазначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.
Відповідно до п.3 Порядку за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження наявного трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які місять відомості про періоди роботи.
Згідно з пунктом 20 Порядку №637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Із записів в трудовій книжці позивача вбачається, що ОСОБА_1 у період з 01.03.2002 року по 01.11.2003 року працював механізатором у ТОВ Україна 3 .
Позивачем надано до Чорноморського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області довідку від 01.09.2016 № 1 видану ТОВ Україна 3 ОСОБА_1 на підтвердження того, що він працював з 01.03.2002 по 01.11.2003 трактористом-машиністом та був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві та зазначені періоди зараховуються до стажу роботи, що дає право на пільгове пенсійне забезпечення згідно з пунктом в ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .
Відповідно до службової записки від 14.09.2016 № 191/07 начальнику відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсії повідомлено, що провести перевірку довідки від 01.09.2016 № 1 немає можливості, оскільки ТОВ Україна 3 , код ЄДРПОУ 31765516, ліквідовано, дата зняття з обліку 18.05.2013 року.
Проте згідно довідки від 01.03.2017 року №Т-10 трудового архіву Овідіопольської районної ради документи з особового складу та відомості з нарахування заробітної плати підприємства ТОВ Україна 3 до трудового архіву на державне зберігання не передавались.
Відтак, первинні документи ТОВ Україна 3 залишилися за місцем знаходження товариства. Проте неналежне зберігання первинних документів не може позбавляти права на пенсійне забезпечення.
Разом з тим, пунктом 18 Порядку №637 передбачено, що за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.
Судами попередніх інстанцій на підставі дослідження записів трудової книжки та показів свідків підтверджено спірний період роботи в ТОВ Україна 3 на посаді механізатора, що відповідає трактористу.
Колегія суддів зазначає, що термін механізатор є загальновживаним й більш широким родовим поняттям професії тракториста, зайнятого у виробництві сільськогосподарської продукції.
Єдине найменування професії механізаторів сільського господарства „тракторист-машиніст" було запроваджено в 1961 році і охоплює такі професії: бульдозеристи, бульдозеристи-скреперисти, грейдеристи, комбайнери, машиністи дощувальних машин, машиністи льоноконоплезбиральних машин, машиністи скреперів, скреперисти, машиністи чаєзбиральних машин, машиністи екскаваторів, механіки-водії бавовнозбиральних машин, механіки-водії самохідних широкозахватних сінокосарок, механіки-комбайнери, трактористи, трактористи-бульдозеристи.
Трактористам-машиністам, які відпрацювали повний польовий період на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах, весь рік роботи зараховується до стажу, що дає право на пільгове пенсійне забезпечення, і в тому разі, якщо в між польовий або міжсезонний період вони виконували інші роботи на стаціонарних і причіпних установках та агрегатах, з ремонту сільськогосподарської техніки, на тваринницьких фермах тощо. Віднесення господарства до сільгосппідприємств, трактористи-машиністи яких мають право на пільгову пенсію, проводиться відповідно до класифікатора галузей народного господарства.
Відповідно до Загальносоюзного класифікатора професій робітників, посад службовців і тарифних розрядів 186016 , затвердженого постановою Державного комітету СРСР по стандартах від 27 серпня 1986 року №016, введеного в дію з 01 січня 1987 року та класифікатора професій ДК 003:2010 на зміну ДК 003:2005, затвердженого та введеного в дію наказом Держспоживстандарту України від 28 липня 2010 року №327, чинного на теперішній час, професії механізатор , підвозчик , будівельна бригада відсутні, а міститься професійна назва роботи тракторист - машиніст сільськогосподарського виробництва.
Отже, спірний період підлягає зарахуванню до стажу, який дає позивачу право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, у зв`язку з чим суд першої інстанції обґрунтовано визнав неправомірним рішення відповідача, та зобов`язав призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах згідно п в ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення , з огляду на наявність достатнього пільгового стажу роботи, необхідного для призначення цього виду пенсії.
Оцінюючи доводи касаційної скарги, колегія суддів зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судами першої та апеляційної інстанції під час розгляду та ухвалення оскаржуваних судових рішень, та їм була надана належна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не наведено.
Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Чорноморського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області залишити без задоволення.
Постанову Іллічівського міського суду Одеської області від 28 березня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року залишити в силі.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий (підпис) А.Ю. Бучик
Судді (підпис) Л.Л. Мороз
(підпис) А.І. Рибачук
Згідно з оригіналом
Помічник судді
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2019 |
Оприлюднено | 22.11.2019 |
Номер документу | 85804251 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні