Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
11 листопада 2019 р. № 520/7748/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Зоркіної Ю.В.
при секретарі судового засідання Пройдак С.М.
у присутності представника позивача Хачатрян Н.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області (вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ 39779919) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Растр-5" (вул. Корчагінців, буд. 1, кв. 173, Харків, 61171, код ЄДРПОУ 33288007) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
встановив:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ТОВ "Растр-5" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: заборонити виконання робіт на висоті, відсторонити від виконання обов`язків відповідальної особи майстра будівельно-монтажних робіт ОСОБА_1 , відсторонити від виконання робіт електрогазозварників ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та електрогазозварника ручного зварювання ОСОБА_6 , заборонити експлуатацію зварювального апарату Транс тиг 2200, зав № 19041129, 2008 року виготовлення, заборонити експлуатацію посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, а саме: балонів із стисненим, зрідженим газами, заборонити експлуатацію Талі ручної зав. № 372, 2007 р. виготовлення та Талі ручної зав. № 33972, 2007 р. виготовлення.
Ухвалою суду від 08.08.2019 цю позовну заяву залишено без руху. Надано позивачеві термін для усунення недоліків позовної заяви. 20.08.2019 позивач усунув недоліки, вказані в ухвалі про залишення позову без руху та 22.08.2019 у справі відкрито провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що зі сторони відповідача існують не усунуті порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що підтверджується матеріалами перевірки, які створюють загрозу життю працівників підприємства.
30.10.2019 позивачем подано заяву про зменшення позовних вимог , внаслідок часткового усунення підприємством встановлених під час проведення перевірки порушень та відповідно просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ТОВ "Растр-5" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити виконання робіт на висоті, відсторонити від виконання робіт електрогазозварників ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та електрогазозварника ручного зварювання ОСОБА_6 , заборонити експлуатацію посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, а саме: балонів із стисненим, зрідженим газами, заборонити експлуатацію Талі ручної зав. № 372, 2007 р. виготовлення та Талі ручної зав. № 33972, 2007 р. виготовлення.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.
Відповідач в судове засідання свого уповноваженого представника не направив, про розгляд справи повідомлений належним чином, внаслідок чого, враховуючи положення ст.205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути праву за його відсутності.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.
Фахівцями ГУ Держпраці у Харківській області на підставі наказу № 786 від 25.04.2019, направлення на перевірку № 03.02-03/1411 від 25.04.2019 у період з 02.05.2019 по 07.05.2019 проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Растр-5" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
Результати перевірки оформлені актом № 19-03.02-5214/0442 від 07.05.2019, яким встановлено порушення відповідачем нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За результатами проведеної перевірки винесено приписи № 19-03.02-5214/0442-1594/5214 та № 19-03.02-5214/0442-1595/5214 від 07.05.2019, якими встановлено строк для усунення виявлених порушень підприємством.
У зв`язку з тим, що на час розгляду справи залишилися не усунуті порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.
По суті позовних вимог суд зазначає наступне.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 № 96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи (пункт 3 Положення).
Наказом Держпраці України від 03.08.2018 № 84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області (далі - Управління Держпраці), згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що під час проведення перевірки встановлено порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, в тому числі: робітники підприємства, які залучаються для проведення робіт на висоті не пройшли спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно- правових актів з охорони праці у встановленому порядку ( Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті ), що є порушенням п. 1.3. НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті ; на підприємстві відсутній затверджений наказом перелік роби на висоті, які виконуються за нарядами-допусками, шо с порушенням вимог п. 1.6. НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті ; на підприємстві відсутній Журнал обліку робіт, що виконуються за нарядами і розпорядженнями (додаток 3 до НПАОП 0.00-1.15-07 Правий охорони праці під час виконання робіт на висоті ), в якому повинні реєструватися наряди і розпорядження на виконання підготовки робочих місць та на безпосереднє виконання робіт на висоті, шо є порушенням вимоги. 1.7.6. НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт па висоті ; електрогазозварники ОСОБА_2 .. ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ОСОБА_5 , та електрогазозварник ручного зварювання ОСОБА_6 , не пройшли спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці у встановленому порядку ( Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями НПАОП 0.00-1.71- 13; електрогазозварювальиики підприємстві ОСОБА_2 .. ОСОБА_3 ОСОБА_4 ОСОБА_5 , ОСОБА_7 не проходили спеціальне навчання та перевірку знань Правил охорони праці під час зварювання металів - не надані до перевірки відповідні посвідчення, що є порушенням: п.2.2 розділу 11 НПАОП 28.52-1.31-13 Правила охорони праці під час зварювання металів ; п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці; 1 рукав для зварювання (зварювальний апарат Транс Тиг 2200. зав №19041129, 2008 року виготовлення) не пройшов 1 раз на 3 місяці гідравлічне випробування на міцність тиском, шо становить 1,25 робочого тиску, що є порушенням розділу глава 2. н. 2.47. НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями ; на час відсутності працівника, відповідального за справний стан та безпечну експлуатацію о ладнання під тиском (відпустка, відрядження, хвороба), виконання його обов`язків не покладено на іншого відповідального працівника відповідний наказом по підприємству який пройшов навчання та перевірку знань з охорони праці у встановленому порядку, шо е порушенням п. 2 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском; відсутня інструкція з режиму роботи і безпечного обслуговування посудини, що працює під тиском, - що є порушенням п.6 глави 1 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском ; обладнання не споряджене суб`єктом господарювання обліковим номером, що є порушенням п.1 глави 1 розділу VI НПАОП 0.001.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; не здійснено пуск обладнання в роботу після їх обліку, що є порушенням п. 1 глави 2 розділу VI НПАОП 0.001.80 18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; відсутній графік (план роботи) працівника, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання, затверджений суб`єкт господарювання, що є порушенням п. 2 глави розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальні кранів, підіймальних пристроїв і відповідно обладнання ; допуск до роботи машиністів кранів (працівників, які керують вантажопідіймальними кранами з підлоги), стропальників не оформлено наказом (розпорядженням) суб`єкта господарювання, що є порушенням п. 11 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1-80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; до керування вантажопідіймальним кранами, що керуються з підлоги допускаються працівники, які не пройшли професійну підготовку, та не мають професії машиніста крана (на підприємстві відсутні працівники що мають професією машиніста крана), що є порушенням п. 8 глави 5 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів. підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; відповідальною особою, яка здійснює відомчий нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання не здійснено пуск обладнання у роботу (рішення про можливість їх експлуатації не засвідчено відповідним записом в журналі нагляду (паспорті) обладнання вантажопідіймальних кранів: - таль ручна зав. №372, 2007 року виготовлення; таль ручна зав №33972. 2007 року виготовлення; після проведеного періодичного технічного огляду що є порушенням п. 2. п. 12 глави 2 розділу VI НПАОП 0.00- 1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання тощо.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем вчинено низку заходів з метою усунення виявлених під час перевірки порушень, про що повідомлено відповідача (а.с.57-134)
Поряд з цим, суд звертає увагу на те, що не усунутими залишилися не усунуті порушення , які створюють загрозу життю людей , в тому числі:
робітники підприємства, які залучаються для проведення робіт на висоті не пройшли спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці в установленому порядку. Наданий на виконання вимог припису протокол засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 07.10.2019 № 14 судом не приймається у якості належного доказу усунення порушення, оскільки, з вказаного документу не вбачається, що особи, які входять до складу комісії пройшли відповідне навчання та перевірку знань з відповідних нормативно-правових актів та можуть проводити навчання безпосередньо на підприємстві у відповідності до вимог п.4.1, 4.3., 4.4 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05);
електрогазозварники та електрогазозварник ручного зварювання не пройшли навчання і перевірку знань правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями НПАОП 0.00.-1.71.-13, Правил охорони праці під час зварювання металів НПАОП 28.52.-1.31-163;
відповідачем не надано наказу про призначення працівника відповідного за справний стан та безпечну експлуатацію обладнання під тиском на час відсутності відповідального працівника, що є порушенням п.1,2 гл.І р.VII НПАОП 0.00.-1.81-18;
до керування вантаджопідіймальними кранами, що керуються з підлоги допускаються працівники, які не пройшли професійну підготовку та не мають професії машиніста крана, що є порушенням п.8 гл.5 р. VI НПАОП 0.00-1.80-18;
відповідальною особою, яка здійснює відомчий нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання не здійснено пуск обладнання у роботу : талі ручної зав. № 372, 2007 року випуску та талі ручної зав.№ 33972, 2007 року виготовлення після проведення періодичного технічного огляду , що є порушенням п.2, п.12 гл.2 р. VI НПАОП 0.00-1.80-18. Надані акти списання основних фондів від 28.09.02019 судом в якості належного доказу усунення порушення не приймаються, оскільки відповідно до п.22 гл.1 р.ІІІ Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання НПАОП 0.00-1.80-18 монтаж і демонтаж має виконуватися згідно з вимогами проекту робіт на монтаж (демонтаж), розробленого з урахуванням документації на встановлення обладнання і експлуатаційних документів
З огляду на вищевикладене суд приходить до висновку, що відповідач, виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки з порушенням встановлених правил, створив небезпечні умови, а тому виявлені порушення законодавства про охорону праці спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей, доказів протилежного відповідач до суду не надав.
За приписами ст.3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється, зокрема, за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
З огляду на наявність в матеріалах справи доказів, які свідчать про те, що відповідачем в повному обсязі не усунуті порушення вимог законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зафіксовані у акті перевірки, суд приходить до висновку, що наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю "Растр-5" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління Держпраці у Харківській області підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242- 246, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ТОВ "Растр-5" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити виконання робіт на висоті, відсторонити від виконання робіт електрогазозварників ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та електрогазозварника ручного зварювання ОСОБА_6 , заборонити експлуатацію посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, а саме: балонів із стисненим, зрідженим газами, заборонити експлуатацію Талі ручної зав. № 372, 2007 р. виготовлення та Талі ручної зав. № 33972, 2007 р. виготовлення.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
У повному обсязі рішення виготовлено 21.11.2019
Суддя Зоркіна Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2019 |
Оприлюднено | 23.11.2019 |
Номер документу | 85816349 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зоркіна Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні