КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2019 року м. Кропивницький Справа № 340/1489/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу за позовною заявою Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області до Приватного підприємства "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до приватного підприємства "Кіровоградський киснево-роздавальний центр", у вигляді заборони експлуатації будівель киснево-роздавальної станції та гаражних боксів, що розташовані за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Олега Паршутіна, 28-а, шляхом заборони їх використання (експлуатації) приватним підприємством "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" та опечатування (опломбування) вхідних дверей, воріт до вказаних будівель.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що у ході проведеної планової перевірки будівель та споруд приватного підприємства "Кіровоградський киснево-роздавальний центр", що розташовані за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Олега Паршутіна, 28-а, виявлено порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, про що складено акт №616 від 03.06.2019 року. У зв`язку з виникненням такої загрози, з метою недопущення заподіяння шкоди життю чи здоров`ю людей, позивач на підставі цього акту просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача згідно ст.70 Кодексу цивільного захисту України.
Ухвалою судді від 18.06.2019 року відкрито провадження у справі за вказаним позовом та прийнято рішення здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін , судове засідання призначено на 16.07.2019 (а.с.1).
У судовому засіданні 16.07.2019 розгляд справи відкладено до 01.08.2019 у зв`язку з неявкою відповідача (а.с.40).
01.08.2019 учасники справи у судове засідання не з`явилися, розгляд справи відкладено до 20.08.2019 (а.с.47)
Ухвалою суду від 21.08.2019 року на підставі пункту 4 частини 1 статті 236 КАС України зупинено провадження у справі до 22.11.2019 року (а.с.59).
Ухвалою від 22.11.2019 року поновлено провадження по справі (а.с.67).
У судове засідання 22.11.2019 року учасники справи не прибули, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином (а.с.62, 63).
Представником позивача подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с.64).
Відповідач правом подати до суду відзив на позовну заяву не скористався, та будь-яких заперечень проти позову не надано.
Враховуючи те, що представник позивача в судове засідання не з`явився, подавши клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, а також неявку представника відповідача в судове засідання, який про розгляд справи був повідомлений належним чином, суд, з урахуванням приписів ч.9 ст.205 КАС України, визнав за можливе здійснити розгляд справи у порядку письмового провадження.
Дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.
Наказом начальника Кропивницького міськрайонного відділу УДСНС України у Кіровоградській області №18 від 20.03.2019 року призначено проведення планової перевірки додержання законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на об`єкті - ПП "Кіровоградський киснево-роздавальний центр", що розташований за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. О. Паршутіна, 28-А, у період з 21.05.2019 року по 03.06.2019 року (а.с.13)
Власником цього об`єкту за нотаріально посвідченим договором купівлі-продажу від 18.12.2008 року є ПП "Кіровоградський киснево-роздавальний центр", що підтверджується витягом з реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с.12).
Повідомлення про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) вручено директору ПП "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" 10.05.2019 року - ОСОБА_1 (а.с.15).
Посадовими особами УДСНС України у Кіровоградській області на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №626 від 21.05.2019 у період з 21.05.2019 року по 03.06.2019 року проведено перевірку території, будівель ПП "Кіровоградський киснево-роздавальний центр", за результатами чого складено акт планового заходу державного нагляду щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №616 (а.с.14, 16-24).
В акті зафіксовані порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки:
1) приміщення виробничих цехів, складських та адміністративних приміщень не обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (п. 1.2 розділу V НАПБ А.01.001-2014; пункти 14.2, 4.1 таблиці А.1 додатку А та п.7.1.2 таблиці А.2 додатку А ДБН В.2.5-56:2014);
2) приміщення будівлі не обладнано системою оповіщення людей про пожежу І типу (пункти 1.1, 1.2 розділу V НАПБ А.01.001-2014; пункти 19, 20 таблиці Б. 1 додатку Б ДБН В 2.5-56:2014);
3) приміщення виробничого цеху по заправці балонів не відокремлено від адміністративних та складських приміщень протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (пункт 2.3 розділу З ППБУ, пункти" 6.2, 6.3, 6.4, 6.17 таблиці З ДБН В. 1.1-7-2016);
4) приміщення гаражних боксів не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (п. 1.2 розділу VI НАПБ А.01.001-2014; п. 12.1.1 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014);
5) приміщення гаражних боксів не укомплектовано вогнегасниками відповідно до Типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 №25 (пункти 3.6, 3.8, 3.9 розділу V НАПБ А.01.001-2014);
6) не проведено заміри опору ізоляції в приміщеннях підприємства та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (пункт 1.20 розділу IV НАПБ А.01.001-2014);
7) пожежний щит на території підприємства не доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння згідно з нормами належності (п. 3.11 розділу V НАПБ А.01.001-2014);
8) посадовими особами не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (п. 16 розділу II НАПБ А.01.001-2014);
9) на підприємстві не розміщено інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту (стаття 40 КЦЗУ, пункт 13 Порядку здійснення навчання населення).
Примірник акту перевірки №616 від 03.06.2019 року вручений 03.06.2019 року директору ПП "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" (а.с.24). Зауважень або заперечення на акт від нього не надходило.
У зв`язку з наявністю порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей та які зафіксовані в акті перевірки №616 від 03.06.2019 року, позивач як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій 13.06.2019 року звернувся до суду з цим позовом про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), які можуть бути застосовані виключно за рішенням суду.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до абзацу 2 статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтею 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Частинами 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Відповідно до ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, відповідно до якого Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п.7 цього Положення).
Судом встановлено, що станом на 22.11.2019 року залишаються не усунутими порушення, вказані в акті перевірки №616 від 03.06.2019 року. Відповідачем, доказів усунення
виявлених під час перевірки порушень вимог пожежної безпеки не надано.
Між тим, вказані порушення пов`язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі або надзвичайної ситуації техногенного характеру.
Відповідно до статті 51 Кодексу цивільного захисту України діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.
Статтею 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно з ч.ч.1, 3 ст.246 Господарського кодексу України здійснення будь-якої господарської діяльності, що загрожує життю і здоров`ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється. Підстави і порядок обмеження та зупинення діяльності суб`єктів господарювання, а також повноваження уповноважених органів приймати відповідні рішення встановлюються законом.
Відповідно до ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України).
Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Суд погоджується з доводами позивача, що експлуатація будівель киснево-роздавальної станції та гаражних боксів ПП "Кіровоградський киснево-роздавальний центр", що розташовані за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Олега Паршутіна, 28-а, із порушеннями законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей. Відповідачем ці порушення не усунуті.
Суд зазначає, що за своєю правовою природою обмеження або зупинення діяльності суб`єкта господарювання є видом господарських санкцій (адміністративно-господарськими санкціями), які є правовим засобом відповідальності у сфері господарювання. (ст.ст. 216, 217, 238, 239, 246 Господарського кодексу України).
Частинами 1, 2 статті 216 Господарського кодексу України встановлено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.
Відповідно до статті 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Згідно з частиною 1 статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Частиною 2 статті 218 Господарського кодексу України встановлено, що учасник господарських відносин відповідає за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
У ході розгляду справи доведено, що відповідач здійснював господарську діяльність з порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Судом раніше зазначалось, про надання сторонам додаткового часу для примирення, шляхом усунення порушень вимог пожежної безпеки. Доказів усунення у повному обсязі виявлених порушень, зазначених в акті перевірки, відповідачем не надано.
Отже до відповідача повинні бути застосовані заходи реагування, спрямовані на припинення правопорушення та ліквідацію його наслідків, у вигляді зупинення роботи (експлуатації) вказаних об`єктів.
Враховуючи наведене, позов УДСНС у Кіровоградській області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ПП "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" слід задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Такі судові витрати позивачем у даній справі не понесені.
Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області ( 25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1, ЄДРПОУ 38613719) до Приватного підприємства "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" ( 25014, м. Кропивницький, вул. Олега Паршутіна, 28-а, ЄДРПОУ: 32615595 ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до приватного підприємства "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" у вигляді заборони експлуатації будівель киснево-роздавальної станції та гаражних боксів, що розташовані за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Олега Паршутіна, 28-а, шляхом заборони їх використання (експлуатації) приватним підприємством "Кіровоградський киснево-роздавальний центр" до повного усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, опечатування (опломбування) вхідних дверей, воріт до вказаних будівель.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено протягом тридцяти днів до Третього апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Т.М. Кармазина
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2019 |
Оприлюднено | 26.11.2019 |
Номер документу | 85854886 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Т.М. Кармазина
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні