Постанова
від 25.11.2019 по справі 910/2770/19
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" листопада 2019 р. Справа№ 910/2770/19

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Жук Г.А.

суддів: Мальченко А.О.

Дикунської С.Я.

при секретарі судового засідання Костяк В.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу б/н від 31.07.2019 (вх. №09.1-04.1/6127/19 від 07.08.2019) Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві на рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019

у справі №910/2770/19 (суддя Бойко Р.В.)

за позовом Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві

до Київської міської ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача:

1. Комунальне підприємство "Київжитлоспецексплуатація"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

2. Голосіївський районний суд міста Києва

3. Деснянський районний суд міста Києва

4. Оболонський районний суд міста Києва

5. Печерський районний суд міста Києва

6. Подільський районний суд міста Києва

7. Солом`янський районний суд міста Києва

8. Шевченківський районний суд міста Києва

про часткове визнання недійсним рішення Київської міської ради від 23.02.2017 № 946/1950

за участю представників учасників справи:

від позивача:Москалюк Є.В., довіреність № 6-3/19 від 03.01.2019

від відповідача: Ваховська І.Б.-довіреність № 225-КМГ-6726 від 18.11.2019

від третьої особи-1 не з`явились

від третьої особи-2 не з`явились

від третьої особи-3 не з`явились

від третьої особи-4 не з`явились

від третьої особи-5 не з`явились

від третьої особи-6 не з`явились

від третьої особи-7 не з`явились

від третьої особи-8 не з`явились

ВСТАНОВИВ:

Територіальне управління Державної судової адміністрації України в місті Києві звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради про визнання незаконним та скасування п.п. 1, 2, 3 рішення Київської міської ради від 23.02.2017 №946/1950 "Про повернення приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва із сфери управління державних установ і організацій" в частині:

1) визнання такими, що втратили чинність:

- рішення Київської міської ради від 29.12.2011 №1036/7272 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва та внесення змін до рішень Київської міської ради";

- рішення Київської міської ради від 22.09.2011 №44/6260 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилого приміщення у будинку комунальної власності та нежилого будинку комунальної власності";

- рішення Київської міської ради від 13.11.2013 №497/9985 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих будинків та приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва";

2) встановлення, що приміщення за адресами:

вул. Дегтярівська, 31 , літ. А, площею 5 908,5 кв.м.,

вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.,

просп. Маяковського, 5-в , літ. В, площею 626,7 кв.м.,

вул. Полковника Потєхіна, 3-а , площею 206,60 кв.м., нежилий будинок

вул. Гайцана Миколи, 4 , літ. А, площею 957,9 кв.м., нежилий будинок

вул. Смирнова-Ласточкіна, 10 , літ. Б, площею 1 466,6 кв.м., нежиле приміщення

вул. Волоська, 6/14-б , площею 349,70 кв.м.,

вул. Маршала Тимошенка, 2-Е , площею 2 241,0 кв.м. та які перебували у сфері управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві, підлягають передачі в оренду;

3) закріплення за Комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація" на праві господарського відання нерухомого майна, що знаходиться за адресами: вул. Дегтярівська, 31 , літ. А, площею 5 908,5 кв.м.,

вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.,

просп. Маяковського, 5-в , літ. В, площею 626,7 кв.м.,

вул. Полковника Потєхіна, 3-а , площею 206,60 кв.м., нежилий будинок

вул. Гайцана Миколи, 4 , літ. А, площею 957,9 кв.м., нежилий будинок

вул. Смирнова-Ласточкіна, 10 , літ. Б, площею 1 466,6 кв.м., нежиле приміщення

вул. Волоська, 6/14-б , площею 349,70 кв.м.,

вул. Маршала Тимошенка, 2-Е , площею 2 241,0 кв.м..

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що спірні приміщення були ним правомірно одержані від відповідача в оперативне управління та на даний час в них розташовуються Деснянський районний суд міста Києва, Оболонський районний суд міста Києва, Печерський районний суд міста Києва, Шевченківський районний суд міста Києва, Голосіївський районний суд міста Києва, Солом`янський районний суд міста Києва, Подільський районний суд міста Києва.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.03.2019 залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Комунальне підприємство "Київжитлоспецексплуатація", Деснянський районний суд міста Києва, Оболонський районний суд міста Києва, Печерський районний суд міста Києва, Шевченківський районний суд міста Києва, Голосіївський районний суд міста Києва, Солом`янський районний суд міста Києва, Подільський районний суд міста Києва.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у задоволенні позовних вимог Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві відмовлено у повному обсязі.

Місцевий господарський суд відмовляючи у позові зазначив, що Київська міська рада, яка від імені та в інтересах територіальної громади міста Києва, відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , здійснює правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, має право самостійно вирішувати питання щодо передачі об`єктів права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, зокрема передавати їх в оренду.

Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач - Територіальне управління Державної судової адміністрації України в місті Києві, 31.07.2019 подав апеляційну скаргу б/н від 31.07.2019 (вх. №09.1-04.1/6127/19 від 07.08.2019), просить рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі №910/2770/19 скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Апелянт вважає рішення суду незаконним, необґрунтованим, прийнятим за неправильним застосуванням норм матеріального права. Стверджує, що висновки суду не відповідають обставинам справи, оскільки Рішеннями Київської міської ради від 22.09.2011 №44/6260, від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 № 1036/7272, від 13.11.2013 №497/9985 позивачу передано приміщення комунальної власності для розміщення судів міста Києва на праві оперативного управління і чинним законодавством України передбачено виключні випадки вилучення майна із оперативного управління, але таки випадки не мають місця.

Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.08.2019 апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді Жук Г.А., суддів Мартюк А.І., Дідиченко М.А.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 12.08.2019 апеляційну скаргу б/н від 31.07.2019 (вх. №09.1-04.1/6127/19 від 07.08.2019) Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві на рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі №910/2770/19 залишено без руху на підставі ст.ст. 174, 260 ГПК України у зв`язку з відсутністю належних доказів сплати судового збору у розмірі 2 881,50 грн. Для усунення встановлених при поданні апеляційної скарги недоліків апелянту встановлено строк протягом 10 (десять) днів з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху.

Ухвалу Північного апеляційного господарського суду від 13.08.2019 скаржник отримав 16.08.2019.

20.08.2019, з урахуванням встановленого судом процесуального строку, скаржник подав заяву про усунення недоліків апеляційної скарги, надав належним чином засвідчені докази сплати судового збору у розмірі 2881,50 грн (квитанція №1947 від 29.07.2019).

Згідно Витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.08.2019, у зв`язку з перебуванням судді Дідиченко М.А. у відпустці, апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді Жук Г.А., суддів Мальченко А.О., Мартюк А.І.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 30.08.2019 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою б/н від 31.07.2019 (вх. №09.1-04.1/6127/19 від 07.08.2019) Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві на рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі №910/2770/19, розгляд справи призначено на 23.09.2019. Відповідачу і третім особам встановлено процесуальний строк на подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв та клопотань - протягом 10 днів з моменту отримання ухвали про відкриття апеляційного провадження, але не пізніше 16.09.2019.

16.09.2019 від Комунального підприємства "Київжитлоспецексплуатація" надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому третя особа висловила правову позицію у справі, вважає що оскаржуване рішення відповідає матеріалам справи та вимогам чинного законодавства, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення місцевого господарського суду - без змін.

18.09.2019 надійшов відзив на апеляційну скаргу від Київської міської ради. Відповідач посилаючись на рішення у справі № 910/12224/17, просить рішення у даній справі залишити без змін.

Представники третіх осіб 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 в судове засідання не з`явились, повідомлені про час та місце розгляду справи належним чином.

За результатами судового засідання 23.09.2019 відкладено розгляд справи на 28.10.2019 у зв`язку із зміною складу колегії суду та неявкою третіх осіб.

Згідно Витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.10.2019, у зв`язку з перебуванням судді Мартюк А.І. у відпустці, апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді Жук Г.А., суддів Мальченко А.О., Дикунська С.Я.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 28.10.2019 апеляційну скаргу Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві на рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі №910/2770/19 прийнято до провадження у визначеному складі суду.

В судовому засіданні 28.10.2019 оголошено перерву до 25.11.2019 у зв`язку із зміною складу колегії суду та неявкою третіх осіб.

В судовому засіданні 25.11.2019 присутні представники сторін надали додаткові пояснення по суті спору.

Апелянт підтримав доводи апеляційної скарги, просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у даній справі з підстав, викладених у апеляційній скарзі, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Представник відповідача, Київської міської ради просить рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі № 910/2770/19 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення з огляду на її безпідставність та необґрунтованість.

У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, встановила наступне.

Місцевим господарським судом досліджено, що з метою створення належних умов для здійснення правосуддя, а також враховуючи вкрай незадовільний стан забезпечення приміщеннями значної частини судів розпорядженням Президента України №208/96-рп від 27.07.1996 "Про забезпечення судів приміщеннями" доручено Кабінету Міністрів України, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, головам обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій вирішити питання щодо забезпечення приміщеннями судів, розташованих в аварійних приміщеннях та приміщеннях, що не відповідають вимогам судочинства.

У відповідності до розпорядженням Президента України №208/96-рп від 27.07.1996 рекомендовано головам міських, селищних рад вжити заходів щодо забезпечення приміщеннями судів, які знаходяться на території відповідних рад і зазначені в Додатках №1 і №2.

На виконання розпорядження Президента України №208/96-рп від 27.07.1996 рішенням Київської міської ради №199/5586 від 25.05.2011 було затверджено Міську цільову програму сприяння в забезпеченні діяльності судів загальної юрисдикції та інших судових органів у місті Києві на 2011-2015 роки, якою, зокрема передбачалось передання будівель для розміщення судів, розгляд питань щодо виділення земельних ділянок під будівництво приміщень суду, реконструкція та капітальний ремонт переданих приміщень тощо.

З матеріалів справи вбачається, що в 2011-2013 р.р. Київська міська рада прийняла ряд рішень про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежитлові приміщення у будинках комунальної власності територіальної громади міста та нежитлові будинки комунальної власності територіальної громади міста під розміщення районних судів міста Києва.

Рішеннями Київської міської ради від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 №1036/7272, від 22.09.2011 №44/6260, від 13.11.2013 №497/9985 передано до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилі будинки та приміщення комунальної власності територіальної громади міста Києва" за адресами: вул. Дегтярівська, 31, літ. А, площею 5 908,5 кв.м.;

вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.;

просп. Маяковського, 5-в, літ. В, площею 626,7 кв.м.;

вул. Полковника Потєхіна, 3-а, площею 206,60 кв.м.;

нежилий будинок вул. Гайцана Миколи, 4, літ. А, площею 957,9 кв.м.;

нежилий будинок вул. Смирнова-Ласточкіна, 10, літ. Б, площею 1 466,6 кв.м.;

нежиле приміщення вул. Волоська, 6/14-б, площею 349,70 кв.м.;

вул. Маршала Тимошенка, 2-Е, площею 2 241,0 кв.м.

У вказаних нежилих будинках та приміщеннях розміщені Деснянський районний суд міста Києва, Оболонський районний суд міста Києва, Печерський районний суд міста Києва, Шевченківський районний суд міста Києва, Голосіївський районний суд міста Києва, Солом`янський районний суд міста Києва, Подільський районний суд міста Києва.

Так, Рішенням Київської міської ради VІІІ сесії VІ скликання від 22.09.2011 №44/6260 Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежитлового приміщення у будинку комунальної власності територіальної громади міста та нежилого будинку комунальної власності територіальної громади міста Києва відповідно до ст.137 Господарського кодексу України, п.31, ч.1 ст.26, ч.5 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , враховуючи Рішення Київської міської ради від 25.05.2011 №199/5586 Про затвердження Міської цільової програми сприяння в забезпеченні діяльності судів загальної юрисдикції та інших судових органів у місті Києві на 2011-2015 роки Територіальному управлінню Державної судової адміністрації України в місті Києві передано до сфери управління приміщення загальною площею 626,70 м.кв. у будинку №5-в, літера В на проспекті Маяковського та нежилий будинок №2-Е по вул. Маршала Тимошенка, площею 2241,30 м.кв.

Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що Територіальне управління Державної судової адміністрації України в місті Києві має право здійснювати усі дії щодо ефективного використання нежитлового приміщення та нежитлового будинку, крім відчуження та передачі у користування третім особам.

Рішенням Київської міської ради VІІІ сесії VІ скликання від 01.12.2011 №752/6988 Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежитлових приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва на вул..Хрещатик, 42-а відповідно до статтей 319,327 Цивільного кодексу України, ст. 137 Господарського кодексу України, п. 31, ч. 1 ст. 26, ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з метою забезпечення Печерського районного суду м. Києва та враховуючи листи Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві від 23.09.2011 №2002-3/4 та постійної комісії Київради з питань власності від 07.10.2011 №29/283-1123 Київська міська рада передала до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежитлові приміщення комунальної власності територіальної громади м.Києва загальною площею 833,9 м.кв. у будівлі на вул. Хрещатик, 42-а.

Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що Територіальне управління Державної судової адміністрації України в місті Києві має право здійснювати усі дії щодо ефективного використання нежитлових приміщень, крім відчуження та передачі у користування третім особам.

Рішенням Київської міської ради VІІІ сесії VІ скликання від 29.12.2011 №1036/7272 Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежитлових приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва та внесення змін до рішень Київської міської ради відповідно до параграфу 1 глави 58 Цивільного кодексу України, ст.137 Господарського кодексу України, п.31, ч.1 ст.26, ч.5 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з метою забезпечення виконання Міської цільової програми сприяння в забезпеченні діяльності судів загальної юрисдикції та інших судових органів у місті Києві на 2011-2015 роки , затвердженої рішенням Київської міської ради від 25.05.2011 №199/5586 та враховуючи звернення Шевченківського районного суду міста Києва до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві передано приміщення будинку№31, літера А на вул..Дегтярівській, загальною площею 5908,50м.кв, в тому числі технічні приміщення загальною площею1130,70 м.кв.(підвал -506,90 кв.м., 10 поверх - 623,8 м.кв) для розміщення Шевченківського районного суду міста Києва.

Рішенням Київської міської ради ХІІ сесії VІ скликання від 13 .11.2013 №497/9985 Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих будинків та приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва ( із змінами та доповненнями внесеними рішенням Київської міської ради від 09.12.2014) відповідно до п.31, ч.1 ст.26, ч.5 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , враховуючи звернення Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві від 25.09.2012 №2066-3/4, від 31.10.2012 №2388-3/2, від 12.06.2013 №1041/13, від 13.06.2013 31077/13, від 19.06.2013 №1157/13 передано до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилі будинки та приміщення комунальної власності територіальної громади міста Києва по вул. Гайцана Миколи,4, літера А, площею 957,9 м.кв; по вул. Смирнова-Ласточкіна,10, літера Б, площею 1466,6 м.кв.; вул..Полковніка Потехіна, 3-а, площею 206,60 м.кв; по вул. Волоська,6/14Б, площею 349,70 м.кв

Пунктом 3 зазначеного рішення встановлено, що Територіальне управління Державної судової адміністрації України в місті Києві має право здійснювати усі дії щодо ефективного використання нежитлових приміщень, крім відчуження та передачі у користування третім особам.

Зазначені приміщення передано Територіальному управлінню Державної судової адміністрації України в місті Києві за Актами приймання передачі нежитлових приміщень та нежилих будинків комунальної власності міста, з вказанням площі приміщення/будинку, первісної балансової вартості, зносу станом на момент передачі та залишкової балансової вартості станом на момент передачі, які підписано уповноваженими особами Головного управління комунальної власності м. Києва, КП Київжитлоспецексплуатація та Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві.

Рішенням Київської міської ради ІІІ сесії VІІІ скликання від 23.02.2017 №946/1950 "Про повернення приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва із сфери управління державних установ і організацій", визнанно такими, що втратили чинність з 01.03.2017 рішення Київської міської ради, визначені у додатку 1(п.1 рішення), в тому числі:

- рішення Київської міської ради від 29.12.2011 №1036/7272 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва та внесення змін до рішень Київської міської ради" (п.7 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність );

- рішення Київської міської ради від 22.09.2011 №44/6260 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилого приміщення у будинку комунальної власності та нежилого будинку комунальної власності"(п.10 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність );

- рішення Київської міської ради від 13.11.2013 №497/9985 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих будинків та приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва"(п.25 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ).

Пунктом 2 Рішення від 23.02.2017 №946/1950 встановлено, що приміщення, зазначені у Додатку 2 до цього рішення, які належать територіальній громаді міста Києва і які були передані до сфери управління державних установ і організацій рішеннями Київської міської ради, підлягають передачі в оренду тим державним установам і організаціям, у сфері управління яких вони перебували до 1 березня 2017 року, на підставі заяв, поданих такими установами і організаціями відповідно до встановленого порядку.

Пунктом 3 Рішення від 23.02.2017 №946/1950 нерухоме майно комунальної власностітеріторіальної громади міста Києва, зазначене у Додатку 2 закріплено за Комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація" на праві господарського відання. Комунальному підприємству "Київжитлоспецексплуатація" згідно пункту 4 Рішення доручено: прийняти за актами приймання-передачі нерухоме майно комунальної власності територіальної громади міста Києва, зазначене у Додатку 2 до цього рішення; копії актів приймання-передачі приміщень надати до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) протягом трьох робочих днів з моменту їх укладання; одночасно з укладанням актів приймання-передачі приміщень надати державним установам і організаціям, які підписали відповідний акт приймання-передачі і звернулися із заявою про надання повернутих приміщень в оренду, всі матеріали, необхідні для проведення незалежної оцінки приміщень, а також для підготовки інших документів, передбачених Положенням про оренду майна територіальної громади міста Києва, затвердженим рішенням Київської міської ради №415/1280 від 21.04.2015.

Позивач не погодився з рішенням Київської міської ради від 23.02.2017 №946/1950 в частині, що стосується нерухомого майна, яке було передано для розміщення районних судів міста Києва, а саме: Голосіївського районного суду міста Києва, Деснянського районного суду міста Києва, Оболонського районного суду міста Києва, Печерського районного суду міста Києва, Подільського районного суду міста Києва, Солом`янського районного суду міста Києва, Шевченківського районного суду міста Києва, стверджує, що нежитлові приміщення та нежилі будинки передавалися Київською міською радою Територіальному управлінню Державної судової адміністрації України в місті Києві на праві оперативного управління, згідно ст. 137 Господарського кодексу України, і може бути вилучене з оперативного управління у випадках чітко передбачених законом, тому просить просить визнати незаконним та скасувати п. 1, 2, 3 рішення Київської міської ради від 23.02.2017 №946/1950: в частині визнання такими, що втратили чинність: рішення Київської міської ради від 29.12.2011 №1036/7272 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва та внесення змін до рішень Київської міської ради" (п.7 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ); рішення Київської міської ради від 22.09.2011 №44/6260 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилого приміщення у будинку комунальної власності та нежилого будинку комунальної власності"(п.10 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ); рішення Київської міської ради від 13.11.2013 №497/9985 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих будинків та приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва"(п.25 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ), також в частині передачі в оренду приміщень, що були передані зазначеними рішеннями ради в управління Територіальному управлінню Державної судової адміністрації України в місті Києві та знаходяться за адресами: вул. Дегтярівська, 31, літ. А, площею 5 908,5 кв.м.; вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.; просп. Маяковського, 5-в, літ. В, площею 626,7 кв.м.; вул. Полковника Потєхіна, 3-а, площею 206,60 кв.м.; нежилий будинок вул. Гайцана Миколи, 4, літ. А, площею 957,9 кв.м.; нежилий будинок вул. Смирнова-Ласточкіна, 10, літ. Б, площею 1 466,6 кв.м.; нежиле приміщення вул. Волоська, 6/14-б, площею 349,70 кв.м.; вул. Маршала Тимошенка, 2-Е, площею 2 241,0 кв.м., та в частині закріплення за комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація" на праві господарського відання нерухомого майна - нежитлові приміщення та нежилі будівлі, що знаходяться за адресами: вул. Дегтярівська, 31, літ. А, площею 5 908,5 кв.м.; вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.; просп. Маяковського, 5-в, літ. В, площею 626,7 кв.м.; вул. Полковника Потєхіна, 3-а, площею 206,60 кв.м.; нежилий будинок вул. Гайцана Миколи, 4, літ. А, площею 957,9 кв.м.; нежилий будинок вул. Смирнова-Ласточкіна, 10, літ. Б, площею 1 466,6 кв.м.; нежиле приміщення вул. Волоська, 6/14-б, площею 349,70 кв.м.; вул. Маршала Тимошенка, 2-Е, площею 2 241,0 кв.м.

Місцевий господарський суд, посилаючись на приписи ст. 1, 18, 26, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.135 ГК України, ст.ст. 317, 827, 831, 834 ЦК України дійшов висновку, що між сторонами у справі склалися правовідносини позички, щодо передачі майна позивачем відповідачу у безоплатне користування на невизначений період - доки воно не знадобиться власнику майна. При цьому, місцевий господарський суд послався на постанову Великої Палати Верховного Суду, від 22.01.2019 у справі № 910/12224/17, стверджує, що спір у даній справі є тотожним спору, що вирішується у даній справі, оскільки також стосується правових підстав передачі Київською міською радою нежитлових приміщень та нежилих будинків для розміщення органів прокуратури.

Колегія суддів апеляційного господарського суду, не погоджується з таким висновком місцевого господарського суду вважає позовні вимоги позивача обгрунтованими з огляду на наступне.

Відносини власності закріплюються в нормах права, сукупність якиї є правом власності в об`єктивному розумінні. Нормами права регулюються порядок набуття права власності, його здійснення через правомочності по володінню користуванню та розпорядженням майном, припиненню та захисту прав на нього.

Частиною першою статті 317 ЦК України встановлено, що власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Володіння - право фактичного, фізичного та господарського панування особи над річчю, здійснюючи правомочності власника. Право користування - право на здобуття з речі її корисних властивостей. При цьому, з передачею правомочності користування іншій особі передається і право володіння. Власник наділений також правом розпорядження- це право власника визначити юридичну долю майна - вступити до тих чи інших правовідносин з третіми особами з приводу майна , що йому належить, припинити чи обмежити своє право власності, в тому числі шляхом передачі майна іншим особам в господарське відання, оперативне управління чи у сферу господарювання.

Зміст права власності не виключае наявність у власника обов`язків. В силу ч. 4, ч. 5 ст. 319 ЦК України власність зобов`язує, власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства.

Конституція України, Цивільний кодекс України (ст.ст.324-327 ЦК) містять норми регулювання права власності Українського народу, права приватної, державної та комунальної власності. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах встановлених Конституцією України та законами. Управління майном, що є в комунальній власності,здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування;

Відповідно до ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Правовой режим власності та правові форми реалізації права власності у сфері господарювання визначається Господарським кодексом України і законами.

Статтями 133 - 141 Господарського кодексу України передбачено право власника на розпорядження майном шляхом передачі його іншим особам в користування та володіння на праві господарського відання, праві оперативного управління та у сферу господарювання.

Згідно ст. 136 ГК України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується та розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим органом), з обмеженням правомочностей розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим кодексом та іншими законами.

Згідно ст. 137 ГК України правом оперативного управління є право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної діяльності, у межах встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна(уповноваженим ним органом). Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання,, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб`єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.

Частиною 3 статтю 137 встановлено, що право оперативного управління захищається законом відповідно до положень для захисту права власності.

Приймаючи Рішення Київської міської ради від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 №1036/7272, від 22.09.2011 №44/6260, від 13.11.2013 №497/9985, якими у розпорядження Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві передано нежилі будинки та приміщення комунальної власності територіальної громади міста Києва для розміщення Деснянського районного суду міста Києва, Оболонського районного суду міста Києва, Печерського районного суду міста Києва, Шевченківського районного суду міста Києва, Голосіївського районного суду міста Києва, Солом`янського районного суду міста Києва, Подільського районного суду міста Києва органом місцевого самоврядування зазначено, що примішення та будинки передано до сфери управління Територіальному Управлінню ДСА на підставі статті 137 ГК України, яка передбачає саме право оперативного управління комунальним майном.

Колегія суддів апеляційного господарського суду звертає увагу на те, що вжиття органом місцевого самоврядування терміну до сфери управління , який не відповідає законодавчо визначеному правовому терміну право оперативного управління , визначеному в статті 137 ГК України не змінює правового режиму майна комунальної власності, яке передане позивачу у користування відповідно до норми статті 137 ГК України.

Посилання апелянта на те, що майно передано позивачу до сфери управління , а посилання на статтю 137 Господарського кодексу України є лише нормативно-правовим підґрунтям його прийняття, судом оцінюється критично, оскільки передача майна до сфери управління , як вид користування державним чи комунальним майном чинним законодавством не передбачено, а рішення органів місцевого самоврядування приймаються відповідно до вимог чинного законодавства з посиланням на конкретну норму права.

Відповідно п. 30, п. 31 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад належить, зокрема, прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.

Наведені приписи законодавства дають підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив повноваження самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території.

У рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 у справі №1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини 2 статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини 14 статті 46, частин 1, 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

За приписами ч. 1 ст. 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

За висновком Великої Палати Верховного Суду у спірних правовідносинах Міськрада в межах своїх повноважень здійснила правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Тобто між відповідними суб`єктами склалися відносини щодо певного об`єкта комунальної власності (нежитлові приміщення та нежилі будинки) у процесі його використання, відтак спір у цій справі не є публічно-правовим та не належить до юрисдикції адміністративних судів, а за суб`єктним складом сторін та характером спірних правовідносин підлягає розгляду в порядку, визначеному ГПК України..

З часу винесення рішеннь Київської міської ради від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 №1036/7272, від 22.09.2011 №44/6260, від 13.11.2013 №497/9985, які визначали правовий режим комунального майна та виступали правовою підставою для користування майном районними судами, спірні приміщення перебували у користуванні районних судів, у яких виникло майнове право - право користування нерухомим майном.

У подальшому рішенням Міськради від 23 лютого 2017 року № 946/1950 Про повернення приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва із сфери управління державних установ і організацій визнано такими, що втратили чинність з 01 березня 2017 року, рішення Київської міської ради від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 №1036/7272, від 22.09.2011 №44/6260, від 13.11.2013 №497/9985

Пунктом 2 оскаржуваного рішення встановлено, що приміщення, зазначені у додатку 2 до цього рішення, які належать територіальній громаді міста Києва і які були передані до сфери управління державних установ і організацій рішеннями Міської ради, підлягають передачі в оренду тим державним установам і організаціям, у сфері управління яких вони перебували до 01 березня 2017 року, на підставі заяв, поданих такими установами і організаціями відповідно до встановленого порядку.

Пунктом 3 цього рішення нерухоме майно комунальної власності територіальної громади міста Києва, зазначене у додатку 2 до цього рішення, закріплено за комунальним підприємством Київжитлоспецексплуатація .

Предметом спору у даній справі є рішення Київської міської ради від 23.02.2017 № 946/1950, яким визнано такими, що втратили чинність з 01 березня 2017 року, рішення Київської міської ради щодо надання приміщень та будинків, що належать до комунальної власності міста в користування, на підставі статті 137 ГК України, Територіальному управлінню Державної судової адміністрації України в місті Києві для розміщення районних судів міста Києва, в тому числі рішення Київської міської ради від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 №1036/7272, від 22.09.2011 №44/6260, від 13.11.2013 №497/9985, які визначали правовий режим комунального майна та виступали правовою підставою для користування майном районними судами.

Позовні вимоги Теріторіального Управління ДСА обґрунтовано тим, що за ним закріплено нерухоме майно на праві оперативного управління, проте згідно з пунктом 3 оскаржуваного рішення нерухоме майно (зазначене у додатку 2) вибуло з управління позивача та закріплено за комунальним підприємством Київжитлоспецексплуатація , що, за твердженням Теріторіального Управління ДСА міста Києва, є порушенням його прав та інтересів щодо управління та користування майном, а тому такі права та інтереси підлягають захисту відповідно до закону, відповідно до положень для захисту права власності.

Згідно ч. 2 ст. 137 ГК України власник майна, закріпленого ним на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання має право вилучити у даного суб`єкта майно з оперативного управління у випадку якщо суб`єкту передано надлишкове майно, якщо майно не використовується або якщо майно використовується не за призначенням.

У спірному рішенні Київської міської ради від 23.02.2017 № 946/1950 не наведено підстав вилучення майна у позивача, в матеріалах справи відсутні докази и на такі не посилаються представники відповідача (Київської міської ради), що передані позивачу в оперативне управління нежитлові приміщення та нежилі будинки є надлишковими, використовуються не в повному обсязі, або не за цільовим призначенням.

З мометну передачі даного комунального майна позивачу до теперішнього часу в даних нежитлових приміщеннях та нежилих будинках розташовані та здійснюють діяльність районні суди міста Києва, що не заперечено сторонами. Більш того, саме на кошти державного бюджету, які виділяються на фінансування судової системи, у зазначених приміщеннях з моменту їх передачі Теріторіальному Управлінню ДСА міста Києва проведено капітальні ремонти, та проводяться поточні ремонти приміщень та будівель.

Конституційний Суд України у своєму рішенні від 16.04.2009р. у справі №7-рп/2009 зазначив, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997р. №1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Таким чином, відповідач скасовуючи свої попередні рішення допустив порушення Основного Закону України.

Відповідно до п. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Оскільки оспорювані рішення є ненормативними актами індивідуальної дії, які вичерпали свою дію фактом їх виконання (передачі майна в управління), тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після його виконання.

Колегія суддів вважає за доцільне звернути увагу на Рішення Європейського суду з прав людини у справі Рисовський проти України (заява № 29979/04), у якому підкреслено особливу важливість принципу належного урядування , який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси .

В силу вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно п. 31 ч. 1 ст. 26, ст. 59 зазначеного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішується питання про прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж щодо повноважень та умов їх здійснення.

Пуктом 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні установлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи наведене, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що рішення органу місцевого самоврядування, які ухвалено з питань розпорядження комунальною власністю шляхом передачі комунального майна (нежитлових примішень та нежилих будинків ) в оперативне управління, як акти індивідуальної дії, можуть бути визнані незаконними у судовому порядку, але не можуть бути визнані такими, що втратили чінність, оскільки такі дії порушують права та охоронювані законом інтереси осіб в користь яких були прийняті такі рішення.

Це підтверджується й у висновку Конституційного Суду України у рішенні від 16 квітня 2009 року у справі № 7-рп/2009, згідно з яким зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону № 280/97-ВР вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку.

Конституційний Суд України зазначив, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (ст. 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо на підставі цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, юридичними особами породжуючи у даних осіб впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами індивідуальної дії, вичерпують свою дію фактом виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування.

На підставі рішень Київської міської ради від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 №1036/7272, від 22.09.2011 №44/6260, від 13.11.2013 №497/9985 за Територіальним управлінням ДСА міста Києва закріплено нерухоме майно на праві оперативного управління, що регулюється статтею 137 ГК України, тому при вирішені спору правомірним є застосування саме норм ГК України, які визначають правовий режим користування комунальним майном.

Відповідно ст. 137 ГК України позивача виникло майнове право оперативного управління нерухомим майном комунальної власності, відтак між позивачем та відповідачем виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією права оперативного управління майном, зокрема, користування ним.

Враховуючи те, що фактичним користувачем (управлінцем) нерухомого майна є Територіальне управління ДСА міста Києва, якому передано нерухоме майно (нежитлові приміщення та нежилі будинки) в законний спосіб на підставі відповідних рішень Київської міської ради, яка діяла в межах повноважень, визначених законом, розпоряджатися комунальною власністю у вигляді нежитлових приміщень та нежилих будинків, ці приміщення та будинки передано фактично у користування Територіального управління ДСА міста Києва за актами приймання-передачі (відповідно Рішень органу місцевого самоврядування), відтак Територіальне управління ДСА набуло майнового права управління та користування нерухомим майном комунальної власності.

На переконання колегії суддів Кіївська міська рада прийнявши рішення про втрату чинності своїх попередніх рішень 2011-2013 р.р. про передачу Територіальному управлінню ДСА міста Києва нерухомого майна в користування на праві управління, діяла у спосіб, якій не відповідає вимогам чинного законодавства України.

Виявивши певні порушення при ухвалені рішень Київської міської ради від 01.12.2011 №752/6988, від 29.12.2011 №1036/7272, від 22.09.2011 №44/6260, від 13.11.2013 №497/9985, відповідач, діючи в межах правового поля, мав повноваження ставити питання визнання таких рішень недійсними в судовому порядку, однак відповідач не надав доказів звернення до суду з таким позовом та не скористався процесуальним правом подання зустрічного позову в даному проваджені.

Приймаючи рішення у даній справі місцевий господарський суд застосував аналогію права чітко дотримавшись позиції Верховного Суду у справі № 910/12224/17 за позовом Прокуратури міста Києва до Київської міської ради про часткове визнання недійсним рішення Київської міської ради від 23.02.2017 №946/1950 "Про повернення приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва із сфери управління державних установ і організацій" в частині: визнання такими, що втратили чинність рішень ради про передачу Прокуратурі міста Києва в користування приміщень, що належать до комунальної власності. Колегія звертає увагу на те, що оспорюваним рішенням ради визнано такими, що втратили чинність рішення ради 2011-2017 років, на підставі яких радою передавалось майно в користування органам прокуратури, судів, підприємствам, установам та іншим юридичним особам різних форм власності. При цьому, правовідносини Київської міської ради, як органу місцевого самоврядування, з різними суб`єктами виникали на підставі різних правових норм, відтак правовідносини, які виникли між Київською міською радою та Територіальним управлінням ДСА міста Києва у даній справі не можуть бути анологічними та обов`язковими для застосування, відповідно вимог ст. 236 ГПК України, більш того преюдиційними, відповідно до ст. 75 ГПК України, з правовідносинами між Київською міською радою та прокуратурою міста Києва.

Враховуючи наведене, колегія суддів Північного господарського суду дійшла висновку, що позовні вимоги позивача про визнання незаконним та скасування п. п. 1, 2, 3 рішення Київської міської ради від 23.02.2017 №946/1950: в частині визнання такими, що втратили чинність: рішення Київської міської ради від 29.12.2011 №1036/7272 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва та внесення змін до рішень Київської міської ради" (п.7 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ); рішення Київської міської ради від 22.09.2011 №44/6260 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилого приміщення у будинку комунальної власності та нежилого будинку комунальної власності"(п.10 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ); рішення Київської міської ради від 13.11.2013 №497/9985 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих будинків та приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва"(п.25 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ), також в частині передачі в оренду приміщень, що були передані зазначеними рішеннями ради в управління Територіальному управлінню Державної судової адміністрації України в місті Києві та знаходяться за адресами: вул. Дегтярівська, 31, літ. А, площею 5 908,5 кв.м.; вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.; просп. Маяковського, 5-в, літ. В, площею 626,7 кв.м.; вул. Полковника Потєхіна, 3-а, площею 206,60 кв.м.; нежилий будинок вул. Гайцана Миколи, 4, літ. А, площею 957,9 кв.м.; нежилий будинок вул. Смирнова-Ласточкіна, 10, літ. Б, площею 1 466,6 кв.м.; нежиле приміщення вул. Волоська, 6/14-б, площею 349,70 кв.м.; вул. Маршала Тимошенка, 2-Е, площею 2 241,0 кв.м. та в частині закріплення за комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація" на праві господарського відання нерухомого майна - нежитлові приміщення та нежилі будівлі, що знаходяться за адресами: вул. Дегтярівська, 31, літ. А, площею 5 908,5 кв.м.; вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.; просп. Маяковського, 5-в, літ. В, площею 626,7 кв.м.; вул. Полковника Потєхіна, 3-а, площею 206,60 кв.м.; нежилий будинок вул. Гайцана Миколи, 4, літ. А, площею 957,9 кв.м.; нежилий будинок вул. Смирнова-Ласточкіна, 10, літ. Б, площею 1 466,6 кв.м.; нежиле приміщення вул. Волоська, 6/14-б, площею 349,70 кв.м.; вул. Маршала Тимошенка, 2-Е, площею 2 241,0 кв.м. є обґрунтованими та правомірними та підлягають до задоволення.

Відповідно до ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення, зокрема, є неправильне застосування норм матеріального права, а також нез`ясування обставин, які мають значення для справи.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

За таких обставин, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду вважає, що місцевим господарським судом не повно досліджено обставини справи та надано цим обставинам невірну правову оцінку, рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі №910/2770/19 не відповідає фактичним обставинам справи, суперечить чинному законодавству України, а тому підлягає скасуванню згідно ст. 277 ГПК України, позовні вимоги позивача задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати в порядку ст. 129 ГПК України покладаються на відповідача у справі.

Керуючись ст. ст. 129, 253-254, 269, п. 2 ч. 1 ст. 275, ст. ст. 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу б/н від 31.07.2019 (вх. №09.1-04.1/6127/19 від 07.08.2019) Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві на рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі №910/2770/19 задовольнити.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2019 у справі №910/2770/19 скасувати, ухвалити нове рішення.

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконними та скасувати пункти 1, 2, 3 рішення Київської міської ради від 23.02.2017 №946/1950 "Про повернення приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва із сфери управління державних установ і організацій":

- в частині визнання такими, що втратили чинність: рішення Київської міської ради від 29.12.2011 №1036/7272 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва та внесення змін до рішень Київської міської ради" (п.7 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність );

- рішення Київської міської ради від 22.09.2011 №44/6260 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилого приміщення у будинку комунальної власності та нежилого будинку комунальної власності"(п.10 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність );

- рішення Київської міської ради від 13.11.2013 №497/9985 "Про передачу до сфери управління Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві нежилих будинків та приміщень комунальної власності територіальної громади міста Києва"(п.25 додатку №1 Перелік рішень Київської міської ради, які втрачають чинність ),

- в частині передачі в оренду приміщень, що були передані зазначеними рішеннями ради в управління Територіальному управлінню Державної судової адміністрації України в місті Києві та знаходяться за адресами:

вул. Дегтярівська, 31, літ. А, площею 5 908,5 кв.м.;

вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.;

просп. Маяковського, 5-в, літ. В, площею 626,7 кв.м.;

вул. Полковника Потєхіна, 3-а, площею 206,60 кв.м.;

нежилий будинок вул. Гайцана Миколи, 4, літ. А, площею 957,9 кв.м.;

нежилий будинок вул. Смирнова-Ласточкіна, 10, літ. Б, площею 1 466,6 кв.м.;

нежиле приміщення вул. Волоська, 6/14-б, площею 349,70 кв.м.;

вул. Маршала Тимошенка, 2-Е, площею 2 241,0 кв.м.,

- в частині закріплення за комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація" на праві господарського відання нерухомого майна - нежитлові приміщення та нежилі будівлі, що знаходяться за адресами:

вул. Дегтярівська, 31, літ. А, площею 5 908,5 кв.м.;

вул. Хрещатик, 42, літ. А, площею 833,9 кв.м.;

просп. Маяковського, 5-в, літ. В, площею 626,7 кв.м.;

вул. Полковника Потєхіна, 3-а, площею 206,60 кв.м.;

нежилий будинок вул. Гайцана Миколи, 4, літ. А, площею 957,9 кв.м.;

нежилий будинок вул. Смирнова-Ласточкіна, 10, літ. Б, площею 1 466,6 кв.м.;

нежиле приміщення вул. Волоська , 6/14-б, площею 349,70 кв.м.;

вул. Маршала Тимошенка, 2-Е, площею 2 241,0 кв.м.

Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; ідентифікаційний код 22883141) на користь Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві (місцезнаходження: 01011, м. Київ, вул. Копиленка, буд. 6; ідентифікаційний код 26268059) 1 921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну) грн 00 коп судового збору, понесеного стороною у зв`язку з розглядом справи в суді першої інстанції.

3. Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; ідентифікаційний код 22883141) на користь Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві (місцезнаходження: 01011, м. Київ, вул. Копиленка, буд. 6; ідентифікаційний код 26268059) 2 881 (дві тисячі вісімсот вісімдесят одну) грн 50 коп судового збору, понесеного стороною у зв`язку з розглядом справи в суді апеляційної інстанції.

4. Доручити Господарському суду міста Києва видати накази на виконання постанови Північного апеляційного господарського суду.

5. Справу №910/2770/19 повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Сторони мають право оскаржити постанову до Верховного Суду в порядку, визначеному ст. ст. 286-291 ГПК України.

Головуючий суддя Г.А. Жук

Судді А.О. Мальченко

С.Я. Дикунська

Повний текст постанови складено 29.11.2019

Дата ухвалення рішення25.11.2019
Оприлюднено29.11.2019
Номер документу85970650
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/2770/19

Постанова від 05.02.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 20.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 25.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 28.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 28.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 23.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 30.08.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 12.08.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Рішення від 09.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бойко Р.В.

Ухвала від 11.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бойко Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні