Справа № 372/4159/18
Провадження № 2-671/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 листопада 2019 рокуОбухівський районний суд Київської області
в складі: головуючого судді Тиханського О.Б.
за участю секретарів Авсюкевич Н.В., Михайлової Я.Г.,
прокурорів Кухарука О.Г., Тарасенко А.С.,
представника позивача ДП Київське лісове господарство Дранчука І.Я.,
представника відповідачів ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Обухівського районного суду Київської області цивільну справу за позовом першого заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Київське лісове господарство до Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 про визнання недійсним рішень та витребування земельних ділянок із незаконного володіння, треті особи на стороні відповідачів, які не заявляють самостійних вимог ОСОБА_14 , ОСОБА_15 ,
ВСТАНОВИВ:
22.12.2018 прокурор звернувся до суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Київське лісове господарство до Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та третіх осіб ОСОБА_14 та ОСОБА_15 про визнання недійсним рішень та витребування земельних ділянок із незаконного володіння.
Крім того, 20.02.2019 прокурор звернувся до суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Київське лісове господарство до Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, ОСОБА_19 , ОСОБА_12 та ОСОБА_20 про визнання недійсним рішень та витребування земельних ділянок із незаконного володіння.
18.06.2019 ухвалою суду розгляд вказаних цивільних справи об`єднано в одне провадження.
Позовні заяви мотивовані тим, що Першотравенською сільською радою Обухівського району Київської області порушені вимоги земельного законодавства при виділенні громадянам земельних ділянок. Прокурор посилався на те, що рішеннями Першотравенської сільської ради №№ 837, 836, 834, 831, 835,833, 830 від 12.08.2010 та №№ 838,839,840 від 12.10.2010 були затверджені проекти землеустрою та передано у власність громадянам - відповідачам та третім особам у справі, земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства на території Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області.
Рішеннями державного реєстратора Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області зареєстровані права власності громадян - відповідачів на земельні ділянки.
Рішеннями Першотравенської сільської ради від 19.06.2014 затверджені проекти землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок в с.Перше Травня громадянам з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
В подальшому 28.07.2014 Реєстраційною службою Обухівського міжрайонного управління юстиції Київської області до Реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відповідні зміни щодо нового цільового призначення земельних ділянок ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 та ОСОБА_15 .
Вищевказані рішення Першотравенської сільської ради прийнято поза межами компетенції, оскільки спірні земельні ділянки відносяться до земель лісового фонду, у зв`язку з чим набуття права власності на вищевказані земельні ділянки зазначеними громадянами для ведення особистого селянського господарства, а у подальшому і зміна їх цільового призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд відбулась із порушенням вимог земельного і лісового господарства.
На підтвердження позовних вимог посилається на п.5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, відповідно до якого до одержання у встановленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування та п.1.1 Інструкції Про порядок створення і розмноження лісових карт , затвердженої Держлісгоспом СРСР 11.12.1986 року, відповідно до якого планшети лісовпорядкування відносяться до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування.
За інформацією ДП Київське лісове господарство від 13.06.2018 спірні земельні ділянки загальною площею 8,6889 га розташовані на землях лісогосподарського призначення кварталу 3,4 Обухівського лісництва згідно планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування 2003 та 2014 років та становлять єдиний масив лісових насаджень.
Факт віднесення спірних ділянок до земель лісогосподарського призначення підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування 2003 та 2014 років, в тому числі проектами організації та розвитку лісового господарства виробничої частини Державного лісогосподарського об`єднання Київліс та ДП Київське лісове господарство , таксаційними описами, планами лісонасаджень, протоколами лісовпорядних нарад.
За інформацією українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання Укрдержліспроект від 18.06.2018 № 354 земельні ділянки, надані у власність громадянам рішеннями Першотравенської сільської ради від 12.10.2010 року №№ 830, 831, 833-837-840 відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2003, 2014 років відносяться до лісів Обухівського лісництва ДП Київське лісове господарство і накладаються на виділи 1,3,4,6,7,11 кварталу 3 вказаного лісництва. Вищезазначені Рішення Першотравенської сільської ради були спрямовані на розпорядження землями лісового фонду, що свідчить про перевищення сільською радою передбачених законом повноважень. Першотравенська сільська рада не мала повноважень на вилучення і розпорядження земельними ділянками державної власності лісогосподарського призначення.
Рішення органів державної влади в межах компетенції про зміну цільового призначення лісогосподарських земель не приймалось, відповідні проекти не затверджувались.
Враховуючи те, що оспорюваними рішеннями порушені інтереси держави, а також те, що з державної власності протиправно вибули земельні ділянки лісового фонду, прокурор зазначає про можливість застосування віндикації для захисту порушених інтересів держави. Оскільки земельні ділянки вибули із власності держави поза її волею, то вони мають бути витребувані із чужого незаконного володіння.
Порушення 3-х річного строку позовної давності для визнання недійсними вищезазначених рішень органу місцевого самоврядування пропущено з поважних причин, а саме тому, що про необхідність захисту та інтересів держави йому стало відомо лише у 2017-2018 році за результатами системного аналізу інформацій різних органів державної влади, установ та організацій, а саме Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Київське лісове господарство , ВО Укрдержліспроект , Головного управління держгеокадастру у Київській області, що підтверджують незаконне відведення у власність земель лісогосподарського призначення. Крім того, штучними перешкодами для своєчасного звернення була велика кількість подібних до спірного випадку аналогічних рішень сільських рад, які підлягали вивченню.
Представником відповідачів Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_19 , ОСОБА_12 , ОСОБА_20 та третьої особи ОСОБА_14 надані відзив та заперечення на відповідь на відзив, в яких вона заперечує проти задоволення позову та зазначає, що докази надані прокурором є неналежними та недопустимими.
Представником відповідача зазначено, що межі Першотравенської сільської ради були встановлені Проектом землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с.Перше Травня, розробленим у 2004 року Державним підприємством Київський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою . У Проекті міститься Есплікація земельних угідь на території Першотравенської сільської ради. Межа с.Перше Травня в межах території Першотравенської сільської ради встановлена Актом від 14.05.2004, складеним та посвідченим представниками ДП Київський інститут землеустрою , сільської ради, районного відділу земельних ресурсів, відділу містобудування та архітектури, Обухівської регіональної - екологічної інспекції, Головним державним санітарним лікарем району. Даний Проект був погоджений Обухівським районним відділом земельних ресурсів Обухівської районної державної адміністрації та Обухівською районною радою. Графічні матеріали до проекту формування межі с.Перше Травня погоджені головами Першотравенської, Нещерівської, Копачівської, Старобезрадичіської, Маловільшанської сільських рад та Обухівської міської ради. Відповідно до даних графічних матеріалів земельні ділянки виділені громадянам - відповідачам знаходяться за межами земель лісогосподарського призначення та не накладаються на вказані землі. Був розроблений Генеральний план с.Перше Травня Обухівського району Київської області.
Громадянами - відповідачами були розроблені проекти землеустрою щодо відведення їм земельних ділянок та передачу у приватну власність відповідно до вимог чинного на час виготовлення проектів законодавства.
Межі земельних ділянок, намічених до передачі у власність громадянам - відповідачам, були встановлені актами про встановлення в натурі меж земельних ділянок, які були підписані представниками: розробника Проекту - ТОВ КАДАСТР ГЕО , сільської ради, ДСЛП Київлісозахист , землевпорядника та суміжних землевласників. В актах зазначено, що вони є підставою для оформлення документів, що посвідчують право власності або користування землею.
ДСЛП Київлісозахист були складені акти обстеження земельних ділянок, намічених до передачі у власність громадянам - відповідачам, підписані головою сільради, землевпорядником, представником ДСЛП Київлісозахист та власниками, відповідно до яких землі рахуються згідно державної статистичної звітності (форма 6-зем) як землі, не надані у власність або користування (номер рядка 96), зелені насадження загального користування (номер стовбця 56).
Відповідно до довідок Управління Держкомзему в Обухівському районі земельні ділянки, намічені до передачі у власність громадянам - відповідачам, рахувались згідно державної статистичної звітності (форма 6-зем) як землі, не надані у власність або користування (номер рядка 96), зелені насадження загального користування (номер стовбця 56).
Відповідно до Висновків Управління Держкомзему в Обухівському районі земельні ділянки, намічені до передачі у власність громадянам - відповідачам, розташовані в межах Першотравенської сільської ради та рахуються як землі, не надані у власність або постійного користування в межах населеного пункту.
Управлінням Держкомзему в Обухівському районі, Головним архітектором району та головою Першотравенської сільської ради було погоджене викопіювання з Проекту формування земель Першотравенської сільської ради, згідно якого земельні ділянки, намічені до передачі у власність громадянам - відповідачам, розташовані за межами земель лісогосподарського призначення.
У 2010 року ТОВ КАДАСТР ГЕО розробило Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування (впорядкування існуючого землекористування) Державному підприємству Київське лісове господарство для ведення лісового господарства в адміністративних межах Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області. Підставою для розробки даного проекту був лист ДП Київське лісове господарство № 02-149 від 24.03.2010, яким підприємство просило ТОВ КАДАСТР ГЕО провести інвентаризацію земель лісогосподарського призначення і встановити межі земельних ділянок для внесення їх в автоматизовану систему ведення державного земельного кадастру, а також прийняття рішень на розробку технічних документацій із землеустрою по виготовленню державних актів на право постійного користування земельними ділянками за рахунок земель лісогосподарського призначення.
До даного клопотання був доданий Планшет № 3. На даному Планшеті відображені та пронумеровані всі земельні ділянки, які знаходились у користуванні ДП Київське лісове господарство . Крім даних ділянок, на Планшеті № 3 відображена земельна ділянка, яка у подальшому була розподілена на 7 ділянок та виділена у власність громадянам - відповідачам. Дана ділянка не належить до земель лісогосподарського призначення, а лише межує з ними. Вона не позначена реєстраційним номером. Це є доказом того, що спірні земельні ділянки були розташовані поза межами земель лісогосподарського призначення. Конфігурація земельних ділянок лісогосподарського призначення, зазначена у Планшеті № 3, суперечить конфігурації цих ділянок, відображеній в інших картографічних матеріалах, наданих позивачем в якості доказів.
24.03.2010 представниками ДП Київське лісове господарство , Обухівської РДА, Першотравенської сільської ради, ТОВ КАДАСТР ГЕО та суміжних землекористувачів був складений Акт про встановлення в натурі меж земельних ділянок та меж обмежень на використання земельних ділянок та передачу на зберігання межових знаків, згідно якого площа ділянок ДП Київське лісове господарство складає 448,3695 га.
Відповідно довідки ДП Київське лісове господарство від 04.08.2010 року № 159 згідно матеріалів лісовпорядкування 2003 року в межах Першотравенської сільської ради у постійному користуванні Обухівського лісництва рахуються землі загальною площею 448,4 га. Дана площа зазначена також в Умовах відведення земельної ділянки від 13.09.2010 року № 05-02/3185, виданих Управлінням Держкомзему в Обухівському районі.
Розпорядженням № 11-27-16224 від 31.08.2010 року Київська обласна державна адміністрація надала Дозвіл на розроблення Проекту землеустрою ДП Київське лісове господарство , в т.ч. на території Першотравенської сільської ради - площею 448,4 га.
У Проекті містяться матеріали, які є доказом того, що земельні ділянки громадян - відповідачів були розташовані не в межах земель лісогосподарського призначення, а в межах інших земель Першотравенської сільської ради, зокрема:
-схема розміщення земельних ділянок ДП Київське лісове господарство на території Першотравенської сільської ради;
-викопіювання з Проекту формування земель Першотравенської сільської ради, підписане представниками Управління Держкомзему в Обухівському районі, Головним архітектором району та головою Першотравенської сільської ради;
-викопіювання з чергового кадастрового плану нанесення меж суміжних власників та землекористувачів на території Першотравенської та Нещерівської сільських рад;
-зведений План ділянок ДП Київське лісове господарство ;
-кадастровий план земельної ділянки ДП Київське лісове господарство № 3223186600:02:013:0079;
-схема планової основи, розроблена ТОВ КАДАСТР ГЕО ;
-план меж зон обтяжень та обмежень земельних ділянок ДП Київське лісове господарство .
Проект землеустрою був погоджений Висновками Управління Держкомзему в Обухівському районі, Відділом містобудування та архітектури Обухівської РДА, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області, Державною санітарно-епідеміологічною службою, Управлінням культури і туризму Київської ОДА, Київським обласним Управлінням лісового та мисливського господарства. У всіх висновках зазначена загальна площа земель - 448,3695 га.
Розпорядженням Київської ОДА № 1533 від 27.12.2011 було затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ДП Київське лісове господарство та надані у постійне користування земельні ділянки на території Першотравенської сільської ради, на підставі якого 28.11.2013 Реєстраційною службою Обухівського міськрайонного Управління юстиції Київської області зареєстроване право постійного користування земельними ділянками ДП Київське лісове господарство загальною площею 448,3695 га. Отже, площа зареєстрованих земельних ділянок лісогосподарського призначення співпадає з їх площею на момент виділення земельних ділянок громадянам - відповідачам, що свідчить про те,що спірні ділянки виділені не за рахунок земель лісогосподарського призначення. У випадку задоволення позовних вимог площа земель лісогосподарського призначення може стати більшою ніж на момент виділення земельних ділянок, що є доказом необґрунтованості позовних вимог.
Державна реєстрація прав громадян - відповідачів відбулась після реєстрації права ДП Київське лісове господарство на користування земельними ділянками. Земельним ділянкам громадян - відповідачів присвоєні кадастрові номери, вони відображені у Публічній кадастровій карті. Конфігурація земельних ділянок, відображена у Публічній кадастровій карті, повністю співпадає з картографічними матеріалами Проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж ради і села, проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам - відповідачам, Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування ДП Київське лісове господарство , а також Планшету № 3.
Посилання на неправомірність зміни цільового призначення земельних ділянок безпідставне. Земельні ділянки були відведені громадянам - відповідачам для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель, не наданих у власність або користування (номер рядка 96), інших лісовкритих площ (номер стовпця 33) в межах села Перше Травня, а не земель лісогосподарського призначення, а отже, під час прийняття рішення про відведення земельних ділянок зміни цільового призначення не відбулися.
Посилання позивача на порушення порядку вилучення земельних ділянок безпідставні, оскільки вилучення земельних ділянок із користування землями лісогосподарського призначення не відбулося. Вищенаведеними доказами підтверджено, що земельні ділянки були виділені громадянам - відповідачам не за рахунок земель лісогосподарського призначення.
Представник не погоджується із доводами позивача про те, що право користування ДП Київське лісове господарство спірними землями підтверджується планово-картографічними матеріалами, оскільки відповідно до п.5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України планово-картографічні матеріали лісовпорядкування підтверджують право постійного користування земельними лісовими ділянками до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками. У 2013 році були видані державні акти на право постійного користування земельними лісовими ділянками ДП Київське лісове господарство . Реєстраційною службою Обухівського міськрайонного Управління юстиції Київської області зареєстроване право постійного користування земельними ділянками ДП Київське лісове господарство .
Планово-картографічні матеріали не визначають категорії земельних ділянок. Чинне на час прийняття спірних рішень законодавство України надає повноваження по визначенню категорій земельних ділянок земельним органам. Відповідно до положень Земельного кодексу України та Закону України Про землеустрій відомості про категорії земельних ділянок на момент прийняття спірних рішень могли надаватися відділом в Обухівському районі Головного управління Держкомзему згідно Державної статистичної звітності (форми 6-зем).
Конфігурація, межа та площа земельних ділянок лісогосподарського призначення, зазначені у Планово-картографічних матеріалах, суперечать Проекту землеустрою щодо встановлення зміни меж ради і села, Генеральному плану, проектам землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам - відповідачам, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП Київське лісове господарство , Планшету № 3, а також рішенням органів місцевого самоврядування, а тому вони не є належним доказом права користування землями лісогосподарського призначення.
Прокурором та представником ДП Київське лісове господарство надано відповіді на відзиви, відповідно до яких сторона позивачів вказує, що спірні земельні ділянки були надані власність із земель лісового фонду, межі населеного пункту є встановленими після встановлення меж в натурі, що в даному випадку не було виконано, а тому сільська рада не набула права розпоряджатись спірними земельними ділянками, з проекту землеустрою від 27.11.2011 щодо відведення в постійне користування ДП Київське лісове господарство земельних ділянок було безпідставно виключено спірні земельні ділянки, що підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування від 2003 року, які не були враховані при виготовленні даного проекту. При виготовленні проекту були вчиненні і тніші порушення, крім того, земельні ділянки були передані у власність до затвердження проекту. Позивач ДП Київське лісове господарство не отримувало вказаний проект землеустрою та не було з ним ознайомлене, особи які підписували документи в даному проекті не мали таких повноважень, державні такти на право постійного користування позивач не отримував, заяви про реєстрації права користування по подавали, тому даний проект виготовлений з порушеннями, в зв`язку з чим, зараз проводиться досудове розслідування. Вказане свідчить і про порушення щодо зміни цільового призначення спірних земельних ділянок. Докази надані стороною позивачами а саме планово-картографічні матеріали лісовпорядкування є належними доказами, оскільки саме дані матеріали підтверджують право користування відповідно до п.5 Прикінцевих положень Лісового Кодексу України, таким чином, право на спірні земельні ділянки за ДП Київське лісове господарство не було припинено, та було передано без згоди землекористувача. Строк позовної давності не був пропущений, оскільки позивачі не знали про порушення свого права.
20.05.2019 року представником відповідачів до суду подане клопотання про застосування строку давності, оскільки оскаржувані рішення прийняті у 2010 року, а відтак строк давності сплив ще у 2013 році. ДП Київське лісове господарство відповідно до наданих повноважень міг і мав можливість дізнатись про оспорювані рішення сільської ради, а тому причини пропуску строку не є поважними. Порушення відповідачами прав та законних інтересів держави, в особі Київського обласного та по м.Києву Управління лісового та мисливського господарства та ДП Київське лісове господарство , не відбулося і не підтверджено належними та допустимими доказами.
Прокурор та представник позивача ДП Київське лісове господарство в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав викладених в позовній заяві, вказали, що спірні земельні ділянки належать до земель лісового фонду, що підтверджується відповідними картографічними матеріалами, тому їх передачу у власність та зміна цільового призначення є незаконною, відповідачами отримано право власності на спірні земельні ділянки до реєстрації права постійного користування земель лісового фонду, а від так на час їх вибуття з власності держави дані землі відносились до земель лісового фонду, по факту виготовлення проекту землеустрою на замовлення ДП Київське лісове господарство здійснюється кримінальне провадження. Позивачами пропущений строк для подачі позову з поважних причини, оскільки у їх обов`язки не входить моніторинг публічної кадастрової карти, спірні земельні ділянки не огорожені, на них відсутні межові знаки та не здійснюється будівництво, тому позивачі не могли знати про порушення їх прав.
В судовому засіданні представник відповідачів проти задоволення позову заперечила в повному обсязі з підстав викладених у відзивах на позов та запереченнях у відповідь на відзив, вказала, що спірні земельні ділянки не належали на час набуття їх у власність відповідачами до земель лісового фонду, що підтверджується відповідними графічними матеріалами та рішеннями про встановлення меж села Перше Травня, крім того, позивач знав про те, що дані земельні ділянки належать до земель населеного пункту, що підтверджується підписами представника позивача на проекті землеустрою.
Представник позивача Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства в судове засідання не з`явився, подали клопотання про розгляд справи без їх участі, позовні вимоги підтримують в повному обсязі та просять їх задовольнити.
Інші відповідачі та треті особи, які повідомлялись належним чином, в судове засідання не з`явились. Про поважність неявки суд не повідомили, заяв, клопотань по суті розгляду справи не подали.
Відповідно до ч. 5,6 ст. 263 ЦПК України обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та письмові докази, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позову з наступних підстав.
Згідно ст.12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно ст. 77 ЦПК України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Згідно ст. 80 ЦПК України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
В судовому засіданні встановлено, що між сторонами виник спір щодо правомочності набуття права власності відповідачами на спірні земельні ділянки, а саме право Першотравенської сільської ради передавати їх у власність, а відповідачів фізичних осіб та третіх осіб право на отримання їх у власність та зміни цільового призначення.
Судом встановлено, що 12.10.2010 року Рішеннями Першотравенської сільської ради затверджені проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 10-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства на території Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області. Вказані обставини підтверджуються копіями рішень сільської ради, визнаються та не спростовуються учасниками в судовому засіданні.
Відповідно до частини першої статті 10 та частини десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. При цьому акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів невідповідності Конституції або законам України визначаються незаконними в судовому порядку.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (стаття 122 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Таким чином, громадяни мають право набути право власності на земельні ділянки із земель комунальної власності, лише в межах та поряду, передбаченому ст.ст. 116, 118, 122 Земельного кодексу України на підставі рішення сільської ради, яке має бути прийняте відповідно до порядку, передбаченого Конституцією та законами.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Принцип законності є одним із принципів здійснення місцевого самоврядування в Україні, визначених статтею 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Частинами першою та третьою статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що правовий статус місцевого самоврядування визначається Конституцією, цим та іншими законами, які не суперечать положенням цього Закону.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Крім того, саме органи місцевого самоврядування згідно із частиною 5 статті 60 цього Закону здійснюють від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
На підставі вказаних рішень Першотравенської сільської ради від 12.10.2010 року рішеннями державного реєстратора Реєстраційної служби Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області зареєстровані права власності на земельні ділянки:
- ОСОБА_4 з кадастровим номером 3223186600:02:020:0009 площею 0,9015 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18258319;
-ОСОБА_3 з кадастровим номером 3223186600:02:020:0006 площею 0,8999 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18251033;
-ОСОБА_7 з кадастровим номером 3223186600:02:020:0015 площею 0,9 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18251292;
-ОСОБА_6 з кадастровим номером 3223186600:02:020:0019 площею 0,9 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18270058;
-ОСОБА_5 з кадастровим номером 3223186600:02:020:0017 площею 0,8999 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18261354;
-ОСОБА_14 з кадастровим номером 3223186600:02:019:0052 площею 0,9897 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18221635;
-ОСОБА_15 з кадастровим номером 3223186600:02:019:0052 площею 0,9897 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18249693.
У подальшому ОСОБА_15 відчужила дану земельну ділянку на підставі Договору дарування від 25.04.2014 року № 461 на користь ОСОБА_10 та відповідно до Рішення державного реєстратора Реєстраційної служби від Обухівського міськрайонного управління юстиції Київської області за нею зареєстроване право власності на дану земельну ділянку; Відповідно до Свідоцтва про укладення шлюбу від 14.02.2015 серії НОМЕР_1 ОСОБА_10 змінила прізвище на
ОСОБА_10. - ОСОБА_19 з кадастровим номером 3223186600:02:021:0134 площею 0,9325 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно№ 18268594;
- ОСОБА_12 з кадастровим номером 3223186600:02:021:0131 площею 0,9325 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 18266407. У подальшому ОСОБА_12 відчужила вказану земельну ділянку на підставі Договору дарування від 17.04.2014 р. № 426 на користь ОСОБА_19 та відповідно до рішення про державну реєстрацію та їх обтяжень приватного нотаріуса обухівського районного нотаріального округу Київської області від 17.04.2014 р. за останнім зареєстровано право власності.
- ОСОБА_20 з кадастровим номером 3223186600:02:021:0132 площею 0,98325 га та отримано свідоцтво на право власності на нерухоме майно № 182599474. У подальшому ОСОБА_20 відчужив вказану земельну ділянку на підставі Договору дарування від 17.04.2014 р. № 422 на користь ОСОБА_19 та відповідно до рішення про державну реєстрацію та їх обтяжень приватного нотаріуса обухівського районного нотаріального округу Київської області від 17.04.2014 р. за останнім зареєстровано право власності.
Рішеннями Першотравенської сільської ради від 19.06.2014 року затверджені проекти землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , та третіх осіб ОСОБА_14 та ОСОБА_15 в с.Перше Травня громадянам з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
28.07.2014 року Реєстраційною службою Обухівського міжрайонного управління юстиції Київської області до Реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відповідні зміни щодо цільового призначення земельних ділянок. Після зміни цільового призначення земельну ділянку з кадастровим номером 3223186600:02:020:0016 поділено на дві ділянки з кадастровими номерами 3223186600:02:020:0020 і 3223186600:02:020:0021 та відчужено ОСОБА_14 на підставі договорів купівлі-продажу від 05.11.2014 року №№ 4087, 4082 на користь ОСОБА_9 та ОСОБА_8 . Рішеннями про державну реєстрацію прав та їх обтяжень приватного нотаріуса Обухівського районного нотаріального округу від 05.11.2014 року зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3223186600:02:020:0020 (площею 0,2002 га) за ОСОБА_9 та 3223186600:02:020:0021 (площею 0,2002 га) за ОСОБА_8 .
Відповідно до рішення Київської обласної ради 24 скликання від 27.05.2004 року № 183-14-XXIV та викопіювання із кадастрового плану, встановлено межі с. Перше Травня Обухівського району Київської області згідно з проектом землеустрою щодо встановлення і зміни межі села Перше Травня, розробленим державним підприємством Київський науково-дослідний проектний інститут землеустрою .
Статтею 173 ЗК України (у редакції на час прийняття рішення сільською радою від 12 жовтня 2010 року) визначено, що межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою, які розробляються відповідно до техніко-економічного обґрунтування їх розвитку, генеральних планів населених пунктів. Включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, якщо не буде проведено їх вилучення (викупу) відповідно до цього Кодексу.
За положеннями частини другої статті 174 ЗК України, у редакції яка діяла на час прийняття рішення сільською радою, рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ приймаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською чи Севастопольською міською радами за поданням районних та відповідних сільських, селищних рад.
За змістом пункту 26 Закону України Про місцеве самоврядування до повноважень районних рад входило і входить прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою району в межах і в порядку, визначених законом.
Отже, межі населеного пункту повинні встановлюватися та/або змінюватись рішенням відповідного компетентного органу або на підставі інших правових документів, виготовлених та/або прийнятих компетентними органами відповідно до законодавства, що діяло на час утворення населеного пункту та/або зміни його меж.
Крім того, статтею 46 Закону України Про землеустрій (у редакції на час прийняття рішення сільською радою) передбачено, що для встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення і зміни меж відповідних адміністративно-територіальних утворень. Порядок розробки проектів землеустрою щодо встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних утворень установлюється законодавством України.
Відповідно до пункту б частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Згідно із частинами першою, другою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Як передбачено частиною першою статті 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно із частиною другою статті 12 Закону України від 20 квітня 2000 року № 1699-III Про планування і забудову територій (який був чинним на час прийняття сільською радою рішення) сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи в межах повноважень, визначених законом, відповідно до генеральних планів населених пунктів, зокрема, вирішують питання вибору, вилучення (викупу), надання у власність чи в користування земельних ділянок.
Відповідно до пункту 12 розділу X Перехідні положення ЗК України (чинний на час прийняття сільською радою рішення) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) у межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Системний аналіз зазначених норм права дає підстави для висновку що сільська, селищна, міська рада мала повноваження щодо розпорядження земельними ділянками, які віднесено до земель комунальної власності та у межах населеного пункту (села, селища, міста).
Межі населеного пункту встановлюються, змінюються відповідними компетентними органами у відповідності до положень земельного законодавства та законодавства про містобудівну діяльність, яке діяло на час утворення населеного пункту або зміни його меж.
Межі населеного пункту вважаються встановленими, а органи місцевого самоврядування набувають права розпоряджатися земельними ділянками, які відповідно до розроблених проектів щодо встановлення меж відповідної сільської, селищної, міської ради включаються до їх територій, після встановлення (винесення) меж території населеного пункту в натурі (на місцевість), закріплення меж території межовими знаками та внесення відомостей про земельну ділянку до державного земельного кадастру (АС ДЗК), якщо межі населеного пункті не були встановлені/змінені у іншому порядку передбаченому законодавством, яке діяло на час утворення населеного пункту його розбудови та/або зміни меж.
Зазначена правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду України від 27 вересня 2017 року № 6-2686цс16.
У матеріалах справи наявний Проект землеустрою щодо встановлення і зміни меж Першотравенської сільської ради і села Перше Травня Обухівського району Київської області, розроблений в 2004 році ДП Київський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою .
У матеріалах справи наявний Акт польового обстеження і погодження межі с.Перше Травня в межах території Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області від 14.05.2004 року, складений та посвідчений представником ДП Київський інститут землеустрою , представником сільської ради, представником районного відділу земельних ресурсів, представником відділу містобудування та архітектури, начальником Обухівської регіональної - екологічної інспекції, Головного державного санітарного лікаря району.
У матеріалах справи наявні графічні матеріали до проекту формування межі с.Перше Травня, підписані та погоджені головами Першотравенської, Нещерівської, Копачівської, Старобезрадичівської, Маловільшанської сільських рад та Обухівської міської ради.
В матеріалах справи містяться проекти землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок у власність громадянам - відповідачам.
Згідно з висновками відділу Держкомзему в Обухівському районі Київської області, які наявні у проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність відповідачам та третім особам, спірні земельні ділянки знаходяться в межах населеного пункту в с.Перше Травня Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, землі не надані у власність або постійне користування.
Статтею 118 ЗК України визначений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, згідно з яким громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення особистого селянського господарства подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки, яка розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються договором сторін.
Статтею 26 Закону України Про землеустрій визначено, що розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 677 затверджений Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Пунктами 4 та 7 цього Порядку визначено, що розробником проекту відведення земельної ділянки є фізична або юридична особа, яка має ліцензію на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Виконавець у встановлений договором строк розробляє проект землеустрою, який включає текстові та графічні матеріали, обов`язкові положення, встановлені завданням на розроблення проекту, інші дані, необхідні для вирішення питання щодо відведення земельної ділянки.
Як вбачається з наданих доказів, проекти землеустрою були розроблені ТОВ КАДАСТР ГЕО , яке має Ліцензію серія АВ № 519590 від 18.02.2010 року на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону.
В проектах землеустрою містяться довідки Управління Держкомзему в Обухівському районі, відповідно до яких спірні земельні ділянки рахуються згідно статистичної звітності (форма 6-зем), як землі, не надані у власність або користування (номер рядка № 96), зелені насадження загального користування (номер стовбця 56). Також в проектах містяться акти обстеження земельних ділянок, складені та погоджені ДСЛП Київлісозахист , головою Першотравенської сільської ради, землевпорядником сільської ради, якими підтверджується, що спірні земельні ділянки рахуються згідно (форма 6-зем), як землі, не надані у власність або користування (номер рядка № 96), зелені насадження загального користування (номер стовбця 56).
Крім того, в матеріалах справи наявна копія проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування (впорядкування існуючого землекористування) державному підприємству Київське лісове господарство для ведення лісового господарства в адміністративних межах Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, розробленого у 2010 році ТОВ КАДАСТР ГЕО . У даному проекті землеустрою містяться Розпорядження Київської обласної державної адміністрації № 11-27-16224 від 31.08.2010 року про надання Дозволу на розроблення Проекту землеустрою ДП Київське лісове господарство на території Першотравенської сільської ради, довідка ДП Київське лісове господарство від 04.08.2010 року № 159, Висновки Управління держкомзему в Обухівському районі, Відділу містобудування та архітектури Обухівської РДА, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області, Державної санітарно-епідеміологічної служби, Управління культури і туризму Київської ОДА, Київського обласного Управління лісового та мисливського господарства, Розпорядження Київської ОДА № 1533 від 27.12.2011 року про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ДП Київське лісове господарство та надання у постійне користування земельні ділянки на території Першотравенської сільської ради. Даними доказами визначена загальна площа земель, яка знаходиться у постійному користуванні ДП Київське лісове господарство - 448,4 га.
У даному проекті також наявні картографічні матеріали, а саме: Планшет № 3 ДП Київське лісове господарство , схема розміщення земельних ділянок ДП Київське лісове господарство на території Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, викопіювання з проекту формування земель Першотравенської сільської ради, викопіювання з чергового кадастрового плану з нанесенням меж суміжних землевласників та землекористувачів на території Першотравенської та Нещерівської сільських рад Обухівського району Київської області, зведений план ділянок, кадастрові плани, схема планової основи, план меж зон обмежень та обтяжень земельних ділянок ДП Київське лісове господарство . Даними доказами визначені межі земель, які знаходяться у постійному користуванні ДП Київське лісове господарство .
Судом досліджені докази, надані позивачем на підтвердження позовних вимог.
За інформацією ДП Київське лісове господарство від 13.06.2018 року № 02-02/471 земельні ділянки з кадастровими номерами 3223186600:02:020:0009, 3223186600:02:020:0019, 3223186600:02:020:0016, 3223186600:02:020:0020, 3223186600:02:020:0006, 3223186600:02:020:0015, 3223186600:02:020:0021, 3223186600:02:020:0017, 3223186600:02:019:0052 загальною площею 5,8914 га розташовані на землях лісогосподарського призначення кварталу 3 Обухівського лісництва згідно планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування 2003 та 2014 років та становлять єдиний масив лісових насаджень. Погодження на вилучення вказаних лісових ділянок підприємство не надавало.
За інформацією Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання Укрдержліспроект від 18.06.2018 року № 354 земельні ділянки, надані у власність 7 громадянам рішеннями Першотравенської сільської ради від 12.10.2010 року №№ 830, 831, 833-837 відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2003, 2014 років відносяться до лісів Обухівського лісництва ДП Київське лісове господарство і накладаються на виділи 1,3,4,6,7,11 кварталу 3 вказаного лісництва.
В матеріалах справи наявна інформація Київського обласного та по м.Києву Управління лісового та мисливського господарства № 04-48/1406 від 15.06.2018 р., відповідно до якого Управління не надавало погодження за зміну цільового призначення земельних ділянок та лист ДП Київське лісове господарство № 02-02/471 від 13.06.2018 р. про ненадання підприємством погодження на вилучення земельних ділянок.
В матеріалах справи наявний план лісонасаджень ДП Київський лісгосп Обухівського лісництва та проекти організації і розвитку лісового господарства від 2004 та 2015 років. В даних проектах містяться планово-графічні матеріали, якими визначені межі та площа земельних ділянок лісогосподарського призначення, які знаходяться у користуванні ДП Київський лісгосп .
В матеріалах справи містяться протоколи лісовпорядних нарад, якими визначені лісовпорядні роботи на наступні періоди.
Статтями 7, 8 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
За статтями 45, 47, 48, 54 Лісового кодексу України облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування.
Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.
Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства.
У матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.
Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування.
Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.
Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.
Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерозйомок, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11.12.1986, планшети лісовпорядкування відносяться до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частин друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази надані позивачем на підтвердження права користування землями лісогосподарського призначення, суд приходить до наступного висновку.
Відображена в планово-картографічних матеріалах площа та межа земель, що знаходяться у користуванні ДП Київське лісове господарство , відрізняється від площі та межі цих земель, зазначених в Планшеті № 3, схемі розміщення земельних ділянок ДП Київське лісове господарство на території Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, викопіюванні з проекту формування земель Першотравенської сільської ради, викопіюванні з чергового кадастрового плану з нанесенням меж суміжних землевласників та землекористувачів на території Першотравенської та Нещерівської сільських рад Обухівського району Київської області, зведеному плані ділянок, кадастровим планам, схемі планової основи, плану меж зон обмежень та обтяжень земельних ділянок ДП Київське лісове господарство . Дані докази містяться у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ДП Київське лісове господарство . Проект на дату розгляду справи є чинним та в ході слухання справи сторонами не спростований. Відомості про внесення до ЄРДР інформації щодо незаконності виготовлення даного проекту землеустрою не мають для суду преюдиційного характеру та не спростовують його чинності на час розгляду справи.
Межі земельних ділянок, намічених до передачі у власність громадянам - відповідачам, підтверджуються актами про встановлення (відновлення) в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок, актами обстеження земельних ділянок, довідками Управління Держкомзему в Обухівському районі Київської області, умовами відведення земельних ділянок, виданих Управлінням Держкомзему в Обухівському районі, висновками Управління Держкомзему в Обухівському районі. Дані докази свідчать про те, що спірні земельні ділянки знаходяться поза межами земель лісогосподарського призначення.
Категорія земельних ділянок, намічених до передачі у власність громадянам - відповідачам, визначена довідками (форма 6-зем) відділу в Обухівському районі Головного Управління Держгеокадастру у Київській області, як землі, не надані у власність або постійне користування в межах населеного пункту. Доказів на підтвердження категорії земель, які знаходяться в користуванні ДП Київське лісове господарство , посвідчених відділом в Обухівському районі Головного Управління Держгеокадастру у Київській області, позивачем суду не надані.
Позивач просить захистити своє право зазначаючи, що земельні ділянки були передані у власність громадянам - відповідачам за рахунок земель, які знаходяться у його користуванні відповідно до планово-картографічних матеріалів 2004 та 2013 років. Проте, надані ним докази на підтвердження фактичних межі та площі земель, що знаходяться у його користуванні, є суперечливими та протирічать матеріалам проекту землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж с.Перше Травня, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ДП Київське лісове господарство та Планшету № 3, який міститься в даному проекті.
Переконливих належних, допустимих доказів накладення спірних земельних ділянок на землі лісогосподарського призначення суду не надано, тому суд вважає недоведеними посилання у позові на порушення прав чи інтересів у спірних правовідносинах, які б підлягали судовому захисту, а наявні у справі докази не дають достатніх підстав для належного обґрунтування судового рішення про позбавлення права власності на земельну ділянку та для задоволення позову.
Враховуючи сукупність вказаних норм, позивач не довів під час розгляду справи наявність у нього права користування саме спірними земельними ділянками, які виділялись у власність одним відповідачем іншим співвідповідачам та третім особам.
Витяг (відомості) з бази даних Держгеокадастру або інші докази на підтвердження меж та площі земельної ділянки, яка знаходилась у користуванні позивача на момент прийняття Першотравенською сільською радою спірних рішень суду не надані.
Факт присвоєння землям, що знаходяться у користуванні ДП Київське лісове господарство , кадастрових номерів сторонами в ході слухання справи не спростований.
В матеріалах справи наявні витяги з державного реєстру речових прав та їх обтяжень на підтвердження реєстрації речового права (права позивача на користування земельною ділянкою). Загальна площа зареєстрованих земельних ділянок, які знаходяться в користуванні ДП Київське лісове господарство , співпадає з площею земель, намічених до передачі йому у користування в 2010 році та дорівнює 448,4 га, що спростовує доводи позивача, викладені у позові.
Таким чином, з урахуванням п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, суд приходить до висновку, що на час розгляду справи, планово-картографічні матеріали лісовпорядкування не можуть підтверджувати право користування земельними лісовими ділянками позивачами, оскільки наявні документи посвідчують таке право лише до набуття належним чином зареєстрованого права користування, а воно в даному випадку набуте, що підтверджується витягами про реєстрацію права у 2014 році, а посилання сторони позивача що така реєстрація проведення з порушеннями і про її наявність не було відомо не підтверджена матеріалами справи, оскільки така реєстрація є чинна та не оскаржена у встановленому порядку.
Враховуючи це, суд приходить до висновку, що факт надання у власність громадянам - відповідачам та третім особам земельних ділянок за рахунок земель, що знаходяться у користуванні позивача, не підтверджений належними та допустимими доказами та не находить свого підтвердження. Надані стороною позивачів докази не свідчать про порушення права.
Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права.
Основною метою статті 1 Першого протоколу є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування своїм майном. При цьому у своїх рішеннях Європейський суд з прав людини постійно вказує на необхідність дотримання справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини (наприклад, рішення у справі Спорронг і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Новоселецький проти України від 11 березня 2003 року, Федоренко проти України від 1 червня 2006 року). Необхідність забезпечення такої рівноваги відображено в структурі статті 1. Зокрема, необхідно щоб була дотримана обґрунтована пропорційність між застосованими заходами та переслідуваною метою, якої намагаються досягти шляхом позбавлення особи її власності.
Таким чином, особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності мусить бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.
У справі Рисовський проти України від 20.10.2011, ЄСПЛ визначив принцип належного урядування щодо втручання у мирне володіння майном. Так, п.70,71 вказаного рішення зазначає, що аналізуючи відповідність цього мотивування Конвенції, Суд підкреслює особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Принцип належного урядування , як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. У контексті скасування помилково наданого права на майно принцип належного урядування може не лише покладати на державні органи обов`язок діяти невідкладно, виправляючи свою помилку а й потребувати виплати відповідної компенсації чи іншого виду належного відшкодування колишньому добросовісному власникові.
Враховуючи те, що відповідачі та треті особи набули право власності на спірні земельні ділянки ще у 2014 році, органи державної влади у своїх письмових документах давали відомості, що спірні земельні ділянки не є землями лісового фонду, представники позивачів вчиняли відповідні дії щодо визначення меж належних їх на праві користування земельних ділянок, куди спірні земельні ділянки не належали, суд приходить до висновку, що в даній справі саме на державні ограни, які мають повноваження на погодження передачі земельних ділянок у власність здійснюють контроль за дотриманням законодавства в цій сфері покладено обов`язок щодо вчасного реагування на допущені помилки, а ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу
Таким чином, в даному випадку позбавлення мирного володіння майном відповідачів буде порушувати їх права та принцип законності такого втручання.
Згідно п.2.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 року № 10 Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів : За змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.
Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі, коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення .
З огляду на те, що судом не встановлено факту порушення відповідачами права, судом не вирішується питання про застосування строку позовної давності.
Проте, суд звертає увагу, що в матеріалах проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування (впорядкування існуючого землекористування) державному підприємству Київське лісове господарство для ведення лісового господарства в адміністративних межах Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, розробленого у 2010 році ТОВ КАДАСТР ГЕО , з якого вбачається, що спірні земельні ділянки не входять до земель лісового фонду, наявні погодження та підписи уповноважений осіб позивача, а від так про дані обставини, позивачу було відомо не пізніше як з 2010 року.
Статтею ст.89 ЦПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Таким чином, розглянувши справу в межах визначених позивачем предмету спору та підстав для задоволення позову, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, враховуючи те, що обставини, на які посилався прокурор та позивачі як на підставу для задоволення позову, не знайшли свого повного підтвердження в судовому засіданні, оскільки не ґрунтуються на достатніх, належних та допустимих доказах, при цьому заперечення відповідачів загалом ґрунтуються на законі та письмових доказах, суд прийшов до висновку, що у задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі за недоведеністю.
Керуючись ст.12,77, 80, 89, 263 ЦПК України, відповідно до ст. ст. 7,8, 45,47,48,54 Лісового Кодексу України, ст.ст. 12,116,118,122,173,174, п.12 Перехідних положень Земельного Кодексу України, ст.ст.6,24,26,60 Закону України Про місцеве самоврядування , ст.ст.26,46 Закону України Про землеустрій , ч.2 ст.12 Закону України Про планування та забудову територій від 20 квітня 2000 року № 1699-III, пп.4,7 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 року № 677 Про затвердження Порядку розробки проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок , п.2.2 Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 29.05.2013 року № 10 Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів ,суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову першого заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства Київське лісове господарство до Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 про визнання недійсним рішень та витребування земельних ділянок із незаконного володіння, треті особи на стороні відповідачів, які не заявляють самостійних вимог ОСОБА_14 , ОСОБА_15 - відмовити в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Київського апеляційного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення апеляційної скарги. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Обухівський районний суд Київської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 29.11.2019.
Суддя О.Б. Тиханський
Суд | Обухівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2019 |
Оприлюднено | 29.11.2019 |
Номер документу | 85976901 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Обухівський районний суд Київської області
Тиханський О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні