Постанова
від 27.11.2019 по справі 420/5628/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 листопада 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/5628/18

Головуючий в 1 інстанції: Корой С.М.

Місце та час укладення судового рішення 11:40 , м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 13.05.2019р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

за участю секретаря судового засідання Синіговець А.В.,

представника відповідача Чілей М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю М`ясо України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 травня 2019 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю М`ясо України до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу, -

В С Т А Н О В И В:

30.10.2018р. товариство з обмеженою відповідальністю (надалі - ТОВ) М`ясо України звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу від 25.10.2018р. №8212 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ М`ясо України .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваний наказ є таким, що не відповідає вимогам податкового законодавства, оскільки винесений податковим органом без наявності підстав передбачених п.п.78.1.4 п.78.1. ст.78 Податкового кодексу України.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03.05.2019р. у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на порушення судом першої інстанції, при вирішенні справи норм матеріального права та просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ М`ясо України зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 06.07.2017р. №15381020000016860, перебуває на обліку як платник податків в Лиманській ДПІ Южненського управління Головного управління ДФС в Одеській області з 06.07.2017р. та займається наступними видами діяльності: Код КВЕД 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; Код КВЕД 01.42 Розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів; Код КВЕД 01.45 Розведення овець і кіз; Код КВЕД 01.46 Розведення свиней; Код КВЕД 10.11 Виробництво м`яса; Код КВЕД 10.12 Виробництво м`яса свійської птиці; Код КВЕД 10.13 Виробництво м`ясних продуктів; Код КВЕД 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; Код КВЕД 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; Код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; Код КВЕД 46.23 Оптова торгівля живими тваринами; Код КВЕД 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (основний); Код КВЕД 82.92 Пакування; Код КВЕД 47.22 Роздрібна торгівля м`ясом і м`ясними продуктами в спеціалізованих магазинах; Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; Код КВЕД 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; Код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; Код КВЕД 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.

Листом Головного управління ДФС в Одеській області від 06.08.2018р. №11427/10/15-32-14-07-08, на підставі ст.16, п.73.3 ст.73 ПК України, направлено ТОВ М`ясо України запит щодо надання інформації (пояснень) та їх документального підтвердження (завірених належним чином копій документів), які стосуються господарських відносин (яловичина охолоджена), виду, обсягу і якості операцій та розрахунків (їх відображення в обліку і звітності) із ТОВ Мега Ексім Рітейл , ТОВ Нордвінс в частині придбання товарів, робіт (послуг) та їх реалізації, а саме: приходні та видаткові накладні, довіреності, ТТН; платіжні доручення; регістри бухгалтерського обліку; журнали-ордера, картки рахунків, оборотно-сальдові відомості; відомості щодо офісних, складських приміщень, виробничих потужностей; відомості щодо транспортування товару; документи підтверджуючі подальшу реалізацію придбаних товарів, або використання їх у власній господарській діяльності; копії сертифікатів на отриманий та відвантажений товар. /а.с.13-14/

Листом ТОВ М`ясо України від 06.08.2018р. №11427/10/15-32-14-07-08 надано Головному управлінню ДФС в Одеській області пояснення стосовно запитуваної податковим органом інформації, а також копії документів щодо взаємовідносин з ТОВ Мега Ексім Рітейл за період жовтень 2017 року та березень 2018 року, ТОВ Нордвінс за період січень, березень 2018 року. /а.с.15-21/

Доповідною запискою начальника управління аудиту Головного управління ДФС в Одеській області від 16.10.2018р. №1301/11/15-32-14-07-12 внесено заступнику начальнику Головного управління ДФС в Одеській області пропозицію призначити документальну позапланову виїзду перевірку ТОВ М`ясо України з питань правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинам із ТОВ Нордвінс протягом листопада 2017 року по березень 2018 року, ТОВ Мега Ексім Рітейл за період жовтень 2017 року та березень 2018 року, з підстав надання ТОВ М`ясо України копій первинних документів, які не спростовують недостовірність даних, що містяться у податковій декларації з ПДВ за період жовтень 2017 року, січень, березень 2018 року. /а.с.83/

Наказом Головного управління в Одеській області від 25.10.2018р. №8212, на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ М`ясо України з контрагентами-постачальниками ТОВ Нордвінс за період з листопада 2017 року по березень 2018 року, ТОВ Мега Ексім Рітейл за період жовтень 2017 року та березень 2018 року, з метою дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість. /а.с.12/

Не погоджуючись із наказом податкового органу про проведення документальної позапланової виїзної перевірки позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції про безпідставність позовних вимог виходячи з наступного.

Згідно з п.61.1 ст.61 Податкового кодексу (надалі - ПК) України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотриманню законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до ст.62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків (п.п.62.1.1 п.62.1); інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (п.п.62.1.2 п.62.1); перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин (п.п.62.1.3 п.62.1).

Згідно пп. 62.1.3 п. 62.1 ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Згідно п.75.1 ст.75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.

Порядок проведення документальних позапланових перевірок встановлено ст.78 ПК України, а саме визначено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту; платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звіт про контрольовані операції або документацію з трансфертного ціноутворення, якщо їх подання передбачено законом; платником податків подано контролюючому органу уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся контролюючим органом; виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту; платником податків подано в установленому порядку контролюючому органу заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи в порядку, визначеному пунктом 44.7 ст. 44 цього Кодексу, або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення, в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення у разі, коли платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об`єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження.

Так, документальна позапланова перевірка проводиться на підставі наказу керівника контролюючого органу та за наявності підстав для її проведення; у свою чергу можливість для прийняття наказу про проведення документальної позапланової перевірки на підставі п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України виникає за наявності таких умов: виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; ненадання платником пояснень та їх документального підтвердження на запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня отримання запиту.

Зазначені у п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України обставини є юридичним фактом, з настанням якого законодавець пов`язує подальшу реалізацію контролюючим органом свого права на проведення документальної позапланової перевірки.

Як вбачається з оскаржуваного наказу, документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ М`ясо України призначено на підставі п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України, а саме у зв`язку з виявленням недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Разом з тим, п.п.20.1.14 п.20.1 ст.20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право у разі виявлення порушення вимог податкового чи іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, надсилати платникам податків письмові запити щодо надання засвідчених належним чином копій документів.

Наведений законодавчий припис кореспондується з положеннями аб.1 п.73.3 ст.73 ПК України, яким визначено, що контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Абзацами 6, 7, 9 п.73.3 ст.73 ПК України визначено, що письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб`єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків.

В свою чергу абзацами 2 - 5 п. 73.3 ст. 73 ПК України передбачено, що такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу і повинен містити: 1) підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує; 2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати; 3) печатку контролюючого органу.

Саме у зв`язку з реалізацією права передбаченого ст.ст.20, 73 ПК України, листом Головного управління ДФС в Одеській області від 06.08.2018р. №11427/10/15-32-14-07-08, направлено ТОВ М`ясо України запит щодо надання інформації (пояснень) та їх документального підтвердження (завірених належним чином копій документів), які стосуються господарських відносин (яловичина охолоджена), виду, обсягу і якості операцій та розрахунків (їх відображення в обліку і звітності) із ТОВ Мега Ексім Рітейл , ТОВ Нордвінс в частині придбання товарів, робіт (послуг) та їх реалізації. /а.с.13-14/

Як вбачається з вищезазначеного запиту, в ньому зазначені підстави надсилання (встановлення недостовірності визначення податкового кредиту, що міститься у податковій декларації з ПДВ за жовтень 2017 року, за січень 2018 року, за березень 2018 року), перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати (інформацію (поясненння) та їх документальне підтвердження (завірені належним чином копій документів), які стосуються господарських відносин (яловичина охолоджена), виду, обсягу і якості операцій та розрахунків (їх відображення в обліку і звітності) із ТОВ Мега Ексім Рітейл , ТОВ Нордвінс в частині придбання товарів, робіт (послуг) та їх реалізації.), а також містить підпис уповноваженої особи та печатку контролюючого органу.

Апелянт посилається на надання ТОВ М`ясо України пояснень щодо запитуваної вищезазначеним запитом інформації та їх документального підтвердження у встановлений законодавством термін, а тому у податкового органу не було підстав для призначення документальної позапланової перевірки згідно п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України .

Наказом Державної фіскальної служби України від 31.07.2014р. №22 (надалі - Наказ №22) затверджено Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків.

Відповідно до п.1.22 Наказу №22 при організації проведення документальної позапланової (крім перевірок, визначених у підпункті 1.2.3 цього пункту) або фактичної перевірки обґрунтовані пропозиції щодо необхідності її проведення оформлюються доповідною запискою (висновком) за підписом керівника відповідного структурного підрозділу, який має інформацію, що може слугувати підставою для проведення документальної позапланової або фактичної перевірки відповідно до чинного законодавства.

Доповідна записка (висновок) надається на розгляд керівника (його заступника або уповноваженої особи) органу ДФС, який приймає рішення про доцільність проведення такої перевірки та визначає підрозділ, який буде здійснювати (очолювати) цю перевірку, відповідати за її організацію, у тому числі направлення повідомлення до Інформаційно-аналітичної групи, координацію дій залучених до перевірки працівників інших структурних підрозділів та органів ДФС, а також реалізацію матеріалів перевірки.

Так, доповідною запискою начальника управління аудиту Головного управління ДФС в Одеській області від 16.10.2018р. №1301/11/15-32-14-07-12 внесено заступнику начальнику Головного управління ДФС в Одеській області пропозицію призначити документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ М`ясо України з питань правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинам із ТОВ Нордвінс протягом листопада 2017 року по березень 2018 року, ТОВ Мега Ексім Рітейл за період жовтень 2017 року та березень 2018 року, з підстав надання ТОВ М`ясо України копій первинних документів, які не спростовують недостовірність даних, що містяться у податковій декларації з ПДВ за період жовтень 2017 року, січень, березень 2018 року. /а.с.83/

Тобто, підставами призначення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ М`ясо України слугувало виявлення податковим органом недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях з ПДВ за жовтень 2017 року, за січень 2018 року, за березень 2018 року, що, як вважає контролюючий орган, не спростовано наданими ТОВ М`ясо України поясненнями та первинними документами.

Згідно наданих листом ТОВ М`ясо України від 06.08.2018р. №11427/10/15-32-14-07-08 пояснень, підприємство надало запитувану податковим органом інформацію, а також копії документів щодо взаємовідносин з ТОВ Мега Ексім Рітейл за період жовтень 2017 року та березень 2018 року, ТОВ Нордвінс за період січень, березень 2018 року, а саме договір між ТОВ М`ясо України та ТОВ Нордвінс про постачання №НВ0111; видаткові накладні, рахунки фактури та ТТН на поставлений товар за період 01.10.2017р. по 01.04.2018р.;

платіжні доручення; картку рахунку 631 за жовтень 2017р - червень 2018 р.; договір між ТОВ М`ясо України та ТОВ Мега Ексім Рітейл про постачання №02/10/17-2-2; видаткові накладні, рахунки фактури та ТТН на поставлений товар за період 01.10.2017р. по 01.04.2018р.; платіжні доручення; картка рахунку 361 за жовтень 2017р - червень 2018р.; акт надання послуг з переробки; експертні висновки за період жовтень 2017 року - квітень 2018 року - 16 аркушів; обороти рахунку 6851 період жовтень 2017 року - квітень 2018 року; обороти рахунку 3771 період жовтень 2017 року - квітень 2018 року; обороти рахунку 901 період жовтень 2017 року - квітень 2018 року; обороти рахунку 701 період жовтень 2017 року - квітень 2018 року; Обороти рахунку 401 період жовтень 2017 року - серпень 2018 року; документи щодо реалізації товару, а тому належним чином виконано вимоги податкового органу, що позбавило його права призначення документальної позапланової виїзної перевірки на підставі п.п.78.1.4 п.78.1. ст.78 ПК України. /а.с.15-21/

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11.06.2019р. у справі №813/1136/18.

На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи неповно з`ясовано обставини справи, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.317 КАС України підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст.315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю М`ясо України задовольнити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 травня 2019 року скасувати.

Ухвалити у справі нове рішення, яким визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС в Одеській області від 25 жовтня 2018 року №8212 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ М`ясо України .

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 29.11.2019р.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2019
Оприлюднено02.12.2019
Номер документу85998993
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5628/18

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 27.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 25.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 25.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 13.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 29.01.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні