Рішення
від 02.12.2019 по справі 240/10744/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2019 року м. Житомир справа №240/10744/19

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Майстренко Н.М.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Анна-Анастасія" до Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області про зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Фермерське господарство "Анна-Анастасія" 27.09.2019 звернулося до суду з позовною заявою, в якій просить:

- зобов`язати Високівську сільську раду Черняхівського району Житомирської області надати дозвіл ОСОБА_1 (засновнику Фермерського господарства "Анна- ОСОБА_2 ") на розроблення проекту землеустрою щодо відведення зе мельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0485) у власність;

- сплачену Фермерським господарством "Анна-Анастасія" суму судового збору відшкодувати за рахунок Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян. У зв`язку з відсутністю належним чином оформленого рішення Високівської сільської ради про надання дозволу ОСОБА_1 (засновнику позивача) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0485) у власність чи відмову у його наданні у формі рішення, відповідач допустив протиправну бездіяльність, що стало підставою для повторного звернення до відповідача з ідентичною заявою. За результатом розгляду повторної заяви відповідач відмовив у наданні дозволу, оформивши це рішенням сесії органу місцевого самоврядування.

Ухвалою судді від 02.10.2019 відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі.

Копію ухвали позивач й відповідач отримали 05.10.2019, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.

На адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначає, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Аналогічний висновок викладений в постановах Верховного Суду від 21.08.2018 у справі № 823/1179/17 та від 03.10.2019 у справі № 823/1172/17. Відповідач у відзиві на позов просить стягнути з позивача судові витрати у справі.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що в порушення вимог ст. 123 Земельного кодексу України відповідач за ре зультатами розгляду заяви позивача такого рішення не прийняв (15.04.2019 простим листом без додавання належного рішення повідомив позивача про неможли вість надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення названої земельної ділянки, так як у відповідності до Земельного кодексу України таку буде ви значено для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремим ло том). Вказаний факт став підставою для позивача повторно звернутись до відповідача із заявою про розгляд порушеного питання саме на сесії органу місцевого самовряду вання. Рішенням 37 сесії 7 скликання відповідача від 29.08.2019 №678 пози вачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відве дення земельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0485), оскільки вказана земельна ділянка рішенням 35 сесії 7 скликання №625 включена до пере ліку земельних ділянок комунальної власності Високівської сільської ради із земель запасу сільської ради для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами. Тобто, причиною відмови в наданні дозволу стало включення даної земельної ділянки для продажу права оренди, а не надання неповного пакету документів позива чем, передбачених ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України, як стверджує відповідач у своєму відзиві.

Відповідно до положень ч. 5 ст. 262, ч. 1 ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про таке.

Встановлено, що позивач звертався до Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області із заявою від 27.03.2018 №6, в якій просив розглянути на черговій сесії сільської ради питання надання дозволу ОСОБА_1 (засновнику ФГ " ОСОБА_3 - ОСОБА_2 ") на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0485) у власність.

Високівська сільська рада Черняхівського району Житомирської області листом від 15.04.2019 №23 повідомила, що на даний момент не має можливості надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0485), так як відповідно до Земельного Кодексу України вказана земельна ділянка буде визначена для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом.

Згодом Високівська сільська рада Черняхівського району Житомирської області листом від 06.09.2019 №59 на запит Фермерського господарства "Анна-Анастасія" від 19.08.2019 №93 надала копію рішення 37 сесії VІІ скликання №678 від 29.08.2019.

Так, пунктом 1 рішення тридцять сьомої сесії VII скликання Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області "Про розгляд заяви фермерського господарства "Анна-Анастасія" про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,2096 га, кадастровий номер 1825682000:01:000:0485" вирішено відмовити фермерському господарству "Анна-Анастасія" в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,2096 га, кадастровий номер 1825682000:01:000:0485, так як вказана земельна ділянка рішенням 35 сесії сільської ради VІІ скликання №625 включена до переліку земельних ділянок комунальної власності Високівської сільської ради із земель запасу сільської ради для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами.

Не погоджуючись із рішенням відповідача та вважаючи його протиправним, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та перевіряючи оскаржувану відмову на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд зазначає, що систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №280/97-ВР).

Відповідно до ст. 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з п. 34 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин.

Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Земельний кодекс України) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (стаття 12 Земельного кодексу України).

Згідно з ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Частиною 1 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

Відповідно до ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.

Згідно з п. а ч. 1 ст. 121 названого Кодексу громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство.

Частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

На підставі ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Водночас, ч.ч. 1-4 ст. 136 Земельного кодексу України установлено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає, зокрема, виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості).

Згідно з ч. 3 ст. 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Таким чином, положеннями Земельного кодексу України прямо передбачено заборону відчуження земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги. Водночас, виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забезпечує саме організатор земельних торгів, яким у спірних відносинах є відповідач, що здійснює реалізацію права державної власності на спірну земельну ділянку.

Отже, включення у передбаченому законодавством порядку спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами виключає можливість відчуження цієї земельної ділянки її розпорядником (відповідачем) до завершення торгів.

За обставин даної справи відповідно до пункту 1 рішення тридцять п`ятої сесії VII скликання Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами у Високівській сільській раді та надання згоди на виготовлення агрохімічних паспортів земельних ділянок" від 05.06.2019 №625 затверджено Перелік ділянок комунальної власності Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області із земель запасу сільської ради для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами згідно додатку №1.

При цьому, згідно змісту додатку 1 до рішення тридцять п`ятої сесії VII скликання Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області від 05.06.2019 №625, до переліку ділянок, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами у Високівській сільській раді, за номером 6 включено земельну ділянку з кадастровим номером 1825682000:01:000:0485, яка розташована: с. Осники Високівської сільської ради Житомирської області.

Отже, оскільки матеріали справи доказів завершення земельних торгів не містять, відповідач правомірно відмовив у наданні дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1825682000:01:000:0485, яка розташована: с. Осники Високівської сільської ради Житомирської області, у власність у зв`язку з невідповідністю місця розташування спірної земельної ділянки вимогам Земельного кодексу України, зважаючи на факт її включення до переліку земельних ділянок, права на які підлягають продажу на земельних торгах.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи наведені норми права, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позову.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

На підставі викладеного суд дійшов висновку про відсутність порушеного права позивача оскаржуваним рішенням відповідача, а тому позовні вимоги є безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають.

Вирішуючи вимогу відповідача в частині стягнення з позивача на його користь понесених витрат на професійну правничу допомогу, слід звернути увагу на те, що відповідно до ч. 2 ст. 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Оскільки у даній справі Високівська сільська рада Черняхівського району Житомирської області виступає як суб`єкт владних повноважень, відсутні підстави для стягнення на її користь витрат на правничу допомогу.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

У задоволенні позову Фермерського господарства "Анна-Анастасія" до Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області про зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду складено у повному обсязі: 02.12.2019.

Суддя Н.М. Майстренко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2019
Оприлюднено04.12.2019
Номер документу86061115
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/10744/19

Постанова від 11.02.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Рішення від 02.12.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Майстренко Наталія Миколаївна

Ухвала від 02.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Майстренко Наталія Миколаївна

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Майстренко Наталія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні