Постанова
від 03.12.2019 по справі 420/3911/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 грудня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/3911/19

Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М. Дата і місце ухвалення: 18.09.2019р., м. Одеса Дата виготовлення повного тексту: 26.09.2019р. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Ступакової І.Г.

суддів - Бітова А.І.

- Лук`янчук О.В.

при секретарі - Рябоконь Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Арцизької міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року по справі за адміністративним позовом Арцизької міської ради до Арцизької районної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

В липні 2019 року Арцизька міська рада звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Арцизької районної ради про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не передбачення коштів на фінансування дошкільної освіти у місті Арциз в повному обсязі у розмірі 15 939 281 гривень при розробці та затвердженні місцевого бюджету Арцизького району на 2019 рік, та зобов`язання Арцизьку районну раду винести на найближче пленарне засідання сесії питання щодо внесення змін до рішення Арцизької районної ради Про районний бюджет Арцизького району на 2019 рік від 21.12.2018 року шляхом передбачення виділення додаткових коштів на фінансування дошкільної освіти м. Арциз у вигляді міжбюджетного трансферту Арцизькій міській раді у розмірі 4 183 030 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що обов`язком районної ради, у відповідності до ст.89 Бюджетного кодексу України, є фінансування закладів дошкільної освіти. При цьому, у першочерговому порядку передбачається виділення коштів на оплату праці працівників бюджетних установ, на проведення розрахунків за електричну енергію, водопостачання, водовідведення, послуги зв`язку, які споживаються бюджетними установами. Однак, Арцизька районна рада щорічно при вирішенні питання передачі коштів на фінансування дошкільної освіти м. Арциз, не дотримувалася принципів збалансованості та обґрунтованості. В листопаді 2018 року Арцизька міська рада звернулася до Арцизької районної ради щодо передачі бюджетних коштів на утримання чотирьох закладів дошкільної освіти, які знаходяться на території м.Арциз. Згідно розрахунку, доданого до звернення, потреба у фінансуванні дошкільної освіти складає 15 939 281 грн. Однак, відповідач проігнорував звернення позивача та передбачив у бюджеті на 2019 рік міжбюджетний трансферт Арцизькій міській раді в сумі 11 756 251 грн., що не покриває необхідні витрати на оплату праці та проведення розрахунків за електричну енергію, водопостачання, водовідведення, послуги зв`язку. Позивач вважає бездіяльність Арцизької районної ради щодо недофінансування дошкільної освіти у м.Арциз протиправною, у зв`язку з чим просив захистити порушені його права в судовому порядку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18.09.2019р. в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Арцизька міська рада подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не повне з`ясування судом обставин справи, не правильне застосування норм матеріального права, просить скасувати рішення від 18.09.2019р. та прийняти нове судове рішення - про задоволення поданого позову у повному обсязі.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що суд першої інстанції при вирішенні спору дійшов помилкового висновку, що районною радою у повному обсязі виконано вимоги бюджетного законодавства України та враховано першочергову потребу у коштах, що визначена частиною 4 статті 77 Бюджетного кодексу України. Сума коштів на міську дошкільну освіту, яку районна рада повинна врахувати у першу чергу при затвердженні свого бюджету, складає 14 197 907 грн., з яких відповідачем виділено всього 11 756 251 грн. Зазначена сума є недостатньою навіть на покриття необхідних витрат на оплату праці, проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водовідведення, водопостачання, послуги зв`язку, а також на захищенні, відповідно до ч.1, ч.2 ст.55 Бюджетного кодексу України, видатки бюджету на придбання медикаментів та перев`язуючих матеріалів, забезпечення продуктами харчування.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та учасників справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що 08.11.2018 року Арцизька міська рада прийняла рішення, яким схвалено звернення Арцизької міської ради до Арцизької районної ради щодо передачі бюджетних коштів на здійснення видатків із бюджету міста на утримання закладів дошкільної освіти у 2019 році.

Арцизькій районній раді міською радою було направлено звернення, в якому містився розрахунок видатків на утримання закладів дошкільної освіти.

Згідно розрахунку, що був викладений у зверненні, потреба у фінансуванні дошкільної освіти складає 15 939 281 гривень.

13.12.2018 року Арцизькою районною радою проведене спільне засідання президії та постійної комісії районної ради з питань бюджету, регуляторної та інвестиційної політики, соціально-економічного розвитку та управління майном комунальної власності, підприємницької діяльності, на якому розглядалося звернення Арцизької міської ради щодо передачі бюджетних коштів на здійснення видатків із бюджету міста на утримання закладів дошкільної освіти.

Депутатами було детально досліджено потреби міської та сільських рад у фінансуванні та прийнято рішення рекомендувати раді визначити обсяг міжбюджетних трансфертів за формульною методикою з урахуванням забезпечення обсягу міжбюджетних трансфертів у розмірі, не меншому, ніж у минулому році, а також з урахуванням можливостей доходної частини.

18.12.2018 року відбулося спільне засідання постійних комісій Арцизької районної ради з питань аграрної політики, земельних відносин, адміністративно-територіального устрою та охорони природи, з питань промисловості, будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства, з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, гласності, конституційних прав громадян, з питань освіти, охорони здоров`я, культури, спорту та соціального захисту населення, на якому також розглядалося звернення міської ради щодо передачі бюджетних коштів на здійснення видатків із бюджету міста на утримання закладів дошкільної освіти.

Постійні комісії погодилися з висновками президії та профільної комісії та рекомендували сесії підтримати проект рішення про районний бюджет на 2019 рік.

21.12.2018 року на пленарному засіданні районної ради було прийнято рішення №795-VII Про районний бюджет Арцизького району на 2019 рік , яким, серед іншого, було затверджено формулу розрахунку обсягу видатків на освіту та визначено розмір міжбюджетного трансферту міському бюджету у розмірі 11 756 251 грн., що складає більше 73% від річної потреби. При цьому, обсяг міжбюджетного трансферту у 2018 році складав 7 135 843 грн.

Арцизька міська рада вважаючи, що відповідач вчинив протиправну бездіяльність не передбачивши у повному обсязі кошти на утримання міських дошкільних навчальних закладів, звернулася до суду даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що районною радою у повному обсязі виконано вимоги бюджетного законодавства України, враховано першочергову потребу в коштах, що визначена у ч. 4 ст. 77 Бюджетного кодексу України, у тому числі стосовно необхідності оплати праці в бюджетних установах. Однак, зважаючи на обмеженість коштів, які необхідно було пропорційно розподілити на міську та 17 сільських рад, залежно від потреби та можливостей відповідних бюджетів, Арцизькій міській раді виділено 11 756 251,00 грн., що разом з тим, становить більше 38% наявних коштів.

Також, при вирішенні спору суд першої інстанції врахував дискреційний характер повноважень районної ради визначати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до закону. Райрада дослідила на засіданнях постійних депутатських комісій можливості районного бюджету та забезпечила відповідність обсягів міжбюджетних трансфертів вимогам п. 20 Прикінцевих та перехідних положень БК України, тобто затвердила їх у розмірі, не меншому за обсяги таких міжбюджетних трансфертів на утримання зазначених установ, передбачених на 2018 рік.

Суд першої інстанції зазначив, що заклади дошкільної освіти міста знаходяться на балансі міської ради, яка має можливість фінансувати дані заклади за рахунок власних надходжень, якщо потреба перевищує обсяг міжбюджетного трансферту, визначеного районною радою.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до питань, які вирішуються районними і обласними радами виключно на їх пленарних засіданнях відноситься розподіл переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення; розгляд прогнозів відповідно районних, обласних бюджетів, затвердження таких бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; затвердження регламент ради та інші.

Відповідно до ч.1 ст. 3 Закону України Про дошкільну освіту держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття.

Відповідно до підпункту а пункту 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад належать видатки на, зокрема, дошкільну освіту.

Частиною 4 статті 77 Бюджетного кодексу України передбачено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, районні, селищні, сільські ради при затвердженні відповідних бюджетів враховують у першочерговому порядку потребу; в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати; на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв`язку, які споживаються бюджетними установами. Ліміти споживання енергоносіїв у натуральних показниках для кожної бюджетної установи встановлюються виходячи з обсягів відповідних бюджетних асигнувань.

Пунктом 20 Прикінцевих та перехідних положень БК України визначено, що за зверненням сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради районна (міська) рада приймає рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків сільській, селищній, міській (міста районного значення) раді та у районному (міському) бюджеті затверджує обсяги міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому сіл, селищ і міст). При цьому обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначаються за формулою, яка затверджується відповідною районною (міською) радою у додатку до рішення про місцевий бюджет, та не можуть бути меншими обсягів таких міжбюджетних трансфертів або видатків районного (міського) бюджету (якщо видатки для зазначених установ здійснювалися з районних (міських) бюджетів) на утримання зазначених установ, передбачених на 2018 рік.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання вимог пункту 20 Прикінцевих та перехідних положень БК України, рішенням Арцизької районної ради від 21.12.2018 року №795-VII Про районний бюджет Арцизького району на 2019 рік затверджено формулу розрахунку обсягу видатків на освіту та визначено розмір міжбюджетного трансферту міському бюджету у розмірі 11 756 251,00 грн., що складає більше 73% від річної потреби. За результатами розгляду питання фінансування дошкільної освіти, райрадою визначено суму забезпечення 1 дитини у розмірі 19 241,00 грн. (для проекту розрахунку суми забезпечення однієї дитини були враховані касові видатки захищених статей поточного року, збільшені на коефіцієнт індексу інфляції та з урахуванням збільшення розміру мінімальної заробітної плати, поділені на кількість дітей усього району). Для визначення обсягу міжбюджетного трансферту одержану суму було помножено на кількість дітей у закладах дошкільної освіти відповідного населеного пункту. Тобто, враховуючи те, що в Арцизі заклади дошкільної освіти відвідують 611 дітей (що підтверджено розрахунками позивача, доданими до матеріалів справи), обсяг трансферту для міста склав відповідно 11 756 251, 00 грн.

При цьому, пунктом 9 вказаного рішення затверджено перелік захищених статей видатків загального фонду районного бюджету на 2019 рік за їх економічною структурою, серед яких: заробітна плата, нарахування на оплату праці; медикаменти та перев`язувальні матеріали; продукти харчування; оплата комунальних послуг та енергоносіїв; поточні трансферти населенню, поточні трансферти місцевим бюджетам та оплата енергоносіїв.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що при прийнятті рішення від 21.12.2018 року №795-VII відповідачем враховано першочергову потребу в коштах, що визначена у ч. 4 ст. 77 Бюджетного кодексу України, зокрема, і стосовно необхідності оплати праці в бюджетних установах.

Щодо посилань апелянта на те, що потреба у виділенні коштів на фінансування дошкільної освіти у м.Арциз складає 15 939 281 грн., тоді як відповідачем було виділено на розмірі 4 183 030 грн. менше необхідного, то колегія суддів зазначає, що частиною 4 статті 61 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районній раді надано право самостійно визначати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до закону.

Колегія суддів зазначає, що таке право відповідач може реалізувати з врахуванням принципів збалансованості, пропорційності та обґрунтованості в межах наявних коштів. Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується апелянтом, Арцизькою районною радою визначено розмір міжбюджетного трансферту міському бюджету на рівні 11 756 251 грн., що складає 38% коштів. При цьому, відповідач мав розподілити фінансування на міську та 17 сільських рад, залежно від потреби та можливостей відповідних бюджетів. Варто зазначити, що обсяг трансферту сільським бюджетам коливався з 69 375, 00 грн. до 2 683 644, 00 грн., що становить від 40% до 60% від необхідного, тоді як видатки позивача на фінансування дошкільної освіти забезпечено на рівні 73%.

У зв`язку з цим, колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на недотримання відповідачем принципу пропорційності при визначенні розміру міжбюджетного трансферту міському бюджету.

Також, колегія суддів враховує, що на виконання вимог п.20 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, Арцизька районна рада затвердила міжбюджетний трансферт міському бюджету у розмірі, не меншому за обсяги таких міжбюджетних трансфертів на утримання зазначених установ, передбачених на 2018 рік.

Як правильно зазначив суд першої інстанції, райраді для дотримання вимог бюджетного законодавства необхідно було затвердити обсяг міжбюджетного трансферту у розмірі, не меншому аніж 7 135 843,00 грн.

Більше того, як слідує з положень ч.2 ст.85 Бюджетного кодексу України, міська рада має можливість фінансувати заклади дошкільної освіти за рахунок власних надходжень, якщо потреба перевищує обсяг міжбюджетного трансферту, визначеного районною радою відповідно до п. 20 Прикінцевих та перехідних положень БК України.

Враховуючи, що в межах своїх повноважень міська рада вирішує питання затвердження штатних розписів закладів дошкільної освіти на своїй території, визначає відсоток батьківської плати, кількість пільговиків та затверджує вартість харчування, колегія суддів доходить висновку, що Арцизька міська рада також має можливість регулювати видатки на дошкільну освіту.

На підставі викладеного у сукупності колегія суддів вважає обґрунтованими доводи відповідача, що в діях Арцизької районної ради відсутня протиправна бездіяльність, оскільки матеріалами справи підтверджено, що звернення міської ради райрадою було детально розглянуто, потреби міської та сільських рад проаналізовано у їх сукупності, та за результатами розгляду відповідного питання радою прийнято обґрунтоване рішення щодо розподілу видатків з районного бюджету.

Доводи апеляційної скарги Арцизької міської ради висновків суду не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги позивача та скасування рішення суду першої інстанції від 18 вересня 2019 року колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України , за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Арцизької міської ради залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 03 грудня 2019 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

Дата ухвалення рішення03.12.2019
Оприлюднено05.12.2019
Номер документу86065991
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3911/19

Постанова від 03.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 26.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

Ухвала від 05.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні