П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/4170/19
Головуючий у 1-й інстанції: Романченко Євген Юрійович
Суддя-доповідач: Іваненко Т.В.
28 листопада 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Іваненко Т.В.
суддів: Сторчака В. Ю. Граб Л.С.
за участю:
секретаря судового засідання: Черняк А.В.,
представників відповідача,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2019 року (місце ухвалення рішення - м. Житомир) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про перерахунок пенсії,
В С Т А Н О В И В :
В березні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (правонаступником якого є Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області), у якому просила:
- визнати протиправними дії відповідача щодо розрахунку пенсії за віком із застосуванням середньої заробітної плати, з якої сплачені страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки - у розмірі 3764 грн 40 коп.;
- визнати протиправними дії Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо неврахування суми виплаченої заробітної плати за період роботи у Корпусі Миру Посольства США з серпня 2001 року по січень 2002 року в сумі 15345 грн 77 коп. відповідно до довідки № 20190129 від 28.01.2019 при розрахунку розміру пенсії;
- зобов`язати Хорошівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити розрахунок пенсії за віком з 17.09.2018 відповідно до ч.2 ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за два календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком за 2016 та 2017 роки в сумі 5377,90 грн та здійснити відповідні виплати з урахуванням раніше виплачених сум станом на 31.03.2019 в розмірі 6016 грн 29 коп.;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок пенсії з врахуванням суми виплаченої заробітної плати за період роботи у Корпусі Миру Посольства США з серпня 2001 року по січень 2002 року в сумі 15345 грн 77 коп. відповідно до довідки № 20190129 від 28.01.2019 та здійснити відповідні виплати з урахуванням раніше виплачених сум станом на 31.03.2019 в розмірі 785 грн 46 коп.
Обґрунтовуючи позовні вимог позивачка зазначала, що з 01.09.2017 отримувала пенсію за вислугу років відповідно до ст.55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з 17.09.2018 на підставі заяви призначено пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" виходячи із середнього заробітку за 2014-2016 роки у розмірі 3764,40 грн.
01.02.2019 вона звернулася до відповідача щодо перерахунку пенсії за віком відповідно до ч.2 ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням показника середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески за 2016-2017 року у розмірі 5377,90 грн та з урахуванням суми виплаченої заробітної плати за період роботи у Корпусі Миру Посольства США відповідно до довідки №2019029 від 28.01.2019, однак отримала відмову, яку вважає протиправною.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2019 року позов ОСОБА_1 до Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про перерахунок пенсії задоволено частково.
Визнано протиправними дії Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови ОСОБА_1 , оформленої листом від 06.02.2019, в застосуванні показника середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2016 та 2017 роки, при призначенні пенсії за віком вперше та врахуванні довідки про заробітну плату за період роботи з серпня 2001 року по січень 2002 року Корпусу Миру США в Україні №2019029 від 28.01.2019.
Зобов`язано Хорошівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 з 17.09.2018 відповідно до ч.2 ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2016 та 2017 роки, та виплатити пенсію, з урахуванням раніше виплачених сум.
Зобов`язано Хорошівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити перерахунок і виплату пенсії ОСОБА_1 з врахуванням виплачених сум заробітної плати за період роботи з серпня 2001 року по січень 2002 року, відповідно до довідки Корпусу Миру США в Україні №2019029 від 28.01.2019, починаючи з 01.02.2019, з урахуванням раніше виплачених сум.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що позивачці призначено у 2007 році пенсію за вислугу років, тому підстав для врахування показника середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2016-2017 роки в розмірі 5377,9 грн під час проведення перерахунку через перехід з пенсії за вислугу років на пенсію за віком немає.
Щодо врахуванням виплачених сум заробітної плати за період роботи з серпня 2001 року по січень 2002 року, відповідно до довідки Корпусу Миру США в Україні №2019029 від 28.01.2019, відповідач зазначає, що дані про сплату страхових внесків по страхувальнику - Корпус Миру США в Україні в обліковій картці позивача відсутні.
Позивачка в судове засідання не з`явилась, подала до суду заяву про розгляд справи без її участі.
Представники в судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги, просили їх задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників відповідачів, перевіривши матеріали справи та проаналізувавши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до переконання, що подана апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що ОСОБА_1 з 01.09.2007 перебувала на обліку у Хорошівському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримувала пенсію за вислугу років згідно ст.55 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Із довідки ПАТ по газопостачанню та газифікації "Житомиргаз" від 26.03.2019 № 100-СЛ-5118-0319 вбачається, що ОСОБА_1 працювала у ПАТ "Житомиргаз" з 03.04.2009 по день видачі довідки.
17.09.2018, відповідно до поданої позивачкою заяви, Хорошівським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області проведено перерахунок її пенсії через перехід з пенсії за вислугу років, призначеної відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
01.02.2019 позивачка, встановивши, що при проведенні перерахунку пенсії, який проведено у зв`язку із переходом з пенсії за вислугу років на пенсію за віком, не застосовано показник середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2016, 2017 роки та не враховано заробітну плату за період роботи з серпня 2001 року по серпень 2002 року відповідно до довідки Корпусу Миру Посольства США звернулася до відповідача із відповідною заявою щодо перерахунку пенсії.
Листом №С-11 від 06.02.2019 Хорошівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило позивача про те, що з 01.09.2007 вона отримувала пенсію за вислугу років згідно ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення". З 17.09.2018 проведено перерахунок пенсії через перехід з виду пенсії за вислугу років на пенсію за віком. Зазначено, що, оскільки пенсію було призначено за вислугу років, підстав врахування показника середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2016, 2017 роки в розмірі 5377,90 грн під час проведення перерахунку через перехід з пенсії за вислугу років на пенсію за віком немає. Зауважено, що дані про сплату страхових внесків по страхувальнику - Корпус Миру США в Україні у обліковій картці відсутні, тому відповідно врахування заробітної плати за період роботи згідно довідки №20190129 від 28.01.2019 неможливо.
Не погоджуючись з такою відмовою у перерахунку пенсії, позивачка звернулася до суду з даним позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що відмова відповідача, оформлена листом від 06.02.2019, в частині застосування показника середньої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2016 та 2017 роки, при призначенні пенсії позивачу є протиправною. Крім того, перерахунок і виплату пенсії позивачу необхідно здійснити з врахуванням виплачених сум заробітної плати ОСОБА_1 за період роботи з серпня 2001 року по січень 2002 року, починаючи з 01.02.2019, оскільки відмова відповідача врахувати довідку Корпусу Миру США в Україні №2019029 від 28.01.2019 про заробітну плату ОСОБА_1 є протиправною.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості й в інших випадках, передбачених законом (ст. 44 Основного Закону).
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 1058-IV відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати:
1) пенсія за віком;
2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства);
3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
За приписами п. 16 розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону № 1058 положення Закону № 1788-ХІІ застосовуються в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугу років.
Таким чином, законодавець відсилає до приписів Закону № 1788 лише для визначення права особи на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до ст. 2 Закону № 1788-ХІІ за цим Законом призначаються: трудові пенсії (за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років).
Тож, за приписами чинного законодавства пенсія за вислугу є різновидами пенсії за віком, якими визначені особливості щодо віку та стажу роботи для певних категорій працівників і передбачають можливість їх виходу на пенсію за віком раніше, ніж передбачено статтею 26 Закону № 1058.
При цьому нормами ст. 10 Закону № 1058-IV та ст. 6 Закону № 1788-ХІІ визначено, що особам, які мають одночасно право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором.
Колегія суддів звертає увагу, що з 01.09.2017 року ОСОБА_1 було призначено пенсію за вислугу років, як працівнику освіти, відповідно до п. "е" ст. 55 Закону № 1788-XII. Для призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 1058-ІV застосовано показник середньої заробітної плати за 2006 рік.
В подальшому з 17.09.2018 року, згідно поданої позивачкою заяви, вона отримує пенсію за віком, яка обчислена відповідно до Закону України №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
За положеннями ч. 2 ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск:К), де: Зп- заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики.
Відповідно до ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-IV державне переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду. При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.
Тобто, переведенням з одного виду пенсії на інший є саме зміна виду пенсії.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що частиною третьою статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" регламентовано порядок переведення з одного виду пенсії, призначеного саме за цим Законом, на інший.
При цьому, за змістом цієї норми повинен застосовуватися показник середньої заробітної плати при переведені на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, який був на час призначення.
Відповідно до ст. 26 Закону № 1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу.
Проте позивачка скористалась правом на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до Закону № 1788-ХІІ, яку останній призначено з 2007 року.
Отже, в даному випадку переведення з одного виду пенсії на інший відсутнє, оскільки пенсія за віком на пільгових умовах, призначена відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення № 1788-ХІІ, є різновидом пенсії за віком, що унеможливлює призначення позивачу пенсії за віком повторно у зв`язку із досягненням ним загального пенсійного віку, передбаченого Закону № 1058.
Позивач помилково вважає, що пенсія за Законом № 1058 їй призначається вперше.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки позивачка з листопада 2007 року отримувала пенсію за віком, призначену на пільгових умовах відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" № 1788-ХІІ, яка є різновидом пенсії за віком, відсутні підстави для перерахунку пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2016-2017 роки.
Враховуючи вказане, помилковим є висновок суду першої інстанції, що на момент звернення до відповідача позивачка набула право на нове призначення пенсії за віком на загальних підставах із її новим обчисленням у відповідності до приписів статті 40 Закону № 1058-IV.
Відтак, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача здійснити розрахунок пенсії за віком з 17.09.2018 відповідно до ч.2 ст.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за два календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком за 2016 та 2017 роки в сумі 5377,90 грн та здійснення відповідних виплат з урахуванням раніше виплачених сум станом на 31.03.2019 в розмірі 6016 грн 29 коп.
З приводу врахування довідки про заробітну плату видану Корпусом Миру США в Україні за період роботи ОСОБА_1 з серпня 2001 року по січень 2002 року, суд зазначає таке.
На підставі частини першої статі 24 Закону № 1058-VI страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування найманих працівників та інших осіб, які належать до кола осіб, що підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та зазначені у статті 11 Закону № 1058-VI, сплачуються їх роботодавцями та безпосередньо застрахованими особами.
Відповідно до п.1 Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 червня 1998 року № 794 (далі - Положення № 794), персоніфікований облік полягає в збиранні, обробленні, систематизації та зберіганні передбачених законодавством про пенсійне забезпечення відомостей про фізичних осіб, що пов`язані з визначенням права на виплати з Пенсійного фонду та їх розмір за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.
Позивачці 28 січня 2019 року видано довідку №20190129 за підписом адміністративного директора Корпусу Миру США в Україні про те, що ОСОБА_1 дійсно працювала в Корпусі Миру Посольства США з серпня 2001 року по січень 2002 року та зазначено розмір виплаченої за вказаний період заробітної плати з урахуванням податків. Вказана довідка не відповідає вимогам п.24 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637.
Відповідно до наказу №72-к від 01.09.2001 по Черняхівській загальноосвітній школі I-III ступенів та наказу №479-к по Черняхівському районному відділу освіти від 07.12.2001, вчителя Черняхівській ЗОШ I-III ступенів ОСОБА_1 . обмежено в навчальному навантаженні 6 год. з 01.09.2001 по 07.12.2001 та відповідно з 08.12.2001 по 31.12.2001 у зв`язку з роботою в Корпусі Миру.
З пункту 3 Угоди між Урядом України і Урядом Сполучених Штатів Америки про здійснення програми "Корпус миру" США в Україні від 06.05.1992 року встановлено, що Уряд Сполучених Штатів Америки забезпечить добровольців такою обмеженою кількістю обладнання і ресурсів, яку обидва Уряди можуть вважати необхідною для того, щоб добровольці могли ефективно здійснювати поставлені перед ними завдання.
В матеріалах справи відсутні докази того, що "Корпус миру" США в Україні був страхувальником та сплатив страхові внески з заробітної плати ОСОБА_1 за період роботи з серпня 2001 року по січень 2002 року в "Корпусі миру" США в Україні.
За таких умов суд апеляційної інстанції вважає, що відмова пенсійного органу у перерахунку пенсії, є такою, що відповідає діючому законодавству України.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. І в даній справі відповідач довів, що діяв відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України.
З врахуванням усіх вищенаведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв`язку з чим відповідно до вимог ст.317 КАС України рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2019 року підлягає скасуванню з ухваленням нової постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області задовольнити.
Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про перерахунок пенсії скасувати.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 04 грудня 2019 року.
Головуючий Іваненко Т.В. Судді Сторчак В. Ю. Граб Л.С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2019 |
Оприлюднено | 05.12.2019 |
Номер документу | 86102513 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Іваненко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні