Рішення
від 04.12.2019 по справі 821/155/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2019 р.м. ХерсонСправа № 821/155/18 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хом`якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Гаус" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, за участю третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідачів - Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради в особі Управління містобудування та архітектури про визнання протиправним та скасування рішення № 327/Х від 28.12.2017 року,

встановив:

В січні 2018 року приватне підприємство "Гаус" (позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області (відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 327/Х від 28.12.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки "Будівництво десятиповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по АДРЕСА_1 , м. Херсон" від 01.06.2016 № 49, як таке, що було прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. Оскаржуване рішення було прийнято за наслідками планової перевірки Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради, яку провів відповідач, та з посиланням на порушення при видачі містобудівних умов вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності: п. 3.2, 3.3., 3.4, 3.6 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердж. наказом Мінрегіону від 07.07.2011 № 109, п.8 ч.1 ст. 1 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про врегулювання містобудівної діяльності", а саме: у погоджених графічних матеріалах (схема використання земельної ділянки) відстань від об`єкта будівництва (вбудовано-прибудовані приміщення) до існуючої будівлі на суміжній земельній ділянці не відповідає вимогам Додатку 3.1 ДБН 360-92 "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень", містобудівні умови та обмеження складені не за змістом їх текстової частини та не за формою, наведеною у Додатку до Порядку № 109. Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним, таким, що прийнято всупереч діючому законодавству. Пункти 3.2, 3.3., 3.4, 3.6 Порядку № 109 містять описи розділів містобудівних умов. Саме такі розділи мають видані позивачу містобудівні умови. У п. 8 ч.1 ст. 1 Закону "Про регулювання містобудівної діяльності" дається поняття терміну "містобудівні умови". У своєму рішенні відповідач жодним чином не обгрунтовує підстави прийняття рішення, чому не можна усунути недоліки в іншій спосіб, яким чином недоліки містобудівних умов спричиняють небезпеку чи якісь інші небезпечні фактори. Також позивач вказує на те, що відповідач не мав законних підстав на скасування містобудівних умов, виданих до 10.06.2017, оскільки таке право у відповідача виникло лише після набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17.01.2017.

Ухвалою від 26.01.2018 відкрито загальне провадження в адміністративній справі, призначено підготовче засідання на 21.02.2018.

Одночасно з відкриттям провадження, суд за заявою позивача вжив заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області № 327/Х від 28.12.2017 та шляхом заборони Управлінню містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради вчиняти будь-які дії , пов`язані з подальшим використанням (реалізацією) рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області № 327/Х від 28.12.2017, в тому числі щодо скасування або зупинення приватному підприємству "Гаус" декларації про початок виконання будівельних робіт.

21.02.2018 до суду надійшов відзив на позовну заяву від відповідача, в якому відповідач просить відмовити в задоволені позову. Відповідач вказує, що відповідачем було проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради, за результатами перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 22.12.2017. Перевіркою виявлено видача позивачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 01.06.2016 № 49 з порушенням Додатку 3.1 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень". На підставі вказаного акту відповідачем було винесено припис від 22.12.2017 на адресу т.в.о. начальника управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради про усунення порушень вимог законодавства і сфері містобудівної діяльності та прийнято рішення № 327/X про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки "Будівництво десятиповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по АДРЕСА_1 , м. Херсон", виданих 01.06.2016 року №49. Відповідач вказує, що містобудівні умови були видані позивачу з порушенням форми містобудівних умов, яка наведена у додатку до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, який затверджено наказом міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок № 109), з невідомих причин виключено пункт "Вимоги щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення", а також містобудівні умови містять додаткову інформацію, що не передбачена Порядком № 109. Відповідач також посилається на те, що під час проведення планової перевірки розглядалися документи, які стали підставою для отримання позивачем містобудівних умов та обмежень від 01.06.2016 №49, було виявлено, що у погоджених графічних матеріалах (схема використання земельної ділянки) відстань від об`єкта будівництва (вбудовано-прибудовані приміщення) до існуючої будівлі на суміжній земельній ділянці становить менше вказаної норми, що є порушенням ДБН 360-92**"Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень", ДБН є обов`язковими для органів державного управління, місцевого і регіонального самоуправління підприємств і установ незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, громадських об`єднань і громадян, які здійснюють проектування, будівництво і благоустрій на території міських і сільських поселень. Відповідач заперечує доводи позивача щодо відсутності повноважень на скасування містобудівних умов та обмежень, виданих до 10.06.2017. Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду встановлений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженим Кабінетом міністрів України від 19.08.2015 № 698. Вказана вище порядок був чинний як в редакції від 19.08.2015, так і в редакції 10.06.2017. А отже, твердження позивача стосовно відсутності права у відповідача на скасування містобудівних умов та обмежень є помилковим.

Розгляд справи був відкладений за клопотанням представника позивача.

Справа розглядалась 16.03.2018 в письмовому проваджені, судом ухвалою від 16.03.2018 до участі в розгляді справи залучив другого відповідача - Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, оскільки Управління державної архітектурно-будівельнох інспекції у Херсонській області, яке є по справі відповідачем, не має статусу юридичної особи, а є структурним підрозділом Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

В судовому засіданні оголошено перерву до 23.03.2018.

В судових засіданнях 23.03.2018 та 27.03.2018 за участю представників сторін вирішувалось питання призначення експертизи по справі. Судом задоволено клопотання представника позивача про призначення експертизи, ухвалою від 27.03.2018 призначено судову будівельно-технічну експертизу, провадження у справі було зупинено.

Ухвалою від 29.10.2019 провадження у справі поновлено у зв`язку з закінченням проведення експертизи, призначено розгляд справи на 11.11.2019. Судом продовжено термін підготовчого провадження на 30 днів.

В судовому засіданні 11.11.2019 за участю представників позивача, відповідача, третьої особи, суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 25.11.2019.

Від третьої особи (Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради) письмових пояснень не надано.

25.11.2019 представниками позивача, відповідачів та третьої особи подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

В силу положень ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

За наведеного, суд розглядає справу за наявними документами, без участі сторін, в порядку письмового провадження.

Крім того, на підставі приписів ч.4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

Позивач є замовником будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення за адресою м. Херсон, вул. Потьомкінська, 117, що підтверджується декларацією про початок будівельних робіт, яка зареєстрована 27.09.2016 № ХС083162700979. В декларації вказані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, видані Департаментом містобудування та землекористування Херсонської міської ради № 49 від 01.06.2016.

На підставі Плану перевірок уповноважених органів містобудування та архітектури на IV квартал 2017 року, затвердженого наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 22.09.2017 № 1480 та направлення на проведення планової перевірки від 24.11.2017 року № 41/а, головними інспекторами будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області Московченко Г.Л., Комар І.І., та ОСОБА_1 . проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради.

За результатами перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 22.12.2017 року, яким зафіксовані численні порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Зокрема, зафіксовано видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 01.06.2016 № 49 з порушенням Додатку 3.1 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень". На підставі вказаного акту відповідачем було винесено припис про усунення порушень вимог законодавства і сфері містобудівної діяльності від 22.12.2017 року на адресу т.в.о. начальника управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради про усунення порушень вимог законодавства і сфері містобудівної діяльності.

Головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Держархбудінспекції у Херсонській області Комаром І.І. прийнято рішення № 327/X від 28.12.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки "Будівництво десятиповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по АДРЕСА_1 , м. АДРЕСА_2 ", виданих 01.06.2016 року № 49. В рішенні вказано, що рішення про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 01.06.2016 № 49 були прийняті з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності: п. 3.2, 3.3., 3.4, 3.6 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердж. наказом Мінрегіону від 07.07.2011 № 109, п.8 ч.1 ст. 1 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про врегулювання містобудівної діяльності", а саме: у погоджених графічних матеріалах (схема використання земельної ділянки) відстань від об`єкта будівництва (вбудовано-прибудовані приміщення) до існуючої будівлі на суміжній земельній ділянці не відповідає вимогам Додатку 3.1 ДБН 360-92 "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень", містобудівні умови та обмеження складені не за змістом їх текстової частини та не за формою, наведеною у Додатку до Порядку № 109.

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, оскільки вважає, що оскаржуване рішення є протиправним, таким, що прийнято всупереч діючому законодавству, порушує його права як замовника будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_2 , 117.

Надаючи нормативно-правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Управління державного архітектурно-будівельного контролю у Херсонській області є органом державної влади та створено відповідно до Законів України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про архітектурну діяльність" та інших нормативно-правових актів з метою здійснення архітектурно-будівельного контролю на території Херсонської області. Управління державного архітектурно-будівельного контролю у Херсонській області наділено відповідними повноваженнями щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю в межах Херсонської області.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності спрямовані на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VI від 17.02.2011 року (далі Закон №3038-VI).

Відповідно до частини 1 статті 41 вказаного Закону №3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Відповідно до ст.1 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації (ч. 4 ст. 26 Закону №3038-VI). Фізична або юридична особа, яка подала заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (ч. 2 ст. 29 Закону №3038-VI).

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру (ч. 3 ст. 29 Закону №3038-VI).

Згідно з ч. 4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Надання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки врегульовані крім Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI, також Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, який був затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011 р. N 109 (далі - Порядок № 109) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Ст.29 Закону № 3038-VI (в редакції станом на час видачі містобудівних умов позивачу) передбачено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури. Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника.

Згідно 2.1. Порядку № 109 містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Пунктом 3.2 Порядку № 109 передбачено, що текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи: "Загальні дані"; "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки". Відповідно до п.3.3 Порядку № 109 розділ "Загальні дані" містить: а) назву об`єкта будівництва; б) інформацію про замовника; в) наміри забудови; г) адресу будівництва або місце розташування об`єкта; ґ) документ, що підтверджує право власності або користування земельною ділянкою (крім випадків, передбачених пунктом 2.3 розділу II цього Порядку); д) площу земельної ділянки; е) цільове призначення земельної ділянки; є) посилання на містобудівну документацію (у разі наявності); ж) функціональне призначення земельної ділянки; з) основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва. Пунктом 3.4 Порядку № 109 зазначено, що розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" містить: а) граничнодопустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; в) максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови); г) відстані від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; ґ) планувальні обмеження (зони охорони пам`яток культурної спадщини, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно-захисні та інші охоронювані зони); д) мінімально допустимі відстані від об`єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; е) охоронювані зони інженерних комунікацій; є) вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань згідно з державними будівельними нормами ДБН А.2.1-1-2008 "Інженерні вишукування для будівництва"; ж) вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України "Про благоустрій населених пунктів" ; з) забезпечення умов транспортно-пішохідного зв`язку; и) вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту; і) вимоги щодо охорони культурної спадщини з урахуванням положень Закону України "Про охорону культурної спадщини" ; ї) вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. Пунктом 3.6. Порядку № 109 передбачено, що форма містобудівних умов та обмежень наведена у додатку до цього Порядку.

Відповідач стверджує про те, що містобудівні умови та обмеженнях від 01.06.2016 №49 містять у собі додаткову інформацію, що не передбачена цим Порядком, а також з невідомих причин виключено пункт "Вимоги щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з і обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення".

Станом на час прийняття головним інспектором будівельного нагляду оспорюваного рішення ст. 29 Закону 3038-VI передбачала, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам; 3) за рішенням суду.

Станом на день прийняття рішення, яке є предметом спору, наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 "Про затвердження Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст" втратив чинність 26.12.2017 на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 289 від 06.11.2017. Отже, суд вважає обгрунтованими доводи позивача про те, що посилання на недіючий нормативно-правовий акт в рішенні відповідача № 327/Х , є очевидною ознакою протиправності рішення суб`єкта владних повноважень.

Стосовно правомірності надання ПП "Гаус" містобудівних умов та обмежень суд зазначає наступне. Містобудівні умови та обмеження за своєю юридичною суттю є актом індивідуальної дії та направлені на врегулювання правовідносин, у даному випадку, між ПП "Гаус" як суб`єктом містобудування, та третьою особою, як спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури згідно з нормами Закону. Судом було постановлено на вирішення експертизи наступні питання: 1) Чи відповідають вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки "Будівництво десятиповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по вул. Потьомкінська, 117 м. Херсон" від 01.06.2016 № 49. 2) Чи відповідає об`єкт будівництва (десятиповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями по вул. Потьомкінська, 117 м. Херсон) проектно-технічній документації на їх будівництво та вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва (містобудівним, протипожежним, санітарно-гігієнічним)? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності? 3) Чи відповідають виконані будівельні роботи проектній документації та вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?

Згідно висновку експерта Херсонського відділення Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз № 18-377/378 судової будівельно-технічної експертизи від 15.10.2019, форма виданих позивачу, як замовнику будівництва містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, Департаментом містобудування та землекористування Херсонської міської ради, містобудівних умов виконана не у відповідності з вимогами Порядку № 109, але ця обставина не є підставою їх скасування. Згідно із положеннями статті 14 Закону України "Про основи містобудування" до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать, зокрема, надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду. Відповідно до частини першої статті 25 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" на дату видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки реєстраційний № 49 від 01.06.2016 року ПП "Гаус", надані управлінням містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради на об`єкт "Будівництво десятиповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по вул. Потьмкінська, 117 м. Херсона", відповідають вимогам установлених в Україні нормативно-правових актів у галузі будівництва, режим забудови територій яких визначений для містобудівних потреб, який встановлений у генеральному плані м. Херсона та в зонувальному і детальному планах територій, але без дотримання вимог наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 22.07.2011 року.

Також експертом було зазначено, що відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником. Дослідження виконувалось методом опису, аналізу, порівняння, зіставлення результатів візуально-інструментального обстеження з представленими на дослідження матеріалами та вимогами законодавчих та нормативних актів, чинних на території України у галузі будівництва. Експерт визнав робочий проект таким, що відповідає вимогам ДБН А-2.2-32004 "Проектування. Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва", проектно-технічна документація на будівництво багатоквартирного житлового будинку розроблена у відповідності до вимог Державних санітарних правил планування і забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.07.1966 №173, будівельних норм ДБН 360-92** "Планування і забудова міських та сільських поселень", ДБН А.2.2-3:2012, ДБН 2.2-15-2005 2-2-2009 "Житлові будинки. Реконструкція та капітальний ремонт", ДБН В. 1.1.-7-2002 "Пожежна безпека об`єктів будівництва". Крім того, експертом враховано той факт, що на день складання експертного висновку позивачем надано акт готовності об`єкта до експлуатації 1-ї та 2-ї черги з "Будівництва багатоквартирного житлового будинку з будовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення (першочергове будівництво" по вул. Потьомкінська, 117, м. Херсон, та позивач отримав сертифікат ХС № 162182330581 від 21.08.2018, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкту. За результатами дослідження закінченого об`єкту експертом встановлено, що будівельні роботи виконані згідно розробленої проектно-кошторисної документації та відповідають вимогам нормативно-правових актів в галузі будівництва.

Заперечень до висновку експертизи від відповідача та третьої особи до суду не надходило.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На виконання цих вимог відповідач як суб`єкт владних повноважень належних і достатніх доказів, які б повністю спростували доводи позивача, не надав.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів належними та допустимими доказами правомірність оскаржуваного рішення.

З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини і перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

У відповідності до вимог частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Враховуючи, що Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області не має статусу юридичної особи, суд стягує судовий збір з Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

Заходи забезпечення позову, застосовані ухвалою суду від 26.01.2018, зберігаються до набрання законної сили рішення суду.

Керуючись ст.ст. 72, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -.

вирішив:

Задовольнити позов приватного підприємства "Гаус.

Визнати протиправним та скасувати рішення № 327 від 28.12.2017 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки Будівництво десятиповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по АДРЕСА_1 , 17, м. Херсон від 01.06.2016 № 49, яке прийнято головним інспектором будівельного нагляду Управління Держархбудінспекції України у Херсонській області Комаром І.І.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (бульвар Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133, код 37471912) на користь приватного підприємства "Гаус" ( 73003, м. Херсон, вул. Червоностудентська, 18, кв. 41, код 36580514) 1762 грн. судового збору.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Хом`якова В.В.

кат. 109010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2019
Оприлюднено06.12.2019
Номер документу86134364
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/155/18

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 29.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Рішення від 04.12.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 29.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 27.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 26.01.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 26.01.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні