Постанова
від 05.12.2019 по справі 640/8761/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/8761/19 Суддя (судді) першої інстанції: Федорчук А.Б.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

судді-доповідача: Беспалова О. О.

суддів: Ключковича В. Ю., Пилипенко О. Є.

за участю секретаря: Присяжної Д. В.

представників позивача Кобець О. Ю, Рудакова О. Г., представника відповідача Івахненка С. О., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві апеляційну скаргу Головного управління ДФС у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року (місце ухвалення: місто Київ, час ухвалення: 09 годин 53 хвилини, дата складання повного тексту: не зазначена) у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Лінія Кіно до Головного управління ДФС у місті Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В :

ТОВ Лінія Кіно звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління ДФС у місті Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 07 лютого 2019 року № 0005301401.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року позов задоволено.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким позовні вимоги залишити без задоволення, вважаючи, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що для звільнення від відповідальності, передбаченої п. 120 1 .1 ст. 120 1 Кодексу, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільненні від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

До Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив, зареєстрований 26.11.2019 р. за вх. № 42872, у якому позивач зауважує, що відповідно до п. 120 1 .1 ст. 120 1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

При цьому, позивач звертає увагу суду апеляційної інстанції на ту обставину, що згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України (у тій же редакції) податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На думку позивача, з вказаної норми станом на 01.01.2016 р. вбачається, що нею виокремлено такі види податкових накладних, які підлягають реєстрації в ЄРПН: податкові накладні, які не надаються покупцю; податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування. Тобто на момент здійснення правопорушення, а саме у 2016 році, порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не передбачало застосування штрафних санкцій.

В подальшому, з 01.01.2017 р. вказані положення були змінені. Зокрема, відповідно до п. 120 1 .1 ст. ст. 120 1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.

Позивач зауважує, що у відповідності до п. 120 -1 .2 ст. 120 1 ПК України відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою), що зазначена у податковому повідомленні - рішенні, складеному за результатами перевірки контролюючого органу, - тягне за собою накладення на платника податку штрафу в розмірі 50 відсотків суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зазначеної у такій податковій накладній та/або розрахунку коригування до податкової накладної або від суми податку на додану вартість, нарахованого за операцією з постачання товарів/послуг, якщо податкову накладну на таку операцію не складено. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття відповідного рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/ розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.

Позивач вважає, що вказана вище норма передбачає неоднозначне тлумачення прав платника податків щодо звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в частині того, чи повинні такі податкові накладні одночасно відповідати двом умовам - не надаватися покупцю та/або складатися за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування; які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тому, на думку позивача, справедливим є застосування до спірних правовідносин положень п. 56.21 ст. 56 та ст. 4 ПК України.

Крім того, позивач зауважує, що ТОВ Лінія Кіно за результатами господарської діяльності за період, який був перевірений у повному обсязі виконало свої зобов`язання перед бюджетом та ніхто з контрагентів не зазнав шкоди через нереєстрацію податкових накладних.

Відповідно до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до таких висновків.

Як вбачається з матеріалів справи та було вірно встановлено судом першої інстанції, у період з 28 листопада 2018 року по 11 січня 2019 року Головним управлінням ДФС у місті Києві на підставі направлень від 28 листопада 2018 року № 1927/26-15-14-01-02, № 1928/26-15-14-01-02, № 3304/26-15-14-06-03, № 2422/26-15-42-08, № 2423/26-15-42-08, від 29 листопада 2018 року № 7826/26-15-14-09, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, статті 77, пункту 82.1 статті 82 Податкового кодексу України згідно плану-графіка проведення планових виїзних перевірок та наказу Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 16 листопада 2018 року № 16953 Про проведення документальної планової виїзної перевірки проведена планова виїзна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю Лінія Кіно з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01 липня 2016 року по 30 вересня 2018 року, державне соціальне страхування - за період з 01 липня 2016 року по 30 вересня 2018 року, за результатами якої складено відповідний акт перевірки від 18 січня 2019 року № 19/26-15-14-01-02/32706561.

За результатами перевірки встановлено, зокрема, порушення: пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201, пункту 208.2 статті 208 Податкового кодексу України, пункту 3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року №1307, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 року № 137/28267, а саме: відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом граничного строку на загальну суму 8830294, 51 грн.; порушення строків реєстрації податкових накладних до 15 календарних днів на загальну суму 1589891, 96 грн.

Вказані висновки акта перевірки ґрунтуються на тому, що перевіркою встановлено розбіжності між задекларованими сумами податкових зобов`язань з податку на додану вартість відповідних звітних періодів 2016 та 2017 років в деклараціях ПДВ до декларацій з ПДВ та загальними обсягами з ПДВ за відповідні звітні періоди по податковим накладним, зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних, що є порушеннях пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, пункту 3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністрів фінансів України від 31 грудня 2015 року №1307, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 року за №137/28267. Тобто перевіркою встановлено, що позивачем не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні за 2016 та 2017 роки накладні на загальну суму податкових зобов`язань з ПДВ у розмірі 8 830294, 51 грн, в т.ч. по періодах: за 2016 рік - 6293595, 00 грн, за 2017 рік - 2764782, 00 грн.

На підставі акта перевірки контролюючим органом прийнято 07 лютого 2019 року податкове повідомлення-рішення № 0005301401, яким до позивача за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201, та за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів застосовано штрафні санкції у розмірі 4574136, 46 грн.

Скасовуючи вказане ППР, суд першої інстанції дійшов висновку, що у 2016 році хоча реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягали і податкові накладні, які не надавалися покупцю, але такі операції звільнялися від оподаткування.

Натомість, за періоди 2017, 2018 років суд першої інстанції зауважив про неоднозначність (множинність) трактування прав та обов`язків платників податків, що мало місце у зв`язку зі змінами в податковому законодавстві з 01.01.2017 р., як підставу для задоволення позовних вимог.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до п. 120 1 .1 ст. 120 1 ПК України (в редакції, що діяла у спіпрний період до 01.01.2017 р.) порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України (у тій же редакції) податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Положення вказаних норм не суперечать висновку суду першої інстанції щодо того, що на момент здійснення правопорушень протягом 2016 року такі порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не передбачали застосування штрафних санкцій.

Проте з 01 січня 2017 року законодавцем змінено редакцію пункту 120 1 .1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

На відміну від попередньої редакції цієї статті, яка встановлювала штрафні санкції за порушення термінів реєстрації виключно податкових накладних, що підлягають наданню покупцям, чинною на момент існування правовідносин редакцією визначено, що штрафні санкції застосовуються за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації всіх податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Винятком є виключно порушення термінів реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тобто, починаючи з 01.01.2017 р., для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові ВС від 11.12.2018 р. у справі № 807/68/18.

При цьому, безпідставними є посилання суду першої інстанції на положення підпункту 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, оскільки презумпція правомірності рішень платника податку застосовується у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, оскільки зміни законодавства щодо застосування до позивача штрафних санкцій повністю відповідають критеріям якісного закону та не підлягають довільному тлумаченню.

Відтак доводи апеляційної скарги повністю спростовують висновки суду першої інстанції щодо неправомірності застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію (нереєстрацію) податкових накладних, зобов`язання за якими виникли у січні, лютому, березні, серпні, грудні 2017 року, лютому - вересні 2018 року, на суму штрафних санкцій - 1429338, 96 грн.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення не у відповідності до норм матеріального та процесуального права, а тому наявні підстави для його скасування.

Відповідно до ст. 139 КАС України вирішенню підлягає питання перерозподілу судових витрат.

Керуючись ст. ст. 139, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Лінія Кіно до Головного управління ДФС у місті Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0005301401 від 07 лютого 2019 року на суму 1429338, 96 гривень (один мільйон чотириста двадцять дев`ять тисяч триста тридцять вісім гривень 96 копійок) скасувати.

В цій частині ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.

В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року залишити без змін.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю Лінія Кіно (03150, місто Київ, вулиця Представинська, 34-Б, ЄДРПОУ 32706561) понесені ним судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 13207, 00 гривень (тринадцять тисяч двісті сім гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, 33/19, ЄДРПОУ 39439980).

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.

Суддя-доповідач О. О. Беспалов Суддя В. Ю. Ключкович Суддя О. Є. Пилипенко

(Повний текст постанови складено 05.12.2019 р.)

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2019
Оприлюднено09.12.2019
Номер документу86136258
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/8761/19

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 05.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Постанова від 05.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні