ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2019 року Справа № 160/4534/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Юхно І.В, розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ до відповідача 1 Державної фіскальної служби України, відповідача 2 Головного управління ДФС в Дніпропетровській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
20.05.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ до відповідача 1 Державної фіскальної служби України, відповідача 2 Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, у якому позивач просить суд:
- скасувати рішення комісії ДФС №1000298/40841534 від 26.11.2018, №1000299/40841534 від 26.11.2018, №1004306/40841534 від 28.11.2018 про відмову у реєстрації податкових накладних №14 від 07.12.2017, №15 від 07.12.2017, №47 від 15.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №14 від 07.12.2017, №15 від 07.12.2017, №47 від 15.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані товариству з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ код ЄДРПОУ 40841534.
В обґрунтування позовних вимог позивачем було зазначено:
- рішення про відмову у реєстрації Податкових накладних №14 від 07.12.2017, №15 від 07.12.2017, №47 від 15.12.2017 за своїм характером є необгрунтованим як нормативно, так і документально;
- контролюючий орган був зобов`язаний у відповідних Квитанціях чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу №567, що всупереч наведеному нормативно-правовому акту, зроблено не було.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
11.06.2019 представником відповідача-2 Головним управлінням ДФС в Дніпропетровській області подано відзив на адміністративний позов, в якому вказано, що позивачем направлені на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкові накладні. Отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДФС України підприємству було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена та висловлено пропозицію щодо надання пояснень та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Повідомленнями № 29, 30 від 22.11.2018 року та повідомленням № 35 від 26.11.18 року позивачу було повідомлено про прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних що є предметом оскарження. Однак у зв`язку з не наданням позивачем разом із повідомленнями всіх необхідних документів, Головним управлінням ДФС в Дніпропетровській області прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. На думку відповідача, рішення є правомірними та такими, що відповідають нормам діючого законодавства, а вимоги позивача - безпідставними та необґрунтованими.
11.06.2019 надійшов відзив від представника Відповідача-1 Державної фіскальної служби України, в якому він зазначає, що вимоги позивача про зобов`язання зареєструвати податкові накладні є похідною вимогою до ДФС України від вимог головного управління ДФС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.28 Порядку затвердженого Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 117. Крім того, зазначено, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже, позовні вимоги ТОВ Юніверсал Транс Трейдінг про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДФС України зареєструвати накладні є передчасним.
Про відкриття спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) сторони повідомленні відповідно до приписів Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), що підтверджується матеріалами справи.
Позивач правом на надання відповіді на відзив, а відповідач - заперечень не скористались.
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ (код ЄДРПОУ 40841534) зареєстроване у якості юридичної особи 19 вересня 2016 року та є платником податку на додану вартість.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності позивача є: Код КВЕД 24.20 Виробництво труб, порожнистих профілів і фітингів зі сталі; Код КВЕД 24.31 Холодне волочіння прутків і профілів; Код КВЕД 24.32 Холодний прокат вузької штаби; Код КВЕД 24.33 Холодне штампування та гнуття; Код КВЕД 24.34 Холодне волочіння дроту; Код КВЕД 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; Код КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; Код КВЕД 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; Код КВЕД 77.29 Прокат інших побутових виробів і предметів особистого вжитку; Код КВЕД 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; Код КВЕД 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування; Код КВЕД 77.33 Надання в оренду офісних машин і устаткування, у тому числі комп`ютери; Код КВЕД 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів. н. в. і. у.; Код КВЕД 95.11 Ремонт комп`ютерів і периферійного устаткування; Код КВЕД 95.12 Ремонт обладнання зв`язку; Код КВЕД 95.21 Ремонт електронної апаратури побутового призначення для приймання, запису, відтворення звуку й зображення; Код КВЕД 95.22 Ремонт побутових приладів, домашнього та садового обладнання; Код КВЕД 95.23 Ремонт взуття та шкіряних виробів; Код КВЕД 95.29 Ремонт інших побутових виробів і предметів особистого вжитку; Код КВЕД 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; Код КВЕД 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (основний); Код КВЕД 46.77 Оптова торгівля відходами та брухтом; Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; Код КВЕД 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); Код КВЕД 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; Код КВЕД 52.24 Транспортне оброблення вантажів; Код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; Код КВЕД 33.13 Ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устаткування; Код КВЕД 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування.
Між товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ (замовник) та ФОП ОСОБА_1 (виконавець) було укладено Договір на транспортно-експедиційне обслуговування та організацію перевезень вантажів автомобільним транспортом № УК-120717 від 12.07.2017 року, відповідно до пункту 1.1 якого у порядку та на умовах, визначених цим Договором, Виконавець по заявці Замовника організовує транспортно-експедиційні послуги, здійснює автоперевезення, надає диспетчерські послуги, а Замовник приймає та оплачує надані послуги Виконавцеві.
Пунктом 4.1 вказаного Договору передбачено, що розрахунки за виконання Послуг здійснюються шляхом перерахування грошових коштів з рахунку Замовника на розрахунковий рахунок Виконавця. Пунктом 4.2 погоджено, що оплата здійснюється протягом 30 (тридцяти) банківських днів з моменту фактичного надання послуги. А Пунктом 4.3 договору допускається повне або часткове авансування окремих перевезень.
Відповідно до рахунку № 854 від 07 грудня 2017 року на транспортно-експедиційне обслуговування та організацію перевезень вантажів автомобільним транспортом ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ зобов`язався організувати транспортно-експедиційні послуги, здійснювати автоперевезення, надавати диспетчерські послуги за завданням Замовника, а саме Товариства з обмеженою відповідальністю "Ладнов"
07 грудня 2017 року транспортно-експедиційні послуги ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ виконані, про що складений акт надання послуг № 780 від 07.12.2017.
Відповідно до акту та товарно-транспортної накладної № ВЧ00046429/3 від 06.12.2017р. сформований Рахунок на оплату № 854 від 07.12.2017 року, в якому зазначена вартість за послуги 9 900,00 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ладнов" відповідно до платіжного доручення № 1456 від 11.12.2017 року сплатило ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ за транспортно-експедиційне обслуговування 9 900,00 грн.
ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ за правилом першої події, було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 14 від 07.12.2017р.
Однак, на адресу позивача було надіслано квитанцію від 30.12.2017 року, згідно з якою: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 49.41. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Також Відповідно до рахунку № 855 від 07 грудня 2017 року на транспортно-експедиційне обслуговування та організацію перевезень вантажів автомобільним транспортом ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ зобов`язався організувати транспортно-експедиційні послуги, здійснювати автоперевезення, надавати диспетчерські послуги за завданням Замовника, а саме Товариства з обмеженою відповідальністю "Ладнов".
07 грудня 2017 року транспортно-експедиційні послуги ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙШНГ виконані, про що складений акт надання послуг № 781 від 07.12.2017 року.
Відповідно до акту та товарно-транспортної накладної № ВЧ000646223 від 06.12.2017p. сформований Рахунок на оплату № 855 від 07.12.2017 року, в якому зазначена вартість за послуги 9 400.00 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ладнов" відповідно до платіжного доручення № 1455 від 11.12.2017 сплатило ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ за транспортно-експедиційне обслуговування 9 400,00 грн.
ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ за правилом першої події, було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 15 від 07.12.2017р.
Однак, на адресу позивача було надіслано квитанцію від 30.12.2017 року, згідно з якою: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 49.41. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Крім того, відповідно до рахунку № 873 від 15 грудня 2017 на транспортно-експедиційне обслуговування та організацію перевезень вантажів автомобільним транспортом ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ зобов`язався організувати транспортно-експедиційні послуги, здійснювати автоперевезення, надавати диспетчерські послуги за завданням Замовника, а саме Товариство з обмеженою відповідальністю "Ладнов".
15 грудня 2017 транспортно-експедиційні послуги ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ виконані, про що складений акт надання послуг № 825 від 15.12.2017.
Відповідно до акту та товарно-транспортної накладної № ВЧ000047993 від 14.12.2017p., № ВЧ00047994 від 14.12.2017 сформований Рахунок на оплату №873 від 15.12.2017р., в якому зазначена вартість за послуги 9 400,00 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ладнов" відповідно до платіжного доручення № 1470 від 20.12.2017 сплатило ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ за транспортно-експедиційне обслуговування 9 400,00 грн.
ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ за правилом першої події, було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 47 від 15.12.2017р.
Однак, на адресу позивача було надіслано квитанцію від 30.12.2017 року, згідно з якою: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 49.41. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
В свою чергу ФОП ОСОБА_1 сформований акт надання послуг № 67 від 28.12.2017 на суму 65 985,00 грн. ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ . Послуги (перевезення) вартість 65 985,00 грн. без ПДВ, та кількість зазначені в Рахунку на оплату № 64 від 28.12.2017p.
22 листопада 2018 року (за накладними № 14,15) та 26 листопада 2018 року (за накладною № 47) товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, до яких додано письмові пояснення платника податків та документи про підтвердження реальності здійснення операцій.
Позивачем поясненнями до податкової накладної №14 було надано копії: податкової накладної №14 від 07.12.2017 року, квитанції №1 про зупинення реєстрації ПН, витягу з ЄДР юридичних осіб, наказу №6 від 23.01.2017 року, договору №УК-120717 від 12.07.2017 року, акту надання послуг №780 від 07.12.2017 року, ТТН №ВЧ00046429/3 від 06.12.2017 року, рахунку на оплату №854 від 07.12.2017 року, платіжного доручення №1456 від 11.12.2017 року, акту надання послуг №67 від 28.12.2017 року, рахунку на оплату №64 від 28.12.2017 року.
До пояснень до податкової накладної №15 були додані копії наступних документів: податкової накладної №15 від 07.12.2017 року, квитанції № 1 про зупинення реєстрації ПН, витягу з ЄДР юридичних осіб, наказу №6 від 23.01.2017 року, договору №УК-120717 від 12.07.2017 року, акту надання послуг №781 від 07.12.2017 року, ТТН №ВЧ000646223 від 06.12.2017 року, рахунку на оплату №855 від 11.12.2017 року, акту надання послуг №67 від 28.12.2017 року, рахунку на оплату №64 від 28.12.2017 року.
Пояснення до податкової накладної №47 були надані з наступними додатками (копіями): податкової накладної № 47 від 15.12.2017 року, квитанції №1 про зупинення реєстрації ПН, витягу з ЄДР юридичних осіб, наказу №6 від 23.01.2017 року, договору №УК-120717 від 12.07.2017 року, акту надання послуг №825 від 15.12.2017 року, ТТН №ВЧ000047993 від 14.12.2017 року, ТТН №ВЧ00047994 від 14.12.2017 року, рахунку на оплату №873 від 15.12.2017 року, платіжного доручення №1470 від 20.12.2017 року, акту надання послуг №67 від 28.12.2017 року, рахунку на оплату №64 від 28.12.2017 року.
Комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1000298/40841534 від 26.11.2018, №1000299/40841534 від 26.11.2018 про відмову у реєстрації податкових накладних №14 від 07.12.2017, №15 від 07.12.2017, підставою для прийняття оскаржуваних рішень вказано: ненадання платником копій документів: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1004306/40841534 від 28.11.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №47 від 15.12.2017 товариства з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ , підставою для прийняття оскаржуваного рішення вказано: ненадання платником копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
03 грудня 2018 року (за накладними № 14,15) та 07 грудня 2018 року (за накладною № 47) ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів направлено Скаргу на вищезазначене рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішеннями Комісії з питань розгляду скарг №50941/40841534/2, №50951/40841534/2 від 13.12.2018 року та №52278/40841534/2 від 17.12.18 року залишено скарги без задоволення та рішення №1000298/40841534 від 26.11.2018, №1000299/40841534 від 26.11.2018, №1004306/40841534 від 28.11.2018 - без змін, у якому як підставу зазначено: відсутність документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції.
Не погодившись з вищенаведеним рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся за захистом своїх прав та законних інтересів з адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, суд вважає за необхідне зазначити, що під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вимогам.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі - Податковий кодекс України; тут і далі - в редакції, яка діяла на день подання позивачем податкової накладної на реєстрацію) передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Таким чином, після фактичного виконання позивачем транспортно-експедиційні послуг за завданням Замовника, а саме Товариства з обмеженою відповідальністю Ладнов відповідно до рахунку № 854 та акту надання послуг № 780 від 07.12.2017р., рахунку № 855 та акту надання послуг № 781 від 07.12.2017р., рахунку № 873 та акту надання послуг № 825 від 15.12.2017р. у позивача виникло визначене законом право на складання податкових накладних №14,15 від 07.12.2017 року та № 47 від 15.12.2017 року.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246; тут і далі - в редакції, яка діяла на день подання на реєстрацію позивачем податкової накладної на реєстрацію), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Аналогічні приписи містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, було затверджено:
- критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 року за №754/30621 (надалі - Критерії);
- вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 року за №754/30622 (надалі - Перелік).
Пунктом 1 Критеріїв передбачено, що оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям (далі - Моніторинг).
Відповідно до пункту 2 Критеріїв моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДФС).
Згідно з пунктами 3, 4 Критеріїв платник податку має право подати до ДФС інформацію за встановленою формою щодо: видів економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 009:2010); кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються) платником податку; кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 016-2010), що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються платником податку. Інформація за встановленою формою подається із поясненням платника податків, в якому зазначається специфіка господарської діяльності, що має незмінний характер, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Інформація за встановленою формою із поясненням розглядається ДФС протягом п`яти робочих днів, що настають за днем її отримання.
Інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Відповідно до пункту 5 Критеріїв усі податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі з метою оцінки ступеня ризиків, достатніх для їх зупинення, до проведення Моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються ДФС відповідно до ознак, визначених підпунктами 1 - 4 цього пункту. У разі якщо за результатами перевірки ДФС встановлено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідає одній з ознак, визначених підпунктами 1 - 4 цього пункту, така податкова накладна/розрахунок коригування не підлягає Моніторингу.
Згідно з пунктом 6 Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60 % - від 0,02 до 0,03; більше 50 % - від 0,015 до 0,02; більше 40 % - від 0,01 до 0,015, більше 30 % - від 0,005 до 0,01, більше 20 % - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами215.3.1та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі; 3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, реєстрація такої (такого) податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
Затверджений наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 року вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пункт 1), передбачав що, у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, такими документами є: 1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; 2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 2 Переліку письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Крім цього, суд звертає увагу, що хоча й на день направлення ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ на реєстрацію податкових накладних № 14, 15 від 07.12.2017 року та № 47 від 15.12.2017 року діяв Наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, проте, 22 березня 2018 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117, якою затверджено:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;
- Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Пунктом 2 вищевказаної Постанови Кабінету Міністрів України установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 р. зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , та які станом на 1 грудня 2017 р. не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/ розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.
Як вже зазначалось, комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняті оскаржувані рішення №1000298/40841534 від 26.11.2018, №1000299/40841534 від 26.11.2018, №1004306/40841534 від 28.11.2018 про відмову в реєстрації податкових накладних №14, 15 від 07.12.2017 року та № 47 від 15.12.2017 року лише 26 та 28 листопада 2018 року, тобто після набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117, суд вважає за необхідне застосувати до спірних відносин також положення вказаної постанови КМУ.
Так, пунктом 1 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (далі - Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) передбачено, що цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов`язки її членів.
За приписами пункту 2 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Як зазначено у пункті 3 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім цього, з 22 березня 2018 року механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (далі - Порядок реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117).
За приписами пункту 14 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 15 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пунктом 18 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
На підставі положень пункту 20 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 21 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 23 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Пунктом 27 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 визначено, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вбачається зі змісту квитанції від 30.12.2017 року про зупинення реєстрації податкових накладних №14, 15 від 07.12.2017 року та № 47 від 15.12.2017 року, фіскальний орган не вказав у ній на конкретний вид критерію, передбаченого пунктом 6 Критеріїв, якому відповідала ця податкова накладна. Натомість послався на те, що за результатами опрацювання Системи моніторингу критеріїв оцінки ризиків виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД 49.41.
Проте, суд зазначає, що такий критерій у пункті 6 Критеріїв не передбачений.
Відповідачем не надано суду доказів того, що складені позивачем податкові накладні №14, 15 від 07.12.2017 року та № 47 від 15.12.2017 року, відповідали вимогам пункту 6 Критеріїв, а тому суд вважає, що відповідачем не доведено, а судом не встановлено наявність підстав для зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних. Відповідачем у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної всупереч підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України не визначено також за яким із двох критеріїв моніторингу та оцінки ступеня ризиків відповідач дійшов висновку про наявність підстав для її зупинення та не вказано які конкретно документи, які б були б достатніми для реєстрації цієї податкової накладної, позивачу слід додатково надати.
Між тим, позивач, одержавши квитанцію про зупинення реєстрації цих податкових накладних, у межах строку, встановленого підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент реєстрації податкової накладної), а також Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 (в редакції, чинній на момент на момент подання позивачем повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена), направив до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операцій, зазначеної у податковій накладній, реєстрація якої зупинена.
З матеріалів справи встановлено, що підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Проте, в ході судового розгляду підтверджено, що ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ за встановленим у пункті 14 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 переліком було надано документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Крім того, суд звертає увагу, що контролюючим органом в оскаржуваному рішенні та відзиві на позов не наведено обґрунтованих причин відмови в реєстрації податкових накладних від №14, 15 від 07.12.2017 року та № 47 від 15.12.2017 року, виписаних позивачем.
Посилання у відзиві на позовну заяву відповідача 2 щодо припинення діяльності ФОП ОСОБА_1 . на день подання відзиву, не дає підстав суду вважати, що на момент здійснення господарських операцій та подання податкових накладних між позивачем ТОВ ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ як Замовником згідно договору на транспортно-експедиційне обслуговування та організацію перевезень вантажів автомобільним транспортом № УК-120717 від 12.07.2017 року, та ФОП ОСОБА_1 , як виконавцем перевезень, мало місце здійснення фіктивних правочинів.
Суд також звертає увагу, що відповідачами до матеріалів справи не було надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з пунктом 6 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією, які відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків та обов`язково додаються до протоколу засідання Комісій.
Таким чином, Рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в реєстрації в такій реєстрації, №1000298/40841534 від 26.11.2018 року, №1000299/40841534 від 26.11.2018 року, №1004306/40841534 від 28.11.2018 року, якими товариству з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ відмовлено у реєстрації податкових накладних №14 від 07.12.2017 року, №15 від 07.12.2017 року, №47 від 15.12.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, не відповідає вимогам підпунктів 1, 3 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесені відповідачем необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
З урахуванням наведеного вище, суд прийшов до висновку, що позовна вимога товариства з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ про визнання протиправним та скасування рішень Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в реєстрації в такій реєстрації №1000298/40841534 від 26.11.2018 року, №1000299/40841534 від 26.11.2018 року, №1004306/40841534 від 28.11.2018 року, якими товариству з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ відмовлено у реєстрації податкових накладних №14 від 07.12.2017 року, №15 від 07.12.2017 року, №47 від 15.12.2017 року, є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної фіскальної служби України та Головного управління ДФС у Дніпропетровській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №14 від 07.12.2017 року, №15 від 07.12.2017 року, №47 від 15.12.2017 року, подані товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ , суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Відповідно до пункту 28 Порядку реєстрації ПН/РК в ЄРПН №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
протягом п`яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;
протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, позовна вимога про зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованою, а також заявленим способом захисту гарантується ефективне відновлення права позивача, порушеного оскаржуваними рішеннями.
Отже, суд приходить до висновку про необхідність зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №14 від 07.12.2017 року, №15 від 07.12.2017 року, №47 від 15.12.2017 року, подані товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ датою їх фактичного отримання, у зв`язку з чим заявлена позивачем позовна вимога підлягає задоволенню.
За приписами частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з частинами першої та четвертої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до приписів статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).
Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в адміністративному позові доводи позивача є такими, що підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд керується вимогами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якими при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При поданні позову до суду позивачем відповідно до платіжних доручень від 09.04.2019 року № 2244 та 06.05.19 року № 2277 сплачено судовий збір в розмірі 5763,00 грн. При цьому, вимога про визнання протиправними рішення як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (зокрема, зобов`язання відповідача вчинити дії) як наслідків протиправності такого рішення є однією вимогою. Таким чином, в адміністративному позові було заявлено три вимоги немайнового характеру, а вимоги про зобов`язання відповідачів вчинити певні дії є похідною.
Відповідно до Закону України Про судовий збір до сплати за одну вимогу немайнового характеру належала сума судового збору в розмірі 1921 грн.
Таким чином, судовий збір у загальному розмірі 5763,00 грн, сплачений товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ при поданні адміністративного позову до суду, підлягає стягненню з Головного управління ДФС України у Дніпропетровській області у сумі 2881,5 грн. та з Державної фіскальної служби України у сумі 2881,5 грн. за рахунок їх бюджетних асигнувань пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 9, 73-77, 86, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ (місцезнаходження: 50099, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Карла Маркса, буд.49, офіс 314) до відповідача 1 Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8), відповідача 2 Головного управління ДФС в Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-а) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в реєстрації в такій реєстрації, №1000298/40841534 від 26.11.2018, №1000299/40841534 від 26.11.2018, №1004306/40841534 від 28.11.2018 про відмову у реєстрації податкових накладних №14 від 07.12.2017, №15 від 07.12.2017, №47 від 15.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ .
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 27.11.2017 року, №15 від 07.12.2017, №47 від 15.12.2017 подані товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ датою їх фактичного отримання - 07 грудня 2017 року накладні № 14,15, та - 15 грудня 2017 року накладну № 47.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ судові витрати у розмірі 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одна гривня п`ятдесят копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Державної фіскальної служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю ЮНІВЕРСАЛ ТРАНС ТРЕЙДІНГ судові витрати у розмірі 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одна гривня п`ятдесят копійок).
Відповідно до статті 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
На підставі положень статті 297 КАС України апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.
Суддя І.В. Юхно
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2019 |
Оприлюднено | 10.12.2019 |
Номер документу | 86150915 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні