Рішення
від 18.11.2019 по справі 0740/984/18
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

18 листопада 2019 року м. Ужгород№ 0740/984/18

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Луцович М.М.

при секретарі судових засідань - Симканич Ю.В.

та осіб, що беруть участь у справі:

представника позивача - Міщенко О.О.;

представника відповідача - Блага О.П.;

розглянувши у судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Закарпатській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Позовні вимоги мотивовані тим, що нарахування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, як власнику об`єктів житлової нерухомості, в розмірі 23800,92 грн. відповідачем було проведено неправомірно, оскільки при розрахунку зобов`язання неправильно було визначено загальну площу об`єктів житлової нерухомості. Так, відповідачем не було враховано, що вбудовані приміщення кафе, як об`єкт нежитлової нерухомості, були виділені в натурі та зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №108794739 від 22.12.2017 року позивачеві на праві приватної власності належить кафе, як об`єкт нежитлової нерухомості площею 343,9 кв.м., розташований за адресою: с. АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 .Тарновецька, №2. У відповідності до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно позивачеві на праві приватної власності, належить об`єкт житлової нерухомості, житло-мансардний поверх, загальною площею 259 кв.м., з житловою площею 179,6 кв.м., якому за рішенням Сторожницької сільської ради від 05.12.2017 року №37 присвоєно додатковий номер: с.Сторожниця, вул.Тарновецька, 2/1. Таким чином, позивач зазначала, що відповідачем при нарахуванні податкового зобов`язання неправильно визначено загальну площу об`єктів житлової нерухомості та безпідставно збільшено суму податку, що підлягає сплаті. Окрім того, позивач наголошувала, що рішення Сторожницької сільської ради від 22.06.2016 року №02 "Про місцеві податки і збори" не було опубліковане в засобах масової інформації , що свідчить про те, що Сторожницькою сільською радою не дотримано положення ст. ст. 12, 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо порядку та строків оприлюднення інформації, а тому на думку позивача, рішення Сторожницької сільської рад від 22.06.2016 року №02 "Про місцеві податки і збори" не створює юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення, відтак не породжує правовідносин, що можуть бути предметом спору, а тому нарахування відповідачем податкового зобов`язання на підставі вказаного рішення є безпідставним та неправомірним.

В судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги в повному обсязі, з мотивів викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти задоволення позову в повному обсязі з мотивів викладених у відзиві на позов, вказавши на те, що на підставі свідоцтва про право власності 11.10.2010 р. позивач є власником житлового будинку з вбудованим приміщенням кафе та господарськими спорудами, загальною площею 602,90 кв.м. Таким чином, відповідачем було проведено розрахунок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та винесено податкові повідомлення-рішення від 09.08.2018 року №1204339-1304-0714, №1204341-1304-0714, №1204338-1304-0714, №1204340-1304, згідно яких визначено суму податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2017 рік. Представник відповідача зазначав, що податкові повідомлення-рішення від 09.08.2018 року, якими визначено податкові зобов`язання позивачеві по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2017 рік є такими, що відповідають нормам чинного законодавства, тому просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що 09 серпня 2018 року відповідачем було визначено позивачеві суму податкового зобов`язання за податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, та прийнято наступні податкові повідомлення-рішення форми Ф :

- №1204339-1304-0714 від 09.08.2018 року за платежем 18010200 Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості в розмірі 23800,92 грн. (а.с. 14);

- №1204341-1304-0714 від 09.08.2018 року за платежем 18010200 Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості в розмірі 25,31 грн. (а.с. 15);

- №1204338-1304-0714 від 09.08.2018 року за платежем 18010200 Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості в розмірі 297,39 грн. (а.с. 16);

- №1204340-1304-0714 від за платежем 18010300 Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в розмірі 45,85 грн. (а.с. 17).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 265 ПК України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку ; плати за землю.

адаючи правову оцінку спірни Згідно вимог пп. 266.1.1 п. 266.1 ст. 266 ПК України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Відповідно до пп. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 ПК України об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

Згідно пп. 266.3.1 п. 266.3 ст. 266 ПК України базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

Відповідно до пп. 266.3.2 п. 266.3 ст. 266 ПК України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

Згідно пп. 266.4.1 п.266.4 ст. 266 ПК України база оподаткування об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи - платника податку, зменшується: а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів; б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів.

Відповідно до пп. 266.4.3 п.266.4 ст. 266 ПК України пільги з податку, передбачені підпунктами 266.4.1 та 266.4.2 цього пункту, для фізичних осіб не застосовуються до:

об`єкта/об`єктів оподаткування, якщо площа такого/таких об`єкта/об`єктів перевищує п`ятикратний розмір неоподатковуваної площі, встановленої підпунктом 266.4.1 цього пункту;

об`єкта/об`єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності).

Згідно пп. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 ПК України ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.

Відповідно до пп. 266.7.1 п. 266. 7 ст. 266 ПК України обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості у такому порядку: а) за наявності у власності платника податку одного об`єкта житлової нерухомості, в тому числі його частки, податок обчислюється, виходячи з бази оподаткування, зменшеної відповідно до підпунктів "а" або "б" підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку; б) за наявності у власності платника податку більше одного об`єкта житлової нерухомості одного типу, в тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпунктів "а" або "б" підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку; в) за наявності у власності платника податку об`єктів житлової нерухомості різних видів, у тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпункту "в" підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку; г) сума податку, обчислена з урахуванням підпунктів "б" і "в" цього підпункту, розподіляється контролюючим органом пропорційно до питомої ваги загальної площі кожного з об`єктів житлової нерухомості; ґ) за наявності у власності платника податку об`єкта (об`єктів) житлової нерухомості, у тому числі його частки, що перебуває у власності фізичної чи юридичної особи - платника податку, загальна площа якого перевищує 300 квадратних метрів (для квартири) та/або 500 квадратних метрів (для будинку), сума податку, розрахована відповідно до підпунктів "а"-"г" цього підпункту, збільшується на 25000 гривень на рік за кожен такий об`єкт житлової нерухомості (його частку).

Згідно пп. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 ПК України платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) для проведення звірки даних щодо: об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; розміру загальної площі об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; права на користування пільгою із сплати податку; розміру ставки податку; нарахованої суми податку.

З огляду на вище викладені правові норми убачається, що податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а для об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що знаходяться у власності юридичних осіб, обчислюється такими особами самостійно виходячи з загальної площі кожного окремого об`єкта оподаткування на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об`єкт.

Як підтверджується наявними матеріалами справи, зокрема даними Державного реєстру прав власності на нерухоме майно сформованого 09.10.2018 року позивач є власником житлового будинку, загальною площею 190,1 кв.м., житлово-мансардного поверху поверху загальною площею 259,0 кв.м., кафе-об`єкту нежитлової нерухомості загальною площею 343,9 кв.м., що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 . Тарновецька, 2, с.Сторожниця, Ужгородський район, Закарпатська область (а.с. 61-66).

На підставі Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 11.10.2010 року позивач є власником житлового будинку з вбудованим приміщенням кафе та господарськими спорудами, загальною площею 602,90 кв.м.

Згідно висновку технічної можливості виділу об`єкта нерухомого майна в натурі від 29.11.2017 року №179 зазначено, що весь об`єкт нерухомого майна складається з житлового будинку з вбудованими приміщеннями кафе літ АА загальною площею 602,9 кв.м., оскільки частина будівлі літ АА (житло-мансардний поверх) площею 259,0 кв.м. в тому числі 5-кімнат житловою площею - 179,6 кв.м. (що ск.43/100) - має свій окремий вхід, житлові та підсобні приміщення і може експлуатуватися незалежно від іншої частини будівлі, то за технічними показниками вона може бути виділена в натурі і в подальшому використовуватись, як самостійний обєкт цивільних відносин (а.я. 30).

Так, 30.11.2017 року на підставі висновку технічної можливості виділу об`єкта нерухомого майна в натурі від 29.11.2017 року №179 позивачем були виготовлені нові, два окремі, технічні паспорти на дві частини об`єкту нерухомого майна.

Отже, відбувся розподіл нерухомого майна в натурі, що підтверджується Рішеннями виконавчого комітету Сторожницької сільської ради за №36 та за №37 від 05.12.2017 року (а.с. 29, 31).

При цьому, зміни до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, зокрема щодо актуальної інформації про державну реєстрацію об`єктів нерухомого майна були внесені 20.12.2017 року (а.с.62).

Таким чином, з огляду на встановлені в судовому засіданні факти та обставини, суд приходить висновку, що відповідачем було правомірно визначено позивачеві податкові зобов`язання по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2017 рік.

Щодо твердження позивача про те, що рішення Сторожницької сільської ради від 22.06.2016 року №02 "Про місцеві податки і збори" не створює юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення, оскільки таке рішення не було опубліковано в засобах масової інформації , суд констатує наступне.

Так, згідно вимог пп. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 ПК України ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості.

Рішенням Сторожницької сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 22.06.2016 року №02 "Про місцеві податки і збори" були встановлені ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебуває у власності фізичних та юридичних осіб, у відсотках розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв.м бази оподаткування згідно з додатком (а.с. 22-24).

Відповідно до ч. 5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Згідно ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Відповідно до абз. 4 п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на інформаційних стендах.

Так, у відповідності до рішення Сторожницької сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 15.07.2014 року №09 було вирішено оприлюднювати прийняті рішення сесії Сторожницької сільської ради на інформаційному стенді сільської ради.

Згідно листа від 05.03.2019 року №157 зазначено, що рішення Сторожницької сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 22.06.2016 року №02 "Про місцеві податки і збори" було оприлюднено на інформаційному стенді сільської ради у строк до п`яти робочих днів з дня затвердження документа.

Отже, рішення Сторожницької сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 22.06.2016 року №02 "Про місцеві податки і збори" було оприлюднено відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Відповідно до вимог ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності (ст. 68 Конституції України).

Згідно ч.1, ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, відповідач як суб`єкт владних повноважень надав суду достатні та належні докази в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і довів правомірність прийнятих ним податкових повідомлень-рішень від 09.08.2018 року №1204339-1304-0714, №1204341-1304-0714, №1204338-1304-0714, №1204340-1304.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

Керуючись ст. 241, ч. 3 ст. 243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Державної фіскальної служби у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 39393632) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

2. Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду в строки визначені ст. 295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається у відповідності до вимог п. 15.5 ч. 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України.

СуддяМ.М. Луцович

Відповідно до ч. 3 ст. 243 КАС України рішення суду у повному обсязі підписано 07.12.2019 року, з огляду на перебування судді у відпустці.

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2019
Оприлюднено09.12.2019
Номер документу86151530
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0740/984/18

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 03.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 20.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 28.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 18.11.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні