КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2019 року м. Кропивницький Справа №340/1710/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження (письмове провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом : Керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області Білоусова Ігоря Олександровича
до відповідача : Іванівської сільської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача : Іванівський заклад дошкільної освіти Мрія
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Керівник Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області Білоусов Ігор Олександрович звернувся з позовом до Іванівської сільської ради про:
- визнання протиправною бездіяльності Іванівської сільської ради щодо оформлення права власності на будівлю Іванівського закладу дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області вул. Центральна, 18, в с. Іванівка, Петрівського району, Кіровоградської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташована зазначена будівля, яка знаходиться в межах населеного пункту;
- зобов`язання Іванівської сільської ради вчинити дії спрямовані на оформлення права власності на будівлю Іванівського закладу дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області вул. Центральна, 18, в с. Іванівка, Петрівського району, Кіровоградської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташована зазначена будівля, яка знаходиться в межах населеного пункту.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що органом уповноваженим державою здійснювати державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю є Держгеокадастр, проте його посадові особи не наділені повноваженнями звертатися до суду із вимогами, заявленими у цьому позові, у зв`язку з чим цей його в інтересах держави подано прокурором. Також позивач стверджує, що порушення вимог законодавства щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку можуть негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладами дошкільної освіти створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дитячого садка та виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту. Позивач вказує, що Іванівською сільською радою не забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення права власності на будівлю Іванівського закладу дошкільної освіти Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
Відповідач правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався. Натомість, 03.09.2019 р. відповідачем подано до суду заяву про підтримання позовних вимог у повному обсязі та їх задоволення (а.с.75), яка розцінюється судом як заява про визнання позову подана до початку розгляду справи по суті.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.07.2019 р. позовну заяву Керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області Білоусова Ігоря Олександровича до Іванівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху (а.с.56).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.07.2019 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення сторін (а.с.1-2).
Представником позивача подано клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження (а.с.105). Представником відповідача подано заяву про розгляд справи без їх участі (а.с.75).
Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином (а.с.66, 67).
З огляду на неявку в судове засідання всіх учасників справи, відповідно до ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося, а розгляд справи згідно з ч.9 ст.205 КАС України проведено в порядку письмового провадження.
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
Петрівський відділ Олександрійської місцевої прокуратури звернувся до голів сільських, селищних рад із запитом №06-313вих19 від 06.05.2019 р. щодо надання переліку дитячих закладів і установ на території сільської ради з зазначенням розміру земельної ділянки в розрізі кожного навчального закладу та установи, які їм надані для обслуговування закладів освіти; відомостей про оформлені правоустановлюючі документи на землю (а.с.22).
Листом від 08.05.2019 р. №01-39/161 Іванівська сільська рада Петрівського району Кіровоградської області повідомила Петрівський відділ Олександрійської місцевої прокуратури, що на території сільської ради знаходиться Іванівський заклад дошкільної освіти Мрія . Площа земельно ділянки 0,4 га (правовстановлюючі документи відсутні) (а.с.23).
У подальшому Петрівський відділ Олександрійської місцевої прокуратури звернувся до Відділу у Петрівському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із запитом №06-334вих19 від 13.05.2019 р. щодо оформлення правовстановлюючих документів, зокрема, на земельну ділянку, на якій розташований Іванівський заклад дошкільної освіти Мрія та проведення державно реєстрації права постійного користування (а.с.24, 40).
Листом від 14.05.2019 р. №1317/120-19 Відділу у Петрівському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повідомив Петрівський відділ Олександрійської місцевої прокуратури, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо земельних ділянок, вказаних у запиті (а.с.41).
З огляду на Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №172480418 від 03.07.2019 р. (а.с.42) відносно Іванівського закладу дошкільної освіти Мрія відсутні відомості щодо права власності, інших речових прав, іпотеки, обтяжень (а.с.42).
Іванівський заклад дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області зареєстрований як юридична особа 09.04.2008 р. (а.с.44), перебуває у комунальній власності Іванівської сільської ради та діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням Іванівської сільської ради №128/7 від 10.11.2017 р. (а.с.27-39).
Пунктом 1.3 Статуту визначено, що засновник закладу дошкільної освіти - Іванівська сільська рада. Засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Пунктом 8.1 Статуту передбачено, що управління дошкільним закладом здійснюється Іванівською сільською радою.
Відповідно до п.п.9.1 Статуту відповідно до рішення виконавчого комітету Іванівської сільської ради від 27.06.2013 року №168/6 закладу дошкільної освіти передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі. Комунікації, інвентар, обладнання, спортивний та ігровий майданчики. Площа присадибної ділянки - 0,7 га.
Згідно з ч.1 ст.38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 р. №2628-ІІІ матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
З огляду на ч.ч.1. 2 ст.80 Закону України Про освіту від 05.09.2017 р. №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Частиною 1 статті 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
З огляду на п. а ч.2 ст.92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до абз.1, 7 ч.1 ст.123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
З огляду на ч.ч.2, 3, 6 ст.123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відповідно до п.2 ч.1 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 р. №1952-VII загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Отже, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів, оформлених відповідно до чинного законодавства.
Частиною 5 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. №280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Як встановлено судом та не заперечується сторонами, Іванівський заклад дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області користується земельною ділянкою на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, однак право власності на будівлю Іванівського закладу дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області та правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташована така будівля, відповідачем не оформлені, державна реєстрація права постійного користування не здійснена.
Таким чином, Іванівською сільською радою допущено бездіяльність щодо не оформлення права власності на будівлю Іванівського закладу дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташована зазначена будівля, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.142 КАС України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Оскільки відповідачем визнано позов до початку розгляду справи по суті, враховуючи подання представником позивача клопотання про повернення 50% сплаченого судового збору (а.с.105), суд вважає за необхідне повернути Прокуратурі Кіровоградської області п`ятдесят відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову в розмірі 1 921,00 грн. відповідно до платіжного доручення №1133 від 09.07.2019 р. (а.с.3), тобто 960,50 грн.
Керуючись ст.ст.132, 142, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області Білоусова Ігоря Олександровича (м. Олександрія, Кіровоградська область, вул. Чижевського, 1 а) до Іванівської сільської ради (с. Іванівка, Петрівський район, Кіровоградська область, вул. Центральна,18, код ЄДРПОУ 04364236) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
2. Визнати протиправною бездіяльність Іванівської сільської ради Петівського району Кіровоградської області (с. Іванівка, Петрівський район, Кіровоградська область, вул. Центральна,18, код ЄДРПОУ 04364236) щодо не оформлення права власності на будівлю Іванівського закладу дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташована зазначена будівля.
3. Зобов`язати Іванівську сільську раду Петрівського району Кіровоградської області (с. Іванівка, Петрівський район, Кіровоградська область, вул. Центральна,18, код ЄДРПОУ 04364236) вчинити дії спрямовані на оформлення права власності на будівлю Іванівського закладу дошкільної освіти Мрія Іванівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташована зазначена будівля.
Повернути Прокуратурі Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 02910025, м. Кропивницький, вул. Велика Пермська, 4) п`ятдесят відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову в розмірі 1 921,00 грн. відповідно до платіжного доручення №1133 від 09 липня 2019 року на рахунок 34316206084003, отримувач коштів - УК у м.Кропивницький/м.Кропивницький/22030101, код отримувача - 38037409, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998, в сумі 960,50 грн. (дев`ятсот шістдесят грн. 50 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Дата складання повного рішення суду - 06 грудня 2019 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2019 |
Оприлюднено | 11.12.2019 |
Номер документу | 86195011 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. Момонт
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні