Рішення
від 03.12.2019 по справі 926/2189/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м.Чернівці

03 грудня 2019 року Справа № 926/2189/19

За позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях м. Івано-Франківськ

до відповідача товариства з додатковою відповідальністю Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій м. Чернівці

про стягнення 9015,00 грн.

Суддя Бутирський А.А.

при секретарі Губчак І.Б.

Представники сторін:

Від позивача - Сопко С.П. - головний спеціаліст (довіреність № 13 від 05.08.2019 р.)

Від відповідача - Мельничук І.Г. - директор

У судовому засіданні приймали участь

СУТЬ СПОРУ: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях м. Івано-Франківськ звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовом до товариства з додатковою відповідальністю Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій м. Чернівці про стягнення 9015,00 грн. вартості втраченого обладнання.

Ухвалою від 03.10.2019 р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 28.10.2019 р. При цьому в згаданій ухвалі помилково вказано назвою відповідача: відкрите акціонерне товариство Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій , тоді як правильною назвою відповідача є: товариство з додатковою відповідальністю Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій .

Ухвалою від 28.10.2019 р. закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 20.11.2019 р.

У судовому засіданні 20.11.2019 р. оголошено перерву до 03.12.2019 р.

Відповідач проти позову заперечує, мотивуючи це тим, що на момент завершення процесу приватизації ніяких вимог до стану об`єктів, які не ввійшли до статутного капіталу товариства Фондом державного майна не висувалось і підприємство ніяких зобов`язань на себе не брало по зберіганню державного майна. Також відповідач вказує, що фактичний строк експлуатації втраченого обладнання становить 9 років, проте майно використовується 49 років.

Розглянувши подані документи, з`ясувавши обставини справи, заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд

ВСТАНОВИВ:

06.03.2019 р. Фондом державного майна України наказом № 231 Про реорганізацію регіональних відділень Фонду державного майна України , утворено регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях як юридичну особу публічного права, реорганізувавши шляхом злиття регіональне відділення Фонду державного майна по Івано-Франківській області, регіональне відділення по Чернівецькій області, регіональне відділення Фонду державного майна по Тернопільській області.

Відповідно до п. 2 даного наказу регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях є правонаступником майна, прав та обов`язків регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області, регіонального відділення по Чернівецькій області, регіонального відділення Фонду державного майна по Тернопільській області.

Наказом Фонду державного майна України від 14.03.2019 р. № 255 затверджено Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях.

Наказом Фонду державного майна України від 11.06.2019 р. № 555 затверджено зміни до Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях.

Згідно п. 14.4 акту оцінки вартості цілісного майнового комплексу державного підприємства Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій від 09.10.1995 р., складеного відповідно до Методики оцінки вартості об`єктів приватизації, з вартості майна вилучається об`єкти, які не підлягають приватизації (1158662 тис. крб.).

Згідно довідки Чернівецького заводу залізобетонних виробів та конструкцій №125/01 без дати на балансі заводу рахується об`єкт цивільної оборони - сховище. Первісна вартість якого становить 1641164800 крб., знос: 482502452 крб. та залишкова вартість становить 1158662348 крб.

Згідно розділу ІІІ плану розміщення акцій відкритого акціонерного товариства (Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій), затвердженого наказом Фонду державного майна України від 30.01.1996 р. №10-ПРА, до переліку об`єктів соціально-побутового призначення, залишкову вартість яких не включено до статутного фонду входить об`єкт цивільної оборони залишковою вартістю 1158662 тис. крб.

Відповідно до даних Реєстру державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств станом на 13.09.2019 р., обліковується об`єкт державної власності - захисна споруда цивільного захисту - сховище № 96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В), який у процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу ВАТ „Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій" (на сьогодні ТДВ), однак залишився перебувати на його балансі.

17.02.2012 р. регіональному відділенню ФДМУ по Чернівецькій області видане свідоцтво про право власності на будівлю, літ. Я' (сховище № 96045), загальною площею 156,50 кв.м., що розташована за адресою: Чернівецька обл. м. Чернівці, вул. Галицький шлях, буд. 46В.

Згідно паспорта сховища № 96045 до системи вентиляції входять, серед іншого, вентилятори ЕРВ-49 у кількості 5 шт.

Відповідно до ст. 3 Закону України Про управління об`єктами державної власності , об`єктами управління державної власності, серед іншого, є державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів.

Абз. 31 п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України Про Фонд державного майна України передбачає, що Фонд державного майна України та його регіональні відділення у сфері приватизації державного майна приймають рішення про подальше використання державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських організацій.

Відповідно до п. 1.3 Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 р. №908/68 (надалі - Положення), управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом (державні органи приватизації) способу та умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства відповідно до такого принципу, як забезпечення ефективності використання та збереження державного майна, здійснення заходів контролю.

Згідно ч. 2, 4 ст. 11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства та у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, - з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Відповідно до Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. № 138, утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами (п. 9); балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд, конструкцій і обладнання, а також підтримання їх у стані, необхідному для проведення їх у готовність до використання за призначенням у строк, визначений паспортом захисної споруди, але не більше 12 годин (п. 10).

З урахуванням наведених правових норм слідує, що обов`язок збереження державного майна, що не увійшло до статутного фонду в процесі приватизації, виник у відповідача на підставі закону.

Враховуючи наведене, ТДВ „Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій", як балансоутримувач захисної споруди цивільного захисту - сховища № 96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В), несе відповідальність за використання та утримання у належному стані зазначеного сховища та його складових частин (обладнання).

28.08.2018 р. робочою групою за участю представників Управління ДСНС України у Чернівецькій області, Новоселицького РС ДСНС України в Чернівецькій області, відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та з питань цивільного захисту Новоселицької РДА, Новоселицької об`єднаної територіальної громади, Регіонального відділення ФДМУ по Чернівецькій області здійснено оцінку стану готовності до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - сховища № 96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В), яка у процесі приватизації не увійшла до статутного капіталу ВАТ „Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій" (на сьогодні ТДВ).

За результатами опрацювання даних облікових документів, технічного паспорту ЗСЦЗ, акту оцінки стану готовності ЗСЦЗ від 28.08.2018 р., робочою групою встановлено відсутність у сховищі герметичних клапанів ГК-150 - 3 шт., ГК-600 - 2 шт. та електроручних вентеляторів ЕРВ-49 - 5 шт.

Враховуючи факт відсутності державного майна, регіональне відділення ФДМУ по Чернівецькій області листом від 12.03.2019 р. №11-03-00865 звернулося до ТДВ „Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій" з вимогою надати письмові пояснення з приводу втрати (псування, знищення, крадіжки тощо) герметичних клапанів ГК-150 - 3 шт., ГК-600 - 2 шт. та електроручних вентеляторів ЕРВ-49 - 5 шт.

Даний лист залишений відповідачем без реагування.

При проведенні 21.03.2019 р. робочою групою регіонального відділення, за участю представників Управління ДСНС України у Чернівецькій області, Управління цивільного захисту населення Чернівецької ОДА, планової перевірки стану ефективного використання та збереження державного майна сховища № 96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В) встановлено, що герметичні клапани ГК-150 - 3 шт. та ГК-600 - 2 шт. є в наявності, а електричні вентилятори ЕРВ-49 у кількості 5 шт. й надалі відсутні.

За змістом ст. ст. 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу у разі їх порушення, невизнання чи оспорювання. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Ст. 13 Цивільного кодексу України передбачено, що при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які б могли порушити права інших осіб. Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки), а також доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Відповідно до ст. 147 Господарського кодексу України збитки, завдані суб`єкту господарювання порушенням його майнових прав громадянами чи юридичними особами, а також органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, відшкодовуються йому відповідно до закону.

Ст. 216 Господарського кодексу України передбачено, що застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

У відповідності до ч. 2 ст. 224 Господарського кодексу України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про Фонд державного майна України" Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності. Згідно статті 6 Закону Фонд державного майна України здійснює свої повноваження безпосередньо і через регіональні відділення в областях. Фонд державного майна України, регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації.

На підставі статті 5 Закону Фонд державного майна та його регіональні відділення здійснюють: державне регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності; контроль за виконанням суб`єктами оціночної діяльності та оцінювачами вимог законодавства; контроль за дотриманням єдності методичного та організаційного забезпечення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності та ін.

У ст. 12 Закону України „Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" зазначено, що акт оцінки майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна, здійсненої суб`єктом оціночної діяльності - органом державної влади або органом місцевого самоврядування самостійно. Акт оцінки майна підлягає затвердженню керівником органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно до статті 13 Закону, рецензування акта оцінки майна, якщо зазначена оцінка погоджується, затверджується або приймається органом державної влади або органом місцевого самоврядування, є обов`язковим. Рецензування акта оцінки майна виконують оцінювачі, які мають не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна та працюють у Фонді державного майна України. Рецензування акта оцінки майна оцінювачем, який працює в органі державної влади, на запити органів державної влади або у зв`язку з виконанням своїх посадових обов`язків здійснюється в межах повноважень, визначених посадовими інструкціями. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування і оцінювачі, які працюють у їх складі, несуть відповідальність відповідно до законів у межах положень та посадових інструкцій, що регламентують їх діяльність.

Відповідно до п. 82 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2013 №1891 (в редакції постанови КМУ від 20.02.2019 №224) визначення розміру збитків переважно здійснюється шляхом проведення незалежної оцінки.

Але відповідно до п. 88 Методики у разі відсутності вихідних даних, що містять інформацію про пошкоджене майно до та після його розкрадання, нестачі, знищення, псування та неможливості особистого огляду пошкодженого майна виконавцем оцінки, що не дає йому змоги отримати відомості про стан майна до та після розкрадання, нестачі, знищення, псування здійснюється стандартизована оцінка збитків. У разі проведення стандартизованої оцінки збитків майна, що широко представлене на ринку подібного майна, орган приватизації нараховує збитки на підставі інформації про ціни продажу (пропонування) подібного майна, достовірність якої не викликає сумнівів, із дотриманням елементів порівняльного методичного підходу. При цьому вартість подібного майна підлягає коригуванню з урахуванням фізичних та функціональних ознак, технічного стану, дати виготовлення майна та іншого. Результати зазначеної стандартизованої оцінки збитків майна, що широко представлене на ринку подібного майна, відображаються в акті оцінки майна за формою згідно з додатком 15.

З огляду на викладене, регіональним відділенням проведено роботу щодо розрахунку вартості втраченого обладнання - електричних вентиляторів ЕРВ-49 у кількості 5 штук сховища № 96045 (м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 46-В), яке в процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу ВАТ „Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій" (на сьогодні ТДВ), але залишилося перебувати на його балансі та становлять 9015,00 грн.

Відповідно, зазначена сума відображена у акті оцінки збитків, виконаному завідувачем сектору оцінки майна Могилюк Т.Є. Регіонального відділення ФДМУ по Чернівецькій області та затвердженому наказом в.о. голови комісії з реорганізації А.Р. Мищишиним 05.06.2019 р. за №114-ОМ.

За результатами рецензування акту оцінки збитків, виконаного Пущук Г .Г. , зроблено висновок, що акт відповідає вимогам п.п. 82, 88 Методики оцінки майна, затвердженої постановою КМУ від 10.12.2003 р. №1891 (в редакції постанови КМУ від 20.02.2019 р. №224).

Таким чином, відповідач, який є балансоутримувачем сховища №96045 та його обладнання, не забезпечив схоронності майна, чим завдав збитки в сумі 9015,00 грн.

За таких обставин справи позов підлягає задоволенню.

Доводи відповідача спростовуються матеріалами справи та не беруться до уваги судом з підстав, що наведені вище. Стосовно доводів відповідача, що що фактичний строк експлуатації втраченого обладнання становить 9 років, проте майно використовується 49 років, слід зауважити, що вирішення питання про списання обладнання належить до компетенції позивача, а відповідач зобов`язаний забезпечити збереження цього майна, тобто його фактичну наявність, чого не було зроблено.

Судові витрати віднести на відповідача, з вини якого спір безпідставно доведено до розгляду судом.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 238-241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях м. Івано-Франківськ до товариства з додатковою відповідальністю Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій м. Чернівці про стягнення 9015,00 грн. збитків задовольнити.

2. Стягнути з товариства з додатковою відповідальністю Чернівецький завод залізобетонних виробів та конструкцій , код ЄДРПОУ 05425661, вул. Галицький шлях, 46В, м. Чернівці на користь Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, код ЄДРПОУ 42891875, вул. Васілянок, 48, м. Івано-Франківськ - 9015,00 грн. збитків та 1921,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Західного апеляційного господарського суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 09.12.2019 р.

Суддя А.А. Бутирський

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення03.12.2019
Оприлюднено10.12.2019
Номер документу86209910
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/2189/19

Рішення від 03.12.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 28.10.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 03.10.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

Ухвала від 26.09.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні