ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2010 року Справа № 2а-72/10/2370
16 год. 20 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адмін істративний суд в складі:
головуючого судді - Гаращ енка В.В.,
при секретарі - Бондар Т.П. ,
за участю:
представника позивача: Г речко І.В. - за довіреністю ;
представника відповідача: Сала В.Д. - за довіреніст ю;
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Черкас и адміністративну справу за позовом державного підприєм ства «Канівське лісове госпо дарство» до Канівської об' є днаної державної податкової інспекції Черкаської област і про визнання протиправним та скасування рішення та зоб ов' язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Державне підприємство «К анівське лісове господарств о» звернулось до Черкаського окружного адміністративног о суду з позовом до Канівсько ї об' єднаної державної пода ткової інспекції Черкаської області про визнання протип равним і скасування рішення відповідача від 22.09.2009 р. (акт №1) п ро виключення позивача з реє стру суб' єктів спеціальног о режиму оподаткування подат ком на додану вартість, зобов ' язати Канівську об' єднан у державну податкову інспекц ію Черкаської області понови ти з дати виключення (22.09.2009 року ) державне підприємство «Кан івське лісове господарство» в реєстрі суб' єктів спеціа льного режиму оподаткування податком на додану вартість та видати Свідоцтво про реєс трацію підприємства як суб' єкта спеціального режиму опо даткування податком на додан у вартість.
Позовні вимоги мотивовані тим, що, на думку позивача, Кан івська об' єднана державна п одаткова інспекція Черкаськ ої області прийняла акт №1 від 22.09.2009 року, яким неправомірно:
- виключила державне підпри ємство «Канівське лісове гос подарство» з реєстру суб' єк тів спеціального режиму опод аткування,
- визначила дату, з якої пози вач вважається платником ПДВ на загальних підставах;
- склала та прийняла спірний акт, при обставині, що позивач самостійно подав до органу д ержавної податкової служби з аяву про зняття його з реєстр ації як суб' єкта спеціально го режиму оподаткування пода тком на додану вартість за фо рмою №3-РС.
Позивач вважає, що відповід ач при прийнятті рішення (акт у №1) діяв всупереч ч.2 ст.19 Конст итуції України, Закону Украї ни «Про податок на додану вар тість» та Положення про реєс трацію платників податку на додану вартість.
Представник позивача заяв ою від 12.03.2010 року зменшила розмі р позовних вимог та просила с уд визнати протиправним і ск асувати рішення Канівської о б' єднаної державної податк ової інспекції Черкаської об ласті від 22.09.2009 року (акт №1) про в иключення державного підпри ємства «Канівське лісове гос подарство» з реєстру суб' єк тів спеціального режиму опод аткування податком на додану вартість.
У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги з врахуванням їх зменшенн я підтримала та просила задо вольнити позов повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надавши пис ьмові заперечення, в яких, зок рема, зазначив, що позивач вза галі не підпадає під визначе ння сільськогосподарського підприємства як суб' єкта с пеціального режиму оподатку вання податком на додану вар тість, оскільки на нього не по ширюються норми статті 81 Зако ну України «Про податок на до дану вартість», що перш за все підтверджується заявою про його зняття з реєстрації як с уб' єкта спеціального режим у оподаткування, а тому вважа є, що позов до задоволення не п ідлягає, при цьому відповіда ч приймаючи акт №1 діяв в межах наданих повноважень та відп овідно до норм чинного закон одавства.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, розглянувш и подані документи і матеріа ли, оцінивши належність, допу стимість, достовірність кожн ого доказу окремо, а також дос татність і взаємний зв' язок доказів у їх сукупності, суд п риходить до наступного.
Державне підприємство «Ка нівське лісове господарство », відповідно до копії Свідоц тва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №155121, з ареєстроване 28.01.1992 року Канівс ькою районною держаною адмін істрацією Черкаської област і, ідентифікаційний код 00993352.
Відповідно до копії довідк и №15а-878 з Єдиного держаного реє стру підприємств та організа цій, видами діяльності за КВЕ Д позивача, зокрема, є надання послуг, пов' язаних з лісови м господарством (код 02.02.0), лісоз аготівлі (код 02.01.1), одержання пр одукції лісового господарст ва (02.01.2).
20.01.2009 року державне підприємс тво «Канівське лісове господ арство» подало до Канівської об' єднаної державної подат кової інспекції Черкаської о бласті заяву встановленого з разка про реєстрацію його (сі льськогосподарського підпр иємства) як суб' єкта спеціа льного режиму оподаткування податком на додану вартість .
За результатами її розгляд у 10.02.2009 року відповідач видав по зивачу відповідне свідоцтво №100191879 серії НБ №017494 про реєстрац ію його як суб' єкта спеціал ьного режиму оподаткування п одатком на додану вартість, в казавши, що датою реєстрації є 01.01.2009 року, а датою початку дії свідоцтва 07.02.2009 року.
22.09.2009 року Канівською об' єдн аною державною податковою ін спекцією Черкаської області прийнятий акт №1 про виключен ня позивача - сільськогоспод арського підприємства з реєс тру суб' єктів спеціального режиму оподаткування. При ць ому відповідач визначив дату виключення позивача 01.01.2009 року та з цієї ж дати останній вваж ається платником ПДВ на зага льних підставах.
Суд зазначає, що акт №1 від 22.09. 2009 року стосується інтересів конкретної особи - державног о підприємства «Канівське лі сове господарство», породжує для нього правові наслідки, а саме - виключення позивача з реєстру суб' єктів спеціа льного режиму оподаткування . Крім того, визначивши в акті, що позивач вважається платн иком ПДВ на загальних підста вах з 01.01.2009 року, передбачає нас тання для позивача правових наслідків, які передбачені с т. 81.11 Закону України «Про пода ток на додану вартість» від 03. 04.1997 року № 168/97-ВР.
Тому суд приходить до висно вку, що акт №1 від 22.09.2009 року Кані вської об' єднаної державно ї податкової інспекції Черка ської області є рішенням суб ' єкта владних повноважень - актом індивідуальної дії по відношенню до позивача у роз умінні ст.17 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.
Законом, який визначає плат ників податку на додану варт ість, об'єкти, базу та ставки о податкування, перелік неопод атковуваних та звільнених ві д оподаткування операцій, ос обливості оподаткування екс портних та імпортних операці й, поняття податкової наклад ної, порядок обліку, звітуван ня та внесення податку до бюд жету є Закон України «Про под аток на додану вартість» від 3 квітня 1997 року №168/97-ВР (далі - З акон №168/97-ВР).
Відповідно до п. 81.1 ст. 81 Закон у №168/97-ВР резидент, який провад ить підприємницьку діяльніс ть у сфері сільського і лісов ого господарства та рибальст ва та відповідає критеріям, в становленим у пункті 81.6 цієї с татті, може обрати спеціальн ий режим оподаткування.
Пунктом 81.6 ст. 81 Закону №168/97-ВР п ередбачено, що сільськогоспо дарським вважається підприє мство, основною діяльністю я кого є поставка вироблених (н аданих) ним сільськогосподар ських товарів (послуг) на влас них або орендованих виробнич их потужностях, а також на дав альницьких умовах, в якій пит ома вага вартості сільського сподарських товарів (послуг) становить не менше 75 відсоткі в вартості всіх товарів (посл уг), поставлених протягом поп ередніх дванадцяти послідов них звітних податкових періо дів сукупно.
При цьому, сільськогоспода рськими вважаються товари, з азначені у групах 1 - 24 УКТ ЗЕД з гідно із Законом України "Про Митний тариф України", якщо та кі товари вирощуються, відго довуються, виловлюються або збираються (заготовляються) безпосередньо платником под атку - суб'єктом спеціального режиму оподаткування (крім п ридбання таких товарів у інш их осіб), а також продукти обро бки (переробки) таких товарів , які поставляються зазначен им платником податку - їх виро бником (п. 81.7. ст. 81 Закону №168/97-ВР).
В силу п. 81.10. ст. 81 Закону №168/97-ВР д ля отримання свідоцтва про р еєстрацію як суб'єкта спеціа льного режиму оподаткування сільськогосподарське підпр иємство реєструється у відпо відному податковому органі з а правилами та у строки, що виз начені статтею 9 цього Закону для реєстрації платників по датку на додану вартість.
У свідоцтві про реєстрацію сільськогосподарського під приємства як суб'єкта спеціа льного режиму оподаткування , крім того, повинен міститися перелік видів діяльності та кого сільськогосподарськог о підприємства.
В той же час, відповідно до п . 81.11. ст. 81 Закону №168/97-ВР якщо суб'є кт спеціального режиму опода ткування поставляє протягом попередніх дванадцяти послі довних звітних податкових пе ріодів сукупно несільського сподарські товари (послуги), п итома вага яких перевищує 25 ві дсотків від вартості всіх по ставлених товарів (послуг), то :
а) на таке підприємство не п оширюється спеціальний режи м оподаткування, встановлени й цією статтею. Таке підприєм ство зобов'язане визначити п одаткове зобов'язання з цьог о податку за наслідками звіт ного періоду, в якому було доп ущено таке перевищення, і спл атити податок до бюджету в за гальному порядку;
б) податковий орган виключа є таке підприємство з реєстр у суб'єктів спеціального реж иму оподаткування та може по вторно включити його до тако го реєстру після спливу наст упних дванадцяти послідовни х звітних податкових періоді в за наявності підстав, визна чених цією статтею;
в) таке підприємство вважає ться платником цього податку на загальних підставах з пер шого числа місяця, в якому бул о допущено таке перевищення.
Відповідно до пп. «а» п. 81.12. ст . 81 Закону №168/97-ВР свідоцтво про реєстрацію сільськогоспода рського підприємства як суб' єкта спеціального режиму опо даткування підлягає анулюва нню у разі, якщо сільськогосп одарське підприємство подає заяву про зняття його з реєст рації як суб'єкта спеціально го режиму оподаткування та/а бо заяву про його реєстрацію як платника цього податку на загальних підставах.
Нормативний документ, яким визначається порядок реєстр ації платників ПДВ є Положен ня про реєстрацію платників податку на додану вартість, з атверджене наказом Державно ї податкової адміністрації У країни від 1 березня 2000 року №79 т а зареєстроване в Міністерст ві юстиції України від 3 квітн я 2000 року за №208/4429 (далі - Положе ння №79).
Отже, якщо суб'єкт спеціальн ого режиму оподаткування пос тавляє протягом попередніх д ванадцяти послідовних звітн их податкових періодів сукуп но несільськогосподарські т овари (послуги), питома вага як их перевищує 25 відсотків від в артості всіх поставлених тов арів (послуг), то відповідно до п. 29.3. Положення №79 такий суб' є кт зобов' язаний не пізніше двадцятого календарного дня з моменту досягнення переви щення подати до органу держа вної податкової служби за мі сцем реєстрації заяву про зн яття його з реєстрації як суб 'єкта спеціального режиму оп одаткування податком на дода ну вартість за формою №3-РС, ра зом із Спеціальним свідоцтво м та всіма його завіреними ко піями, а також заяву про його р еєстрацію як платника цього податку на загальних умовах за формою №1-ПДВ.
Так, 20.01.2009 року позивач подав д о відповідача заяву про знят тя його з реєстрації як суб'єк та спеціального режиму опода ткування податком на додану вартість, при цьому причину з няття з реєстрації вказав п. 81 .11. ст. 81 Закону №168/97-ВР, додавши до заяви свідоцтво №100191879 серії НБ №017494 про реєстрацію його як су б' єкта спеціального режиму оподаткування податком на д одану вартість.
За таких обставин, відповід но до п. 33.1 анулювання Спеціаль ного свідоцтва здійснюється за ініціативою сільськогосп одарського підприємства. В т акому випадку, орган державн ої податкової служби протяго м десяти календарних днів ві д дня отримання такої заяви в идає заявнику (відправляє по штою з повідомленням про вру чення) Свідоцтво за процедур ами перереєстрації, визначен ими Положенням 79.
При цьому дата реєстрації п латником ПДВ не змінюється, д атою початку дії нового Свід оцтва, датою анулювання Спец іального свідоцтва та датою виключення сільськогоспода рського підприємства з реєст ру суб'єктів спеціального ре жиму оподаткування є дата вн есення відповідного запису д о Реєстру. Датою, з якої сільсь когосподарське підприємств о вважається платником подат ку на загальних підставах, є п ерше число місяця, в якому бул о допущено перевищення, визн ачене пунктом п. 81.11. ст. 81 Закону №168/97-ВР (пункт 29 Положення №79).
Аналізуючи наведену норму суд приходить до висновку, що при виконанні суб' єктом сп еціального режиму оподаткув ання податком на додану варт ість обов' язку подання заяв и про зняття його з реєстраці ї не пізніше двадцятого кале ндарного дня з моменту досяг нення перевищення в разі пос тавки протягом попередніх дв анадцяти послідовних звітни х податкових періодів сукупн о несільськогосподарських т оварів (послуг), питома вага як их перевищує 25 відсотків від в артості всіх поставлених тов арів (послуг), звільняє його ві д нарахування та сплати ПДВ з а періоди, в яких не були допущ ені такі відсоткові перевище ння.
В той же час, Положенням № 79 в изначено, що спеціальне свід оцтво підлягає анулюванню у разі, якщо сільськогосподарс ьке підприємство підлягає ре єстрації платником цього под атку на загальних підстава, п ри цього таке анулювання мож е бути здійснене за ініціати вою податкового органу і так е анулювання оформляється ак том.
Так, 22.09.2009 року відповідач при ймає акт №1 про виключення поз ивача з реєстру суб' єктів с пеціального режиму оподатку вання за формою №6-РС.
При цьому, приймання акту за формою №6-РС передбачено у вип адках, визначених п.п. 29.4, 29.5, 29.6 Пол оження №79.
Пунктом 29.4. Положення №79 визн ачено, що якщо сільськогоспо дарське підприємство не пода є заяву (заяви) у строки та орг ан державної податкової служ би за результатами документа льної невиїзної перевірки (н а підставі поданих податкови х декларацій), планової або по запланової виїзної перевірк и встановить факт перевищенн я, то незалежно від строку, яки й пройшов із часу досягнення перевищення, орган державно ї податкової служби складає акт про виключення сільськог осподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціаль ного режиму оподаткування за формою №6-РС.
На підставі такого акта орг ан державної податкової служ би виключає таке підприємств о з реєстру суб'єктів спеціал ьного режиму оподаткування, проводить анулювання Спеціа льного свідоцтва та реєстрац ію сільськогосподарського п ідприємства як платника пода тку на додану вартість на заг альних умовах із формуванням нового Свідоцтва за процеду рами перереєстрації.
У цьому випадку дата реєстр ації платником податку на до дану вартість не змінюється, датою виключення сільського сподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціальн ого режиму оподаткування є д ата затвердження акта про ви ключення з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподатк ування, датою, з якої сільсько господарське підприємство в важається платником податку на загальних підставах, є пер ше число місяця, в якому було д опущено перевищення, датою а нулювання Спеціального свід оцтва та датою початку дії но вого Свідоцтва є дата внесен ня до Реєстру запису про пере реєстрацію.
Пунктом 29.5. Положення №79 закр іплено, що якщо за результата ми документальної невиїзної перевірки (на підставі подан их податкових декларацій), пл анової або позапланової виїз ної перевірки орган державно ї податкової служби встанови ть, що підприємство не відпов ідало критеріям, встановлени м пунктом п. 81.6 ст. 81 Закону №168/97-ВР (підпункт 26.1 пункту 26 цього Пол оження), на момент подання зая ви про реєстрацію сільського сподарського підприємства я к суб'єкта спеціального режи му оподаткування, яка стала п ідставою для видачі Спеціаль ного свідоцтва, то орган держ авної податкової служби скла дає акт про виключення сільс ькогосподарського підприєм ства з реєстру суб'єктів спец іального режиму оподаткуван ня за формою №6-РС.
На підставі такого акта орг ан державної податкової служ би виключає підприємство з р еєстру суб'єктів спеціальног о режиму оподаткування, пров одить анулювання Спеціально го свідоцтва та реєстрацію с ільськогосподарського підп риємства як платника податку на додану вартість на загаль них умовах із формуванням но вого Свідоцтва за процедурам и перереєстрації.
У цьому випадку дата реєстр ації платником податку на до дану вартість не змінюється, датою виключення сільського сподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціальн ого режиму оподаткування є д ата затвердження акта, датою , з якої сільськогосподарськ е підприємство вважається пл атником податку на загальних підставах, є дата реєстрації сільськогосподарського під приємства як суб'єкта спеціа льного режиму оподаткування , датою анулювання Спеціальн ого свідоцтва та датою почат ку дії нового Свідоцтва є дат а внесення до Реєстру запису про перереєстрацію.
Так, пунктом 29.6. Положення №79 з акріплено, що якщо сільськог осподарське підприємство пі сля досягнення перевищення п одало заяву про зняття його з реєстрації як суб'єкта спеці ального режиму оподаткуванн я та/або заяву про його реєстр ацію як платника цього подат ку на загальних підставах, ал е не повідомило, що причиною з няття з реєстрації є перевищ ення, то після встановлення т акого факту органом державно ї податкової служби на підст аві акта про виключення сіль ськогосподарського підприє мства з реєстру суб'єктів спе ціального режиму оподаткува ння за формою №6-РС в такому ре єстрі проводиться коригуван ня дати, з якої сільськогоспо дарське підприємство вважає ться платником податку на за гальних підставах, на перше ч исло місяця, в якому було допу щено перевищення.
Дати реєстрації платником податку на додану вартість, в иключення з реєстру суб'єкті в спеціального режиму оподат кування та анулювання Спеціа льного свідоцтва не змінюють ся.
Суд, проаналізувавши вказа ні правові норми, прийшов до в исновку, що орган державної п одаткової служби може скласт и акт про виключення сільськ огосподарського підприємст ва з реєстру суб'єктів спеціа льного режиму оподаткування за формою №6-РС лише за резуль татами перевірки - документа льної невиїзної (на підставі поданих податкових декларац ій), планової або позапланово ї виїзної.
В судовому засіданні, предс тавник відповідача заявив, щ о оскільки на позивача не пош ирюються норми статті 81 Закон у №168/97-ВР, при прийняті акту пер евірки не проводились взагал і, останній прийнятий на підс таві поданої заяви та наявни х декларації з податку на дод ану вартість, при цьому без ут очнення саме за які періоди.
Наказом ДПА України від 21.01.2009 року №8 затверджений додаток №3 до податкової декларації з ПДВ (скороченої) про розрахун ок питомої ваги вартості сіл ьськогосподарських товарів (послуг) до вартості всіх това рів (послуг), який позивач зобо в' язаний подавати до органу державної податкової служби щомісяця.
Дослідивши в судовому засі данні додані до матеріалів с прави податкові декларації з податку на додану вартість т а розрахунки питомої ваги ва ртості сільськогосподарськ их товарів (послуг) до вартост і всіх товарів (послуг) за пері од перебування позивача на с пеціальному режимі оподатку вання, суд не вбачає перевище ння 25 відсотків поставки несі льськогосподарських товарі в (послуг).
З цих же причин незрозуміли ми є дії позивача щодо поданн я заяви про зняття його з реєс трації як суб'єкта спеціальн ого режиму оподаткування под атком на додану вартість, про те суд вважає, що обрати спеці альний режим оподаткування ч и відмовитись від нього є пра вом позивача, і останній вико ристовує його на власний роз суд.
В той же час, в ідповідно до ч .2 ст.19 Конституції України орг ани державної влади та орган и місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язан і діяти лише на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Канівська об' єднана держ авна податкова інспекція Чер каської області є органом де ржавної влади і, відповідно, ї ї діяльність має підпорядков уватись вимогам наведеної но рми Конституції України та, я к наслідок, вимогам ст.11 Закон у України «Про державну пода ткову службу в Україні», Зако ну України «Про податок на до дану вартість» та Положенню №79.
Як вбачається з матеріалів справи, при прийняті акту №1 в ід 22.09.2009 року відповідач ніяких перевірок, які передбачені ч инним законодавством, не про водив, тим самим неправомірн о визначив дату виключення п озивача з реєстру суб' єктів спеціального режиму оподатк ування та дату, з якої останні й вважається платником ПДВ н а загальних підставах, чим по рушив вимоги, зокрема ст. 81 Зак ону №168/97-ВР та п.п. 29.4, 29.5, 29.6 Положенн я №79.
Таким чином, суд приходить д о висновку, що рішення суб'єкт у владних повноважень - акт №1 від 22.09.2009 року про виключення сі льськогосподарського підпр иємства з реєстру суб' єктів спеціального режиму оподатк ування прийнятий за відсутно сті для цього належних юриди чних підстав та з порушенням процедури його прийняття, то му підлягає скасуванню, а поз ов задоволенню.
Керуючись ст.ст. 86, 94, 159, 160, 162, 163, 186, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов за довольнити повністю.
Визнати протиправним та ск асувати рішення Канівської о б' єднаної державної податк ової інспекції Черкаської об ласті №1 від 22.09.2009 року про виклю чення державного підприємст ва «Канівське лісове господа рство» з реєстру суб' єктів спеціального режиму оподатк ування.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь держа вного підприємства «Канівсь ке лісове господарство» 3 грн . 40 коп. судового збору.
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез Черкаський окружний адмі ністративний суд шляхом пода ння заяви про апеляційне оск арження протягом десяти днів з дня проголошення постанов и, а в разі проголошення вступ ної та резолютивної частини постанови з дня складення та підписання її повного текст у. Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то стро к подання заяви про апеляцій не оскарження обчислюється з дня отримання нею копії пост анови.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом двадцяти д нів після подання заяви про а пеляційне оскарження. Апеляц ійна скарга може бути подана без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я у строк, встановлений для по дання заяви про апеляційне о скарження.
Повний текст постанови виг отовлено та підписано 18 берез ня 2010 року.
Суддя В.В. Гара щенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2010 |
Оприлюднено | 23.11.2010 |
Номер документу | 8622632 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Гаращенко Валентин Валентинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні