ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2101/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про визнання протиправними та скасування розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами та вимоги про усунення порушень законодавства,
встановив:
Комунальне підприємство "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області звернулося до суду із адміністративним позовом до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області (далі - відповідач), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача про зупинення операцій з бюджетними коштами від 20.09.2019 р. №16;
- визнати протиправною та скасувати вимогу про усунення порушень законодавства, виявлених ревізією в КП "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області, за №1,2,3,4,5,7,8,9,15, викладені у листі Півленного офісу Держаудитслужби в Херсонської області від 20.09.2019 р. №15-21-04-21-14/3699-2019.
Ухвалою від 11.10.2019р. відкрите спрощене провадження у справі, судове засідання призначене на 04.11.2019р.
Ухвалою від 04.11.2019р. у судовому засіданні для надання додаткових доказів оголошена перерва до 04.12.2019р.
Ухвалою від 04.12.2019р. у судовому засіданні оголошена перерва до 06.12.2019р.
У судове засідання 06.12.2019р. позивач не прибув, відповідач надіслав клопотання про розгляд справи без його участі.
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: 1) неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Виходячи з вищевикладеного, суд вважає можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Управлінням Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області проведена ревізія фінансово - господарської діяльності комунального підприємства "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області за період 01 липня 2010 року по 31 травня 2019 року. За результатами ревізії Великолепетиська ЦРЛ отримала поштою 01.10.2019 Розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 20.09.2019 № 16, відповідно до якого відповідачем було зупинено операції на всіх рахунках з бюджетними коштами КП Великолепетиська ЦРЛ та лист від 20.09.2019 № 15-21-04-21-14/3699-2019 з вимогами про усунення порушень законодавства, виявлених ревізією. Вважає дане розпорядження протиправним, оскільки, як слідує із оскаржуваного розпорядження, підставами для зупинення операцій по рахунках послужило: нецільове використання бюджетних коштів (п.24 ч. І ст. 116 Бюджетного кодексу України); інші випадки порушення бюджетного законодавства учасником бюджетного процесу (п.24 ч.І ст. 116 Бюджетного кодексу України). Позивач стверджує, що таких порушень ним не було допущено, а фактам, викладеним у акті ревізії, відповідачем не надана належна правова оцінка. Відтак вимога, прийнята за результатами ревізії в частині та розпорядження є незаконними і підлягають скасуванню.
Представники позивача у судовому засіданні 04.12.2019р. просили задовольнити позов із підстав, викладених у позовній заяві.
Відповідач у відзиві заперечив проти задоволення позовних вимог, мотивуючи тим, що відповідачем проведено ревізію фінансово-господарської діяльності комунального підприємства Великолепетиська центральна районна лікарня Великолепетиської районної ради Херсонської області (далі - Лікарня) за період 01 липня 2010 року по 31 травня 2019 року. Акт ревізії від 20 серпня 2019 року № 15-21-04-30/06 підписаний позивачем із запереченнями від 30.08.2019 №665/01-11. Заперечення не прийняті, висновок на заперечення направлено супровідним листом від 20.09.2019 №15-21-04-21- 14/3689-2019. За результатами ревізії встановлено фінансових порушень на загальну суму 1213,25 тис. грн., з них: порушення, що призвели до втрат - 1212,46 тис. грн., інші порушення - 0,79 тис. грн. За результатами ревізії Великолепетиська ЦРЛ 01.10.2019 отримала поштою Розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 20.09.2019 № 16, відповідно до якого відповідачем зупинено операції на всіх рахунках з бюджетними коштами КП Великолепетиська ЦРЛ та лист від 20.09.2019 № 15-21-04-21-14/3699-2019 з вимогами про усунення порушень законодавства виявлених ревізією. Стверджує, що спірні пункти вимоги та розпорядження є законними, виявлені порушення підтверджені висновками перевірки та встановлені на підставі документів позивача.
Представники відповідача у судовому засіданні 04.12.2019р. просили суд відмовити у задоволенні позову із підстав, наведених у відзиві.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, судом встановлено наступне.
Відповідно до п.3.2.2.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Південного офісу Держаудитслужби на II квартал 2019 року та на підставі направлення від 02 серпня 2019 року № 332, виданого начальником управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області (далі - Управління), заступником начальника відділу контролю у соціальній галузі та сфері культури Свіргоцькою Т.М. проведена ревізія фінансово-господарської діяльності комунального підприємства Великолепетиська центральна районна лікарня Великолепетиської районної ради Херсонської області (далі - Лікарня) за період 01 липня 2010 року по 31 травня 2019 року.
Результати ревізії викладені в Акті ревізії від 20 серпня 2019 року № 15-21-04-30/06 (далі акт ревізії), який позивачем підписаний із запереченнями від 30.08.2019 №665/01-11.
За результатами ревізії встановлено фінансових порушень на загальну суму 1213,25 тис. грн., з них: порушення, що призвели до втрат - 1212,46 тис. грн., інші порушення - 0,79 тис. грн.
Заперечення на акт ревізії відповідачем не прийняті, висновок на заперечення направлений позивачу супровідним листом від 20.09.2019 №15-21-04-21- 14/3689-2019.
За результатами ревізії лікарні листом від 20.09.2019 № 15-21-04- 21-14/3699-2019 направлена вимога про усунення порушень законодавства, виявлених ревізією (далі - Вимога) та Розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 20.09.2019 № 16 (далі - Розпорядження), відповідно до якого відповідачем зупинено операції на всіх рахунках з бюджетними коштами КП Великолепетиська ЦРЛ на строк до 18.10.2019р.
Не погодившись із Розпорядженням та пунктами 1,2,3,4,5,7,8,9,15 Вимоги, позивач звернувся до суду.
Судом встановлено, що позивач оскаржує пункти 1,2,3,4,5,7,8,9,15 Вимоги, оформленої листом відповідача від 20.09.2019 № 15-21-04- 21-14/3699-2019, зокрема: …управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області вимагає: …
1. Забезпечити відшкодування нанесених втрат на суму 148862,30 грн., шляхом зменшення асигнувань.
2. Забезпечити відшкодування нанесених Лікарні втрат на суму 34076,89 грн., внаслідок безпідставного відшкодування вартості квитків, які не є розрахунковими документами та не засвідчують вартість понесених витрат на відрядження з осіб, які їх отримали безпідставно, перерахувати до загального фонду Лікарні зайво отримані суми. У випадку неможливості забезпечення відшкодування у вищезгаданому порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.
3. Забезпечити відшкодування заподіяних Лікарні втрат внаслідок безпідставно нарахованої та виплаченої заробітної плати а саме: нарахування та виплати надбавок, доплат, матеріальної допомоги та премій головному лікарю та його заступникам з поточної заробітної плати на підставі відповідних заяв працівників Лікарні на суму 61118,0 грн., провести відповідні коригування проведених нарахувань на фонд заробітної плати на суму 17230,11 грн., виплаченої з порушенням законодавства та перерахувати до загального фонду Лікарні зайво отримані суми. У випадку неможливості забезпечення відшкодування у вищезгаданому порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.
4. Забезпечити відшкодування заподіяних Лікарні втрат внаслідок зайво нарахованої та виплаченої заробітної плати сестрам медичним за виконання обов`язків старшої медичної сестри з поточної заробітної плати на підставі відповідних заяв працівників Лікарні на суму 36119,25 грн., провести відповідні коригування проведених нарахувань на фонд заробітної плати на суму 10530,28 грн., виплаченої з порушенням законодавства та перерахувати до загального фонду Лікарні зайво отримані суми. У випадку неможливості забезпечення відшкодування у вищезгаданому порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.
5. Забезпечити відшкодування заподіяних Лікарні втрат внаслідок зайво нарахованої та виплаченої надбавки за вислугу років працівникам Лікарні з поточної заробітної плати на підставі відповідних заяв працівників Лікарні на суму 14325,23 грн., провести відповідні коригування проведених нарахувань на фонд заробітної плати на суму 3398,12 грн., виплаченої з порушенням законодавства та перерахувати до загального фонду Лікарні зайво отримані суми. У випадку неможливості забезпечення відшкодування у вищезгаданому порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.
7. Забезпечити відшкодування заподіяних Лікарні втрат внаслідок нарахованої та виплаченої доплати, яка жодним нормативним актом не передбачена, з поточної заробітної плати на підставі відповідних заяв працівників Лікарні на суму 26493,08 грн., провести відповідні коригування проведених нарахувань на фонд заробітної плати на суму 8025,28 грн., виплаченої з порушенням законодавства та перерахувати до загального фонду Лікарні зайво отримані суми. У випадку неможливості забезпечення відшкодування у вищезгаданому порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.
8. Забезпечити відшкодування заподіяних Лікарні втрат внаслідок зайвого нарахування та виплати заробітної плати керівним посадам за суміщення, з поточної заробітної плати на підставі відповідних заяв працівників Лікарні на суму 87258,77 грн, провести відповідні коригування проведених нарахувань на фонд заробітної плати на суму 25319,02 грн., виплаченої з порушенням законодавства та перерахувати до загального фонду Лікарні зайво отримані суми. У випадку неможливості забезпечення відшкодування у вищезгаданому порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.
9. Забезпечити відшкодування заподіяних Лікарні втрат внаслідок зайвого нарахування та виплати заробітної плати, з поточної заробітної плати на підставі відповідних заяв працівників Лікарні на суму 46066,83 грн., провести відповідні коригування проведених нарахувань на фонд заробітної плати на суму 10134,7 грн., виплаченої з порушенням законодавства та перерахувати до загального фонду Лікарні зайво отримані суми. В разі відмови працівників Лікарні в добровільному порядку відшкодувати заподіяні Лікарні втрати, забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 Кодексу Законів про працю в Україні на користь загального фонду Лікарні шкоди (збитків).
15. Забезпечити відшкодування нанесених втрат на суму 595507,49 грн., шляхом зменшення асигнувань.
Щодо позовних вимог про оскарження пунктів вимоги, суд зазначає наступне.
Частиною першою статті 2 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII) (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) встановлено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Пункт 7 ст. 10 Закону № 2939-XII закріплює право органу державного фінансового контролю пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб`єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів всіх рівнів, державних фондів або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно, а на підставі рішення суду - в інших суб`єктів господарювання визначено Порядком проведення інспектування державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550 (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) (далі - Порядок).
Відповідно до п. 2 Порядку № 550 інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
Відповідно до п. 45, 46 Порядку № 550 у міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи органу державного фінансового контролю, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об`єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому. Якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об`єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
Відповідно до п. 50 Порядку № 550 за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення: притягнення до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних у допущенні порушень працівників об`єктів контролю; порушення перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства; звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства; застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутись до суду в інтересах держави, якщо підконтрольним об`єктом не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на коригування роботи підконтрольного об`єкта та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов`язковою до виконання.
Щодо відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються в добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
Тобто, в органу державного фінансового контролю є право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних об`єктів, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.
Таке правозастосування узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними у постановах: від 15.04.2014 у справі за позовом Талалаївського районного центру зайнятості Чернігівської області - робочого органу виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області про визнання протиправними та скасування пунктів вимоги; від 21.04.2015 у справі за позовом Державної фінансової інспекції в Чернівецькій області до Шипинецької сільської ради, треті особи - Державне підприємство Чернівецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , Державна інспекція сільського господарства в Чернівецькій області, ОСОБА_1 , про виконання вимоги; від 20.01.2015 у справі за позовом Дочірнього підприємства Харківський облавтодор Відкритого акціонерного товариства Державна акціонерна компанія Автомобільні дороги України до Державної фінансової інспекції в Харківській області, за участю Прокуратури Харківської області, про визнання недійсною та скасування вимоги, які мають враховуватись при застосуванні норм права у подібних правовідносинах відповідно до підпункту 8 пункту 1 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Аналогічні висновки щодо застосування наведених норм права викладено й у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21.11.2018 у справі № 820/3534/16 за позовом Комунального підприємства Харківський метрополітен до Державної фінансової інспекції в Харківській області про визнання протиправним та скасування пункту вимоги.
Також аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 17.07.2019р. у справі № 826/6307/16.
У справі, що розглядається, поставлено питання про визнання протиправною та скасування вимоги від 20.12.2019 №15-21-04-21-14/3699-2019 в частині пунктів, що пов`язані із завданням втрат бюджету (збитків).
Тобто, відповідачем у спірних пунктах вимоги вказано на факт заподіяння збитків, зазначено їх розмір та зобов`язано вчинити дії, спрямовані на усунення відповідних порушень згідно з вимогами законодавства.
У той же час, враховуючи те, що збитки у випадку відсутності факту їх добровільного відшкодування стягуються примусово в судовому порядку з особи, яка їх заподіяла, виходячи з того, що правильність обчислення збитків має перевірятись судом, який розглядає позов про їх стягнення, заявлена Комунальним підприємством "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області позовна вимога є передчасною.
Із урахуванням вищевикладеного, суд відмовляє у задоволенні даної вимоги у зв`язку із її передчасністю.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження відповідача про зупинення операцій з бюджетними коштами від 20.09.2019 р. №16, суд зазначає наступне.
На підставі акту ревізії фінансово-господарської діяльності комунального підприємства Великолепетиська центральна районна лікарня Великолепетиської районної ради Херсонської області від 20.08.2019 №15-21 30/06, встановлено, що в порушення п.8 ч. І ст.7 та ст.119 Бюджетного кодексу України, п. 22 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року №228 (далі - Порядок №228) кошти в сумі 148862,30 грн. виділені за КТКВ 080101 частково спрямовані та використані не за напрямами використання бюджетних коштів і на утримання лікарні, а на утримання амбулаторій та ФАПів, які фінансують за окремими КТКВ. А саме: протягом 2011-2012 років та січня - листопада 2013 року Лікарнею здійснено часткове використання бюджетних асигнувань виділених за КТКВ 080101 на утримання амбулаторій та ФАПів, які фінансуються за окремими КТКВ (КТКВ 080300 та КТКВ 080600), що призвело до нецільового використання коштів на суму 148862,30 грн., в т.ч. за 2011 рік 53325,76 грн., з них за КЕКВ 1163 - 38404,38 грн. та КЕКВ 1166 - 14921,38 грн. за 2012 рік - 44979,38 грн., з них за КЕКВ 1163 - 30268,90 грн та КЕКВ 1166 14710,48 грн., за січень - листопад 2013 року - 50557,16 грн., з них за КЕКВ 1163 - 24557,16 грн. та КЕКВ 1166 - 26000,00 грн. Станом на 13.08.2019 порушення не було усунуто. Відповідно до п.24 ч.І ст. 116 Бюджетного кодексу України нецільове використання бюджетних коштів визнається бюджетним правопорушенням. Зазначене правопорушення допущено протягом 2011-2012 років та січня листопада 2013 року.
Крім того ревізією встановлено, що в порушення вимоги ч.4 ст. 13, ч. 4 статті 2 Бюджетного Кодексу України та абз. 2, п. 18, абз. 1, 2 п.19, абз 2, п. 20, п. 2 Порядку №228 Лікарнею проведено часткове покриття витрат спеціального фонду кошторису за рахунок коштів загального фонду кошторису за КТКВ 080101, КПКВ 0312010 та КПКВ 0212010 на загальну суму 595507,49 грн. (за проведення медичних оглядів в сумі 580304,76 грн. та штучного перериванню вагітності - 15202,76 грн.), з них: за КЕКВ 1110 (2110) - 483222,77 грн. та КЕКВ 1120 (2120)- 112284,72 грн. Станом на 13.08.2019 порушення не усунуто.
Відповідно до п.40 ч.І ст. 116 Бюджетного кодексу України недотримання учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом вимог визнається бюджетним правопорушенням. Зазначене порушення допущено за період з 01.07.2010 по 31.05.2019 Комунальним підприємством Великолепетиська центральна районна лікарня (код ЄДРПОУ 02003936).
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 117 Бюджетного кодексу України Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області зобов`язало зупинити операції з бюджетними коштами комунальному підприємству Великолепетиська центральна районна лікарня Великолепетиської районної ради Херсонської області за КПКВ 0212010 Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню №35414055047439; 35429255047439; 35426355047439; 35411055147439;35418055247439; 31557255247439;31554255347439; 31550255147439; 31557355147439; 31554355247439; 35422155047439; 31551255447439; 35419061047439;35417096047439;35410082047439; 35428115047439 на строк до 18 жовтня 2019 року включно.
Позивач стверджує, що не допускав зазначених порушень, мотивуючи тим, що фінансування ФАПів і амбулаторій проводилось частково за КТКВ 080101, оскільки вони у зв`язку із реорганізацією були включені до структури Лікарні рішенням ІІІ сесії Великолепетиської районної ради від 29.12.2010р. № 24.
Також зазначає, що часткове покриття витрат спеціального фонду кошторису за рахунок коштів загального фонду кошторису за КТКВ 080101, КПКВ 0312010 та КПКВ 0212010 (за проведення медичних оглядів та штучного переривання вагітності) відбулось через неможливість фінансування даних витрат виключно із спецфонду, оскільки вартість платних послуг, ціни на які не переглядались багато років, не покривають фактичних витратна їх надання.
Надаючи оцінку позиціям сторін, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що Протягом ревізійного періоду Лікарні затверджувались кошториси доходів та видатків за КТКВ 080101 Лікарні (далі - КТКВ 080101), КТКВ 080300 Поліклініки та амбулаторії (далі - КТКВ 080300), КТКВ 080600 Фельдшерсько-акушерські пункти (далі - КТКВ 080600), КПКВ 0312010 Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню (далі - КПКВ 0312010), КПКВ 0212142 Програми і централізовані заходи боротьби з туберкульозом (далі - КПКВ 0212142), КПКВ 0212143 Програми і централізовані заходи профілактики ВІЛ/СНІД (далі - КПКВ 0212143) та КПКВ 0212010 Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню (далі - КПКВ 0212010).
Рішенням другої сесії Князегригорівської сільської ради шостого скликання від 10.12.2010р. № 16 Про передачу закладів охорони здоров`я Князегригорівської сільської ради у спільну власність територіальної громади району вирішено клопотати перед Великолепетиською районною радою про передачу у спільну власність територіальної громади району: Князегригорівську амбулаторію загальної практики сімейної медицини та фельдшерського пункту.
Рішенням другої сесії Малолепетиської сільської ради шостого скликання від 17.12.2010р. № 23 Про передачу закладів охорони здоров`я Малолепетиської сільської ради у спільну власність територіальної громади району вирішено клопотати перед Великолепетиською районною радою про передачу у спільну власність територіальної громади району: цілісного майнового комплексу Малолепетиської амбулаторії загальної практики сімейної медицини та фельдшерсько - акушерського пункту.
Рішенням другої сесії Рубанівської сільської ради шостого скликання від 02.12.2010р. № 20 Про передачу закладів охорони здоров`я Рубанівської сільської ради у спільну власність територіальної громади району вирішено клопотати перед Великолепетиською районною радою про передачу у спільну власність територіальної громади району: цілісного майнового комплексу Рубанівської дільничної лікарні, та фельдшерсько - акушерського пункту. Припинити діяльність юридичної особи Рубанівської дільничної лікарні.
Рішенням ІІІ сесії Великолепетиської районної ради шостого скликання від 29.12.2010р. № 24 Про медичні заклади вирішила:
…1. Рекомендувати районній державній адміністрації завершити побору щодо підготовки об`єктів та майна медичних закладів району для передачі їх у спільну власність територіальних громад району.
2. Визнати балансоутримувачем об`єктів та майна медичних закладів району Великолепетиську центральну районну лікарню.
3. Доручити головному лікарю Великолелетиської центральної районної лікарні Сайтарли П.М. створити комісію з приймання - передачі об`єктів та майна медичних закладів району та внести доповнення до статуту Великолепетиської центральної районної лікарні.
4. Фінансовому управлінню районної державної адміністрації при формуванні районного бюджету на 2011 рік передбачити видатки на утримання медичних закладів району… .
Головний лікар та головний бухгалтер Лікарні у судовому засіданні 04.12.2019р. пояснили, що медичні заклади району ФАПи та амбулаторії частково утримували за рахунок коштів КТКВ 080101 Лікарні , оскільки власником були визначені балансоутримувачами цих закладів. Крім того Лікарня здійснювала фінансування енергоносіїв ФАПів та амбулаторій за договорами з енергопостачальними компаніями про надання послуг, укладеними із Лікарнею.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що здійснюючи фінансування ФАПів та амбулаторій за рахунок коштів КТКВ 080101 Лікарні позивач, як балансоутримувач цих установ, не порушував бюджетне законодавство, оскільки окремі недоліки у оформленні розпорядчих документів не спростовують самого факту передачі Лікарні медичних закладів району ФАПів та амбулаторій на утримання, тобто фінансування витрат цих установ.
Суд погоджується із позивачем, що медичні послуги відносяться до публічних послуг, які надаються Великолепетиською ЦРЛ. Кошти, які виділялися із районного бюджету протягом 2011-2012 років та січня - листопада 2013 року були спрямовані на фінансування закладу охорони здоров`я відповідно до затверджених призначень рішенням сесії районної ради, до затвердженого розпису бюджету та кошторису установи, з чітким додержанням порядку використання коштів затвердженого наказом МФУ віл 12.03,2012 №333 «Про затвердження інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків та інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету. Тобто, утримання ФАПів та амбулаторій за рахунок бюджетних асигнувань виділених за КТФКВ 080101 замість КТФКВ 080300 та КТФКВ 080600, не є нецільовим використанням бюджетних коштів, а лише свідчить про порушення встановлених вимог щодо застосування тимчасової функціональної класифікації.
Також ревізією встановлено, що Лікарнею за ревізійний період проведено часткове покриття витрат спеціального фонду кошторису за рахунок коштів загального фонду кошторису на загальну суму 595507,49 грн. (за проведення медичних оглядів в сумі 580304,76 грн. та штучного переривання вагітності - 15202,76 грн.), з них: оплата праці - 483222,77 грн. та нарахування на заробітну плату - 112284,72 грн., що призвело до втрат на відповідну суму.
Тобто відповідач стверджує, що позивач частково спрямував кошти загального фонду на оплату праці персоналу, який надавав у перевірений період платні послуги.
Суд вважає помилковою позицію позивача про відсутність даного порушення з огляду на наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 № 1138 затверджений Перелік платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах , до якого включено операції штучного переривання вагітності в амбулаторних умовах (методом вакуум-аспірації у разі затримки менструації терміном не більш як на 20 днів) та у стаціонарі (до 12 тижнів вагітності), крім абортів за медичними і соціальними показаннями та медичні огляди.
Протягом ревізійного періоду Лікарня надавала ці послуги та видатки на організацію та їх проведення покривала за рахунок коштів загального фонду, чим порушила вимоги ч.4 ст.13, ч. 4 статті 23 Бюджетного Кодексу України та абз.2 п. 18, абз 1,2 п. 19,абз. 2 п. 20, п. 23 Порядку №228, якими зазначено що власні надходження бюджетних установ, отримані як плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх функціональними повноваженнями, використовуються на покриття витрат, пов`язаних з організацією та наданням цих послуг.
Суд не приймає до уваги посилання позивача на відсутність необхідних сум для фінансування витрат через спеціальний фонд, оскільки за ревізійний період Лікарнею за надання платних послуг отримано коштів у загальній сумі 1282,78 тис. грн.. (звіт форми 4-1), яких в повній мірі вистачало на проведення видатків по спеціальному фонду не навантажуючи загальний. Крім того, лікарня за проведення платних послут отримувала благодійні внески від громадян району, які в подальшому відображені в звітності форми 4-2. За ревізійний період лікарнею отримано благодійних внесків на суму 2018,51 тис.грн, в т.ч. за надані платні послуги.
Суд відмічає, що спірне розпорядження Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про зупинення операцій з бюджетними коштами від 20.09.2019 р. №16 передбачало зупинення операції з бюджетними коштами комунальному підприємству Великолепетиська центральна районна лікарня Великолепетиської районної ради Херсонської області за КПКВ 0212010 Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню на строк до 18 жовтня 2019 року включно.
Тобто на час розгляду справи розпорядження є виконаним та вичерпало свою дію.
З огляду не наведене, суд відмовляє у задоволенні позову у цій частині.
За правилами статті 139 КАС України, у разі відмови позивачу у задоволенні позову, судові витрати на його користь стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Морська Г.М.
кат. 108120000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2019 |
Оприлюднено | 13.12.2019 |
Номер документу | 86270044 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Морська Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні