П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 березня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/2101/19 Головуючий в 1 інстанції: Морська Г.М.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Крусяна А.В.,
Яковлєва О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Комунального підприємства "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2019р. по справі за адміністративним позовом Комунального підприємства "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про зупинення операцій з бюджетними коштами та вимоги про усунення порушень законодавства, -
В С Т А Н О В И Л А:
У жовтні 2019р. КП "Великолепетиська ЦРЛ" Великолепетиської районної ради Херсонської області звернулося в суд із позовом до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача про зупинення операцій з бюджетними коштами за №16 від 20.09.2019р.;
- визнати протиправною та скасувати вимогу про усунення порушень законодавства, виявлених ревізією в КП "Великолепетиська ЦРЛ" Великолепетиської районної ради Херсонської області, за №1,2,3,4,5,7,8,9,15, викладені у листі Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області за №15-21-04-21-14/3699-2019 від 20.09.2019р..
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що у період з 1.07.2019р. по 2.08.2019р. посадовими особами Держаудитслужби проведену ревізію фінансово-господарської діяльності КП "Великолепетиська ЦРЛ" Великолепетиської районної ради Херсонської області за період з 1.07.2010р. по 31.05.2019р..
За результатами ревізії, 20.08.2019р. Держаудитслужбою складено Акт, у висновках якого встановлено фінансові порушення на загальну суму 1 213,25тис.грн., з них: порушення, що призвели до втрат 1 212,46тис.грн., інші порушення - 0,79тис.грн..
На підставі встановлених порушень Держаудитслужбою прийнято вимогу про усунення порушень законодавства, виявлених ревізією та Розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами за №16 від 20.09.2019р., згідно з яким зупинено операції на всіх рахунках з бюджетними коштами КП "Великолепетиська ЦРЛ" Великолепетиської районної ради Херсонської області.
Позивач вважає вказане розпорядження та п.1,2,3,4,5,7,8,9,15 Вимоги протиправними та такими, що підлягають скасування, оскільки ним не було допущено жодних порушень, а фактам, викладеним у акті ревізії, не надана належна правова оцінка.
Посилаючись на вказані обставини звернувся в суд із відповідним позовом.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2019р. у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.
Сторони були сповіщені про час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку, проте, представником Держаудитслужби подано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження, інші сторони в судове засідання не прибули, про причини неявки не повідомили.
З урахуванням належного сповіщення сторін, судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду, колегія суддів дійшла до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, рішення суду без змін, з наступних підстав.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що, по-перше, оскаржуване розпорядження Держаудитслужби про зупинення операцій з бюджетними коштами за №16 від 20.09.2019р. на час розгляду справи вичерпало свою дію, а по-друге, позовна вимога про визнання протиправною та скасування вимоги про усунення порушень законодавства, виявлених ревізією в КП "Великолепетиська ЦРЛ" Великолепетиської районної ради Херсонської області, за №1,2,3,4,5,7,8,9,15, викладені у листі Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області за №15-21-04-21-14/3699-2019 від 20.09.2019р. є передчасною, оскільки така вимога повинна розглядатися тим судом, який буде вирішувати питання про стягнення заподіяних збитків до бюджету.
Судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що у період з 1.07.2019р. по 2.08.2019р. заступником начальника відділу контролю у соціальній галузі та сфері культури Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області Свіргоцькою Т.М. проведено ревізію фінансово-господарської діяльності КП Великолепетиська центральна районна лікарня Великолепетиської районної ради Херсонської області (надалі - Лікарня) за період з 1.07.2010р. по 31.05.2019р..
За результатами зазначеної ревізії 20.08.2019р. складено Акт ревізії за №15-21-04-30/06 (надалі - акт ревізії), у висновках якого встановлені фінансові порушення на загальну суму 1213,25тис.грн., з них: порушення, що призвели до втрат - 1212,46тис.грн., інші порушення - 0,79тис.грн..
На підставі встановлених порушень, Держаудитслужба направила Лікарні вимогу про усунення порушень законодавства, виявлених ревізією (надалі - Вимога) та Розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами за №16 від 20.09.2019р. (надалі - Розпорядження), відповідно до якого відповідачем зупинено операції на усіх рахунках з бюджетними коштами КП Великолепетиська ЦРЛ на строк до 18.10.2019р..
Не погодившись із Розпорядженням та п.1,2,3,4,5,7,8,9,15 Вимоги, Лікарня звернулась в суд із відповідним позовом.
Перевіряючи правомірність дій та рішень Держаудитслужби, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх незаконність та скасування, судова колегія виходить з наступного.
Положеннями ч.1 ст.2 ЗУ Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні за №2939-XII від 26.01.1993р. (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) (надалі - Закон №2939-XII) встановлено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Приписи п.7 ст.10 Закону №2939-XII закріплюють право органу державного фінансового контролю пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Положеннями Порядку проведення інспектування державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженим постановою КМУ за №550 від 20.04.2006р. (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) (надалі - Порядок) визначено процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб`єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів всіх рівнів, державних фондів або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно, а на підставі рішення суду - в інших суб`єктів господарювання.
У відповідності до п.2 Порядку №550, інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
За правилами п.45, 46 Порядку №550, в міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи органу державного фінансового контролю, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об`єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому. Якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об`єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
У відповідності до п.50 Порядку №550, за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення: притягнення до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних у допущенні порушень працівників об`єктів контролю; порушення перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства; звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства; застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
Аналізуючи вищезазначене, судова колегія зазначає, що органам державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного та місцевого бюджету, і у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою КМУ та звернутись в суд в інтересах держави, якщо підконтрольним об`єктом не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на коригування роботи підконтрольного об`єкта та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов`язковою до виконання.
Судова колегія звертає увагу на те, що відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються в добровільному порядку або шляхом звернення в суд із відповідним позовом.
З матеріалів справи вбачається, що в даній справі поставлено питання про визнання протиправною та скасування вимоги за №15-21-04-21-14/3699-2019 від 20.12.2019р. в частині пунктів, які пов`язані із завданням втрат бюджету (збитків).
Тобто, Держаудитслужбою у спірних пунктах вимоги вказано на факт заподіяння Лікарнею збитків, зазначено їх розмір та зобов`язано вчинити дії, спрямовані на усунення відповідних порушень згідно з вимогами законодавства України.
В той же час, враховуючи те, що збитки у випадку відсутності факту їх добровільного відшкодування стягуються примусово в судовому порядку з особи, яка їх заподіяла, то судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції, що така позовна вимога є передчасною, оскільки правильність обчислення збитків має перевірятись судом, який буде розглядати позов про їх стягнення.
Що стосується позовної вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження Держаудитслужби про зупинення операцій Лікарні з бюджетними коштами за №16 від 20.09.2019р., то судова колегія зазначає, що дане розпорядження передбачало зупинення операцій з бюджетними коштами Лікарні на строк до 18.10.2019р., тобто на час розгляду даної справи воно є виконаним та таким, що вичерпало свою дію.
Окрім того, з огляду на встановлені порушення в акті ревізії, які знайшли своє підтвердження під час розгляду даної справи, то судова колегія вважає, що дійсно були наявні порушення з боку Лікарні, а саме нецільове використання коштів, а тому Держаудитслужба правомірно та законно прийняла вказане розпорядження про зупинення операцій Лікарні з бюджетними коштами.
Враховуючи зазначене, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні в цій частині позовних вимог.
В доводах апеляційної скарги апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.
За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалена з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для її скасування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,316 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства "Великолепетиська центральна районна лікарня" Великолепетиської районної ради Херсонської області - залишити без задоволення.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2019р. - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2020 |
Оприлюднено | 20.03.2020 |
Номер документу | 88273121 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні