ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2019 р.Справа № 440/1774/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Макаренко Я.М.,
Суддів: Старосуда М.І. , Мінаєвої О.М. ,
за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2019 року, головуючий суддя І інстанції: С.С. Сич, м. Полтава, повний текст складено 23.09.19 року по справі № 440/1774/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтохім Європа"
до Головного управління ДФС у Полтавській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
21 травня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтохім Європа" (надалі - позивач, ТОВ "Нафтохім Європа") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Полтавській області (надалі - відповідач, ГУ ДФС у Полтавській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Полтавській області №0002925112 від 01 лютого 2019 року.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2019 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтохім Європа" (ідентифікаційний код 35196945, вул. Свіштовська, 11, м. Кременчук, Полтавська область, 39610) до Головного управління ДФС у Полтавській області (ідентифікаційний код 39461639, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Полтавській області від 01 лютого 2019 року №0002925112.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області (ідентифікаційний код 39461639, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтохім Європа" (ідентифікаційний код 35196945, вул. Свіштовська, 11, м. Кременчук, Полтавська область, 39610) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2019 року та прийняти нове судове рішення, яким у задоволені позову відмовити.
Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 17.12.2018 старшим державним ревізором-інспектором відділу податків і зборів з юридичних осіб Кременчуцького управління ГУ ДФС у Полтавській області Палій А.А. на підставі пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість ТОВ "Нафтохім Європа" (код ЄДРПОУ 35196945) за червень 2018 року, за результатами якої складено акт від 17.12.2018 №13469/16-31-51-12-12/35196945 /а.с. 32-33/.
У акті перевірки від 17.12.2018 №13469/16-31-51-12-12/35196945 зроблено висновок про те, що дані камеральної перевірки свідчать про порушення ТОВ "Нафтохім Європа" за червень 2018 року, зокрема, платником зареєстровано податкову накладну від 25.06.2018 №17 на суму ПДВ 17033,34 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням термінів, передбачених абз. 10 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (кількість днів затримки - 15).
ТОВ "Нафтохім Європа" подано заперечення на акт перевірки вих. № 1 від 29.01.2019 /а.с. 34-35/, за результатами розгляду яких відповідачем надано відповідь листом №5028/10/16-31-12-01-24 /а.с. 37-39/.
01.02.2019 на підставі акту перевірки від 17.12.2018 №13469/16-31-51-12-12/35196945 ГУ ДФС у Полтавській області прийнято податкове повідомлення-рішення №0002925112, яким до ТОВ "Нафтохім Європа" застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 1703,33 грн. /а.с. 10/.
Позивач оскаржив податкове повідомлення - рішення від 01.02.2019 №0002925112 в адміністративному порядку до ДФС України /а.с. 40-42/.
Рішенням ДФС України від 15.04.2019 №17487/6/99-99-11-06-01-25 податкове повідомлення - рішення від 01.02.2019 №0002925112 залишено без змін, а скаргу - без задоволення /а.с. 43-46/.
Позивач не погодився з податковим повідомленням-рішенням ГУ ДФС у Полтавській області від 01.02.2019 №0002925112, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно з пунктом 14.1.60 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ст. 201 ПК України).
Згідно з нормами пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, згідно абз.6 пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Відповідно до положень пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Отже, проаналізувавши викладені приписи податкового законодавства колегія суддів зазначає, що на платника податків покладено обов`язок по реєстрації податкової накладної у строки визначені п.201.10 статті 201 Податкового кодексу України. При цьому обов`язок щодо здійснення відповідної реєстрації покладається на платника податків як відносно податкових накладних, що надаються покупцю, так і податкових накладних, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
Наведений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, наведеній у постанові від 26.06.2018 року по справі №816/1990/17, яку відповідно до ч.5 ст.242 КАС України колегія суддів враховує при виборі та застосуванні норм права до спірних правовідносин.
У разі порушення строків реєстрації податкової накладної застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З матеріалів справи слідує, що ТОВ Нафтохім Європа виписало покупцю - ТОВ НВО Присадки податкову накладну №17 від 25.06.2018 року на суму ПДВ -17033,34 грн та зареєструвало її 30.07.2018 року, в зв`язку з помилковістю складання якої, позивач зареєстрував розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 30.07.2018 року №5 до податкової накладної від 25.06.2018 року №17, який доставлено до контролюючого органу 13.08.2018 року (а.с.25).
При цьому, позивач вважає, що оскільки 25.06.2018 ТОВ "Нафтохім Європа" продаж товарів/послуг не здійснювало, а податкову накладну було складено помилково без здійснення господарської операції, то у нього не виникло обов`язку щодо реєстрації цієї податкової накладної, при цьому зазначає, що з метою виправлення допущеної помилки, позивачем складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної №17 від 25.06.2018 р.
Колегія суддів критично оцінює такі твердження позивача та вважає за необхідне зазначити, що приписи Податкового кодексу України не містять норм щодо звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної в ЄРПН у разі подання розрахунку коригування до податкової накладної після закінчення граничного строку для реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Правова позиція відповідає правовій позиції Верховного Суду, наведеній у постанові від 26.06.2018 року по справі №816/1990/17, яку відповідно до ч.5 ст.242 КАС України колегія суддів враховує при виборі та застосуванні норм права до спірних правовідносин.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції прийшов до помилкових висновків про задоволення позову.
Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення
Відповідно до п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.
Таким чином, з огляду на викладене вище, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2019 року прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Полтавській області задовольнити.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.09.2019 року по справі № 440/1774/19 скасувати.
Прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтохім Європа" до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду .
Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді (підпис) (підпис) М.І. Старосуд О.М. Мінаєва Повний текст постанови складено 12.12.2019 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2019 |
Оприлюднено | 16.12.2019 |
Номер документу | 86300087 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Макаренко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні