Постанова
від 28.11.2019 по справі 0440/6841/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 листопада 2019 року м. Дніпросправа № 0440/6841/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Комунального підприємства Дніпроприродресурс Дніпропетровської обласної ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року (суддя Кучма К. С.) за позовом Комунального підприємства Дніпроприродресурс Дніпропетровської обласної ради до Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство Дніпроприродресурс Дніпропетровської обласної ради звернулось до суду з позовом до Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення 43 сесії сьомого скликання Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області від 26.06.2018 № 1138-43/VІІ про відмову в погодженні надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області поблизу села Єлизаветівка, а також про заборону позивачу використовувати земельну ділянку площею 14,5 га, кадастровий номер 1223780800:03:904:0501 із цільовим призначенням землі транспорту для геологічного вивчення пісків;

- визнати протиправними дії відповідача по відмові у погодженні надання Комунальному підприємству Дніпроприродресурс Дніпропетровської обласної ради спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області поблизу села Єлизаветівка.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до статуту Комунальне підприємство Дніпроприродресурс основним напрямком діяльності підприємства є задоволення потреб територіальних громад сіл, селищ, міст області у наданні послуг у сфері природокористування, зокрема, розроблення кар`єрів та добування корисних копалин місцевого значення. Основними видами діяльності підприємства є, зокрема, добування піску, гравію, глин і каоліну, надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копалин і розроблення кар`єрів.

Для виконання статутних завдань підприємству рішенням Дніпропетровської обласної ради від 24.03.2017 передана у постійне користування земельна ділянка площею 14,5 га, кадастровий № 12237808800:904:0501 (призначення: землі промисловості, транспорту,

зв`язку, оборони та іншого призначення, землі автомобільного транспорту, яка розташована на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області. З метою геологічного вивчення пісків, які знаходяться на цій ділянці позивач звертався до Державної служби геології та надр України із заявами про видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки, що знаходиться у Петриківському районі Дніпропетровської області.

Відповідно до чинного законодавства, необхідною умовою для надання спеціального дозволу є погодження відповідної місцевої ради, а відмова місцевої ради у наданні такого погодження, є підставою для відмови у видачі дозволу.

У жовтні 2017 року та у квітні 2018 року позивачу було відмовлено у наданні спеціального дозволу, на підставі рішень відповідача про відмову у наданні погодження.

У травні 2018 року позивач втретє звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою про видачу спеціального дозволу на користування надрами. Проте, рішенням Єлизаветівської сільської ради від 26 червня 2018 року у наданні погодження було відмовлено.

Стверджує, що вказане рішення відповідача порушує права та інтереси позивача, оскільки створює перешкоди для здійснення його господарської діяльності і виконання статутних завдань і наданих позивачу доручень: внаслідок відмови у погодженні видачі спеціального дозволу, позивач не може отримати спеціальний дозвіл, тому неможливо провести вивчення пісків (корисних копалин місцевого значення) на земельній ділянці, наданій позивачу у постійне користування для вирішення питання про їх подальший видобуток.

Позивач зазначає, що відповідач систематично та безпідставно відмовляє у надані погодження на видачу спеціального дозволу позивачу, що свідчить про протиправність поведінки та спірного рішення відповідача.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.04.2019 року у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність оскаржуваного рішення відповідача та відсутність підстав для його скасування, а дії відповідача під час прийняття оскаржуваного рішення такими, що відповідають положенню чинного законодавства.

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що у зв`язку з необхідністю проведення дослідження пісків зазначеної земельної ділянки на предмет придатності їх до використання у будівництві автомобільних шляхів та можливості й доцільності проведення їх промислового видобутку, позивач звернувся до Державної служби геології та надр України (Держгеонадра) з заявою про видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків зазначеної земельної ділянки.

На виконання вимог чинного законодавства, Держгеонадра надіслала заяву та матеріали, надані позивачем, до Єлизаветівської сільської ради для отримання погодження надання надр у користування.

Відповідачем було прийнято рішення про відмову в погодженні отримання спеціального дозволу на користування надрами та заборонено використовувати земельну ділянку не за цільовим призначенням.

На підставі вказаного рішення Держгеонадра відмовлено у видачі позивачу спеціального дозволу. Це рішення є вже третім рішенням відповідача про відмову у погодженні видачі позивачу спеціального дозволу.

Погодження місцевими радами надання надр у користування встановлено законодавством про надання спеціальних дозволів на користування надрами та є обов`язковою умовою видачі спеціальних дозволів.

Відповідне погодження має подвійну правову природу є окремим дозвільним документом та підставою для видачі іншого дозвільного документа.

Частиною 5 статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності визначено підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру. Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Також перелік підстав для відмови у видачі спеціального дозволу на користування нарами визначений у пункті 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами. Вказані переліки є вичерпними.

Однак, відповідачем не доведено обґрунтованості прийнятого рішення та вчинених дій, оскільки не надав доказів існування обставин, покладених ним в основу оскаржуваного рішення та вчинених дій.

Позивачем було надано звіт Науково-експертна оцінка впливу розробки Сотницької ділянки піску на гідрогеологічний режим прилеглої території , згідно з яким видобуток пісків цієї земельної ділянки жодних негативних наслідків для рівнів підземних вод не матиме.

При цьому, позивач звертався за отриманням дозволу не на видобуток пісків, а лише на геологічне вивчення, тобто дослідну роботу, яка матиме набагато менший вплив, ніж промислова діяльність. Таке дослідження не може мати ніяких наслідків для рівнів грунтових вод.

Позивачем було повністю спростовано не підтверджені доводи відповідача щодо можливих негативних екологічних наслідків діяльності з дослідження пісків на земельній ділянці позивача.

Проведення вивчення корисних копалин місцевого значення на цій ділянці є правомірним і не суперечить її цільовому призначенню. Геологічні роботи відповідають призначенню землі промисловості , а корисні копалини, які знаходяться на цій ділянці, призначені, зокрема для розвитку шляхового господарства, що відповідає призначенню землі транспорту . Законодавство України не передбачає заборони проводити геологічну розвідку на земельних ділянках призначення землі транспорту .

До видів діяльності позивача належать, зокрема, добування піску, гравію, глин і каоліну та надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копалин і розроблення кар`єрів.

Тобто, будь-яких перешкод у користуванні позивачем відповідною земельною ділянкою для проведення геологічного вивчення корисних копалин, а цільове призначення землі транспорту не має правового впливу на видачу позивачу спеціального дозволу.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач, посилаючись на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції та безпідставність доводів апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Зазначає, що відповідно до пункту 9 Порядку № 615 надання надр у користування погоджується з сільськими радами на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Всі спірні правовідносини виникли між відповідачем та дозвільним органом, який звернувся за погодженням до відповідача, а відповідач направив йому своє рішення.

Законом України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності до дозвільних документів віднесено спеціальні дозволи на користування надрами у межах конкретних ділянок. Проте, жодним нормативним актом не віднесено до системи дозвільних документів погодження сільською радою надання спеціального дозволу.

Стверджує, що посилання відповідача в оскаржуваному рішенні на п.5 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності застосовано для уваги дозвільного органу Держгеонадра на додаткову підставу для відмови в наданні спеціального дозволу.

Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селищ та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Територіальна громада через делегованих представників - депутатів сільської ради вирішила питання надання спеціального дозволу на користування надрами в межах закріпленої території.

Депутати стурбовані безконтрольним відбором води як з басейну річки Оріль, так і з кар`єру Голубе Озеро , що призвело до значного падіння рівня грунтових вод в кожному домоволодінні місцевих мешканців.

Під час апеляційного розгляду справи відповідачем надано додаткові докази щодо створення заповідної зони на території, яка, за твердженням відповідача, охоплює спірну земельну ділянку, а також ряд документів, які, свідчать про можливі негативні наслідки впливу планованої господарської діяльності КП Дніпроприродресурс з гідровидобутку піску у межах земельної ділянки на гідрогеологічні умови прилеглої території.

У додаткових поясненнях відповідач також зазначає, що враховуючи намір КП Дніпроприродресурс використовувати в подальшому земельну ділянку про промислового видобутку піску - після отримання спеціального дозволу на користування надрами, надра будуть передані в користування підприємству без конкурсу. Депутатами сільради було висловлено думку, що подальше промислове видобування піску після проведення геологорозвідки, не відповідає інтересам територіальної громади.

Позивач, заперечуючи проти наведених доводів відповідача та належності наданих ним доказів, додатково наголошує, що заперечення відповідача щодо можливих наслідків видобування позивачем пісків на земельній ділянці, що надана йому у користування, не є предметом позову та не стосується цієї справи. Позивачем оскаржується відмова відповідача у наданні погодження на видачу позивачу дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення земельної ділянки, проте заперечення відповідача стосуються саме видобутку пісків, тобто зовсім іншого виду користування. Зазначає, що відповідачем не надано належних доказів того, що дійсно утворилася негативна ситуація із водою у с.Єлизаветівка.

Також, позивачем додатково надано пояснення, відповідно до яких доводить, що проведення позивачем на вказаній земельній ділянці геолого-розвідувальних робіт жодним чином не може вплинути на навколишнє природне середовище, зокрема, на гідрогеологічний режим прилеглих територій, а, навпаки, дасть змогу об`єктивно, станом на сьогоднішній день, надати науково-експертну оцінку впливу розробки Сотницької ділянки на гідрогеологічний режим прилеглої території.

Зауважує, що ці пояснення стосовно мети та процесу проведення геолого-розвідувальних робіт були надані представником позивача депутатам Єлизаветівської сільської ради та мешканцям с. Єлизаветівка, присутнім на 43 сесії сьомого скликання Єлизаветівської сільської ради від 26.06.2018.

Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Дніпропетровської обласної ради №183-8/VII від 24.03.2017 року Про прийняття земельної ділянки з державної до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області для передачі її у постійне користування КП Дніпроприродресурс Дніпропетровської обласної ради було надано у постійне користування позивача земельну ділянку площею 14,5 га (кадастровий номер - 1223780800:03:904:0501; землі промисловості, транспорту, зв`язку, оборони та іншого призначення: землі автомобільного транспорту), яка розташована за межами населеного пункту на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області. (т.1 а.с.26-29)

01.06.2017 року позивач звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою №01/06/17-2 щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки, що знаходиться у Петриківському районі Дніпропетровської області.

Рішенням Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області позачергової тридцять другої сесії сьомого скликання від 02 жовтня 2017 року №827-32/VII Про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами КП Дніпроприродресурс , відмовлено у погодженні надання КП Дніпроприродресурс спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського районної ради поблизу села Єлизаветівка. (т.1 а.с.25)

Державною службою геології та надр України листом від 26.10.2017 року №23663/03/12-17 повернуто заяву КП Дніпроприродресурс від 01.06.2017 з доданими до неї документами, у зв`язку з відмовою у погодженні Єлизаветівської сільської ради ( рішення від 02.10.2017) та повідомлено, що у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків відмовлено відповідно до п.19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами. (т.1 а.с.31)

На звернення позивача ТОВ ГЕОПРОФ 09.10.2017 року надано звіт Науково-експертна оцінка впливу розробки Сотницької ділянки піску на гідрогеологічний режим прилеглої території , за висновками якого, зокрема, зазначено, що за умови видобутку пісків Сотницької ділянки в технічних параметрах кар`єру (потужність корисної копалини, що планується до видобутку, не буде перевищувати 12,65 м) та дотримання запропонованих рекомендацій щодо розробки кар`єру, впливу на зниження рівнів підземних вод, розповсюджених на території ділянки не буде. Результати досліджень показали, що при розробці родовища небажані процеси, які можуть негативно впливати на навколишнє середовище, не очікуються. (т.1 а.с.32-54)

КП Дніпроприродресурс направлено лист від 07.11.2017 року №0711-17/1 до відповідача, в якому позивач просив надати згоду на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки, що знаходиться у Петриківському районі Дніпропетровської області, з урахуванням висновків вказаного звіту науково-експертної оцінки. (т.1 а.с.55-56)

Вдруге позивач звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою від 21.11.2017 року №2111-17/1.

Рішенням Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області позачергової тридцять дев`ятої сесії сьомого скликання від 27 лютого 2018 року №988-39/VII Про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами КП Дніпроприродресурс , відмовлено в погодженні отримання КП Дніпроприродресурс спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області ради поблизу села Єлизаветівка. (т.1 а.с.20-22)

04.04.2018 року Державною службою геології та надр України повернуто заяву КП Дніпроприродресурс від 21.11.2017 року з доданими до неї документами, у зв`язку з невідповідністю заяви вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, посилаючись на рішення відповідача, яким відмовлено у погодженні щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків. (т.1 а.с.57)

18.05.2018 року позивач втретє звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою, в якій просив надати спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення родовищ корисних копалин місцевого значення на три роки.

До заяви подано пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр, з додатками. (т.1 а.с.61-69)

Крім того, позивач направив відповідачу лист №32 від 14.06.2018 року, в якому просив розглянути питання на комісії та сесії Єлизаветівської сільської ради щодо погодження надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків. (т.1 а.с.58-60)

Відповідно до витягу з протоколу № 53 засідання депутатської комісії з питань земельних відносин, охорони навколишнього природного середовища, адміністративно- територіального устрою, будівництва від 25 червня 2018 року, за результатами розгляду листа КП Дніпроприродресурс щодо погодження надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки, вирішено відмовити в погодженні отримання КП Дніпроприродресурс спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області ради поблизу села Єлизаветівка. Заборонити КП Дніпроприродресурс використовувати земельну ділянку із цільовим призначенням землі транспорту не за цільовим призначенням та для геологічного вивчення пісків. (т.1 а.с. 190)

Рішенням Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області сорок третьої сесії сьомого скликання від 26 червня 2018 року №1138-43/VII Про розгляд питання погодження отримання спеціального дозволу на користування надрами КП Дніпроприродресурс відмовлено у погодженні отримання КП Дніпроприродресурс спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області ради поблизу села Єлизаветівка; вирішено заборонити КП Дніпроприродресурс ЄДРПОУ 38199556 використовувати земельну ділянку площею 14,5 га, кадастровий номер 1223780800: 03:904:0501 із цільовим призначенням землі транспорту не за цільовим призначенням та для геологічного вивчення пісків; надіслати копію Рішення до Державної служби геології та надр України (Держгеонадра). (т. 1 а.с.23-24)

Відповідно до змісту вказаного рішення розглянуто матеріали звернення Державної служби геології та надр України від 25.05.2018 року щодо погодження надання суб`єкту господарювання КП Дніпроприродресурс документу дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення родовищ корисних копалин Сотницької ділянки та території Єлизаветівської сільської ради та створення Єлизаветівського кар`єру, сільською радою враховано інтереси мешканців територіальної громади села та спільні інтереси територіальних громад населених пунктів району.

Як зазначено у рішенні, відповідно до пояснювальної записки з обґрунтуванням необхідності проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр КП Дніпроприродресурс повідомляє, що кінцевим призначенням видобутого піску є отримання сировини і для будівництва автошляхів і для подальшої промислової розробки з метою задоволення потреб міської громади Дніпропетровської області. Проте, сільська рада не має відомостей про існування міської громади Дніпропетровської області - для задоволення потреб якої планується використовувати надра місцевого значення.

Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка площею 14,5 га, кадастровий номер 1223780800: 03: 904:0501, на якій планується геологічного вивчення пісків - має цільове призначення землі транспорту .

Згідно із статтею 67 Земельного кодексу України ця земля може бути надана лише підприємствам, установам та організаціям залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного, трубопровідного транспорту та міського електротранспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об`єктів транспорту, а не для добування корисних копалин.

Проте, суб`єкт господарювання КП Дніпроприродресурс ДОР не є підприємством транспорту, і не може використовувати дану земельну ділянку з метою добування корисних копалин.

Статтею 211 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за порушення невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Зазначено, що має місце виявлення в документах недостовірних даних щодо можливості використання заявником земельної ділянки для геологічного вивчення пісків, що згідно п.19 Постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами є підставою для відмови в наданні спеціального дозволу. Таким чином, будь які погодження надання спеціального дозволу на користування надрами несуть позаправовий характер.

Також, вказане рішення ґрунтується на тому, що інтереси членів територіальної громади підлягають захисту у зв`язку з погіршенням екологічної ситуації та падіння рівня грунтових вод в свердловинах та колодязях помешкань у зв`язку з землерийними роботами в районі басейну річки Оріль.

Зазначено, що результати попередніх обстежень та технічних оцінок дають змогу отримати негативний висновок щодо порушення екологічного балансу в разі геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки, що разом з невідповідністю поданих документів згідно п.5 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності є підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру. (т. 1 а.с.23-24)

З дослідженого судом апеляційної інстанції витягу з протоколу засідання сесії Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області сорок третьої сесії сьомого скликання від 26 червня 2018 року встановлено, що при розгляді листа КП Дніпроприродресурс секретарем сільської ради було повідомлено про те, що при додатковому ознайомленні з Витягом з реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права на земельну ділянку з кадастровим номером1223780800:03:904:0501 ніде не зазначено, що саме ця земельна ділянка є Сотничанською земельною ділянкою пісків яка знаходиться на території Єлизаветівської сільської ради. Зазначено, що село Сотницьке Петриківського району відносить до Іванівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області. Мешканці села Єлизаветівка прийшли з вимогою до депутатів Єлизаветівської сільради, як представників тергромади с. Єлизаветівка і просять не надавати згоди на видобування піску та початок геологорозвідки, так як у селі виникає погіршення екологічної ситуації, рівень води знизиться, залишаться без питної води.

У вказаному протоколі також відображено виступ жителів села Гавриш ФН . та ОСОБА_2 , які висловили аналогічну думку.

Відповідно до змісту протоколу всі члени територіальної громади прохають депутатів не надавати дозволу на погодження геологорозвідки на видобування піску, тому як така вже фактично проводиться та не відповідає інтересам тергромади.

Також зазначено про перемовини між членами територіальної громади та представниками КП Дніпроприродресурс .

Представники ПрАТ Петриківський рибгосп повідомили, що в них виготовлений дозвіл не геологічне вивчення пісків, можуть безперешкодно видобувати пісок, та вони враховують, що для мешканців села буде погіршенням екологічної ситуації та падіння рівня грунтових вод в свердловинах та колодязях помешкань в зв`язку з землерийними роботами і тому не проводять роботи з вивчення пісків.

Депутат ОСОБА_3 , як член постійної депутатської комісії з земельних відносин, адміністративно-територіального устрою, будівництва та охорони навколишнього природного середовища запропонував відмовити в погодженні КП Дніпроприродресурс спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області поблизу села Єлизаветівка.

Як вбачається із зазначеного протоколу, при прийнятті рішення було також прийнято до уваги чисельні факти порушень з боку КП Дніпроприродресурс в частині порушення вимог чинного законодавства, які були висвітленні в друкованих ЗМІ та невідповідність діяльності цього підприємства інтересам територіальної громади села Єлизаветівка, враховуючи чисельні скарги мешканців села на падіння рівня грунтових вод та погіршення стану довкілля, яке мешканці с. Єлизаветівка пов`язують з діяльністю КП Дніпроприродресурс на території Єлизаветівської сільради.

Враховуючи думку присутніх членів територіальної громади с. Єлизаветівка депутаті дійшли висновку щодо відмови в погодженні наявної геологорозвідки та подальшого отримання КП Дніпроприродресурс спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення пісків Сотницької ділянки на території Єлизаветівської сільської ради Петриківського району Дніпропетровської області поблизу села Єлизаветівка.

Також, як відображено у вказаному протоколі, в разі незгоди запропоновано КП Дніпроприродресурс організувати та провести громадські слухання для всебічного вивчення думки територіальної громади з цього питання. А також, під час обговорення з`ясували відсутність кадастрових номерів в листах КП Дніпроприродресурс до Держгеонадра України. ( т. 2 а.с.112- 115)

26.07.2018 року Державною службою геології та надр України повернуто заяву КП Дніпроприродресурс з доданими до неї документами, у зв`язку з невідповідністю заяви вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, посилаючись на рішення відповідача від 26.06.2018 року, яким відмовлено у погодженні щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків. (т.1 а.с.70)

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Відповідно до статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Статтею 14 Кодексу України Про надра встановлено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

У відповідності до частини 2 статті 16 Кодексу України Про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми, постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - Порядок №615).

Вказаний Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. (п. 1 Порядку)

Дія цього Порядку №615 поширюється на всі види користування надрами.

Згідно пункту 2 Порядку№615 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), дозволи надаються Державною службою геології та надр України (надалі по тексту - Держгеонадра) переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку.

Відповідно до пункту 5 Порядку №615 дозволи надаються на такі види користування надрами: геологічне вивчення родовищ корисних копалин, видобування корисних копалин та ін.

Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності . ( п. 1 Порядку)

Частиною 1 статті 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності визначено, що у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні.

Дозвільні органи - суб`єкти надання адміністративних послуг, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру.

Документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Об`єкт, на який видається документ дозвільного характеру (далі - об`єкт), - природні ресурси, земельна ділянка, ґрунтовий покрив земельних ділянок, споруда, будівля, приміщення, устаткування, обладнання та механізми, що вводяться в експлуатацію або проектуються, окрема операція, господарська діяльність певного виду, робота та послуга, а також документи, які використовуються суб`єктом господарювання у процесі проходження погоджувальної (дозвільної) процедури (проектна документація на будівництво об`єктів, землевпорядна документація, містобудівна документація, гірничий відвід).

Згідно з частиною 5 статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру. Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру. Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Відповідно до абзацу 3 пункту 8 Порядку №615, без проведення аукціону дозвіл надається у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.

Положеннями пункту 9 Порядку №615 визначено, що надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Згідно пункту 19 Порядку № 615 підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку; наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні; відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

Отже, чинним законодавством визначено, що обов`язковою умовою для надання спеціального дозволу на користування надрами є погодження відповідної районної, міської, селищної, сільської ради - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Конституцією України визначено право територіальної громади та органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Так, відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Положеннями статті 142 Конституції України передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до статті 2 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр. (стаття 1 Закону)

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону № 280/97-ВР первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Частиною 1 статті 10 Закону № 280/97-ВР встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Отже, діяльність та рішення органу місцевого самоврядування не повинні суперечити інтересам територіальної громади.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 10 Кодексу України про надра до відання сільських, селищних, міських та районних рад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин місцевого значення.

Положеннями статті 26 Закону № 280/97-ВР визначена компетенція сільських, селищних, міських рад, зокрема виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про скасування такого дозволу.

Погодження сільською, селищною, міською радою відповідного клопотання щодо погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, необхідно для забезпечення основних гарантій та принципів місцевого самоврядування, що визначені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні та належить до виключної компетенції відповідного органу місцевого самоврядування.

Судом встановлено, що Єлизаветівською сільською радою при прийнятті оскаржуваного рішення враховано, зокрема, позицію членів територіальної громади, які були присутні на засіданні сесії сільради, а також депутата ОСОБА_3 , який є членом постійної депутатської комісії з земельних відносин, адміністративно-територіального устрою, будівництва та охорони навколишнього природного середовища, які заперечували проти надання вказаного дозволу. Також враховано, наявність, на думку відповідача, недостовірних даних в документах, поданих КП Дніпроприродресурс , що відповідно до п.19 Постанови № 615 є підставою для відмови в наданні спеціального дозволу.

При цьому, відповідного до витягу з протоколу засідання сесії Єлизаветівської сільської ради від 26 червня 2018 року, в разі незгоди запропоновано КП Дніпроприродресурс організувати та провести громадські слухання для всебічного вивчення думки територіальної громади з цього питання.

Отже, сільська рада при прийнятті рішення із даного питання керується власним переконанням, доцільністю, принципами, які спрямовані на захист інтересів членів територіальної громади.

Щодо доводів позивача про протиправність оскаржуваного рішення в частині заборони позивачу використовувати земельну ділянку не за цільовим призначенням та для геологічного вивчення пісків, колегія суддів зазначає, що фактично, рішення відповідача в цій частині є попереджувальним заходом щодо використання земельної ділянки не за цільовим призначенням і не обмежує права позивача на користування земельною ділянкою в порядку та у спосіб визначені законодавством.

Враховуючи вищевикладене колегія суддів дійшла висновку, що Єлизаветівська сільська рада в даному випадку діяла в межах своїх повноважень, у порядку та у спосіб, що передбачені законом, а тому, рішення про відмову у наданні спірного погодження є правомірним, відповідно підстави для задоволення позову відсутні.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321,322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства Дніпроприродресурс Дніпропетровської обласної ради залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з 28.11.2019 року та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повне судове рішення складено 12.12.2019 року.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2019
Оприлюднено13.12.2019
Номер документу86300152
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0440/6841/18

Постанова від 17.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

Постанова від 28.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Постанова від 28.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 24.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Постанова від 27.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні