Рішення
від 16.12.2019 по справі 280/5351/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2019 року Справа № 280/5351/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Киселя Р.В., розглянувши в порядку письмового за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Скіф 2019 (вул. Кольорова, буд.7, м.Запоріжжя, 69084) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (пр.Соборний, 166, м.Запоріжжя, 69107) та Державної фіскальної служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

01.11.2019 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Скіф 2019 (далі - позивач або ТОВ Скіф 2019 ) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 1 або ГУ ДФС у Запорізької області) та Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 2 або ДФС України), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 06.05.2019 №1155544/42795726 про відмову в реєстрації накладної №5 від 10.04.2019, від 06.05.2019 №1155549/42795726 про відмову в реєстрації накладної №18 від 29.03.2019;

зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, за датою їх подання до реєстрації, податкові накладні позивача, а саме: №5 від 10.04.2019, №18 від 29.03.2019.

Крім того, просить стягнути судові витрати з відповідачів, розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ Скіф 2019 зазначило, що спірні рішення відповідача 1 про відмову в реєстрації податкових накладних є безпідставними та незаконними, оскільки позивач документально підтвердив реальність здійснення господарських операцій, які повністю відповідають меті господарської діяльності підприємства.

Ухвалою від 05.11.2019 у справі №280/5351/19 відкрите спрощене позовне провадження, судове засідання призначене на 28.11.2019 без повідомлення (виклику) сторін (в письмовому провадженні).

25.11.2019 від представника відповідачів надійшов відзив на адміністративний позов (вх.№49255), в якому зазначено, що у Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області були законні підстави для прийняття Рішень про відмову у реєстрації податкових накладних так як позивачем не в повній мірі надано запитувані документи. Отже відповідач 1 діяв в межах повноважень та у відповідності до норм Закону (Податкового кодексу України) з врахуванням поданих позивачем пояснень та документів. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Як встановлено з матеріалів справи, ТОВ Скіф 2019 (ЄДРПОУ 42795726) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 05.02.2019, номер запису 1 103 102 0000 046154. Основними видами діяльності підприємства є: код КВЕД 46.75 оптова торгівля хімічними продуктами (основний); код КВЕД 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; код КВЕД 46.51 Оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням; код КВЕД 46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткуванням, деталями до нього; код КВЕД 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва; код КВЕД 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; код КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

Зазначені факти підтверджуються відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

В процесі здійснення господарської діяльності, 04.04.2019 ТОВ Скіф 2019 уклало договір про закупівлю товару №3308-ЗЭ-ЛаТЭС з АТ ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО , ДТЕК ЛАДИЖИНСЬКА ТЕС (код ЄДРПОУ 23269555).

На виконання договору ТОВ Скіф 2019 виписало рахунок-фактуру №СФ-0000035 від 10.04.2019 на суму 35416,80 грн в т.ч. ПДВ 5902,80 грн.

Продукція в повному обсязі відвантажена на адресу АТ ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО , ДТЕК ЛАДИЖИНСЬКА ТЕС, згідно наряду на отриманні ТМЦ №249 від 10.04.2019 про що свідчить видаткова накладна №РН-0000024 від 10.04.2019 на суму 35416,80 грн в т.ч. ПДВ 5902,80 грн. Оплата за товар здійснена в повному обсязі.

Переміщення товару здійснено на підставі квитанції про прийом вантажу №0580275379 від 10.04.2019 автоперевізником ТОВ Делівері . Між ТОВ Скіф 2019 та ТОВ Делівері підписаний договір про надання транспортно-експедиційних послуг №Д-Т-00074711 від 05.04.2019. Виставлені рахунки на транспортування та страхування вантажу: рахунок-фактура №0580275379 від 10.04.2019 на транспортування та рахунок-фактура №0580275380 на страхування вантажу від 10.04.2019.

Приймання послуг по страхуванню вантажу та перевезенню товару з м. Запоріжжя до м. Ладижин Вінницької обл. здійснено на підставі акту здачі-прийняття робіт №ДС-0477799900697178-2019 та №477799900692101-2019 від 30.04.2019, калькуляції до акту виконаних робіт.

Оплата за перевезення та страхування вантажу було здійснене 11.04.2019 у повному обсязі (накладна виписка б/н від 11.04.2019).

Вищевказаний товар для реалізації на AT ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО , ДТЕК ЛАДИЖИНСЬКА ТЕС, ТОВ Скіф 2019 замовило та придбало у ТОВ Кабельпром-Запоріжжя (код ЄДРПОУ 37256288) на підставі договору постачання №3 від 01.03.2019 ТОВ Скіф 2019 отримало рахунок на оплату ТОВ Кабельпром-Запоріжжя №133 від 25.03.2019 на суму 29805,00 грн в т.ч. ПДВ 4967,50 грн. Продукція отримана згідно видаткової накладної №130 від 10.04.2019 на суму 29805,00 грн в т.ч. ПДВ 4967,50 грн. Транспортування продукції підтверджується товарно-транспортною накладною №5 від 10.04.2019. Автомобільний перевізник, замовник, одержувач - ТОВ Скіф 2019 , вантажовідправник - ТОВ Кабельпром-Запоріжжя . Авто, яке зазначено в ТТН на переміщення товару належить на правах власності засновнику та директору ОСОБА_1 Документи, які дозволяють використовувати зазначене авто у господарській діяльності ТОВ Скіф 2019 : письмове Рішення засновника №2 від 05.02.2019 та Акт оцінки внесків та прийому-передачі майна для створення Статутного капіталу ТОВ Скіф 2019 №2 від 05.02.2019, технічний паспорт на автомобіль Volkswagen Passat НОМЕР_1 , посвідчення водія ОСОБА_1 Оплата постачальнику ТОВ Кабельпром-Запоріжжя здійснена частково 28 березня 2019 року - 20075,00 грн. (зведена виписка б/н від 28.03.2019), та остаточний розрахунок здійснено - 24 квітня 2019 року - 9730,00 грн (зведена виписка б/н від 24.04.2019).

Разом з кабельно-провідниковою продукцією були надані сертифікати: копія технічного сертифікату №09405 від 01.06.2018 на кабель АВВГнг 4x2,5, копія технічного сертифікату №10718 від 22.01.2018 на кабель КВВГнг 19x1,5, копія технічного сертифікату №0115/02 від 27.03.2018 на провід ТРП 2x0,4, копія технічного сертифікату №02818 від 18.01.2018 на кабель КВВГнг 7x4,0, сертифікат якості №1108 від 30.05.2017 на провід НВ-3-1.

У зв`язку з викладеним ТОВ Скіф 2019 на вказані операції склало та подано до ДФС України в електронному вигляді для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 10.04.2019 виписану на AT ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО , ДТЕК ЛАДИЖИНСЬКА ТЕС, сума податкової накладної складає 35416,80 грн з ПДВ, в т. ч. ПДВ 5902,80 грн.

Проте податковим органом 24.04.2019 була зупинена реєстрація податкової накладної №5 від 10.04.2019 AT ДТЕК ЗАХІДЕНЕРГО , ДТЕК ЛАДИЖИНСЬКА ТЕС та надіслано квитанцію про зупинення реєстрації. Реєстраційний номер документу 908330881.

Відповідно до отриманих квитанцій документи прийнято, реєстрація зупинена у зв`язку з наступним: ...ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 критеріїв ризиковості платника податку... .

26.04.2019 для розблокування реєстрації вказаної податкової накладної ТОВ Скіф 2019 надало пояснення та копії наступних документів:

- копія Договору про закупівлю товару №3308-ЗЭ-ЛаТЭС від 04.04.2019;

- копія письмового рішення засновника №Р-040419-1 від 04.04.2019 ;

- копія рахунку-фактури №СФ-0000035 від 10.04.2019;

- копія видаткової накладної №РН-0000024 від 10.04.2019;

- копія наряду на отриманні ТМЦ №249 від 10.04.2019;

- копія квитанції про прийом вантажу №0580275379 від 10.04.2019;

- копія Договору постачання №3 від 01.03.2019;

- копія письмового рішення засновника № П-010319-2 від 01.03.2019;

- копія рахунку на оплату №133 від 25.03.2019;

- копія видаткової накладної №130 від 10.04.2019;

- копія товарно-транспортної накладної №5 від 10.04.2019;

- копія Договору надання транспортно-експедиційних послуг №Д-Т-00074711 від 05.04.2019;

- копія рахунку-фактури №0580275379 на транспортування та №0580275380 на страхування вантажу від 10.04.2019;

- копія договору користування приміщенням №13 від 01.03.2019, акт приймання передачі б/н від 01.03.2019;

- копія письмового рішення засновника №П-010319-1 від 01.03.2019;

- копія зведеної виписки б/н від 11.04.2019;

- копія зведеної виписки б/н від 24.04.2019;

- копія зведеної виписки б/н від 28.03.2019;

- копія наказу №1 від 13.02.2019 про обов`язки директора;

- копія наказу №8 від 01.03.2019 про обов`язки головного бухгалтера.

Про факт отримання податковим органом вказаних пояснень та копій документів свідчить повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено від 26.04.2019 року №4 та квитанція № 2 про отримання зазначених пояснень.

Рішенням Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або підмову в такій реєстрації від 06.05.2019 №1155544/42795726 відмовлено у реєстрації накладної № 5 від 10.04.2019 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

Також, в процесі здійснення господарської діяльності позивачем укладено договір поставки №01/03/19 від 01.03.2019 з ТОВ НВО ЛУЧ (код ЄДРПОУ 41344935) та Специфікацію №2 від 28.03.2019.

ТОВ Скіф 2019 виписало рахунок-фактуру № СФ-0000030 від 29.03.2019 на суму 43980,00 грн, в т. ч. ПДВ 7330,00 грн. Продукція від ТОВ Скіф 2019 до ТОВ ПВО ЛУЧ відвантажена згідно довіреності №17 від 29.03.2019 про що свідчить видаткова накладна №РН-0000021 від 29.03.2019 на 43980,00 грн в т. ч. ПДВ 7330,00 грн. Транспортування продукції підтверджується товарно-транспортною накладною №11 від 29.03.2019. Автомобільний перевізник, замовник, одержувач - ТОВ НВО ЛУЧ , вантажовідправник - ТОВ Скіф 2019 . Станом на 23.10.2019 існує дебіторська заборгованість ТОВ НВО ЛУЧ перед ТОВ Скіф 2019 за продукцію у сумі 43980,00 грн, в т. ч. ПДВ 7330,00 грн.

Вищевказаний товар для реалізації до ТОВ НВО ЛУЧ , ТОВ Скіф 2019 замовило та придбало у ТОВ ТОРГОВА ГРУПА ЛІРА (код ЄДРПОУ 42806617) на підставі договору поставки №2 від 15.03.2019.

ТОВ Скіф 2019 отримало рахунок на оплату від ТОВ ТОРГОВА ГРУПА ЛІРА №142 від 28.03.2019 на суму 42660,60 грн з ПДВ в т.ч. ПДВ 7110,10 грн. Продукція отримана згідно видаткової накладної №142 від 28.03.2019 №28/03-19 від 28.03.2019 суму 42660,60 грн з ПДВ в т.ч. ПДВ 7110,10 грн. Автомобільний перевізник, замовник, одержувач - ТОВ Скіф 2019 , вантажовідправник - ТОВ ТОРГОВА ГРУПА ЛІРА . Авто, яке зазначене в ТТН на переміщення товару належить на правах власності засновнику та директору ОСОБА_1 Документи, які дозволяють використовувати зазначене авто у господарській діяльності ТОВ Скіф 2019 : письмове Рішення засновника №2 від 05.02.2019 та акт оцінки внесків та прийому-передачі майна для створення Статутного капіталу ТОВ Скіф 2019 №2 від 05.02.2019, технічний паспорт на автомобіль Volkswagen Passat НОМЕР_2 , посвідчення водія ОСОБА_1

Оплата постачальнику здійснена частково 12.04.2019 у сумі 6825,70 грн, платіжним доручення №45 від 12.04.2019.

У зв`язку з чим, ТОВ Скіф 2019 на вказані операції склало та подало до ДФС України в електронному вигляді для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №18 від 29.03.2019 виписану на ТОВ НВО ЛУЧ сума податкової накладної 43980,00 грн, в т. ч. ПДВ 7330 грн.

Проте податковим органом 10 квітня 2019 року була зупинена реєстрація податкової накладної №18 від 29.03.2019. Реєстраційний номер документу 9068683615.

Відповідно до отриманої квитанції документи прийнято, реєстрацію зупинено у зв`язку з наступним: ...ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 критеріїв ризиковості платника податку... .

26.04.2019 для розблокування реєстрації вказаної податкової накладної ТОВ Скіф 2019 надало пояснення та копії наступних документів:

- копія Договору №01/03/19 від 01.03.2019;

- копія письмового рішення засновника №Р-010319-1 від 01.03.2019;

- копія рахунку-фактури №СФ-0000030 від 29.03.2019;

- копія видаткової накладної №РН-0000021 від 29.03.2019;

- копія довіреності №17 від 29.03.2019;

- копія товарно-транспортної накладної №11 від 29.03.2019;

- копія Договору поставки №2 від 15.03.2019;

- копія Специфікації №2 від 28.03.2019 до Договору 01/03/19 від 01.03.2019;

- копія письмового рішення засновника №П-150319-1 від 15.03.2019;

- копія рахунку-фактури №СФ-000142 від 28.03.2019;

- копія видаткової накладної №РН-0000142 від 28.03.2019;

- Копія платіжного доручення №45 від 12.04.2019;

- копія товарно-транспортної накладної №28/03-19 від 28.03.2019;

- копія договору користування приміщенням №13 від 01.03.2019, акт приймання-передачі б/н від 01.03.2019;

- копія письмового рішення засновника №П-010319-1 від 01.03.2019;

- копія наказу №1 від 13.02.2019 про обов`язки директора;

- копія наказу №8 віл 01.03.2019 про обов`язки головного бухгалтера.

Про факт отримання податковим органом вказаних пояснень та копій документів свідчить повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної / розрахунку коригувань, реєстрацію якої зупинено від 26.04.2019 №5 та квитанція №2 про отримання зазначених пояснень.

Рішенням Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06.05.2019 №1155549/42795726 відмовлено у реєстрації накладної №18 від 29.03.2019 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

Не погодившись з рішеннями відповідача 1 позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року №1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (тут і далі в редакції чинній на час спірних правовідносин), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У відповідності до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з положеннями пункту 20.2 статті 20 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

При цьому суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (тут і далі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація спірних податкових накладних була зупинена у зв`язку з їх відповідністю, як зазначено контролюючим органом, підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

У листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року Критерії ризиковості платника податку , зокрема, зазначено: 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. .

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у Квитанції чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Відповідачами також не надано суду ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.

У пунктах 18-21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженому 21 лютого 2018 року постановою Кабінету Міністрів України №117, передбачено: 18. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. 19. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). 20. Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. 21. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства .

Згідно з пунктом 2 Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затвердженого 13 червня 2017 року наказом Міністерства фінансів України №566, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 року за №752/30620 (далі - Порядок роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації), комісія є постійно діючим колегіальним органом при ДФС, що діє в межах повноважень, визначених пунктом 201.16 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 р. №190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації .

Як зазначено у пункті 18 Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Комісія може перевірити подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отриманні з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, в тому числі електронні, одержані від інших платників податків, засобів масової інформації тощо).

Відповідачами не надано до суду доказів додержання вимог пункту 21 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, пункту 18 Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, результатів проведених звірок/перевірок інформаційних джерел та наданих позивачем документів.

Крім того, контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У позивача, на думку суду, були наявні документи, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Відповідачами не наведено жодних обставин та не надано суду доказів, які б свідчили про невідповідність господарських операції цілям та завданням статутної діяльності позивача та його контрагента (ів), збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про не пов`язаність операцій з господарською діяльністю учасників зазначених операцій, фіктивність вчинених операції, а також про те, що вчинення зазначеної операції не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії учасників операції були спрямовані на отримання необґрунтованої податкової вигоди. Відповідачами не надано будь-яких належних та допустимих доказів, не доведено наявності обставин та підстав, які б свідчили про юридичну дефектність первинних документів за спірних операцій.

В свою чергу, представником позивача до матеріалів адміністративної справи надано документи первинної податкової та бухгалтерської звітності по взаємовідносинам з його контрагентами, які свідчать про реальність здійснення господарських операцій та вказують на наявність у позивача ділової мети, визначення якої наведено у підпункті 14.1.231 пункті 14.1 статті 14 ПК України, як причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Також, Верховний Суд в постанові від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, щодо подібних правовідносин, зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності .

Крім того, при розгляді даного позову по суті, суд врахує правову позицію Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладену в постанові від 02.04.2019 у справі №822/1878/18, в якій підстави виникнення спору та застосовані норми матеріального права подібні підставам та нормам в справі, що розглядається.

В постанові, зокрема, зазначено, що: Судами попередніх інстанцій встановлено безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної як передумови прийняття відповідного рішення Комісії, адже у квитанції № 1 вказано критерії ризиковості, визначені виключно листом ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18.

Верховний Суд, надаючи оцінку доводам касаційної скарги, враховує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Натомість, як встановлено судами попередніх інстанцій, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Враховуючи, суперечливість нормативного регулювання, наведене та проаналізоване вище, як підстави застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної Товариства та протиправності рішення податкового органу від 04 травня 2018 року № 679000/39957239 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Таким чином, в мотивувальній частині постанови Верховного Суду прямо зазначено, що лист ДФС України від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18, єдиний документ яким визначаються критерії ризиковості платника податку, відповідність яким є підставою зупинення реєстрації податкових накладних, не є нормативним актом, а тому не може визначати критерії ризиковості як підстави для зупинення реєстрації податкових накладних.

Саме з цих підстав Верховний Суд визнав протиправним рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних позивача у справі №822/1878/18.

Відповідно до частини першої статті 36 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII Про судоустрій і статус суддів , Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 13 цього Закону, висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Відповідно до частини шостої цієї статті, висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Суд зазначає, що Податковий кодекс України не містить норм, які б надавали відповідачам право на відмову у реєстрацій податкової накладної. Податковий закон вбачає лише право на зупинення реєстрації податкової накладної. Порядок чи інший підзаконний акт не може створювати право, за своєю юридичною природою, оскільки такий підзаконний акт лише відображає порядок дій щодо реалізації законодавчих норм.

Крім того суд вважає, що ТОВ Скіф 19 на виконання п. 14 Порядку №117 надано органу ДФС пояснення та запитувані первинні документи, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом (ми) господарських зобов`язань.

У цей же час контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надані документи за формою, змістом та походженням відповідають вимогам ст. 201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність , п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88)

Первинні документи, оформлені у межах укладених договорів, не мають дефекту форми, змісту або походження. Інше відповідачами не доведено.

Комісія ГУ ДФС у Запорізькій області, в порушення п. 21 Порядку №117 відмовляючи у реєстрації податкових накладних, не спростовано встановленої ст. 204 ЦК України презумпції правомірності вчинених підприємствами правочинів.

Отже, з урахуванням вищевикладених обставин, враховуючи висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 та від 02.04.2019 у справі №822/1878/18, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено правомірність оскаржуваних рішень, у зв`язку з чим, наявні підстави для визнання спірних рішень Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної або відмову в такій реєстрації протиправними та їх скасування.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 28 Порядку №117, податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у відповідача 1 правових підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та подальшої відмови у такій реєстрації, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні подані позивачем. Разом з тим, суд зазначає, що вищенаведеними нормами не передбачена можливість реєстрації на підставі судового рішення податкових накладних датою їх подання на реєстрацію, відтак, в цій частині позовні вимоги є необґрунтованим та не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та рішень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що позовній вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду з даним позовом, позивачем було сплачено судовий збір в сумі 3842,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №285 від 25.10.2019.

Також суд зазначає, що судові витрати, сплачені позивачем, стягується відповідно до ч.1 статті 139 КАС України на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, яким прийняті протиправні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме - ГУ ДФС у Запорізькій області.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Скіф 2019 (вул. Кольорова, буд.7, м.Запоріжжя, 69084; код ЄДРПОУ 42795726) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (пр.Соборний, 166, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ 39396146) та Державної фіскальної служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:

від 06.05.2019 №1155544/42795726 про відмову в реєстрації накладної №5 від 10.04.2019;

від 06.05.2019 №1155549/42795726 про відмову в реєстрації накладної №18 від 29.03.2019.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Скіф 2019 , а саме: №5 від 10.04.2019, №18 від 29.03.2019.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області (пр. Соборний, 166, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ 39396146) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Скіф 2019 (вул. Кольорова, буд.7, м.Запоріжжя, 69084; код ЄДРПОУ 42795726) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3842,00 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві гривні 00 копійок).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.В. Кисіль

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2019
Оприлюднено17.12.2019
Номер документу86350672
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5351/19

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 03.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Рішення від 16.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні