Рішення
від 18.12.2019 по справі 300/633/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" грудня 2019 р. справа № 300/633/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Скільського І.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до їх вчинення, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1 ) 22.03.2019 звернувся в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (надалі також - відповідач, Головне управління ПФУ в області, орган пенсійного фонду) про визнання протиправними дій щодо відмови позивачу у проведенні перерахунку та виплати пенсії з 01.09.2018 у розмірі 90 відсотків відповідної суми грошового забезпечення та зобов`язання здійснити перерахунок та виплатити пенсію ОСОБА_1 , починаючи з 01.09.2018 у розмірі 90 відсотків відповідних суми грошового забезпечення, з урахуванням проведених виплат.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно, із помилковим застосуванням частини 2 статті 13 та статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", проведено перерахунок пенсії за вислугу років, зменшивши розмір процентної складової грошового забезпечення із 90% до 70% відповідних сум грошового забезпечення, наслідком чого стало невірне визначення розміру пенсії позивачу. Позивач вважає такі дії відповідача неправомірними. Враховуючи вказане, позивач просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення при перерахунку розміру пенсії до 70 відсотків сум грошового забезпечення та зобов`язати Головне управління ПФУ в області здійснити перерахунок і виплату пенсії, виходячи із 90 відсотків відповідної суми грошового забезпечення, починаючи з 01.09.2018.

25.03.2019 на адресу суд від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог, відповідно до змісту якої просив суд визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо перерахунку з 01.09.2018 пенсії, призначеної ОСОБА_1 , в розмірі 70% суми грошового забезпечення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 за №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб . Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплачувати ОСОБА_1 пенсію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 за №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , виходячи із розміру 90% суми грошового забезпечення, без обмеження максимального розміру пенсії. Виплатити ОСОБА_1 різницю між фактично отримуваною пенсією і належною до сплати із врахуванням раніше виплачених сум за період з 01.09.2018. Допустити негайне виконання рішення суду у межах суми присудження виплати пенсії за один місяць.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.03.2019 відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту також - КАС України) відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (а.с.1-2).

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 12.04.2019 із відповідними письмовими доказами (а.с.27-32). У відзиві представник Головного управління ПФУ в області зазначив, що відповідно до висновку про призначення пенсії від 17.07.1997 та заяви про призначення пенсії від 11.07.1997 позивачу призначено пенсію за вислугу років в розмірі 85 відсотків грошового забезпечення з 01.01.1996, виходячи з вислуги років призначеної відповідно до пункту 12-а Постанови Кабінету Міністрів України від 09.04.1992 №2263-ХІІ у відставку через хворобу, в календарному обчисленні 35 років. Також позивачу призначено пенсію у розмірі 90 відсотків грошового забезпечення з 01.01.2003. Кабінетом Міністрів України 21.02.2018 прийнято постанову №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , згідно з якою визначено умови та порядок проведення перерахунку пенсії зазначеним особам. На підставі довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, виданої головою Ліквідаційної комісії МВС в Івано-Франківській області за прирівняною посадою за нормами чинними на 01.01.2018, за посадою ректора Івано-Франківського училища міліції МВС України і за формою та в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 №45 Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб ОСОБА_1 , проведено перерахунок пенсії з 01.01.2018.

Перерахунок пенсії позивачу за вислугу років проведено в розмірі 70 відсотків грошового забезпечення, визначеного відповідно до вимог Постанови №103, і чинної на час перерахунку редакції ст.13 Закону України №2262-XII. Згідно рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.11.2018по справі №875/4122/18 позов ОСОБА_1 ,задоволено частково. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 , пенсію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , виходячи із розміру 90%суми грошового забезпечення, із врахування раніше виплачених сум за період з 01.01.2018 по 01.09.2018. На виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду, Головним управлінням, позивачу проведено перерахунок пенсії за період з 01.01.2018 по 01.09.2019 року у розмір 90 % суми грошового забезпечення.

ОСОБА_1 мав право для призначення пенсії по інвалідності, тому відповідно до його заяви від 01.08.2018 його було переведено на пенсію по інвалідності, однак збільшення відсоткового обчислення з 70% до 80% не дало пенсіонеру виплати більшого розміру пенсії, оскільки розмір його пенсії було обмежено максимальним, тому відповідно до його заяви від 18.11.2018 пенсіонера переведено на пенсію за вислугу років. Враховуючи наведене, просив у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16.04.2019 зупинено провадження в адміністративній справі, до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі, провадження в якій відкрито ухвалою Верховного Суду Пз/9901/58/18 (провадження №240/5401/18) від 10.01.2019 (а.с.49-50).

В результаті розгляду апеляційної скарги на рішення Верховного Суду у зразковій справі №240/5401/18 (Пз/9901/58/18), Великою Палатою Верховного Суду 16.10.2019 ухвалено постанову, якою апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області залишено без задоволення, а рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 04.02.2019 - без змін.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.11.2019 провадження у даній справі поновлено з огляду на усунення обставин, які слугували підставою для зупинення провадження у справі (а.с.54-55).

Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши зміст адміністративного позову і відзиву на позов, дослідивши і оцінивши в сукупності зібрані по справі докази, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення проти них, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.

Відповідно до наказу МВС України №239 о/с від 24.06.1997 ОСОБА_1 з 24.06.1997 звільнений у відставку за віком за пунктом "а" статті 65 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України.

З 24.06.1997 ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та позивачу призначена пенсія за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Пенсія позивачу нарахована виходячи з вислуги 38 років 2 місяці 8 днів із розрахунку 90% від грошового забезпечення на відповідній посаді, яке включало посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%, надбавка за умови режимних обмежень 15%, надбавка за особливо важливі завдання 50%, премія 98%.

У відповідності до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015 № 900-VIII, пункт 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" доповнено абзацом другим такого змісту: "За колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб".

На виконання вищевказаних законодавчих змін, Кабінетом Міністрів України 21 лютого 2018 року прийнято постанову за №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб".

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, на підставі Постанови №103, позивачу з 01.01.2018 проведено перерахунок пенсії згідно довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій від 02.07.2018 за №4160/8-18, при цьому відповідач застосував максимальний розмір грошового забезпечення 70%, який визначений частиною 2 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", в редакції станом на час перерахунку пенсії, що підтверджується протоколом за пенсійною справою №00-5773 від 09.07.2018.

02.08.2018 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з заявою про перерахунок пенсії з одного виду на інший - по інвалідності. Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з 01.09.2018 перераховано пенсію позивачу по інвалідності з розрахунку 80% грошового забезпечення.

23.08.2018 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із скаргою, в якій зазначив, що здійснений перерахунок його пенсії із зменшенням суми розміру грошового забезпечення з 90% на 70% є неправомірним та просив провести перерахунок пенсії за вислугою років із врахуванням збереженого йому основного розміру грошового забезпечення 90% .

28.08.2018 відповідач листом №1291/В-15 повідомив позивача про те, що Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" №3668-17 від 08.07.2011, який набрав чинності з 01.10.2011, внесено зміни до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", згідно з якими максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті не повинен перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43), а особам, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1-100%, до категорії 2-95%. Законом України від 27.03.2014 №1166 "Про запобігання фінансової катастрофи і створення передумов для економічного зростання в Україні" внесено зміни в статтю 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", за якими максимальний розмір пенсії, що призначається за вислугу років не повинен перевищувати 70% сум грошового забезпечення за будь-якою із підстав, зазначеною в статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". З урахуванням зазначених змін до статті 13 Закону в редакції, чинній на момент перерахунку, при здійсненні перерахунку максимальний розмір пенсії за вислугу років (окрім осіб, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1-100 відсотків, до категорії 2-95%) не може перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення, оскільки згідно статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся із позовом до суду.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.11.2018 у справі 0940/1704/18 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо перерахунку з 01.01.2018 пенсії, призначеної ОСОБА_1 , в розмірі 70% суми грошового забезпечення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 за №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб". Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 пенсію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", виходячи із розміру 90% суми грошового забезпечення, із врахуванням раніше виплачених сум за період з 01.01.2018 по 01.09.2018.

18.11.2018 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з заявою про переведення його з пенсії по інвалідності на пенсію по вислузі років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

Згідно протоколу №00-5773- МВС Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області Васюренка В.Т. з 18.11.2018 переведено на пенсію за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" в розмірі 70% відповідних сум грошового забезпечення.

Не погоджуючись із зменшенням суми розміру грошового забезпечення з 90% на 70% позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою щодо перерахунку його пенсії в розмірі 90% відповідних сум грошового забезпечення.

Листом №1516/В-15 від 23.11.2018 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомлено позивача, що з врахуванням вимог Законів України від 08.07.2011 №3668 та від 27.03.2014 №1166 при здійсненні перерахунку максимальний розмір пенсії за вислугу років (окрім осіб, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1-100 відсотків, до категорії 2- 95 відсотків) також встановлюється в розмірі 70 % відповідних сум грошового забезпечення, оскільки згідно із ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в час. З огляду на що, повідомлено позивача, що основний розмір пенсії за вислугу років на яку його з 18.11.2018 переведено із пенсії по інвалідності відповідно до наданої заяви з 18.11.2018 встановлено в розмірі 70% сум грошового забезпечення.

Не погоджуюсь із такою відповіддю, вважаючи своє право на перерахунок пенсії порушеним, позивач звернувся до суду із даним позовом за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами п. 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Конституційний Суд України зазначив, що Основний Закон України закріплює основоположні засади права громадян на соціальний захист і відносить до законодавчого регулювання механізм реалізації цього права (абзац сьомий пункту 2 мотивувальної частини Рішення від 20 червня 2001 року № 10-рп/2001).

Згідно Конституції України, Кабінет Міністрів України забезпечує виконання Конституції та законів України, в тому числі у сфері соціального захисту.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (далі по тексту - Закон) визначено, що цей Закон визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом. Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 1-2 цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України (ст. 10 Закону).

Як убачається з матеріалів справи позивачу у 1997 році призначена пенсія за вислугу років у розмірі 90 % грошового забезпечення.

Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" (далі - Порядок № 45), яка набрала чинності 20 лютого 2008 року.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку № 45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 45, перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Матеріалами справи підтверджено, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, на підставі Постанови №103, позивачу з 01.01.2018 проведено перерахунок пенсії згідно довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій від 02.07.2018 за №4160/8-18, при цьому відповідач застосував максимальний розмір грошового забезпечення 70%, який визначений частиною 2 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", в редакції станом на час перерахунку пенсії.

В подальшому позивача з 01.08.2018 переведено на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб з призначенням пенсії, виходячи з 80 відсотків грошового забезпечення, а потім з 18.11.2018 переведено на пенсію по вислузі років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб .

Листом №1516/В-15 від 23.11.2018 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомлено позивача, що Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" №3668-17 від 08.07.2011, який набрав чинності з 01.10.2011, внесено зміни до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", згідно з якими максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті не повинен перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43), а особам, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1-100%, до категорії 2-95%. Законом України від 27.03.2014 №1166 "Про запобігання фінансової катастрофи і створення передумов для економічного зростання в Україні" внесено зміни в статтю 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", за якими максимальний розмір пенсії, що призначається за вислугу років не повинен перевищувати 70% сум грошового забезпечення за будь-якою із підстав, зазначеною в статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". З урахуванням зазначених змін до статті 13 Закону в редакції, чинній на момент перерахунку, при здійсненні перерахунку максимальний розмір пенсії за вислугу років (окрім осіб, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1-100 відсотків, до категорії 2-95%) не може перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення, оскільки згідно статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. З огляду на що, основний розмір пенсії позивача за вислугу років на яку його з 18.11.2018 переведено із пенсії по інвалідності відповідно до наданої заяви з 18.11.2018 встановлено в розмірі 70% сум грошового забезпечення.

Разом з тим, як встановлено судом вище, ОСОБА_1 призначено у 1997 році пенсію по вислузі років в основному розмірі пенсії 90% .

Таким чином, позивачу призначено пенсію за вислугою років у розмірі 90% відповідних сум грошового забезпечення, що не заперечується відповідачем та підтверджується матеріалами справи.

Пунктом "а" частини 1 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в редакції, що діяла на час призначення пенсії ОСОБА_1 , передбачено, що пенсії за вислугу років призначаються в таких розмірах: особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають вислугу 20 років і більше (пункт "а" статті 12): за вислугу 20 років - 50 процентів, а звільненим у відставку за віком або за станом здоров`я - 55 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43); за кожний рік вислуги понад 20 років - 3 проценти відповідних сум грошового забезпечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (в редакції Закону що діяла на час призначення позивачу пенсії), максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 90 % відповідних сум грошового забезпечення, а особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, - 100 процентів, до категорії 2, - 95 процентів.

Отже, максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 90 % відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43).

Згідно зі статтею 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" № 3668-VІ від 08.07.2011, який набрав чинності з 01.10.2011, внесено зміни до статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , зокрема, змінено у відсотках розмір грошового забезпечення.

Відповідно до частини 2 статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , у редакції Закону № 3668-VІ, максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 80 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43).

Законом України від 27 березня 2014 року № 1166-VII Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні , який набрав чинності в цій частині 01 травня 2014 року, статтю 13 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб викладено в такій редакції: Максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43), а особам, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1, - 100 процентів, до категорії 2, - 95 процентів.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи , обмеження пенсії максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання чинності цим Законом.

Таким чином, при перерахунку пенсії відповідним категоріям військовослужбовців має застосовуватися норма, що визначає розмір грошового забезпечення у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

Внесені Законами № 3668-VІ та № 1166-VII зміни до частини 2 статті 13 Закону № 2262-ХІІ щодо встановлення граничного розміру пенсії за вислугу років у розмірі 80%, а згодом 70% грошового забезпечення не стосуються перерахунку вже призначеної пенсії. Процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом і механізмом їх проведення.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рішенні від 04 лютого 2019 року за результатами розгляду зразкової справи № 240/5401/18, провадження № Пз/9901/58/18.

Враховуючи наведене, при перерахунку пенсії, при переведенні із іншого виду пенсії на пенсію, яка була призначена спочатку, відповідним категоріям військовослужбовців має застосовуватись норма, що визначає розмір грошового забезпечення у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

Відтак, суд вважає необґрунтованими та не бере до уваги доводи відповідача про необхідність застосування при переведенні позивача на пенсію, яка йому була призначена у 1997 році, статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, якою передбачено максимальний розмір пенсії за вислугу років у розмірі 70% відповідних сум грошового забезпечення.

З огляду на вищевикладене, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області в частині перерахунку пенсії ОСОБА_1 зі зменшенням відсоткового розміру пенсії з 90% на 70% з 18.11.2018 та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 пенсію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", виходячи із розміру 90% суми грошового забезпечення, із врахуванням раніше виплачених сум з 18.11.2018 та надалі.

Суд також не погоджується із доводами представника відповідача щодо пропущеного позивачем шестимісячного строку звернення до суду, та зазначає, що відповідно до частини 3 статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком. Відтак, враховуючи висновок суду про безпідставну та неправомірну бездіяльність відповідача, що полягала у не проведенні перерахунку пенсії позивача виходячи із 90-відсоткового її розміру, підстав для обмеження будь-яким строком права ОСОБА_1 на належний перерахунок пенсії немає.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 25 травня 2016 року у справі № 164/1904/14-ц, у постановах Верховного Суду, зокрема, від 30 жовтня 2018 року у справі № 493/1867/17, від 19 березня 2019 року у справі № 806/1952/18.

Що стосується поданої позивачем заяви про збільшення позовних вимог, то така не приймається судом до розгляду, оскільки позивачем при поданні такої заяви не подано суду доказів направлення копії такої заяви та доданих до неї документів іншим учасникам справи як того вимагає ч.7 статті 47 КАС України.

Згідно із статтею 371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.

Оскільки судом не вирішувалась майнова вимога про присудження виплати пенсії, а вирішувалась вимога щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести перерахунок пенсії та її виплату (вимога немайнового характеру), суми стягнення не визначалось, тому вимога щодо звернення до негайного виконання рішення суду у межах суми стягнення за один місяць задоволенню не підлягає.

Згідно із абзацом 2 частини 5 статті 139 КАС України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від сплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, а будь-яких доказів про понесення сторонами інших витрат пов`язаних з підготовкою та розглядом справи суду не надано, підстав для розподілу судових витрат відповідно до положень статті 139 КАС України немає.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області в частині перерахунку пенсії ОСОБА_1 зі зменшенням відсоткового розміру пенсії з 90% на 70% з 18.11.2018.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 пенсію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", виходячи із розміру 90% суми грошового забезпечення, із врахуванням раніше виплачених сум з 18.11.2018 та надалі.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач:

ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) адреса: АДРЕСА_1 ;

Відповідач:

Головне управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20551088) адреса:вул. Січових Стрільців, 15, 76018.

Суддя /підпис/ Скільський І.І.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2019
Оприлюднено19.12.2019
Номер документу86416755
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/633/19

Постанова від 10.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 09.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 18.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 18.12.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні