ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.004636
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Мартиневича Ю.О., представника відповідача Андрухів Є.М., представника третьої особи Книш Р.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Львів-інвест-груп» до Львівської обласної державної адміністрації, за участі Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, про визнання протиправним та скасування розпорядження ,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю Львів-інвест-груп (далі - ТОВ Львів-інвест-груп , позивач) 11.09.2019 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Львівської обласної державної адміністрації (далі - ЛОДА, відповідач) з вимогою визнати протиправним та скасувати розпорядження Представника Президента України №101 від 12.02.1993 в частині затвердження пункту 18 Додатку до цього розпорядження, яким включено до переліку пам`яток архітектури місцевого значення народний дім за адресою: м. Львів, вул. Замарстинівська, 213. Позивач стверджує, що це розпорядження в частині затвердження пункту 18 Додатку є протиправним, оскільки ним до переліку пам`яток архітектури місцевого значення внесений народний дім , що нібито знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Замарстинівська, 213. Вказує, що насправді за цією адресою знаходиться житловий будинок, який ніколи не був народним домом; згадана пам`ятка народний дім насправді знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Замарстинівська, 219. Ці обставини перевірено та підтверджено рішеннями Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації, а колишній народний дім (зараз - музична школа), що знаходиться по сусідству за адресою: м. Львів, вул. Замарстинівська, 219 внесений до переліку щойно виявлених пам`яток архітектури місцевого значення, про що третьою особою прийнято відповідне рішення. Водночас оскаржене розпорядження, попри його очевидну помилковість, продовжує діяти і це порушує право позивача вільно володіти належним йому житловим будинком, оскільки Закон України Про охорону культурної спадщини передбачає ряд обмежень щодо використання пам`яток архітектури, як от: отримання погодження відповідного органу культурної спадщини на відчуження власником будинку іншим особам, необхідність укладення охоронного договору, погодження ремонтних робіт тощо.
Ухвалою від 30.09.2019 суддя відкрив провадження у цій справі. Цією ж ухвалою суддя визнав поважними причини пропуску ТОВ Львів-інвест-груп строку звернення до суду з цим позовом та поновив його. Відповідач поставив під сумнів доводи позивача щодо поважності причин пропуску строку звернення до суду, просив суд відмовити ТОВ Львів-інвест-груп у задоволенні позову з підстав пропуску строку звернення до суду. Представник позивача надав додаткові пояснення щодо обставин ознайомлення з оскарженим розпорядженням №101 від 12.02.1993 (а.с. 128-129). На стадії підготовчого провадження суд повернувся до питання строку звернення позивача до суду з цим позовом та в ухвалі від 22.11.2019 дійшов висновку, що позивач з поважних причин пропустив визначений частиною другою статті 122 КАС України строк звернення до суду та немає підстав змінювати прийняте на стадії відкриття провадження у цій справі рішення про поновлення позивачу строку звернення до суду з цим позовом.
Відповідач, ЛОДА позов не визнає, подав відзив на позовну заяву (а.с. 103-106). Вказує, що вчинив необхідний комплекс дій для врегулювання спірного питання у досудовому порядку. Повідомив, що Департамент архітектури та розвитку містобудування ЛОДА після опрацювання скерував Міністерству культури України облікову документацію на об`єкти культурної спадщини - житловий будинок АДРЕСА_1 Львові та на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - будівлю №219 по вул АДРЕСА_1 Львові для розгляду та прийняття відповідного рішення. Представник відповідача повідомив суд, що станом на дату розгляду справи Міністерство культури України не надало інформації щодо прийняття рішення по згаданих об`єктах (щодо включення/невключення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України).
Ухвалою від 30.09.2019 суд залучив Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору (а.с. 1-3). Представник третьої особи подав письмове пояснення на позовну заяву (а.с. 115-116) та повідомив суд, що на засідання Консультативної ради 09.07.2019 встановлено, що будівля по вул. Замарстинівській, 213 в місті Львові ніколи не була громадською будівлею, така не відповідає критеріям пам`ятки, тому прийнято рішення про недоцільність занесення її до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Одночасно консультативною радою прийнято рішення про необхідність занесення до Державного реєстру громадського будинку - музичної школи (колишній Народний дім) на вул. Замарстинівській, 219 у м. Львові. Наказом Департаменту архітектури та розвитку містобудування ЛОДА №48-ОС від 09.08.2019 цей об`єкт внесений в Перелік щойно виявлених пам`яток архітектури. Вказує, що Міністерство культури України ще не скерувало інформації про прийняте рішення по означеному об`єкту.
Суд заслухав пояснення учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті спору та письмові докази, оцінив їх в сукупності і встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм спірні правовідносини:
ТОВ Львів-інвест-груп створене фізичними особами - власниками квартир житлового будинку АДРЕСА_2 213 АДРЕСА_1 місті Львові. 06.08.2018 на підставі актів приймання-передачі майна від 06.08.2018 №№4621, 4622, 4623, 4624, 4625 за ТОВ Львів-інвест-груп зареєстроване право приватної власності (1/1 частки) на житловий будинок АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №133689764 від 08.08.2018 (а.с. 10).
15.03.2019 керівник товариства Матчак М.П., перебуваючи в Управлінні архітектури та урбаністики Львівської міської ради на консультації щодо переліку документів, які необхідно підготувати для проведення робіт по реконструкції горища будинку, отримав усну інформацію про те, що будинок АДРЕСА_1 . Львові внесений до переліку пам`яток архітектури місцевого значення як народний дім ; його повідомили про дату та номер згаданого рішення, а також про те, що це рішення прийняв Львівський облвиконком; документа чи його копії у Львівській міській раді не виявилось.
16.03.2019 керівник ТОВ Львів-інвест-груп скликав загальні збори учасників та поінформував про виявлення факту включення у 1993 році житлового будинку за адресою: м. АДРЕСА_3 , вул. Замарстинівська, 213, який є власністю товариства, до переліку пам`яток архітектури місцевого значення як народного дому . За результатами зборів прийнято рішення уповноважити ОСОБА_1 звернутися у відповідні органи з інформаційними запитами щодо обставин внесення у 1993 році будинку за адресою: АДРЕСА_3 до переліку пам`яток архітектури місцевого значення. Це рішення загальних зборів учасників ТОВ Львів-інвест-груп оформлено протоколом №2 (а.с. 130).
18.03.2019 ОСОБА_1 звернувся до відповідача з листом щодо надання копій матеріалів, що стосуються будинку на АДРЕСА_1 Львові. Листом №16-833/0/2-19 від 26.03.2019 Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації скерував ОСОБА_1 копію розпорядження Представника Президента України №101 від 12.02.1993; в листі повідомив, що будинок на АДРЕСА_1 місті Львові є пам`яткою місцевого значення та вказав, що інші додаткові матеріали, які стосуються означеного будинку у нього відсутні (а.с.11).
Відповідно до змісту розпорядження Представника Президента України №101 від 12.02.1993 Про взяття під охорону держави споруд Львівської області, що мають наукову, історичну, художню і містобудівельну цінність (а.с. 12-13) затверджено перелік пам`яток архітектури місцевого значення Львівської області, перелічених у додатку. Так, в додатку Перелік пам`яток архітектури місцевого значення Львівської області під порядковим номером 18 зазначено пам`ятку архітектури місцевого значення Народний дім , - будівлю початку ХХ століття, що знаходиться в місті Львові по вулиці Замарстинівській, 213.
Отримавши копію згаданого розпорядження з додатком, ОСОБА_1 замовив виготовлення передбаченої Законом України Про охорону культурної спадщини облікової документації на житловий будинок АДРЕСА_3 (а.с.14-44), а також на сусідню будівлю музичної школи за адресою АДРЕСА_3 (а.с. 45-79).
В паспорті на об`єкт (пам`ятки) культурної спадщини - житловий будинок (в оскарженому розпорядженні - народний дім ), місцезнаходження: м. Львів, вул. Замарстинівська, 213 (а.с. 14-20) щодо проведеної оцінки антропологічної, археологічної, естетичної, етнографічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності об`єкта зазначено, що цей будинок є прикладом індивідуального житлового будинку садибного типу 30-х років ХХ століття в стилі функціоналізму. Будинок зберігає автентичну об`ємно-планувальну структуру і архітектурний вистрій фасадів; громадською будівлею (народним домом не був) (а.с. 19).
Відповідно до історико-архітектурної довідки на будинок по вулиці вул. Замарстинівська, 213 в м. Львові на підтвердження тези про цей будинок як житловий (а не народний дім) згадується про наявність в архіві Львівського бюро технічної інвентаризації копії судового рішення від 16.04.1936 про визначення права власності на спадщину гр. Олімпії з ОСОБА_2 на частку земельної ділянки (всього співвласників будинку і землі було четверо з однієї родини). Такими позначеннями як громадська будівля виділений сусідній 2-х поверховий будинок АДРЕСА_2 219 на вул АДРЕСА_1 , який розташований далі за перехрестям в напрямку на Брюховичі; в плані існуючий будинок відповідає старій конфігурації на історичних планах. Тепер це музична школа, а в 1958 році був Будинок культури Шевченківського району міста Львова. Тобто саме на цьому місці був народний дім в 30-рр. ХХ століття. Зроблено висновок, що громадською будівлею (народним домом) будинок № АДРЕСА_1 на вул. АДРЕСА_1 у місті Львові не був (а.с. 25-27).
В паспорті на об`єкт (пам`ятки) культурної спадщини - громадську будівлю музична школа (колишній - народний дім), місцезнаходження: м. Львів, вул. Замарстинівська, 219 (а.с. 45-51) зазначено, що цей будинок був збудований в 30-рр. ХХ століття як Народний дім для української громади села Велике Голоско. На карті Львова, виданій коштом Гміни 1936 року, а також на німецькій карті 1944 року, радянській топографічній карті 1947 року позначена ця будівля як громадська споруда, така виділена темним кольором і іншою штриховкою. Згідно архівних матеріалів Львівського бюро технічної інвентаризації 1958 року, після війни в 50-х роках там був Клуб Шевченківського району, пізніше Будинок культури Шевченківського району міста Львова; дата побудови в оціночному акті до поверхових планів зазначена - 1930. В 1996 році рішенням виконкому Львівської міської ради №431 цей будинок переданий Музичній школі №3 міста Львова, яка функціонує дотепер. Щодо проведеної оцінки антропологічної, археологічної, естетичної, етнографічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності об`єкта зазначено, що будинок є прикладом громадської будівлі - Народного дому 30-рр. ХХ століття в стилі функціоналізм; зберігає автентичну об`ємно-планувальну структуру (в межах капітальних стін), і, частково, архітектурний вистрій фасадів.
Згідно з архівною копією рішення виконкому Львівської міської ради народних депутатів №431 від 26.07.1983 Про закриття Будинку культури №3 Шевченківського району м. Львова ліквідовано Будинок культури №3, приміщення Будинку культури №3 по вул. Калініна, 219 (тепер - Замарстинівська) передано дитячій музичній школі №3 Шевченківського району м. Львова під учбовий корпус (а.с. 79).
Виготовлену фахівцями облікову документацію керівник позивача ОСОБА_1 подав на розгляд Консультативної ради з питань охорони культурної спадщини у Львівській області при департаменті архітектури та розвитку містобудування облдержадміністрації (далі - Консультативна рада), така розглянута Консультативною радою на своєму засіданні 09.07.2019, рішення оформлене протоколом №4 (а.с. 80-82).
Відповідно до протоколу №4 від 09.07.2019 Консультативна рада вирішила, що житловий будинок, місцезнаходження якого є місто Львів, вул. Замарстинівська, 213, який взято на державний облік пам`яток культурної спадщини місцевого значення на підставі розпорядження Представника Президента України №101 від 12.02.1993, не відповідає ознакам, визначеним у пункті 4 Порядку визначення категорій пам`яток, затв. постановою КМУ № 452 від 22.05.2019. Натомість щойно виявлена пам`ятка архітектури - громадський будинок - музична школа (колишній народний дім) місцезнаходження якого - м. Львів, вул. Замарстинівська, 219 відповідає ознакам, визначеним у пункті 4 згаданого Порядку. У зв`язку із зазначеним Консультативна рада вирішила рекомендувати Департаменту архітектури та розвитку містобудування звернутися до Міністерства культури України з поданням про занесення громадського будинку - музичної школи (колишній народний дім), місцезнаходження якого - місто Львів, вул. Замарстинівська, 219 до державного реєстру нерухомих пам`яток України як пам`ятки архітектури місцевого значення (а.с. 82).
Департамент архітектури та розвитку містобудування ЛОДА видав наказ №48-ОС від 09.08.2019 Про внесення до Переліку об`єктів культурної спадщини щойно виявлених пам`яток , відповідно до якого зобов`язав внести в Перелік щойно виявлених пам`яток архітектури об`єкт культурної спадщини - Громадську будівлю - музичну школу (колишній Народний дім) по вул. Замарстинівська, 219 в місті Львові; облікову документацію надіслати до Міністерства культури України разом з протоколом Консультативної ради (а.с. 83).
14.08.2019 Департамент архітектури та розвитку містобудування ЛОДА листом №16-1671/0/2-19 скерував Міністерству культури України для розгляду облікову документацію на об`єкти культурної спадщини - житловий будинок АДРЕСА_3 (з рекомендацією не включати в реєстр пам`яток місцевого значення) та на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - будівлю №219 по вул АДРЕСА_3 (а.с. 84).
Відповідач та третя особа повідомили суд, що станом на дату розгляду цієї справи в суді Міністерство культури України не повідомило про розгляд та прийняття рішення щодо згаданих будинків.
При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини, її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 №1805-ІІІ (далі - Закон №1805-ІІІ).
Відповідно до статті 1 Закону №1805-ІІІ:
- об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
- пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
- щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини відповідно до цього Закону.
За типами об`єкти культурної спадщини поділяються, зокрема, на споруди (витвори) - твори архітектури та інженерного мистецтва, твори монументальної скульптури та монументального малярства, археологічні об`єкти, печери з наявними свідченнями життєдіяльності людини, будівлі або приміщення в них, що зберегли автентичні свідчення про визначні історичні події, життя та діяльність відомих осіб (абзац другий частини першої статті 2 Закону №1805-ІІІ).
За видами об`єкти культурної спадщини поділяються, зокрема, на об`єкти архітектури - окремі будівлі, архітектурні споруди, що повністю або частково збереглися в автентичному стані і характеризуються відзнаками певної культури, епохи, певних стилів, традицій, будівельних технологій або є творами відомих авторів (абзац п`ятий частини другої статті 2 Закону №1805-ІІІ).
Як визначено в статті 13 Закону №1805-ІІІ об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Порядок визначення категорій пам`яток встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною першою статті 14 Закону №1805-ІІІ занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки: - пам`ятки національного значення; - пам`ятки місцевого значення.
Пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.
Відповідно до пункту б частини першої статті 14 Закону №1805-ІІІ занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки: б) пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.
Згідно з частиною другою цієї статті об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 6 Закону №1805-ІІІ до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить подання пропозицій центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього.
Відповідно до статті 7 Закону №1805-ІІІ для розгляду наукових рекомендацій та пропозицій щодо розроблення основних напрямів розвитку охорони культурної спадщини, обговорення найважливіших програм, проектів з питань охорони культурної спадщини центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим створюють науково-методичні ради з провідних учених і висококваліфікованих фахівців-практиків.
Відповідно до пунктів 3,6 частини другою статті 5 Закону №1805-ІІІ до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить: ведення Державного реєстру нерухомих пам`яток України, здійснення координації та контролю за паспортизацією нерухомих об`єктів культурної спадщини; занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток місцевого значення.
Стаття 15 Закону №1805-ІІІ визначає, що вилучення пам`ятки з Реєстру здійснюється лише у разі: - якщо пам`ятку зруйновано; -якщо пам`ятка археології, що не виявлена в наземних обсягових формах, досліджена на всій площі і по всій глибині культурного шару і при цьому не виявлено об`єктів культурної спадщини, які підлягають консервації або музеєфікації на місці та подальшому використанню; - якщо пам`ятка втратила предмет охорони.
Пам`ятка, крім пам`ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності. Суб`єкти права власності на пам`ятку визначаються згідно із законом (стаття 17 Закону №1805-ІІІ).
Розділи IV,V Закону №1805-ІІІ визначають особливості здійснення права власності на пам`ятки, забезпечення їх охорони:
- об`єкти культурної спадщини, що є пам`ятками (за винятком пам`яток, відчуження або передача яких обмежується законодавчими актами України) можуть бути відчужені, а також передані власником або уповноваженим ним органом у володіння, користування чи управління іншій юридичній або фізичній особі за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини (частина перша статті 18);
- особі, яка набула права володіння, користування чи управління пам`яткою, за винятком наймача державної або комунальної квартири (будинку), забороняється передавати цю пам`ятку у володіння, користування чи управління іншій особі без погодження відповідного органу охорони культурної спадщини (частина друга статті 18);
- пам`ятки, їхні частини, пов`язане з ними рухоме та нерухоме майно забороняється зносити, змінювати, замінювати, переміщувати (переносити) на інші місця (частина перша статті 22);
- усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір (частина перша статті 23);
- забороняється змінювати призначення пам`ятки, її частин та елементів, робити написи, позначки на ній, на її території та в її охоронній зоні без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини (частина третя статті 24);
- юридичні та фізичні особи, у користуванні яких перебувають пам`ятки, відповідають за їхню збереженість і зобов`язані дотримувати вимог органів охорони культурної спадщини (частина друга статті 25);
- юридичні та фізичні особи зобов`язані забезпечити збереженість пам`яток на землях, якими вони користуються, та укладати з органами охорони культурної спадщини охоронні договори (частина третя статті 25).
При прийнятті рішення суд керується такими міркуваннями:
наявні в матеріалах справи письмові докази (паспорти на об`єкти культурної спадщини, історико-архітектурні довідки, архівні документи та картографічні матеріали, а також рішення консультативної ради та Департаменту архітектури та розвитку ЛОДА) дозволяють зробити такі висновки:
- будівля № 213 по вулиці Замарстинівській в місті Львові з часу свого спорудження в 30-х роках ХХ століття була житловим будинком садибного типу в стилі функціоналізму та не була громадською будівлею (народним домом);
- будівля № 219 по вулиці Замарстинівській в місті Львові споруджена в 30-х роках ХХ століття як громадська будівля - Народний дім для української громади села Велике Голоско. За часів СРСР використовувалася як будинок культури, а після проголошення незалежності України в цій будівлі розміщена музична школа, що функціонує дотепер.
Ці обставини свідчать про те, що в пункті 18 Додатку Перелік пам`яток архітектури місцевого значення Львівської області розпорядження Представника Президента України №101 від 12.02.1993 Про взяття під охорону держави споруд Львівської області, що мають наукову, історичну, художню і містобудівельну цінність допущено очевидну помилку, оскільки до переліку пам`яток архітектури місцевого значення як Народний дім внесена житлова будівля, що знаходиться в місті Львові по вулиці Замарстинівській, 213 (замість комунальної будівлі, що знаходиться в місті Львові по вулиці Замарстинівській, 219).
Оцінюючи доводи відповідача та пояснення третьої особи (суб`єкта владних повноважень, до повноважень якого віднесено питання здійснення державного управління та державного контролю у сфері охорони культурної спадщини на території області) щодо вжитих заходів досудового врегулювання цього спору суд враховує таке:
наказом Департаменту архітектури та розвитку містобудування ЛОДА №48-ОС від 09.08.2019 Про внесення до Переліку об`єктів культурної спадщини щойно виявлених пам`яток громадська будівля - музична школа (колишній Народний дім) по вулиці Замарстинівська, 219 в місті Львові внесена як об`єкт культурної спадщини в Перелік щойно виявлених пам`яток архітектури, а відповідна облікова документація надіслана до Міністерства культури України разом з протоколом Консультативної ради. Отже, питання надання відповідного статусу та захисту будівлі, що відповідає ознакам об`єкта культурної спадщини (колишній народний дім ) вирішено у встановленому законом порядку, а включення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України залежить від оперативності Міністерства культури України щодо реалізації відповідних повноважень (щодо ведення згаданого реєстру).
Водночас питання захисту права та охоронюваного законом інтересу ТОВ Львів-інвест-груп мирно володіти належним йому нерухомим майном залишилося невирішеним - оскаржене розпорядження №101 від 12.02.1993 надалі діє, а допущена при прийнятті цього правового акту помилка в адресі об`єкта культурної спадщини безпідставно покладає на позивача низку обмежень щодо реалізації ним повноважень власника майна. Доводи відповідача та третьої особи про те, що Міністерство отримало від них необхідні документи та невдовзі повинно позитивно вирішити питання про недоцільність внесення житлової будівлі № АДРЕСА_1 Львові до Державного реєстру нерухомих пам`яток України жодним чином не пояснює того, чому така ситуація (помилкове присвоєння статусу пам`ятки архітектури будівлі, яка такою не є) триває більше 25 років та не була виправлена до звернення особи до суду з цим позовом.
Суд приймає як очевидні та обґрунтовані доводи представника позивача про те, що помилково присвоєний житловому будинку статус пам`ятки архітектури місцевого значення (як громадській будівлі народний дім ) безпідставно покладає на позивача обмеження щодо користування та розпорядження його нерухомим майном. Ефективним способом захисту порушених прав та інтересів ТОВ Львів-інвест-груп як власника будівлі є скасування як протиправного розпорядження №101 від 12.02.1993 в частині, що стосується внесення житлового будинку, що знаходиться в місті Львові по вулиці Замарстинівській, 213, до переліку пам`яток архітектури місцевого значення як народного дому .
Питання про розподіл судових витрат суд вирішує відповідно до положень статті 139 КАС України та відшкодовує такі позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Представника Президента України №101 від 12.02.1993 Про взяття під охорону держави споруд Львівської області, що мають наукову, історичну, художню і містобудівельну цінність в частині, що стосується затвердження пункту 18 Додатку Перелік пам`яток архітектури місцевого значення Львівської області та внесення до переліку пам`яток архітектури місцевого значення як Народного дому житлової будівлі, що знаходиться в місті Львові по вулиці Замарстинівській, 213.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Львівської обласної державної адміністрації (79008, Львівська область, місто Львів, вул. Винниченка, буд. 18; ідентифікаційний код 00022562) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Львів-інвест-груп» (79068, Львівська область, місто Львів вул. Замарстинівська, буд. 213; ідентифікаційний код 42352051) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) гривня 00 коп.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 23.12.2019.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2019 |
Оприлюднено | 24.12.2019 |
Номер документу | 86545749 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні