Рішення
від 23.12.2019 по справі 440/4123/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4123/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/4123/19 за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

29.10.2019 ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення "Виконавчого комітету Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області" 21 сесії 7 скликання від 30.08.2019, яким йому відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства у приватну власність за рахунок земель, що знаходяться за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області;

- зобов`язати Виконавчий комітет Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства у приватну власність за рахунок земель, що знаходяться за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на неправомірну, як на його думку, поведінку відповідача, що перешкоджає у реалізації права особи на отримання у власність земельної ділянки.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 04.11.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні). Залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Мачухівську сільську раду Полтавського району Полтавської області (надалі - відповідач, Мачухівська сільська рада).

21.11.2019 до суду від представника позивача - адвоката Кумечко М.С. надійшла заява про стягнення судових витрат у порядку ч. 7 ст. 139 КАС України (а.с. 54).

19.11.2019 до суду надійшов відзив на позов, в якому відповідач висловив свої заперечення проти позовних вимог. Зазначив, що земельну ділянку площею 6,00 га, на частину якої претендував ОСОБА_1 , включено в межі населеного пункту Генеральним планом, затвердженим рішенням 15 сесії 7 скликання Мачухівської сільської ради від 15.02.2019 №15/VII-479. Вказана земельна ділянка запланована як землі для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (а.с. 69-73).

Правом на подачу відповіді на відзив позивач не скористався.

Суд розглядає дану справу на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку спрощеного позовного провадження в межах строку, встановленого статтею 258 цього ж Кодексу.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 , реалізуючи своє право на отримання земельної ділянки у власність відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України, 04.07.2019 звернувся до Мачухівської сільської ради із заявою (зареєстрована 08.07.2019 за №1884/02-23) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства у приватну власність за рахунок земель, що знаходяться за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с. 61).

До заяви додав: викопіювання з бажаним місцем розташування земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства; копії посвідчення учасника бойових дій/інваліда війни; копії паспорту та ідентифікаційного коду (а.с. 61).

Проте, 30.08.2019 двадцять першою сесією сьомого скликання Мачухівської сільської ради було прийнято рішення №21/VII-765 про відмову у наданні дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства у приватну власність за рахунок земель, що знаходяться за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с. 57-58).

Рішення мотивоване тим, що передача даної земельної ділянки в приватну власність суперечить затвердженому Генеральному плану с. Байрак Полтавського району Полтавської області.

Не погоджуючись із рішенням Мачухівської сільської ради від 30.08.2019, вважаючи його таким, що прийняте з порушенням строків, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Підстави набуття права на землю шляхом передачі ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.

Відповідно до приписів статті 12 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.

Нормами статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Частинами першою, другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до положень частин першої, другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Пунктом "б" частини першої статті 121 ЗК України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Відповідно до частин шостої та сьомої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частина сьома статті 118 ЗК України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, при цьому зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Крім того, вказаною нормою наведено альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а) надати дозвіл; б) надати мотивовану відмову у наданні дозволу.

Як встановлено судом, підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є обставини невідповідності затвердженому Генеральному плану с. Байрак Полтавського району Полтавської області.

При цьому позивач стверджує, що питання виділення земель для особистого селянського господарства містобудівним законодавством не врегульовано.

Аналізуючи доводи обох сторін, суд встановив наступні обставини.

Рішенням п`ятнадцятої сесії сьомого скликання Мачухівської сільської ради від 15.02.2019 №15/VII-479 затверджено Генеральний план с. Байрак Полтавського району Полтавської області на території Мачухівської сільської ради із загальною існуючою площею села Байрак 44,81 га та загальною запроектованою площею села 50,81 га (а.с. 80-81).

Відповідач у відзиві зазначив, що до складу запроектованої площі 50,81 га якраз і увійшла спірна земельна ділянка площею 6,00 га. В подальшому, рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Мачухівської сільської ради від 11.06.2019 №15/VII-652 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо встановлення або зміни меж населеного пункту с. Байрак на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с. 78-79), загальною площею 50,81 га, до якого враховано земельну ділянку орієнтовною площею 6,00 га, 2,00 га з якої хоче позивач.

Таким чином з`ясовано, що ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства у приватну власність за рахунок земель, що знаходяться за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради з підстави невідповідності місця розташування спірної земельної ділянки вимогам генерального плану с. Байрак Полтавського району Полтавської області.

Саме така підстава як невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів значиться в ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України серед підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Обставини дотримання відповідачем строків розгляду звернень на суть прийнятого рішення не впливають.

За викладених обставин, суд приходить до висновку про те, що спірне рішення прийнято суб`єктом владних повноважень на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, тобто є таким, що відповідає критеріям законності та обґрунтованості.

З огляду на вищевикладене, у задоволенні позову суд відмовляє у повному обсязі за безпідставністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Історична, 1, с. Мачухи, Полтавський район, Полтавська область, 38754, код ЄДРПОУ 41858617), Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Історична, 1, с. Мачухи, Полтавський район, Полтавська область, 38754, код ЄДРПОУ 21046808) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2019
Оприлюднено24.12.2019
Номер документу86546152
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4123/19

Постанова від 24.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Постанова від 24.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 23.12.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні