ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" грудня 2019 р. Справа №909/726/19
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Желік М.Б.
судді Орищин Г.В.
Галушко Н.А.
секретар судового засідання Гунька О.П.
розглянувши апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради №1179/11.1-03/14в від 15.11.2019 (вх. № 01-05/4141/19 від 20.11.2019)
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.10.2019 (суддя Малєєва О.В., повний текст рішення складено 25.10.2019)
у справі №909/726/19
за позовом Кооперативу "АВІЦЕННА"
до відповідача 1 Івано-Франківської міської ради
до відповідача 2 Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради
про визнання незаконною бездіяльності Івано-Франківської міської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду проекту рішення Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л . Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації ; визнання за позивачем права на включення вказаних нежитлових приміщень в перелік об`єктів, які підлягають приватизації; зобов`язання Івано-Франківської міської ради розглянути на найближчому пленарному засіданні чергової сесії Івано-Франківської міської ради проект рішення Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації і прийняти рішення відповідно до вимог ст. 11 Закону України Про приватизацію державного і комунального майна та п. 8 Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська
за участю представників:
від Івано-Франківської міської ради: Кручко А.Б. - представник (дов. №627/01-20/14в від 01.08.2019)
від Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради: Тріщ Р.З. - представник (дов. №838/34-11/14в від 27.12.2018)
від Кооперативу Авіценна : Косюк П.П. - представник (дов. б/н від 31.01.2019)
Учасникам процесу роз`яснено їх права та обов`язки, передбачені ст.ст. 35, 42, 46, Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст.222 Господарського процесуального кодексу України фіксування судового засідання здійснюється технічними засобами.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
ВСТАНОВИВ
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 15.10.2019 у справі №909/726/19 задоволено позов Кооперативу "АВІЦЕННА" до Івано-Франківської міської ради. Визнано незаконною бездіяльність Івано-Франківської міської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду проекту рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації". Визнано за кооперативом "АВІЦЕННА" право на включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в м. Івано-Франківську в перелік об`єктів, які підлягають приватизації. Зобов`язано Івано-Франківську міську раду розглянути на найближчому пленарному засіданні чергової сесії Івано-Франківської міської ради проект рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації" і прийняти рішення відповідно до вимог ст. 11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та п. 8 Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська. Відмовлено в позові Кооперативу "АВІЦЕННА" до Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради про визнання незаконною бездіяльності Івано-Франківської міської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду проекту рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації"; визнання за позивачем права на включення нежитлових приміщень в перелік об`єктів, які підлягають приватизації; зобов`язання Івано-Франківської міської ради розглянути на найближчому пленарному засіданні чергової сесії Івано-Франківської міської ради проект рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації", і прийняти рішення відповідно до вимог ст. 11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та п. 8 Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська. Стягнуто з Івано-Франківської міської ради на користь Кооперативу "АВІЦЕННА" 5 763 грн. сплаченого судового збору.
Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 15.10.2019 у цій справі скаржник звернувся до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Івано-Франківської області від 15.10.2019 та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог Кооперативу "АВІЦЕННА" до Івано-Франківської міської ради та Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради про визнання незаконною бездіяльності Івано-Франківської міської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду проекту рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації"; визнання за позивачем права на включення вказаних нежитлових приміщень в перелік об`єктів, які підлягають приватизації; зобов`язання Івано-Франківської міської ради розглянути на найближчому пленарному засіданні чергової сесії Івано-Франківської міської ради проект рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації і прийняти рішення відповідно до вимог ст. 11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та п. 8 Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.11.2019 справу розподілено колегії суддів Західного апеляційного господарського суду у складі: Желік М.Б. - головуючий суддя, члени колегії Галушко Н.А., Орищин Г.В.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 25.11.2019 Івано-Франківській міській раді поновлено строк на апеляційне оскарження на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.10.2019 у справі №909/726/19, зупинено дію вказаного рішення та відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Івано-Франківської міської ради, розгляд справи призначено на 18.12.2019.
16.12.2019 на адресу суду Кооперативу АВІЦЕННА надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому позивач заперечує проти задоволення вимог апеляційної скарги, оскаржуване рішення просить залишити без змін.
В судовому засіданні 18.12.2019 представник скаржника (Івано-Франківської міської ради) надав суду пояснення щодо вимог та доводів апеляційної скарги, просив рішення місцевого господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю, судові витрати покласти на позивача.
Представник відповідача 2 (Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради) вимоги апеляційної скарги підтримав.
Представник позивача (Кооперативу АВІЦЕННА ) проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без змін.
Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, взявши до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, колегія суддів дійшла висновку про те, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню, а відтак оскаржуване рішення слід залишити без змін, з огляду на наступне.
Кооператив "АВІЦЕННА" звернувся до господарського суду з позовом до Івано-Франківської міської ради та до Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради про визнання незаконною бездіяльності Івано-Франківської міської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду проекту рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л.Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації"; визнання за позивачем права на включення вказаних нежитлових приміщень в перелік об`єктів, які підлягають приватизації; зобов`язання Івано-Франківської міської ради розглянути на найближчому пленарному засіданні чергової сесії Івано-Франківської міської ради проект рішення "Про включення нежитлових приміщень площею 210,7 кв. м в будинку на вул. Кардинала Л. Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації" і прийняти рішення відповідно до вимог ст. 11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та п. 8 Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська (позовні вимоги викладено із врахуванням заяви про зміну предмета позову).
Заявлені позовні вимоги мотивовані тим, що позивач, як орендар нежитлових приміщень площею 73,06 кв. м та 126,83 кв. м на І поверсі по вул. Новгородській, 39 в м. Івано-Франківську за договорами оренди № ДО-1611 та № ДО-1612, відповідно, в установленому порядку здійснив невід`ємні поліпшення орендованих приміщень в розмірі не менше 25 відсотків ринкової вартості майна і набув право на їх приватизацію шляхом викупу. Проте Івано-Франківська міська рада рішенням від 22.12.2016 №353-9 включила вказані приміщення в перелік об`єктів, які підлягають приватизації шляхом продажу з аукціону. Згідно з постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі № 909/66/17 зазначене рішення визнано незаконним та скасовано, визнано за позивачем право на приватизацію орендованих нежитлових приміщень шляхом викупу. Після набуття чинності Законом України Про приватизацію державного та комунального майна і прийняття 17.01.2019 Івано-Франківською міською радою пакету нормативних документів з питань приватизації об`єктів комунальної власності, позивач подав заяву про включення орендованих приміщень до переліку об`єктів що підлягають приватизації. На засіданні міської Ради 07.06.2019 відповідне рішення не набрало достатньої кількості голосів, а тому вважається не прийнятим та відхиленим. Позивач стверджує, що Івано-Франківська міська рада всупереч вимогам Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" безпідставно не прийняла рішення про включення відповідних нежитлових приміщень в перелік об`єктів, що підлягають приватизації і не розглянула повторно це питання на наступній сесії. Вважає, що заявлені ним вимоги є належним способом захисту прав відповідно до положень ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України.
Відповідач 1, заперечуючи позов, вказував, що заява позивача про включення орендованих приміщень до переліку об`єктів, які підлягають приватизації, була передана на розгляд комісії виконавчого комітету міської ради, а надалі на розгляд виконавчого комітету. Виконавчий комітет вирішив внести на розгляд міської ради проект рішення Про включення нежитлових приміщень площею 210,7 кв.м. в будівлі на вул. Кардинала Любомира Гузара, 39, в перелік об`єктів, які підлягають приватизації без підтримки виконавчого комітету. Міською радою було розглянуто це питання порядку денного, однак за результатами поіменного голосування зазначений проект рішення не був підтриманий необхідною для його прийняття кількістю депутатів. Вважає, що міська рада та її виконавчі органи належним чином розглянули заяву позивача, а тому безпідставними є його твердження про бездіяльність міської ради. Зазначає, що позивач неправильно трактує положення Закону України Про приватизацію державного і комунального майна , вважаючи що даний нормативно-правовий акт зобов`язує орган місцевого самоврядування приймати лише рішення про включення об`єкта нерухомого майна в перелік об`єктів, які підлягають приватизації, та виключає можливість прийняття інших на свій розсуд рішень. Вказане трактування повноважень міської ради розцінює як порушення передбаченого ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні права органу місцевого самоврядування вирішувати доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності.
Щодо вимоги про визнання за позивачем права на включення нежитлових приміщень в перелік об`єктів, що підлягають приватизації, відповідач вважає, що вирішення вказаного питання має відбуватися відповідно до процедури, встановленої Законом України "Про приватизацію державного та комунального майна". Прийняття рішення з цього питання є дискреційними повноваженнями міської ради, суд не може його підміняти. Вимогу про зобов`язання міської ради розглянути на наступному пленарному засіданні питання про включення нежитлових приміщень до переліку об`єктів, які підлягають приватизації, вважає передчасною. Вказує, що позивач після відхилення проекту рішення з цього питання не позбавлений права повторно звертатися до міської ради з відповідною заявою., а міська рада не уповноважена без звернення позивача ініціювати повторний розгляд вказаного питання.
Відповідач 2, заперечуючи позов, зазначає, що Департамент комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради відповідно до Положення про його діяльність формує та за погодженням з виконавчим комітетом міської ради подає на затвердження міської ради переліки об`єктів комунального майна, що підлягають приватизації, з визначеними способами реалізації. Департамент виконав покладені на нього повноваження, а тому не порушив права чи інтереси позивача. Позовні вимоги до міської ради також заперечує.
Оскарженим рішенням позовні вимоги Кооперативу "АВІЦЕННА" до Івано-Франківської міської ради задоволено, а в позові до Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради відмовлено.
В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що рішення суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог Кооперативу "АВІЦЕННА" до Івано-Франківської міської ради необґрунтоване, прийняте з невідповідністю викладених у ньому висновків обставинам справи та з неправильним застосуванням норм матеріального права. Так, скаржник не погоджується із висновками, викладеними у п.5.2. рішення, про те, що Івано-Франківська міська рада прийняла рішення про приватизацію спірного майно, проте неправильно визначила спосіб його приватизації, та зазначає, що пункт 9 рішення Івано-Франківської міської ради №353-9 від 22.12.2016 Про внесення змін та доповнень до Програми приватизації територіальної громади міста Івано-Франківська на 2015-2017 роки , яким орендовані позивачем нежитлові приміщення площею 137,8 кв.м. та площею 72,9 кв.м. по вул. Новгородська,39 в м. Івано-Франківську включено в Перелік об`єктів, які підлягають приватизації шляхом продажу з аукціону, було визнано незаконним та скасовано постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі №909/66/17, і саме з огляду на відсутність рішення органу місцевого самоврядування про приватизацію спірних нежитлових приміщень позивач звернувся до Івано-Франківської міської ради через орган приватизації - Департамент комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради. Також посилання позивача на факт здійснення поліпшень орендованого майна, яке неможливо відокремити від орендованого майна без завдання йому шкоди в розмірі не менше як 25 % від ринкової вартості майна, не є самостійною підставою для включення майна до переліку об`єктів приватизації, а лише підставою для звернення до уповноваженого органу із відповідною заявою та вчинення органами приватизації передбачених законом дій із розгляду такої заяви.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання міської ради розглянути на найближчому пленарному засіданні чергової сесії Івано-Франківської міської ради проект рішення про включення нежитлових приміщень площею 210,7 кв.м. по вул.Кардинала Любомира Гузара, 39, в перелік об`єктів, які підлягають приватизації, є передчасною, оскільки проект такого рішення був відхилений на пленарному засіданні 26-ї сесії сьомого скликання Івано-Франківської міської ради та може бути розглянутий повторно на наступній сесії міської ради виключно за зверненням позивача, однак позивач не реалізував права на повторне звернення із відповідною заявою та не вказав у позовній заяві причин, що перешкоджають йому реалізувати таке право.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач звертає увагу суду, що п. 9 рішення Івано-Франківської міської ради №353-9 від 22.12.2016 Про внесення змін та доповнень до Програми приватизації територіальної громади міста Івано-Франківська на 2015-2017 роки був визнаний незаконним та скасований постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі №909/66/17 не в цілому, а в частині приватизації шляхом продажу з аукціону, при цьому одночасно визнано право на приватизацію спірних приміщень шляхом викупу. Також позивач у відзиві зазначає, що відповідно до п.8 Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Івано-Франківська, затвердженого рішенням Івано-Франківської міської ради №3-23 від 17.01.2019, передбачено, що після прийняття міською радою рішення про включення об`єкта до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, або про відмову у включенні об`єкта до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, орган приватизації в п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заявника, тобто порядком не передбачено можливості відхилення проекту рішення, в той час як із протоколу 26 сесії Івано-Франківської міської ради від 07.06.2019 вбачається, що за результатами слухання п.36 проекту рішення Про включення нежитлових приміщень площею 210,7 кв.м. по вул. Кардинала Любомира Гузара, 39 в перелік об`єктів, які підлягають приватизації рішення не прийнято, що відповідно до п.8 ст.25 Регламенту Івано-Франківської міської ради вважається відхиленням проекту і не було оформлене відповідним рішенням. Відтак, позивач зазначає, що подана ним заява залишилась нерозглянутою. Окрім того, позивач не вбачає втручання у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування, вважає, що у спірних відносинах виключається можливість прийняття рішення органом приватизації на свій розсуд. Також у відзиві, наголошено, що обраний позивачем спосіб захисту відповідає ст.16 Цивільного кодексу України та є ефективним комплексним способом захисту права Кооперативу "АВІЦЕННА", систематично порушуваного органом місцевого самоврядування.
Матеріалами справи підтверджуються наступні фактичні обставини справи.
Між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, як орендодавцем, та Кооперативом "АВІЦЕННА", як орендарем, укладено договір оренди нежитлових приміщень від 05.09.2000 № ДО-1611 (а/с 19-20), відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне володіння та користування нежитлові приміщення кафе-магазину площею 73,06 кв. м., розташовані на першому поверсі в будівлі на вул. Новгородській, 39 (речовий ринок) у м. Івано-Франківську.
В п. 4.1.4 цього договору передбачено право орендаря у випадку приватизації приміщень брати участь у їх приватизації в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Цей договір діє з квітня 2000 року до квітня 2020 року (п. 6.1).
Також між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, як орендодавцем, та Кооперативом "АВІЦЕННА", як орендарем, укладено договір оренди нежитлових приміщень від 05.09.2000 № ДО-1612 (а/с 22-24), відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне володіння та користування нежитлові приміщення кафе-кухні площею 126, 83 кв.м., розташовані на першому поверсі в будівлі на вул. Новгородській, 39 (речовий ринок) у м. Івано-Франківську.
Вказаний договір містить умови, аналогічні договору від 05.09.2000 № ДО-1611.
Згідно з рішенням Івано-Франківської міської ради від 02.05.2018 № 89-19 вулиця Новгородська перейменована на вулицю Кардинала Любомира Гузара (а/с 100).
Кооперативом "АВІЦЕННА" за згодою орендодавця було здійснено невід`ємні поліпшення орендованих нежитлових приміщень по вул. Новгородська, 39 в м. Івано-Франківську, які складають більш як 25 % ринкової вартості майна.
Кооператив "АВІЦЕННА" 29.09.2016 правомірно подавав заяву про включення вказаних орендованих нежитлових приміщень до переліку об`єктів, що підлягають приватизації шляхом викупу.
Проте, Івано-Франківська міська рада дану заяву взагалі не розглядала, натомість, 22.12.2016 прийняла рішення Про внесення змін та доповнень до Програми приватизації комунального майна територіальної громади міста Івано-Франківська на 2015-2017 рр. , згідно з яким орендовані позивачем нежитлові приміщення включено в Перелік об`єктів, які підлягають приватизації шляхом продажу з аукціону.
Враховуючи те, що орендар (позивач) повністю виконав вимоги пункту 1 частини першої статті 18-2 Закону України Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію) та звернувся у встановлений законом порядок до Івано-Франківської міської ради із заявою про включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації шляхом викупу орендованих нежитлових приміщень по вул. Новгородській, 39 в м. Івано-Франківську, у Кооперативу "АВІЦЕННА" виникло право на приватизацію цих приміщень шляхом викупу.
Наведені обставини встановлені в постанові Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі № 909/66/17 та в силу положень ч. 4 ст. 75 ГПК України не підлягають доказуванню.
Згідно із вказаною постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі № 909/66/17 суд визнав за Кооперативом "АВІЦЕННА" право на приватизацію шляхом викупу вказаних орендованих нежитлових приміщень, визнав незаконним та скасував рішення 9 сесії Івано-Франківської міської ради від 22.12.2016 № 353-9 Про внесення змін та доповнень до Програми приватизації комунального майна територіальної громади міста Івано-Франківська на 2015-2017 роки в частині включення в перелік об`єктів, які підлягають приватизації шляхом продажу з аукціону спірних нежитлових приміщень, відмовив в задоволенні позовних вимог про зобов`язання Івано-Франківської міської ради включити в програму приватизації на 2015-2017 роки перелік об`єктів, що підлягають приватизації шляхом викупу Кооперативом "АВІЦЕННА" спірних нежитлових приміщень.
Кооператив "АВІЦЕННА" звертався до міського голови м. Івано-Франківська та Департаменту комунальних ресурсів із заявою про винесення на розгляд сесії міської ради питання приватизації приміщень шляхом викупу (заява від 18.06.2018).
У відповіді №19/01-15/3026 від 04.07.2018 Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на заяву Кооперативу "АВІЦЕННА" повідомлено, що заява позивача була внесена на попередній розгляд комісії виконавчого комітету, якою було прийнято рішення відкласти розгляд даного питання. При цьому комісія керувалася тим, що 07.03.2018 набув чинності Закон України Про приватизацію державного та комунального майна , яким встановлено нову процедуру щодо приватизації об`єктів малої приватизації, в тому числі і майна комунальної власності. Міською радою не затверджено документів, які б врегульовували таку процедуру відповідно до приписів нового законодавства. Вказав, що питання про включення об`єктів комунальної власності до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, може бути розглянуто після прийняття відповідних нормативних актів міською радою (а/с 43).
Аналогічну відповідь від 03.10.2018 №19/01-15/4311 Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради надав на звернення позивача від 06.09.2018 вх. №4311/01-15/19 (а/с 46).
Надалі, 15.04.2019 комісія Виконавчого комітету міської ради з питань надання в оренду нежитлових приміщень та приватизації об`єктів комунальної власності міста розглянула питання про включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, вказаних приміщень і прийняла рішення внести на розгляд виконавчого комітету з подальшим розглядом на сесії міської ради проект рішення про включення нежитлових приміщень площею 210, 7 кв.м в будинку на вул. Кардинала Любомира Гузара, 39, в перелік об`єктів, які підлягають приватизації (без підтримки комісії).
Цей проект рішення не був підтриманий необхідною для його прийняття кількістю депутатів. В протоколі 26 сесії сьомого скликання Івано-Франківської міської ради (п. 36) по вказаному питанню зазначено рішення не прийнято (а/с 50-52, 126-134).
На позачерговій 27 сесії Івано-Франківської міської ради сьомого скликання 27.06.2019 проект рішення щодо включення в перелік об`єктів, які підлягають приватизації, орендованих Кооперативом "АВІЦЕННА" нежитлових приміщень не розглядався (лист Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 06.09.2019 № 20/01-20/3769, а/с 150).
Зазначені обставини вірно встановлено судом першої інстанції.
Правові, економічні та організаційні основи приватизації комунального майна регулюються Законом України Про приватизацію державного і комунального майна від 18.01.2018 № 2269-VIII, який набрав чинності з 07.03.2018 (надалі - Закон № 2269-VIII).
До набрання чинності цим Законом спірні правовідносини регулювались Законом України Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію) від 06.03.1992 №2171-XII (надалі - Закон №2171-XII).
Відповідно до ст. 18-2 Закону №2171-XII позивач набув право на приватизацію вказаних орендованих приміщень шляхом викупу, що встановлено в постанові Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі № 909/66/17.
За приписами ст. 18-2 Закону №2171-XII таке право виникає у разі прийняття рішення про приватизацію орендованого комунального майна. При вирішенні справи №909/66/17 суд виходив з того, що Івано-Франківська міська рада прийняла рішення про приватизацію спірного майно, проте неправильно визначила спосіб його приватизації.
Як передбачено п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2269-VIII, приватизація (продаж) об`єктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності цим Законом, здійснюється та завершується відповідно до вимог цього Закону.
В п. 4 ст. 11 Закону № 2269-VIII визначено, що перелік об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації, ухвалюється місцевою радою.
Оскільки Івано-Франківська міська рада прийняла рішення про приватизацію спірних приміщень, проте належним чином не визначила спосіб приватизації і не включила їх у відповідний перелік об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації, відповідно до наведених вимог Закону №2269-VIII подальше здійснення приватизації вимагає прийняття такого рішення.
Як передбачено ч. 2 п. 7 Закону № 2269-VIII, заяви про включення об`єктів права комунальної власності до переліків об`єктів, що підлягають приватизації, подаються покупцями до органів приватизації територіальних громад і розглядаються ними в порядку, встановленому відповідними місцевими радами.
Відповідно до п. 7, 8 Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Івано-Франківська до переліків об`єктів, що підлягають приватизації, затверджено рішенням Івано-Франківської міської ради №3-23 від 17.01.2019 передбачено, що заява, до якої в органу приватизації немає зауважень, вноситься на розгляд комісії виконавчого комітету міської ради з питань надання в оренду нежитлових приміщень та приватизації об`єктів комунальної власності міста. За результатами розгляду цієї заяви орган приватизації здійснює підготовку відповідних проектів рішень виконавчого комітету міської ради та міської ради. Рішення щодо включення об`єкта до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, приймається міською радою на її пленарних засіданнях. Після прийняття міською радою рішення про включення або відмову у включенні об`єкта до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, орган приватизації в п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заявника.
Як передбачено ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 1, 2 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відтак, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками місцевого господарського суду про те, що наведені приписи покладають на Івано-Франківську міську раду обов`язок за наслідками розгляду заяви позивача прийняти відповідне рішення - про включення або відмову у включенні об`єкта до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, а неприйняття такого рішення слід визнати незаконною бездіяльністю, яка призводить до порушення права позивача на приватизацію орендованих приміщень.
В п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України визначено, що способом захисту цивільних прав та інтересів особи може, зокрема, бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Тому обраний позивачем спосіб захисту порушеного права шляхом визнання незаконною бездіяльності Івано-Франківської міської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду його заяви слід визнати належним.
Право позивача на приватизацію орендованих нежитлових приміщень шляхом викупу визнано в постанові Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі № 909/66/17. Відповідно до ст. 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання.
Так, постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.04.2018 у справі №909/66/17 рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.01.2018 року скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково, а саме визнано за Кооперативом Авіценна право на приватизацію шляхом викупу орендованих нежитлових приміщень: кафе загальною площею 137,8 кв.м. (в технічному паспорті літера Й) за адресою м. Івано-Франківськ, вул. Новгородська, 39 та магазину загальною площею 72,9 кв.м. (в технічному паспорті літера Й) за адресою м. Івано-Франківськ, вул. Новгородська, 39; а також визнано незаконним та скасувано рішення 9 сесії Івано-Франківської міської ради від 22.12.2016 року № 353-9 Про внесення змін та доповнень до Програми приватизації комунального майна територіальної громади міста Івано-Франківська на 2015-2017 роки в частині включення в перелік об`єктів, які підлягають приватизації шляхом продажу з аукціону нежитлових приміщень площею 137,8 кв.м. 1 поверх та площею 72,9 кв.м. 1 поверх по вул. Новгородська АДРЕСА_1 ; в задоволенні позовних вимог про зобовязання Івано-Франківської міської ради включити в програму приватизації на 2015-2017 роки перелік об`єктів, що підлягають приватизації шляхом викупу Кооперативом Авіценна нежитлових приміщень площею 137,8 кв.м. 1 поверх та площею 72,9 кв.м. 1 поверх по вул. Новгородська, 39 в м. АДРЕСА_1 - АДРЕСА_1 , відмовлено.
Наведеним спростовуються доводи апелянта щодо невідповідності висновків, викладених в оскаржуваному рішенні обставинам справи, а саме про те, що Івано-Франківська міська рада прийняла рішення про приватизацію спірного майна, проте неправильно визначила спосіб його приватизації.
Також суд апеляційної інстанції погоджується з тим, що оскільки Івано-Франківська міська рада за наслідками розгляду заяви позивача не прийняла відповідного рішення, то вона на виконання своїх обов`язків повинна розглянути вказане питання на найближчому пленарному засіданні чергової сесії Івано-Франківської міської ради.
Суд першої інстанції вірно відхилив заперечення відповідачів про необхідність подання позивачем ще однієї заяви, оскільки вже подана ним заява залишилась невирішеною.
Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги щодо втручання в дискреційні повноваження міської ради. При вирішенні даного спору не розглядається питання щодо зобов`язання ради прийняти якесь конкретне рішення. Йдеться про її обов`язок за наслідками розгляду заяви прийняти рішення відповідно до вимог закону.
Як передбачено в п. 7 ст. 238 ГПК України, суд, приймаючи рішення на користь кількох позивачів або проти кількох відповідачів, повинен зазначити, в якій частині рішення стосується кожного з них. У даній справі всі позовні вимоги стосуються Івано-Франківської міської ради, відтак, суд вірно встановив, що Департамент комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради є неналежним відповідачем, оскільки жодних позовних вимог до нього не заявлено.
Рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Відповідно до чинного законодавства рішення суду є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а за їх відсутності - на підставі закону, що регулює подібні відносини, або виходячи із загальних засад і змісту законодавства України. Оскаржуване рішення вказаним вимогам відповідає.
Враховуючи встановлені обставини справи, межі перегляду оскаржуваного рішення, доводи сторін, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що вимоги апеляційної скарги не підлягають до задоволення, відтак оскаржуване рішення слід залишити без змін.
В порядку положень ст. 129 ГПК України сплачений скаржником за подання апеляційної скарги судовий збір слід залишити за скаржником.
Керуючись ст.ст. 86, 129, 269, 270, 275, 276, 282, 284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. В задоволенні вимог апеляційної скарги Івано-Франківської міської ради №1179/11.1-03/14в від 15.11.2019 (вх.№01-05/4141/19 від 20.11.2019) - відмовити.
2. Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.10.2019 у справі №909/726/19 - залишити без змін.
3. Судовий збір, сплачений за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки встановлені ст. 287,288 ГПК України протягом двадцяти днів з дня її проголошення.
Матеріали справи №909/726/19 повернути в місцевий господарський суд.
Повний текст постанови складено та підписано 23.12.2019.
Головуючий суддя Желік М.Б.
суддя Орищин Г.В.
суддя Галушко Н.А.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2019 |
Оприлюднено | 24.12.2019 |
Номер документу | 86567492 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Желік Максим Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні