Ухвала
від 23.12.2019 по справі 140/2882/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

23 грудня 2019 року ЛуцькСправа № 140/2882/19 Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ксензюка А.Я.,

за участю секретаря судового засідання Сметана Т.В.,

розглянувши у підготовчому засіданні клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю ІРС Сістем про залишення позову без розгляду в справі за позовом Головного управління ДПС у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю ІРС Сістем про стягнення податкового боргу,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДФС у Волинській області звернулось з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ІРС Сістем про стягнення податкового боргу в сумі 5 137 285 грн 58 коп.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 року прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року замінено в даній справі позивача - Головне управління ДФС у Волинській області на Головне управління ДПС у Волинській області.

Відповідно до ухвали суду від 26 листопада 2019 року розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження.

05 грудня 2019 року представника Товариства з обмеженою відповідальністю ІРС Сістем подала до клопотання про залишення позовної заяви без розгляду на підставі пункту 1 частини першої статті 240 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки на Головне управління ДПС у Волинській області є особою, яка немає права адміністративної дієздатності. В обґрунтування своє позиції, представник позивача, зокрема, зазначає, що за Податковим кодексом України контролюючі органи - це лише центральний орган виконавчої влади, який має повноваження (функції), як вони перераховані в п.41.1 ст.41 Податкового кодексу України. Водночас, ДПС не має всії повноважень (функцій), через наявність яких і визначається належність до категорії контролюючих органів для цілей Податкового кодексу України, отже новий орган ДПСУ - не є контролюючим органом для цілей Податкового кодексу України, оскільки не відповідає визначенню контролюючого органу за Податковим кодексом. Зокрема через брак повноважень на реалізацію митної політики.

В поданому до суду запереченні на заяву про залишення позову без розгляду представник позивача - Головного управління ДПС у Волинській області вважає безпідставними твердження відповідача про відсутність в Головного управління ДПС у Волинській області адміністративної дієздатності з зв`язку з тим, що на думку платника податків, позивач не є контролюючим органом в розумінні статті 41 Податкового кодексу України. Вказує, що на даний час Головне управління ДПС у Волинській області є повноважним, дієздатним органом, наділеним контролюючими функціями, що передбачені податковим законодавством.

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю ІРС Сістем про залишення позову без розгляду до задоволення не підлягає з таких мотивів та підстав.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо позов подано особою, яка немає адміністративної процесуальної дієздатності.

Як встановлено частинами першою, третьою статті 43 КАС України, здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).

Здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).

Згідно з пунктом 41.1 статті 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, його територіальні органи.

Системний аналіз вказаної правової норми дає підстави для висновку, що зазначені в ній терміни податкова політика та митна політика вжиті як самостійні напрями діяльності центрального органу виконавчої влади, безвідносно до організаційної структури такого органу. Відтак центральний орган виконавчої влади уповноважний реалізовувати як податкову, так і митну політику незалежно від процесів реорганізації, що періодично виникають та є внутрішнім питанням центрального органу.

Зокрема, згідно з частиною четвертою статті 5 Закону України Про центральні органи виконавчої влади міністерство, інший центральний орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) одного чи кількох центральних органів виконавчої влади.

Відповідно до частини восьмої статті 5 вказаного Закону актом Кабінету Міністрів України про ліквідацію міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади визначається орган виконавчої влади, якому передаються повноваження та функції міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що ліквідується.

На виконання вищевказаних правових норм згідно з пунктами 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 18. грудня 2018 року №1200 Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України (далі - Постанова №1200) утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України внаслідок реорганізації попереднього контролюючого органу - Державної фіскальної служби України шляхом поділу. Таким чином, відбувся поділ Державної фіскальної служби України на два органи, які в свою чергу визначені як правонаступники майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.

Відповідно до пункту 6 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 року № 1074, у разі поділу органу виконавчої влади права та обов`язки переходять до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу.

Таким чином, Державній податковій службі України як правонаступнику Державної фіскальної служби України передано такий самий обсяг повноважень та перелік функцій, які належали попередньому контролюючому органу, а саме: особі, яка припиняється - Державній фіскальній службі Україні в даній сфері.

Постановою №1200 чітко встановлено правовий статус Державної податкової служби України та визначено її як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України затверджено Положення про Державну податкову службу України та Державну митну службу України.

Відповідно до пункту 7 Положення про Державну податкову службу України ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (органами доходів і зборів).

Пунктом 3 Положення про Державну податкову службу України основними завданнями ДПС, зокрема, є реалізація державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №682-р з приводу питання Державної податкової служби погоджено пропозицію Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Державну податкову службу.

Таким чином, з моменту прийняття розпорядчого акту про утворення особи публічного права, визначення завдань та передання їй функцій, передбачених положенням про відповідний орган державної влади, останній набуває прав та обов`язків юридичної особи, тобто наділяється дієздатністю, що встановлюється відповідно до вищевказаних установчих документів.

Разом з тим, в межах процедури реорганізації відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 19. червня 2019 року №537 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби вирішено реорганізувати територіальні органи Державної фіскальної служби України шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби.

Частиною першою статті 21 Закону України Про центральні органи виконавчої влади передбачено, що територіальні органи центрального органу виконавчої влади утворюються як юридичні особи публічного права в межах граничної чисельності державних службовців та працівників центрального органу виконавчої влади і коштів, передбачених на його утримання, ліквідовуються, реорганізовуються за поданням міністра, який спрямовує та координує діяльність центрального органу виконавчої влади, Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною четвертою вказаної статті територіальні органи центрального органу виконавчої влади набувають статусу юридичної особи з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про їх державну реєстрацію як юридичної особи.

17 травня 2019 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис про утворення Державної служби України та 31 липня 2019 року - про утворення Головного управління ДПС у Волинській області.

Відповідно до пункту 41.2 статті 41 Податкового кодексу України органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється.

Підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну податкову службу ДПС здійснює погашення податкового боргу, стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів.

Таким чином, Державна податкова служба Україна є контролюючим органом в розумінні норм Податкового кодексу України та наділена повноваженням вжиття заходів щодо стягнення податкового боргу, в тому числі шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Аналогічне повноваження передбачене підпунктами 14, 21 пункту 4 Положення про Головне управління ДПС у Волинській області, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12 липня 2019 року №14 Про затвердження положень про територіальні органи ДПС , відповідно до якого Головне управління ДПС у Волинській області відповідно до покладених на нього завдань здійснює погашення податкового боргу, стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів, шляхом звернення до суду на підставі підпункту 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 1 положення, затвердженого наказом ДПС від 12 липня 2019 року №14, Головне управління ДПС у Волинській області є контролюючим органом (доходів і зборів).

Основним завданням Головного управління ДПС у Волинській області, передбаченим пунктом 3 положення про Головне управління ДПС у Волинській області, є забезпечення реалізації державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

Наказом Головного управління ДПС у Волинській області від 29 серпня 2019 року №10 розпочато діяльність Головного управління ДПС у Волинській області.

Отже, створення територіального органу юридичної особи публічного права на підставі нормативно-правового акту, внесення його до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, закріплення його основних завдань діяльності, визначення функцій та повноважень як контролюючого органу відповідно до положення про такий територіальний орган та прийняття розпорядження про початок діяльності останнього підтверджує дієздатність такого територіального органу.

Таким чином, Головне управління ДПС у Волинській області як правонаступник Головного управління ДФС у Волинській області забезпечує реалізацію повноважень Державної податкової служби України як належного контролюючого органу, в тому числі шляхом адміністрування податків, зборів, інших обов`язкових платежів, забезпечує контроль за своєчасністю, повнотою їх нарахування та сплати, а також вжиття заходів щодо погашення податкового боргу.

З врахуванням наведеного, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для залишення позову без розгляду.

Керуючись статтею 240 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю ІРС Сістем про залишення позову без розгляду в справі за позовом Головного управління ДПС у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю ІРС Сістем про стягнення податкового боргу відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не може бути оскаржена.

Суддя А.Я. Ксензюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2019
Оприлюднено26.12.2019
Номер документу86584786
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/2882/19

Рішення від 06.02.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Рішення від 06.02.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні