Рішення
від 17.12.2019 по справі 500/2040/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2040/19

17 грудня 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мандзія О.П.

за участю:

секретаря судового засідання Канюка Н.В.

представника позивача ПівторакВ.М.

представника відповідача 1 ЧорнописькаВ.В.

представника відповідача 2 ЧорнописькаВ.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Онікс Мінус" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "ОНІКС МІНУС" (далі - ПП "Онікс Мінус", позивач) звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Тернопільській області (далі -відповідач 1), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач 2), в якому просить:

визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126969/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №15 від 13.03.2019 року;

визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126986/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 04.03.2019 року;

визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126974/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №7 від 07.03.2019 року;

визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126970/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 15.03.2019 року;

визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126987/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 01.03.2019 року;

зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ПП "Онікс Мінус" надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року, складені за наслідками здійснення господарських операцій з товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія ПН Транс" (далі - ТОВ "Компанія ПН Транс"), та податкову накладну №15 від 13.03.2019 року, складену за наслідками здійснення господарської операції з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ). Реєстрацію вказаних податкових накладних зупинено, оскільки податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію такої в ЄРПН.

На вимогу фіскального органу позивачем по кожній податковій накладні надано як письмові пояснення так і документи на підтвердження реальності господарської операції. Проте, за результатами розгляду поданих документів, прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Позивач вважає, спірні рішення протиправними та прийнятими з порушенням норм чинного законодавства, оскільки відсутні конкретні підстави для відмови у реєстрації, а лише зазначена загальна інформація про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, а також про ненадання розрахункових документів, банківські виписки з особових рахунків, що не відповідає дійсності, та, власне, і зумовило звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 11.09.2019 року позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.

Ухвалою суду від 27.09.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.

На виконання вимог вказаної ухвали, 11.11.2019 року Головним управлінням ДФС у Тернопільській області та 26.11.2019 року ДПС України подано до суду відзив на позовну заяву (а.с.140-148, 158-159). Заперечуючи проти позову, відповідачі послались на те, що позивачем надіслано на реєстрацію в ЄРПН ряд податкових накладних, реєстрація яких була зупинена. По кожній із податкових накладних платником надано пояснення та документи, проте такі виявились недостатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію. Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України за №117 від 21.02.2018 року, чітко визначено форму рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН, в якій не передбачено розшифровку підстав для відмови. За таких обставин, вважають, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних було винесено правомірно. Просили відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою суду від 12.11.2019 року, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), допущено заміну відповідача 1 Головного управління ДФС у Тернопільській області правонаступником - Головне управління ДПС у Тернопільській області та відповідача 2 ДФС України правонаступником - Державна податкова служба України (далі - ДПС України).

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з мотивів, викладених у позовній заяві (а.с.6-25) та додаткових поясненнях (а.с.175-179), просив суд задовольнити їх в повному обсязі. Наголосив, що контролюючим органом не ідентифіковано які саме первинні та розрахункові документи не подано позивачем, хоча такі були подано вичерпно і сповна. Спірні рішення по своїй суті не відображають фактичних обставин справи, не ґрунтуються на первинних документах, складених позивачем та його контрагентами для підтвердження господарських операцій між ними та базуються на доказово і юридично непідтверджених суб`єктивних припущеннях відповідача.

Представник відповідачів в судовому засіданні позов не визнав, з підстав наведених у відзивах на позов (а.с.140-148, 158-159), долучених до матеріалів справи, та просив відмовити у його задоволенні, оскільки позивачем не було надано належних та достатніх документів на підтвердження господарської діяльності з ТОВ "Компанія ПН Транс" та ФОП ОСОБА_1 , з огляду на що податкові накладні №15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року не підлягають реєстрації в ЄРПН.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що позивач ПП "Онікс Мінус" 09.08.2017 року зареєстроване як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань (а.с.50) та є платником податку на додану вартість (далі - ПДВ) (а.с.51), з основним видом економічної діяльності - оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

Між товариством з обмеженою діяльністю "Альянс Енерго Трейд" (далі - ТОВ "Альянс Енерго Трейд"), як постачальником, та ПП "Онікс Мінус", як покупцем, 21.05.2018 року укладено договір №2101-1СП поставки нафтопродуктів (а.с.105-111).

Згідно з п.2.2 договору поставка (передача у власність) продукції в рамках і на підставі цього договору здійснюється окремими партіями, відповідно до заявок покупця та/або додатків до цього договору, оформлених на підставі поданих покупцем заявок.

Ціна (вартість) конкретної партії продукції узгоджується сторонами у відповідних додатках до цього договору або вказується в рахунках-фактурах та документах, що підтверджують поставку без підписання додатків (п.5.2 договору).

Відповідно до п.3.1 договору постачальник може здійснювати поставку продукції на одній з таких умов: FCA - (пункт (станція) відвантаження) або СРТ - (пункт (станція) призначення), або EXW (місце зберігання) відповідно до офіційних правил тлумачення торговельних термінів Incotermes в редакції 2010 року. Конкретні умови поставки вказуються в заявці покупця та фіксуються в тексті відповідного додатку до цього договору та/або вказуються в документах постачальника, що підтверджують поставку. При цьому фактичним вантажоотримувачем продукції може бути як сам покупець, так і вказані ним треті особи, які не є сторонами цього договору.

На виконання умов договору №2101-1СПвід 21.05.2018 року, здійснено наступні поставки нафтопродуктів:

на підставі видаткової накладної №190301/022 від 01.03.2019 року на суму 439390,51 грн. в кількості 19353 л (а.с.116), відповідно до додаткової угоди 19/0002 від 01.03.2019 року (а.с.112), згідно товарно-транспортної накладної №416 від 01.03.2019 року (а.с.115);

на підставі видаткової накладної №190316/019 від 16.03.2019 року на суму 537672,19 грн. в кількості 23732 л (а.с.118), відповідно до додаткової угоди 19/0006 від 16.03.2019 року (а.с.113), згідно товарно-транспортної накладної№1179 від 16.03.2019 року(а.с.120);

на підставі видаткової накладної №190321/034 від 21.03.2019 року на суму 548209,20 грн. в кількості 23732 л (а.с.117), відповідно до додаткової угоди 19/0007 від 21.03.2019 року (а.с.112), згідно товарно-транспортної накладної №1345 від 21.03.2019 року(а.с.119).

Між ПП "Онікс Мінус", як постачальником, та ФОП ОСОБА_1 , як покупцем, 13.03.2019 року укладено договір №007 поставки товару (паливо дизельне) (а.с.63-64).

Згідно з п.1.2 договору поставка товару проводиться згідно замовлень покупця, які надаються постачальнику наступними способами: електронною поштою, телефонним, факсимільним зв`язком, в усному порядку.

Відповідно до п.3.1, 4.2, 4.3 договору загальна сума цього договору становить 2000000,00 грн. місце поставки товару - місце знаходження прийомного пункту покупця. Строк поставки товару до 30 днів з моменту 100% оплати, або за домовленістю.

Постачальник виписує, реєструє та надає покупцеві податкову накладну згідно з вимогами податкового законодавства, які діють на дату виникнення податкового зобов`язання (п.5.4. договору).

На виконання умов договору №007від 13.03.2019 року, ФОП ОСОБА_1 здійснено авансову оплату платіжним дорученням №2449 від 13.03.2019 року на суму 200021,62 грн. (а.с.65), що також підтверджується відомостями картки рахунку за березень 2019 року (а.с.62).

По даній господарській операції, 13.03.2019 року ПП "Онікс Мінус" складено податкову накладну №15 на суму 200021,62 грн., в тому числі ПДВ - 33336,94 грн. (а.с.73).

В подальшому, на підставі видаткової накладної №РН-0000076 від 18.03.2019 року на суму 106733,34 грн., в тому числі ПДВ - 17788,89 грн., в кількості 4669 л (а.с.69), та видаткової накладної №РН-0000082 від 22.03.2019 року на суму 93288,28 грн., в тому числі ПДВ - 15548,05 грн., в кількості 3987 л (а.с.71), ПП "Онікс Мінус" здійснено поставку нафтопродуктів згідно товарно-транспортних накладних №1179 від 16.03.2019 року (а.с.70) та №1345 від 21.03.2019 року (а.с.72), в яких зазначено, що вантаж відпустив - ТОВ "Альянс Енерго Трейд", одержав -ФОП ОСОБА_1

Між ПП "Онікс Мінус", як постачальником, та ТОВ "Компанія ПН Транс", як покупцем, 01.03.2018 року укладено договір №2/03/18 поставки товару (паливо дизельне) (а.с.74-75).

Згідно з п.1.2 договору поставка товару проводиться згідно замовлень покупця, які надаються постачальнику наступними способами: електронною поштою, телефонним, факсимільним зв`язком, в усному порядку.

Відповідно до п.3.1, 4.2, 4.3 договору загальна сума цього договору становить 3000000,00 грн. Місце поставки товару - місце знаходження прийомного пункту покупця. Строк поставки товару до 30 днів з моменту 100% оплати, або за домовленістю.

Постачальник виписує, реєструє та надає покупцеві податкову накладну згідно з вимогами податкового законодавства, які діють на дату виникнення податкового зобов`язання (п.5.4. договору).

Як слідує з відомостей картки рахунку за березень 2019 року (а.с.97), станом на 01.03.2019 року наявна передплата на суму 35000,00 грн.

На підставі видаткової накладної №РН-0000065 від 01.03.2019 року на суму 42541,40 грн., в тому числі ПДВ - 7090,23 грн., в кількості 1859 л (а.с.92), ПП "Онікс Мінус" здійснено поставку нафтопродуктів згідно товарно-транспортної накладної №416 від 01.03.2019 року (а.с.115), в якій зазначено, що вантаж відпустив - ТОВ "Альянс ЕнергоТрейд", одержав -ТОВ "Компанія ПН Транс".

По даній господарській операції, 01.03.2019 року ПП "Онікс Мінус" складено податкову накладну №3 на суму 7541,40 грн. (42541,36 грн.-35000,00 грн.), в тому числі ПДВ - 1256,90 грн. (а.с.88).

На виконання умов договору №2/03/18 від 01.03.2018 року, ТОВ "Компанія ПН Транс" здійснено авансову оплату платіжними дорученнями №893 від 04.03.2019 року на суму 32000,00 грн. (а.с.95), №896 від 07.03.2019 року на суму 20000,00 грн. (а.с.96), №906 від 15.03.2019 року на суму 16000,00 грн. (а.с.94), що також підтверджується відомостями картки рахунку за березень 2019 року (а.с.97).

По даних господарських операціях, ПП "Онікс Мінус" складено податкові накладну №5від 04.03.2019 року на суму 24458,62 грн. (32000,00 грн.-7541,40 грн.), в тому числі ПДВ - 4076,44 грн. (а.с.90), №7 від 07.03.2019 року на суму 20000,00 грн., в тому числі ПДВ - 3333,33 грн. (а.с.91), №19 від 15.03.2019 року на суму 16000,00 грн., в тому числі ПДВ - 2666,67 грн. (а.с.89).

В подальшому, на підставі видаткової накладної №РН-0000080 від 22.03.2019 року на суму 133458,60 грн., в тому числі ПДВ - 111215,50 грн., в кількості 5703 л (а.с.93), ПП "Онікс Мінус" здійснено поставку нафтопродуктів згідно товарно-транспортної накладної №1345 від 21.03.2019 року (а.с.119), в яких зазначено, що вантаж відпустив - ТОВ "Альянс Енерго Трейд".

ПП "Онікс Мінус" 27.03.2019 року податкові накладні №15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року подано на реєстрацію в ЄРПН.

Однак, за наслідками подання до реєстрації в ЄРПН вказаних податкових накладних, через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України позивачу було направлено квитанції від 27.03.2019 року №9056777778, №9056786243, №9056781468, №9056786482, №9056784393 (зворот а.с.73, 90, 91, 89, 88), згідно яких реєстрація податкової накладної зупинена. Податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Як з`ясовано судом, і це не заперечується сторонами, на виконання вказаних вимог, ПП "Онікс Мінус", по кожній з вказаних податковій накладні надано пояснення та надіслано вищезазначені документи, в підтвердження реальності здійснення господарських операцій (договори поставки нафтопродуктів, видаткові накладні та товарно-транспортні накладні, оборотно-сальдову відомість за період з 01.01.2019 року по 15.03.2019 року, картки рахунку за березень 2019 року, тощо).

Проте, Головним управлінням ДФС у Тернопільській області 01.04.2019 року прийнято рішення№1126969/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №15 від 13.03.2019 року;№1126986/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 04.03.2019 року;№1126974/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №7 від 07.03.2019 року;№1126970/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 15.03.2019 року; №1126987/41511306, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 01.03.2019 року (а.с.66-67, 85-86, 82-83, 79-80, 76-77), зробивши висновок про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, а також про ненадання платником податку розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Скарги ПП "Онікс Мінус" на вказані рішення, рішеннями комісії з питань розгляду скарг ДФС України від 18.04.2019 року №22723/41511306/2, №22927/41511306/2, №22728/41511306/2, №22922/41511306/2, №22921/41511306/2залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін (а.с.68, 87, 84, 81, 78).

Не погодившись із таким рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість висновків відповідача 2 і винесеного на підставі них спірного рішення на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України, в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пп."а" п.185.1ст.185ПК об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;.

Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (далі - Порядок № 1246, в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно із п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п.201.16ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, на виконання вказаної норми, 21.02.2018 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою, зокрема: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117, в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

За правилами п.3 Порядку №117, податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак: 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих на реєстрацію у місяці, іншому ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений в них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,05, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.

Згідно п.5 Порядку №117 податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади (п.10 Порядку №117).

ДФС листом №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 року визначено Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій.

Так, пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку визначено, що платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";

платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;

платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Відповідно до п.12 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно п.13 Порядку №117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.16 Порядку №117).

Як слідує з квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної від 27.03.2019 року №9056777778, №9056786243, №9056781468, №9056786482, №9056784393, такі містять інформацію про те, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Суд зауважує, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної, напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій (ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.

У п.14 Порядку №117 зазначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Разом з тим, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами п.185.1 ст.185 ПК України.

Матеріали справи свідчать, що відповідно до пропозиції надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних№15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року в ЄРПН позивачем було надіслано пояснення по кожній з вказаних з документами, в підтвердження реальності здійснення господарських операцій (договори поставки нафтопродуктів, видаткові накладні та товарно-транспортні накладні, оборотно-сальдову відомість за період з 01.01.2019 року по 15.03.2019 року, картки рахунку за березень 2019 року, тощо),про що описано вище.

Пунктами 18-20 Порядку №117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Так, комісією Головного управління ДФС України у Тернопільській області прийнято оскаржувані рішення від 01.04.2019 року№1126969/41511306,№1126986/41511306, №1126974/41511306, №1126970/41511306, №1126987/41511306, про відмову в реєстрації податкових накладних №15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року в ЄРПН та, як підставу відмови, зазначено про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, а також про ненадання платником податку розрахункових документів, банківських виписок з особових розрахунків.

Проте, зазначений висновок контролюючого органу спростовується наявними у матеріалах справи та дослідженими в ході судового розгляду письмовими доказами, що підтверджуються реальність господарських операцій з ТОВ "Компанія ПН Транс" та ФОП ОСОБА_1 , згідно яких видано вказані податкові накладні, та їх належне оформлення первинними документами.

При цьому, суд вважає за необхідне наголосити на невиконанні обов`язку підкреслити в спірному рішенні документи, які саме не надано платником податку.

Таким чином, в оскаржуваних рішеннях відсутня конкретна інформації щодо причин та підстав для прийняття такого, а лише загальна інформація.

У той же час, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Серед іншого, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Відповідачами не надано належних та допустимих доказів, які б ставили під сумнів реальність здійснених позивачем господарських операцій з ТОВ "Компанія ПН Транс" та ФОП ОСОБА_1 про поставку нафтопродуктів, виконання яких на час прийняття спірних рішень відбулось в повному обсязі, свідчили б про невідповідність цих операцій дійсному економічному змісту, або засвідчили б наявність інших обставин, що підтверджують недобросовісність позивача як платника податків, а також підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року в ЄРПН.

Відтак, матеріали справи не містять спростувань відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, тверджень позивача, наведення ними відповідних мотивів прийняття спірних рішень та неврахування наданих позивачем документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень контролюючого органу.

За приписами ч.1ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у п.36 справи "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), від 01.07.2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Таким чином, беручи до уваги те, що податкові накладні видані в межах господарських операцій, які є об`єктом оподаткування, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, які подано для реєстрації у встановлений п.201.10 ст.201 ПК України строк, а також враховуючи те, що відповідачами не доведено наявності інших підстав для зупинення реєстрації і відмови у реєстрації податкової накладної та судом не встановлено обставин, які б перешкоджали видачі податкових накладних та прийняттю рішень про їх реєстрацію, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття оскаржуваних рішень та не відповідність таких критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, в контексті ч.2 ст.2 КАС України, і, як наслідок, підлягають скасуванню.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

За приписами п.10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Суд звертає увагу на приписи п.28 Порядку №117, за яким податкова накладна/ розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; протягом п`яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень; протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

Аналогічний порядок визначений і п.19, 20 Порядку№1246. Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про необхідність для належного захисту порушеного права позивача зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року в ЄРПН. Задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення в повному обсязі.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч.1 ст.139 КАС України).

Отже, відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує на користь позивача здійснені ним та документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в загальному розмірі 9605,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Тернопільській області та ДПС України.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126969/41511306;

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126986/41511306;

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126974/41511306;

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126970/41511306;

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області від 01.04.2019 року №1126987/41511306;

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №15 від 13.03.2019 року, №5 від 04.03.2019 року, №7 від 07.03.2019 року, №19 від 15.03.2019 року, №3 від 01.03.2019 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь приватного підприємства "Онікс Мінус" судові витрати на сплату судового збору в сумі 4802 (чотири тисячі вісімсот дві) гривні 50 (п`ятдесят) копійок.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь приватного підприємства "Онікс Мінус" судові витрати на сплату судового в сумі 4802 (чотири тисячі вісімсот дві) гривні 50 (п`ятдесят) копійок.

Позивач: приватне підприємство "Онікс Мінус" (46003, Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця А.Гнатюка, будинок 20, квартира 40, код ЄДРПОУ 41511306).

Відповідач 1: Головне управління ДПС у Тернопільській області (46003, Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Білецька, будинок 1, код ЄДРПОУ 43142763).

Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, площа Львівська, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 23 грудня 2019 року.

Головуючий суддя Мандзій О.П.

копія вірна

Суддя Мандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2019
Оприлюднено25.12.2019
Номер документу86586916
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2040/19

Постанова від 02.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 17.12.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 27.09.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні