Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 грудня 2019 р. № 520/11665/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області до Відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації, третя особа - Комунальний заклад "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області щодо невжиття заходів з організації та контролю діяльності Комунального закладу "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області" з оформлення земельної ділянки, якою користується заклад освіти та зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області вжити заходів щодо організації оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 1,3 га, яка знаходиться за адресою: Харківська область, Близнюківський район, с. Криштопівка, пров. Шкільний, буд. 1 для обслуговування Комунального закладу "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що бездіяльність відповідача є протиправною та такою, що суперечить нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Ухвалою суду від 05.11.2019 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.
Відповідач своїм правом на подачу відзиву не скористався. Відповідні документи у встановлений строк до суду не надходили.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що протягом тривалого часу залишається неоформленим право постійного користування земельною ділянкою Комунальним закладом "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області".
Правовий статус вказаного закладу освіти визначено у статуті Комунального закладу "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області", що затверджений рішенням ХХIII сесії Близнюківської районної ради VI скликання №536 від 06.03.2018.
Відповідно до п. 1.-1. Статуту Комунальний заклад "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області" є правонаступником Криштопівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Близнюківської районної ради Харківської області, входить до складу освітнього округу та має статус опорного.
Засновником Комунального закладу "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області" області є Близнюківська районна рада. Уповноваженим органом управління є відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації.
Майно закладу освіти належить йому на правах оперативного управління.
Згідно п. 3 Статуту навчальний заклад має юридичну адресу: 64850, Харківська область, Близнюківський район, с. Криштопівка, пров. Шкільний, 1.
Відповідно до п. 4.1 Статуту керівництво закладом освіти здійснює директор, повноваження якого визначаються Законами України Про освіту , Про загальну середню освіту , цим Статутом та трудовим договором. Керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово - господарську та іншу діяльність закладу освіти.
Відповідно до п. 4.2 Статуту керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника закладу.
У п. 5.1 Статуту зазначено, що матеріально-технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі.
Пунктами 5.2., 5.3 Статуту передбачено, що майно навчального закладу належить йому на правах оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і Статуту навчального закладу та укладених ним угод. Заклад освіти відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.
Пунктом 5.4 Статуту передбачено, що об`єкти та майно закладу освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням.
Відповідно до п.п. 5.5., 5.6. Статуту, передбачено, що фінансування закладу освіти здійснюється відповідно до чинного законодавства. Фінансово - господарська діяльність закладу освіти проводиться відповідно до Бюджетного кодексу України, Законів України Про освіту , Про загальну середню освіту , Про місцеве самоврядування із Україні та інших нормативно - правових актів. Джерелами фінансування закладу освіти є: кошти державного та місцевого бюджетів у розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення освітнього процесу в обсязі, визначеним Державним стандартом загальної середньої освіти; кошти, отримані за надання платних послуг; доходи від реалізації продукції навчально - виробничих майстерень, навчально - дослідних ділянок, від передачі в оренду приміщень, споруд, обладнання, благодійні внески юридичних та фізичних осіб; інші джерела, не заборонені законодавством.
За результатами моніторингу прийнятих рішень встановлено, що протягом тривалого часу Криштопівською сільською радою Близнюківського району Харківської області рішення щодо розроблення, затвердження та видачу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Комунальний заклад Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області не приймались.
Відповідно до листа Криштопівської сільської ради Близнюківського району Харківської області №02-25/56 від 09.09.2019 остання повідомила, що на території Криштопівської сільської ради Близнюківського району Харківської області функціонує Комунальний заклад Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області , однак заяви про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель вказаного закладу освіти не надходили, рішення не надавалися.
Відповідно до листа відділу у Близнюківському районі ГУ Держгеокадастру у Харківській області №149/103-19 від 16.09.2019 останній повідомив, що згідно технічної документації з нормативно грошової оцінки с. Криштопівка Криштопівської сільської ради Близнюківського району Харківської області затвердженої рішенням Криштопівської сільської ради №80 від 21.06.2012, площа земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_1 області становить 1,3 га, а також те, що право власності або користування на вказану земельну ділянку не оформлено.
За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України підтверджено, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Комунального закладу Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області станом до цього часу не розроблено та не видано.
Про вказане також свідчать відповіді з відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації №01-42/3430 від 03.09.2018, №01-50/1657 від 07.05.2019, №01-50-3287 від 09.09.2019, згідно яких, станом на 09.09.2019 заклади освіти Близнюківського району не мають правовстановлюючих документів на земельні ділянки під спорудами та будівлями у зв`язку з відсутністю коштів та останні ніколи не оформлювались.
Суд зазначає, що згідно ст. 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.
Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей та вживають таких заходів, як введення безоплатної освіти та надання у випадку необхідності фінансової допомоги.
Статтею 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, різних форм навчання.
В частині 2 ст. 18 Закону України Про освіту передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.
Відповідно до ст. 80 Закону України Про освіту земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Згідно з ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України заклади освіти незалежно від форми власності набувають право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності без встановлення строку.
Таким чином, суд приходить до висновку, що земельна ділянка, якою користується Комунальний заклад Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області має перебувати у неї на праві постійного користування.
Суд зазначає, що статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності чи право постійного користування на земельну ділянку виникає після отримання власником або користувачем земельної ділянки документа, що посвідчує таке право, та його державної реєстрації.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регламентові ст. 123 Земельного кодексу України.
Стаття 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вказує, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
В порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує заклад освіти не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Також суд зазначає, що у 2012 році прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012 Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під загальноосвітніми навчальними закладами прямо передбачалося у розпорядженні Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, але залишається всупереч вимогам законодавства невиконаним.
В даному випадку Комунальний заклад Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області , як зацікавлена особа повинна звернутись до Криштопівської сільської ради Близнюківського району Харківської області з відповідною заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка знаходиться під навчальним закладом, а відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації, в свою чергу, здійснити належний контроль щодо оформлення навчальним закладом правовстановлюючих документів на земельну ділянку, однак відділ освіти зі свого боку допустив бездіяльність.
Така бездіяльність відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області у вигляді невиконання вимог Земельного кодексу України та вказаного розпорядження Кабінету Міністрів України при користуванні земельною ділянкою може призвести до нецільового використання земельної ділянки навчального закладу, що порушує інтереси держави у сфері використання й охорони землі, як основного національного багатства.
Судом встановлено, що відповідно до п. 1.5 Положення про відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації, яке затверджено розпорядженням голови Близнюківської районної державної адміністрації №425 від 22 липня 2016 року відділ освіти є юридичною особою публічного права, мас самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, власні бланки.
Основними завданнями відділу освіти є: реалізація державної політики в галузі освіти на відповідній території (п. 2.1 Положення), навчально-методичне керівництво та інспектування навчальних закладів, що знаходяться в межах відповідної території і с комунальною власністю, організація їх фінансового забезпечення та зміцнення їх матеріально-технічної бази, координація діяльності цих навчальних закладів, а також навчальних закладів інших форм власності (п. 28 Положення) та ін.
Відділ освіти, відповідно до покладених на нього завдань, здійснює самоврядні та делеговані повноваження в частині управління загальноосвітніми, дошкільними та позашкільними навчальними закладами всіх типів і форм власності, розташованими на території району; визначає потребу навчальних закладів усіх типів та подає пропозиції голові райдержадміністрації щодо удосконалення їх мережі відповідно до соціально - економічних і культурно-освітніх потреб міста за наявності необхідної матеріально-технічної, науково-методичної бази, педагогічних кадрів тощо (п.п. 1 п. З Положення); забезпечує оперативний контроль за збереженням існуючої мережі загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, сприяє їх навчально-методичному, фінансовому та матеріально - технічному забезпеченню (п.п. 1 п. 3Положення).
Відділ освіти сприяє матеріально-технічному забезпеченню навчальних закладів (п.п. 5 п. 3 Положення).
Таким чином, освітній заклад, який є суб`єктом та зацікавленою особою щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, згідно ст. 123 Земельного кодексу України, повинен був звернутися з клопотанням до органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а відділ освіти, в свою чергу, організувати та проконтролювати виконання закладом освіти вимог чинного законодавства в цій частині.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації, являючись суб`єктом, який виконує повноваження у земельній сфері щодо організації роботи з надання земельних ділянок закладам освіти у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Комунальний заклад Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області .
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться заклад освіти, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області до Відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області (вул. Богданівська, буд. 17, м. Лозова, Лозівський район, Харківська область, 64602) до Відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації (вул. Свободи, буд. 30, смт. Близнюки, Близнюківський район, Харківська область, 64801, ЄДРПОУ 02146363), третя особа - Комунальний заклад "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області" (провулок Шкільний, буд. 1, с. Криштопівка, Близнюківський район, Харківська область, 64850, ЄДРПОУ 25864629) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області щодо невжиття заходів з організації та контролю діяльності Комунального закладу "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області" з оформлення земельної ділянки, якою користується заклад освіти.
Зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області вжити заходів щодо організації оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 1,3 га, яка знаходиться за адресою: Харківська область, Близнюківський район, с. Криштопівка, пров. Шкільний, буд. 1 для обслуговування Комунального закладу "Криштопівський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області".
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2019 |
Оприлюднено | 25.12.2019 |
Номер документу | 86587040 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні