ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2019 року справа №360/2319/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів: Гаврищук Т. Г., Компанієць І.Д., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 р. у справі № 360/2319/19 (головуючий І інстанції К.О. Пляшкова) за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля про визнання кредиторських вимог у сумі 10332329,85 грн та включення до передавального акта,-
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач, ОСОБА_1 у Луганській області) звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з позов до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля (далі - відповідач, Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля ) в якому просило: зобов`язати відповідача визнати кредиторські вимоги позивача в сумі 53026474,11 грн та включити їх до передавального акта підприємства.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 03 червня 2019 року позовні вимоги ОСОБА_1 у Луганській області до Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля роз`єднано, у самостійне провадження виокремлено позовні вимоги про зобов`язання Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги позивача до Відокремленого підрозділу шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля (далі ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля ) у сумі 10332329,85 грн та включити їх до передавального акта ДП Первомайськвугілля (а.с. 100-101).
Представником відповідача 25 червня 2019 року за вх. № 33759/2019 та 27 червня 2019 року за вх. № 34162/2019 подано відзиви на позовну заяву, в яких відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог в частині нарахування пені в сумі 4364973,77 грн та задовольнити частково в сумі 3508961,00 грн. (а.с. 107-109, 118-122).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 року позов задоволено частково, а саме суд: зобов`язав Комісію з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акта Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 10332329,85 грн по Відокремленому підрозділу шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1. У задоволенні вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області про зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги відмовив.
Відповідач, не погодившись з судовим рішенням в частині задоволення позовних вимог звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просив скасувати рішення в цій частині, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову в частині включення до передавального акту оспорюваної суми донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках в сумі 4364973,77 грн. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що реорганізація ДП «Первомайськвугілля» відбувається шляхом приєднання до ДП «Національна вугільна компанія» . З огляду на ч.1-3 ст.107 ЦК України положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами, повинен містити розподільчий баланс, а не передавальний акт, при застосуванні такої форми реорганізації, як поділ, а не приєднання. Аналогічна правова позиція висловлено Верховним Судом у постанові від 31.05.2018 року у справі №910/1879/17. Донарахована пеня за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках в загальній сумі 4364973,77 грн. є оспорюваною, тому не може бути включена до передавального акту з оглядку на приписи нормативно-правових актів. Отже, оспорювані суми зобов`язань, що не враховуються в бухгалтерському обліку відповідача, не можуть бути включені до передавального акту.
Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 16.05.2019 Фонд соціального страхування України (код за ЄДРПОУ 40210180) є правонаступником: Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код за ЄДРПОУ 25885944), Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (код за ЄДРПОУ 00013764), Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код за ЄДРПОУ 14295973) (а.с. 55 зв.-57).
УВД ФССУ у Луганській області, місцезнаходження: 93411, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, будинок 30, код за ЄДРПОУ 41313100, зареєстровано як юридичну особу з 03.05.2017, що підтверджено випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 31).
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.01.2019 № 1004886135, ДП Первомайськвугілля , місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, місто Гірське, вулиця Куйбишева, будинок 21, код за ЄДРПОУ 32320594, з 22.11.2018 перебуває в стані припинення за рішенням засновників, строк, визначений для заявлення кредиторами своїх вимог 22.01.2019 (а.с. 127-128).
Відповідно до наказу Міненерговугілля від 07.11.2018 № 562 Про реорганізацію Державного підприємства Первомайськвугілля ДП Первомайськвугілля реорганізовується шляхом приєднання до Державного підприємства Національна вугільна компанія (пункт 1); утворено комісію з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 2); затверджено план заходів з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 3); установлено, що Державне підприємство Національна вугільна компанія є правонаступником усіх прав та обов`язків ДП Первомайськвугілля (пункт 6).
ДП Первомайськвугілля має відокремлені підрозділи, зокрема ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля .
Начальником відділу страхових виплат та матеріального забезпечення Попаснянського відділення УВД ФССУ у Луганській області згідно з направленням від 13.12.2018 № 3 проведено перевірку ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля щодо правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду та їх витрачання, у зв`язку з наявною заборгованістю зі сплати страхових внесків до Фонду, що виникла за період до 01.01.2011, за період з 01.10.2013 по 13.12.2018, за результатами якої складено акт від 22.12.2018 № 5 (а.с. 13-14).
Дослідженням акта з`ясовано, що в ході проведення перевірки з питання правильності нарахування і своєчасності сплати страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, що виникли за період до 01.01.2011, встановлено, що станом на 13.12.2018 у страхувальника наявна заборгованість зі сплати страхових внесків перед Фондом соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в сумі 5908125,57 грн, в тому числі: недоїмка 4252922,64 грн, пеня 1655202,93 грн. Також належить до сплати у зв`язку з невиконанням умов договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 13/14 нараховані відсотки за користування розстрочкою у сумі 59230,51 грн. За період з 01.10.2013 по 13.12.2018 донараховано пені за несвоєчасну сплату заборгованості в сумі 4364973,77 грн, розрахунок якої наведений в Додатку 2 до цього акта (а.с. 15 зв.). Пеня за період з 31.01.2014 по 31.03.2014 не нараховується у зв`язку з дією договору про розстрочення заборгованості від 31.01.2014 № 13/14.
Акт перевірки від 22.12.2018 № 5 та додатки до цього акта підписані посадовими особами ДП Первомайськвугілля та ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля із запереченнями.
У підтвердження наявної заборгованості ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля перед Фондом соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань надано копії:
договору від 31.01.2014 № 13/14 про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, укладений між Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Первомайську Луганської області та ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля (а.с. 71-73);
судових рішень у справах № 2а-5710/10/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 141930,49 грн), № 2а-9381/10/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 466086,74 грн), № 2а-11866/11/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 401149,50 грн), № 812/2029/13-а (стягнуто заборгованість у сумі 386442,59 грн), № 812/3245/14 (стягнуто заборгованість у сумі 59230,51 грн) (а.с. 74-97);
витягів з системи обліку та аналізу стану надходження доходів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України: інформація про недоїмку підприємства за жовтень 2013 року, листопад 2013 року, грудень 2013 року, лютий 2014 року, березень 2014 року, квітень 2014 року, травень 2014 року, червень 2014 року, липень 2014 року (а.с. 136-140); облік платежів за період з 01.10.2013 по 10.07.2014 (а.с. 141); переліку ідентифікованих платежів страхувальника за період з 01.01.2013 по 31.12.2018 (а.с. 142);
звіту щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за ІІІ квартал 2018 року, поданого страхувальником, відповідно до якого заборгованість страхувальника на початок та на кінець звітного періоду складає 5908125,57 грн / 59230,51 грн, у тому числі: недоїмка 4252922,64 грн, пеня 1655202,93 грн / 59230,51 грн (а.с. 135);
звіту щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 4 квартал 2018 року, роздрукованого відповідно до системи АС Доходи , відповідно до якого заборгованість страхувальника на кінець звітного періоду складає 10273099,34 грн, у тому числі: недоїмка 4252922,64 грн, пеня 6020176,70 грн (а.с. 154).
УВД ФССУ у Луганській області 21.01.2019 направлено до голови Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву від 21.01.2019 № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог на загальну суму 53041119,29 грн, у тому числі за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування: за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності 960139,62 грн; за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання 52080979,67 грн, зокрема заборгованість ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля - 10332329,85 грн (а.с. 20-28).
Заява направлена рекомендованим відправленням та вручена адресату 24.01.2019, що підтверджено фіскальним чеком ПАТ Укрпошта ВПЗ Сєвєродонецьк-6 від 21.01.2019, накладною на відправлення від 21.01.2019, описом вкладення до цінного листа від 21.01.2019, пошуком поштових відправлень Укрпошта (а.с. 28 зв.-30).
Відповідачем не надано відповіді на заяву УВД ФССУ у Луганській області від 21.01.2019 № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог.
Відповідно до сертифікату Торгово-промислової палати України від 13 травня 2016 року № 6319, засвідчено форс-мажорні обставини ДП Первомайськвугілля в інтересах ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля щодо обов`язку платника податків, а саме сплати податків і зборів в строки та у розмірах, встановлених нормативно-правовими актами: єдиний внесок на загальнообов`язкове державне страхування з квітня 2014 року по лютий 2016 року, які унеможливили його виконання в зазначений термін (а.с. 19).
Суд першої інстанції задовольняючи частково позовні вимоги виходив з того, що розмір заборгованості ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 10332329,85 грн знайшов своє документальне підтвердження, на час вирішення адміністративної справи заборгованість не погашена, її розмір не змінився, отже, відповідно до частини 2 статті 107 Цивільного кодексу України така сума має бути включена відповідачем до передавального акта ДП Первомайськвугілля .
Суд відхилив заперечення відповідача щодо включення до передавального балансу оспорюваної суми заборгованості: донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках в сумі 4364973,77 грн., посилаючись на положення ч.2 ст.107 ЦК України, що до передавального акту включаються зобов`язання юридичної особи, що припиняється в результаті реорганізації в незалежності від їх оспорювання.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV) Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно з частинами першою, третьою статті 8 Закону виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду.
Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.
Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.
Згідно абзацу другого пункту шостого розділу VIІІ Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI (далі Закон № 2464-VI) суми заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, що утворилася на 1 січня 2011 року, та із сплати штрафних санкцій (пені), нарахованих на суму заборгованості із сплати страхових внесків, підлягають розстроченню не більш як на 60 календарних місяців у порядку та на умовах, установлених Законом України «Про погашення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України» .
На підставі абзацу 4-6 пункту 7 розділу VIІІ Закону № 2464-VI суми внесків, нарахованих на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, та суми нарахованого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування до 1 січня 2004 року, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, не сплачені станом на 1 січня 2011 року, підлягають сплаті в порядку, що діяв до 1 січня 2011 року.
Стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до статті 1, 7, пункту 6 частини 2 статті 10, пунктів 2, 8 частини 2 статті 15 Закону № 1105-XIV, пункту 7 Розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464-VI та з метою оптимізації звітності страхувальників, що подається до Фонду соціального страхування України, правлінням Фонду соціального страхування України прийнято постанову від 12.12.2018 № 28 «Про деякі питання обліку заборгованості страхувальників зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України» , пунктом 1 якої, зокрема, встановлено:
- страхувальники, які мають заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та/або на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, подають до відділень робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) Звіт по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України до повного погашення заборгованості за формою, наведеною у додатку до постанови (підпункт 1.1);
- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань здійснюються відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 за № 867/14134, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.2);
- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються відповідно до Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.06.2001 № 16, погодженою з Національним банком України 02.10.2001, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.3).
Системний аналіз наведених норм права свідчить, що за законом Фонд соціального страхування України (далі - Фонд), як правонаступник Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, на період до стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або несплачених у період до 01 січня 2011 року, зберігає повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій.
При цьому, такий контроль здійснюється Фондом та його робочими органами відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення заборгованості, тобто до 01 січня 2011 року.
На підставі пункту 5.1 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 за № 867/14134 (далі Інструкція № 36), не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.
Пунктом 8.1 Інструкції № 36 визначено, що робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють контроль за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також за цільовим і правильним витрачанням його коштів. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік.
Позапланові перевірки здійснюються у разі реорганізації, зміни місцезнаходження або ліквідації підприємства, установи, організації, при знятті з обліку фізичної особи - підприємця або фізичної особи, яка не має статусу підприємця, у разі наявності в страхувальника недоїмки зі сплати страхових внесків та в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до пункту 8.5 Інструкції № 36 за результатами перевірки складається акт у двох примірниках і підписується особами, які проводили перевірку, та керівником і головним бухгалтером страхувальника і скріплюється печаткою страхувальника в разі її наявності. Один з примірників акта передається під розпис керівникові або головному бухгалтеру страхувальника, а в разі відмови керівника від підпису акта перевірки один примірник акта надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення адресату.
В акті зазначаються: за який період проведено перевірку, які виявлено порушення в нарахуванні і сплаті страхових внесків та пені, обчисленні і виплаті допомоги у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю; відображаються суми додатково нарахованих страхових внесків і пені та суми витрат, які приймаються до заліку за рахунок внесків чи підлягають виплаті застрахованим особам додатково.
За наявності заперечень чи зауважень щодо змісту акта перевірки з боку страхувальника його керівник або головний бухгалтер підписує акт із зауваженнями в письмовій формі, що подається для розгляду в установленому порядку органу, який проводив перевірку.
Суми донарахованих страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в десятиденний термін з дня складання акта перевірки окремим платіжним дорученням, у рядку призначення платежу вказуються дата перевірки, номер акта і період (пункт 8.6 Інструкції № 36).
Згідно з пунктом 8.7 Інструкції № 36, сума додатково нарахованих страхових внесків за матеріалами перевірки у разі їх несплати в установлений строк стягується у судовому порядку, якщо інше не передбачено законодавством.
Оскільки до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.11.2018 внесено запис про припинення ДП «Первомайськвугілля» за рішенням засновників, УВД ФССУ у Луганській області відповідно до порядку, визначеного Інструкцією № 36, проведено позапланову перевірку страхувальника з питань наявності заборгованості по страховим внескам за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, результати якої оформлені актом перевірки від 22.12.2018 № 5.
Як свідчить акт перевірки ВП шахта Карбоніт ДП Первомайськвугілля має заборгованість за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 10332329,85 грн.
Відповідно до частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Частинами 3, 4 статті 105 ЦК України визначено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.
До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Згідно з частиною 5 статті 105 ЦК України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Відповідно до частини 1 статті 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
На підставі частин 1, 2 статті 107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.
Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
З огляду на зазначене, позивачем 21.01.2019 направлено до Комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» заяву № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог на загальну суму заборгованості ДП «Первомайськвугілля» та його відокремлених підрозділів по коштах Фонду, яка склала 53041119,29 грн. До цієї суми, зокрема, включено заборгованість ВП шахта Карбоніт ДП «Первомайськвугілля» за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 10332329,85 грн.
Заява про визнання кредиторських вимог отримана Комісією з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» 24.01.2019, однак, жодного рішення щодо задоволення чи відхилення вказаних вимог Комісією з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» , не прийнято.
На підставі викладеного суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що в зв`язку з неприйняттям відповідачем рішення про включення кредиторських вимог УВД ФССУ у Луганській області до передавального акту ДП «Первомайськвугілля» , у позивача виникло право звернення до суду з позовом про зобов`язання Комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» включити до передавального акта кредиторські вимоги відповідно до статті 107 Цивільного кодексу України.
Проте, щодо розміру заборгованості ВП шахта Карбоніт ДП «Первомайськвугілля» за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, яку необхідно включити до передавального акту суд зазначає наступне.
Відповідач зазначає, що не є спірною сума недоїмки по страхових внесках в розмірі 5908125,57 грн. та суми нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 13/14 в розмірі 59230,51 грн. Проте заперечує щодо включення до передавального акту оспорюваної суми 4364973,77 грн. У матеріалах справи відсутні докази стягнення донарахованої суми пені в судовому порядку.
За приписами частини 3 статті 107 ЦК України в редакції Закону від 26.11.2015, яка є чинною на час виникнення спірних правовідносин, після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.
В попередній редакції ч. 2 ст. 107 ЦК України, що діяла до внесення змін Законом № 835-VIII від 26.11.2015, ця норма містила слова "які мають містити положення» .
Тобто і для передавального акту, і для розподільчого балансу встановлювалися однакові вимоги: до них обох включалися зобов`язання, які оспорюються сторонами.
Таким чином, на теперішній час зобов`язання, які оспорюються сторонами, за діючою нормою ч.2 ст.107 ЦК України включаються тільки до розподільчого балансу, який складається у разі реорганізації суб`єкта господарювання шляхом поділу.
Відповідно до пункту 7 статті 4 Закону Укріїни «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Аналіз наведених вище норм дозволяє дійти висновку про те, що включення оспорюваних сторонами сум передбачено лише при складанні розподільчого балансу у разі припинення юридичної особи шляхом поділу. Лише при реорганізації суб`єкта господарювання шляхом поділу у розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником завжди буде одна особа, будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий. Передавальний акт, що складається при злитті, приєднанні, перетворенні, слугує документальним закріпленням універсального правонаступництва.
Передавальний акт призначений для забезпечення обліку прав та обов`язків, які передаються при реорганізації, і його затвердження як юридичний факт не має самостійного значення для виникнення універсального правонаступництва.
Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 31 травня 2018 року по справі №910/1879/17.
У даному випадку Міністерством енергетики та вугільної промисловості України прийнято рішення про реорганізацію ДП «Первомайськвугілля» шляхом приєднання до ДП «Національна вугільна компанія» .
Оскільки в разі реорганізації шляхом приєднання складається передавальний акт, до якого за нормами ч.2 ст.107 ЦК України не включаються положення про зобов`язання, які оспорюються сторонами, відповідач оспорює суму заборгованості в розмірі 4364973,77 грн., тому в даному випадку зазначена оспорювана сума не може бути включена до передавального акту по ВП шахта Карбоніт ДП «Первомайськвугілля» за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд вважає, що суд першої інстанції, неправильно застосував норми матеріального права, що обумовлює задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції в частині задоволення позову про зобов`язання відповідача включити до передавального акту всю суму 10332329,85 грн, з прийняттям в цій частині нову постанову про зобов`язання включити до передавального акту заборгованість за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 5967356,08 грн., з якої суму недоїмки по страхових внесках в розмірі 5908125,57 грн. та суми нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 13/14 в розмірі 59230,51 грн.
В іншій частині судове рішення відповідачем не оскаржується, а саме в частині зобов`язання відповідача включити до передавального акта Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області заборгованість за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 5908125,57 грн. та нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 13/14 в сумі 59230,51 грн., по Відокремленому підрозділу шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 р. у справі № 360/2319/19 - задовольнити.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 р. у справі № 360/2319/19- скасувати в частині зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства «Первомайськвугілля» включити до передавального акту Державного підприємства «Первомайськвугілля» кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 10332329,85 грн по Відокремленому підрозділу шахта Карбоніт Державного підприємства «Первомайськвугілля» за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
В цій частині прийняти нове рішення.
Зобов`язати Комісію з реорганізації Державного підприємства «Первомайськвугілля» включити до передавального акту Державного підприємства «Первомайськвугілля» кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 5967356,08 грн. по Відокремленому підрозділу шахта Карбоніт Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
В іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2019 р. у справі № 360/2319/19- залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 24 грудня 2019 року.
Суддя-доповідач Е.Г. Казначеєв
Судді Т.Г. Гаврищук
І.Д.Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2019 |
Оприлюднено | 25.12.2019 |
Номер документу | 86589337 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні