Окрема думка
від 18.12.2019 по справі 804/937/16
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

18 грудня 2019 року

ОКРЕМА ДУМКА

суддів Желєзного І.В., Кравчука В.М., Стародуба О.П., Єзерова А.А.

на постанову від 18.12.2019р. у справі № 804/937/16

І. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

1. 18 лютого 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Дніпротехекологія звернулося з позовом до Головного управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області, третя особа: Дніпропетровська міська рада, в якому, з урахуванням уточнення, просило:

- визнати протиправними дії відповідача щодо індексації нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Братів Трофімових, 40-Н, кадастровий номер 1210100000:08:742:0381, із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2013р. (1) та 2014р. (1.249) при формуванні витягу № 03-07/010216/100 від 2 лютого 2016 року з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки;

- зобов`язати відповідача провести перерахунок, сформувати та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки без застосування коефіцієнтів індексації за 2013р. (1) та 2014р. (1.249).

2. Позивач вважає дії відповідача щодо проведення в 2016 році індексації нормативної грошової оцінки із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2013, 2014 роки протиправними та такими, що порушують його права як землекористувача, оскільки призвели до суттєвого збільшення орендної плати.

3. Позивач зазначає, що нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн затверджено рішенням міськради від 15 липня 2015 року та введено в дію з 1 січня 2016 року. А тому, індексуючи нормативну грошову оцінку в 2016 році, не можна застосовувати коефіцієнти індексації за 2013 - 2014 роки, які діяли до рішення ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

4. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2017 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

5. Судами встановлено, що ТОВ НВП Дніпротехекологія на підставі договору оренди від 24 березня 2014 року, укладеного з Дніпропетровською міською радою, користується земельною ділянкою по фактичному розміщенню торгівельно-сервісного комплексу, який знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Братів Трофімових, 40-Н.

6. Базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації (пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України).

7. Згідно з договором оренди від 24 березня 2014 року зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до вказаних договорів. Зазначені зміни відображаються лише у витягу із технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розрахунку орендної плати, що є невід`ємними додатками до даних договорів.

8. Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська, у розділі 3 якої зазначено, що середня (базова) вартість одного квадратного метра земель на 1 січня 2013 року становитиме 306,35 грн/м.

9. Рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки, а також нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн (п. 1). Введено в дію зазначену нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська з 1 січня 2016 року (п.2). Відзначено, що нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська підлягає щорічній індексації відповідно до вимог чинного законодавства (п. 3).

10. 2 лютого 2016 року Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську сформовано витяг № 03-07/010216/100 на земельну ділянку, якою користується позивач. Відповідачем проіндексована середня (базова) вартість земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2013 рік - 1.0, за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433, в результаті чого середня (базова) вартість земельної ділянки грн./кв.м (з урахуванням коеф. індексації) склала 548,31 грн, а нормативна грошова оцінка орендованої позивачем земельної ділянки, відповідно, - 57.912.206,11 грн.

11. Позивач вважає, що у відповідача не було правових підстав для застосування коефіцієнтів індексації.

12. Згодом, після виникнення спору, рішенням Дніпропетровської міської ради від 27.04.2016р. № 5/7 внесено зміни до рішення від 15.07.2015р., а саме, п. 1.2. викладено у такій редакції: 1.2. Затвердити: Нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м землі - 306,35 грн, визначену станом на 01.01.2013 .

13. Верховний Суд розглядав справи з подібними правовідносинами. Зокрема, 22 листопада 2018 року Верховний Суд у справі № 804/979/16 за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комунальне підприємство Техпроменерго про перегляд Верховним Судом України ухвали Вищого адміністративного суду України від 8 листопада 2017 року у справі за позовом ТОВ до управління Держгеокадастру у місті Дніпропетровську Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Дніпропетровська міська рада, про визнання протиправними та скасування витягів, зобов`язання вчинити дії, прийняв постанову, якою залишив у силі рішення апеляційної інстанції, яким позов задоволено частково.

14. Верховний Суд дійшов висновку, що зі змісту частини першої статті 1 Закону № 1378-ІV, пункту 289.2 статті 289 ПК слідує висновок, що 1 січня 2016 року є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.

15. Також, коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель і мають перспективну дію. Величини коефіцієнтів індексації, розраховані до дати проведення нормативної оцінки земель, які з якихось причин не були враховані на день встановлення нормативної оцінки земель, не підлягають застосуванню для визначення бази оподаткування земельним податком, яким, як вже згадувалося вище, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок помножена на щорічний коефіцієнт індексації.

16. Також, Верховний Суд розглянув справу № 804/2035/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпровський завод будівельних матеріалів до Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську, третя особа - Дніпропетровська міська рада про визнання дій протиправними.

17. Постановою від 20 грудня 2018 року у вказаній справі Верховний Суд залишив без змін рішення апеляційного суду, відповідно до якого позовні вимоги задоволено.

18. Постанова мотивована, зокрема, тим, що нормативну грошову оцінку земель затверджено Дніпропетровською міською радою в липні 2015 року і введено в дію з січня 2016 року, за правилами статей 271.2, 289.2 Податкового кодексу України кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель залежить від дати проведення такої оцінки та набрання чинності відповідним рішенням міської ради про її затвердження, застосування відповідачем коефіцієнту індексації на підставі рішення міської ради від 15 липня 2015 року з 2013 року суперечить закону.

19. Крім того, початок процедури нормативної грошової оцінки земель та складання відповідної технічної документації у 2012-2013 роках не може бути підставою для застосування нормативної грошової оцінки з більш раннього строку, ніж час її затвердження та введення в дію у встановленому законом порядку.

ІІ. ВИСНОВКИ СУДОВОЇ ПАЛАТИ

20. Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав, відступила від цих висновків і дійшла висновку, що для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

21. Тобто, якщо нормативна грошово оцінка проведена у 2013 році, а введена в дію у 2016 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2016 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 2016 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

22. Як встановлено у цій справі, рішення Дніпропетровської міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська, прийняте 15 липня 2015 року, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 1 січня 2016 року.

23. Що ж стосується застосування щорічних коефіцієнтів індексації, то вони встановлені не рішенням ради від 15 липня 2015 року, а їх щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік.

24. Тому, вимоги п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації.

25. Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено п. 289.2 ст. 289 ПК України. Так, за змістом п. 289.2 ст. 289 ПК України, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.

26. Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель (стаття 11 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV Про оцінку земель ) та здійснюється різними суб`єктами.

27. Згідно із законом, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

28. При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.

ІІІ. МОТИВИ ОКРЕМОЇ ДУМКИ

(а) щодо передачі справи на Велику Палату Верховного Суду

29. Підстави та порядок передачі та розгляду справи в складі судової палати передбачено статтями 346 - 347 КАС України.

30. При цьому, оскільки такі повноваження передбачено в Главі Касаційне провадження , а тому відступ від висновків щодо застосування норм права допускається виключно щодо судових рішень, постановлених за наслідками саме касаційного перегляду.

31. Водночас за наслідками розгляду цієї справи здійснено відступ від висновків щодо застосування норм права, наведених у постанові Верховного Суду від 22.11.2018р. у справі №804/979/16, яку постановлено відповідно підпункту 1 пункту 1 Перехідних положень КАС України (в редакції чинній з 15.12.2017р.).

32. Цією нормою, зокрема, передбачено, що заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України в адміністративних справах, які подані та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку колегією у складі трьох або більшої непарної кількості суддів за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

33. Таким чином, розглядаючи справу №804/979/16, Верховний Суд діяв на підставі положень КАС України, які діяли до 15.12.2017р., з повноваженнями Верховного Суду України щодо перегляду рішень суду касаційної інстанції.

34. Так, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 237 КАС України (в редакції чинній до 15.12.2017р.) заява про перегляд судових рішень в адміністративних справах може бути подана з підстав неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.

35. Повноваження Верховного Суду України за наслідками такого перегляду були передбачені статтею 243 КАС України.

36. Відповідно до підпункту б пункту 2 частини другої цієї статті у разі неправильного застосування судом (судами) норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору скасувати судове рішення (судові рішення) та залишити в силі судове рішення (судові рішення), що було помилково скасовано судом апеляційної та/або касаційної інстанції.

37. За змістом наведеної норми, Верховний Суд України був наділений повноваженнями щодо перегляду судових рішень для забезпечення однакового застосування норм права, в т.ч. судами касаційної інстанції, і такі повноваження не належали до стадії касаційного перегляду судових рішень.

38. У справі №804/979/16 Верховний Суд у складі колегії з п?яти суддів здійснив перегляд судових рішень, за наслідками якого відповідно до підпункту б пункту 2 частини другої статті 243 КАС України (в редакції до 15.12.2017р.) скасував рішення суду касаційної та першої інстанцій і залишив в силі рішення апеляційного суду.

39. Таким чином, справу №804/979/16 формально хоч і було розглянуто колегією суддів Верховного Суду, однак така колегія діяла в розширеному складі з повноваженнями Верховного Суду України щодо забезпечення однакового застосування норм права судом касаційної інстанції.

40. Наведене свідчить про те, що у справі №804/979/16 Верховний Суд не здійснював касаційний перегляд судових рішень, що в свою чергу виключає можливість розгляду палатою питання відступу від зроблених у ній висновків щодо застосування норми права в порядку статей 346 - 347 КАС України.

41. Водночас, відповідно до пункту 8 Перехідних положень КАС України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів або палати (об`єднаної палати), передає справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо така колегія або палата (об`єднана палата) вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду України.

42. Чинним КАС України до повноважень палати віднесено відступ від висновків, викладених у рішеннях судів лише касаційного рівня. Тому якщо колегія суддів вважала за необхідне відступити від висновків щодо застосування норм права у справі №804/979/16, то за правилами пункту 8 Перехідних положень КАС України справа підлягала передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

43. Саме такого змісту клопотання було заявлено у цій справі третьою особою і, на нашу думку, виходячи з наведеного вище правового регулювання, таке клопотання підлягало задоволенню.

(б) щодо суті

44. Позивач не оспорював нормативну грошову оцінку земель загалом, а лише ставив питання про неправомірність зазначення ГУ Держгеокадастру у м. Дніпропетровську коефіцієнтів індексації у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 02.02.2016р.

45. Отже, правомірність дій відповідача слід оцінювати за станом на цей час (02.02.2016р).

46. Відповідно до ст. 271.1 Податкового кодексу України базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

47. Граматичне тлумачення цієї норми дає підстави для висновку, що коефіцієнти індексації застосовуються до нормативної грошової оцінки, затвердженої у встановленому законом порядку.

48. Відповідно до ст. 23 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003р. № 1378-IV у редакції, що діяла на час виникнення спірних відносин, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

49. Отже, саме лише складення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель у межах населеного пункту на певну дату, без затвердження її відповідним рішенням органу місцевого самоврядування, не має правового значення.

50. Відповідно до 271.2 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

51. Відповідно до ст. 289.1 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Отже, з 01.01.2016р. позивач мав право використовувати чинну нормативну грошову оцінку.

52. З урахуванням рішення Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015р., чинна нормативна грошова оцінка земель у м. Дніпропетровську з 01.01.2016р. складає 306,35 грн. за 1 кв.м.

53. Відповідно до ст. 289.2 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100 , де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

54. Дата проведення оцінки нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська - 01.01.2013р. Однак з причин, не залежних від позивача, затверджено її було лише 15.07.2015р., а чинності вона набрала 01.01.2016р. Отже саме з цього часу оцінка набула значення юридичного факту, з яким пов`язано виникнення податкових обов`язків.

55. На нашу думку, коефіцієнт індексації може застосовуватися залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, але лише тієї, яку затверджено у встановленому порядку.

56. Станом на 02.02.2016р. діяло рішення Дніпропетровської міської ради, яким було визначено нормативну грошову оцінки землі у розмірі 306,35 грн за метр з 01.01.2016р. Жодної прив`язки до 01.01.2013р. у рішенні не було. Така з`явилася лише 27.04.2016р.

57. Відтак, 02.02.2016р. у ГУ Держгеокадастру у м. Дніпропетровську не було підстав вважати, що нормативна грошова оцінка проведена станом на 01.01.2013.

58. Застосування до введеної з 01.01.2016р. нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська коефіцієнтів індексації 01.01.2013р. порушує принцип стабільності податкового законодавства, закріплений у ст. 4 ПК України, оскільки таким чином зміни до одного з елементів податку на землю вводились не у строки, закріплені ПК України.

59. На підставі ч. 1 ст. 1 Закону № 1378-ІV, пункту 289.2 статті 289 ПК 01.01.2016р. є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тому саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.

60. Величини коефіцієнтів індексації, розраховані до дати проведення нормативної оцінки земель, які з якихось причин не були враховані на день встановлення нормативної оцінки земель, не підлягають застосуванню для визначення бази оподаткування земельним податком, яким, як вже згадувалося вище, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок помножена на щорічний коефіцієнт індексації.

61. За правилами статей 271.2, 289.2 ПК України кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель залежить від дати проведення такої оцінки та набрання чинності відповідним рішенням міської ради про її затвердження, застосування відповідачем коефіцієнту індексації на підставі рішення міської ради від 15.07.2015р. з 2013 року суперечить закону.

62. Посилання третьої особи в обґрунтування своїх доводів на те, що рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земель від 15.07.2015 доповнено в частині застосування оцінки з 01.01.2013р. також є безпідставним, оскільки такі доповнення прийняті міською радою в квітні 2016 року - уже після затвердження відповідачем витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та звернення позивача з даним позовом до суду.

63. Враховуючи наведене, вважаємо, що судові рішення слід було скасувати, а позовні вимоги задовольнити.

Судді:

Желєзний І.В.

Єзеров А.А.

Кравчук В.М.

Стародуб О.П.

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.12.2019
Оприлюднено27.12.2019
Номер документу86635702
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/937/16

Окрема думка від 18.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 18.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 30.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Чорна Валерія Вікторівна

Ухвала від 28.02.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Чорна Валерія Вікторівна

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 22.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 30.08.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 12.06.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні