РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
24 грудня 2019 р. Справа № 120/1969/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Шаповалової Т.М.,
за участю:
секретаря судового засідання: Драло В.О.,
представника позивача: Зубань О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах малолітніх дітей ОСОБА_2 ОСОБА_3 , до комунального підприємства Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради , про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
19.06.2019 до суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , подана від імені та в інтересах її неповнолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Ладижинської міської ради, в якій позивачка просить визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у наданні дозволу неповнолітнім дітям на відвідування навчального закладу з мотивів відсутності у дітей всіх обов`язкових профілактичних щеплень та зобов`язати відповідача надати такий дозвіл при відсутності у дитини всіх обов`язкових профілактичних щеплень.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 20.06.2019 на підставі положень п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за вказаним позовом, оскільки суд дійшов висновку, що позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019 вказану ухвалу скасовано, а справу направлено до Вінницького окружного адміністративного суду для продовження розгляду. При цьому суд апеляційної інстанції зазначив, що спір між сторонами підпадає під ознаки публічно-правового спору.
05.09.2019 матеріали адміністративної справи повернулась до Вінницького окружного адміністративного суду.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 10.09.2019 прийнято справу до провадження та відкрито провадження у справі № 120/1969/19-а за позовом ОСОБА_1 та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 16.10.2019 вирішено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 25.11.2019 закрито підготовче провадження у справі.
04.11.2019 року представником позивача подано заяву про зміну предмету позову, разом з тим, в судовому засіданні 25.11.2019 року представник позивача просив залишити зазначену заяву про зміну предмету позову без розгляду.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та надав пояснення згідно з обґрунтуваннями, наведеними у позовній заяві.
Представник відповідача на виклик суду не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи по суті, що підтверджується документально.
Частиною першою статті 205 КАС України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 205 КАС України у разі неявки без поважних причин або без повідомлення причин неявки в судове засідання учасника справи, який був належним чином повідомлений про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи.
З огляду на викладене і враховуючи, що неприбуття в судове засідання належним чином повідомленого відповідача не є перешкодою для розгляду справи, суд вважає можливим розглянути адміністративну справу за відсутності відповідача.
Заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши зібрані докази та встановлені обставини справи, суд встановив наступне.
Так, звертаючись до адміністративного суду з цим позовом, позивач оскаржує відмову комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Ладижинської міської ради у наданні дозволу її неповнолітнім дітям на відвідування навчального закладу з мотивів відсутності у дітей всіх обов`язкових профілактичних щеплень. Водночас такий дозвіл необхідний позивачу для відвідування дитячого садка.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що у квітні 2019 року керівництво дошкільного навчального закладу, до якого позивач мала намір влаштувати дітей, усно повідомило її про те, що обов`язковою умовою допуску дітей до навчання є медична довідка із зазначенням того, що в дітей є усі необхідні щеплення. У випадку відсутності щеплень, діти не будуть допущені до навчання, і що допуск дітей позивача до навчання буде здійснюватися лише у разі наявності дозволу медичного закладу в порядку, передбаченому Законом України "Про захист населення від інфекційних хвороб". Позивач вважає, що відсутність щеплень у здорової дитини не може бути перешкодою для відвідування нею навчального закладу. Відтак, 20 травня 2019 року звернулася до відповідача із заявами про видачу документа, що дозволить її дітям відвідувати навчальний заклад, не дивлячись на відсутність всіх необхідних щеплень. Проте 31 травня 2019 року відповідач надав письмові відповіді, в яких повідомив, що законних підстав для видачі вказаного документа немає. Позивачі вважає такі дії відповідача протиправними, а тому за захистом прав своїх неповнолітніх дітей, як законний представник, звернулися до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Так, відповідно до ч. 1, 3 ст. 15 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 6 квітня 2000 року № 1645-III прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров`я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом. Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями. Порядок проведення медичних оглядів дітей і форма довідки для прийому їх до дитячих закладів установлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Механізм медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі незалежно від його підпорядкування, типу і форми власності визначається Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2002 року № 826.
Так, згідно з п. 2-4 цього Порядку медичне обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі включає: проведення обов`язкових медичних оглядів, у тому числі медичних оглядів перед профілактичними щепленнями, проведення профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, надання невідкладної медичної допомоги на догоспітальному етапі, організація заходів для госпіталізації (за наявності показань) та інформування про це батьків.
Медичне обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі здійснюється лікарями-педіатрами, дитячими лікарями з інших спеціальностей, молодшими спеціалістами з медичною освітою.
Обов`язкові медичні огляди дітей дошкільного навчального закладу здійснюють медичні працівники (лікарі, молодші спеціалісти, які мають медичну освіту) у лікувально-профілактичному закладі за територіальним принципом або у дошкільному навчальному закладі за наявності відповідної матеріально-технічної бази у порядку і складі, встановлених МОЗ.
Відповідно до п. 5, 7, 9 Порядку № 826 лікарі оглядають дитину, роблять висновок про стан її здоров`я, дають рекомендації щодо додаткових обстежень, лікування (за наявності показань), профілактичних щеплень, режиму, харчування тощо. Профілактичні щеплення дітей дошкільного навчального закладу здійснюються згідно з календарем щеплень у встановленому МОЗ порядку медичними працівниками дошкільного навчального закладу або відповідним лікувально-профілактичним закладом після огляду лікаря-педіатра. Дані про результати медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі фіксуються і зберігаються у порядку, встановленому МОЗ.
В силу вимог п. 10 Порядку № 826 інформація про результати обов`язкових медичних оглядів та проведені профілактичні щеплення дітей у дошкільному навчальному закладі передається керівництву лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання дитини.
Крім того, наказом МОЗ України № 1 від 10.01.2006 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 08.06.2006 за № 686/12560) затверджено форму первинної облікової документації № 063/о "Карта профілактичних щеплень", яка містить необхідну інформацію про проведення вакцинації чи ревакцинації, а також здійснення туберкулінових проб.
Згідно з цим наказом форму № 063/о заповнюють відповідальні особи закладів охорони здоров`я незалежно від підпорядкування та форм власності та ведуть в амбулаторно-поліклінічних, виховних і навчальних закладах. Як вказано у згаданих вище роз`ясненнях МОЗ України, довідка про проведені щеплення, зазначені у формі № 063/о, дає змогу медичним працівникам освітніх закладів бути ознайомленими з наявністю чи відсутністю щеплень у конкретної дитини.
Отже, згідно з приписами чинного законодавством відвідування дитиною навчального закладу можливе за наявності медичної довідки про відсутність медичних протипоказань для перебування дитини у навчальному закладі, яка видається за результатами медичного огляду та з урахуванням інформації, що міститься, зокрема, в карті профілактичних щеплень для дітей дошкільного віку - довідки про результати медичного огляду дитини, оформленої з дотриманням вимог вищевказаного порядку.
Поряд з цим, Законами України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" (далі - Закон № 4004-XII), "Про захист населення від інфекційних хвороб" (далі - Закон № 1645-III) та деякими іншими підзаконними нормативними актами врегульовано особливості прийому дітей до навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів.
Так, статтею 5 Закону № 4004-XII передбачено, що громадяни зобов`язані, зокрема, проходити обов`язкові медичні огляди та робити щеплення у передбачених законодавством випадках.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону № 4004-XII профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є обов`язковими.
Частиною першою статті 12 Закону № 1645-III визначено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюку, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.
Водночас згідно з ч. 1 ст. 15 Закону № 1645-III прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров`я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом. Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями.
Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. У разі якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв`язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його (ч. 2 ст. 15 Закону № 1645-III).
Аналіз наведених вище правових норм вказує на те, що прийом дітей до навчальних закладів здійснюється за умови отримання в закладі охорони здоров`я довідки встановленої форми, що видається на підставі даних медичного огляду дитини. Водночас така довідка видається за умови відсутності медичних протипоказань для перебування дитини у відповідному закладі, а також якщо дитині проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень.
Разом з тим, відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону № 1645-III медичні працівники, які проводять профілактичні щеплення, зобов`язані надавати об`єктивну інформацію особам, яким проводять щеплення, або їх законним представникам про ефективність профілактичних щеплень і можливі післявакцинальні ускладнення.
За змістом статті 15 цього Закону лікарсько-консультативна комісія має право видати довідку про можливість відвідування дитиною шкільного закладу без проведення щеплень у разі наявності в дитини медичних протипоказань для проведення вакцинації.
Як зазначено у пункту 18 Положення про організацію і проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказам МОЗ України від 03.02.2006 № 48, у разі, якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв`язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів, вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його.
Крім того, згідно з п. 6 Примірного положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу, що затверджене наказом МОЗ України від 29.11.2002 № 434, питання про відвідування дошкільного навчального закладу дітьми, батьки яких відмовляються від щеплень вирішується лікарсько-консультативною комісією.
Вказані положення узгоджуються з Положенням про лікарсько-консультативну комісію, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 року № 917, а також Положенням про лікарсько-консультативну комісію комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради", що затверджене наказом директора комунального підприємства від 01.03.2019 № 61/1/0 (далі - Положення).
Так, пунктом 1.6 Положення визначено, що в літній період, для забезпечення оптимального функціонування медичного закладу та раціонального використання робочого часу членів лікарсько-консультативної комісії, остання може скликатися в інший, ніж встановлено графіком, період у випадку проведення медичного огляду дітей за відсутності всіх обов`язкових профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень - в зручний, з точки зору раціональності роботи медичного закладу час, але не пізніше ніж за два тижні до початку учбового періоду.
Більше того, пунктом 2.1.17 Положення до завдань лікарсько-консультативної комісії комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Ладижинської міської ради віднесено, в тому числі й вирішення питання про відвідування дошкільного/загальноосвітнього навчального закладу дітьми, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень.
Отже, до функцій лікарсько-консультативної комісії, окрім іншого, віднесено вирішення питання про відвідування навчальних закладів дітьми, які не отримали профілактичних щеплень. Тобто, довідка про можливість відвідування дитиною дошкільного та шкільного навчального закладу без проведення щеплень надається за результатами обстеження дитини лікарсько-консультативною комісією.
Підсумовуючи, суд зазначає, що системний аналіз наведених вище положень чинного законодавства та прийнятих відповідно до них актів дає підстави дійти висновку, що, зазвичай, допуск дітей до навчальних закладів здійснюється на підставі довідки, виданої закладом охорони здоров`я після медичного огляду дитини, за умови відсутності медичних протипоказань для перебування дитини у відповідному закладі, та якщо дитині проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень. Проте, у разі відсутності у дитини всіх профілактичних щеплень, в тому числі з причин відмови батьків від проходження дитиною щеплень, питання про відвідування навчального закладу вирішується лікарсько-консультативною комісією, у цьому випадку - комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги".
Відтак, на переконання суду, за результатами розгляду звернень позивачів щодо видачі документа, який дозволить їхнім дітям відвідувати навчальний заклад за відсутності всіх необхідних щеплень, відповідач повинен був передати вирішення цього питання на розгляд лікарсько-консультативної комісії комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги".
При цьому суд наголошує, що у своїх заявах позивач зазначала про те, що у випадку, якщо законодавство чи медичні інструкції, якими врегульована медична сфера, вимагають проведення ЛКК чи інших медичних процедур, то вона не заперечує щодо огляду дитини комісією ЛКК, про що просить повідомити письмово.
Натомість відповідач на звернення позивачів надав неправомірну та передчасну відмову, в якій зазначив про відсутність законних підстав для видачі вищевказаного документа.
Крім цього, як встановлено судом та визнається обома сторонами, вже після звернення позивача до суду з цим позовом, 29 липня 2019 року відповідач за власною ініціативою надіслав позивачу лист-повідомлення про можливість обстеження її дітей лікарсько-консультативною комісією комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" для вирішення питання про відвідування дітьми навчальних закладів в умовах відмови законних представників від обов`язкових щеплень.
Разом з тим суд зауважує, що вирішення цієї адміністративної справи здійснюється виключно в межах заявлених позовних вимог та виходячи з предмету позову. Відтак суд не може вдаватися до оцінки тих правовідносин, що виникли між сторонами після подання адміністративного позову, зокрема щодо направлення відповідного повідомлення про можливість огляду дітей лікарсько-консультативною комісією та не може надавати оцінку тим доказам, які не стосуються предмета доказування у цій справі.
А тому суд приходить до висновку, що під час розгляду справи судом встановлено факт протиправних дій відповідача, що полягає у відмові в наданні дозволу на відвідування навчального закладу та не переданні на розгляд лікарсько-консультативної комісії комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" питання про можливість відвідування дітьми позивача навчальних закладів за відсутності всіх обов`язкових профілактичних щеплень.
З приводу вимоги зобов`язального характеру, то варто врахувати наступне.
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними.
Водночас, згідно з пунктом 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд керується принципом ефективності захисту такого права, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулася за судовим захистом.
Таким чином, суд може зобов`язати відповідача-суб`єкта владних повноважень вчинити на користь позивача певні дії, якщо для їх вчинення виконані всі умови, визначені законом, і вчинення таких дій не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
З огляду на те, що суд дійшов висновку, що комунальним підприємством «Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради» необгрунтовано відмовлено у видачі ОСОБА_2 та ОСОБА_3 довідок, передбачених частиною 1 статті 15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» , без попереднього проходження ними лікарсько-консультативної комісії, тому з метою ефективного захисту прав та інтересів дітей слід зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20 травня 2019 року з урахуванням висновків, викладених у цьому судовому рішенні.
Разом із тим, відсутні підстави для зобов`язання відповідача надати дозвіл на відвідування ОСОБА_2 та ОСОБА_3 дошкільного навчального закладу без усіх обов`язкових профілактичних щеплень, адже в ході судового розгляду встановлено, що відповідна довідка може бути видана лише після проходження дитиною лікарсько-консультативної комісії, дискреційними повноваженнями якої є вирішення такого питання.
Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статті 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані законним представником позивача, суд доходить висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
Оскільки доказів понесення сторонами судових витрат не надано, тому відсутні підстави для відшкодування будь-якій із сторін таких витрат.
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії комунального підприємства Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради , що полягали у відмові видати ОСОБА_2 та ОСОБА_3 довідки, що передбачені частиною 1 статті 15 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб , без попереднього проходження ними лікарсько-консультативної комісії комунального підприємства Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради .
Зобов`язати комунальне підприємство Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 20.05.2019 року з урахуванням висновків, викладених у цьому рішенні.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне судове рішення складено та підписано суддею 28.12.2019
Позивач: ОСОБА_1 в інтересах малолітніх дітей ОСОБА_2 ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
Відповідач: комунальне підприємство Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради (код ЄДРПОУ 41758264, вул. Ентузіастів, 24, м. Ладижин. 24321)
Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2019 |
Оприлюднено | 29.12.2019 |
Номер документу | 86690081 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні