Рішення
від 17.12.2019 по справі 1.380.2019.003084
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.003084

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Грень Н.М.,

за участю:

секретаря судового засідання Редкевич О.Р.,

представника позивача Куцика В.Б.,

представника відповідача Слотило Р.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом Заступника керівника Самбірської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави до відділу освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в:

21.06.2019 до Львівського окружного адміністративного суду надійшов позов Заступника керівника Самбірської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави до Відділу освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району Львівської області щодо невжиття заходів по оформленню правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні закладів освіти: Нижанковицька ЗСШ І-ІІІ ст. - 2,0 га; Боршевицька ЗС11І І-ІІ ст. - 1,47 га; ЗДО «Колосок» . - 0,38 га;

- зобов`язати відділ освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району Львівської області вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні закладів освіти: Нижанковицька ЗСШ І-ІІІ ст. - 2,0 га; Боршевицька ЗСШ І-ІІ ст. - 1,47 га; ЗДО «Колосок» - 0,38 га, загальною площею 3,85 га.

В обгрунтування позовних вимог зазначено, що під час вивчення стану законності з питань дотримання земельного законодавства України Симбірською місцевою прокуратурою виявлено ряд недоліків щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні загальноосвітніх закладів Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району, які негативно впливають на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, та можуть привести, у разі їх негайного не усунення, до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей, втрати цих земельних ділянок. Зазначив, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням. Так, відповідно до інформації відділу освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району за №176 від 16.05.2019, станом на 13.05.2019 відсутні правовстановлюючі документи на земельні ділянки закладів освіти: Нижанковицька ЗСШ І-ІІІ ст. - 2,0 га; Боршевицька ЗСШ І-ІІ ст. - 1,47 га; ЗДО Колосок . - 0,38 га. Вказані заклади освіти перебувають на балансі Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району. Протягом 2017-2019 років коштів на фінансування оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти не було передбачено. Протягом 2017-2019 років клопотань від відділу освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району про виділення коштів на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти до Нижанковицької селищної ради не надходило. Вказане підтверджується інформацією наданою Нижанковицькою селищною радою Старосамбірського району №223/02-27 від 16.05.2019, згідно якої, упродовж 2017-2019 років листів від відділу освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району щодо виділення коштів на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають у користуванні дошкільних та загальноосвітніх закладів Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району в Нижанковицьку селищну раду не надходило. Відтак, прокурор зазначає, що на вказані земельні ділянки навчальних закладів загальною площею 3,85 га правовстановлюючі документи залишаються не оформленими. Причиною не виготовлення правовстановлюючих документів на землю є виключно бездіяльність відповідача, яка виразилась у не вжитті належних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки навчальних закладів, що у свою чергу створює передумови для зловживань щодо розпорядження такими та може призвести до негативних наслідків.

Відповідач позов не визнав, долучив до матеріалів справи відзив на позовну заяву в якому зазначив, що для отримання свідоцтв про право власності в органах державної реєстрації права, виконавчим комітетом Нижанковицької селищної ради було направлено запит в Самбірське МБТІ (№290/02-17 від 01.07.2019 року) , для отримання копій документів що стосуються права власності на об`єкти нерухомості-нежитлові приміщення Нижанковицької ОТГ. Для врегулювання земельних відносин, було прийнято рішення Нижанковицької селищної ради від 15.11.2016 №23 Про розробку (оновлення) генерального плану смт. Нижанковичі Старосамбірського району Львівської області . В подальшому, 14.11.2018 рішенням №288 Нижанковицька селищна рада вирішила розробити Схему планування території Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району Львівської області, для чого відповідно до п.З цього рішення було вирішено передбачити кошти в бюджеті. Таким чином, Нижанковицька селищна рада, після утворення ОТГ розпочала упорядковувати земельні відносини з прийняття рішень щодо розроблення основної документації із землеустрою в межах об`єднаної територіальної громади. Станом на сьогодні, вище зазначена документація перебуває на стадії затвердження. Лише після її затвердження, буде доцільно розробляти технічну документацію із землеустрою та передавати у постійне користування земельні ділянки Нижанковицькій ЗСШ І-ІІІ ступенів, Боршевицькій ЗСШ І-ІІ ступенів, та ЗДО Колосок . Окрім того, зазначив, що за результатами звернення директора Боршевицької ЗСШ І-ІІ ступенів 27.06.2019 Нижанковицькою селищною радою було прийнято рішення №383 про надання дозволу на розробку проекту детального планування території земельної ділянки, орієнтовною площею 1,4 га для обслуговування нежитлової будівлі Боршевицької ЗСШ І-ІІ ступенів. Розробником проекту детального планування території та внесення змін в п.2 вказаного рішення зазначений виконавчий комітет Нижанковицької селищної ради.

Ухвалою судді від 12.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.

Ухвалою від 19.09.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив, просив у задоволенні такого відмовити.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, встановив наступне.

14.05.2019 прокурором скеровано на адресу відповідача запит №23/05/2/22-337 вих -19 стосовно інформації про перелік земельних ділянок на території ОТГ, які перебувають у користуванні (власності) дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних та інших навчальних закладів, у тому числі для ведення підсобного господарства (із зазначенням по кожному закладу площі земельної ділянки, яка перебуває у їх користуванні, їх землевласників та фактичних землекористувачів), а також, щодо бюджету яким здійснюється фінансування вказаних закладів тому числі і щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки. Чи передбачалися кошти на фінансування оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають у користуванні дошкільних і загальноосвітніх закладів у 2017-2019 роках; чи виготовлено у встановленому законом порядку правовстановлюючі документи на земельні ділянки; чи скеровувались листи до Міженецької, Новоміської, Нижанковицької селищної ради щодо необхідності виділення коштів для здійснення оформлення правовстановлюючих документів; чи приймалось сесією рішення щодо оформлення правовстановлюючих документів.

У відповідь на вказаний запит Відділом освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради надано відповідь від 16.05.2019 №176, згідно якої, надав інформацію про перелік земельних ділянок, на території Нижанковицької ОТГ, які перебувають у користуванні, (власності) дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних та інших навчальних закладів, у тому числі для ведення підсобного господарства (із зазначенням по кожному закладу площі земельної ділянки, яка перебуває у їх користуванні, їх землевласників та фактичних землекористувачів), а саме: ОСОБА_1 -ІІІ ст. - 2,0 га (власник - Нижанковицька селищна рада, фактичний користувач - ОСОБА_1 -ІІІ ст.); Боршевицька ЗСШ ОСОБА_2 -ІІ ст. - 1,47 га (власник - Нижанковицька селищна рада, фактичний користувач - Боршевицька ЗСШ ОСОБА_2 -ІІ ст.); ЗДО Колосок - 0,38 га (власник - Нижанковицька селищна рада, фактичний користувач - ЗДО Колосок ). Окрім того, у вказаному листі зазначено, що кошти на фінансування оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають у користуванні дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів Нижанковицької ОТГ, у 2017-2019 роках не виділялися. Правовстановлюючі документи на такі земельні ділянки у встановленому законом порядку не виготовлялися. Письмові листи щодо необхідності виділення коштів для здійснення належного оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані навчальні заклади, до Нижанковицької селищної ради не надходили. Упродовж 2017-2019 рр. рішень сесією Нижанковицької селищної ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на право постійного користування вищевказаних земельних ділянок не приймалося.

14.05.2019 прокурор звернувся з аналогічним запитом №23/05/2/22-338 вих 19 до голів Нижанковицької, Новоміської та Міженецької обєднаних територіальних громад..

16.05.2019 Нижанковицькою селищною радою Старосамбірського району Львівської області надано аналогічну за змістом відповідь №223/02-27 на запит прокурора від 14.05.2019 №23/05/2/22-337 вих.-19.

11.03.2019 прокурор звернувся з запитом №23/05/2/22-178 вих.-19 до начальника відділу у Старосамбірському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, згідно відповіді на який перелік земельних ділянок, на території Старосамбірського району, які перебувають у користуванні (власності) дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, витих навчальних та інших навчальних закладів, у тому числі для ведення підсобного господарства, у яких станом на 01.03.2019 не оформлені правовстановлюїочі документи на земельні ділянки, із зазначенням по кожному закладу площі земельної ділянки, яка перебуває у їх користуванні, їх землевласників та фактичних землекористувачів згідно додатків (додатки додаються): дошкільні навчальні заклади перебувають на балансі органів місцевого самоврядування та загальноосвітні навчальні заклади перебувають на балансі районного відділу освіти; фінансування вищезазначених закладів, в тому числі і щодо оформлення правовстановлюючих документів на зазначені земельні ділянки здійснюється за рахунок коштів місцевого та районного бюджетів; передбачення (виділення) коштів на фінансування оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають у користуванні дошкільних та загальноосвітніх закладів у 2018-2019 роках інформація у Відділі відсутня; земельні ділянки вищевказаної категорії, в оренду не передавались, а також договори про спільну діяльність та інші правочини, які надають право третім особам користуватися такими землями не надавались; у продовж 2018-2019 років фактів порушення законодавства дошкільними, загальноосвітніми, професійно-технічними, вищими та іншими навчальними закладами при використанні ними земельних ділянок у відділ не надходило; випадків вилучення упродовж 2018-2019 років у навчальних закладів площ земельних ділянок не було.

Відсутність правовстановлюючих документів на вищевказані земельні ділянки зумовила необхідність звернення прокурора до суду з даним позовом в інтересах держави.

При вирішенні спору по суті суд керувався наступним.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями ст.14 Конституції України, земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право насувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст.92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом а ч.2 ст.92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права па нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Враховуючи вищенаведене, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Згідно п.1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №802-р, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту, інші центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, Міністерство фінансів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міська державна адміністрація зобов`язані здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Відповідно до Положення про відділ освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району затвердженого рішенням Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району від 03.01.2016 №45, відділ освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району є структурним підрозділом виконавчого органу Нижанковицької селищної ради підзвітний та підконтрольний селищній раді, підпорядкований виконавчому комітету та селищному голові, а з питань здійснення делегованих повноважень, підконтрольний відповідним структурним підрозділам Львівської обласної державної адміністрації.

Відповідно до п. 3.5 Положення, відділ освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району здійснює управління загальноосвітніми, дошкільними та позашкільними навчальними закладами усіх типів і форм власності, розташованими на території селищної ради, забезпечує оперативний контроль за збереженням існуючої мережі загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів; сприяє їх навчально-методичному, фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню.

Згідно п. 2 Положення, відділ освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району здійснює управління навчальними закладами, закладами та установами культури, фізичної культури та спорту, які розташовані на території селищної ради і є комунальною власністю відповідної територіальної громади, організація їх фінансового забезпечення та зміцнення їх матеріальної бази; координація діяльності цих закладів, а також відповідних закладів інших форм власності.

Також, відділ освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району подає в установленому порядку на розгляд селищного голови, виконавчого комітету селищної ради пропозиції щодо організаційно-правового, фінансового, матеріально-технічного забезпечення функціонування відділу. Крім цього, подає пропозиції до проектів та програм соціально-економічного та культурного розвитку територіальної громади, проектів місцевого бюджету (п.п. 3.2, 3.4 Положення).

Суд враховує доводи прокурора, що відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням, та вважає за необхідне зазначити наступне.

Судом встановлено, що 18.12.2016, відповідно до постанови ЦВК, була створена Нижанковицька селищна ОТГ. На території Нижанковицької ОТГ розташовано 2 школи: Нижанковицька ЗСШ І-ІІІ ступенів та Боршевицька ЗСШ І-ІІ ступенів, та ЗДО Колосок .

До утворення Нижанковицької ОТГ Нижанковцька ЗСШ І-ІІІ ступенів та Боршевицька ЗСШ ОСОБА_2 -ІІ ступенів перебували на балансі Старосамбірської РДА. Відповідно до акта прийому-передачі від 12.01.2017, складеного на підставі рішення Старосамбірської РДА від 23.12.2016 №191, відділ освіти Старосамбірської РДА передав у власність Нижанковицької селищної ради майно та матеріальні цінності, зокрема Нижанковицької ЗСШ І-ІІІ ступенів та Боршевицької ЗСШ ОСОБА_2 -ІІ ступенів.

Для отримання свідоцтв про право власності в органах державної реєстрації права, Виконавчим комітетом Нижанковицької селищної ради було направлено запит в Самбірське МБТІ (№290/02-17 від 01.07.2019), для отримання копій документів що стосуються права власності на об`єкти нерухомості- нежитлові приміщення Нижанковицької ОТГ.

Для врегулювання земельних відносин, було прийнято рішення Нижанковицької селищної ради від 15.11.2016 №23 Про розробку (оновлення) генерального плану смт. Нижанковичі Старосамбірського району Львівської області . В подальшому, 14.11.2018 року рішенням №288 Нижанковицька селищна рада вирішила розробити Схему планування території Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району Львівської області, для чого відповідно до п. 3 цього рішення було вирішено передбачити кошти в бюджеті. Таким чином, Нижанковицька селищна рада, після утворення ОТГ розпочала упорядковувати земельні відносини з прийняття рішень щодо розроблення основної документації із землеустрою в межах об`єднаної територіальної громади.

Також, судом встановлено, що за результатами звернення директора Боршевицької ЗСШ І-ІІ ступенів 27.06.2019 Нижанковицькою селищною радою було прийнято рішення №383 про надання дозволу на розробку проекту детального планування території земельної ділянки, орієнтовною площею 1,4 га для обслуговування нежитлової будівлі Боршевицької ЗСШ І-ІІ ступенів. Розробником проекту детального планування території та внесення змін в п.2 вказаного рішення зазначений виконавчий комітет Нижанковицької селищної ради.

Окрім того, судом встановлено, що відповідно до довідки Нижанковицької селищної ради Старосамбірського району Львівської області вих. №1508/02-27 від 17.12.2019, у рішенні XXV сесії VIII скликання за № 466 від 16.12.2019 Про затвердження селищного бюджету Нижанковицької селищної ради на 2020 рік передбачено кошти по КПКВКМБ 0611010 Надання дошкільної освіти в сумі 2576700,00 грн в тому числі видатки для оформлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для надання у постійне користування, для обслуговування нежитлових будівель і споруд закладу дошкільної освіти Колосок смт. Нижанковичі орієнтовною площею 0.38 га. в сумі 10000 грн. Також по КПК ВКМБ 0611020 Надання загальної середньої освіти загальноосвітніми начальними закладами ( в т.ч. школою - дитячим садком, інтернатом при школі) спеціалізованими школами, ліцеями, гімназіями, колегіумами передбачено видатків в сумі 6 732 500 грн в т.ч для оформлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для надання у постійне користування, для обслуговування нежитлових будівель і споруд Нижанковицької ЗСШ І-ІІІ ступенів орієнтовною площею 2.00 га в сумі 10000 грн. та Боршевицької ОСОБА_3 -ІІ ступенів орієнтовною площею 1.40 га в сумі 10000 грн згідно додатку № 3 до рішення XXV сесії VIII скликання від 16.12.2019 № 466.

Вказане свідчить про те, що Відділом освіти, науки, культури, молоді та спорту Нижанковицькоїселищної ради вживаються заходи по виготовленню правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні навчальних закладів району, а тому не погоджується із покликанням прокурора на бездіяльність, яка виразилась у не вжитті належних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки навчальних закладів.

З урахуванням досліджених судом фактичних даних в контексті вищенаведених норм, суд дійшов висновку, що відповідачем Відповідно до ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, суд дійшов висновку що у задоволенні позову належить відмовити.

Щодо судових витрат, то відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 73-76, 242, 244, 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

у задоволенні позову відмовити повністю.

Судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Суддя Грень Н.М.

Повний текст рішення складено та підписано 26.12.2019.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2019
Оприлюднено29.12.2019
Номер документу86693038
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.003084

Постанова від 17.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Рішення від 17.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 12.07.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні