28.12.2019
Справа № 642/5574/14-ц
2/642/273/19
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 грудня 2019 р. Ленінський районний суд м. Харкова в складі:
головуючого судді Проценко Л.Г.
за участю секретаря Канаєвої К.М.
представника позивачів ОСОБА_1
відповідача ОСОБА_2
представника відповідача ОСОБА_3
представників 3-х осіб ОСОБА_4 , ОСОБА_5 Т ОСОБА_6 О.
3-ї особи ОСОБА_7
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Харкові цивільну справу за позовом ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до ОСОБА_2 , 3-і особи: Харківська міська рада, ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , Державне підприємство Східгеоінформ про усунення перешкод у здійсненні права власності на земельну ділянку, -
ВСТАНОВИВ :
Позивачі звернулися до суду із позовом про усунення перешкод у здійсненні права власності на земельну ділянку, в якому зазначили, що вони є власниками земельної ділянки площею 0,0713 га в АДРЕСА_1 та земельної ділянки площею 0,0789 га в АДРЕСА_1 . Відповідач є їхнім сусідом за адресою АДРЕСА_2 . Відповідач побудував між їхніми ділянками паркан та вторгся на їхню земельну ділянку на 0,67-1,31 м., а також знищив посаджені позивачами рослини. Просили зобов`язати відповідача усунути перешкоди у здійсненні права власності позивачів, а саме: прибрати паркан, встановлений по всій довжині поміж їх земельними ділянками по АДРЕСА_3 .
Ухвалою суду від 13 серпня 2014 р. залучено до участі у справі 3-х осіб: Харківську міську раду, ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , Державне підприємство Східгеоінформ .
Ухвалою суду від 28 серпня 2014 р. витребувано: 1) з КП ХМБТІ копії рішень Ленінського райвиконкому м.Харкова про закріплення земельних ділянок за адресами АДРЕСА_4 ,26,28 та викопіювання зазначених земельних ділянок з плану будівельного кварталу 1865; 2) з Управління Держземагенства копії проектів відведення земельних ділянок 0,0713 га для обслуговування будинку по АДРЕСА_5 0,0789 га для АДРЕСА_5 .
Ухвалою суду від 27 травня 2015 р.по справі призначено судово земельно-технічну експертизу.
Ухвалою суду від 24 липня 2015 р.витребувано з Харківської міської ради копію рішення від 24.02.2010р., щодо передачі земельної ділянки, площею 0,0249 га по АДРЕСА_2 у оренду, а зДП Східгеоінформ каталоги координат кутів меж, будівель, споруд та інших об`єктів на земельній ділянці по АДРЕСА_3 , а також результатів топографо-геодезичних та землевпорядних робіт.
Ухвалами суду від 19 січня 2017 р.та 27 квітня 2017 р. витребувано з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради інформацію щодо зміни площі земельних ділянок за адресами: АДРЕСА_6 , та АДРЕСА_5 .
Ухвалою суду від 28.11.2018р. провадження у справі зупинено до набрання законної сили судовим рішенням Харківського окружного адміністративного суду у справі №820/3670/18 за позовом ОСОБА_2 до ДП Центр державного земельного кадастру Харківська регіональна філія про визнання дій протиправними, а ухвалою суду від 21.08.2019р. провадження по справі відновлено .
Представник позивачів ОСОБА_1 в судовому засіданні позов підтримала та пояснила, що позивачами у 2013р. було замовлено акт встановлення меж між сусідами після чого виявилося, що паркан відповідача знаходиться на землі позивачів. Межі сусідів не відповідають плану встановлення меж земельної ділянки від 06.12.2007р., оскільки в планах та актах при перенесенні на земельну ділянку порушено парканом, який зміщений в бік позивачів. Паркан встановлено у 2011р., акт встановлення меж був у 2010р.-2011р., але в 2013р. при новому замовленні змінилися каталоги координат та виявлено зазначене порушення. Чи закріплені межовими знаками межі земельних ділянок в натурі їй невідомо. Земельні ділянки виділялися у власніть та користування Харківською міською радою, до якої вимог не має.
Відповідач проти задоволення позову заперечував, зазначив, що коли він будував свій будинок то відступив від паркану 15-20 см., що узгодив зі всіма сусідами, які про це розписалися. В 2004р. позивачам було надано дозвіл на розробку проектів відведення земельних ділянок, встановлено та погоджено межі земельної ділянки з відповідачем , які рішенням сесії ХМР у 2005р. передані у власність, а в 2007р. відповідачі отримали державні акти на право власності на земельні ділянки. В 2009р. було погоджено межі його земельної ділянки з позивачами, а рішенням сесії ХМР у 2010 р. земельна ділянка передана у власність. В 2011р. він додатково отримав землю в оренду, а в 2012р. отримав державний акт на землю . Межі земельних ділянок в натурі були закріплені межовими знаками. В 2011р. з державного органу Схід Інформ він викликав спеціаліста і ОСОБА_11 були встановлені координати меж земельної ділянки та точки кордонів між сусідами. Паркан був встановлений для забезпечення безпеки від собак, т.я. у позивачів на ділянці було розташовано виробництво. Після приватизації йому було видано акт встановлення меж, при цьому був присутній ОСОБА_8 . Також при встановленні координат він запрошував всіх сусідів і виявилося, що паркан ОСОБА_8 зачіпав земельну ділянку сусідів. У 2013р. ОСОБА_8 звернувся до приватної фірми щодо координат, при цьому його на будь які дії не запрошували.
Представник відповідача ОСОБА_3 заперечувала проти задоволення позову, пояснила , що згідно листа держземкадастру зміни до обмінних файлів були внесені за заявою КП Міськпроект у 2012р., вже після зведення паркану. Наказ на підставі чого внесені зміни втратив чинність і відповідач не може оскаржити дії КП Міськпроект . Координати були змінені з порушенням і у незаконний спосіб, т.я. ОСОБА_2 про це ніхто не повідомляв, він не був при цьому присутнім та будь якої згоди на це не надавав. Будь якого умислу ОСОБА_2 щодо порушень будь чиїх прав не було. Крім того, згідно актів складених працівником Схід Інформ ОСОБА_11 порушуються права і інших власників земельних ділянок.
Представник третьої особи ХМР Буряковська О.Ю. покладалась на розсуд суду, оскільки документацію складає землевпорядна організація, яка має на це відповідну ліцензію. Зазначила, що координати входять до складу проекту відведення та технічної документації, які затверджує міська рада. Тобто, на час затвердження проекту повинні вже були бути встановлені межі. Тому, якби позивач знав, що в 2005 році йому виділялася земельна ділянка, яка проходить через його ділянку та будівлю, то він би з цим не погодився. Можливо, землевпорядник нічого не встановлював і заніс межі за їх фактичним розташуванням. Це могла бути або помилка землевпорядника, чи якщо позивач чи відповідач самовільно здвинув межі ділянки.
3-я особа ОСОБА_10 в судове засідання не з`явилася, була повідомлена належним чином про дату, час та місце розгляду справи, причини неявки суду не повідомила.
3-я особа ОСОБА_7 прибув до судового засідання 21.11.2017р., письмових пояснень не надав. В подальшому в судові засідання не з`явився, був повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи, причини неявки суду не повідомив.
Представник 3-ї особи ДП Східгеоінформ прибула до судового засідання 27.10.2014 р., письмових пояснень не надала. В подальшому представник в судове засідання не з`явся, був повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи та надав заяву про розгляд справи у його відсутність у зв`язку з реорганізацією ДП Східгеоінформ .
Спеціаліст ОСОБА_11 пояснив, що в 2005р. фірма КП Міськпроект зробила технічну документацію земельних ділянок родини ОСОБА_12 , при цьому не було проведено контроль вимірів, а у 2009р. фірма Сабо - проектну документацію земельної ділянки ОСОБА_2 . При винесенні в натурі земельної ділянки ОСОБА_2 у 2011р. був присутній ОСОБА_8 , але виникли питання, оскільки КП Міськпроект та фірма Сабо неправильно розробили технічну документацію. Кути поворотів при накладенні на аєрозйомку змістилися. В 2012-2013р. родині ОСОБА_12 було зроблено зміни до координат, вони виїхали, зробили замірі, але там стояв паркан. Коли він працював по ділянці ОСОБА_2 він не міг бачити невідповідність, а коли робив виміри по ОСОБА_12 ця невідповідність виявилася , однак про це він ОСОБА_2 не повідомляв. Геодезист повинен зробити вимір по фактичному місцю положення ділянок незалежно від документації інших фірм, які складали та вимірювали ділянки. Основна точка виміру знаходилася на АДРЕСА_7 , інші точки він вимірював відповідними приладами. На підставі технічних документів КП Міськпроект та фірма Сабо у 2005р. та 2009р., а також у 2012р. та 2013р. відповідно вносили зміни до обмінних файлів зазначених земельних ділянок у зв`язку зі зміною каталогу координат.
Свідок ОСОБА_13 в судовому засідання повідомила, що працювала директором ТОВ Експерт профі Україна . Лист про зміни координат направлявся до Держкомзему за її підписом, як керівника ТОВ. Вона не є землевпорядником і не має відповідної кваліфікації. На той час в ТОВ працювало декілька землевпорядників і хто з них змінював координати не знає. Яким нормативним документом регулюються зміни координат в 2012р. не знає. Власники земельних ділянок про зміни координат повинні бути повідомлені і зміни координат проводяться за заявою власників, а також враховуються попередні виміри за сусідніми земельними ділянками. Особа яка проводила зміни координат повинна була посвідчитись чи не зачіпає вимір будівлю.
Суд вислухавши представника позивачів, відповідача та його представника, спеціаліста , свідка, перевіривши матеріали справи, встановив наступні факти і відповідні їм правовідносини.
Згідно ч.1 ст.5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
За ч.ч.1,2,3 ст.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно ч.1,3 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Відповідно до ст. ст.76 - 78, ч.1,2 ст.229 ЦПК України:
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд під час розгляду справи повинен безпосередньо дослідити докази у справі: ознайомитися з письмовими та електронними доказами, висновками експертів, поясненнями учасників справи, викладеними в заявах по суті справи, показаннями свідків, оглянути речові докази. Докази, що не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.
Відповідно до редакції, яка діяла на час спірних правовідносин, а саме за ч.2,3 ст.1, ч.2 ст.2,ч.1 ст.3, ч.2 ст.4 ЗК України:
Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Земельні відносини регулюються Конституцією України ( 254к/96-ВР ), цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Згідно ч.1 ст.12, ст.39, ст.40, ч.1,2 ст.78, ч.1 ст.81 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.
Право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України ( 254к/96-ВР ), цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно п.2) е) ч.1 ст.91, ч.1 ст.103, ст.106, ст.107 ЗК України:
Власники земельних ділянок зобов`язані, зокрема дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон.
Власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо).
Власник земельної ділянки має право вимагати від власника сусідньої земельної ділянки сприяння встановленню твердих меж, а також відновленню межових знаків у випадках, коли вони зникли, перемістились або стали невиразними. Види межових знаків і порядок відновлення меж визначаються центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Витрати на встановлення суміжних меж несуть власники земельних ділянок у рівних частинах, якщо інше не встановлено угодою між ними.
Основою для відновлення меж є дані земельно-кадастрової документації. У разі неможливості виявлення дійсних меж їх встановлення здійснюється за фактичним використанням земельної ділянки. Якщо фактичне використання ділянки неможливо встановити, то кожному виділяється однакова за розміром частина спірної ділянки. У випадках, коли в такий спосіб визначення меж не узгоджується з виявленими обставинами, зокрема з встановленими розмірами земельних ділянок, то межі визначаються з урахуванням цих обставин.
За ч.1 ст.120, ч.1 ст.124, ст.125, ст.140, ст.141, ст.143 ЗК України:
У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
Примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; б) неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в терміни, встановлені вказівками спеціально уповноважених органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів; в) конфіскації земельної ділянки; г) примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; ґ) примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; д) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Згідно ст.152, ч.1 ст.153, ч.1 ст.154, ч.1,2,3,5 ст.158 ЗК України:
Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов`язки чи обмеження.
Земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів спір вирішується судом.
Відповідно до ст.160, п.п. д) е) ст.184, ст.186 ЗК України:
Сторони, які беруть участь у земельному спорі, мають право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його.
Землеустрій передбачає,зокрема: д) складання проектів відведення земельних ділянок; е) встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок.
Розгляд і затвердження землевпорядної документації проводиться в такому порядку: а) прогнозні матеріали, техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель і схеми землеустрою після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; б) проекти створення нових землеволодінь і землекористувань після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; в) проекти відведення земельних ділянок із земель державної чи комунальної власності затверджуються органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які надають і вилучають земельні ділянки; г) проекти землеустрою сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, особистих селянських, фермерських господарств після погодження їх із сільськими, селищними, міськими радами або районними державними адміністраціями розглядаються і затверджуються власниками землі або землекористувачами; ґ) робочі землевпорядні проекти, пов`язані з упорядкуванням, докорінним поліпшенням та охороною земель, раціональним їх використанням, після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються замовниками цих проектів. Зміни до землевпорядних проектів та інших матеріалів з питань землеустрою вносяться за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, які затвердили ці проекти. Прогнозні матеріали використання і охорони земель, проекти землеустрою, матеріали державного земельного кадастру, проекти з питань використання і охорони земель, реформування земельних відносин, а також техніко-економічні матеріали обґрунтувань використання і охорони земель підлягають державній експертизі, яка здійснюється органом по земельних ресурсах відповідно до закону.
Згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД №030987 від 06.12.2007р. ОСОБА_9 , яка проживає у АДРЕСА_8 на підставі рішення ХХХV сесії ІV скликання Харківської міської ради від 27.04.2005р. №90/05 є власником земельної ділянки 0,0789 га по АДРЕСА_5 яка використовується для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд. (т.1 а.с.5)
Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД №047172 від 06.12.2007р. ОСОБА_8 , який проживає у АДРЕСА_8 на підставі рішення ХХХV сесії ІV скликання Харківської міської ради від 27.04.2005р.№90/05 є власником земельної ділянки 0,0713 га по АДРЕСА_5 яка використовується для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд. (т.1 а.с.6)
Згідно договору оренди землі від 04.07.2011р. орендодавець в особі Харківської міської ради та орендар ОСОБА_2 , який мешкає у АДРЕСА_2 на підставі рішення 41 сесії Харківської міської рад скликання від 24.02.2010р. №23/10 Про передачу у власність та надання в оренду громадянам земельних ділянок надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку 2 загальною площею 0,0362 га, у т.ч. під забудовою 0,0113 га, інших угідь 0,0249 несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови (для обслуговування житлового будинку та господарських будівель і споруд) за адресою АДРЕСА_2 . Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 418924 грн., розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить 31,42 грн. Договір оренди укладено строком до 01.02.2060р. (т.1 а.с.38-40)
Відповідно до акту приймання - передачі земельної ділянки від 21.09.2011р. та плану земельної ділянки Управління земельних відносин передало орендарю ОСОБА_2 в оренду строком до 01.02.2060 р. земельну ділянку 2 загальною площею 0,0362 га, для обслуговування житлового будинку та господарських будівель і споруд на підставі рішення 41 сесії Харківської міської рад скликання від 24.02.2010р. №23/10 Про передачу у власність та надання в оренду громадянам земельних ділянок . (т.1 а.с.41, 42)
Як вбачається з державного акту на земельну ділянку серії НК №168922 від 16.05.2012 р. ОСОБА_2 , який мешкає у АДРЕСА_2 на підставі рішення 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010р. №23/10 є власником земельної ділянки 0,1000 га по АДРЕСА_2 яка використовується для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка). (т.1 а.с.61)
Відповідно до актів встановлення меж від 21.10.2011 р. та від 16.05.2013 р. представником ДП Східгеоінформ Зарицким В.С. разом з ОСОБА_2 , згідно з отриманою від замовника технічною документацією провели перенесення на місцевість кутів повороту земельної ділянки по АДРЕСА_2 та визначили її фактичну межу. Внесені точки повороту закріплені на місцевості. (т.1 а.с.57,58)
Згідно відповіді Харківської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру від 24.04.2012р. до БД АС ДЗК 22.03.2012р. внесено зміни до зазначеного у листі обмінного файлу ОСОБА_8 (т.1 а.с.59)
Як вбачається з акту встановлення меж від 24.04.2013р. представником ДП Східгеоінформ Зарицким В.С. разом з ОСОБА_8 , згідно з отриманою від замовника технічною документацією провели перенесення на місцевість кутів повороту земельної ділянки по АДРЕСА_5 та визначили її фактичну межу. Внесені точки повороту закріплені на місцевості. (т.1 а.с.7)
Управлінням Держземагенства у м.Харкові Харківської області від 05.11.2014р. зазначено, що зміни до обмінних файлів здійснені на підставі звернення землевпорядної організації та надані Каталоги координат кутів зовнішніх меж землекористування ОСОБА_9 і ОСОБА_8 (т.1 а.с. 141-143)
Як вбачається з відповіді управління Держземагенства у м.Харкові Харківської області від 15.12.2014р. зміни до обмінних файлів на земельні ділянки за адресами: АДРЕСА_5 та 24А здійснені на підставі звернення КП Міськпроект (листи від 51.01.2012р. №179,180) Відповідно до п.2.3 тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003р. №174 (наказ втратив чинність) у разі негативного висновку державної землевпорядної експертизи технічної документації, або потреби доопрацювання технічної документації відмітка про приймання обмінного файлу анулюється територіальним органом земельних ресурсів, а реєстраційна картка вилучається та передається реєстратору за актом прийому - передачі, що вимагає від виконавця робіт доопрацювання обмінного файлу згідно зі змінами, які повинні бути внесені до технічної документації та проходження процедури повторного здавання обмінного файлу. (т.1 а.с.181)
Департамент містобудування, архітектури та генерального плану 01.10.2014р. повідомив, що згідно листа КП ХМБТІ від 15.09.2014р. загальні площі земельних ділянок згідно рішення виконкому Ленінської районної ради депутатів трудящих від 28.02.1956р. №67 складають: по АДРЕСА_9 - 1491 кв АДРЕСА_10 Домоволодіння АДРЕСА_5 згідно рішення виконкому Ленінської районної ради депутатів трудящих від 18.10.1966р. №153/1 виділено відповідно до плану бюро технічної інвентаризації в домоволодіння АДРЕСА_5 та АДРЕСА_5 . Фактична площа земельної ділянки АДРЕСА_5 згідно з обстеженням 23.09.2004р. складає 778 кв.м., фактична площа земельної ділянки по АДРЕСА_11 згідно з обстеженням 18.11.2008 р. складає 1244 кв.м., фактична площа земельної ділянки по АДРЕСА_5 згідно з обстеженням 23.09.2004р. складає 713 кв.м., а фактична площа земельної ділянки по АДРЕСА_12 згідно з обстеженням 19.01.2010 р. складає 1220 кв.м.(т.1 а.с.92)
Як вбачається з відповіді управління Держземагенства у м.Харкові Харківської області від 24.09.2014р. проект відведення земельної ділянки 0,0713 га для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 (замовник Ковтуняк А.П.), затверджене рішенням ХХХV сесії VІ скликання Харківської міської ради від 27.04.2005р.№90/05. Проект відведення земельної ділянки 0,0789 га для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_5 (замовник ОСОБА_14 В.), затверджене рішенням ХХХV сесії VІ скликання Харківської міської ради від 27.04.2005р.№90/05. Проект землеустрою, щодо відведення земельної ділянки 0,1000 га для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) по АДРЕСА_2 затверджене рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010р. №23/10 є. (т.1 а.с.90, т.2, а.с.46, 82, 127)
Згідно висновків судово земельно-технічної експертизи №5888 від 30.11.2015 р. метричні дані, а саме площа земельної ділянки наведена в проекті земельної ділянки гр. ОСОБА_9 по АДРЕСА_5 , відповідає земельної ділянки, вказаної в рішенні XXXV сесії IV скликання Харківської міської ради від 27.04.2005р. №90/05 про передачу її у приватну власність.
Площа земельної ділянки, яка наведена в проекті відведення земельної ділянки ОСОБА_8 по АДРЕСА_5 відповідає площі земельної ділянки, вказаної в рішенні XXXV сесії IV скликання Харківської міської ради від 27.04.2005р. №90/05 про передачу її у приватну власність.
Метричні дані, а саме площа земельної ділянки наведена в технічній документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд гр. ОСОБА_2 по АДРЕСА_2 відповідає площі земельної ділянки, вказаної в рішенні 41 сесії 5 скликання Харківської міської ради від 24.02.2010р. №23/10 про передачу її у приватну власність, та площі земельної ділянки, вказаної у договорі оренди землі. (т.3 а.с.147-163)
Висновок експертизи про порушення відповідачем землекористування суд до уваги не бере, оскільки вони зроблені згідно ч.ч.1,2 ст.59 ЦПК України з порушенням порядку встановленого законом, бо даних про порушення матеріали справи не містять за відсутністю співіснування достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою висновків або подібних неспростованих презумпцій щодо фактів.
Експерт Луданий А.І. в судовому засіданні підтримав висновок та пояснив, що земельно-технічна експертиза проводилася з виїздом на місце та проведенням топографо-геодезичних робіт. Метричні дані - це розмір земельної ділянки, яка вказана в рішенні ХМР про надання її у власність. Метрічні дані Ковтуняк вказані у проекті відведення, відповідають площі, яка вказана у рішенні ХМР від 2005р. про надання земельної ділянки. Метрічні дані (площа зем.ділянки) Старомужева вказані у технічній документації землеустрою земельної ділянки відповідають площі, вказаній у рішенні ХМР про передачу у приватну власність. Спільні межі між зем.ділянками, 24, АДРЕСА_5 та 26 між собою співпадають. А межі між земельними ділянками між 24 та 26 і 24-а та 26 між собою фактично не співпадають. Відповідно до правовстановлюючих документів є невідповідність у земельних ділянках 24 і 24-а з боку земельної ділянки 26. Загальна площа, на яку не співпадають ділянки 24 і АДРЕСА_5 з 26 номером складає 42 метри (19 та 23 метри). Також при цьому є невідповідність з розташуванням земельних ділянок землекористувачів з вулиці Клапцова, тобто з тильної сторони. На час складання технічної документації координати повинні вже були бути. Червона лінія не використовується як поняття в містобудівництві. За червону лінію (це лінія вулиці) не можуть виходити межі забудови земельної ділянки і межі ОСОБА_15 також не виходять. Межі земельної ділянки, яка належить ОСОБА_12 , проходять в деяких місцях навіть скрізь будівлю Старомужева. Є невідповідність розташування меж по всій довжині. Ним використовувались данні, які є в документації. Лінійні розміри ділянок може змістити у бік сусідніх ділянок, тобто кварталу, а при поновленні права позивачів будинок відповідача потребує руйнації.
Статтею 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно визначено, що речові права на нерухоме майно, їх обмеження та правочини щодо нерухомого майна підлягають обов`язковій державній реєстрації в порядку, встановленому цим Законом, в Україні формується та діє єдиний Державний реєстр прав, який базується на державному обліку земельних ділянок усіх форм власності та розташованого на них іншого нерухомого майна, реєстрації речових прав на об`єкти нерухомого майна, їх обмежень та правочинів щодо нерухомого майна, державна реєстрація прав базується на кадастровому номері, присвоєному у встановленому законом порядку.
Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, що знаходиться на території України, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальних громад, іноземців та осіб без ,громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав.
В статті 79 Земельного кодексу України міститься визначення терміну "земельної ділянки" як частини земної поверхні з встановленими межами, певним місцем розташування, визначеними щодо неї правами. Механізм формування земельної ділянки як певного об`єкту цивільних прав визначено законодавцем у статті 79-1 Земельного кодексу України та полягає у визначенні її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Державній реєстрації у Державному земельному кадастрі підлягають сформовані земельні ділянки.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) виготовляється відповідно до статті 55 Закону України "Про землеустрій".
Згідно статті 55 Закону України "Про землеустрій" встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів.
Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) закріплюються межовими знаками встановленого зразка.
Відповідно до Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему України від 18.05.2010 за № 376 (чинна на сьогоднішній час), встановлення меж земельної ділянки в натурі (місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Комплекс робіт із встановлення відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає: підготовчі роботи, топографо - геодезичні, картографічні роботи та роботи із землеустрою, камеральні роботи, складання і оформлення матеріалів технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (місцевості), а також встановлення меж земельної ділянки в натурі (місцевості) та закріплення їх на місцевості межовими знаками.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку ЯЛ 186502 від 15.10.2010 (замінений 16.05.2012 на ЯК №168922 через втрату первинного) належить земельна ділянка площею 0,1000 га, що розташована в АДРЕСА_2 .
Крім того, на підставі договору оренди землі від 04.07.2011 ОСОБА_2 передана в оренду суміжна земельна ділянка загальною площею 0,0362 га за адресою АДРЕСА_2 .
На вказаних земельних ділянках знаходиться нерухоме майно, яке перебуває у його приватній власності з 02.07.2002 р.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності або користування земельною ділянкою, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд ОСОБА_2 по АДРЕСА_2 , була розроблена у 2009 році Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625) на підставі укладеного договору. Межі вищевказаних земельних ділянок за адресою АДРЕСА_2 , погоджені 16.01.2009 з власниками (користувачами) суміжних земельних ділянок по АДРЕСА_13 , про що свідчать їх підписи у акті погодження меж від 16.01.2009. Підписи власників та користувачів суміжних земельних ділянок, у тому числі ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , посвідчені головою квартального комітету Підлісний Кириченко О.А.
Розроблена Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625) документація із землеустрою позитивно погоджена 19.06.2009 управлінням містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради (висновок №4334/0/27-09). Земельній ділянці площею 0,1 га у АДРЕСА_2 , управлінням Держкомзему у м. Харків присвоєний кадастровий № 6310137200:04:038:0011, а земельній ділянці площею 0,0362 га у АДРЕСА_2 , присвоєний кадастровий №6310137200:04:038:0012.
Відповідно вимог Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України 02.07.2003 №174, зі змінами, реєстратором ХРФ ДП ЦДЗК перевірено структуру, формат, об`єм та склад земельно-кадастрових даних, що містили подані розробником документації із землеустрою (Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625)) обмінні файли у порівнянні з технічною документацією та заповнені реєстраційні картки.
14.09.2009 розроблена Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625) документація із землеустрою позитивно погоджена управлінням Держкомзему у м. Харків (висновок 1326/09). 27.11.2009 на ім`я Харківського міського голови позивачем подана заява про передачу ОСОБА_2 у власність та оренду земельні ділянки по АДРЕСА_2 , на підставі розробленої та позитивно погодженої технічної документації.
Рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 №23/10 затверджена розроблена документація із землеустрою, передано ОСОБА_2 у приватну власність земельну ділянку площею 1000,0 кв.м (ділянка 1) по АДРЕСА_2 ) для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (Додаток №1), в оренду позивачу передано земельну ділянку площею 362,0 кв.м (ділянка 2) по АДРЕСА_2 ) за рахунок земель житлової та громадської забудови для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (Додаток №3).
14.05.2010 Фірма САБО ЛТД (код. 14062625) припинила своє існування як юридична особа. Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, правонаступники припиненої юридичної особи - Фірма САБО ЛТД (код. 14062625) відсутні.
У 2011 році по межам земельних ділянок №6310137200:04:038:0011 та №6310137200:04:038:0012 визначених документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності або користування земельною ділянкою, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд ОСОБА_2 по АДРЕСА_2 (розроблена у 2009 році Фірмою САБО ЛТД), яка затверджена рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 № 23/10, ОСОБА_2 встановлений паркан. До початку заміни старого паркану на новий, вказане питання ще раз додатково обговорено з всіма власниками (користувачами) суміжних земельних ділянок по АДРЕСА_13 . Відповідність місця розташування паркану порівняно з визначеними та затвердженими у документації із землеустрою координатами земельної ділянки по АДРЕСА_2 , відсутність будь-яких порушень меж та перетинів підтверджено актом ДП Східгеоінформ від 21.10.2011.
Сусід - ОСОБА_8 , позивач по справі, перевірив відповідність місця розташування паркану порівняно з визначеними та затвердженими у документації із землеустрою координатами земельної ділянки по АДРЕСА_5 . Відсутність будь-яких порушень меж та перетинів додатково підтверджено актом ДП Східгеоінформ від 22.11.2011. Будь-яких претензій від власників та користувачів суміжних земельних ділянок по факту встановлення паркану у 2011 році не надходило.
24.04.2013 інженер-геодезист ДП Східгеоінформ ОСОБА_11 на замовлення ОСОБА_8 повторно провів геодезичні роботи щодо встановлення відповідності місця розташування вказаного паркану визначеним координатам меж земельної ділянки по АДРЕСА_5 . Того ж дня, ОСОБА_11 склав акт від 24.04.2013, на якому схематично відобразив зміни меж земельних ділянок по АДРЕСА_14 . За новими кресленнями ОСОБА_11 частина меж сусідніх земельних ділянок по АДРЕСА_4 проходили по нежитловим будівлям, які належать ОСОБА_2 на праві приватної власності з 02.07.2002 р.
Під час судового розгляду зазначеної справи був досліджений лист Управління Держземагенства у м. Харкові від 19.05.2015 №2284/0/2-15, з яким одночасно надано копію листа за підписом директора ТОВ ЕКСПЕРТ- ПРОФІ-УКРАЇНА (код. 32440188) від 13.02.2012 №16 на ім`я начальника управління Держкомзему у м. Харкові з проханням внести зміни до обмінного файлу на земельну ділянку кадастровий № 6310137200:04:038:0011 та на земельну ділянку кадастровий № 6310137200:04:038:0012 по АДРЕСА_2 , гр. ОСОБА_2 у зв`язку зі зміною каталогу координат. (т.3 а.с.84,85)
Як вбачається з відповіді Управління Держземагенства у м.Харкові від 20.04.2015 №1823/0/2-15 на адресу суду обмінний файл на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 відповідно до технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою ОСОБА_2 прийнято Харківською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру» 16.07.2010 № 21.00.115373. Зміни до обмінного файлу на вищезазначену земельну ділянку здійснені на підставі звернення ТОВ «ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА» (лист від 13.02.2012 № 16). (т.3 а.с.69)
Згідно ст. 22 Закону України Про землеустрій єдиною підставою для проведення землеустрою є укладений договір між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Вчиняючи дії, спрямовані на внесення змін до обмінного файлу на земельні ділянки з кадастровими номерами 6310137200:04:038:0011 та 6310137200:04:038:0012 за адресою: АДРЕСА_2 , ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА (код. 32440188) діяло безпідставно, без відома відповідача ОСОБА_2 . Безпосередньо ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА (код. 32440188) не є правонаступником Фірма САБО ЛТД (код. 14062625). Договорів з юридичною особою ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА на проведення будь-яких робіт відповідач ОСОБА_2 ніколи не укладав. Юридична особа ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА (код. 32440188) офіційні роботи із землеустрою щодо земельних ділянок по АДРЕСА_2 в порядку ст. 22 Закону України Про землеустрій ніколи не проводила. Наслідком протиправних дій ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА стало внесення змін до офіційно розробленої у 2009 році Фірма САБО ЛТД (код. 14062625) документації із землеустрою на земельні ділянки з кадастровими номерами 6310137200:04:038:0011 та 6310137200:04:038:0012 по АДРЕСА_2 , яка затверджена рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 року № 23/10.
Згідно ст.ст.81,116,120,124,125,126 ЗК України в редакції, яка діяла на час спірних правовідносин наявність не скасованих у встановленому законом порядку державних актів на право власності та на право оренди ОСОБА_2 не земельні ділянки є прямою перешкодою, як для ініціювання позивачами, так і для вирішення міською радою питання про наявність підстав для одержання позивачами у власність земельної ділянки за рахунок земель які належать ОСОБА_2 .
Відповідно рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009р. №7-рп/2009 рішення органів місцевого самоврядування про надання ОСОБА_2 права власності та користування земельних ділянок може бути віднесено виключно до категорії ненормативних актів.
Абзацами 5 та 6 зазначеного рішення Конституційного Суду України роз`яснено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування та громадянами, що породжує в громадян упевненість у тому, що їхнє становище не буде погіршено прийняттям більш пізнішого рішення.
Відповідно до п.2,4,9,10 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державний земельний кадастр №3613 - VI від 07.07.2011р. Земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004року вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі, якщо після перенесення інформації про земельні ділянки до Державного земельного кадастру виявлені помилки, зміна меж земельної ділянки при виправленні помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (право користування) на суміжні земельні ділянки.
До 2013р. державна реєстрація земельних ділянок, які передаються у власність із земель державної та комунальної власності здійснюється з видачею державних актів.
Документами, якими було посвідчено право власності чи право користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
Згідно з заочним рішенням Ленінського районного суду м.Харкова від 17.05.2019р., яке відповідно до ст.18 ЦПК України є обов`язковим і підлягає виконанню на всій території України, визнано протиправними та незаконними дії ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА (код 32440188), під час проведення комплексу робіт зі зміни каталогу координат та обмінних файлів на земельні ділянки з кадастровими номерами 6310137200:04:038:0011 та 6310137200:04:038:0012 по АДРЕСА_2 , які перебувають у власності та оренді ОСОБА_2 .
Судом встановлено, що з відповіді Управління Держземагенства у м.Харкові від 20.04.2015 №1823/0/2-15 обмінний файл на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 відповідно до технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою ОСОБА_2 прийнято Харківською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру» 16.07.2010 № 21.00.115373.
Зміни до обмінного файлу на вищезазначену земельну ділянку здійснені на підставі звернення ТОВ «ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА» (лист від 13.02.2012 № 16).
Згідно ст. 22 Закону України Про землеустрій єдиною підставою для проведення землеустрою є укладений договір між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Вчиняючи дії, спрямовані на внесення змін до обмінного файлу на земельні ділянки з кадастровими номерами 6310137200:04:038:0011 та 6310137200:04:038:0012 за адресою: АДРЕСА_2 , ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА (код. 32440188) діяло безпідставно, без відома ОСОБА_2 . Безпосередньо ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА (код. 32440188) не є правонаступником Фірма САБО ЛТД (код. 14062625). Договорів з юридичною особою ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА на проведення будь-яких робіт ОСОБА_2 не укладав. Юридична особа ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА (код. 32440188) офіційні роботи із землеустрою щодо земельних ділянок по АДРЕСА_2 в порядку ст. 22 Закону України Про землеустрій ніколи не проводила. Наслідком протиправних дій ТОВ ЕКСПЕРТ-ПРОФІ-УКРАЇНА стало внесення змін до офіційно розробленої у 2009 році Фірма САБО ЛТД (код. 14062625) документації із землеустрою на земельні ділянки з кадастровими номерами 6310137200:04:038:0011 та 6310137200:04:038:0012 по АДРЕСА_2 , яка затверджена рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 року № 23/10.
За змістом ч.2 ст.152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Частина 3 ст.152 ЗК України визначає способи захисту порушених прав на земельні ділянки, а саме: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Гарантії права власності на земельну ділянку передбачені ч.1 ст.153 ЗК України.
Як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_2 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку ЯЛ 186502 від 15.10.2010 (замінений 16.05.2012 на ЯК №168922 через втрату первинного) належить земельна ділянка площею 0,1000 га, що розташована в АДРЕСА_2 .
Крім того, на підставі договору оренди землі від 04.07.2011 ОСОБА_2 передана в оренду суміжна земельна ділянка загальною площею 0,0362 га за адресою АДРЕСА_2 .
На вказаних земельних ділянках знаходиться нерухоме майно, яке перебуває у його приватній власності з 02.07.2002 р.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності або користування земельною ділянкою, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд ОСОБА_2 по АДРЕСА_2 , була розроблена у 2009 році Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625) на підставі укладеного договору. Межі вищевказаних земельних ділянок за адресою АДРЕСА_2 , погоджені 16.01.2009 з власниками (користувачами) суміжних земельних ділянок по АДРЕСА_13 , про що свідчать їх підписи у акті погодження меж від 16.01.2009. Підписи власників та користувачів суміжних земельних ділянок, у тому числі ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , посвідчені головою квартального комітету Підлісний Кириченко О.А.
Розроблена Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625) документація із землеустрою позитивно погоджена 19.06.2009 управлінням містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради (висновок №4334/0/27-09). Земельній ділянці площею 0,1 га у АДРЕСА_2 , управлінням Держкомзему у м. Харків присвоєний кадастровий № 6310137200:04:038:0011, а земельній ділянці площею 0,0362 га у АДРЕСА_2 , присвоєний кадастровий №6310137200:04:038:0012.
Відповідно вимог Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України 02.07.2003 №174, зі змінами, реєстратором ХРФ ДП ЦДЗК перевірено структуру, формат, об`єм та склад земельно-кадастрових даних, що містили подані розробником документації із землеустрою (Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625)) обмінні файли у порівнянні з технічною документацією та заповнені реєстраційні картки.
14.09.2009 розроблена Фірмою САБО ЛТД (код. 14062625) документація із землеустрою позитивно погоджена управлінням Держкомзему у м. Харків (висновок 1326/09). 27.11.2009 на ім`я Харківського міського голови позивачем подана заява про передачу ОСОБА_2 у власність та оренду земельні ділянки по АДРЕСА_2 , на підставі розробленої та позитивно погодженої технічної документації.
Рішенням 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010 №23/10 затверджена розроблена документація із землеустрою, передано ОСОБА_2 у приватну власність земельну ділянку площею 1000,0 кв.м (ділянка 1) по АДРЕСА_2 ) для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (Додаток №1), в оренду ОСОБА_2 передано земельну ділянку площею 362,0 кв.м (ділянка 2) по АДРЕСА_2 ) за рахунок земель житлової та громадської забудови для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (Додаток №3).
Тобто власником суміжної земельної ділянки, загальною площею 0,0362 га за адресою АДРЕСА_2 є Харківська міська рада, яка передала в оренду ОСОБА_2 вказану ділянку згідно з рішенням Харківської міської ради, але не зважаючи на це позивачі із позовом до Харківської міської ради в порядку ст.152 ЗК України не зверталися.
Звертаючись до суду із позовною заявою позивачі посилались на ст.152 ЗК України. Фактично позивачі просили поновити в натурі межу між земельними ділянками які належать їм на праві власності та земельними ділянками, які належать на праві власності та оренди ОСОБА_2 . При цьому рішення 41 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.02.2010р. №23/10, згідно з яким ОСОБА_2 передано у власність (1000,0 кв.м.) та оренду 362 кв.м. двох земельних ділянок позивачі не оспорювали, як не оспорювалися ними Державний акт на право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,1000 га Серія ЯК №168992 та Договір оренди землі від 04.07.2011р. за яким Харківською міською радою передано ОСОБА_2 земельну ділянку 2 загальною площею 0,362 га строком до 01.02.20160р.
Даних про те, що право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку припинено, а договір оренди розірваний матеріали справи не містять.
Згідно наданої ФОП ОСОБА_16 технічної документації підтверджено, що місце розташуваня встановленого ОСОБА_2 у 2011р. паркану відповідає кординатам меж земельної ділянки, які визначені у технічній документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності або користування земельною ділянкою, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд ОСОБА_2 по АДРЕСА_2 , яка розроблена у 2009р. фірмою САБО ЛТД (код.14062625)
За положеннями частин 1-3 ст . 158 ЗК України земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст та областей.
Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства,а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
Зміст добросусідства, обов`язки щодо визначення спільних меж, та відновлення меж зазначених в ст.ст.103,107,108 ЗК України.
За змістом п.1 ч.1 ст.33 Про місцеве самоврядування в Україні надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад віднесено до виключних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Згідно зі ст.106,158 ЗК України спір про встановлення чи відновлення меж земельних ділянок, що перебувають у власності й користуванні громадян, не підвідомчий суду.
Крім того, наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010р.№376 зареєстрованим у Міністерстві Юстиції України 16.06.2010р. за №391/17686 затверджено Інструкцію про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, якою визначено механізм відновлення меж земельних ділянок.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Ураховуючи викладене, спір не підлягає розгляду в суді із закриттям провадження у справі.
Керуючись ст.ст.3, 4, 12, 39, 78, 90, 93, 103, 106, 107, 116, 140, 152, 155, 158, 159, 160 ЗК України п.1 ч.1 ст.255 ЦПК України,-
УХВАЛИВ:
Провадження у справі за позовом ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до ОСОБА_2 , 3-і особи: Харківська міська рада, ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , Державне підприємство Східгеоінформ про усунення перешкод у здійсненні права власності на земельну ділянку - закрити.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку безпосередньо до Харківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в п`ятнадцятиденний строк з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повний текст ухвали не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали - якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому повного тексту ухвали суду.
Повний текст ухвали виготовлено 28 грудня 2019р.
Суддя Л.Г. Проценко
Суд | Ленінський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2019 |
Оприлюднено | 29.12.2019 |
Номер документу | 86714703 |
Судочинство | Цивільне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні